Inhoud blog
  • Check je tekst
  • structuur-IP
  • Beginsituatie
  • Check je tekst
  • Persoonlijk leerplan Zelfevaluatieproject
    Zoeken in blog

    Academisch Nederlands
    mijn zelfevaluatieproject
    20-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Check je tekst
    Na het examen ben ik gestart met het boekje "check je tekst" grondig te lezen en samen te vatten. Het resultaat vind je op mijn portofolio.

    20-02-2010 om 10:25 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.structuur-IP
    1.De structuur van een rapportage of scriptie
    Vandaag ben ik beginnen lezen in het boekje "check je tekst". Mijn eerste doel is om de structuur te ontrafelen van een wetenschappelijk onderzoek. Hiermee tracht ik ons interdisciplinair project mee vorm te geven. Volgens dit boekje is ons IP-project een methodische rapportage. Goed nieuws, de structuur hiervan wordt netjes omschreven. Ik sta op punt bij te leren en lees verder. In natuurwetenschappelijke disciplines ligt de structuur over het algemeen vast. Voor alfa- en gamma wetenschappen bestaat er meer variatie in manieren van tekstindeling. Jammer! Om toch meer houvast te krijgen ben ik op zoek gegaan naar kwantitatieve onderzoeken om deze te vergelijken. De indeling is inderdaad vaak verschillend. Misschien moet ik eerst trachten de structuur van het boekje te volgen om erna te kijken wat beter kan.
    Buiten een methodische structuur wordt ook de structuur van een informatief, beoordelend en adviserend rapport omschreven.

    De centrale vraag heb ik proberen uit te werken voor IP volgens de structuur van het boekje:

    1) Inleiding met centrale vraag of probleemstelling. Wat is het probleem? (evt subvragen?)

    Ikhebeenvraag.be heeft de mogelijkheid een erg groot publiek te bereiken, doch op dit ogenblik beschikken ze niet over een duidelijk overzicht van de bereikte doelgroepen (probleem).*Door deze in kaart te brengen kunnen we een uitspraak doen over de mate dat ikhebeenvraag.be de doelen van de Vlaamse overheid helpt te realiseren. Dit is dan ook het eerste doel van ons project (doel). De onderzoeksvraag luidt: Welke doelgroepen worden door ik heb een vraag.be bereikt? Het tweede doel van ons project is het publiek van ikhebeenvraag.be te verruimen, met extra aandacht voor minderhedengroepen. De volgende onderzoeksvraag wordt hierbij beantwoord: Hoe kunnen de verschillende doelgroepen gestimuleerd worden om meer gebruik te maken van ikhebeenvraag.be? Deze onderzoeksvraag spreiden we/beantwoorden we aan de hand van (over) drie subvragen. Ten eerste: Wat zijn de wetenschappelijke interesses van de gebruikers van ikhebeenvraag.be? Ten tweede: Hoe kan de gebruiksvriendelijkheid van de website worden verbeterd? Ten derde: Welke acties kunnen ondernomen worden om de verschillende doelgroepen beter te bereiken? Om een antwoord te vinden op de onderzoeksvragen wordt in dit onderzoek de bestaande databank van ikhebeenvraag.be geëvalueerd, verder uitgebreid op basis van een enquête en geanalyseerd. Op basis hiervan worden vervolgens aanbevelingen en suggesties opgesteld. (misschien hoort dit laatste al bij methode)

    *Of mag je maar één centrale vraag hebben? Misschien moet ik nog op zoek gaan naar een bovenliggende vraag.

    Het vervolg van de structuur:
    2) Literatuur
    3)Methode
    a)Onderzoeksvragen
    Hoe specifiek moeten deze onderzoeksvragen zijn?
    b)hypothese
    Als we onze literatuur schrijven dan lijkt de hypothese er mooi uit te vloeien. bvb. Literatuuroverzicht:   ...Jongens tonen meer interesse in wetenschap en techniek....  We verwachten dat die ook zal blijken uit onze steekproef.  Jammer dat de hypothese pas hier terug komt. Kunnen we de hypothese al niet in het literatuuroverzicht omschrijven? We hebben onze subvragen toch al geformuleerd in het eerste deeltje.
    c)begrippen
    d)werkwijze
    4) Discussie
    5) Conclussie ...

    Nog veel vragen dus over ons onderzoek van ikhebeenvraag.be.

    16-11-2009 om 22:40 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beginsituatie
    .

    10-11-2009 om 23:02 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Check je tekst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om het schrijven van oa. scripties onder de knie te krijgen.


    10-11-2009 om 22:24 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijk leerplan Zelfevaluatieproject

    Datum/periode

    Aanvankelijk geplande activiteit

    Effectief gerealiseerde activiteit

    Contextgegevens

    Bemerkingen

    September 2009

    Intake gesprek
    monitoraat op maat.

    Is gebeurd

    Uitstippelen leertraject.

    Het leertraject zal bestaan uit 8 contactmomenten.

    September 2009

    Handboek “Check je tekst - Tips en checklist om snel beter te schrijven” besteld op advies monitoraat op maat.

    Is gebeurd


    Dit handboek zal ik samenvatten in functie van de vooropgestelde werkpunten.

    Oktober 2009

    Sessie 2: Een schrijfopdracht voorbereiden

    -De opdracht
    Wat houdt de opdracht in?
    Wat is de centrale vraag?
    -Het bouwplan
    Vraagwoordvragen en antwoorden
    Vaste structuren
    Extra indelingsprincipes
    De documentatie

    Is gebeurd

    Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken


    Oktober 2009

    Sessie 3: Een eerste versie schrijven
    - Alinea’s
    Eenheid van inhoud en vorm
    De onderdelen van een alinea
    - De samenhang binnen en tussen alinea’s
    Inleiding en besluit
    Titels en subtitels

    Is gebeurd

    Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken

    Gebruik van een voorbeeldonderzoek


    November 2009

    Samenvatten handboek “Check je tekst - Tips en checklist om snel beter te schrijven” en documenten monitoraat op maat tot een geheel.




    December 2009





    Februari 2010

    Bestuderen samenvatting met oog op routinematig gebruik.

    Toepassing



    Nog te bepalen. (mogelijk paper of samenvatting ID of IP)

    ???
    Volgende contactmomenten





    10-11-2009 om 22:17 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste stappen leerproces: Monitoraat op maat

    Linguapolis biedt met monitoraat op maat taalondersteuning aan studenten van de universiteit Antwerpen. In september nam ik contact met hen op om een taalbegeleiding in te passen in mijn jaarplanning. Ondertussen heb ik al enkele sessies achter de rug en zijn de eerste stappen van het leerproces gezet. Eerst werd er aan de hand van een intakegesprek en mijn paper van kwalitatieve onderzoekstechnieken een leertraject uitgestippeld. In een tweede sessie hebben we dan gewerkt rond het maken van een bouwplan van een schrijfopdracht. Op advies van de begeleider heb ik ondertussen ook een handboek besteld. 

    10-11-2009 om 21:47 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Relevantie leerpunt
    Mijn keuze lijkt me relevant voor de opleiding OOW. Zo wordt er bijvoorbeeld verwacht dat we op het einde van de opleiding in staat zijn om duidelijk en ondubbelzinnig schriftelijk en mondeling te communiceren naar diverse doelgroepen en via diverse kanalen (MACOM-6). Zoals ik reeds heb vermeld loopt het schriftelijk communiceren niet altijd even vlot. Het doel van mijn zelfevaluatieproject is dan ook het verbeteren van mijn schrijfvaardigheden. Ik wil voor mijn masterscriptie en de papers die ik nog moet schrijven beter voorbereid zijn. Hoe schrijf ik een paper of thesis? Hoe zorg ik ervoor dat wat ik schrijf vlot leest en goed begrijpbaar is voor de lezer? Ook in mijn latere beroepsleven kan dit nog van pas komen. Het zou immers best kunnen dat ik een functie met meer verantwoordelijkheid zal opnemen. Duidelijk en volledig schriftelijk kunnen communiceren zal dan zeker van pas komen.

    10-11-2009 om 21:46 geschreven door David Goormans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/02-21/02 2010
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs