Inhoud blog
  • Verslag vergadering WAF! – realisatie animatiefilm Samen Lachen
  • LE MOMENT SUPREME : DE TRY-OUT
  • Een prettig weerzien met onze creatieve duizendpoot Peter Goes
  • Alles Loopt blijkbaar Op Rolletjes...
  • Op sleeptouw met Sammy, Henk en Brecht.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    SAMEN LACHEN = SAMEN LEVEN jr
    Junior
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag vergadering WAF! – realisatie animatiefilm Samen Lachen

    Verslag vergadering WAF! – realisatie animatiefilm Samen Lachen

     

    Datum:             22/04/09 – 9u-11u

    Aanwezig:            An Larssen

                            Ief Stuyvaert

                            Siska De Groote

                            Nicola Bové

                            Christel Degros

                            Iza

     

    Verslag:

     

    Op 21/04/09 werd het scenario voor het animatiefilmpje “De geverfde vogel” van Ief doorgestuurd naar Iza en Christel van WAF!.

    Dit werd afgesproken in onze vorige meeting en vandaag bekijken we de haalbaarheid van het voorgestelde scenario en de praktische uitwerking van de workshop daaromtrent.

    (lees ook het verslag gepost op de blog op 30/03/09)

    Bij aanvang wordt er verwezen naar de gelijkenis met een Pixar-filmpje “For the birds” waar een vergelijkbaar verhaaltje verteld wordt. We komen overeen dat dit geen probleem is daar het verhaal, de middelen, de uitwerking en het opzet voor onze animatie heel anders zijn.

    Iedereen is enthousiast over het scenario maar enkel het einde zou aangepast moeten worden.

    Het scenario zou iets ingekort moeten worden en eindigen in een soort pointe waarin het thema samen lachen = samen leven duidelijk wordt. Bv vogels die in kleurbad vallen en uiteindelijk met z’n allen lachen en zich gelijk voelen.

    WIE DOET HET GELUID?, is de terechte vraag die de mensen van WAF! ons stellen.

    De afspraak hieromtrent is dat zij ons een zo compleet afgewerkt filmje in AVI-formaat bezorgen waar wij nog aan kunnen verder sleutelen zoals het geluid veranderen of het volledige filmpje opsplitsen in verschillende stukken die een rode draad vormen in de loop van de dvd. Het spreekt voor zich dat we dan ook in de extra’s op de dvd de mogelijkheid aanbieden om het filmpje in één stuk te bekijken.

    Op de extra’s zouden we graag ook beelden willen gebruiken van de workshop waarin de kinderen aan het werk zijn bij de verwezenlijking van het korte animatiefilmpje. (the making of- beelden) Dit bij voorkeur op de derde en laatste dag van de workshop. Men kan op de andere dagen eventueel ook zelf leuke beelden schieten of foto’s nemen.

    Er zal een brief opgesteld worden om de toestemming te vragen van de ouders van de deelnemende kinderen. Het zou fijn zijn mocht er in de groep van de deelnemers ook een zekere diversiteit zijn. Dit in de mate van het mogelijke want uit de ervaring van onze gesprekspartners blijkt dat het niet gemakkelijk is om kinderen te mobiliseren van allochtone gezinnen.

     

    Iza en Christel zullen bij ontvangst van het aangepaste scenario een storyboard opmaken om de kinderen een stap vooruit te helpen bij de workshop en ons reeds een idee te kunnen geven van hun uiteindelijke visie op het filmpje.

     

     

    23-04-2009 om 13:37 geschreven door één van de juniors  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LE MOMENT SUPREME : DE TRY-OUT

    Verslag Try-out Samen Lachen = Samen Leven Junior

     

    08/04/09 Conception Gent : 9u-13u30 (workshop 10u30-12u30)

     

    Voorbereiding:

    -Er werd in de loods een black box gecreëerd ter grootte van 1 woonwagen om de haalbaarheid te testen om in deze beperkte ruimte de workshops te laten plaatsvinden.

    -Voor het try-out publiek hebben we contact opgenomen met het jeugdcentrum Kadanz gelegen in de buurt van de sleepstraat te Gent. Deze regio is bekend om haar groot aantal bewoners met Turkse roots. Dit is de ideale doelgroep aangezien wij zoeken naar een publiek met een diverse multiculturele achtergrond.

    -Om 9u ontvangen wij onze 2 workshop begeleiders van Alles loopt op rolletjes nl Kurt en Tom. Deze hebben in de afgelopen periode gebrainstormd omtrent de invulling van de workshops en hebben hun ideeën reeds getest tijdens andere workshops die ze in de laatste dagen hebben uitgevoerd.

    Tijdens de meeting van 02/04/09 hebben we met hen reeds onze ideeën en verwachtingen op elkaar afgestemd en zijn we zeer benieuwd naar de invulling die zij aan dit project gegeven hebben.

     

    Le moment suprême :

    -Om 10u15 ontvangen we 12 kinderen van jeugdcentrum Kadanz waarvan 10 jongens en meisjes van Turkse origine, 1 Bulgaarse jongen en 1 Albanese jongen.

    Zij worden begeleid door 3 jeugdwerkers en 1 grote broer van de Albanese jongen.

    We laten de kinderen even aanpassen aan de nieuwe omgeving en starten dan om 10u30 met de workshop in de black box die ondertussen voorzien is van houten bankjes en het animatiemateriaal van AloR.

    -Als ijsbreker brengen Tom en Kurt een verhaal/toneeltje waarin zij adhv enkele poppen/figuren het thema humor introduceren alsook een insteek naar diversiteit.

    -Hierna worden de kinderen aangemoedigd om deel te nemen aan het creatieve proces waarbij hen verschillende opdrachten worden aangereikt om humor en diversiteit te combineren en hierover na te denken.

    Vb vertel een mop in een andere taal/vertaal een mop uit een andere taal naar het Nederlands, telefoongesprek in chinees, agent die allochtoon op straat tegen houdt en hem een boete probeert te geven, live verslaggeving van een gebeurtenis in een andere taal, overdreven weensessie…

    -Als afsluiter van de workshop worden de leukste fragmenten/mopjes/situaties nog eens overgedaan in de vorm van een toonmoment aan de hele groep.

     

    Evaluatie :

    De try-out heeft een zeer positieve algemene indruk op ons nagelaten.

    De ijsbreker is zeer leuk en zet een aangename en leuke sfeer die de kinderen op hun gemak doet voelen. Het is duidelijk dat we hun medewerking vragen en dat ze vrij zijn om hun mening te uiten of ideeën naar voren te brengen.

    De vraagt blijft wel of er al dan niet leerkrachten bij de workshop kunnen worden toegelaten:

    -op sommige momenten bleek het handig te zijn dat er een begeleider aanwezig was om de gemoederen wat te kalmeren indien er overenthousiast of ongepast gereageerd werd

    -anderzijds vrezen we dat de aanwezigheid van de leerkrachten de openheid of creativiteit van de kinderen zou kunnen belemmeren

    Dit zal beslist worden op de workshops zelf afhankelijk van de situatie en omstandigheden.

    De opdrachten die aan de kinderen worden gegeven zet hen echt aan om creatief te zijn met de dingen die ze kennen/kunnen/weten en deze om te zetten naar grappige sketches.

    We onthouden ook dat we een soort noodplan dienen te voorzien indien de sketches die tijdens de workshop ontstaan niet grappig of niet to the point genoeg zijn.
    Kurt en Tom kunnen dan enkele sketches aanbrengen die de kinderen dan acteren tijdens het toonmoment aan de hele groep.

    Het is sowieso de bedoeling dat de zij samen met de kinderen en adhv de opdrachten komen tot leuke sketches. Een goede begeleiding is dus noodzakelijk voor een goed resultaat.

    Er zullen tijdens de verschillende workshops ongetwijfeld genoeg grappige creaties ontstaan die meegenomen kunnen worden naar de volgende school.

    Uit deze try-out blijkt duidelijk dat het weglaten van een concreet verwachtingspatroon en invulling van de dag een positieve invloed heeft op de creativiteit en medewerking van de kinderen die aan de workshop deelnemen.

     

    Betreffende de dvd zou het leuk zijn om tijdens de workshops een soort van lachsessie te houden om de beelden ervan als tussenstukjes te gebruiken in de finale montage.

    20-04-2009 om 11:27 geschreven door één van de juniors  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    03-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een prettig weerzien met onze creatieve duizendpoot Peter Goes

    UPDATE WEBSITE SAMEN LACHEN

     

    02/04/09 14u

    Aanwezig:

    An Larssen

    Peter Goes

    Nicola Bové

    Siska De Groote

     

    De website www.samenlachen.be is nog steeds online sinds het project Samen Lachen = Samen Leven in 2007.

    Aangezien het doelpubliek van onze JUNIOR-versie van het project verschillend is, zijn we genoodzaakt om onze website in een nieuw kleedje te steken.
    Het is meteen duidelijk dat we de oude site niet zomaar willen laten verdwijnen. De oplossing hiervoor is een button die op de nieuwe site zal staan waarmee je de oude site weer naar voor kan halen met al de info, foto’s, links en persberichten.
    De nieuwe site kan opgebouwd worden volgens eenzelfde principe als haar voorganger zijnde eenvoudig en gebruiksvriendelijk.
    Hetgeen waar wel tijd en aandacht aan besteed dient te worden, is het vernieuwen van de globale lay-out. Zijnde jonger en frisser. De opbouw van het logo met de drie gezichten kan behouden worden met het verschil dat de figuren leuker/frisser en kleurrijker zijn bv manga-achtige figuren met ronde vrolijke gezichtjes. Ook het lettertype dient aangepast te worden opdat het wat aantrekkelijker is voor onze nieuwe potentiële bezoekers.

    Het is de bedoeling dat de vernieuwde site tegen 21/04/09 online is.
    We gaan dan ook ons best doen om de site zoveel mogelijk te promoten bij de nieuwe contacten die we leggen ivm dit project en de scholen waar we mee samen werken.

    Betreffende de eenvoud zou het aantal buttons beperkt moeten blijven maar wordt wel gedacht aan de mogelijkheid om de bezoekers filmpjes te laten uploaden evenals de verhaaltjes/opstellen of anekdotes die de kinderen uit de workshops gemaakt hebben.

    Dit om de deelnemers een blijvend forum aan te bieden waarop zij ook de feedback kunnen raadplegen die de kinderen uit andere scholen ons geven.

    Wijzelf dienen ook de site te voorzien van fotomateriaal die we maken bij de uitvoering van de workshops en de opnames van de dvd etc...

     

     

     

    03-04-2009 om 09:48 geschreven door één van de juniors  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles Loopt blijkbaar Op Rolletjes...
    ALLES LOOPT Blijkbaar OP ROLLETJES

    Meeting met Tom en Kurt op 2/4/2009.
    Over de workshops.

    Voordien..
    Voorbereiding op school mag zich tot het minimum beperken dwz dat we vertellen dat er 2 mannen op bezoek komen om humor te onderzoeken.
    Voor de rest is alle informatie overbodig, want dat beperkt alleen maar de spontaneïteit.

    Tijdens…
    Juffen of geen juffen ?
    Geen juffen. Juffen als ’t echt niet anders kan. De kinderen zijn gemakkelijker los te krijgen zonder juffen.
    Als ze er echt op staan, dan kunnen ze er bij zijn.

    Nadien…
    Een nabereiding is interessant.
    Sowieso kunnen we aan de juffen 10 min aandacht besteden om kort samen te vatten hoe de workshop verlopen is.
    We kunnen vragen aan de leerkrachten dat ze de kinderen de opdracht geven om een opstel te schrijven na de workshop. (en/of tekeningen)
    Dit kunnen we dan linken/gebruiken voor de website.
    We kunnen dit verder uitbreiden tot het meegeven van enkele oefeningen, handleiding voor humor,… Maar dat hoeft niet.

    De juffen wordt wel gevraagd om de nabereiding op te volgen. De kindjes van de voormiddag kunnen in de namiddag een opstel schrijven over de workshop.
    De kindjes van de namiddag kunnen dat ’s avonds doen en ’s morgens deze bespreken met de juf en eventueel op onze site uploaden?
    We kunnen een cartoon bezorgen met lege tekstballonetjes die zij moeten invullen.
    Ze kunnen mopjes doormailen.
    Ze krijgen de dvd in oktober.


    Eentje binnen / eentje buiten...
    Babbelbox

    Een lege doos van 3 planken met een gat in, waar op statief een camera voor staat. Een kind wordt even alleen gelaten met een opdracht :
    -      een beschrijving van een object
    - een brainstorm van woorden die te maken hebben met..
    - …
    Dit doen we alleen als het niet te veel stoort! Dit bereiden wij verder voor. Ideeën zijn altijd welkom!

    Effe tussendoor..
    Wat is een Marokkaan in de lucht….?
    …Luchtvervuiling.
    = Alleen grappig indien er geen Marokkaanse kinderen in het midden zijn. Omgekeerd ook :  een Marokkaanse jongen mag en kan een Belg nadoen, maar als een Belgische jongen een Marokkaan overdreven nadoet, dan wordt dit als racistisch beschouwd. Waar ligt de grens bij kinderen.

    Kinderen vinden racistische uitlatingen not done. Een beetje opletten geblazen dus. Wat is een beetje lachen/wat is uitlachen/lachen om een detail. 
    We hebben geen pedagogische ambities : sfeer – lachen – kinderlijk enthousiasme zijn onze drijfveren. We gaan geen les zedenleer geven.
    We gaan de kinderen een beetje om de tuin leiden om tot het thema diversiteit te komen.

    Door de opdrachtjes na de opwarming, zullen zelfs de meer timide kinderen uit hun kot komen.
    vb 1 Iemand vertelt een mop. Resultaat: iedereen lacht
    Een Sloveens kind vertelt diezelfde mop in het Sloveens. Resultaat : niemand lacht.
    We gaan een gesprek aan, maar heel kort.
    We gaan vooral veel doen.
    Vb 2 Een gesprek van 2 kinderen in hun eigen (maar andere) taal.
    Vb 3 één kind moet iets bekomen van een ander kind, maar spreekt een andere taal.(bvb de weg vragen, .. Hoe pak je dat aan?
    Deze opdrachtjes zullen nog verder uitgebreid worden na de repetitieweek.
    Misschien kunnen we de kinderen sommige dingen zelf laten filmen met hun gsm’s.

    In ons sjakosj tijdens de workshop alleen voor de brave kinderen !
    Drankjes en snoepjes voor de kinderen om even uit te blazen of om het creatieve proces te ondersteunen.


    TO DO
    Kurt : *foto’s van Mortsel bezorgen
                * kan de babbelbox een rustige ruimte krijgen in de loods in Antwerpen?
               *bankjes, zwarte doeken en statieven  meepakken op try-out van 8 april
    An : * een nieuwe camera voor de babbelbox + statief checken
    Nicola : * hotel checken, overnachting regelen van 27 op 28 april. (van Lokeren naar Genk)
                  * planning doormailen
    Siska : *Checken of de woonwagen in Kortrijk reeds op 5 mei mag stationeren op de schoolkoer + we willen daar om 9 u beginnen.

    PLANNING
    Volgt in excel-bestandje. Waarvoor dank!



    02-04-2009 om 15:48 geschreven door één van de juniors  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op sleeptouw met Sammy, Henk en Brecht.
    BEZOEK STANDPLAATS WOONWAGENS
    oP TAKELDIENST

    20/03/09 14u

    Aanwezig:
    An Larssen,Siska De Groote en Nicola
    Henk Rabau – Geluid
    Sammy Goemaere - Camera
    Brecht -  Alles Loopt op Rolletjes

    Benieuwd en vol verwachtingen trekken we naar Gentbrugge waar de woonwagens tijdelijk geplaatst werden voor het volgende transport.
    Ze bevinden zich op de terreinen van de takeldienst die voor het transport zorgt.
    We hebben hier een afspraak met  Brecht van AloR en de filmploeg die de workshops zal registreren. Dit alles om te kijken wat de mogelijkheden zijn van de woonwagens en op welke manier we verbeteringen kunnen aanbrengen om de filmploeg in staat te stellen optimale beelden te kunnen schieten.

    Brecht toont ons de binnen en buitenkant van de woonwagens die er beide erg leuk en veelbelovend uitzien. Betreffende licht en geluid zou er met verschillende factoren rekening gehouden moeten worden.

    Licht:

    -voorziening van extra belichting naar het podium toe => dit kan voorzien worden door het ophangen van kleine belichting met een fixeersysteem aan het plafond van de woonwagens
    -grote woonwagen: bij de registratie van het openingsmoment en het slotmoment zou de lichtinval via het dak moeten vermeden worden en dit kan dmv doeken
    -er zal een duidelijk keuze gemaakt moeten worden afhankelijk van de dag, het weer en de plaats waar de woonwagens staan om te zien of de ramen die zich op de zijkant van de woonwagens bevinden al dan niet open kunnen blijven bij het filmen.

    Camera:

    -grote woonwagen: openingsmoment en slotmoment => bij de registratie hiervan dienen de bankjes met de kinderen tegen de linkerkant van de woonwagen te staan waardoor de Sammy de mogelijkheid heeft om rechts vooruit en achteruit te kunnen bewegen bij het filmen
    + een vaste camera op statief achteraan de woonwagen of een camera die achteraan de woonwagen gefixeerd zou kunnen aan het plafond
    +voorzien van een extra doek op het kleine podium zodat een sketch/optreden echt kan ingezet worden

    Geluid:

    -grote woonwagen: Henk is ervan overtuigd dat er geen extra investeringen of ombouw dient te gebeuren betreffende de registratie van het geluid

    Babbelbox:
    -de registratie van beeld en geluid van de gesprekken in de babbelbox zouden geen probleem mogen betekenen voor een kleine camera op statief, voorzien van een externe micro of een ingebouwde


    De conclusie is dat we er allemaal in geloven en veel zin hebben om hier een leuk project van te maken!

    30-03-2009 om 15:56 geschreven door één van de juniors  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/04-26/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    lovemsn
    www.bloggen.be/lovemsn
    SAMEN LACHEN = SAMEN LEVEN
    DE JUNIORS groeten u !
    Foto

    Startpagina !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    we_it
    www.bloggen.be/we_it
    Een interessant adres?

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    aantwaarrepe
    www.bloggen.be/aantwaa

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs