Saartje's blog
Inhoud blog

  • Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Search engines

    1. Wat is een search engine?

    Een search engine (= zoekmachine) is een bekende manier om informatie op het World Wide Web op te sporen. Met behulp van computerprogramma’s worden omvangrijke indexen aangemaakt. In de indexen probeert men elk (belangrijk) woord van elke pagina van het hele WWW onder te brengen. Gezin de enorme hoeveelheid webpagina’s is dit bijna onmogelijk.

    Met een zoekmachine kan je, door het invullen van 1 of meerdere zoekwoorden, zoeken naar webpagina’s. De zoekmachines maken dan gebruik van computerprogramma’s (spiders of crawlers) om het web af te speuren op zoek naar die webpagina’s. Ze maken een kopie van elke webpagina die ze tegenkomen en slaan die op in een database. Wanneer je dus gebruik maakt van een zoekmachine zoek je niet direct op het web, maar in de database met webpagina’s die de zoekmachine heeft afgelegd. De spiders of crawlers speuren het web af naar nieuwe informatie. De opgeslagen webpagina’s worden geïndexeerd, er wordt van elke webpagina een lijst aangelegd met de belangrijkste woorden die voorkomen in de pagina. Als je de zoekmachine vraagt om te zoeken naar een bepaald woord, dan kijkt de zoekmachine in de index waar dit zoekwoord voorkomt en welke webpagina’s er bijhoren. Een zoekmachine selecteert niet op kwaliteit, maar kijkt dus enkel in welke pagina’s een bepaald woord voorkomt.

    Zoekmachines kunnen verschillen van elkaar op volgende vlakken:

    * de snelheid van de spider (hoeveel webpagina's de spider kan bezoeken en verwerken)

    * de techniek van de spider (alleen de homepage van een website wordt bezocht of ook dieperliggende webpagina's)

    * de omvang van de index (lijst van woorden waarmee de zoekmachine de eigen database van websites afzoekt)

    * de omvang van de database waarin kopieën van webpagina's zijn opgeslagen (welk gedeelte van het Web met de zoekmachine te doorzoeken is)

    * de snelheid waarmee de zoekmachine de eigen database afzoekt

    * de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine

    * lay-out

    Een klein verschil in 1 van deze elementen zal effect hebben op de resultaten van een zoekactie. Dit is de reden waarom resultaten verschillen wanneer men verschillende zoekmachines raadpleegt maar met dezelfde zoekwoorden.

    Enkele voorbeelden van de voornaamste zoekmachines zijn:

    Google

    Google maakt gebruik van een waarderingssysteem dat PageRanking genoemd wordt. Hoe meer webpagina's er verwijzen naar een site, hoe populairder deze site en dus en hoe hoger de website staat op de lijst van zoekresultaten. Google presenteert dus de mainstream, de meest gangbare en derhalve veelal betrouwbare sites over een bepaald onderwerp. Persoonlijke homepages en obscure sites zul je dus nauwelijks aantreffen. Na elk zoekresultaat volgt de optie Similar pages of Gelijkwaardige pagina's. Als je dit aanklikt, verschijnt er een lijst met verwante URL's. Er is ook een Advanced Search option voorzien.

    Yahoo!

    Yahoo! is een zoekmachine en tegelijkertijd een onderwerpsgids met een goed uitgewerkte indeling in onderwerpen. Ze kocht andere zoekmachines op zoals AltaVista, AllTheWeb en Inktomi.

    Alta Vista

    In de beginjaren van het World Wide Web was de zoekmachine AltaVista de populairste en 1 van de meest gebruikte zoekmachines. AltaVista is opgekocht door Yahoo! en bestaat niet meer als zelfstandige zoekmachine nu gebruik wordt gemaakt van de grote Yahoo!-index. Er is nog wel een eigen AltaVista-interface maar dat is niet meer dan een mooie verpakking van de Yahoo!- database.

    2. Nut voor marketeers

    Zoekmachine marketing is een onmisbaar onderdeel in het online marketing proces. Het is een zeer kostenefficiënte manier om aanwezig te zijn op het internet en op de plaatsen waar potentiële klanten zoeken.

    De volgende factoren zijn belangrijk voor het vinden van informatie op het internet: gemak, snelheid en relevante informatie. Goede vindbaarheid van producten en diensten is dus 1 van de kritische succesfactoren. Het grootste deel van de consumenten zoekt informatie over producten en diensten door search engines.

    Een positionering in en rond de zoekmachines is 1 van de meest effectieve en goedkoopste online marketinginstrumenten om extra bezoekers te trekken. Dit noemt men dus Search Engine Marketing. Search Engine Marketing is onder te verdelen in 2 delen: Search Engine Optimization (of Ranking) en Search Engine Advertising.

    2.1 Search Engine Optimization

    Om een website vindbaar te maken op internet moet een organisatie haar website eerst aanmelden bij verschillende zoekdiensten. Aanmelden alleen is echter onvoldoende want er strijden vele concurrenten voor de absolute toppositie.

    Search Engine Optimization is het gebruik van specifieke codes, tags, elementen, website structuur, algoritme analyses, links, webcopy en tal van andere processen om een website zoekmachine vriendelijk te maken en zo gemakkelijk vindbaar te maken voor de zoekmachines (zo hoog mogelijk te laten scoren bij de zoekresultaten). De zoektechnologie van de zoekmachines zijn immers technisch blind voor een aantal zaken en kunnen bij een website die niet geoptimaliseerd is een aantal belangrijke factoren niet zien. Search Engine Optimalization is investeren in een lange termijnvisie.

    Een bedrijf heeft de keuze om zich aan te melden bij verschillende zoekmachines en webgidsen. De boodschap is om zich enkel aan te melden bij de belangrijkste die dan ook het grootste marktbereik hebben. Het is ook heel belangrijk dat de website op de juiste en meest relevante woorden naar voren komt want gebruikers kijken na het invoeren van het trefwoord meestal niet verder dan naar de eerste 30 resultaten. Zoekmachine optimalisatie is inmiddels zover geprofessionaliseerd dat er zowel een Europese als een internationale brancheorganisatie is.

    De voordelen van Search Engine Optimalization zijn dus:

    * trefwoorden komen op een toppositie bij zoekmachines

    * het aantal bezoeken via een zoekmachine neemt toe

    * de kwaliteit van de bezoeken aan de website neemt toe

    * ter ondersteuning van andere reclameuitingen

    2.3 Search Engine Advertising

    Een andere manier om hoog te scoren bij zoekmachines is adverteren. Aanvankelijk kon men tegen betaling een hoge plaats krijgen in de ranking als advertentie maar tegenwoordig is dit bij de meeste zoekmachines niet meer mogelijk omdat de gebruikers het niet meer accepteren. In plaats van in de ranking te staan worden er op een aparte plaats (vaak aan de rechterkant of bovenaan) ‘gesponsorde koppelingen’ getoond. Dit wordt door de gebruikers als minder storend ervaren omdat de echte resultaten dan duidelijk afgescheiden zijn van mogelijke advertenties. Door het afkopen van de zoektermen is er dus de mogelijkheid om zeer gesegmenteerd te adverteren. Bij steeds meer zoekmachines is er dus de mogelijkheid om te adverteren omdat zij er ook een grote verdienste in zien.

    In de regel zijn er 2 manieren van Search Engine Advertising:

    1. Adverteren per vertoning

    Dit wordt ook ‘Cost Per Mile’ genoemd. Het is een betaalmiddel waarbij er per 1000 vertoningen een bedrag wordt gevraagd. Zoekdiensten vragen hiervoor bedragen van ongeveer 20 tot 100 euro. Hoe hoger het doorclick percntage, hoe meer de zoekdienst zal vragen aan de adverteerder.

    1. Adverteren per doorclick

    Dit betaalmiddel wordt ook ‘Cost Per Click’ genoemd waarbij er wordt afgerekend per doorclick naar de website. Men houdt dus enkel rekening met het aantal doorclicks en niet met het bereik of hoeveelheid vertoningen. Afhankelijk van de populariteit van het betreffende zoekwoord en de concurrentie zal de prijs per click variëren van 5 eurocent tot meer dan 2 euro.

    De voordelen van Search Engine Advertising zijn dus:

    * eenvoudig en snel een campagne initiëren

    * met populaire zoektermen bovenaan staan

    * vaak alleen betalen per click

    * elke zoekmachine biedt het sponsoren van tekstlinks aan

    De prijs van Search Engine Optimization of Ranking per doorclick (vanaf 1 eurocent) ligt vaak veel lager dan die van Search Engine Advertising (vanaf 5 eurocent). Search Engine Advertising wordt meestal ingezet voor kortlopende acties, tijdelijke extra exposure voor specifieke producten of diensten of als ideale aanvulling op Search Engine Ranking. De combinatie van ranking en advertising gebruiken als advertentiemiddel zorgt voor een bredere exposure en vergroot de kans op vele doorclicks.

    3. Voorbeeld

    Een keyword voor een gespecialiseerd aanbieder van schadeverzekeringen kan zijn ‘verzekering’. Doordat de concurrentie op een dergelijk keyword vrij hoog is wordt de prijs per click zeer hoog. Een betere selectie zou dus kunnen zijn: ‘inboedelverzekering’, ‘huisverzekering’, ‘opstalverzekering’, ‘brandverzekering’, … . Keywordcombinaties kunnen dus veel sterker (en goedkoper) zijn. Men kan ook denken aan meervouden, vervoegingen en bijvoeglijke naamwoorden als onderdeel van de keywordcombinatie zoals ‘verzekeringen’, ‘verzekeren’, ‘goedkope verzekeringen’, ‘voordelige verzekeringen, … .

    17-12-2007, 22:19 geschreven door sardientje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Blog

    1. Wat is een blog?

    Het woord blog is afkomstig van het woord weblog. Het is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden, persoonlijke zaken, politiek,… . Iemand die een blog begint, doet dit meestal met de intentie om een online conversatie op te starten met andere individuen over een bepaald onderwerp. Een blog bevat een verzameling van veelvuldig geüpdate berichten, die in chronologische volgorde worden gepresenteerd en voorzien zijn van hyperlinks naar andere bronnen. Er kan ook zeer gemakkelijk gereageerd worden op een bericht, er is echte interactiviteit tussen de bloglezer en de blogschrijver.

    Sinds het ontstaan van blogs op het internet zijn al miljoenen mensen wereldwijd met hun eigen blog gestart.

    Een blog is eigenlijk een soort website maar toch zijn er een aantal verschillen tussen de twee, en dit vooral inhoudelijk. De teksten op een blog worden geschreven vanuit een persoonlijk standpunt. Het draait dus om de mening van de auteur. De meerwaarde zit in de discussie die opgebouwd wordt.

    2. Nut voor marketeers

    Als bedrijf kan men op verschillende manieren en op verschillende niveaus inspelen op de groeiende kracht van blogs. Ze kunnen gebruikt worden als intern (als bedrijfsinstrument) of extern (naar de doelgroep toe) communicatiemiddel. Vooral kleine en middelgrote bedrijven zien de waarde hiervan in, het zijn bedrijven die een grote waarde hechten aan een goed contact met de klanten.

    Ook de wijze van implementatie is belangrijk. Volgende aspecten zijn heel belangrijk bij het starten met een blog: gebruiksvriendelijkheid, inhoud, vormgeving, vindbaarheid,… . Ongeveer 20% van Europese bedrijven maken gebruik van blogs. De Europese cultuur loopt hierbij iets achter op de VS. Het gebruik van blogs kan op de volgende manieren geïmplementeerd worden in de marketingmix:

    2.1 Volgen van de blogosfeer

    Het is mogelijk dat men op enkele blogs praat over bedrijven en over merken. De boodschap voor het bedrijf is dus om deze conversaties en discussies te volgen en om eruit te leren. Er zijn voor het bedrijf een aantal handige tools om te merken of er over het bedrijf of merk geblogd wordt, dit kan via Technorati, Google Blogsearch of Icerocket.

    2.2 Blogs gebruiken als advertentie-instrument

    Veel blogs maken gebruik van een reclame-netwerk, bijvoorbeeld Google Adwords en Blogads. Je kan als bedrijf reclameboodschappen, links en banners kopen op een groot aantal blogs. Via Google Adwords koop je bijvoorbeeld bepaalde sleutelwoorden, en zullen je advertenties verschijnen op websites en blogs waar die sleutelwoorden vaak voorkomen.

    Bijvoorbeeld: adverteren op het woord ‘verbouwen’

    Via Blogads kan je heel specifiek adverteren op bepaalde blogs. Hierdoor adverteer je gericht. Omdat de meeste blogs over een specifiek thema gaan of een specifieke persoonlijke stijl hebben, hebben ze meestal ook een specifieke doelgroep.

    Bijvoorbeeld: http://lvb.net/nederlands.php , het politieke weblog waarop je kan adverteren via Blogads

    2.3 Blogs gebruiken als PR-instrument

    Bedrijven kunnen ook reclame maken op blogs door samples en productinfo door te geven aan de eigenaar van een blog. Deze reclame is vooral zinvol als men het blog vindt dat invloedrijk is in een bepaalde sector.

    Bijvoorbeeld: http://www.engadget.com voor gadgets

    Blogeigenaars zijn graag de eersten die iets weten. Ook nieuwe producten laten testen en bespreken is een gebruikte tactiek.

    2.4 Blogs als intern bedrijfsinstrument

    Als men nuttige links en artikels op een intern bedrijfslog plaatst, wordt de info gearchiveerd en gedeeld binnen het ganse bedrijf. Zo kan men interessante info weergeven over het vakgebied.

    2.5 Publiek bedrijfsblog (corporate blog)

    Een eigen publiek bedrijfsblog beginnen is een heuse investering in tijd, want er moet op regelmatige basis een ‘nieuwtje’ geplaatst worden. Maar je krijgt er ook wel return on investment mee:

    - Blogs lokken conversaties uit. Uit die conversaties kan je nieuwe ideeën en meningen halen, dit is het ware effect van een blog.

    - Na verloop van tijd wordt je als expert gezien in je vakgebied en een indirect gevolg is dat je zo nieuwe klanten uitlokt. Door blogs leer je nieuwe mensen kennen en nieuwe contacten maken. Je kan dus met kleine kosten een grote massa bereiken.

    - Je hebt een directer en informeler contact met je doelgroep en een meer persoonlijk voorkomen voor het bedrijf. Geïnteresseerden kunnen ook veel sneller reageren.

    - Met een blog scoor je ook veel hoger in zoekmachines zoals bij google of Yahoo. Als een bedrijf regelmatig op een bedrijfslog schrijft, stijgt het in de zoekresultaten door de goede steekwoorden die in de artikels of informatie zitten.

    3. Voorbeeld: corporate blog General Motors

    http://fastlane.gmblogs.com/

    De blog van general motors is gericht op autofanaten. Er worden geregeld artikels geplaatst (zeker elke week) en er worden beeldmateriaal en filmpjes van YouTube gebruikt. Dit onder andere over autoshows. Er is een zoekmachine aanwezig, een indeling in categorieën, een archief, recente toevoegingen en een hele rij links. De lezer heeft ook de mogelijkheid om na elk artikel commentaar toe te voegen.

    Als uitleg bij About GM’s blog staat er:

    ‘GM’s FastLane blog is a forum for GM executives to talk about GM’s current and future products and services, although non-executives sometimes appear here to discuss the development and design of important products. On occasion, FastLane can be utilized to discuss other important issues facing the company.’

    Deze blog wordt dus gebruikt om toekomstige producten en diensten te bespreken. Ze is oorspronkelijk bedoeld voor de zaakvoerders van General Motors maar is ook toegankelijk voor andere personen. Het is dus een intern als een extern communicatiemiddel.

    17-12-2007, 21:59 geschreven door sardientje  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 17/12-23/12 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs