Foto

Druk op onderstaande knop om uw vraag te stellen aan één van onze refs.

Serge Gumienny
Serge Gumienny
Joeri Van De Velde
Joeri Van De Velde

 

Tim Pots
Christoph Dierick
Christof Dierick
Lambrechts Erik

Erik Lambrechts

Sharon SLUYTS
Sharon Sluyts
Frank BLEYEN
Frank Bleyen
Christophe MEERS
Kristof Meers

Jimmy Rubbens
R.O.M digitaal platform (forum)

Hoe werkt het digitaal platform?

Ga zo dadelijk "naar het digitaal platform" (druk op de knop links,grijze balk ) Aan beide zijden van de website vinden jullie de foto's met namen van onze refs. In het middenvak vinden jullie de namen van de refs die kunnen aangeklikt worden.
Bvb : als u een vraag wil stellen aan scheidsrechter Serge Gumienny dan klikt u op: "Stel een vraag aan Serge Gumienny".
U krijgt dan een formulier te zien waar u gegevens dient in te vullen.
(De velden met een sterretje zijn verplicht in te vullen) Vervolgens kan de vraag ingegeven worden bij "bericht".
U neemt de code juist over en u klikt op : "Nieuw onderwerp insturen".
Alvorens de vraag bij de ref van uw keuze terecht komt en zichtbaar wordt op de website zal deze nog even gefilterd worden.
De ref zal uw vraag toegezonden krijgen en beantwoorden.Vraag en antwoord worden dan zichtbaar op de website.
Het spreekt voor zich dat er geen rekening kan worden gehouden met misplaatste vraagstellingen.
(Reacties worden uit voorzorg niet gepubliceerd)Ook als neutrale bezoeker bent u natuurlijk meer dan welkom!
Via dit kanaal krijgen jullie de kans om een vraag te stellen aan onze scheidsrechters. Momenteel werken er maar liefst vijftien refs mee aan dit platform.Als jullie vragen hebben helpen zij jullie met alle plezier verder!
DENK ERAAN: UW VRAAG/ANTWOORD KAN MISSCHIEN OOK ANDEREN HELPEN!

29-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Steven aan ref Joeri Van De Velde

Vraag:

Beste Joeri

Ik ben 28 jaar en actief in de Antwerpse derde provinciale, momenteel aan mijn 10e seizoen bezig en doe het nog altijd even en té graag.

Ik wilde via deze weg eens vragen hoe je het beste kan trainen op demarages. Ik heb geregeld al eens de opmerking gekregen dat dit aan verbetering toe is. Hoe kan je hier het beste op trainen? Per week las ik twee keer een duurloop (telkens van zo'n 10km) in, maar hiermee train je uiteraard je snelheid niet mee.

Alvast bedankt voor uw tijd om hierop te antwoorden en veel succes dit lopende seizoen,

Steven


Antwoord:

Beste Steven,

Duurloop is vooral om je basisconditie te behouden of te verbeteren. Voor je demarrages is het belangrijk om te trainen met weerstandstraining en ritmeveranderingen. Afwisselend joggen, harder lopen en sprint (dit zoals tijdens wedstrijdverloop)

Belangrijk hierbij is de recuperatie.

Vb. 30sec hardlopen, 30 sec jogging- 60 sec hardlopen, 30 sec jogging- 75 sec hardlopen, 30 sec jogging en dit ook van 75 sec afbouwen naar 30 sec.

Ook kan sprint tot doellijn en terug joggen, sprint tot grote baklijn en terug joggen. Dit dan ook tot middenlijn en terug.

U ziet, u kan op verschillende manieren uw ritmeveranderingen trainen.

Veel succes!

Met Vriendelijke groeten,

Joeri Van de Velde

 


21-09-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Neal aan ref Serge Gumienny

Vraag:

Beste Mr. Gumienny

Gisteren heb ik m'n eerste cursusdag achter de rug en de honger om scheids te worden vergroot steeds! Maar ik had graag even informatie gehad over een referee watch. U weet ongetwijfeld welke de beste is... Ik had de SPINTSO REFEREE'S WATCH op 't oog, maar in het filmpje zag ik dat hij na de eerste 45 minuten gespeeld te hebben, meteen de 15 minuten rust begint af te tellen, ik vraag me dan af hoe je overzichtelijk de blessuretijd er kan bijtellen. Heeft u zelf deze horloge, of bent u fan van een andere?

Dan als laatste nog een vraagje over de kledij:

Bent u voorstander van het dragen van thermisch ondergoed? (Short+truitje), ook in de zomer?

Alvast bedankt!

Antwoord:

Hallo Neal,

ik draag tijdens de wedstrijd een heel gewone Casio horloge met chronometer.

Ik denk niet dat het nodig is een speciale horloge aan te schaffen. Na 45 minuten en extra tijd zet ik de

chronometer gewoon stop en terug op 0 voor de tweede helft.

Voor wat betreft thermisch ondergoed. Dat draag ik altijd, zowel winter als zomer.

Enkel t-shirt, geen thermische onderbroek.

Ik hoop hiermee jouw vragen beantwoord te hebben en wens je veel succes en vooral veel plezier bij

het arbitreren!!

 

Grtn, Serge


05-08-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Stef aan ref Christof virant

Vraag

Beste meneer Virant

Ik ben Stef, 17 jaar en fluit in 4e provinciale. Mijn vraag voor U is of U ooit andere scheidsrechters hebt opgevolgd. Zo ja, hoe is dan uw manier van werken? Volgt U nu ook nog andere scheidsrechters op?

Alvast bedankt en veel succes voor het komende seizoen!

MVG Stef

Antwoord

Dag Stef,

Op de eerste plaats wil ik je feliciteren om op zo’n korte periode en jonge leeftijd al te mogen arbitreren in 4e provinciale.

Ik volg sinds vorig seizoen een scheidsrechter van 16 jaar en ga  2 tot 3 keer per maand naar zijn wedstrijden kijken .

Na iedere wedstrijd volgt direct een analyse. Als ik niet naar de wedstrijd kan gaan, wens ik van de scheidsrechter een AUTO-EVALUATIE  te krijgen waar hij zijn positieve en negatieve punten moet weergeven. Daarna volgt  feedback  van mij via mail of telefonisch contact.

 Mvg,

Christof

 


30-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Stef aan ref Christof dierick
Vraag:
Dag meneer Christof Dierick 

Ik ben 17 jaar en fluit momenteel in 4e provinciale Limburg. 
Mijn doel is dan ook om snel op te gaan naar een hogere reeks. 
Maar mijn vraag is dan ook hoe vaak traint u ? En doet U ook aan andere methodes om het arbitreren te verbeteren? 
Alvast bedankt en veel succes het komende seizoen!


Antwoord

Beste Stef

Eerst en vooral wil ik u feliciteren met uw promotie van vorig seizoen. Het is steeds leuk om goede, jonge elementen te zien doorgroeien.

Hoe hoger je fluit, hoe belangrijker je fysieke conditie wordt. Ikzelf wordt begeleid door professor Werner Helsen en zijn team van de KU Leuven. We krijgen een voorgesteld trainingsprogramma dat we moeten volgen. Dat wil in de praktijk zeggen dat we op maandag een lichte recovery training hebben ( uitlopen, fitness, ...). Op dinsdag doen we de zwaarste training van de week, namelijk een intensieve sessie met een loopoefening met zware belasting. Daarbij doen we ook krachtoefeningen en snelheidsoefeningen. Op woensdag volgt dan een rustdag gevolgd door een behoorlijk inspannende training daags nadien. Op vrijdag hebben we nog een rustdag en de dag voor de wedstrijd doen we een lichte match voorbereidende training met enkele spurten.

Het lijkt een hele boterham te zijn en geloof me, dat is het ook. Je moet voor jezelf uitmaken wat je zelf aan inspanning wil doen, maar een tweetal trainingen per week zijn toch wel een minimum.

Ik wens je een zeer succesvol seizoen en hoop dat je kan blijven doorstromen naar de top van je provincie.

Met sportieve groeten

Christof Dierick


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Neal aan ref Johan Verbist

Vraag

Beste Mr. Verbist 

Ik had eigenlijk enkele vragen, als toekomstige ambitieuze scheidsrechter. Veel arbiters gebruiken een Fox 40 fluitje. Heb dit vandaag gaan kopen en merk dat dit enorm luid is. Ik veronderstel dat dit gehoorschade verricht na enkele matchen fluiten... Doet u hier iets aan of heeft u tips? 

Verder vroeg ik me af of het mogelijk is om in de lagere afdelingen ook met reclame van ING te fluiten en de nieuwe Patrick truitjes te dragen(geel, groen, zwart en oranje) en of je hier kan aan geraken? 

Als laatste wou ik ook vragen of u zelf supporter bent van een Belgische club? Ik hoef niet te weten welke, maar ik vind het nogal moeilijk voor mezelf. Ik ben zelf een hevige Club Brugge supporter, maar als het in de praktijk verloopt zoals ik hoop en ik ooit in 2e/1e klasse geraak, kan dit negatieve gevolgen hebben,denk ik. Heeft u hier ervaring mee? 

Vriendelijke groet Neal

Antwoord

Het Fox 40 fluitje wordt inderdaad door vele scheidsrechters gebruikt. Dit fluitje heeft inderdaad een hoog en scherp geluid maar de omstaanders hebben er meer problemen mee dan de scheidsrechter zelf. Ik fluit al zelf een tiental jaren met dit fluitje en heb tot op heden nog niet ondervonden dat ik problemen heb met mijn gehoor.

Reclame ING is enkel voor scheidsrechters in Hogere Afdeling. Jeugdscheidsrechters en scheidsrechters in Provinciale Afdelingen dragen deze reclame niet.

Wat de Patrick kledij betreft, die zal je je na verloop van tijd wel kunnen aanschaffen maar voorlopig zijn deze nog niet beschikbaar in de winkel.

Ik denk dat elke scheidsrechter/assistent scheidsrechter wel supporter is geweest van een club in 1ste klasse. Als je inderdaad het niveau wil bereiken dat je vermeld in je mail ga je die supportersgevoelens toch opzij moeten zetten om een neutrale wedstrijd te fluiten. En niet alleen voor de ploeg voor wie je supportert maar ook voor de concurrerende ploegen.

Veel succes

Johan Verbist.



12-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Neal aan ref Tim Pots

Vraag:

Ik had graag uw mening willen horen over de scheidsrechtersuitrusting. Welke kleuren vind u het best passend, is er een bepaald merk/accessoire (horloge, kaarten...) waar uw voorkeur naar uitgaat? Zijn er dingen die je als scheids echt moét hebben, buiten de standaard uitrusting? En heeft u ervaring met de Patrick schoenen van De Bleeckere? Zo ja, zou u die willen delen?

 Tim Pots

Antwoord

Beste Neal,

Met de komst van Patrick als sponsor zijn we de laatste jaren verwend geweest. Het bedrijf is in Belgische handen waardoor zij kort op de bal kunnen spelen. Denk maar aan de snelle levering van oranje truitjes op vraag van ING, onze andere sponsor.

De kleur die het best past is degene die het meest contrasteert met die van de ploegen. Als je maar ééntje wil aanschaffen, kies dan best voor de zwarte. Dit jaar komt er overigens een nieuwe slim-fit collectie uit.

Een must-have zijn de fluo kaarten uit PVC, die zijn weerbestendig en goed zichtbaar. Eén van de fabrikanten die dergelijke kaarten in zijn aanbod heeft is B&D, te bestellen op www.allzweck.de en kosten maar 0,55 euro per stuk. Ook de officiële kaarten van de FIFA zijn van hetzelfde type. Je kan ze kopen op Ebay voor 8 euro per set. Op het forum jeugdscheidsrechter.nl las ik dat enkele jonge Nederlandse scheidsrechters een brief hadden gestuurd naar het hoofdkwarteir van de FIFA en ze ontvingen een maand later per post een pakketje met kaarten, stickers en toss. Via deze link kom je aan het adres en zelfs een voorbeeldbrief

http://jeugdscheidsrechter.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=12803&sid=399e3517c5256e9632f7921bee378181   

Met een Patrick-uitrusting en de juiste kaarten ben je al aardig op weg. Rest ons nog de schoenen. Die moeten neutraal van kleur zijn en vooral goed zitten. Dat is bijgevolg heel persoonlijk. Probeer de Referee Shoe eens zodat je zelf kan aanvoelen of ze voor jou goed zitten. Als je toch liever een lederen voetbalschoen wil (omdat je misschien af en toe zelf nog eens tegen een balletje trapt), kan ik je de Patrick Goldcup-13 aanbevelen. Het is een model uit Kangoeroe-leder dat zich snel aanpast aan de vorm van je voet. Je voelt bijna niet dat je ze aan hebt!

Alvast succes en sportieve groeten,

Tim


02-07-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Neal aan ref Serge Gumienny
Geachte hr. Gumienny

Heeft u ooit al last gehad van fysiek geweld op/naast het veld? 
Hoe gaat u hiermee om? 
Groeten Neal 

Hallo, ik heb met fysiek geweld op of naast het veld eigenlijk zeer weinig ervaring. 1 Keer, toen ik nog scholieren floot, heb ik eens een slag van een speler gehad. 
Na een uitvoerig verslag van de feiten en een onderzoek door de KBVB is deze speler toen voor 3 jaren geschorst. 
Zelf heb ik toen besloten van door te gaan met arbitreren. Ik zag het als een éénmalig feit en wilde daardoor mijn hobby niet laten verpesten. 
Enkele jaren geleden heb ik een doodsbedreiging ontvangen via de krant (HBVL) en dat vond ik wel erger. Omdat dan ook je gezin betrokken wordt. Er kwam enkele dagen politiebescherming aan te pas om zeker te stellen dat er niks zou gebeuren. Dat is natuurlijk iets moeilijker. Ik heb er toen met mijn gezin over gesproken maar we hebben geoordeeld dat de bedreiging niet zo "dreigend" was, ook na advies van de politie. 
Dan hebben we samen besloten om de arbitrage toch maar verder te zetten. Omdat het een ontzettend mooie hobby is en ik er heel veel voldoening uithaal. Mijn advies is laat je niet te snel afschrikken. Je moet kunnen doorzetten, ook in de moeilijke momenten. Maar die moeilijke momenten mogen niet de bovenhand nemen natuurlijk. Dan is er iets grondig mis en moet je nadenken of het dat nog allemaal waard is voor je "hobby"... Ik hoop dat dit een antwoord kan zijn voor je vraag. Als je zelf scheidsrechter bent wens ik je veel succes volgend seizoen en met je carrière. Als je het nog niet bent wil ik je graag adviseren en uitnodigen om scheidsrechter te worden. Het is een fantastische "hobby". Sportieve groeten, Serge

02-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Tycho aan ref Jimmy Rubbens
Vraag 1: 
Als lijnrechter word je vaak verantwoordelijk geacht over de technische zone en daar gaat het soms niet altijd even deftig aan toe…
Wat zijn u ervaringen om het in de technische zone het te laten verlopen zoals het moet? 

Vraag 2 
Is het al eens voorgevallen dat er een officiële naast de technische zone ook de naaste omgeving moest verlaten? 

Vraag 3: 
En ten slotte: hoe reageert u op "kleinere overtredingen" zoals het niet bij hebben/dragen van de juiste armband?


Antwoord

Beste Tycho, Ik ga proberen op uw 3 vraagjes te antwoorden. 

Antwoord 1: 
Als eerste assistent ben je inderdaad mee verantwoordelijk voor de technische zones. Het is niet altijd vanzelfsprekend om de rust en kalmte te bewaren in en rond de dug-outs. Voor een ervaren assistent zal het beslist iets makkelijker zijn. Zo heb je dan voor jezelf een systeem gevonden hoe je met bepaalde situaties moet omgaan. Mijn ervaring reikt tot het provinciale niveau en ik zou volgende tips zeker meegeven: - Maak vooraf duidelijke afspraken met de scheidsrechter waar zijn en jou grenzen liggen en hoe je mag/moet ingrijpen. - Maak vooraf ook duidelijke afspraken met beide afgevaardigden. Zeg bijvoorbeeld; dat er maar 1 persoon in technische zone mag rechtstaan, maximum 3 wisselspelers van elke ploeg gelijktijdig opwarmen, de wisselspeler moet in volledige uitrusting klaar staan aan de middenlijn, iedereen de juiste armband aan, enz,... Als men hiertegen dan een inbreuk pleegt, kan je zeggen tegen de afgevaardigde: "meneer, wij hadden een afspraak", op deze manier sta je al meteen iets sterker in je schoenen. Zo zijn er nog tal van trucs die je tijdens de wedstrijd kunnen helpen. Praat er over met ervaren collega's, zij zullen u wel kunnen bijstaan. Ga er in ieder geval niet van uit dat de clubmensen alle regels en richtlijnen kennen en correct toepassen, ze zullen te pas en te onpas de regels overtreden. Het is aan de assistent om op een correcte manier de orde te handhaven, lukt dit niet binnen afzienbare tijd, tja dan moet je ingrijpen. Eens je gezegd hebt dat je de laatste verwittiging hebt gegeven, moet je bij een volgende inbreuk ook ingrijpen. 

Antwoord 2: 
Een officiële is een persoon die op het scheidsrechtersblad staat, sommigen mogen op een andere plaats staan buiten de technische zone. Let op: de scheidsrechter moet hierover wel ingelicht worden en moet hiermee akkoord gaan. Deze personen moeten zich ten allen tijden houden aan de regels. Als zij hun boekje te buiten gaan, moet men deze (na verwittiging) ook laten verwijderen uit de neutrale zone. 

Antwoord 3: 
Wanneer een officiële geen armband bij heeft of hem niet wil dragen is het gemakkelijk. De regels zijn simpel: “wie geen armband draagt, mag niet in de neutrale zone”. Door een juiste kleur van armband aan te doen maken de officiëlen zich kenbaar en dit is belangrijk als er zich incidenten voordoen. Voila Tycho, ik hoop dat ik je hiermee toch een beetje heb verder geholpen. 

Mvg, Jimmy Rubbens

01-04-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Jan aan ref Jimmy Rubbens
Vraag
Beste Jimmy, 
Ikzelf ben 17j en nog niet zo lang scheidsrechter, en ik heb al 2 keer moeten assisteren. 
Dit is iets wat mij beter ligt en ik doe het graag. 
Wanneer kan ik best de stap zetten om vast te assisteren? Graag uw mening aub? 


Antwoord
Beste Jan, Het is zeker en vast raadzaam om nog een tijdje ervaring op te doen door wedstrijden te leiden als scheidsrechter.
De ervaring als scheidsrechter kan zelfs een enorme meerwaarde zijn in uw latere ontwikkeling als assistent. 
Als de scheidsrechter niet komt opdagen of hij zich kwetst tijdens de wedstrijd, moet de eerste assistent de wedstrijd verder leiden als scheidsrechter! Wanneer je de overstap moet maken, is moeilijk te zeggen. 
Persoonlijk zou ik aanraden om dit te bespreken met uw verantwoordelijk directielid.
In onze provincie (Antwerpen) is het zelfs mogelijk om beiden te combineren. 
Misschien best een informeren bij de PSC. Ik hoop dat ik u heb geholpen, veel succes en vooral véél plezier met de mooiste hobby ! 

 Mvg, Jimmy Rubbens

02-03-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Mathias aan ref Joeri Van De Velde

Vraag

Geachte Joeri,

Mijn naam is Mathias en ben sinds vorig jaar actief als scheidsrechter.

Momenteel verzorg ik de U17 jeugdreeksen.

Graag uw advies hoe jij nota neemt op gegeven kaarten tijdens een wedstrijd.

Mvg,

Mathias 

 Joeri Van De Velde

Antwoord

Hoi Mathias,

Er zijn scheidsrechters die deze noteren op een apart boekje of kaartje.

Ikzelf noteer steeds mijn gegeven kaarten op mijn gele kaart zelf met een potlood waarbij ik ze na de wedstrijd gewoon kan wegvagen met een gom.

Veel succes!

Joeri van de velde


04-02-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Pieter aan ref Wim Smet
Vraag:

Beste Wim

Ik ben vorig jaar op 15-jarige leeftijd begonnen met arbitreren en fluit momenteel in de U17. Ik fluit altijd met bril en tijdens 1 van mijn controles hebben ze mij gezegd dat ik zonder bril moet fluiten omdat dat meer autoriteit uitstraalt. Ik heb ook vernomen dat u in het dagelijkse leven met een bril rondloopt en nu zou ik u willen vragen wat u ervaring is rond het fluiten met bril en eventuele tips hierbij.

Sportieve groeten

Pieter

Antwoord

“Beste Pieter,

 Het is zeker niet verkeerd om je wedstrijden te fluiten met je bril. Ik ken genoeg refs die dit al jaren zo doen. Ikzelf draag lenzen tijdens de wedstrijd gezien dit voor mij persoonlijk beter aanvoelt. Alles heeft zo zijn voor en nadelen. Ik heb het bv ook al voorgehad dat ik een lens kwijt was tijdens een wedstrijd en dan moest ik even stoppen om een nieuwe lens in te steken. Indien je je goed voelt bij je bril, dan mag je dat zeker zo houden. Ikzelf ben ook eens gaan informeren voor een sportbril (zoals bv Edgar Davids draagt), deze zijn inmiddels al zo geëvolueerd dat deze glazen niet meer aandampen.

Dit kan op deze manier ook al een goed en praktisch alternatief zijn voor je gewone bril.

 Beste Groeten

Wim”


23-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Steff aan ref Wim Smet

Vraag:

Hallo Wim,

Ik ben nu 17 jaar en zit in 4e provinciale. Ik wou u vragen of u nog enkele goede tips hebt, om zo snel mogelijk promotie te maken en de overstap te maken naar trio-arbitrage.Ook heb ik zeer veel respect voor U, maar ook voor alle scheidsrechters!

Alvast bedankt en nog veel succes!

Antwoord:

Beste Steff,

Er is niet zoiets als 1 succesformule waardoor je snel promotie maakt. Het hangt vooral af van goed te presteren op het veld. Als je op 17 jaar in 4e provinciale staat, bezit je kwaliteiten en heb je talent. Daarom zou ik zeggen: blijf hard trainen, zorg dat je steeds goed voorbereid bent op de wedstrijd zelf en zorg dat je regelmatig op de vriendenkring aanwezig bent. Zeker op de vergaderingen valt er veel te leren van de scheidsrechters met meer ervaring.

Als je blijk geeft van motivatie en dit toont op het veld, komt de rest vanzelf! ”

Met vriendelijke groeten,

Wim Smet


19-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Shane aan ref Joeri Van de Velde
Vraag

Beste Joeri, 
Mijn broer is zopas scheidsrechter geworden. Daar ben ik zeer trots op. Maar ik zie dat hij nog een beetje fysiek tekort komt. Zou het kunnen zijn door dat hij nog geen ervaring heeft? Of eerder, omdat hij nog moet leren dosseren? Daarom is mijn vraag hoe kan hij het beste zijn conditie onderhouden zonder daarbij blessures op te lopen? Alvast Bedankt!




Antwoord

Beste Shane,

Fysieke conditie is natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel van de arbitrage.
Toch 2 a 4 looptrainingen per week en niet alleen duurloop maar ook interval.
Luister vooral naar u lichaam.Ook is het zo dat beginnende refs graag overal zijn waar de bal is, maar minder vlot de diagonaal volgen. Door meer ervaring te krijgen ga je je automatisch beter plaatsen en verplaatsen t.o.v. de spelsituaties.
Veel plezier met deze mooie hobby!

Met vriendelijke groeten
Joeri Van De Velde



26-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Philip aan ref Wim Smet

Vraag

Beste Wim,

Vorige week zaterdag leidde ik een wedstrijd van de provinciale U23. Echter, een stuk in de tweede helft leg ik de tijd even stil om een speler te laten behandelen voor een blessure. Even later start het spel terug met een scheidsrechtersbal en zet ik de chrono van mijn horloge op. Dit gebeurde op ongeveer een kwartier voor het einde van de wedstrijd. Toen ik even later terug op mijn klok wou kijken om te kijken hoelang er nog gespeeld moest worden, stelde ik vast dat mijn klok het begeven had. Ik had dus geen enkel idee meer hoelang we aan het spelen waren en hoelang er nog gespeeld moest worden.
Hoe los je dit het beste op?

Wim Smet

Antwoord

Beste,

Het is natuurlijk moeilijk te voorzien dat je horloge stuk valt tijdens de wedstrijd. Tracht daarom om twee horloges te dragen tijdens je wedstrijd. Op deze manier voorkom je alvast het probleem dat, als er één stuk valt tijdens de wedstrijd, je naar de afgevaardigde moet gaan om een horloge te vragen. Ik vind het trouwens ook gevaarlijk om je chrono stil te zetten tijdens de wedstrijd bij een blessurebehandeling.  Laat je chrono daarom doorlopen en tel gedurende de wedstrijd het aantal blessurebehandelingen. Als er twee blessurebehandelingen waren, kan je bv. 2 minuten bijtellen.

Hopelijk ben je alvast iets meer met deze uitleg.

Met vriendelijke groeten,

Wim Smet


20-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Jan aan ref Tim Pots
Vraag

Hallo Tim,

Ik fluit nu 11 jaar en zit al 7 jaar in tweede provinciale. De laatste tijd heb ik meer en meer last van verrekkingen, ze gaan wel weg of toch bijna want deze hardnekkige blessure steekt steeds terug de kop op. Heb jij soms een tip(s) om een blessure beter te doen genezen of te voorkomen?

 Tim Pots

Antwoord

Beste Jan,
Zelf heb ik jaren last gehad van krampen in de kuit. Meestal rond de 70e minuut. Ieder lichaam is anders maar in mijn geval betrof het een gebrek aan basisconditie (dus langdurige belasting). Als tennisser en zaalvoetballer niet verwonderlijk. De oplossing kan bestaan in het trainen op uithouding. Een 2-tal keer per week minimaal 40 minuten lopen aan een traag tempo maar zonder te stoppen.
Een andere oorzaak kan het schoeisel zijn. Ik fluit sindsdien mijn matchen met zwarte loopschoenen. Daar ondervind je nauwelijks weerstand van. En dat zijn ook de schoenen waar ik mijn trainingen mee doe.
In 2e provinciale zal je wel meer te maken hebben met terreinen waar loopschoenen niet ideaal zijn.
Ten derde zou ik je aanraden om je inspanningen te doseren. Vroeger liep ik als een haas naar elke fase. Dat is verloren moeite. Met jouw ervaring moet je goed kunnen inschatten wanneer er echt gevaar dreigt en wanneer je dus dicht bij de fase moet zijn. Als een speler langs de flank oprukt (en maximum 1 tegenstander op zijn weg heeft) hoef je niet noodzakelijk die spelfase van dichtbij te volgen maar kan je beter postvatten voor de goal waar je de bal mag verwachten.
En tot slot, afhankelijk van de plaats van de verrekking: doe oefeningen. In mijn geval zijn het de kuiten, dus ga ik geregeld op een trap staan (omhoog en omlaag) om de kuitspieren te trainen. Een andere plek waar vaak verrekkingen voorkomen zijn de hamstrings. In dat geval kan je op de buik gaan liggen en de hielen (onder belasting) opheffen. Hoe meer de spieren getraind zijn, hoe minder ze je gaan hinderen tijdens een match.
Als de blessure toch nog opduikt en je wil er snel van af, leg dan in eerste instantie ijs en als je thuiskomt Voltaren Patch.
Veel succes en een blessurevrij seizoen gewenst!
Tim


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Steff Wouters aan ref Sharon Sluyts
Vraag

Beste Sharon,

Eerst en vooral proficiat dat je zover bent geraakt! dit zal wel een uiterst moeilijke taak zijn geweest.
Maar is het eigenlijk moeilijk om als vrouw je mannetje te staan op het plein?

Sharon SLUYTS Sharon Sluyts

Antwoord

Beste Steff

Bedankt voor je vraag. Leuk om te zien dat er ook voor de vrouwelijke scheidsrechters interesse is.

Het lijkt inderdaad niet evident voor een dame om het tot in vierde nationale te schoppen. Als ik tegen mensen van buiten het voetbalwereldje vertel dat ik voetbalscheidsrechter ben, zie je sommige toch wel even met verbazing kijken. Het is immers niet alledaags dat je een vrouwelijke scheidsrechter tegenkomt. 

Maar ik denk niet dat er zo'n groot verschil is tussen mannen of vrouwen om het ver te schoppen binnen de arbitrage. Beide moeten op regelmatige basis trainingen en cursussen volgen. Als je echt ambitie hebt moet je nu eenmaal opofferingen maken voor de arbitrage.   

Er is wel een verschil tussen dames en heren mbt het in aanmerking komen om FIFA-scheidsrechter te worden. Als dame hoef je niet eerst tot de eerste nationale afdeling, heren, te geraken voor je in aanmerking komt om een fifa-badge te krijgen. Dit is bij de heren wel het geval. Wij fluiten dan in Europa ook enkel maar dames wedstrijden.

Wat "het mannetje staan" op het veld betreft ben ik er nog steeds van overtuigd dat spelers, eens ze tussen die vier witte lijnen staan, niet bezig zijn wie er nu de scheidsrechter is. Een man of een vrouw dat maakt hen niet uit. Zolang die scheidsrechter zijn/ haar job doet vinden spelers het allemaal wel oke. Ik moet wel toegeven dat je als dame in het begin van de wedstrijd misschien iets strenger dient te zijn dan een man. Spelers gaan toch even aftasten wat voor vlees ze in de kuip hebben. 

Maar ik denk dat het als scheidsrechter vooral belangrijk is om consequent te zijn, de spelregels te volgen en misschien nog wel het belangrijkste een beetje logisch te redeneren. Vermits ik zelf 10 jaar gevoetbald heb weet ik ongeveer wel hoe spelers denken en wat er in spelers hun hoofd om gaat tijdens de wedstrijd. Ik ben er van overtuigd dat als je spelers met respect behandeld en in eer en geweten je wedstrijd lijdt, spelers jou ook met respect gaan behandelen of je nu een man of een vrouw bent maakt op dat moment niet veel uit.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.

Met vriendelijke groeten

Sharon Sluyts



06-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Liliane aan ref Peter Vervecken

Vraag
Peter, als eerste wil ik u bedanken voor je inzet voor deze site en voor het voetbal in het algemeen!!
Mijn zoon is scheidsrechter als hobby maar ik vraag me af: voor internationaal FIFA scheidsrechter te worden moet je daarvoor aan bepaalde voorwaarden voldoen (qua leeftijd,ervaring,engelse taal, fitheid) enz...?

Bij voorbaat dank!
Peter Vervecken
Antwoord
Beste,
Om FIFA-ref te worden moet je eerst en vooral in 1ste nationale geraken; vanuit die categorie worden er mensen geselecteerd en voorgedragen om internationaal scheidsrechter te worden.  De mensen van de Centrale Scheidsrechterscommissie geven je een vorming en opleiding en dan is het aan de betrokken ref om dit zo goed mogelijk in de praktijk om te zetten.  Qua leeftijd is het een kwestie van zo snel mogelijk in het internationaal circuit te zitten; zo kan je al op vroege leeftijd internationale ervaring opdoen en ook buitenlandse contacten leggen.  FIFA vraagt ook om jonge elementen, op voorwaarde dat ze uiteraard bekwaam en vakkundig zijn om op dat niveau te kunnen acteren.  Engels is internationaal de omgangstaal en is dus een must.  Spreek je nog andere vreemde talen, dan is dat een extra troef.  Aangezien het voetbal steeds sneller gespeeld wordt, vindt de FIFA het zeer belangrijk dat je over een zeer goede fysieke conditie beschikt.  Wat dat betreft zijn refs meer en meer atleten geworden.  Een ander belangrijk feit is dat je goed met de media kan omgaan (communicatievaardig zijn) en dat je stressbestendig bent.  Je moet goed met druk kunnen omgaan. 
Voilà, hopelijk heb ik je een beetje nuttige info kunnen geven!

Groeten,
Peter Vervecken


22-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag aan Bart Vertenten

Vraag:
Beste,
Ten eerste proficiat met het feit dat je internationaal mag fluiten. Ik zou u willen vragen of je een specifieke voorbereiding hebt voor elke match?
Alvast bedankt en nog veel succes

Twee Belgische scheidsrechters zetten stap naar internationaal niveau Bart Vertenten

Antwoord:
Na het zien van mijn aanduidingen op E-kickoff kan de voorbereiding op de wedstrijd beginnen.
Uiteraard is in eerste klasse het opzoekwerk van de ploegen en spelers eenvoudiger dan bij de jeugd of in het provinciale voetbal.
Ik ga altijd naar de website van beide ploegen om op te zoeken of er specifieke informatie over de wedstrijd terug te vinden is. Je kan dan ook nakijken hoe de vorige wedstrijd tussen de ploegen is verlopen.

Meestal maken de ploegen zelf een voorbeschouwing van de wedstrijd op hun site, waaruit je de sfeer kan afleiden van hoe naar deze match wordt toegeleefd.Ook kan je al eens een foto van de spelers en trainers opzoeken. Als je dan toekomt op de club, is het gemakkelijker om hen onmiddellijk te herkennen.

Op fysiek vlak moet je als scheidsrechter ook sterk staan, we trainen aan de hand van de schema’s van Werner Helsen.
Wat ik zeer kan aanraden, is te gaan trainen met de lokale vriendenkring. Zo train je in groep met (ervaren) collega’s wat altijd een extra stimulans is. Je kan hen vragen stellen en je kan altijd bij iemand terecht.

Veel succes nog in je scheidsrechter carrière, geniet van de mooie momenten!

Groeten Bart

29-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Jerry aan ref Joeri Van De Velde
Vraag:
Beste,
Ik ben al enkele jaren grote fan van u!
wat ik me nu dan eigenlijk afvraag is hoe gaat u om met de druk om steeds goed te presteren en heeft u misschien tips om de grote stres die ik heb voor een wedstrijd te kunnen onderdrukken
en heeft u misschien ook nog tips hoe ik de samenwerking met de scheidsrechter kan verbeteren als assistent
Alvast bedankt
Vriendelijke groet jerry

 Joeri Van De Velde
Antwoord
Beste Jerry,

Gezonde stress voor een wedstrijd is absoluut normaal.
Alleen moet je leren om op een goede manier met deze stress om te gaan. Een goede fysieke en mentale voorbereiding voor elke wedstrijd zijn dan ook nodig. Arbitrage is geen exacte wetenschap, maar door meer en meer wedstrijden te leiden leer je uit je fouten. Auto-evaluatie is dan ook zeer belangrijk. Door je ervaring leer je dan ook beter om te gaan met druk van buitenaf.
Leer vooral te genieten van elke wedstrijd.
Om perfect samen te werken als team is het vooral belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt voor de wedstrijd. Het belangrijkste is dat de juiste beslissingen genomen worden. Spreek duidelijk af wie en wanneer verantwoordelijk is bij bepaalde spelfases.
Help de ref , durf moeilijke beslissingen te nemen zonder hierbij de ref in moeilijkheden te brengen.

Veel succes

Joeri Van de Velde


05-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van Stef Van Briel uit Limburg aan ref Christof Dierick

Vraag:
Beste,
Ik ben Stef van Briel, ben 16 jaar en fluit op dit moment de reserven in Limburg. Ik zou u willen vragen, of u nog enkele goede tips hebt?
Alvast bedankt!
MVG
 Christof Dierick
Antwoord:
Beste Stef,

Eerst en vooral vind ik het fantastisch dat je de ROM site bezocht hebt. Dat wil toch zeggen dat je met je arbitrage bezig bent.Je vraagt enkele tips. Als ik zie dat je op je 16de reeds de reserven fluit, stel ik vast dat je al heel goed bezig bent.

Mijn (ervarings)tips :

Ga regelmatig trainen. Doe dat samen met collega's ( eventueel vriendenkring). Het zal naar de toekomst toe belangrijk zijn dat je fysisch helemaal in orde bent. Je mag op zo een training wel eens afzien...

Kijk naar voetbalwedstrijden ( en meer bepaald de arbitrage). Ga af en toe eens kijken naar een wedstrijd in het provinciaal en nationaal voetbal en volg de scheidsrechter. Je kan dan zaken opsteken ( plaatsing, verplaatsing, gezag, ...) die je in de toekomst ook kan gebruiken.

Analyseer zelf je wedstrijden : wat was er vandaag goed en vooral wat kan ik de volgende wedstrijden verbeteren. Je bent nog heel jong,wees dus een beetje streng voor jezelf. Luister ook naar wat de opleiders te vertellen hebben. Probeer elke wedstrijd een werkpunt mee te nemen en ga dan de volgende wedstrijd (en) eraan werken.

Amuseer je op het veld ! Het is een zeer mooie hobby, geniet er dus van. Laat je niet uit je lood slaan als je eens een mindere ervaring hebt. Ik hoop dat je hier toch iets mee kan doen.
Veel succes nog in de toekomst! Ik hoop dat we nog van je zullen horen.

Christof Dierick






Foto


Onze peter van R.O.M
    Serge Gumienny


Foto

Klik op bovenstaande afbeelding en ga terug naar Hé scheids!! 
Smet Wim
Wim Smet
Geldhof Frederik
Frederik Geldhof
Luc Wouters
Luc Wouters

Bart Vertenten

Johan Verbist

Jurgen Brinckman

Christof Virant
Ella DE VRIES
Ella De Vries


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs