Vakantie in een rolstoel
Welkom op mijn blog!
  • Zoeken in blog

24-11-2007

Vakantie voor personen met een handicap aan de Costa del Sol

Na Mallorca , Kreta , een cruise op de Caraïben en in Miami , Marmaris en Tenerife, gingen we in de zomer van 2007 naar de Costa del Sol.

Als rolstoeler op vakantie gaan vraagt de nodige voorbereidingen en regelingen. Alles tot in de details uitkienen en hopen dat het zo verloopt zoals gepland.

Niets is minder waar want er doet zich wel altijd iets voor wat niet voorzien was en waar men geen rekening mee heeft gehouden. Dat overkwam ons, mijn vriendin en ik, ook tijdens onze vakantie in juni 2007.

Vlak na de feestdagen in januari verzamelden we allerlei info betreffende onze vakantiebestemming. Omdat we op internet zagen dat we een elektrische rolstoel konden huren aan de Costa del Sol in Spanje en ook aangepast vervoer voor rolstoelers van en naar het vliegveld hadden, besloten mijn vriendin en ik hier naar toe te gaan.

Hier waren ook mooie wandelboulevards. Niets is zo heerlijk om te kuieren langs de zee en te genieten van de terrasjes en de verschillende restaurantjes in de aangename temperatuur van de zuidelijke landen met hun gastvrijheid.

Met al die verzamelde informatie trokken we naar het reisbureau en lieten daar alles checken en een hotel uitzoeken met aangepaste kamers om niet voor onaangename verassingen komen te staan. We vroegen ook om voor assistentie op de luchthavens te zorgen, omdat ik met een manuele rolstoel en koffers hulp goed konden gebruiken.

Het werd Thomas Cook en uit de selectie kwan hotel Triton in Benalmàdena naar voor als verblijfplaats. Benalmàdena ligt tussen Torremolinos, Fuengerola en Marbella. Volgens de catalogi gaf de mooie gigantische tuin met zwembaden rechtstreeks uit op de wandelboulevard. Er waren ruime liften, aangepaste badkamer en alles was rolstoel toegankelijk.

Ideaal! We boekten en konden gaan aftellen.

Via internet hadden we zelf het aangepast vervoer geregeld. Toilet/douchestoel en electrische rolstoel besproken bij WheelsonHoliday in Marbella. Met de nodige twijfels en wantrouwen stortten wij hiervoor het geld in april. Er werd ons beloofd dat een uur na aankomst in het hotel alles zou afgeleverd worden. Zou dit wel goed gaan?

Naarmate de vertrekdatum naderde groeide echter ons vertrouwen. Sasha Neghabat van WheelsonHoliday belde me geregeld op. In uitstekend Nederlands informeerde hij naar welk type rolstoel mijn voorkeur uitging, bevestigde telefonisch de betalingen en de dag vóór onze afreis belde hij nog persoonlijk op om ons een goede reis te wensen en nog even alles door te nemen. Van service gesproken.

Het werd 3 juni en we vertrokken. Op Zaventem/Brussel verliep alles perfect en na een voorspoedige vlucht landden we in Malaga. Ook hier ondervonden we geen moeilijkheden en was de assistentie goed. We werden netjes opgehaald en naar het hotel gebracht.

Hier liepen we onze eerste desillusie op: bij het arriveren aan het hotel doken we heel stijl naar beneden en dachten dat het de achteringang was maar het bleek toch de hoofdingang te zijn.

We zouden telkens deze klim moeten doen om het hotel te verlaten. Binnen was het donker en er hing een muffe geur.

De kamer en de badkamer waren wel heel ruim en goed toegankelijk maar de douche had een opstap wat natuurlijk onoverkomelijk is voor een rolstoeler.

Zoals met Sasha overeengekomen belden we op en binnen het uur was de elektrische rolstoel en toilet/douchestoel ter plaatse. Van stiptheid en afspraken nakomen gesproken!

Nu konden we het hotel en omgeving verkennen. Via de moderne buitenliften geraakten we in de prachtige tuin met zwembaden.

De tuin geeft daadwerkelijk uit op de wandelboulevard maar ligt wel 3 meter hoger en is enkel te bereiken via een trap. Wat nu gezongen? Waarom staat dat nergens te lezen? Hoe moest ik nu naar de boulevard?

Bij de balie vernamen we dat 200 m buiten het hotel een weg lag die uitkwam bij de boulevard. We namen de korte steile klim buiten het hotel om verderop de weg te zoeken die naar het strand leidde. Toen we daar aankwamen sloeg me de schrik om het hart. Die straat was ongeveer 200 m lang, liep kaarsrecht naar beneden en was verschrikkelijk steil. Toen ik daar boven stond durfde ik er niet aan denken wat zou gebeuren als de remmen van mijn gehuurde rolstoel het moesten begeven. Moest ik hier elke dag naar beneden? Het zweet stond me in de handen.

Langzaam daalden we af om na een paar uur terug naar het hotel te keren. Op de kamer aangekomen hadden we beiden een slecht gevoel. Konden we maar vertrekken en ergens anders naar toe gaan.

’s Avonds bij het avondeten moesten we een binnenlift nemen want via de trappen konden we niet bij de hoofdingang van het restaurant. We bereikten het restaurant via de zware achterdeur die enkel door een personeelslid van de binnenzijde kon geopend worden. We moesten enkel kloppen en iemand zou opendoen maar zowel ’s morgens voor het ontbijt als ’s avonds hebben we dikwijls staan kloppen en moesten we lang wachten voordat iemand opendeed. Gelukkig had na enkele dagen een vriendelijke Britse familie hun vast plaatsje aan de deur en liet ons telkens binnen. Waar bleef de beloofde service van het personeel?

Gelukkig vonden we na een paar dagen onze draai, namen de dingen zoals ze kwamen en genoten. Het was mooi en warm weer en het eten was uitstekend.

Na een week boekten we een excursie bij WheelsonHoliday. Het was Sasha die ons persoonlijk begeleidde en ons met het aangepast busje via het witte dorpje Mijas naar Marbella bracht. Onderweg vertelde hij dat hij in vele hotels aangepaste kamers verhuurde aan gehandicapten en hun familie en/of begeleider, dat alle kamers de nodige faciliteiten hadden en aan alle noden voldeed. Hij stopte in Benalmàdena bij een mooi hotel, enkele kilometers verder dan Triton, dat ook aan de boulevard lag zonder dat men ook maar één obstakel moest overwinnen om deze te bereiken. In Fuengerola namen we halt bij een hotel vlak aan de wandelboulevard en het strand. Men moest enkel de weg oversteken zonder ook maar één drempel of stoepje te moeten nemen.

Dit waren maar 2 voorbeelden van hotels waar alles voldeed aan de behoeften van een rolstoeler en zijn vakantie.

Hadden we dit allemaal op voorhand geweten! We hadden zeker geboekt via Sasha. Ons verblijf zou een stuk aangenamer en ons minder zorgen en ergernissen hebben opgeleverd.

Het was een mooi en leerrijk uitstapje want we hadden de ganse namiddag doorgebracht in Marbella waar net de schitterende jaarlijkse feesten plaatsvonden.

Wij hadden ondertussen ook de weg naar de boulevard met al zijn winkeltjes ontdekt die tot in Torremolinos leidde. Het nadeel was dat we enkele kilometers langs de grote weg moesten afleggen en altijd de stoepjes op en af om later dan ook nog een rotonde te moeten nemen om bij de mooie uitgangsbuurt te komen. Na een avondje stappen was het wel een hele opgave om de lange weg terug naar het hotel te doen want een gewone taxi huren was er met de gehuurde elektrische rolstoel niet bij.

De voorlaatste dag van onze vakantie zijn we nog op uitnodiging van Sasha het binnenland van Andalousië gaan verkennen. We stopten bij het prachtige Sol Andalousie. Hier ook weer verhuurde hij aangepaste kamers aan gehandicapten. Het is een schitterend resort waar rust en comfort troef is. De kamers hebben alle faciliteiten die je als rolstoeler maar wensen kan. Zelfs een binnenzwembad en een schitterende fitnessruimte is aanwezig. Er was hier een Nederlandse toerist op vakantie die via Sasha geboekt had en dagelijks aan de nierdialyse moest. Ook hiervoor kan je bij Sasha en zijn team terecht die alle nodige dingen regelt zodat ze afgehaald en teruggebracht worden zonder zich ook maar enige zorgen hoeven te maken over de goede afloop.

Het resort ligt ongeveer 30 km van het strand maar dagelijks kan je met een busje voor heel weinig geld van en naar het strand, wandelboulevard met de winkeltjes en restaurantjes.

De terugreis naar België verliep ook voorspoedig. We werden weer netjes op tijd aan het hotel opgehaald met het speciale busje. De assistentie op de luchthavens in Malaga en te Zaventem/Brussel verliep perfect. De nieuwe Europese wetgeving, dat zowel op de kleine als grote luchthavens assistentie moet zijn, zal rolstoelers en andere hulpbehoevenden alleen maar ten goede komen.

Omdat ik onlangs met een persoon praatte die met een familielid in een rolstoel al 20 jaar naar dezelfde plaats op vakantie gaat uit angst om ergens anders voor problemen te komen staan heb ik dit neergeschreven. Om anderen te laten weten dat bijna overal middelen voor handen zijn om als gehandicapte van een zorgeloze vakantie te kunnen genieten. Zelf heb ik dus ervaren dat bij een reisbureau boeken, alles laten checken en bevestigen en ondanks alle voorzorgsmaatregelen men toch voor problemen kan komen te staan.

Dankzij de ondervinding en de bekomen informatie die ik nu met jullie deel is het aan de Costa del Sol in elk geval mogelijk om van een zorgeloze, ontspannen en fijne vakantie te genieten wat ook de aard van handicap is, mits men de juiste personen ontmoet. Die heb ik gevonden omdat ik in contact ben gekomen met Sacha en zijn team. Zij dragen zorg voor alles om je de beste vakantie van je leven te geven.

Meer details, ook in het Nederlands, vind men op de website van Sacha Neghabat, www.wheelsonholiday.com

Mochten er nog meer vragen zijn kan u ook mij altijd contacteren op mijn emailadres

Pierre

24-11-2007, 00:00 Geschreven door Pierre

• Super
  • welkom

• bloggen.be
  • WHEELS ON HOLIDAY
  • Handicap & Sexualiteit
  • Stichting Kompas (gehandicapten)