Sinds
de egyptoloog Eduard Meyer aan het begin van de twintigste eeuw in 1904 zijn
studie - kalender en Sothis-periode - introduceerde heeft de algemene gedachte
zich genesteld in het denken van velen, dat de geïntroduceerde Egyptische
chronologie op een astronomische en dus wetenschappelijke basis gebaseerd zou
zijn? Maar niets blijkt minder waar te zijn. De benaming pseudo-astronomisch is op zijn plaats.
De
dwaling van Eduard Meyer nam een aanvang toen hij een Oud-Romeins schrift uit
239 AD van de grammaticus Censorinus voor waarheid hield. Deze Romein schreef
een boek genaamd DE DIE NATALI ter ere van de verjaardag van Censorinus
broodheer: QUINTUS CAERELLIUS. In dit boek schreef Censorinus dat in het jaar
139 AD de Hondsster verschenen was op de eerste dag van de maand Thoth, en dat
die dag gelijk viel met 19 juli van de Romeinse kalender. Op die dag zou een nieuw Sothis-tijdperk begonnen zijn.
Sothis-tijdperken die volgens de theorie per 1460 jaar plaatsvonden en
geregistreerd werden? Een Sothis-tijdperk begon volgens de theorie in het oude
Egypte bij het gelijktijdig opkomen van de Hondsster, Sopdet genaamd (Latijn:
Sirius, Grieks: Sothis), op de eerste dag van de Egyptische maand Thoth ten
tijde aan het begin van de jaarlijkse Nijl-overstroming. Een tweede dwaling van
Eduard Meyer was dat hij er van uitging dat de oud-Egyptenaren niet met het
schrikkeljaar vertrouwd waren? Volgens zijn theorie bestonden er twee kalenders
in Egypte: een astronomische kalender en een burgerlijke kalender. De twee
kalenders begonnen om de 1460 jaar gelijktijdig op de eerste dag van de maand
Thoth. Daarna liep na vier jaar de officiële kalender één dag op de astronomische
kalender achter en als een gevolg daarvan vond de heliakische opkomst van Sopdet
of Sothis een jaar later op de tweede dag van de maand Thoth plaats. Op deze
wijze verloor de kalender één week op achtentwintig jaar tijd, op een periode
van honderdtwintig jaar ging er een maand verloren. Na een tijdspanne van 1460
jaar liepen volgens de theorie de twee kalenders weer gelijk en begon een
nieuwe Sothis-periode. Terugrekenend van 139 AD concludeerde Eduard Meyer dat een
vergelijkbare situatie zich had voorgedaan in 1317 v. Chr. en in 2773 v. Chr.

Dat de
Egyptenaren wel degelijk met het schrikkeljaar vertrouwd waren heb ik al eerder
op dit blog aangetoond. Zie het artikel van 18.02.2019: de kalender van het oude Egypte nagerekend
, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1550444400&stopdatum=1551049200
Een
oneerlijkheid van Eduard Meyer in de opbouw van zijn stelling was bovendien dat
zijn vertrekdatum: 139 AD als ankerjaar op de tijdsbalk, niet onbetwistbaar
vaststond. In afwijking van het boek van de Romeinse
grammaticus Censorinus DE DIE NATALI uit 239 AD is er namelijk ook het
geschrift van de astronoom Theon van Alexandrië uit de vierde eeuw na Chr.
waarin Theon stelt dat er een heliakisch opgaan van Sirius geschiedde in het
vijfde regeringsjaar van Augustus zijnde 26 v. Chr. wat het einde van een
Sothis-periode veronderstelde. Het jaartal 26 v. Chr. geeft een verschil van
165 jaar met het jaartal van Censorinus. Een anomalie die tot op heden door de
conventionele egyptologie niet verklaard is. Welk jaar is het juiste ankerpunt
op de tijdsbalk voor het einde van en de start van een nieuwe Sothis-periode:
26 v. Chr. of 139 AD?
Waar
de egyptoloog Eduard Meyer (1855/1930) bovendien geen aandacht aan gaf is het
feit dat de Egyptische historicus uit de derde eeuw v. Chr.: Manetho, nergens in zijn bewaarde
overlevering enige indicatie geeft dat er Sothis-perioden van 1460 jaar in het
oude Egypte bestaan zouden hebben. Wat vraagtekens moet oproepen, wanneer we
bedenken dat Manetho echt zijn best gedaan heeft middels het aantoonbaar manipuleren
en vervalsen van geschiedkundige gegevens, om zijn geschiedenis van Egypte tot
de oudste van heel de oude wereld te maken. Moesten de Sothis-perioden bestaan
hebben zou hij er zeker gebruik van gemaakt hebben.
Een
ander feit is dat er haast geen vermeldingen in oud-Egyptische geschriften
voorkomen met verwijzingen naar het begin of het einde van een bepaalde
Sothis-periode. Met het ter beschikking komen ter studie van het zogenaamde Ebers-papyrus meende Eduard Meyer een
verwijzing naar een Sothis-periode gevonden te hebben. Het Ebers papyrus is een
document van twintig meter lang en dertig centimeter breed en ruim drieduizend
jaar oud en wordt in de Bibliotheek van de universiteit van Leipzig bewaard.
Het werd in Egypte in 1873 door professor Georg Ebers verkregen die het papyrus
later aan de universiteit schonk. Het document beschrijft vooral ziektes en de
voorgeschreven medicijnen van die tijd. Het Ebers-papyrus heeft op de rugzijde een
kalender-vermelding die betrekking heeft op het negende regeringsjaar van farao
Amonhotep I van Manetho s achttiende dynastie. Het negende jaar van Amonhotep
I zou een vermeende opgang van Sothis gezien hebben? Veel
blijft echter een raadsel. Zo staat er niet Amonhotep I maar de naam Zeserkere,
waarschijnlijk de voornaam van Amonhotep I. Een andere mogelijke verwijzing
naar een Sothis-verschijnsel bevindt zich op een steen die in een gebouw van
Thothmosis III gevonden werd te Elephantine. Het regeringsjaar van Thothmosis
III wordt echter niet vermeld en ook is niet duidelijk of de verschijning van
Sothis betrekking had op het zonnejaar, noch of een eerste verschijning bedoeld
werd. Daarbij merkt de Egyptoloog Cecil Torr (en tijdgenoot van Eduard Meyer) op
dat het gebouw weliswaar van Thothmosis III was, de inscriptie echter van een
opvolger geweest kan zijn.
Ik
merkte al op dat de Egyptische
oudheidhistoricus Manetho in zijn faraolijst van de achttiende dynastie
nergens naar een heliakaal opkomen van Sothis ten tijde van de farao s
Amonhotep I en Thothmosis III verwijst, wat vraagtekens oproept.
Niettemin
lanceerde Eduard Meyer zijn Sothis-theorie op basis van de twee hierboven beschreven
wankele pilaren. Het jaar 1317 v. Chr. werd gekozen tot ankerjaar ter
rampzalige plaatsing van vooral het Egyptische Nieuwe Rijk op de tijdsbalk en de
eerste schakel van een vermeende chronologische ketting de tijd in.

Het
revisionisme van de geschiedenis van de oudheid heeft inmiddels ook de
opgebouwde theorie rond het Ebers-papyrus volledig onderuit gehaald. In zijn
werk A TEST OF TIME (Chapter 5, The Ebers Calendar, 1995) maakt de egyptoloog David Rohl duidelijk dat
het Ebers-papyrus helemaal niet verwijst naar een heliakaal opkomen van de
Sothis of de Hondsster maar in de plaats daarvan naar de kroning van farao Amonhotep
I die zo een nieuwe kalender wilde inluiden, de regeringsjarenkalender.
Tenminste dat was de intentie van de farao, volgens Rohl. Hierna de Eberskalender met Engelse vertaling.
1. Year 9, under the person of the dual king
Djeserkare, living forever;
2. New Years festival, month III of Shemu, day 9, the
going forth of Sopdet;
3. Tekhy, month IV of Shemu, day 9, the going forth of
Sopdet;
4. Menkhet, month 1 of Akhet, day 9, the going forth
of Sopdet;
5. Huther , month II of Akhet, day 9, the going forth
of sopdet;
6. Kaherka, month III of Akhet, day 9, the going forth
of sopdet;
7. Shefbedet, month IV of Akhet, day 9, the going
forth of sopdet;
8. Rekeh (1st), month I of Peret, day 9, the going
forth of sopdet;
9. Rekeh (2nd) month II of Peret, day 9, the going
forth of sopdet;
10 Renutet, month III of Peret, day 9, the going forth
of sopdet;
11. Khonsu, monh IV of Peret, day 9, the going forth
of sopdet;
12 Khentykhet, month I of Shemu, day 9, the going
forth of sopdet;
13 Ipet, month II of Shemu, day 9, the going forth of
sopdet;
Het
papyrus werd in Egyptisch Hiëratisch schrift van rechts naar links geschreven.
Op het papyrus zijn duidelijk de herhalingstekens vanaf lijn 3 te merken, waar
in lijn 2 the going forth of Sopdet vermeld staat. Dit gegeven is in
tegenspraak met de orthodoxe verklaring voor dit papyrus. De orthodoxie zoekt
een melding van een eenmalig opkomen van de Hondsster terwijl het Ebers-papyrus
een opkomen voor iedere maand opgeeft, wat in geval van de Hondsster niet
mogelijk is aangezien deze slechts eenmaal per jaar verschijnt. De conclusie
is, dat de hele constructie/fabricatie waar de orthodoxie de Egyptische
dynastieën op de tijdsbalk mee rangschikt, fout is. Met enige ironie merkt Rohl tot slot het volgende op:
So, I cast off the tethering rope of
Egyptian history from this long used but now corroded and insecure anchor..
Een
ketting is maar zo sterk als haar zwakste schakel. Met het verbreken van de
eerste schakel in 1317 v. Chr. is heel de fabricatie van de conventionele
Egyptologie neergekomen. Het blijkt niets anders dan een fabel te zijn.
Met
recht heb ik mijn artikel aldus getiteld als: de zogenaamde oud-Egyptische pseudo-astronomische Sothis-kalender.
Het is zondermeer aangetoond dat de Sothis-cyclus een uitvinding van de Grieken
van latere tijd was. Een tijdgenoot en tegenstander van Eduard Meyer van meer
dan honderd jaar geleden, maakte toen al de volgende opmerking:
This all looks
as though the cycle was invented by the later Greeks at Alexandria. Nor is
there anything to indicate that it was known to the Egyptians in earlier times;
no mention of it being found in their inscriptions or papyri, though
occasionally these note the rising of the dog-star, Memphis and Mycenae,
1896, Egyptologist Cecil Torr (1857/1928).
Er is
geen enkele reden om geloof te hechten aan de plaatsing op de tijdsbalk van
bijvoorbeeld Ramses III en zijn strijd tegen de zeevolken in de twaalfde eeuw
v. Chr. zoals de conventionele Egyptologie hem op de tijdsbalk geplaatst. Zie
het artikel van 15.07.2019: DNA
onthult gevreesde Filistijnen, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1563141600&stopdatum=1563746400
De
exodus van de Israëlieten uit Egypte hoeft niet van de (Bijbelse) vijftiende
naar de twaalfde eeuw v. Chr. verplaatst te worden omdat de conventionele
Egyptologie foutieve lijk daar de komst van de Filistijnen plaatst.
Een
toepasselijk artikel plaatste ik op 01.10.2018
op mijn blog getiteld: een vreemde eend in de bijt van de gevestigde
egyptologie, zie link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1538344800&stopdatum=1538949600
Een
amulet met cartouche van farao Thothmosis III kwam tevoorschijn bij het
uitziften van uitgegraven puin afkomstig van de Tempelberg te Jeruzalem. De
gevestigde Egyptologie geeft deze farao op basis van de vermeende
Sothis-kalender, een regeerperiode van 1504
tot 1450 v. Chr., en een lastige
vraag is hoe dat amulet in het puin van de Tempelberg verzeilde, een Tempel die
pas in de periode 1003/996 v. Chr. gebouwd werd? Voor dat Salomo
de Tempel daar liet bouwen was die plaats alleen maar een dorsvloer geweest
voor louter landbouwkundig gebruik. Het is dan ook een zoveelste anomalie voor
de gevestigde egyptologie: een vreemde eend in de bijt.
Ik
sluit dit artikel af met een kort maar alleszeggend citaat van Paulus:
1
Timoteüs 4:7 Maar verwerp de
ongoddelijke en oudwijfse fabelen
(statenvertaling)
1 Timothy 4:7 But refuse
profane and old wives' fables
(KJV)
Wordt
vervolgd
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:
Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory

EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden via de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)
Ontmoeten. Vragen. Ontdekken.
Zie alphavlaanderen.be