Inhoud blog
  • steppen + lopen = de ideale combinatie!
  • Recordafstand
  • Oostende <-> Torhout
  • een stormpje van drie dagen!
  • berekoud!!!
    Loop binnen op mijn blog !!!
    Zoeken met Google


    Zoeken in blog

    DIESELLOCOMOTIEF NIEK FRANCO
    Niek Franco heet u van harte welkom op zijn loopsite! Verslagen van trainingen en wedstrijden, cijfermateriaal, weetjes,... hier vindt u het allemaal. Veel plezier!
    18-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.steppen + lopen = de ideale combinatie!

    Hoi hoi hoi!

    't Is alweer een tijdje geleden, nietwaar?
    Het schitterende weer nodigde vandaag uit tot een parkloopje. Aldus besloot ik om al steppend tot aan het Schorrepark te rijden. Daar maakte ik mijn step met een slot vast aan een omheining rond één van de voetbalveldjes. Vervolgens zette ik me aan 't lopen, in een zéér ontspannen tempo weliswaar, waarbij ik doorheen de stadsrandbossen passeerde, tweemaal rond de wielerpiste ging en verder ook nog stukjes grasstrook met stukjes Finse piste afwisselde. Er kon zelfs ook nog een klimmetje op de heuvels rondom de RACO-piste van af. Het was erg rustig in het Schorrepark, ik genoot van de stilte en passeerde slechts twee andere joggers. Net toen ik de helft van mijn 7,22 km lang toertje in de benen had, kwam ik Clint Lenaers tegen op de RACO-piste. Daar was hij bezig met rondjes af te leggen bij wijze van training.
    Nadat ik in 32'39 mijn loopje had uitgelopen, keerde ik nog even terug naar de RACO-piste om ven met hem te babbelen.
    Hij vertelde dat hij nog steeds een zware behandeling in het UZ Jette volgt en het kalmer aan moet doen. Toch had hij vorige week de Sint-Jansloop uitgelopen. Hij wist me ook nog te zeggen dat de omloop ervan dit jaar lichtjes gewijzigd was, onder meer een verandering in de doortocht ter hoogte van het Bosje. Wat later nam ik afscheid van Clint en reed al steppend terug huiswaarts. Zoals de titel van mijn artikeltje reeds vermeldt, zijn beide sporten, lopen én steppen dus, complementair, met andere woorden, ze vullen elkaar perfect aan. Voorheen reed ik met mijn fiets tot aan de Schorre om er vervolgens te lopen, nu lijkt het me echter een beter idee om de rit tot ginder (plus de terugrit natuurlijk) per kickbike af te leggen. De heenrit is een prima opwarming om te spieren klaar te stomen voor het grote werk terwijl de terugrit wat mij betreft dan weer als een aangename vorm van "cooling down" mag gezien worden.
    Als ik er even mijn looparchieven op napluis, bemerk ik dat het intussen wel al van... 8 januari geleden is dat ik nog een wedstrijd gelopen heb (de Corrida van Lombardsijde), wat zeg ik, dat ik "tout court" nog gelopen heb...! Merkwaardig genoeg bleek ik deze middag toch nog redelijk soepel vooruit te geraken, dit ondanks het lange stilliggen. Zou dat de verdienste van een ganse winter lang steppen geweest zijn? Oké, mijn gemiddelde snelheid lag vanmiddag op 13,3 km/u, hetzij 4'31 per afgelegde kilometer, echt supersnel zoals pakweg 2 jaar geleden is dat nog niet, maar goed, ik verbaasde me er toch over dat ik nog aardig uit de voeten kon hoor! De vergelijkbare beenzwaaibewegingen die men bij het steppen maakt, zorgen zo te zien voor een soort "onderhoudstraining", ook bij lange(re) onderbrekingen van de klassieke looptrainingen, waardoor men toch min of meer dezelfde "vorm" kan aanhouden. Echt curieus!
    De eerstvolgende lopen van het Oostendse Loopcriterium zijn onder meer de Hazegrasloop, Keignaertloop en de Nieuwe Stadsloop. Zoals mijn werkschema er momenteel uitziet, ziet het er in elk geval NIET naar uit dat ik ook maar één van die drie koersen zal kunnen meedoen.
    Wél weet ik intussen al dat de Oostende Run (heeft overigens niets te maken met het Oostends Loopcriterium) op 26/06/2011 doorgaat. Da's midden in mijn grote congé! Zou ik het er eens op wagen? Na één jaar afwezigheid?? Oké, ik krijg dan wel uitsluitend harde ondergrond onder mijn voeten en da's niet ideaal voor mijn kniegewrichten, maar het is uiteindelijk ook maar één keer op een weg én het is slechts een kleine tien kilometer, géén marathon hé. Jaja, als ik me niet blesseer denk ik dat ik weer eens ga meedoen. Gewoon voor de leute en voor de sfeer, niet om een killertijd neer te zetten (want daar ben ik momenteel toch niet toe in staat), neenee, gewoon voor het plezier. Kom ik over de eindstreep in pakweg 45 of 50 minuten, ook goed. Bizar is wel dat de organisator de run opnieuw in de zomer laat plaatsvinden nadat ie in 2009 en 2010 tweemaal in april werd georganiseerd. Zou men minder deelnemers gehad hebben, misschien? Of stond er toen minder publiek langs de kant van de weg? Dat zou ook kunnen. Mij persoonlijk, lijkt het in elk geval toch veel en véél toffer om in juni in plaats van medio april te kunnen meelopen. Eind juni is het weer normaliter al véél beter, wat zich dan weer gaat vertalen in een grotere deelnemersopkomst én grotere toeschouwersaantallen langs de kant van de weg. Méér toeschouwers = méér aanmoedigingen en... méér deelnemers =  gezelliger lopen!
    Maar goed, die Oostende Run is nog ver weg, ik moet nog twee maanden geduld hebben. En, zeker en vast ook, zien in welke staat ik tegen dan zal zijn. Als ik me fit genoeg voel, lanceer ik mezelf in de Oostende Run. Zoniet... sla ik 'm nog een jaartje over.
    Niets hoeft. En dat is een fijne gedachte

    Goeienacht.
    Niek

    18-04-2011 om 00:00 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recordafstand

    Sinds m'n laatste aanmelding (09/02) reed ik achtereenvolgens: heen-en-terug naar Diksmuide via de oude spoorwegbedding "Frontzate", goed voor 59,89 km (dat was op 11/02); heen-en-terug naar Middelkerke aan 16,93 km (vorige maandag, 14/02); tenslotte eergisteren nog een keertje heen-en-terug naar Torhout over de "Groene 62", tesamen zo'n 49,76 km. Ik had, met andere woorden, de beide oude spoorwegbeddingen elk afzonderlijk al helemaal heen-en-terug afgereden.
    Welnu, vandaag reed ik ze ALLEBEI af, 't is te zeggen, in ENKELE richting natuurlijk, maar ik "verbond" de ritjes over beide groene assen onderling met elkaar door van Torhout helemaal naar Diksmuide te trotten.
    De eerste rit was dus het stuk Oostende -> Torhout over de "Groene 62", helemaal van 't begin aan de Zandvoordestraat in Oostende tot aan het uiteinde ter hoogte van de Aartrijkestraat in Torhout. Meteen reed ik terug naar Wijnendale, waar ik aan het stationsgebouwtje linksaf draaide en verderreed tot aan de Torhoutsesteenweg (in Torhout heet die eigenlijk Oostendebaan ). Na een korte passage over de veel te drukke steenweg, draaide ik na een paar honderd meter de provincieweg in die Diksmuidebaan heet... en nu was ik voor ruim zestien kilometer vertrokken! Het werd een leuke rit, misschien dan wel langs een drukke provincieweg, maar wél met een fietspad netjes gescheiden van de rijbaan, opgeluisterd met enkele steile afdalingen ook, vooral dan de afdaling naar Vladslo die bijna 2 kilometer lang is en waar ik een topsnelheid van ruim 32 km/u haalde is me bijgebleven ! Na ruim vijftig minuten rijden kwam ik uit in Beerst. Vandaaruit is het maar een kilometer of drie tot in Diksmuide zelf. Ik maakte een korte bocht doorheen het centrum, stak de markt over en reed toen naar de Ijzertoren en de Pax-poort. Hier begon de tweede groene as, de tweede spoorwegbedding dus, de "Frontzate", en die bracht me helemaal van de Ijzerkaai in Diksmuide naar het andere uiteinde ter hoogte van de Willem Deroolaan in Nieuwpoort. Toen ik in Nieuwpoort aankwam had ik al 61,6 km op de teller staan. Langs de windmolens reed ik verder over de Schuddebeurzeweg richting jaagpad langs het kanaal. Jammer genoeg begon op dat moment de achterband van mijn trotinet langzaamaan leeg te lopen. In 't begin kon ik er nog een eindje op rijden maar een kilometer of vier voor Middelkerke moest ik toch te voet verder. Gelukkig raakte ik goed en wel in Middelkerke en kon ik bij fietsenwinkel Coastbikes Dejonghe de achterband even laten bijpompen. Het lek blééf dan wel, maar omdat de band maar traagjesaan aan het leeglopen was, kon ik nog zonder verdere akkefietjes en aan een treffelijke snelheid langs de Duinenweg en een stukje Duinkerksesteenweg weer thuisgeraken ! De trotinet is intussen al bij de fietsenmaker binnen om de band te laten plakken. Tegen morgenmiddag is ie weer tiptop in orde !
    Eind goed, al goed, dus, en zo zou ik nog bijna het belangrijkste van al vergeten te vertellen:

    RUIM 80,51 KILOMETER gereden in een tijd van 5 uur en 11 minuten, uiteraard met enkele korte pauzes tussenin in Torhout, Diksmuide en Nieuwpoort, maar toch: tachtig kilometer!!! Een nieuw record! Ik heb ervan genoten. 't Zal dan ook niet verwonderlijk klinken als ik nu zeg dat ik doodmoe ben en stante pede ga slapen...? Ondanks de vermoeidheid wou ik dit toch nog even meegeven. 't Is tenslotte een tocht die ik niet elke dag maak hé.

    Totale afstand op 17/02: 693,96 km.

    Salutjes en tot de volgende!
    Niek

    17-02-2011 om 00:00 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende <-> Torhout

    't Is me gelukt!
    Gisteren reed ik van Oostende naar Torhout, en helemaal terug ook, via de Groene 62!
    Hiermee heb ik een absoluut record op de kickbike qua kilometers gevestigd.
    Liefst 61,31 km stond er op mijn Garmin toen ik gisterennamiddag, omstreeks 14u45, terug thuis arriveerde na een erg lange rit die zo maar eventjes 3,5 uur duurde!
    Het rijden zelf op de Groene 62 verliep enorm goed. Lekker weertje, bijna geen wind, niet te koud, kortom: alles zat mee voor deze lange, intense duurloop op de kickbike. Sporadisch kwam ik een paar fietsers of wandelaars tegen, maar het grootste deel van de rit was ik helemaal alléén op pad temidden van de natuur en het groen. Hoeft het gezegd dat ik flink vermoeid was toen ik terug thuiskwam? Kan ook moeilijk anders, hé. Zo'n lange afstand! Ik heb nochtans niets geforceerd. De gemiddelde snelheid schommelde rond 17,4 km/u, niet overdreven rap dus, maar evenmin een slakkengangetje. Ben in elk geval zeer content dat het me eindelijk gelukt is.
    Terwijl ik gisteren aan 't kickbiken was op de oude spoorwegberm, was ik al in gedachten bezig met een nieuw plan: een nóg grotere tocht maken, waarbij ik eerst langs de Groene 62 van Oostende naar Torhout zou rijden, dan langs de gewone weg van Torhout naar Diksmuide, vervolgens langs de Frontzate (een andere oude spoorwegberm waarop gefietst worden kan) van Diksmuide naar Nieuwpoort, om vervolgens via de Zeedijk van Nieuwpoort weer naar Oostende terug te keren. Waarschijnlijk zou ik hiermee m'n kilometerrecord van gisteren opnieuw breken. Ik herinner me nog vaag dat ik diezelfde tocht ooit eens met de fiets heb gedaan. Als ik het me goed herinner was dat iets in de orde van 80 kilometer, het kan ook iets meer of minder geweest zijn, maar bon, hoe dan ook: iets om nog eens over na te denken en vast en zeker de moeite waard. Kwestie van m'n grenzen andermaal te verleggen...!

    Onlangs heb ik een Camelbak gekocht. Dat is een flexibel en zeer stevig reservoir in kunststof, verpakt in een handig rugzakje, waarin zo'n 2 liter water of sportdrank kan. Aan het reservoir is een darmpje, met op het uiteinde een kraantje, vastgemaakt. Het idee is even simpel als effectief: je vult het reservoir via het schroefdeksel, stopt het vervolgens in de rugzak, rugzakje hops op je rug, klem het darmpje vast in de clip op één van de schouderriemen en voilà, je hebt steeds je "naftepompe" binnen handbereik als dorst om de hoek loeren komt! Gedaan met het sleuren met flesjes sportdrank fantastisch ding, die Camelbak! Natuurlijk had ik 'm gisteren ook mee op die lange tocht. In het rugzakje zelf is trouwens ook nog plaats voor sleutels, wat kleingeld, een zakje energiegel of een energiereep,...

    Totaal aantal kilometers op 08/02/2011: 486,87 km.

    Ziezo, tot zover mijn verslag over de rit heen-en-terug naar TOEROET.
    Tot binnenkort.

    Dieseltje

    09-02-2011 om 14:22 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stormpje van drie dagen!

    't Is wat gezegd met dat kwakkelweer van de laatste dagen, inderdaad!
    Drie dagen lang stormde het redelijk hard. De omstandigheden om te gaan kickbiken waren verre van ideaal. Gelukkig is er beter -lees: droger en rustiger- weer op komst.
    Sinds mijn laatste aanmelding op 27 januari heb ik nog vier ritten gemaakt:

    -29 januari: 22,13 kilometer over het hard zand van Oostende naar Westende, terug via de Duinenweg;
    -31 januari: 24,98 kilometer, dit moest een uitstapje naar de Opex en een rondje rond de Spuikom worden, 't werd helaas een grote verdwaaltocht in Bredene-dorp doordat de Schietbaanstraat ter hoogte van de oesterkwekerij onderbroken is door werken, ik ken dus mijn weg in Bredene duidelijk NIET...;
    -3 februari: 15,36 kilometer, heel simpel heen naar Middelkerke via Duinenweg en terug naar Oostende via Zeedijk, mijn SNELSTE rit op de grote kickbike ooit bovendien, gemiddeld aan 18,8 km/u of 3'11 per kilometer!!;
    -6 februari: 20,87 kilometer, een lusvormige rit over de Groene 62 tot aan Snaaskerke, dan jaagpad tot vlak voor Leffinge en terug tot Mariakerke, niet zeer vlug (16,1 km/u) maar wel erg intens door zware windstoten recht in mijn gezicht en dit gedurende meer dan de helft van de rit;

    Dat brengt mijn totaal aantal kilometers (als ik juist gerekend heb ) op 425,56 km sinds 10 december (de datum van aankoop van de kickbike). Normaliter moet ik dus voor eind februari met gemak de kaap van 500 km kunnen afronden Ik vind het alleszins een groot succes .

    Spijtig genoeg moest ik gisteren verstek laten gaan voor de Corrida van 't Sas...
    Ik had sinds 2005 nochtans geen enkele editie gemist. Jammer genoeg stond ik gisteren met een vroege dienst, waarbij ik om 04u 's ochtends beginnen moest met werken. En wie werken moet, kan moeilijk aan de start van een loopkoers verschijnen hé!
    Al bij al is het geen drama hoor. Een schoon parcours heeft deze Sascorrida hoe dan ook niet, en hij voert dan nog uitsluitend over verharde ondergrond, hetgeen ook niet zo best is voor mijn arme knietjes...
    Misschien kom ik de 27ste maart nog eens in actie op de Noordzeeloop. Was trouwens ook al van 2009 geleden, denk ik?
    We zien nog wel wat er uit de bus komt! Op dit moment concentreer ik me vooral op het kickbiken. Dat gaat me goed af, ik heb geen last van pijntjes of kwetsuren en ik amuseer me, dus wat heeft een mens nog meer nodig?

    Ik wens iedereen een goeie nacht. Tot binnenkort.
    Niek

    07-02-2011 om 00:00 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.berekoud!!!

    Wie dacht dat Koning Winter reeds het land uit was, wel, die heeft het lelijk mis!
    Zelf dacht ik dat dus ook.... tot ik vanmiddag een kilometer of twee gestept had: de vlijmscherpe oostenwind ging dwars door mijn collant en ook op mijn bovenlijf had ik het in het begin bepaald niet warmpjes !
    Toch beet ik door. Mijn doel was namelijk om met de kickbike tot in de omgeving van Gistel te rijden en het weer zat voor de rest wel mee, zodus! Na een "opwarmertje" langs de Duinkerkse Steenweg en langs de Torhoutsesteenweg, draaide ik aan Unicars linksaf en volgde de binnenwegen verder waar ik even later vlak voor de Verloren Kost op de Groene 62 terechtkwam. Er stond 7,79 km op de Garmin bij het punt waar ik de Groene 62 indraaide ter hoogte van de Schorrestraat. 5300 meter lang "kickte" ik mijn autoped vooruit over het spoorwegpad, dat zich als een smal grijs lint doorheen het groene landschap slingert. Tussen Gistel en Moere, net voorbij het voormalige bareelwachtershuisje dat tot tea-room "'t Routekotje" is omgebouwd, nam ik een zeer korte pauze van een minuutje of vijf (langer pauzeren ging niet door de snerpende oostenwind). Raprap een Isostar-energiegel doorgeslokt... Met 13,1 km op de Garmin maakte ik rechtsomkeer en reed, met de oostenwind in de rug ditmaal en dus beduidend makkelijker dan in 't opkomen, over de grindberm terug naar Oostende. In de Snaaskerkse polders haalde ik met rugwind een topsnelheid van wel 24 km/u ! Ook daarvoor, toen ik nog over de spoorwegberm reed, legde ik de lat voor mezelf hoog en kickbikete erop los tot mijn tong bij manier van spreken haast uit mijn mond hing: voelen dat je LEEEEEFT, heet dat!!!
    Meestal rijd ik op de Groene 62 in een variërende cadans van 4 x 250 meter per afzetvoet, afgewisseld met stukken van 2 x of 4 x 500 meter per afzetvoet. Bij ritten over de Zeedijk of in de polders durf ik het boeltje al eens opdrijven tot 750, 1000 of zelfs 1500 meter per voet. Vooral die twee laatste oefeningen (1000-1500) zijn bij momenten ongelooflijk zwaar. Als ik dan nog eens tegenwind moet rijden, wordt het helemaal zot ! Maar... ik vind het leuk en ik amuseer me ermee. Dat telt.
    Langs de Torhoutsesteenweg en de Duinkerkse Steenweg peddelde ik terug huiswaarts. Op de Duinkerkse ging ik nog even héél diep tot aan 24 km/u en het laatste stukje door de Spalaan kan beschouwd worden als een soort cooling-down. Lekker uitbollen, weet je wel .
    Aan mijn voordeur had ik 26170 meter op de Garmin staan in 1u33m. Voeg daarbij mijn ritjes van vorige vrijdag (34150 meter! - tot Lombardsijde en terug via 't jaagpad) en dinsdag ll. (20460 meter - heen en terug naar Westende)... dan mag ik toch wel zeggen dat ik een "goeie" week op de kickbike achter de rug heb hé!
    Als extra informatie zal ik vanaf nu iedere keer de totaalafstand die mijn grote step al gereden heeft sinds ik 'm heb aangeschaft, onderaan ieder artikel vermelden.

    Totaal aantal gereden kilometers op 27/01/2011: 342,22 km.

    Ziezo, ik duik nu mijn bedje in want ik moet vannacht om 2u opstaan !
    Tot over een paar dagen dan maar.
    Niek


    27-01-2011 om 20:28 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    ...intussen is januari ook alweer voor de helft gepasseerd. Ongelooflijk maar waar. Waar zullen we het schrijven?
    't Valt niet mee om in deze barre tijden met de kickbike te gaan rondtoeren. Het weer zit de laatste weken niet mee! Regen, regen en nóg eens regen: aangenaam is wel anders, hoor . In december hadden we eerst sneeuw, daarna vrieskou en uiteindelijk dooi. Met de autoped op pad gaan in een ondergesneeuwd landschap was niet vanzelfsprekend. In losse, mulle sneeuw had ik de grootste moeite om vooruit te komen. Over een weg met aangestampte (NIET aangevroren) sneeuw wilde het nog wel eens lukken... maar het best van al was uiteindelijk het koude, en vooral, DROGE weer. Met een muts, een paar handschoenen en een winterpull van Under Armour ben je voldoende gewapend tegen lage temperaturen hé!
    Maar die bestendige en overvloedige regenval van de laatste weken, neen... leuk is anders .
    Sinds de Corrida in Lombardsijde (waar ik uiteindelijk toch nog 75ste op 285 atleten was bij de 10000 meter) heb ik slechts twee toertjes met mijn kickbike gereden: op 9 januari een grote rit van ruim 30,66 km, helemaal tot in Moere, en afgelopen zondag 16 januari een rit naar Westende die 19,76 km lang was. Toen ik van Westende terugkwam ging ik in Middelkerke het strand op met mijn trapfiets. 4100 meter lang reed ik op het harde zand, golfbreker na golfbreker stak ik over. Kickbiken op het strand is behoorlijk zwaar vergeleken met het gewone baanwerk. De wielen zakken soms tamelijk diep weg in 't zand, en af en toe moet ik er ook een strookje zacht zand bijnemen, wat écht ploeterwerk is, maar grosso modo kan ik toch wel zeggen dat ik er veel plezier aan beleef.
    In een verloren moment durf ik al eens te dromen van de lente, wanneer het weer opnieuw wat beter zal worden, zodat ik dan weer volop de deur uit kan om te gaan steppen in de vrije natuur, ZONDER collant, ZONDER loopvest, ZONDER winterlooptrui, neen, gewoon in korte broek en in T-shirt... maar dat zal nog niet voor direct zijn denk ik! Dus doen we voorlopig dapper verder, regen of niet.

    't Kan alleen maar beteren !

    Bye,
    Dieseltje

    18-01-2011 om 09:56 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    08-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diesellocomotief op het strand van Westende/Lombardsijde

    Ik startte vanmiddag aan sporthal "De Bamburg" voor de zesde opeenvolgende keer in de Lombardsijdse Corrida. Alhoewel ik op tijd m'n sportdrank, energiegel en dextrosetabletjes had ingenomen, en alhoewel ik me toch al redelijk wat opgewarmd had voor de start, hield ik in 't achterhoofd dat ik hier absoluut géén wonderen van mezelf moest verwachten. De laatste keer dat ik liep was in de... Massajogging van De Olifant. Haast drie maand geleden dus Toch geraakte ik vrij goed door de eerste twee kilometers. Wel lagen er in de wegels achter camping de Lombarde en camping Albatros enkele enorme plassen, en natuurlijk moest héél dat pak lopers daar allemaal tegelijk passeren, met het nodige gevloek, hier en daar een verraderlijke schuiver en wat nat gespetter tot gevolg . De trambaan over dan maar, klein stukje de kustbaan gevolgd en dan tjoeps, de smalle en hobbelige zandwegel in (waar ik een paar keer van m'n lijn moest afwijken door uitstekende stukken duingras, met hier ook weer het onvermijdelijke gevloek en gesakker ). Daarna het strand op voor een 700-tal meter (mét wind achter), hierna een steile klim over het mulle zand en achter Bistro Guido weer naar beneden, linksaf en weer een duinenwegel in. Terloops even opmerken, dat het vandaag bijlange zo koud niet was als vorig jaar -en vooral, als in 2009, toen was het echt bibberen en beven- maar de wind was wél nadrukkelijk aanwezig. Dat de wind stevig tekeer ging werd ik aan den lijve gewaar toen we, na een korte passage over de Westendse zeedijk, tussen 4620 meter en 6970 meter terug het gevreesde strand over werden gejaagd. Nu was het uit met de pret! Terug over het strand richting Nieuwpoort, 2350 lange meters aan één stuk, met een striemende zuidwester recht in 't gezicht: halleluja!!! Net zoals vorig jaar kwam ik in een groepje terecht dat aanvankelijk een man of vijftien telde. Clint en nog een andere renner trokken aanvankelijk het groepje aan kop vooruit maar moesten na enkele honderden meters afhaken. Was het een toevallige herhaling van het scenario van verleden jaar, ik weet het niet, maar ineens schoof ik door naar voren en was nu zélf plots kopman geworden. Ik moet er wél eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik dit jaar wél zelf het initiatief genomen heb om het groepje vooruit te trekken. Dat groepje, ondertussen aangezwollen tot zeker 20 à 30 lopers (ik zag het toen ik over m'n schouder keek), bleef netjes achter me aanhangen. Zo trok ik in mijn eentje als een fiere diesellocomotief het "treintje" twee kilometer lang over het mulle en zompige zand vooruit, foeterde aan Crystal Palace naar boven en ging er toen op kousevoeten alleen vandoor (heb dus m'n reputatie als DIESELLOCOMOTIEF vanmiddag alle eer aangedaan ). Aan het kamp van CDSCA volgde een steile beklimming van een duin, direct erna gevolgd door een nog steilere afdaling, waar ik flink wat voorsprong op mijn eerste achtervolgers nam. Opnieuw de trambaan over en dan de gevreesde smalle en zeer hobbelige zandwegel in (die vaak door mountainbikers wordt gebruikt). Het is er zo smal dat je er bijna niemand kunt voorbijsteken. Ik deed het tóch , en wel op een zeldzaam breder stuk: twee lopers liet ik achter mij. Ik dook hierna het bosje in, klom nog éénmaal omhoog en nam toen de draai rechtsaf in de grindwegel achter camping Albatros zéér kort, vooraleer de laatste etappe van 1700 meter lang aan te vangen. In de verte, een meter of 150 voor me, zag ik nog een loper in paarse tenue vooruitstuiven, speelde even met het idee om te proberen tot bij hem te geraken, maar voelde dat er bij mij niets explosiefs voor de aankomst meer inzat. Dus liep ik dapper verder langs Villa Babelou, langs het Texacostation, om uiteindelijk in de Baronstraat nog een finaal sprintje uit mijn sletsen te toveren en binnen te komen in 47'20. M'n slechtste tijd ooit op de Corrida van Lombardsijde, 't is waar... waar is de tijd toen ik hier 40'31 liep, was dat in 2006, ik geloof het wel, enfin, ik weet het niet zeker, maar ooit heb ik hier eens 40'31 gelopen. "We worden oud, mijnheer!", zou het dat zijn? Of ben ik onherroepelijk uit m'n beste vorm gegroeid, het zou ook kunnen. Nu ja, kijk, al bij al ben ik wel content. Uiteindelijk heb ik twee kilometer bijzonder zwaar kopwerk verricht met harde tegenwind op het strand en, belangrijk toch ook, werd ik hierna zelf niet meer voorbijgestoken. De exacte afstand bedroeg 10,54 km, dat is dus 4'29 per km of 13,4 km/u als gemiddelde snelheid. In de sporthal dronk ik nog een tas sterke koffie en nam een rijsttaartje tot mij .
    Morgen moet ik er om 4u uit om te gaan werken. Trotinetten zal er wellicht niet van komen, of het zou moeten zijn dat ik toch ergens een gaatje vind... zoniet zal het maandag moeten gebeuren.
    Schluss damit tot één dezer!

    Dieseltje

    08-01-2011 om 22:26 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van rood naar groen licht!

    We schrijven (op dit moment) zaterdag 8 januari. Totaal onverwacht kreeg ik gisteren op mijn werk te horen dat ik vandaag (zaterdag, dus) THUIS ben. Dat wil dus zeggen dat ik dan tóch een zesde opeenvolgende keer kan meedoen met de Lombardsijdse Nieuwjaarscorrida, of beter, de "Record Bank Run", zoals die nu officieel heet. 't Kwam als een totale verrassing, ik zeg het je, maar goed, zoveel te beter hé Voorbereid ben ik ook niet echt. 't Is te zeggen: het is al een eindje geleden dat ik nog eens een stukje gelopen heb. Natuurlijk heb ik wél veel getraind met de autopeds, zowel de grote als de kleine, en dat heeft m'n basisconditie wel op peil gehouden. Ook ben ik zonder "scha" de feestdagen doorgekomen (géén overtollige kilo's bijgekregen, bedoel ik). Het zou dus morgen normaal gezien moeten lukken om de grootste afstand, da's de 10 km, uit te lopen. Wél zal ik er niet té hard invliegen. Niet zoals de vorige keren dus, gewoon, rustig opwarmen, rustig starten, een plekje zoeken in de grote massa en hier of daar ergens een groepje zien te vinden dat min of meer mijn tempo loopt... een knaltijd neerzetten is hier dus absoluut géén must. Als ik de weersvoorspellingen mag/moet geloven zal dat sowieso al niet binnen bereik komen, die knaltijd. Men voorspelt 6 tot 7 Beaufort aan zee met venijnige rukwinden tot wel 80 km/u...!!! Net als vorig jaar dus dat wordt nog lachen! Zeker als men ons opnieuw een paar kilometers op het strand laat draven met die rukwinden als vervelende gesel... pfff... "wat gaat dat geven?", vraagt een mens zich dan af...??? Nu, ik zal in elk geval moeten zorgen dat ik tijdig in sporthal "De Bamburg" sta. 'k Moet me namelijk straks nog ter plekke gaan inschrijven, vandaar. Maar goed, ik kijk er toch naar uit om Lombardsijde-(een strook duinen)-(een strook strand)-Westende-(een strook Zeedijk)-(wéér een strook strand)-(wéér een strook duinen)-Lombardsijde, 10000 meter lang, mét een stevige zeewind vanvoren/vanachteren, mee te lopen. 't Is ondertussen zo'n beetje een jaarlijkse traditie geworden, en... tradities zijn er om in ere te worden gehouden, niet ?

    Tot vanavond, mét een verslag!

    Diesel

    08-01-2011 om 00:35 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vliegende start

    Eergisteren (4 januari) nam ik van de eerste keer een vliegende start door met de kickbike een potige tocht van ruim 21600 meter te maken!
    Die toch ging heel eenvoudig van Oostende doorheen de Duinenweg naar Middelkerke, en vandaaruit nog verder tot aan Westende-Bad. Aan de tennispleintjes draaide ik de Zeedijk op, pauzeerde even om een Isostar energiegel met appelaroma in te nemen en wierp een blik op m'n Garmin: 10,75 km! Nu had ik rugwind en dus vertrok ik met een vliegende vaart langs de Zeedijk terug naar Middelkerke. Het ging écht vliegensvlug, de meters zoefden onder mijn wielen voorbij en algauw flitste ik het Middelkerkse casino voorbij. Rechtdoor, strak afgelijnd en verder maar weer richting Raversijde. Waar ik in 't oprijden door de Duinenweg (met tegenwind) steeds met snelheden onder de 20 km/u moest voortzwoegen, ging het nu met een stevige zuidwester in mijn rug haast als vanzelf. Ik zag mezelf in de ruit van een tea-room bezig tijdens 't voorbijrijden, en ik moest aan een beeld van een schaatser denken. Om de stroomlijn van mijn lichaamshouding op de kickbike te verbeteren, strekte ik na elk afduwen m'n afzetbeen volledig naar achteren, precies zoals langeafstandschaatsers dat ook doen op lange stukken piste. "Economisch kickbiken", heet dat dan Tijdens de terugrit over de Zeedijk kon ik de snelheid van de kickbike moeiteloos boven 20 km/u houden. Eén enkele keer, ter hoogte van Domein Walrave, piekte ik zelfs naar 23,5 km/u. 't Is niet vanzelfsprekend om met deze zware trapfiets zulke snelheden te halen en te handhaven, zeker niet, maar op lange rechte stukken weg zoals de Zeedijk -én met de wind van vanachteren welteverstaan- wil het héél af en toe wel eens lukken. Plezierig was het in elk geval! De verbaasde blikken van toeristen in voorbijrijdende trams, van wandelaars en fietsers op de Zeedijk, die waren zoals altijd weer niet te tellen en ik geniet daar eerlijk gezegd wel van, ja

    Zaterdag is het in Lombardsijde weer de jaarlijkse Corrida. Na opeenvolgende deelnames in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 zal ik er dit jaar niet bijzijn. Ben namelijk vergeten verlof te vragen, en... ik moet werken tot 14u30. Niets aan te doen! Erg is het niet, hoor. Ik had eigenlijk geen congé gevraagd omdat ik tot voor enkele weken nog wat last had van de rechtse knie. Nu, sedert ik halverwege december op het voedingssupplement NC 2 ben overgestapt, moet ik eerlijk toegeven dat de pijntjes in de knie wonderwel gebeterd zijn. Ik wil niet té hard van stapel lopen met mijn enthousiasme, maar ik merk toch een duidelijke verbetering vergeleken met de supplementen met glucosamine (die ik tot voor een maand innam). Het doosje NC 2 dat ik momenteel gebruik bevat een kuur voor één maand en als het weldoende effect ervan blijft voortduren, zal ik het zeker verder blijven innemen !
    Hoe dan ook zou ik stilaan eens opnieuw willen gaan testlopen op de Schorre. Het is van oktober geleden dat ik er nog gaan lopen ben...
    In elk geval zal ik het lopen zeker blijven combineren met het steppen, en de nadruk moet sowieso op het steppen blijven liggen, kwestie van het kraakbeen niet teveel te belasten zodat de pijntjes niet meer terugkomen...

    Aan wie zaterdag toch deelneemt in Lombardsijde, hetzij 5 kilometer, hetzij 10: véél succes en loop ze!!!

    Dieseltje

    06-01-2011 om 00:31 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkig Nieuwjaar !!!
    Aan iedereen die dit leest:

    HAPPY NEW YEAR !!!

    Moge 2011 een gezond, gelukkig en supertof jaar worden vol loopgenot, stepgenot, wandelgenot, etc.!

    Tot straks,
    Niek

    01-01-2011 om 22:49 geschreven door Roadrunner  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Foto


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Archief per week
  • 18/04-24/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!