Reclame en Mediaplanningsdag
Strategie, Communicatie en Digitaal
Inhoud blog
  • Pieter Baert
  • Filip Nuyts
  • Inge Van der Haegen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Pietel
  • Duval Guillaume
  • Famous
  • 02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pieter Baert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Pieter Baert aka Pietel

    Pieter Baert aka Pietel is strategist bij Duval Guillaume Brussels. Hij is ook creatief, fotograaf en befaamde blogger in de seeding community.

    Pieter Baert studeerde aan de Katholieke Universiteit te Leuven en aan de Hogeschool

    ‘Sint-Lukas’ te Brussel. Hij werkte reeds als Web Editor bij VRT en als Education Assistant bij Mediacentrum KUL. Maar sinds een aantal jaar werkt hij bij Duval Guillaume Brussels als Online Strategic Planner en Web Community Manager. En daarnaast werkt hij ook als freelance fotograaf (Fotografie Pieter Baert-www.pieterbaert.be/blog/).


    Pietel

    Pietel is de naam van Pieters befaamde blog (www.pietel.be). Daarop zet hij de laatste nieuwtjes in verband met de marketing/advertisingwereld. Specifiek is zijn vakgebied eigenlijk de nieuwe media. Alles van reclame dat maar iets te maken heeft met internet, mobile of digitaal weet Pieter Baert wel iets van te vertellen.


    Zijn visie over facebook

    “Sinds ik iets geavanceerder mobiel ben, vind ik dat mega. Facebook leeft en houdt je op alle manieren van veranderingen en updates op de hoogte. Mijn foto’s vanop de haaiphone gaan tegenwoordig rechtstreeks facebook op. U moet ingelogd én vriend zijn om te kijken en reageren.”

     

    Ik kan mij wel vinden in zijn mening, maar aan de andere kant vind ik facebook ook wel wat irriterend. Je krijgt enorm veel e-mails van facebook en mijn inbox geraakt dan gemakkelijk vol. Het is inderdaad wel waar dat facebook leeft (meer dan netlog) en dat je er wel veel mee kan doen. Ik moet wel zeggen dat je meer nutteloze dingen kunt doen op facebook dan echt nuttige dingen. Maar je kan chatten, gewoon berichten sturen, je kan foto’s uploaden en je kan spelletjes spelen. Er zitten ook wel bekende personen op facebook, zoals Pieter Baert zelf, Filip Nuyts, en ook bijvoorbeeld vt4-presentator Hans Otten. Dat toont aan dat facebook ook goede reclame kan zijn voor bekende personen. Ik denk dat als je facebook goed gebruikt dat je daar enorm veel voordeel kunt uit halen als bedrijf. Maar daartegenover vind ik dat facebook wel kan schadelijk zijn voor de privacy. Iedereen kan je profiel zien en als je daar niet slim mee omgaat kan dat wel je privacy schaden. Maar niettemin dit nadeel is facebook wel iets leuks. Ik zit trouwens ook op facebook.


    Dit vond ik op Smetty’s soapbox (blog):

    “Ik lees al een paar weken 75% minder blogs en ben bewust minder online. Het nadeel daarvan is dat je niet “up-to-date” bent met de laatste nieuwtjes. Daarnet viel mij tijdens het scrollen door mijn overvolle bloglezer toch iets op: op 12 mei werd zowel in België als in Nederland een blog-advertentie netwerk gestart. U kon hier al lezen over Adhese network, in Nederland zette (oa.) Marco van Marketingfacts Blogads op.

    Het kan geen toeval zijn dat beide initiatieven net nu van start gaan. Ik geloof er sterk in dat, als de tijd ergens rijp voor is, projecten ook echt gelijktijdig uit de lucht beginnen te vallen. Misschien is dit een beetje een mijlpaal voor de lage landen: blogs zijn nu echt business geworden.

    Voor de dromers: rijk zal je er niet van worden. Google heb ik op deze blog snel verwijderd wegens niet rendabel (enkele eurocenten per dag). Het moet toch iets meer opbrengen om hier een plaatsje te krijgen. Maar toch geloof ik dat een paar Belgische projecten een kans maken (ik denk dan spontaan aan zattevrienden of The Brussels Journal).”

    Ik denk wel dat je bloggen tot een goed reclamemedium kunt ombuigen. Als je de blogger niet te veel irriteert en je een banner aan de zijkant of de bovenkant plaatst, kan je al veel bereiken. Tegenwoordig zitten blogs erg in de lift.

    Persoonlijke visie

    Ik vond deze presentatie zeer interessant. We zitten volop in het digitale tijdperk en meer en meer inventieve dingen komen boven water, zodat je soms niet meer weet waar te kijken. Doordat internet nu zo een belangrijk medium is geworden vond ik deze spreekbeurt meer dan interessant.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-11-2008, 21:25 geschreven door maarten  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filip Nuyts
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Filip Nuyts

    Filip Nuyts, nu Account Director bij Duval Guillaume Antwerp, studeerde aan de Katholieke Universiteit van Leuven. Daarna had hij enkele jobs als Project Manager bij Think Media, Project Manager bij Imagination in Motion en Account Manager bij GfK. Na deze interessante ervaringen begon hij zijn carrière bij Duval Guillaume als Account Director en dit is hij nog tot op de dag vandaag.

     

    Duval Guillaume Antwerp is een reclamebureau opgericht door André Duval en Guillaume Vanderstichelen. Het bureau houdt zich bezig met advertising, HR communicatie, Direct Marketing, Evenementen, PR, ….

    Bekende campagnes van Duval Guillaume zijn: Pigs in Pain (Gaia), Radio 1 die sport mobiel maakt, bij Dexia zit je safe, Het bizarre duel tussen Sugar Jackson en Michael Bracke (Sporza Olympia),…


    Classical vs New Marketing

    Bij Classical Marketing wordt het publiek geworpen in “de trechter” van reclame (overload). En daaruit vloeit de verkoop.

    New Marketing is eigenlijk hetzelfde als user-generated content. Het publiek zelf laat weten wat ze wil. De reclame wordt als het ware gemaakt door het publiek. De adverteerder luistert naar het publiek. Maar New Marketing zorgt ook voor heel wat misverstanden, onzekerheid en meer werk.

    Het goede punt aan New Marketing is, dat het publiek/de doelgroep centraal staat.


    Een communicatieve duizendpoot

    Hij vervolgde zijn spreekbeurt met wat uitleg over de specifieke job als Account.

    Een Account Manager moet niet enkel kunnen organiseren. Hij is breed opgeleid en hij is de spil van de coördinatie gedurende het hele proces van mediaplan tot productie. De Account Manager is een duizendpoot die complexe structuren eenvoudig kan vertalen. De 3D’s staan voor de Account centraal. 3D:             -Momentum vs Continuum

                                                  -Through-the-line

                                                  -Strategie vs Creatie

     

    De Account van de toekomst staat met beide voeten op de grond, moet origineel kunnen denken, moet de propositie scherp kunnen formuleren en kan de klanten overtuigen om de bekende paden te verlaten. De Account moet ook de nieuwe media kunnen begrijpen en gebruiken en moet daarom ook aan internet-planning doen.


    Strategie en propositie

    Strategie is volgens Filip Nuyts zeer belangrijk. Belangrijk is wat de propositie is en hoe je die wil verspreiden. (Getting your message across) Is de propositie juist? Is ze relevant? Wordt ze door de juiste doelgroep aangetrokken?

    Hier staat de wisselwerking tussen wat je wil zeggen en wat de klant wil horen centraal.

    Na deze uitleg over strategie werkten we enkele oefeningen uit. We kregen een reclame-uiting te zien waar we van propositie tot eigenlijke doelstelling (reach) alles moesten uitwerken. (en ook omgekeerd)

     

    Persoonlijke visie

    Ik vond de spreekbeurt van Filip Nuyts interessant. Zeker omdat hij kleine oefeningetjes implementeerde in zijn spreekbeurt. Ik kwam ook wel veel te weten over de Account als jobomschrijving.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    02-11-2008, 21:17 geschreven door maarten  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inge Van der Haegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Inge Van der Haegen
    Inge Van der Haegen begon de spreekbeurt met een korte voorstelling van zichzelf. Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de Katholieke Universiteit te Leuven van 1988 tot en met 1992 . Na een aantal kleine tewerkstellingen begon ze als Advertising Manager bij Pub Magazine van 1995 tot 1997. Pub Magazine is de referentie op gebied van marketing-media en communicatie in België. Het magazine, uitgegeven door Wolters Kluwer, vertelt u alles over de nieuwste trends, de opvallendste campagnes, klassieke en nieuwe media,…


    Hierna werkte ze van 1998 tot en met 2004 als Account Director bij TBWA, het reclamebureau dat opgericht werd door Ted Bates. Van 2004 tot en met vandaag werkt Inge Van der Haegen als Account Director bij LG&F, dat nu omgedoopt is tot Famous.

     

    Waarom precies die naamverandering?

    Toen het bureau nog LG&F noemde, deden ze voornamelijk above-the-line reclame. Ze hebben toen ook veel effi-awards gewonnen. Maar ze waren te gefixeerd op de awards dat ze de doelgroep vergeten waren. Daarom was een verandering nodig.

     

    Nu doet Famous naast above-the-line, ook below-the-line (I do), PR (Pride) en online (No) reclame. Bij Famous staat de client nu weer helemaal centraal: “We think it’s anything that makes our client famous!!”

    Famous staat voor familiarity (awareness=bekendheid) en connection (dialoog). Famous staat ook voor universal meaning (coherentie en interpretatie) en standout (merkverschillen-USP) en zeker ook voor talkability.

     

    In Famous hanteert men het principe van shop-in-the-shop. Dit zijn kleine shops rond bepaalde merken binnen het bureau.

    Via experts, zoals een FBI agent die het marktpotentieel onderzoekt, een PR officer en een HR-manager om de muren tussen het team te doorbreken. (breaking down the walls)


    Volgens Inge Van der Haegen is de 360°-visie achterhaald. 360° wil zeggen dat men alle instrumenten van de marketingcommunicatie samen zó combineren, dat ze elkaar aanvullen om tot een betere communicatie te leiden.

     

    Inge Van der Haegen vervolgde haar spreekbeurt met een aantal voorbeelden van enkele campagnes van Famous:


    1)      Client: Donna

    Een 6 à 7 jaar geleden had radio Donna nood aan een verjonging/vernieuwing. Daarvoor zetten ze Famous (toen nog LG&F) in. Iedereen kent wel de bekende spotjes waarin een jongeman heel vurig en vol passie vertelt aan zijn ouders dat hij homo is. Famous wil hiermee vertellen dat Donna een trendy zender is dat meegaat met zijn tijd. Maar communicatie kan iets slechts niet meer goed maken, en Donna wordt dus binnenkort opgedoekt en een nieuwe zender komt in de plaats. Daar was een klein wedstrijdje aan verbonden. Inge Van der Haegen vroeg ons om een naam voor de nieuwe zender te zoeken met daarbij een klinkende baseline (in het nederlands). De beste 5 kregen een boek van Joseph Jaffe, auteur van ondermeer ‘life after the 30-second spot’ en ‘the age of conversation’.

    Ook ik kon mij gelukkig prijzen om tussen de winnaars te zitten.

    Mijn idee voor de nieuwe naam was: Pulse FM – prikkel je dag met Pulse

     

    2)      Rookverbod in de horeca

    Deze campagne vond ik zeer origineel en ook gewaagd. Het was 1 enkel spotje dat niet heel lang op de televisie getoond is geweest. Famous moest in opdracht van de Vlaamse Overheid een campagne uitwerken rond het rookverbod in de horeca. Men moest het meer sensibiliseren omdat de horeca het niet zo leuk vond dat er een rookverbod ging komen.

    Nu, wat was er te zien in dat spotje: een boer was aan het klagen dat zijn beesten allemaal rookten. En dan zag je werkelijk beelden van koeien, schapen en kippen die allemaal aan het roken waren. En op het einde van het filmpje kwam er op het scherm:

    “Eten en roken gaan niet samen”. Vanzelfsprekend worden de dieren in het filmpje als metafoor gebruikt voor eten.

     

    3)      Week van de goeiedag

    Deze campagne werd in opdracht van Boodschap Zonder Naam (Bond Zonder Naam) gegeven en Famous heeft deze opdracht gratis gedaan. Het principe was simpel:

    Wie tijdens de Week van de Goeiedag iemand een goeiedag wenst, maakt kans op

    25000 €, en nog eens 500 mensen kunnen elk 25 € winnen. Zo wil de Booschap Zonder Naam er voor zorgen dat iedereen weer massaal goeiedag gaat zeggen. Een controleteam liep de ganse week verspreid over belgië rond. Als iemand een goeiedag zei aan één van de controleurs dan maakte hij kans op ofwel 25000 € of 25 €.

     

    4)      Belgacom TV en Jupiler League

    Iedereen weet het al: het Belgische voetbal is wat aan het slabakken. De koppen werden bij elkaar gestoken en men kwam op het volgende idee. Famous liet iedere coach van de Belgische voetbalploegen (in 1e klasse weliswaar) een referendum ondertekenen waarin staat dat er vanaf nu beter voetbal zal geleverd worden. Er werd zelfs een heus congres bij betrokken. Dit was een samenwerking tussen Famous, de Jupiler league en Belgacom TV, dus eigenlijk is dit ook reclame voor Belgacom TV.

     

    Persoonlijke visie

    Ik vond deze presentatie zeer interessant. Ik vind dat Famous een goed communicatief bureau is dat de doelgroep centraal stelt. Ik vind ook de campagnes die gemaakt worden door Famous altijd zeer doeltreffend en origineel, dus vond ik het leuk om de presentatie bij te wonen.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    02-11-2008, 21:07 geschreven door maarten  
    Archief per week
  • 27/10-02/11 2008
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs