Welkom op het weblog van Rik Verhaeghe
  • 08-2008
  • 07-2007

01-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWEDEN & NOORWEGEN - van vrijdag 1 tot en met vrijdag 15 augustus 2008

Dag 1: vrijdag 1 augustus

5 uur.  Na een bijna slapeloze nacht met veel gerommel (in de atmosfeer welteverstaan) worden Renate en ik gewekt.  In een mum van tijd zijn we uit bed en maken ons klaar voor wat onze eerste van hopelijk vele reizen samen zal worden.  De koffer en reistas (beiden niet meer dan de toegelaten 20 kilogram per stuk) zijn reeds gepakt zodat we mooi ruim op tijd staan te wachten op stationstaxi Frans.  De voorziene trein naar Brussel-Noord komt warempel 2 minuten vóór tijd aangebold.  Even vermoed ik dat we later aankomen in bovenvermeld station waardoor we het noodgedwongen op een lopen zetten.  Dankzij de verlofperiode is het opvallend rustig in de Nord zodat we vlot het perron opgeraken waar we de trein naar de luchthaven kunnen nemen.  Op dat traject lees ik op mijn zorgvuldig gemaakte voorbereiding dat beide uren wel degelijk klopten, maar blijkbaar was ik die even vergeten.  In de luchthaven verloopt de check-in van de bagage van een leien dakje.  De instapkaarten werden gisteren reeds afgedrukt, dus we moesten hier niet aanschuiven.  Op het gemak door de douane en de bagagecontrole en voor we het goed en wel beseffen staan we aan de gate, nauwelijks 20 minuten nadat we van de trein stapten.  Ik hoor m’n ma nog steeds zeggen: “Ge moet zekers 2 uur’n op voorhand in de luchthaven zijn”. We wandelen door de immense gang, want het duurt nog een ruim een uur voor we aan boord kunnen.  Terwijl we zitten te wachten aan gate A51 worden de namen Verhaeghe-Vercruysse-Baele afgeroepen met de melding zich aan de balie te begeven.  Ongerustheid maakt zich van ons meester.  We krijgen echter een andere zetel dan aangevraagd toegewezen.  Van vooraan het vliegtuig belanden we op de voorlaatste rij en dan nog met de gang die ons scheidt.  Ik neem plaats naast een neger.  Dit merk ik pas na een 10-tal minuten want hij wil blijkbaar van een tukje genieten, volledig onder een Brussels Airlinesdeken.  Gezien hij dikwijls in een onverstaanbare versie van het Engels met een passagier aan de andere kant van de gang en een rij ervoor communiceert, stel ik hem voor om van plaats te wisselen.  Gezien er een aantal plaatsen onbezet blijven, kunnen Renate en ik naast elkaar zitten.  Met vertraging taxiën we naar de startbaan, maar ook hier blijven we lang stilstaan, blijkbaar omdat er belangrijke documenten aan boord ontbreken.  Met een uur vertraging zetten we uiteindelijk koers richting Oslo, waar we iets na de middag arriveren.  Al bij al moeten we niet lang wachten op de bagage waarna we ons naar de Hertz-stand begeven.  Bij Scandinavian Car Rental zijn ze op de hoogte zodat de papieren voor de huurauto rap in orde zijn. We moeten ons naar level 4C begeven maar de liften zijn jammergenoeg defect.  Dan maar met onze 35 kg bagage te voet over de trappen.  Na een kwartier wachten (wegens de drukte kunnen de Hertz-mannen het nauwelijks bolwerken) ontvangen we de sleutels van onze huurwagen, een pikzwarte Ford Fiesta.  Nadat we de parking afgereden zijn, komen we vanzelf op de E06 die ons richting Oslo leidt.  In de hoop om een picknickplaats te vinden, nemen we een afrit, maar we belanden even op een industrieterrein.  Een weinig later zitten we wel in het gras nabij een wegrestaurant.  Na meer dan 8 uren reizen zonder treffelijk eten kan dit wel smaken.  Hierna neemt Renate het stuur in handen.  Enkele kilometer vóór de hoofdstad verlaten we de snelweg.  We zetten koers richting Halden nabij de Zweedse grens, een dikke 2 uren rijden.  Onderweg stoppen we in een goedkopere supermarkt Bunn Preis waar we o.a. spaghetti, saus, kaas, hesp, water en chips kopen. In Halden, door haarspeldbochten en snelheidsbeperkingen 50 km verwijderd, maar toch ruim een uur rijden, is het centrum goed verlaten.  We wandelen er door de winkelstraat, maar meer dan een caféartiest horen we er niet.  Hand in hand gaan we naar het gezellige jachthaventje.  Daar probeer ik 2x de camping te bellen om te melden dat we na 19 uur zullen aankomen, maar niemand neemt op.  Dan maar rond 18 uur vertrekken naar onze eindbestemming: camping Gröne Backe in Dals-Ed, Zweden.  De wegen worden almaar rustiger, ook het bochtenwerk blijft achterwege.  De grenscontrole tussen Noorwegen en Zweden is enkel nog te zien in films, sterker nog: kinderen zwemmen gewoon de grens over.  Gelukkig is de receptie nog tot 22 uur geopend.  We krijgen kampeerhut Svalan toegewezen naast onze 4 Nederlandse buren.  Tot onze verbazing herbergt de hut een elektrisch vuurtje, bestek, glazen, borden, potten en pannen, een koelkast en een koffiezetapparaat.  Er is zelfs een brüdrüster aanwezig.  Ik kook de spaghetti alsook de saus waarvan heel wat spetters voor een kleurenpalet zorgen op de lichtgroene muur.  Gelukkig is Renate met haar sponsje in de buurt.  Na het avondmaal gaan we langs het meer te voet naar het centrum van Ed, maar veel valt er niet te rapen, want het is reeds na achten.  ’s Avonds schrijf ik mijn wedervaren van vandaag, terwijl het linkerglas uit mijn bril gevallen is.  Hoe leg je dat in het Zweeds uit ?  Zorgen voor morgen, nu heerlijk pitten in een warme hut.

Weer: zeer zonnig en warm (± 28°)

Afstand: 205 km (auto) – 6,27 km (te voet)

01-08-2008, 00:00 geschreven door Rik Verhaeghe

18-07-2007

Welkom op het weblog van Rik Verhaeghe - binnenkort meer !