Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Van Porto naar Compostela
  • Dag 99: Terug thuis!
  • Dag 98: Afscheid van de camino
  • Dag 97: Terugblik vanuit Santiago de Compostela
  • Dag 96: Van Olveiroa naar Fisterra 35 km
    Reinhilde op pelgrimstocht
    te voet van Opoeteren naar Compostela
    15-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63: Van Zubiri naar Pamplona 22.5 km
    "Hey, good to see you again!", zei de man uit Chicago toen ik met Jiho en Julia arriveerde aan onze 'Albergue' in Pamplona. (Ik ben zijn naam weer vergeten) Gisteren sliep hij in een andere herberg en vandaag onderweg had ik hem niet meer gezien. Het is fijn als je zo verwelkomd wordt.

    Het is een heel verschil met Frankrijk. Je bent nooit alleen op de camino in Spanje en ontmoet vaak dezelfde mensen. Deze middag zat ik een tijdje samen met drie mannen uit Zweden. Toevallig slaap ik vandaag op een stapelbed met langs mij en onder mij de drie Zweden en langs de andere kant...de twee Italianen uit Rome (de snurkers) Zij hadden er plezier in, ikke minder. Onze bedden staan amper 30 cm van elkaar. :]

    Om 15.30 u. ging ik met Julia de stad in om een biertje te drinken en zat even later aan een tafeltje met een Hongaarse jongen en een meisje uit Californie. Ik ken ondertussen zoveel mensen van zoveel nationaliteiten, waaronder zeker 10 Koreanen, maar tot nu toe nog geen andere Belg. Ik blijf dus 'La Belge'.

    Het was een redelijk makkelijke wandeling vandaag. Tamelijk vlak. Ik apprecieer heel erg het gezelschap van Julia. Het is een heel lieve. We hadden gisterenavond aan tafel een diepzinnig gesprek, waarbij wel wat traantjes vloeiden. Ze heeft het niet gemakkelijk gehad de laatste vier jaren. Jiho kan ook goed met haar opschieten. Dadelijk gaan we weer samen eten, maar wellicht gaan er nog een aantal mee. Ik verheug me er al weer op!

    Alles was gewoon perfect vandaag: het landschap, het gezelschap, de nieuwe ontmoetingen, het Spaanse biertje en de tapas, de stad Pamplona, ... Mijn geluk kan niet op!
    Ik vond weer een schoenlapper, maar ook deze Spanjaard zei dat mijn schoenen niet meer te maken zijn. Tussen 14 u. en 17 u. waren de winkels dicht, dus ga ik nu ...


    Verzonden met mijn Windows Phone


    Bijlagen:
    WP_000644.jpg (168.8 KB)   
    WP_000647.jpg (226.8 KB)   
    WP_000650.jpg (199.1 KB)   
    WP_000652.jpg (148.9 KB)   
    WP_000656.jpg (226.2 KB)   
    WP_000657.jpg (174.9 KB)   
    WP_000658.jpg (177.9 KB)   
    WP_000661.jpg (388.5 KB)   

    15-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62: Van Roncesvalles naar Zubiri 22 km
    Na een heel gezellige avond gisteren en een goede nachtrust in de grote, maar heel verzorgde refuge, vertrok ik samen met Jiho en de 31-jarige Julia om half 8.
    Het was nog zwaar bewolkt en de koude wind deed ons rillen. We waren niet alleen op weg. De ganse dag zie je pelgrims voor en achter je. Het klaarde vrij snel op, maar de wind bleef fris. Ideaal wandelweer, met vandaag heel mooie panorama's.
    Terwijl ik met Jiho praatte en ondertussen goed doorstapte, raakten we Julia.kwijt. Na 4 km vlakke weg, liep het pad weer redelijk steil omhoog. En dan gaat Jiho mij te snel. Ik liet hem gaan Ik groette een oude man uit het dorpje waar we passeerden en meteen begon de Spanjaard een gesprek. Ik kon antwoorden dat ik van 'Belgica' was  'a pie' en hoeveel kilometers ik had gedaan (in het Spaans!), maar dan begon hij een heel verhaal te vertellen en vroeg me nog iets. "Si, si", zei ik, maar ik denk dat dat het verkeerde antwoord was. :) Hij gaf me een hand en na een wederzijds 'Adios' stapte ik verder. Wauw, ik had Spaans gepraat met een local. Ikke fier! Hablo poco Espagnole, maar mijn woordenschat is maar heel beperkt.
    Ik rustte even op een bank en zag dan Julia terug. De rest van de dag wandelden we samen. Onderweg hadden we ook veel contact met de andere pelgrims. Je ziet vaak dezelfden terug en zo leer je ze telkens een beetje beter kennen., zoals de man uit Chicago, het meisje uit Washington, een 30-jarige Zweed, een man uit Québec die vier jaar in Ukkel had gewoond en een beetje Vlaams praatte, ...
    Vanavond slaap ik tussen Jiho en Julia in de gemeentelijke refuge. Deze is iets minder netjes en comfortabel dan die van gisteren, maar we klagen niet. Dadelijk gaan we weer samen een pelgrimsmenu eten. Zonet ben ik met Julia een biertje gaan drinken in een plaatselijke bar. Aan het tafeltje naast ons zaten toevallig nog twee Duitsers. Een man van 77 vertelde over de Camino's die hij al had gelopen. De andere man loopt elk jaar de dodentocht in België. Het werd een gezellige Duitse babbel.
    Morgen stappen we naar. Pamplona. Daar zal de jacht op schoenen opnieuw beginnen, want ik krijg last van mijn hielen in mijn scheef gelopen schoenen.
    Tot morgen!
    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000628.jpg (130.7 KB)   
    WP_000633.jpg (169.8 KB)   
    WP_000635.jpg (225.8 KB)   
    WP_000640.jpg (121.2 KB)   
    WP_000641.jpg (144.7 KB)   
    WP_000642.jpg (182.6 KB)   

    14-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    13-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61: Van St.-Jean-Pied-de-Port naar Roncesvalles 26 km
    Hola! Estoy en Espagna! Ole!

    Ik voelde me topfit deze morgen. Klaar voor de Pyreneeën. Gisteren had ik zware benen en pijnlijke voeten, maar de rust heeft goed gedaan. Ik lag al voor 21 u. in bed en ben dadelijk in slaap gevallen. Vannacht toch een paar keer wakker geworden. Boven mij in het stapelbed sliep een Italiaan uit Rome en naast me zijn vriend. Die twee hebben met hun luidruchtig gesnurk voor heel wat gezucht in de slaapzaal gezorgd. Ik tikte af en toe met mijn ring tegen de ijzers van het bed boven mij. Dat hielp voor even.



    Deze morgen passeerde ik hen en zei dat ze voor nogal wat decibels hadden gezorgd tijdens de nacht. De jonge Italianen lachten ermee en vroegen waar ik de volgende nacht zou slapen... :)

    Rond 7.20 u. was Jiho klaar en vertrokken we samen, maar hij stapte een stuk sneller en ik bleef overal praten. Na 8 u. heb ik hem niet meer gezien tot bij mijn aankomst hier.



    Het klimmen viel heel goed mee. Het was lang niet zo erg als ik gedacht had. Het weer was echter minder goed. Het begon met motregen maar rond 8.30 u. viel de regen met bakken uit de lucht. Het bleef zo goed als de hele dag regenen en het zicht was heel beperkt. Daarbij een stevige en koude wind op de toppen. Brrr... Mijn vingers waren ijskoud. En toch... En toch... :D



    Ik heb toch als het even kon wat foto's genomen, maar echt zicht op het gebergte had je niet. Soms zag het  landschap er heel geheimzinnig uit. Het was net of ik door een sprookjesbos van elfjes en trollen liep. Ik zag allemaal gebochelde figuren door het mistige bos stappen. (De meeste pelgrims droegen een cape) ( foto's)



    Ik praatte onderweg met verschillende Canadezen, een man uit Chicago, een meisje uit Washington, een ouder koppel uit Korea, de twee Italianen, een Duitse, nog een vrouw uit Korea, die het al niet meer ziet zitten, veel Fransen, Spanjaarden, ... Heel interessant!



    Ik ben ondertussen door veel pelgrims gekend als 'la Belge'. Deze morgen aan de lange ontbijttafel vertelde de man van het onthaal gisteren dat 'la Belge' helemaal te voet uit België was gekomen. De meesten aan de tafel begonnen vandaag pas aan hun tocht. Ik kreeg een "wauw!" van velen. Onderweg als ik pelgrims passeerde (of zij mij), hoorde ik meermaals "Ah, la Belge!" :D



    Na 8 km vanmorgen stapte ik samen met Julia uit Lübeck (Duitsland) een bar binnen om wat warms te drinken en mijn regenbroek aan te trekken en een extra jasje. We waren al doorweekt toen. Er waren al zes pelgrims binnen. 10 min. later zat het er vol. Misschien wel honderd, allemaal verkleumd. Net voor de grens met Spanje kochten we nog een warme chocomel aan een kraampje.



    Na ongeveer 22 km constant klimwerk, begon de afdaling naar Roncesvalles. Dat werd het moeilijkste stuk. Het was redelijk steil en heel glibberig. Net als velen voor mij, ben ik ook een keer gevallen. Geen pijn gedaan, maar ik zat onder het slijk!



    Om 15.30 u. stapte ik de 'Alberge' binnen. Het was bibberend aanschuiven om te douchen. Daarna mijn natte en vieze kleren gewassen en nu lig ik met ijskoude voeten in mijn slaapzak mijn verslag te tikken. Jiho heeft mijn bed gevonden. Hij kwam net vragen wat ik ging eten en waar en wanneer. Hier vlakbij is een restaurant. Pelgrimsmenu aan 9 euro. Daar gaan we naartoe. 2 minuten later kwam Julia vragen. Zij gaat ook mee met ons. De Koreaanse vrouw van 49 die vannacht boven me slaapt, heb ik ook ineens meegevraagd. Dat deed haar glunderen. Ik heb haar al heel wat moeten aanmoedigen. "I want home!" zei ze me in gebrekkig Engels. En ik maar uitleggen hoe heerlijk de tocht kan zijn en hoe fijn het zal worden als morgen de zon weer schijnt! :D



    Om 19.00 u. heb ik dus afgesproken hier aan mijn bed. Ik denk dat het een gezellig etentje wordt!



    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000612.jpg (100.4 KB)   
    WP_000615.jpg (116.4 KB)   
    WP_000616.jpg (98.9 KB)   
    WP_000619.jpg (162.8 KB)   
    WP_000620.jpg (103.4 KB)   
    WP_000622.jpg (133.4 KB)   
    WP_000623.jpg (137.5 KB)   
    WP_000624.jpg (159.8 KB)   

    13-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    12-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60: Van St.-Jean-le-Vieux naar St.-Jean-Pied-de-Port 4 km
    Toen ik gisteren naar de gite wou vertrekken, 300 m buiten het centrum, kreeg ik een telefoontje dat er toch geen plaats meer vrij was. Ik kon wel een kamer krijgen voor 50 euro. Maar vanaf het terras waar ik  mijn blog schreef, zag ik een hotel. Ik bedankte voor de kamer en stapte naar het hotel. Ik besloot daar een kamer te vragen. Er was plaats. De patron vroeg 60 euro. Voor ontbijt nog 6 euro extra. Met mijn charmantste glimlach vroeg ik of hij voor een pelgrim geen speciale prijs kon maken... Het ontbijt kreeg ik gratis. Ik bestelde er om 19.00 u. de pelgrimsmenu aan 10 euro en heb heel lekker gegeten. Ik koos een tafeltje tussen twee koppels en had meteen fijne gesprekken, links met een koppel uit Antwerpen en rechts met Fransen die ik onderweg had zien wandelen. De Baskische taart als dessert, smaakte verrukkelijk. Ik prees de patron voor het lekkere eten. Het deed goed nog eens in een groot bed te slapen tussen frisse lakens i.p.v. in een slaapzak. Deze morgen na een heerlijk ontbijt ging ik betalen. De baas gaf me de rekening met een knipoog. Hij had me nog eens 10 euro extra korting gegeven!!!

    Het regende lichtjes toen ik vertrok, maar dat deerde me niet. Onderweg stapte ik nog binnen in een mooie kapel. Om half 10 stapte ik door de 'Porte de St.-Jacques' de laatste halte in Frankrijk binnen... Ik kreeg kippenvel en dan stroomde ik letterlijk over van geluk. De tranen biggelden over mijn wangen. Iemand vroeg of alles in orde was. Oh ja! Alles was dik in orde!

    Even verder in de straat was het onthaal voor de pelgrims, waar je gegevens worden genoteerd en ze je helpen om een slaapplaats te vinden naar je wensen. Vandaag slaap ik in de refuge van het Compostelagenootschap van hier in een slaapzaal van ongeveer 25 personen, waaronder drie vrouwen.

    Jiho slaapt iets verder in de straat. We gaan dadelijk samen ergens een pelgrimsmenu eten en hij heeft me beloofd morgenvroeg om 7 u. klaar te staan om samen de Pyreneeën over te trekken.
    Het is echt een gezellig stadje hier. Heel Baskenland is gewoon geweldig mooi. De meeste huizen zijn wit met rode luiken. Overal zie je de kleuren rood en wit. En alle plaatsnamen en straatnamen worden in twee talen vermeld: in het Frans en in de oude Baskische taal.

    Het bleef jammer genoeg de hele dag druilerig en fris. Ook voor morgen voorspellen ze lichte neerslag. Het positieve daaraan is dat met de regenjas aan, de rugzak iets lichter is. :)
    Hier is geen schoenlapper en in de sportwinkels waren geen schoenen in mijn maat te vinden. Ik zal in Spanje verder moeten zoeken.


    Verzonden met mijn Windows Phone


    Bijlagen:
    WP_000597.jpg (169.9 KB)   
    WP_000603.jpg (217.8 KB)   
    WP_000604.jpg (156.8 KB)   
    WP_000605.jpg (184.3 KB)   
    WP_000606.jpg (125.9 KB)   
    WP_000607.jpg (157 KB)   
    WP_000608.jpg (140.7 KB)   

    12-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    11-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59: Van Saint-Palais naar St.-Jean-le-Vieux 30 km
    Zwiep, zwiep met de wijsvinger en de zweetdruppels spetterden op de grond. Voortdurend zwiep, zwiep, spetter, spetter,van 8 u. vanmorgen tot 17.00 u.De temperaturen vielen nochtans mee (tot 25 gr.), maar we hebben veel geklommen! Ik zit nu ook heel dicht bij de Pyreneeën. We vertrokken om 8 u. over de grote weg die gestaag omhoog ging, 2 km lang. We zagen rondom overal heuvels met veel schapen tegen de hellingen. Even later liepen we zomaar tussen die schapen over een heel steil wandelpad...zwiep, zwiep,spetter, spetter,... Op de top zagen we twee gieren! Die waren verdwenen toen wij de top bereikten. Het was er hemels. Er stond een kapelletje en rustbanken. Overal rond ons heuvels en dalen met kleine dorpjes en schapen en ... Alleen jammer dat er zoveel nevel hing. Het zicht was niet heel klaar, anders kon je nog veel verder kijken, maar van de andere kant... de nevel gaf het geheel iets magisch, iets hemels. Ik ge... (neen, dat hoef ik niet meer te zeggen) Het was gewoon WAAAUW!

    Om 11.30 u. bereikten we Ostabat. We hadden 11 km gedaan en konden kiezen: hier blijven of er nog 19 km of 24 km bijdoen. Ertussen was niets. Jiho wilde door tot St. Jean- Pied-de-Port(nog 24 km) Ik niet. 30 km in totaal was genoeg vandaag. Hij is om 12 u. alleen verder gestapt. We hebben morgen een afspraak om 13.30 aan de kerk in St. Jean-Pied-de-Port.



    Ik deed het rustig aan. De route was slecht bewegwijzerd. Toen ik naar een aanwijzing zocht, hoorde ik een "Bonjour!". Ik zag een knappe man op een trapje zitten naast zijn zwaar beladen fiets. Hmm, daar wou ik wel even bij zitten. Ik vroeg of dat o.k. was en hij maakte plaats op het trapje en bood me een banaan aan. Een gezellig kwartiertje later, zette de 51-jarige Fransman zijn tocht verder op zijn fiets en ik te voet.


    Ik miste ergens een afslag en liep een tijdje naast een grote baan. Ik raadpleegde mijn kaart en probeerde terug op het pad te geraken. Ik sloeg echter een verkeerde weg in. Die kronkelde een heel eind naar boven om dan dood te lopen op een weide met schrikdraad rond. Pff... terug naar onder...zwiep, zwiep, spetter, spetter,... 100 m. verder vond ik wel het goede pad. Onderweg vond ik gelukkig enkele malen een kraantje, waar ik mijn gezicht en handen kon verfrissen en mijn drankvoorraad kon aanvullen. Ik heb liters water gedronken vandaag.



    Nu vlug naar mijn slaapplaats voor vannacht. Ik passeerde op mijn weg er naar toe een bar met wifi en daarom vandaag eerst wat gedronken en mijn blog in orde gemaakt.



    Morgen nog amper vier km tot mijn laatste slaapplaats in Frankrijk. Ik wil er naar de schoenmaker en namiddag wat rusten, zodat ik donderdag fit ben om aan de zwaarste etappe te beginnen, die over de Pyreneeën.

    Bijlagen:
    WP_000581.jpg (113.6 KB)   
    WP_000584.jpg (118.6 KB)   
    WP_000586.jpg (199.8 KB)   
    WP_000587.jpg (206.5 KB)   
    WP_000589.jpg (136.7 KB)   

    11-09-2012 om 22:14 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    10-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58: Van Sorde-l'Abbaye naar Saint-Palais 34 km
    We zouden 19.5 km doen vandaag. We hebben er 34 gestapt. Vanaf 8.15 u. kon je in Sorde brood kopen in een piepklein winkeltje. We wachtten daarop want in de dorpjes die we passeerden zou niets te vinden zijn. We vertrokken aan de abdij over een pad langs de rivier 'Le Gave', heel pittoresk. Ik had voortdurend zin om foto's te maken. Daarna liepen we tussen grote kiwi-plantages. De vruchten leken rijp maar voelden keihard aan. Het landschap wordt heuvelachtig, met zeer mooie vergezichten. Op onze weg plukte ik overal vijgen, gele en paarse. Bij een huis troffen we een boodschap voor pelgrims: We konden in hun tuin vijgen plukken, noten rapen en water nemen. Jiho maakte er een foto van maar stapte verder. Hij houdt niet zo van vijgen en noten.  Maar ikke... Mmm...smak...mmm.. Kra-ak... mmm! :)

    We waren al rond 12.30 u. in Bergouey. Het was minder warm vandaag(28 gr.) Ik  stelde voor om verder te stappen tot St.-Palais. Jiho vond dat een prima idee. Dan kon hij vanavond naar de supermarkt voor rijstgerechten en worstjes, dat vindt hij veel lekkerder dan vijgen en ik kon al een schoenlapper zoeken.

    Hij zette er stevig de pas in en liep een stuk voor mij uit. Hij keek af en toe achterom of ik volgde. Eventjes deed ik dat. Maar hij stopte niet. Ik had geen zin om me te haasten en zette me neer in de schaduw van een boom. Ik zag hem over de kronkelende weg omhoog stappen. Pas na een paar honderd meter had hij door dat ik niet meer volgde. Ik zag hem aarzelen. Ik probeerde hem duidelijk te maken om verder te stappen en ging terug zitten. Hij had het begrepen. Hij is zo gehaast de laatste tijd. Vanmiddag in het dorpje Arancou hing een tablet tegen een muur met daarop: Parijs 820 km en Santiago 820 km. Jiho was dus net op de helft. Hij vond dat heel ontmoedigend. Hij wil zo snel mogelijk in Santiago zijn. Maar daar doe ik niet aan mee. Ik wil kunnen genieten van het landschap onderweg en op tijd rusten. Ik pluk de dag en ben nooit bezig met de afstand die ik nog moet afleggen. Ik heb hem dat vanavond opnieuw proberen duidelijk te maken, toen hij me om17.30 zat op te wachten aan de kerk. Ik wil mijn camino gaan en niet zijn camino. Ik moedigde hem aan om vanaf morgen alleen verder te stappen op zijn ritme. We kunnen  eventueel 's avonds afspreken. Mij deed het goed om weer even alleen te zijn, maar hij vroeg opnieuw om morgen toch samen te blijven. Tot over de grens is dat o.k. voor mij, maar dan wel in mijn ritme!

    Na de douche ben ik de stad ingetrokken met mijn schoenen. Ik vond een schoenlapper maar die zei dat mijn schoenen niet meer te herstellen zijn! Oh, neen! Ik ga het net voor de grens (overmorgen) opnieuw vragen en anders zal ik nieuwe moeten kopen. :/

    Bij het onthaal hier in het oude klooster van de Franciscanen, vertelden ze me dat er 9 dagen geleden nog twee Limburgers hadden gelogeerd; twee sympathieke broers, Marc en Jos Lipkens! Ja, hier komen de drie Franse pelgrimsroutes samen. Vriend Marc volgde de route over Vezelay en overnachtte dus ook hier. De vrouw vertelde dat zij ook allebei nieuwe schoenen hadden moeten kopen! Hun eerste schoenen waren van hetzelfde merk als mijn schoenen.

    Op het moment onweert het hier hevig
    en het regent pijpenstelen. Dat is lang geleden!

    Verzonden met mijn Windows Phone


    Bijlagen:
    WP_000563.jpg (145.9 KB)   
    WP_000566.jpg (137.3 KB)   
    WP_000570.jpg (162.6 KB)   
    WP_000571.jpg (198.9 KB)   
    WP_000573.jpg (98.6 KB)   
    WP_000574.jpg (159 KB)   
    WP_000578.jpg (168.4 KB)   
    WP_000579.jpg (135.1 KB)   

    10-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    09-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57: Van Dax naar Sorde-l'Abbaye 27 km

    Een festival in de stad waar je verblijft heeft zijn voor-en nadelen. Van 19.40 u. tot 21.30 u. genoot ik van de heerlijke salsamuziek en -dans. Het publiek was een mix van Fransen en Spanjaarden, velen gekleed in rood en wit, de kleuren van de stad Dax.  Jiho had er niet veel in gezien. Hij ging al vlug terug naar de studio.
    Doordat het festival plaatshad tussen de rivier en de stadswallen, hadden we geen hinder van de muziek tijdens de nacht, maar tussen 2 u. en 5 u. was er heel veel lawaai op straat van terugkerende feestvierders. En deze morgen lag er ook veel smurrie op straat.
    We vertrokken rond half 8. Er hing weer mist, maar het was niet te fris in T-shirt. Het was een heel ander parcours dan de voorbije week. Veel op en af door het bos, over beekjes en rivieren, langs weiden en kleine velden, langs vijvers en door kleine dorpjes. We zagen verschillende kiwi-plantages. We konden weer verse vijgen plukken van bomen langs de weg. Ook hier en daar mooie picknickplekjes. In 'Les Landes' vond je nergens een bank. De mist bleef vandaag hangen tot 11 u., maar daarna werd het vlug warm. Het kwik ging vlot boven de 30 graden. Om half 3 arriveerden we in Sorde-l'Abbaye.
    We slapen in een grote gite, dicht bij de prachtige abdij.  De buurman bracht ons tomaatjes uit zijn tuin. Bij het bezoek aan de abdij ontmoette ik twee Nederlandse vrouwen met de fiets op weg naar Compostela. Ik dronk met hen een wijntje op het terras tegenover de abdij en bestelde er net als hen een paella. Lekker!
    Jiho was er niet bij. Hij zette zich toen ik terug was een rijstgerecht in de oven.
    Één van de volgende dagen moet ik op zoek naar een schoenlapper. Mijn zolen zijn aan de buitenkant heel afgesleten. In de schoenwinkel had men mij nochtans verzekerd dat ik met deze degelijke schoenen makkelijk 3000 km zou kunnen doen. Maar als ik ze nu niet snel laat lappen, kan ik ze binnenkort weggooien. Pas overmorgen passeer ik een grote stad. Daar ofwel net voor de grens probeer ik mijn schoenen te laten herstellen. Dan neem ik daar maar een rustdag, met als gevolg dat ik waarschijnlijk een dag later de Pyreneeën oversteek.
    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000556.jpg (153.3 KB)   
    WP_000558.jpg (191.7 KB)   
    WP_000559.jpg (140.9 KB)   
    WP_000560.jpg (139 KB)   
    WP_000562.jpg (143.9 KB)   

    09-09-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)



    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Education is compulsory for the students till 16 or 18.
  • OUNCES VS QUART
  • CUPS MEASUREMENT
  • Grams in a teaspoon
  • Buy google ratings for your business

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/03-31/03 2024
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 12/03-18/03 2012


    Over mijzelf
    Ik ben Reinhilde Clijsters
    Ik ben een vrouw en woon in Opoeteren (België) en mijn beroep is onderwijzeres.
    Ik ben geboren op 22/03/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen.
    Ik ben al 28 jaar gehuwd met Marcel en heb twee geweldige kinderen: Tim (26) en Lize( 24)

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs