Hieronder zal ik de specifieke vakken van STW in de 3de graad uitleggen.
Natuurwetenschappen
De vakken chemie, fysica en biologie worden in dit vak gebundeld. Je moet ongeveer even veel leren als dat je proefjes uitvoert. Je word geleerd om besluiten te trekken uit de proefjes die je gedaan hebt en daar dan een klassieke toets van te maken. De meeste aandacht gaat naar de studie van biologische en chemische processen m.b.t. voeding. Maar buiten dat worden ook andere thema's zoals elektrodynamica- en magnetisme, voortplanting, erfelijkheid en evolutieleer, geluid en licht, mechanica en kernfysica.
Sociale Wetenschappen
Hier bestudeer je de mens en zijn gedrag. Je onderzoekt de beïnvloedende factoren en je krijgt een inzicht in leren, motivatie, emotie, ... Een ander thema is hoe de ontwikkeling van de mens verloopt. Je bestudeert ook het pedagogisch handelen en hoe dit samenhangt met de cultuur en de visie op opvoeden. Je leert hoe je als individu samenhangt in verschillende groepen (familie, vrienden, vrijetijdsbesteding, politiek, ...). Tot slot ga je ook onderzoeken wat voor studierichtingen eigenlijk op je staan te wachten na STW.
Integrale Opdrachten
Integrale Opdrachten zij opdrachten waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk (meestal wel in groepjes) opdrachten uitvoeren over actuele gebeurtenissen. Voorbeelden zijn Valentijn, biodiversiteit, discriminatie, ...Dit onderwerp word in verschillende vakken (specifieke vakken) op verschillende manieren bekeken. Integrale Opdrachten zijn een nieuwe manier van leren die nog niet zo lang is uitgebracht.
Voeding
Voeding is een vak waarbij je eigenlijk na een beetje theorie gaat experimenteren in de keuken. Dit is niet koken zoals in een BSO-richting maar eerder om het natuurwetenschappelijk thema verder te onderzoeken. Het is dan ook 1 van de 4 competenties in het doelenboek voor IO's. Voeding wordt vak ondergewaardeerd omdat sommige leerlingen het onnodig vinden.
Ieder zijn eigen ding, maar laat je hierdoor niet tegenhouden om naar STW te gaan.
|