RadioVisie.eu, de website die al enkele jaren de mediasector in België en Nederland covert, geeft er (voorlopig) de brui aan. Ook RadioVisie voelt de gevolgen van de crisis in de Vlaamse mediasector, heeft daardoor niet voldoende inkomsten en heeft voorts te kampen met een tekort aan vrijwilligers. Dat zegt Jean-Luc Bostyn, de coördinator van de website.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
RadioVisie wordt gemaakt door vrijwillige medewerkers, maar heeft toch een aantal vaste kosten, zoals de server, een professionele webmaster en de organisatie van een aantal activiteiten. "Door de crisis in de media werden we de voorbije weken geconfronteerd met adverteerders die afhaken of niet meer betalen. Voorts is het almaar moeilijker om nieuwe sponsorcontracten af te sluiten. In onze beste periodes hadden we maandelijks een tiental adverteerders, nu zijn dat er nog twee. Die inkomsten zijn niet voldoende om alle kosten te dekken", legt Bostyn uit.
Voorts was het de voorbije jaren steeds moeilijker om goede en voldoende vrijwilligers te vinden die ervan houden om nieuws te rapen en te schrijven over de mediasector. In de beste periode werkte RadioVisie met twee eindredacteurs, een vijftal medewerkers die dagelijks nieuws maakten en een vijftiental correspondenten. "Tevens zagen we ook veel vrijwilligers vertrekken die professioneel bij andere media aan de slag gingen", aldus Bostyn.
De coördinator sluit niet uit dat RadioVisie ooit nog een doorstart maakt. De website blijft voorlopig wel online, onder meer omdat er veel archiefmateriaal voorhanden is.
De voorloper van RadioVisie startte in 1974 onder de naam van Vereniging Vrije Radio, een gedrukt maandblad met onder meer nieuws over radio. In 1977 werd het maandblad omgedoopt tot RadioVisie. In 1984 gaf het blad er de brui aan, toen ook al wegens een tekort aan budget en medewerkers. In 1995 werd RadioVisie weer opgestart als internetarchief van het maandblad. Later ging de website meer en meer berichten maken over de Vlaamse en Nederlandse media, eerst wekelijks, later dagelijks. Later kwamen er ook enkele internationale berichten bij.
RadioVisie reikte ook radio-awards uit, zoals de Radiopersoonlijkheid van het jaar. (bron: standaard.be)
|