Uit onderzoek van de IAB blijkt dat het gebruik van streaming media fors is toegenomen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Enkele highlights:
- Eenderde van de Nederlandse internetters luistert wel eens radio via het web. Dat is een toename van ruim 12 procent, blijkt uit een onderzoek van het IAB.
- Jongeren besteedden 43 procent van hun 'mediatijd' op internet, het dubbele van volwassenen.
- Naarmate meer Nederlandse huishoudens over breedbandinternet beschikken, kabel of ADSL, groeit het aantal consumenten dat traditionele diensten zoals radio, televisie en telefonie via internet afnemen.
- Uit het IAB-onderzoek blijkt, dat een derde van de internetters het radiotoestel uit laat staan en de geluidsgolven via internet tot zich neemt. Een jaar geleden was dat nog een kwart.
- Opvallend, maar niet verrassend, is dat jongeren aanzienlijk vaker de radio en televisie uit laten staan. Wat ze op de oude kijk- en luisterkasten konden vinden, is ook beschikbaar op internet. Waar volwassenen 36 procent van hun 'mediatijd' besteden aan televisie, 31 procent aan radio en 20 procent aan internet, ligt die verhouding bij jongeren totaal anders. Zij besteden 43 procent van de tijd dat ze media consumeren op internet, meer dan het dubbele van de oudere populatie.
- Dat bevestigt het beeld dat Ilse Media-dochter NewRulez vorig jaar aan de hand van eigen onderzoek onder jongeren schetste. NewRulez-directeur Toon Branbergen: "Daaruit bleek dat vooral streaming audio en video hard groeien. Het distributiemedium is niet meer belangrijk."
De traditionele radio blijkt voor jongeren steeds minder belangrijk en de nieuwe distributievormen van radio juist steeds meer. Niet alleen betekent dit dat radiostations internetradio serieus dienen te nemen, maar ook de nieuwe concurrenten die daar te horen zijn. Het zijn niet alleen maar de "traditionele" radiomakers die daar audio-entertainment en -informatie aanbieden, maar ook aanbieders die nooit iets met radio via de ether te maken hebben gehad.
|