MNM verliest luisteraars maar VRT blijft positief....
MNM verliest 1,5% marktaandeel en wat kopt de VRT in zn persbericht? "MNM blijft sterkste VRT-net bij de 12-24-jarigen". Ze hebben uiteraard gelijk maar is dit iets om trots op te zijn?
Vandaag heeft het CIM de nieuwe luistercijfers bekendgemaakt, de eerste volgens een aangepaste methode die voortaan drie in plaats van twee keer per jaar het luistergedrag van de Vlaming in kaart brengt. De meetperiode bij deze golf liep van 8 januari tot 9 april. Het bereik van radio blijft in Vlaanderen bijzonder hoog: maar liefst 78 procent van de Vlamingen luistert dagelijks, iets meer dan bij de vorige meting.
De grote meerderheid van de Vlamingen is volgens de VRT "duidelijk tevreden over het brede en gevarieerde VRT-aanbod: dagelijks kiezen drie miljoen luisteraars voor een van de vijf netten van de openbare omroep." Radio 1 en Studio Brussel blijven quasi stabiel qua bereik. Radio 2 en Klara bereiken dagelijks gemiddeld 40.000 luisteraars meer. Het bereik van Radio 2 blijft met bijna 1,4 miljoen luisteraars per dag ook deze keer gigantisch groot. Radio 2, Klara en Studio Brussel verhogen in deze meting ook hun marktaandeel. Het totale VRT-marktaandeel stijgt tot 62,1 procent. MNM verliest marktaandeel, maar bereikt dagelijks 21 procent van alle jongeren tussen 12 en 24 jaar en is daarmee het grootste VRT-net in die doelgroep. MNM is ook voor meer dan 500.000 Vlamingen het enige VRT-net waar ze naar luisteren. Het net bewijst volgens de VRT daarmee opnieuw dat het noodzakelijk is om jongeren ruim te bereiken met een relevant en inhoudelijk sterk openbare omroepaanbod.
Els Van de Sijpe, manager radio bij de directie Media, reageert: 3 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar één van onze radionetten, ze zijn met meer en ze zijn bijzonder trouw aan hun station. VRT-radio in zijn totaliteit doet het bijzonder goed; dat doet plezier. En ik ben blij het ook deze keer te kunnen zeggen: Radio 2 - onze grootste stijger - blijft met grote voorsprong de meest geliefde radiozender van Vlaanderen en een unicum in Europa. MNM gaat achteruit qua algemeen marktaandeel, maar we geloven in het inhoudelijke verhaal dat we vorig jaar uitgewerkt hebben en nu aan het doorvoeren zijn. We hebben het al eerder gezegd: de focus ligt op een versterkt aanbod, toffe acties die engagement in zich hebben en die jong Vlaanderen mobiliseren. De strafste school, waaraan meer dan een derde van alle middelbare scholen heeft deelgenomen, is daarvan een schitterend voorbeeld. MNM vervult hier echt wel zijn rol als toegankelijke instapradio, die aansluiting zoekt bij wat jonge mensen echt bezighoudt. De nieuwe cijfers bevestigen trouwens het belang van MNM bij het bereiken van de jongste doelgroep (12-24 jaar): 21 procent van hen luistert dagelijks. We hebben er alle vertrouwen in dat we vanuit deze positie kunnen groeien, iets verder kunnen opbouwen. We hebben bij de VRT, zowel bij radio als televisie, een traditie van projecten alle kansen te geven. Ze beetje bij beetje te laten groeien door zichzelf constant te verbeteren en te verfijnen. We hebben ook onze andere radionetten tijd gegeven om na een herprofilering te staan waar ze nu staan.