De VRT geeft toe dat er een aantal zaken misgelopen zijn bij de uitwerking van de radio-uitzending van MNM vanuit het nieuwe Starbucks-filiaal, dat op 24 februari zijn deuren opende in Antwerpen. "De grote Peter Van de Veire ochtendshow" werd toen omgedoopt tot "De grote koffie Van de Veire ochtendshow" die live werd uitgezonden vanuit het nieuwe filiaal. Minister van Media Ingrid Lieten kreeg vandaag in het Vlaams Parlement enkele kritische vragen over de uitzending. Die samenwerkingsovereenkomsten zijn geen commerciële deals en de onafhankelijkheid van de redactionele autonomie worden gewaarborgd", reageerde Lieten. De VRT sluit wel vaker zo'n overeenkomsten, zoals bijvoorbeeld met Boek.be en andere organisaties. "Maar de VRT vindt zelf dat hier enkele grenzen overschreden zijn", voegde de minister eraan toe. "Na een herbeluistering hebben we inderdaad vastgesteld dat de uitwerking niet goed zat", licht VRT-woordvoerster Brigitte Vermeersch toe. "We gaan dat in de toekomst zorgvuldiger bekijken. Het waren de luisteraars die de merknaam nogal vaak gebruikten, we gaan daar ook zorgvuldiger selecteren."Vermeersch benadrukt ook dat er niets mis is met samenwerkingsovereenkomsten en dat de opening van het filiaal voldoende actualiteitswaarde had.
16-03-2010, 22:49 geschreven door radionieuws
KXradio start drie nieuwe zenders (NL)
KXradio heeft drie nieuwe internetzenders gelanceerd. KX ClassiKX, KX World en KX Red Hot. KX ClassiKX en KX World hebben al eventjes proefgedraaid op de site van KX Radio. Enthousiaste reacties zijn de reden dat KX deze zelfstandige streams opzet. "KX ClassiKX is het station met alleen de aller-aller-beste platen uit de jaren 60 en 70. KX ClassiKX is Underground, Rock, New wave, De Punkie's en zelfs de hoogtepunten uit de Disco gebroederlijk naast elkaar in een heerlijke mix", aldus creatief directeur Rob Stenders. "Voor de luisteraar die Sky Radio niets vindt, maar geen zin heeft in herrie of geouwehoer is er KX World", meldt de zender. Op het kanaal is 24 ur per dag 'relaxte muziek' te horen. KX Red Hot is een uniek nieuw radiostation, met alleen maar nieuwe muziek.
16-03-2010, 13:50 geschreven door radionieuws
09-03-2010
MNM past ook logo aan (B)
Oud
Nieuw
09-03-2010, 23:58 geschreven door radionieuws
Nostalgie in Limburg (B)
Vanaf nu is Nostalgie ook in Limburg te beluisteren op volgende frequenties:
Bree 103 Fm Hasselt 96.8 Fm Genk 94.7 Fm Sint-Truiden 96.9 Fm Overpelt 104.2 Fm Tongeren 94.8 Fm Beringen 92.8 Fm Lommel 95.8 Fm
Slam!FM begint voortaan ieder uur tussen 09:00 en 17:00 uur met een half uur non-stop muziek. De uitzending zal niet onderbroken worden door dj's of reclame. "Met deze nieuwe move biedt Slam!FM haar luisteraars nog meer muziek, zonder irritante reclames of slap gelul, waardoor het nóg makkelijker wordt Slam!FM de hele dag aan te laten staan", zegt Jacqueline Bierhorst, algemeen directeur van de radiozender. Het radiostation heeft vandaag ook bekend gemaakt dat Nico Kreuning, oud commercieel directeur van Radio 538 en adviseur bij Q-music, het salesteam van Slam!FM gaat versterken. "Nico zal samen met het huidige team het commercieel beleid voor de toekomst bepalen en er invulling aan geven", aldus het radiostation.
09-03-2010, 00:24 geschreven door radionieuws
Vereniging Veronica wil ver gaan voor FM-pakket Kink FM (NL)
De vereniging Veronica wil desnoods veel geld op tafel leggen om Kink FM een plekje op de FM te geven. Dat heeft Veronica-directeur Guido van Nispen gezegd tegen Broadcast Magazine. Het alternatieve Kink FM, een dochter van Veronica, heeft de zinnen gezet op het oude frequentiepakket van Arrow Classic Rock (kavel A7). Ook Radio 10 Gold van Talpa Radio, Kink FM en 100%NL hebben zich gemeld voor het kavel. Op de crematie van mede-directeur en dj van Kink FM Arjen Grolleman deed Jantien van Tol een oproep aan andere zenders om vooral niet te bieden op kavel A7, zodat Kink FM het pakket kan krijgen. Van Tol is ook directeur van Kink FM. Kink FM greep bij de verdeling van de FM-frequenties in 2003 naast een pakket omdat het toenmalige interim-managment van Veronica zich op het laatste moment weigerde in te schrijven voor een radiokavel. Terwijl er een min of meer speciaal gecreeërd pakket voor de alternatieve zender klaar lag. Nu is daar Slam!FM op te horen.
09-03-2010, 00:22 geschreven door radionieuws
03-03-2010
Minister weet niet hoeveel restyling MNM kostte (B)
Minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) kan niet meedelen hoeveel de restyling van de VRT-radiozender MNM uiteindelijk heeft gekost. Dat bleek vanmiddag in de commissie Media van het Vlaams parlement.
"Over de totale omvormingskost van Donna naar MNM heb ik geen exacte cijfers", meldde Lieten aan de commissieleden. "Volgens de VRT is de kost te vergelijken met de restyling van andere zenders". De sp.aster voegde eraan toe dat de parlementsleden de cijfers kunnen opvragen via hun vertegenwoordigers in de raad van bestuur van de VRT.
Vooral dat laatste kon de parlementsleden van zowel meerderheid als oppositie allerminst bekoren. Carl Decaluwé merkte op dat er een strikte scheiding geldt tussen de raad van bestuur van de openbare omroep en de politiek. Bovendien, stelde hij, kennen de bestuursleden evenmin gedetailleerde cijfers. Als Lieten de cijfers blijft weigeren, dreigde hij ermee naar het Rekenhof te stappen.
Jurgen Verstrepen (LDD) trad hem bij en stelde voor om via parlementsvoorzitter Peumans een brief te sturen naar het Rekenhof om de cijfers bekend te maken. Sp.a was hier duidelijk niet mee akkoord, maar Verstrepen verklaarde dat hij het er niet bij zou laten.
Kersvers VRT-woordvoerster Brigitte Vermeersch, die voor de gelegenheid het debat volgde, verklaarde achteraf aan Belga de commotie niet goed te begrijpen. "Wij hebben altijd het principe gehanteerd om geen cijfers mee te delen over operationele projecten. Dat is nu niet anders", aldus Vermeersch.
De toekomst van radiozender MNM staat al langer ter discussie. Sinds het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) in februari geüpdatet cijfers verspreidde waaruit bleek dat het marktaandeel van MNM gezakt is tot onder de 10 procent, laaide het debat weer op.
Volgens Bart Tommelein (Open Vld), die als voorbeeld aanhaalde dat MNM vorige week ruim reclame maakte voor de lancering van koffiegigant Starbucks in België, mag het niet de bedoeling zijn dat de VRT aan marktvervalsing doet door een commerciële zender in te richten. Hij citeerde meermaals de uitspraken van ex-VRT-woordvoerster Diane Waumans, namelijk dat de opdracht van MNM niet zou stroken met de missie van de VRT.
Haar opvolgster Vermeersch nuanceert die uitspraak door te stellen dat Waumans destijds zei dat de zender zich inderdaad op het randje van de opdracht bevond, maar dat het de bedoeling was en is om de meerwaarde van de frisse hitradio te versterken. Ook Mediaminister Lieten trok de meerwaarde van de zender dinsdag in de commissie niet in twijfel.
03-03-2010, 00:18 geschreven door radionieuws
25-02-2010
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode december 2009 + januari 2010:
01. Radio 2 - 12.9% (12.8%) 02. Sky Radio - 10.1% (10.1%) 03. Radio 538 - 9.2% (9.6%) 03. 3FM - 9.2% (9.3%) 05. Radio 1 - 6.7% (6.6%) 06. Q-music - 6.4% (6.6%) 07. Radio Veronica - 6.0% (5.9%) 08. 100%NL - 3.8% (3.7%) 09. Radio 10 Gold - 2.5% (2.4%) 10. Radio 5 - 2.4% [2.5%] en (2.5%) 11. Classic FM - 2.3% (2.0%) 12. Radio 4 - 1.9% (1.9%) 13. Slam FM - 1.7% (1.9%) 14. Arrow Classic Rock - 1.2% (1.2%) 15. BNR nieuwsradio - 0.8% (0.8%) 16. Radio Decibel - 0.4% (-.-%) 16. Kink FM - 0.4% (0.2%) 17. Arrow Jazz FM - 0.3% (0.4%) 18. Radio 6 - 0.2% (0.2%)
ORN - 11.8% (11.3%) Overige zenders - 5.8% (5.4%) E Power Radio - 4.1% (5.0%)
25-02-2010, 10:23 geschreven door radionieuws
19-02-2010
Radiopionier Bull Verweij overleden (NL)
Veronica-grondlegger Bull Verweij is op 100-jarige leeftijd overleden. Candlelight-presentator Jan van Veen, getrouwd met een nicht van Verweij, bevestigt het overlijden.
Verweij legde samen met zijn broers Dirk en Jaap, textielhandelaren uit Hilversum, een halve eeuw geleden de basis voor Radio Veronica. De zeezender Veronica wist later het publieke bestel binnen te komen. Tegenwoordig is de radiozender onderdeel van Sky Radio en behoort het tv-station tot de SBS-groep.
19-02-2010, 15:56 geschreven door radionieuws
12-02-2010
VRT en Q-groep leggen bom onder luisteronderzoek (B)
De VRT en de Q-groep zijn de bokkensprongen in het luisteronderzoek van het CIM beu. Zij willen dat er dringend werk gemaakt wordt van een andere radiostudie binnen het CIM.
MNM viert zijn eerste verjaardag in mineur, want de hitzender van de VRT krijgt weer een flinke dreun in het luisteronderzoek van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Maar een verrassing is dit niet, want dat MNM het zorgenkindje is was al langer duidelijk. Aan de Reyerslaan werd daarop al geanticipeerd, met het ontslag van netmanager Greet Santy.
De verrassing van het CIM-onderzoek bevindt zich aan de andere kant van het spectrum, want ook de marktleider Radio 2 én de nummer twee, de VMMa-zender Q-Music, krijgen rake klappen. En dat komt aan de Reyerslaan en in Vilvoorde aan als een donderslag bij heldere hemel.
De VRT en de Q-groep (Q-Music en Joe FM) laten voor intern gebruik ook permanent luisteronderzoek uitvoeren via het zogenaamde ppm-systeem. In dat onderzoek merk je ook wat de trends zijn in het radiolandschap, maar nooit krijg je zo'n bruuske schommelingen als in de CIM-cijfers', zegt Peter Bossaert, directeur van de Q-groep.
Uit dat ppm-onderzoek blijkt dat Radio 2 het heel goed doet en dat Q-Music stabiel blijft. En dan zie je de cijfers van het CIM dergelijke bokkensprongen maken. Die schommelingen zijn onverklaarbaar', vindt Bossaert. Volgens het onderzoek blijft Q-Music overal stabiel, behalve in Limburg waar de zender in één klap 40 procent verliest. Dit kun je met de beste wil van de wereld niet verklaren, laat staan uitleggen.'
Els Van De Sijpe, de radiomanager van de VRT, zit op dezelfde golflengte. Wij zijn al langer vragende partij voor een andere radiostudie binnen het CIM. Om de radio-evolutie beter te volgen, is er nood aan een frequentere rapportering. Niet twee keer in het jaar maar bijvoorbeeld om de maand, zoals in Nederland.'
Nu blijven we zes maanden deze meting met haar onverklaarbare schommelingen met ons meeslepen en dat is geen gezonde situatie', aldus Bossaert. Eigenlijk zouden de VRT en de Q-groep nog het liefst het ppm-systeem officialiseren. De portable people meter (ppm) is een klein toestelletje dat nu voor intern gebruik bij zo'n duizend panelleden continu registreert naar welke zender ze luisteren. Bij dit meetsysteem is er geen enkele tussenkomst meer nodig van het panellid en wordt in principe alle mogelijke beïnvloeding uitgesloten.
Voor het luisteronderzoek van het CIM daarentegen vullen zo'n 4.200 respondenten om het half jaar gedurende één week een dagboek in. Zij moeten dus achteraf aangeven naar welke zender en hoe lang ze die week geluisterd hebben. Vergelijk het met de verschillen tussen de opiniepeilingen en de echte verkiezingsuitslagen', zegt Bossaert geïrriteerd.
Maar dat dit ppm-systeem de officiële radiostudie wordt binnen het CIM is weinig waarschijnlijk. Want er rijst ook een communautair probleem. Het huidige CIM-onderzoek is een compromis tussen de spelers in Vlaanderen en Wallonië. De luistercijfers zijn belangrijk voor de adverteerders en die willen dezelfde munteenheid in beide landsdelen', zegt Bossaert. Maar in het zuiden hebben ze geen enkele behoefte aan meer metingen, terwijl wij in het noorden een veel dynamischer landschap hebben.'
Volgens Van de Sijpe gaan de VRT, de Q-groep en het CIM hoe dan ook aan tafel zitten om een nieuw voorstel uit te werken. Want dat er iets moet gebeuren, staat buiten kijf.'
12-02-2010, 00:25 geschreven door radionieuws
11-02-2010
Reactie VRT & Nostalgie op luistercijfers (B)
Radio 2 verliest voor het eerst sinds lang marktaandeel, maar vergroot zijn voorsprong als marktleider, zo reageert Els Van De Sijpe, manager radio bij de VRT, op de CIM-cijfers. Ze wijst er in een mededeling op dat het bereik van de familiezender stabiel blijft ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en voegt eraan toe dat Radio 2 met 28,8 procent "een unicum in Europa" blijft.
De cijfers duiden op winst voor Radio 1, dat met zijn consequente keuze voor een open actualiteitsnet 100.000 extra luisteraars aantrekt. Studio Brussel groeit, "een mooi resultaat" wetende dat de massale interesse voor Music For Life niet in de resultaten is opgenomen. Klara blijft stabiel met een dagelijks bereik van 177.000 trouwe luisteraars, zo becommentarieert Van De Sijpe de cijfers verder.
MNM zakt volgens het CIM-onderzoek onder de 10 procent marktaandeel. De metamorfose van Radio Donna naar MNM werpt dus nog steeds geen vruchten af. Volgens de CIM-luistercijfers haalde de nieuwe radiozender een marktaandeel van 9,8 procent, tegenover 11,5 pct bij de vorige meting. Radio Donna haalde eind 2008 nog 12,5 procent. De dalende trend doet zich ook bij de commerciële hitradio's voor, merkt de manager op. "We blijven geloven in een vlotte radio met een meerwaarde voor een jong publiek. We hebben daarom, samen met de ploeg en de nieuwe netleiding, de voorbije maand MNM al op alle fronten versterkt en zullen dat ook de komende weken blijven doen."
Nostalgie stijgt met 74 procent, zo reageert deze radiozender op de sprong van zijn marktaandeel van 2,7 procent naar 4,6 procent in de CIM-metingen over het najaar van 2009. Nostalgie is "de enige Vlaamse zender die een structurele en significante groei aantoont". De stijging is het resultaat van een grote instroom van nieuwe luisteraars, zo luidt het in een mededeling. Per dag luistert meer dan 5 procent van de Vlamingen ouder dan 12 jaar naar Nostalgie. "Met dagelijks meer dan 288.000 luisteraars, die meer dan 3 uur en 10 minuten luisteren, is het duidelijk dat de Vlaming het aanbod weet te appreciëren." Nostalgie werd op 20 maart 2008 gelanceerd en brengt volgens algemeen directeur Dirk Guldemont "de beste classics" uit de popmuziek van de jaren 70, 80 en 90. De zender zal binnenkort ook in heel Limburg te beluisteren zijn. Met extra zenders in onder andere Hasselt, Genk, Sint-Truiden en Tongeren zal Nostalgie zijn landelijke dekking volledig rond hebben.
11-02-2010, 17:14 geschreven door radionieuws
Nieuwe luistercijfers (B)
Cim golf 19:
1. Radio 2 - 28,8% (32,1%) 2. Q-music - 14,7% (17,2%) 3. Studio Brussel - 10,4% (8,6%) 4. MNM - 9,8% (11,5%) 5. Radio 1 - 9,1% (8,1%) 6. 4FM/Joe fm - 6,6% (5,9%) 7. Nostalgie - 4,6% (2,6%) 8. Klara - 2,4% (2,7%) 9. Topradio - 1,08% 10. Contact + - 0,84% 11. Be One/Exqi Fm - 0,53% 12. Andere VRT zenders (ketnetradio, nieuws +, ...) - 0,43%
11-02-2010, 15:06 geschreven door radionieuws
10-02-2010
Nieuwe programmadirectie voor Q-music Nederland (NL)
Erwin Deckers en Iwan Reuvekamp vormen vanaf maart 2010 de nieuwe programmaleiding van Q-music. De oude programma-directeur Wouter van der Goes, die zijn functie begin dit jaar neerlegde, heeft een nieuw contract getekend als dj en begint volgende maand met een nieuw programma. Erwin Deckers verving Van der Goes sinds januari als tijdelijke programma-directeur. Hij is overkoepelend programmadirecteur voor Q-music Nederland, Q-music België en JOE fm. Hij gaat zich de volgende tijd nog meer focussen op Q-music Nederland. Iwan Reuvekamp gaat Deckers bijstaan als de nieuwe programmadirecteur Q-music Nederland. Reuvekamp stopt hierdoor met zijn bedrijf Nice1, waarbij hij als coach/trainer en adviseur werkte voor diverse landelijke radiostations. Hiervoor was Reuvekamp werkzaam als opleidingscoördinator bij 3FM en regisseur/producer van de ochtendshow van Giel Beelen. "Ik kijk met veel enthousiasme uit naar mijn nieuwe job bij Q-music. Het is een ambitieus station met fantastische dj's en ik wil er alles aan doen om, samen met Erwin, een geweldige programmering neer te zetten. Elke dag weer!" aldus Reuvekamp. (bron: radiofreak.nl)
10-02-2010, 18:26 geschreven door radionieuws
Publieke omroep wil in 2011 met Radio 7 starten (NL)
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil in 2011 met Radio 7 starten. Het plan voor Radio 7 is niet nieuw. In oktober vorig jaar lekten de plannen voor de nieuwe zender al uit. Radio 7 moet de avond- en weekendprogrammering van Radio 5 overnemen, zodat op de nostalgische zender ook 's avonds programma's kunnen worden gemaakt die aansluiten bij de dagprogrammering. Volgens de NPO moet Radio 7 de grote leefstijlgroep 'Standvastige Gelovigen' beter bedienen.
10-02-2010, 11:56 geschreven door radionieuws
03-02-2010
VRT & VMMa boeken minder inkomsten uit radioreclame (B)
Vorig jaar haalde de openbare omroep liefst elf procent minder inkomsten uit radioreclame dan in 2008. Dat bevestigde de VRT gisteren. Ook in 2008 waren de inkomsten uit radioreclame al met 5,2 procent gedaald.
Die forse daling heeft ook gevolgen voor de Vlaams regering. In de beheersovereenkomst staat immers dat de regering het verschil moet bijpassen wanneer de openbare omroep het vooropgestelde bedrag van 41 miljoen euro inkomsten uit radioreclame niet haalt. Vorig jaar moest de regering 4,6 miljoen euro ophoesten, toen het hoogste bedrag dat de regering ooit had moeten bijleggen. Dit jaar zal dat bedrag nog hoger liggen, en dat in een periode waarin de middelen erg schaars zijn.
Allicht zal de discussie over de zogenaamde knipperlichtprocedure' opnieuw in alle hevigheid losbarsten. De kans lijkt groot dat die procedure uit de volgende beheersovereenkomst geschrapt zal worden, of tenminste toch bijgesteld zal worden.
De grote schuldige voor het moeilijke radioreclamejaar is volgens VRT-woordvoerster Diane Waumans de economische crisis. Dat de fel gecontesteerde commerciële zender MNM vorig jaar marktaandeel verloor, speelt volgens Waumans minder mee: Dat heeft niet zo'n grote hap uit de inkomsten genomen.'
Ook bij de radiozenders van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) voelden ze de economische crisis.
Ann De Bisschop, commercieel directeur van de Qgroup (Q-Music, JoeFM): Wij geven geen exacte cijfers, maar we gaan in ongeveer dezelfde mate achteruit als de openbare omroep. Al hebben we wel een groter deel uit de radioreclamekoek gehaald dan vorig jaar.' Televisie is als enige medium overeind gebleven op de advertentiemarkt in 2009. Radio had het moeilijk, maar ook bioscopen, bijvoorbeeld', aldus VMMa-woordvoerster Sara Vercauteren.
Toch schijnt er licht aan het einde van de tunnel: Het vierde kwartaal deed de radio het weer iets beter dan de drie voorgaande kwartalen, al blijft radio het minder goed doen dan televisie.' December 2009 was volgens Ann De Bisschop een schitterende maand' op het vlak van radioreclame. (bron: standaard.be)
03-02-2010, 14:03 geschreven door radionieuws
28-01-2010
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode nov. + dec. 2009
01. Radio 2 - 12.8% (9.8%) 02. Sky Radio - 10.1% (8.5%) 03. Radio 538 - 9.6% (10.6%) 04. 3FM - 9.3% (9.1%) 05. Radio 1 - 6.6% (7.3%) 05. Q-music - 6.6% (6.8%) 07. Radio Veronica - 5.9% (6.1%) 08. 100%NL - 3.7% (4.3%) 09. Radio 5 - 2.5% (2.8%) 10. Radio 10 Gold - 2.4% (2.5%) 11. Classic FM - 2.0% (2.0%) 12. Slam FM - 1.9% (2.1%) 12. Radio 4 - 1.9% (1.9%) 14. Arrow Classic Rock - 1.2% (1.3%) 15. BNR nieuwsradio - 0.8% (1.0%) 16. Arrow Jazz FM - 0.4% (0.3%) 17. Hitradio - 0.3% (0.3%) 18. Kink FM - 0.2% (0.3%) 18. Radio 6 - 0.2% (0.2%)
ORN - 11.3% (12.0%) Overige zenders - 5.4% (5.6%) E Power Radio - 5.0% (5.4%)
28-01-2010, 11:06 geschreven door radionieuws
27-01-2010
MNM wordt (nu al) omgegooid (B)
Het gaat niet goed met MNM: het marktaandeel kalft stevig af en de zender ligt politiek onder vuur. En dus moest nethoofd Greet Santy eergisteren opstappen. Maar kan Rino Ver Eecke het schip in veilige wateren leiden?
De koppen blijven rollen binnen de VRT. Nu is Greet Santy, ex-nethoofd van MNM, aan de beurt. Zij werd na net iets meer dan een jaar door de directie van de VRT bedankt voor bewezen diensten, zoals dat zo mooi heet. Santy was de Grote Architect van de Donna wordt MNM'-operatie. Ze bereidde vanaf midden 2008 de nieuwe zender voor en werd uiteindelijk ook netmanager.
Nog voor MNM van start ging, was er heel wat heisa: ex-ceo Dirk Wauters die vergat de operatie door te praten met de raad van bestuur, snoepfabrikant Mars die een proces dreigde aan te spannen, de naam die wel erg geleek op die van een Amerikaanse rapper, enzovoort. Uiteindelijk ging MNM in januari 2009 van start. Maar van het enthousiasme dat toen in de lucht hing, blijft nu nog weinig over. We hebben iets in beweging gezet op de radiomarkt, en we zullen blijven groeien', zei Santy nog in september 2009. Van die voorspelling kwam weinig in huis.
Niet enkel is het marktaandeel in vrije val in juli bereikte MNM nog maar 11,5 procent van de luisteraars, een vol procentpunt minder dan Donna de zender ligt ook stevig onder vuur binnen de politiek. Die kritiek gaat van verkopen die boel' tot wat MNM doet, kunnen de commerciële zenders ook'.
En dus probeert de VRT de politiek gunstig te stemmen. Zo stond in het persbericht van de VRT waarin het ontslag van Santy bij MNM werd aangekondigd een opmerkelijk zinnetje. Rino Ver Eecke moet MNM inhoudelijk versterken met meer focus op de waarden van de openbare omroep'.
Diane Waumans, woordvoerster van de VRT: Dat is inderdaad een wat vage omschrijving, maar wat we van Rino willen weten is: hoe maak je van MNM een radiozender die binnen de openbare omroep past.'
Dat impliceert dat MNM nu níét binnen de VRT past. De zender zit zeker op het randje van onze opdracht en dat weten we al langer. MNM was al een tijdje een aandachtspunt, ook qua belangstelling van het publiek van de zender. Maar we zijn er wel zeker van dat we als openbare omroep de jongeren die niet naar Studio Brussel luisteren ook moeten bereiken, al is het dan op een andere manier dan nu. En daarom willen we er meer openbare omroep' van maken, wat dat dan ook mogen zijn.'
Komt er dan weer een grote omwenteling? Het is te vroeg om dat te zeggen. We geven Rino tijd om de hand aan de ploeg te slaan.'
Waarom hebben jullie voor Rino Ver Eecke gekozen? Hij heeft veel radio-ervaring en hij heeft een VRT-hart. Met dat profiel heeft de operatie volgens ons het meeste kans op slagen. Ik wil geen ezelsstamp uitdelen aan Greet Santy, maar het is duidelijk dat haar commerciële achtergrond nu eenmaal moeilijk past bij de openbare omroep. Zeker nu. Bovendien heeft ze weinig ervaring op vlak van radio maken.'
Behoort een terugkeer van Donna tot de mogelijkheden? Ik wil geen uitspraken doen over de toekomst, maar die terugkeer acht ik weinig waarschijnlijk.'
Jullie hebben de nieuwe luistercijfers van het CIM niet afgewacht. We hebben een nieuwe structuur uitgetekend en dus had het geen zin om met deze beslissing nog één, twee maanden te wachten. De beslissingen worden in hoog tempo genomen. Dat is ook de opdracht van Piet Van Roe. En hij heeft er geen moeite mee om die moeilijke beslissingen te nemen.'
Verder krijgt het interne productiehuis Radio, onder leiding van Paul De Wyngaert, stilaan vorm. Jan Van Biesen en Jan Knudde blijven op post als hoofden van Studio Brussel en Radio 2. Nu is het nog zoeken naar een netmanager voor Radio 1. Voormalig nethoofd Els Van de Sijpe is in de nieuwe structuur radiomanager. (bron: standaard.be)
27-01-2010, 12:30 geschreven door radionieuws
25-01-2010
VRT-zender MNM krijgt een nieuw nethoofd (B)
Bij de VRT heeft het interne productiehuis radio een nieuwe structuur gekregen. Manager Paul De Wyngaert heeft zijn team nagenoeg samengesteld. Jan Knudde leidt Radio 2, Chantal Pattyn Klara, Jan Van Biesen Studio Brussel en Rino Ver Eecke MNM. De enige nieuwe naam in het rijtje is Rino Ver Eecke. Ver Eecke, een ervaren radiomaker, vervangt Greet Santy als nethoofd van MNM. Ver Eecke, die o.a. producer was bij Radio 2, zal de komende maanden werken aan de inhoudelijke versterking van MNM. Er zal meer worden gefocust op de waarden van de openbare omroep. Santy verlaat de VRT. Ze werkte er sinds 2006, eerst bij Line Extensions, daarna als manager van MNM. Vanaf midden 2008 trof ze de voorbereidingen voor de nieuwe zender die ze daarna leidde. Alleen Radio 1 heeft nog geen nethoofd. Els Van de Sijpe, die de functie tot voor kort uitoefende, blijft bij de directie Media om de strategische lijnen voor VRT-radio uit te tekenen. Eén van de volgende dagen valt de beslissing over een nieuw nethoofd voor Radio 1.