RADIONIEUWS
Inhoud blog
  • Nieuwe Vlaamse luistercijfers (B)
  • Start veiling frequenties (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (B)
  • 'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
    Zoeken in blog

    17-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Periode febr./maart 08

    01. Radio 538 - 11.3% (11.1%)
    02. Radio 2 - 10.2% (11.6%)
    03. Sky Radio - 9.3% (9.6%)
    04. 3FM - 7.5% (7.3%)
    05. Q-music - 7.4% (7.0%)
    06. Radio 1 - 7.3% (7.3%)
    07. Radio Veronica - 5.8% (5.4%)
    08. Radio 10 Gold - 2.7% (3.1%)
    08. Arrow Classic Rock - 2.7% (2.5%)
    08. Radio 5 - 2.7% (2.5%)
    11. Classic FM - 2.5% (2.5%)
    12. Radio 4 - 2.0% (1.9%)
    13. Slam FM - 1.9% (1.8%)
    14. 100%NL - 1.3% (1.2%)
    15. Arrow Jazz FM - 0.8% (0.7%)
    16. BNR nieuwsradio - 0.6% (0.6%)
    17. Caz - 0.5% (0.5%)
    18. Kink FM - 0.3% (0.3%)
    18. TMF radio - 0.3% (0.3%)
    20. Radio 6 - 0.2% (0.2%)

    --  ORN - 13.1% (13.1%)
    --  CRN/E power - 3.0% (3.1%)
    --  Overige zenders - 6.3% (6.5%)



    17-04-2008, 09:33 geschreven door radionieuws
    16-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers Frankrijk (FR)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Periode jan/feb/maart 2008 - tussen haakjes de resultaten van de laatste 2 maanden in 2007.

    01. RTL - 12,6% (12,9%)
    02. NRJ - 11% (11,5%)
    03. France Inter - 9,8% (9,9%)
    04. France Info - 9,2% (9,6%)
    05. Europe 1 - 9,1% (9,0%)
    06. Skyrock - 8,2% (7,3%)
    07. Nostalgie - 7% (7,7%)
    08. Fun Radio - 6,8% (7%)
    09. France Blue - 6,5% (6,6%)
    10. Virgin Radio - 6,4% (6,3%)
    11. RMC - 5,7% (6,1%)
    12. RTL 2 - 4,8% (4,9%)
    13. RFM - 4,7% (4,9%)
    14. Chérie Fm - 4,5% (5,2%)
    15. Rire et Chansons - 3,4% (3,3%)


    16-04-2008, 21:15 geschreven door radionieuws
    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Top Vlaamse Regulator voor de Media vertrekt (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jo Baert en Dirk Albrecht, voorzitter en ondervoorzitter van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), hebben hun ontslag gegeven. Ze doen dat na harde kritiek uit de politiek, meldt De Morgen.

    De VRM is het orgaan dat toezicht moet houden op het naleven van de mediawetgeving.

    Eind vorig jaar kwam de VRM nog uitgebreid in het nieuws toen ze de VRT een boete oplegde omdat wielrenner Stijn Devolder werd geïnterviewd voor een autobus waarop duidelijk het logo van Discovery Channel stond.

    Naar aanleiding van die boete werd Jo Baert zwaar onder vuur genomen tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement.

    Ook binnen de VRM waren er meningsverschillen. De rechtlijnige houding van Baert en Albrecht kon niet altijd op goedkeuring van de andere leden rekenen.



    15-04-2008, 11:14 geschreven door radionieuws
    14-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KBC lanceert radio op zijn banksite (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Check je rekeningstand en luister naar een streepje free-jazz of doe je betalingen op de meest rebelse punk. Het kan binnenkort op KBC Online. 
    KBC biedt de klanten die inloggen op de site van de bank een interactief radiostation aan. De klant kan kiezen tussen een waaier aan kanalen met elk een herkenbare muziekstijl.
    Momenteel bevindt het project zich nog in een experimentele fase, maar op termijn moet KBC-Radio een vaste waarde worden.  
    KBC Radio is gratis en volgens de bank heeft de radio een erg laag streaming verbruik.



    14-04-2008, 12:02 geschreven door radionieuws
    11-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland.fm bouwt verder in het buitenland (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Radioportaal Nederland.fm opende afgelopen kwartaal nog 4 sites in Europa en staat op het punt een radioportaal in Spanje te lanceren. "We houden het even bij 10 Europese portalen", zegt directeur Jim Souren. 

    Om England.fm te krijgen, moest Souren een klein internetradiobedrijf overnemen. Maar daarmee opende hij wel de markt voor zijn portaal- en onderzoeksdiensten. Daarnaast gingen Polska.fm, Norge.fm en Italia.fm in de lucht eerder dit jaar. 

    Ieder van de sites bevat een verzameling audiostreams van populaire radiozenders in dat betreffende land. Door een aansprekende mix radiozenders aan te bieden, hoopt Souren dat steeds meer internetters in een land zíjn site als startpunt nemen als ze online radio willen luisteren. 

    De internetondernemer annex radioliefhebber annex orthodontist denkt dat Nederland.fm circa 30 procent van alle streamstarts bij radiozenders aanbrengt. 

    "Bij de internationale uitrol hebben we gekeken naar de breedbandpenetratie in een land, hoeveel inwoners het heeft en wat het bruto nationaal product is. Dat geeft een indicatie van de marktpotentie." 

    Het bedrijf dat begon met de site Nederland.fm verdient niet enkel aan reclame-uitingen, maar juist ook aan het verrichten van marktonderzoek. Immers, door de kliks op de het radioportaal nauwkeurig te meten, krijgt Souren exact zicht op het live klik- en luistergedrag. Die informatie wordt aangevuld met de demografische gegevens die het bedrijf kent van zijn luisteraars. 

    Radiozenders kunnen tegen betaling op Internetluisteronderzoek.nl zien wie wanneer hoe lang naar zijn zender luisterde. En wie wanneer van of naar welke zender 'zapte'. Ook dat laatste is waardevolle informatie voor zenders vanwege de concurrentie-analyse. 

    In de komende maanden wil Souren deze gedetailleerde informatie ook toegankelijk maken voor adverteerders. Zij kunnen dan via de site zien hoe laat welke doelgroep zich op welke radiozender bevindt. Adverteerders kunnen daar hun inkoopgedrag op afstemmen. Souren heeft hiertoe reeds contact met twee radio-inkopers van mediabureaus. 

    Nederland.fm trekt 6,5 miljoen luisteraars per maand. Dat is vele malen meer dan het volgende project van de medisch geschoolde ondernemer. Nederland.tv moet een portaalsite voor videostreams van tv-zenders worden. En in aanvulling daar op wist de ondernemer ook de hand te leggen op domeinen als Voetbal.tv, Nieuws.tv, Muziek.tv, Beurs.tv en Speelfilm.tv.



    11-04-2008, 01:36 geschreven door radionieuws
    09-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.162 radio's stellen zich kandidaat in Wallonië (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het kader van de opstelling van een nieuw frequentieplan ontving de Hoge Raad voor de Audiovisuele sector (CSA) 162 kandidaturen. De CSA verklaart dat de enveloppen met de kandidaturen voor het frequentieplan van de Franse Gemeenschap werden geopend in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder. In totaal stelden 162 radioprojecten zich kandidaat voor een frequentie of een netwerk. Er moeten vier zogenaamde 'communautaire' netwerken worden toegewezen waarvoor acht radioprojecten zich kandidaat stelden. Vijf zogenaamde 'provinciale' netwerken vormen het voorwerp van beschikbare frequenties waarvoor er 10 kandidaturen werden ontvangen. De CSA ontving 138 kandidaturen van de onafhankelijke radio's die zich kandidaat stellen voor de 85 frequenties over het volledige gebied van de Franse Gemeenschap. De CSA zal nu alle ontvangen kandidaturen onderzoeken. Met dit onderzoek kan de ontvankelijkheid en de conformiteit per kandidatuur worden geëvalueerd, en kunnen de autorisatie- en controlewerkzaamheden van de Raad worden georganiseerd die door het decreet betreffende de radio-omroep is belast met het toewijzen van de frequenties en de netwerken. De resultaten zullen op 22 juni worden bekendgemaakt!



    09-04-2008, 21:45 geschreven door radionieuws
    07-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radionieuws terug uit vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit was afgelopen week het belangrijkste radionieuws:

    * Sinds zondag is Radio Domino van start gegaan. Belgische en Vlaamse hits zijn te horen via 3 frequenties: Gent 106.4 Fm, Aalst 107.8 Fm en Brussel 106.5 Fm.

    * Exit Radio 2 & RVI op AM. Alleen Radio 1 is nog te horen op de middengolf via AM 927.

    * Sky Radio bereikt de meeste Nederlanders van 10 jaar en ouder. Dat blijkt uit de Radiobasisondervraging 2007 die onderzoeksbureau Intomart GfK in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) heeft uitgevoerd. Met een bereik van 7,2 miljoen luisteraars staat Sky Radio bovenaan.

    * 100%NL draait voortaan ook niet-Nederlandse muziek. De nieuwe Amerikaanse eigenaar van het station wil reorganiseren omdat de resultaten achterblijven. Eerder werd al bekend dat het een vrouwenzender moet worden en dat enkele presentatoren zullen sneuvelen. Verschillende contracten worden niet verlengd.

    * Radio 10 Gold bestond afgelopen vrijdag twintig jaar.

    * Op Radio Digitaal, het internet radioplatform van Talpa Radio, is vanaf augustus een zestiende themazender te horen. Op 'OZ Radio' is vrolijke feel gay music: te horen. Gordon is initiatiefnemer van de zender. Het internetradiostation richt zich op iedereen met een open, vrolijke, 'gay' mentaliteit.

    Foto: Holiday Fm & Radio Bahia in Tenerife (Adeje)



    07-04-2008, 23:37 geschreven door radionieuws
    28-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erik de Zwart nieuwe station voice Radio Veronica (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Erik de Zwart wordt de nieuwe stem van Radio Veronica. Vanaf 28 april aanstaande is De Zwart te horen in alle vormgeving van dit radiostation. Gisteren werd bekend dat de huidige station voice van het radiostation, Kas van Iersel, overstapt naar zusterstation Sky Radio. 

    De Zwart is geen onbekende van Veronica. In de jaren '80 presenteerde hij bij Veronica radio- en tv-programma’s waaronder 'de Nederlandse Top 40', 'Countdown' en 'Bart & de Zwart'. "Het is een prettig gevoel om na een mooie wereldreis van 16 jaar weer thuis te komen bij Radio Veronica", zegt De Zwart. 

    "Erik de Zwart is een legendarische Veronica-stem", vindt Uunco Cerfontaine, Program Director Radio Veronica. "Daarom ben ik blij dat hij nu de nieuwe station voice wordt bij Radio Veronica. Dan is hij het visitekaartje van de zender en beter kan het niet!" 

    Afgelopen december was Erik de Zwart ook al te horen op Radio Veronica. Hij presenteerde toen de finale van de Top 1000 Allertijden, mede om aandacht te vragen voor Mayday! Mayday!, de organisatie die kankerpatiënten bijstaat in moeilijke tijden.



    28-03-2008, 10:21 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Hoogland op Brudio Stussel (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de afbeelding.

    28-03-2008, 01:32 geschreven door radionieuws
    27-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderingen bij 100%NL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een aantal dj's zijn sinds kort niet meer te horen op 100%NL. Nienke Disco, Nienke Westerhof en Bert van Lent zijn uit de programmering van het radiostation verdwenen. Het verdwijnen van de dj's is een gevolg van de nieuwe programmering die is ingevoerd door de kersverse programmadirecteur Ron Sterrenburg.
    Nienke Westerhof, die bij 100%NL via haar eigen bedrijf werd ingehuurd, schrijft op haar weblog over de manier waarop ze op straat is gezet. Ze zegt ontslagen te zijn met een mailtje van twee regels met daarin de tekst  "we maken geen gebruik meer van je diensten". Ze zou Sterrenburg nog nooit persoonlijk hebben ontmoet
    .
    Naast het het vertrek van dj's is er ook een nieuwe jock op 100%NL te horen. Antoine van Schie presenteert voortaan het ochtendprogramma.

    De programmering ziet er nu als volgt uit:
    06:00 - 09:00 uur Antoine van Schie
    09:00 - 13:00 uur Wendy Duivenvoorde
    13:00 - 17:00 uur ADHDave
    17:00 - 19:00 uur Patricia van Liempt

    Volgens programmadirecteur Ron Sterrenburg van 100%NL heeft hij niemand ontslagen. Dat zegt hij in reactie op aantijgingen van de dj's Nienke Disco, Nienke Westerhof en Bert van Lent. Zij zeggen de laan uit te zijn gestuurd als een gevolg van de nieuwe programmering die is ingevoerd.

    "Ik wil er verder nog niets over zeggen, omdat alles nog kan veranderen. Wie weet heb ik ze wel op een korte vakantie gestuurd of ben ik in gesprek met andere dj's, maar dat gaat niemand wat aan", zo zegt Sterrenburg, die onlangs aan zijn nieuwe job begon bij het radiostation.



    27-03-2008, 17:13 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kas van Iersel nieuwe 'stem' van Sky Radio (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kas van Iersel wordt de nieuwe 'station voice' van Sky Radio. Vanaf eind april is hij in die rol te horen naast de inmiddels vertrouwde 'stem' van Tanja Jess, meldde een woordvoerder van het radiobedrijf donderdag.

    "Kas van Iersel heeft een bekende en veelzijdige stem. Zo is hij iedere werkdag te horen als voice over bij het tv-programma RTL Boulevard en tot eind april is hij de station voice bij Radio Veronica'', legt de zegsman uit.

    Programmadirecteur Uunco Cerfontaine van Sky Radio zegt al enige tijd druk te zijn om de sound van Sky Radio te 'finetunen'. "Hierbij willen we ook de sound van onze jingles en vormgeving laten aansluiten. We zijn momenteel bezig met de productie van een modern jinglepakket. Met Kas van Iersel als nieuwe station voice gaat dat perfect samen'', aldus de leidinggevende.



    27-03-2008, 17:08 geschreven door radionieuws
    26-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België koploper wat betreft wifi-gebruik (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goed nieuws voor internetstations.

    België staat wereldwijd op de negende plaats wat betreft het gebruik van wifi, of draadloos internet.
    In vergelijking met vorig jaar is het gebruik van hotspots toegenomen met 137 procent. Ons land wordt voorgegaan door o.a. de VS, Groot-Brittannië en Japan. 

    Het sterk uitgebouwde netwerk lijkt de voornaamste verklaring te zijn voor het succes van hotspots in België.

    Leveranciers Telenet en Belgacom zijn samen goed voor bijna 2.500 plaatsen waar mensen met hun laptop een verbinding met het internet kunnen maken. 

    Opvallend is ook dat Europa de VS, lang dé koploper wat betreft het gebruik van draadloos internet, aan het inhalen is. 

    Ten opzichte van 2006 steeg het gebruik wereldwijd met 89 procent. In Europa was dat een stijging van 9 procent: van 31 naar 40 procent. In de VS nam het gebruik evenwel af, van 59 naar 51 procent.

    En dit toestel blijft een aanrader:
    MusicPal



    26-03-2008, 15:12 geschreven door radionieuws
    24-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak bij Q-music & 4fm (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een drietal gemaskerde personen heeft vannacht een nachtwaker gegijzeld in de gebouwen van de Vlaamse Media Maatschappij in Vilvoorde. Onder andere VTM en de studio's en redacties van Q-music en 4fm zijn daar gevestigd. Bij de inbraak werden een aantal draagbare computers gestolen.

    24-03-2008, 19:31 geschreven door radionieuws
    21-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100%NL geen schlagerzender, maar vrouwenzender (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 100%NL wordt een vrouwenzender en geen schlagerzender. "We willen ons associëren met Linda, Libelle en Margriet", vertelt Ron Sterrenburg, de nieuwe programmadirecteur van de radiozender. "Vrouwen met hersens, die midden in het leven staan."
    Qua muziek zal 100%NL niet veel veranderen. "We draaien al Jan Smit, Thomas Berge en Nick en Simon", legt Sterrenburg uit. "Maar we willen Bløf en Marco Borsato ook niet afschrikken." De zender heeft wel besloten hardere rockmuziek, zoals die van Kane, voortaan te mijden. "Het wordt rustiger en aangenamer om naar te luisteren."
    Hoewel vrouwen de belangrijkste nieuwe doelgroep zijn van 100%NL, wil Sterrenburg, die pas enkele dagen in zijn functie actief is, niet graag in hokjes denken. "Het is zo jammer dat in Nederland alles zo smal gecommuniceerd wordt", stelt hij. "We willen mannen niet afschrikken. Ik ben ervan overtuigd dat je moet proberen zo veel mogelijk mensen te bereiken."
    Het nieuwe format moet dan ook toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. "Mijn filosofie is dat radio mainstream moet zijn. Wij zijn net als Privé, Story en McDonald's. Die richten zich ook niet alleen op mensen tussen de 20 en 30."
    Wat voor consequenties de omslag zal hebben voor de programmering en de dj's die werkzaam zijn bij 100%NL kan Sterrenburg nog niet zeggen.
    De radiozender, die kampt met dalende luistercijfers, kwam begin deze maand in het nieuws toen het AD meldde dat hij alleen nog volksmuziek zou gaan draaien. De citaten van algemeen directeur Dennis Korthouwer in het artikel zijn volgens hem uit hun context gehaald. "Er is nooit sprake geweest van een omslag naar alleen maar schlager", vertelt Korthouwer. "Er was toen nog niets zeker over de koers die we gaan varen."


    21-03-2008, 17:53 geschreven door radionieuws
    20-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erik de Zwart begint eigen platenmaatschappij (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voormalig radio-deejay Erik de Zwart begint samen met zakenpartner Pim van der Kolk een nieuwe platenmaatschappij onder de naam 21st Century Music. "We hebben het er al tijden over, maar het kwam er steeds maar niet van", vertelt Van der Kolk aan Novum Nieuws. "Bovendien kan het ook nu pas omdat Erik niet meer op de radio zit." 

    Van der Kolk heeft vertrouwen in het project, hoewel grote platenmaatschappijen als Universal Music en Sony BMG juist afslanken. "We houden de kosten laag, we nemen weinig personeel aan en de promotie doe ik zelf. En natuurlijk zijn de contracten met de artiesten anders dan vroeger."

    Het kersverse bedrijf heeft al drie nieuwe artiesten gecontracteerd, die binnenkort met een album komen. Het zijn zangeres Joyce, de act Parson Brown en Rachid, die wel de Marokkaanse Frans Bauer wordt genoemd. De artiesten treden allen op tijdens de lancering van het label op 7 april in het Amsterdamse Hotel Arena. Oud-collega en vriend Ruud de Wild praat de avond aan elkaar.



    20-03-2008, 19:11 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio Nostalgie gestart (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanochtend is Radio Nostalgie van start gegaan. Mocht je de start gemist hebben, klik op het logo om deze te herbeluisteren:


    UPDATE -
    INTERVIEW DIRK GULDEMONT OVER RADIO NOSTALGIE (bron: De Standaard)

    Sinds deze ochtend is Vlaanderen een nieuwe radiozender rijker. Nostalgie wil met muziek uit de jaren ‘80 en '90 de dertigers en veertigers voor zich winnen. 
     

    Michael Jackson mocht met 'Wanna be startin' something' deze ochtend om zes uur het startschot geven voor Nostalgie. Voor het eerst sinds 2001, toen Q-music en 4FM van start gingen, heeft Vlaanderen er nog eens een commerciële radiozender bij. Met klassiekers uit de jaren '80 en '90 mikt Nostalgie - een samenwerking tussen Corelio, NRJ en Concentra - op dertigers en veertigers die de muziek uit hun jeugd willen terughoren. 
     

    Volgens Dirk Guldemont, de directeur van Nostalgie, is er in het Vlaamse radiolandschap nog voldoende ruimte voor een nieuwe zender. 'Vlaanderen is een vrij gesloten radiomarkt waar totnogtoe slechts twee privé-spelers bestonden. Dat is atypisch voor een markt van zes miljoen inwoners. Als je kijkt naar normaal ontwikkelde markten, markten met vrije concurrentie, heb je minstens een speler of vijf naast de publieke zenders.'

     

    'De marktaandelen van de leidende stations zijn ook artificieel hoog: Radio 2 heeft dertig procent en de nummer twee, Q-music, achttien procent. Dat is heel goed gedaan van hen, maar niet normaal. De markt moet openbreken, het aanbod is nog beperkt.'

     

    Waarom mikt u op dertigers en veertigers?

     

    'De format is het vertrekpunt en de leeftijd is daar het gevolg van. We hebben gekeken welk aanbod dat in andere landen al zijn succes bewezen heeft, er hier nog niet is. Classics uit de jaren '80 en '90 worden overal aangeboden, maar bij ons nog niet. Als je dan nagaat wie ernaar luistert, zijn dat normaal gezien mensen tussen de 35 en 50. Die mensen luisteren al naar de radio, maar ze zitten verspreid. Ze zoeken op verschillende zenders momenten die bij hen passen, maar er is nog geen zender die consequent muziek voor hen uitzendt.'

     

    'Donna is de laatste zes maanden bijvoorbeeld met een verjongingsoperatie bezig en richt zich op 15 tot 25-jarigen. Ik kan me voorstellen dat een 35-jarige iets anders verwacht als hij dat jonge geweld hoort. Daar zitten dus misschien luisteraars die we kunnen overtuigen om naar ons te komen.'

     

    '4FM is een zelfde verhaal: sinds de overname door de Vlaamse Mediamaatschappij hebben ze voor een ruim informatieaanbod gekozen. Wij hebben ook nieuws, maar dat is niet de reden waarom de mensen naar ons luisteren. Ze doen dat voor de muziek.'

     

    En u wil ook inspelen op het nostalgische verlangen naar de jaren 80?

     

    'Voor de lancering zijn we de straat op getrokken en hebben we 120 mensen gevraagd wanneer ze zestien waren. Dan hoor je de mensen tellen en nadenken. Maar als je naar hun favoriete muziek van toen vraagt, krijg je direct een antwoord. Een brave meneer zei dat hij naar The Cure luisterde, terwijl een alternatieve dame van in de veertig zonder schroom vertelde dat ze uren naar “Especially for you, van Kylie Minogue en Jason Donovan heeft geluisterd.'

     

    'Of kijk naar het succes van Clouseau. Al die uitverkochte Sportpaleizen met mensen die vroeger voor het podium stonden te gillen en dat nu nog eens willen herbeleven... Die emoties zijn het bindende element van onze zender. Alles wat je hoort, is gelinkt aan een gevoel van toen. Dat is nostalgie, en geen oude bestofte radio.'

     

    Waarom draait Nostalgie ook hedendaagse muziek?

     

    'Onze doelgroep wil graag al die muziek terughoren, maar hij zit niet opgesloten in een museum met alleen maar muziek uit de jaren 80. Onze luisteraars leven ook vandaag en horen muziek die bij dat gevoel past. Mika of Scissor Sisters hebben dezelfde uitstraling, soms zelfs hetzelfde ritme of hetzelfde stemmetje. Dat is wellicht ook een van de redenen van hun succes. Ook Coldplay en Natalia sluiten aan bij ons publiek.'

     

    Wat zijn de ambities?

     

    'De eerste ambitie is plezier hebben en goede radio maken. De rest volgt dan wel. Als je alleen iets doet in functie van een marktaandeel, vergeet je je basiswerk.'

     

    4FM mikte ook op de iets oudere luisteraars, maar slaagde er nooit in door te breken. Hebt u geen schrik hetzelfde mee te maken?

     

    'Voor mij is het moeilijk om te spreken over de start van 4FM (Guldemont was één van de oprichters, red.). We hebben veel fouten gemaakt, onder meer bij de programmering en de marketing. Maar de grootste fout was dat we niet consistent hetzelfde deden en vaak van format en logo wisselden. Anders hadden we kunnen slagen. Radio maken is een marathon, geen sprint. Je moet de tijd nemen - en je moet daar ook het geld voor hebben - om iets te laten groeien. Dat was toen niet het geval, maar een mens leert van zijn fouten.'

     

    Nostalgie zendt uit op 102.9 FM (Antwerpen), 98.1 FM (Vlaams-Brabant), 103.5 FM (Oost-Vlaanderen) en 98.2 FM en 101.0 FM (West-Vlaanderen)



    20-03-2008, 17:15 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Periode januari/februari 2008:


    01. Radio 2 - 11.6% (12.1%)

    02. Radio 538 - 11.1% (10.6%)

    03. Sky Radio - 9.6% (10.3%)

    04. Radio 1 - 7.3% (6.6%)

    04. 3FM - 7.3% (7.9%)

    06. Q-music - 7.0% (7.1%)

    07. Radio Veronica - 5.4% (5.8%)

    08. Radio 10 Gold - 3.1% (3.2%)

    09. Arrow Classic Rock - 2.5% (2.3%)

    09. Radio 5 - 2.5% (2.3%)

    09. Classic FM - 2.5% (2.3%)

    12. Radio 4 - 1.9% (1.8%)

    13. Slam FM - 1.8% (1.9%)

    14. 100%NL - 1.2% (1.2%)

    15. Arrow Jazz FM - 0.7% (0.6%)

    16. BNR nieuwsradio - 0.6% (0.6%)

    17. Caz - 0.5% (0.5%)

    18. Kink FM - 0.3% (0.3%)

    18. TMF radio - 0.3% (0.4%)

    20. Radio 6 - 0.2% (0.2%)

     

    ORN - 13.1% (13.0%)

    CRN/E power - 3.1% (3.0%)

    Overige zenders - 6.5% (6.1%)



    20-03-2008, 09:09 geschreven door radionieuws
    19-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donna in Brussel (B)
    Radio Donna heeft een nieuwe zendmast in Brussel. Het signaal van de 88.3 Fm komt voortaan vanaf de financietoren. Het is met 174 meter meteen het hoogste punt in onze hoofdstad.







    19-03-2008, 22:24 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luistercijfers Orlando (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met Pasen en de lage dollar naar Florida? Dit zijn de populairste radiostations in Orlando. (arbitron cijfers 13/03/08)

    01. Magic 107.7 -
    http://www.magic107.com - format AC
    02. Star 94 -
    http://star94fm.com - format Urban AC
    03. Rumba 100.3 -
    http://www.rumba100.com - format Tropical
    04. WLOQ 103.1 -
    http://www.wloq.com - format Smooth Jazz
    05. WDBO 580 -
    http://580wdbo.com - format News/Talk
    06. Power 95.3 -
    http://power953.com - format Rhythmic/Hip Hop
    07. K92 -
    http://k92fm.com - format Country
    08. XL 106.7 -
    http://www.wxxl.com - format CHR/Top 40
    09. Jamz 102 -
    http://www.102jamzorlando.com - format Urban/Hip Hop/R&B
    10. Mix 105.1 -
    http://www.mix1051.com - format Hot AC



    19-03-2008, 13:12 geschreven door radionieuws
    15-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe program director voor 100%NL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf maandag 17 maart zal Ron Sterrenburg de functie van programmadirecteur op zich nemen. Met zijn aanstelling zal de nieuwe strategie van de onderneming alsmede de programmering verder uitgewerkt en geprofessionaliseerd worden. Ron was ondermeer music director van RTL FM, programmaleider van Radio Nationaal, en assistent programmaleider en music director van Radio Noordzee Nationaal. Dennis Korthouwer (Algemeen Directeur van 100%NL) is verheugd op de komst van Ron.
    Ron: "Ik ben ervan overtuigd dat 100%NL op korte termijn een belangrijke speler op de radiomarkt kan worden. We gaan het station nog beter maken dan het al was."
    De huidige programmadirecteur (Herbert Visser) heeft door de komst van Ron de handen vrij om zich bezig te houden met onder meer de aanstaande herverdeling van de radiofrequenties in 2009 en met een verdere uitbouw van de distributie van het 100%NL radioprogramma.


    15-03-2008, 00:15 geschreven door radionieuws
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs