RADIONIEUWS
Inhoud blog
  • Nieuwe Vlaamse luistercijfers (B)
  • Start veiling frequenties (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (B)
  • 'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
    Zoeken in blog

    27-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderingen bij 100%NL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een aantal dj's zijn sinds kort niet meer te horen op 100%NL. Nienke Disco, Nienke Westerhof en Bert van Lent zijn uit de programmering van het radiostation verdwenen. Het verdwijnen van de dj's is een gevolg van de nieuwe programmering die is ingevoerd door de kersverse programmadirecteur Ron Sterrenburg.
    Nienke Westerhof, die bij 100%NL via haar eigen bedrijf werd ingehuurd, schrijft op haar weblog over de manier waarop ze op straat is gezet. Ze zegt ontslagen te zijn met een mailtje van twee regels met daarin de tekst  "we maken geen gebruik meer van je diensten". Ze zou Sterrenburg nog nooit persoonlijk hebben ontmoet
    .
    Naast het het vertrek van dj's is er ook een nieuwe jock op 100%NL te horen. Antoine van Schie presenteert voortaan het ochtendprogramma.

    De programmering ziet er nu als volgt uit:
    06:00 - 09:00 uur Antoine van Schie
    09:00 - 13:00 uur Wendy Duivenvoorde
    13:00 - 17:00 uur ADHDave
    17:00 - 19:00 uur Patricia van Liempt

    Volgens programmadirecteur Ron Sterrenburg van 100%NL heeft hij niemand ontslagen. Dat zegt hij in reactie op aantijgingen van de dj's Nienke Disco, Nienke Westerhof en Bert van Lent. Zij zeggen de laan uit te zijn gestuurd als een gevolg van de nieuwe programmering die is ingevoerd.

    "Ik wil er verder nog niets over zeggen, omdat alles nog kan veranderen. Wie weet heb ik ze wel op een korte vakantie gestuurd of ben ik in gesprek met andere dj's, maar dat gaat niemand wat aan", zo zegt Sterrenburg, die onlangs aan zijn nieuwe job begon bij het radiostation.



    27-03-2008, 17:13 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kas van Iersel nieuwe 'stem' van Sky Radio (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kas van Iersel wordt de nieuwe 'station voice' van Sky Radio. Vanaf eind april is hij in die rol te horen naast de inmiddels vertrouwde 'stem' van Tanja Jess, meldde een woordvoerder van het radiobedrijf donderdag.

    "Kas van Iersel heeft een bekende en veelzijdige stem. Zo is hij iedere werkdag te horen als voice over bij het tv-programma RTL Boulevard en tot eind april is hij de station voice bij Radio Veronica'', legt de zegsman uit.

    Programmadirecteur Uunco Cerfontaine van Sky Radio zegt al enige tijd druk te zijn om de sound van Sky Radio te 'finetunen'. "Hierbij willen we ook de sound van onze jingles en vormgeving laten aansluiten. We zijn momenteel bezig met de productie van een modern jinglepakket. Met Kas van Iersel als nieuwe station voice gaat dat perfect samen'', aldus de leidinggevende.



    27-03-2008, 17:08 geschreven door radionieuws
    26-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België koploper wat betreft wifi-gebruik (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goed nieuws voor internetstations.

    België staat wereldwijd op de negende plaats wat betreft het gebruik van wifi, of draadloos internet.
    In vergelijking met vorig jaar is het gebruik van hotspots toegenomen met 137 procent. Ons land wordt voorgegaan door o.a. de VS, Groot-Brittannië en Japan. 

    Het sterk uitgebouwde netwerk lijkt de voornaamste verklaring te zijn voor het succes van hotspots in België.

    Leveranciers Telenet en Belgacom zijn samen goed voor bijna 2.500 plaatsen waar mensen met hun laptop een verbinding met het internet kunnen maken. 

    Opvallend is ook dat Europa de VS, lang dé koploper wat betreft het gebruik van draadloos internet, aan het inhalen is. 

    Ten opzichte van 2006 steeg het gebruik wereldwijd met 89 procent. In Europa was dat een stijging van 9 procent: van 31 naar 40 procent. In de VS nam het gebruik evenwel af, van 59 naar 51 procent.

    En dit toestel blijft een aanrader:
    MusicPal



    26-03-2008, 15:12 geschreven door radionieuws
    24-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak bij Q-music & 4fm (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een drietal gemaskerde personen heeft vannacht een nachtwaker gegijzeld in de gebouwen van de Vlaamse Media Maatschappij in Vilvoorde. Onder andere VTM en de studio's en redacties van Q-music en 4fm zijn daar gevestigd. Bij de inbraak werden een aantal draagbare computers gestolen.

    24-03-2008, 19:31 geschreven door radionieuws
    21-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100%NL geen schlagerzender, maar vrouwenzender (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 100%NL wordt een vrouwenzender en geen schlagerzender. "We willen ons associëren met Linda, Libelle en Margriet", vertelt Ron Sterrenburg, de nieuwe programmadirecteur van de radiozender. "Vrouwen met hersens, die midden in het leven staan."
    Qua muziek zal 100%NL niet veel veranderen. "We draaien al Jan Smit, Thomas Berge en Nick en Simon", legt Sterrenburg uit. "Maar we willen Bløf en Marco Borsato ook niet afschrikken." De zender heeft wel besloten hardere rockmuziek, zoals die van Kane, voortaan te mijden. "Het wordt rustiger en aangenamer om naar te luisteren."
    Hoewel vrouwen de belangrijkste nieuwe doelgroep zijn van 100%NL, wil Sterrenburg, die pas enkele dagen in zijn functie actief is, niet graag in hokjes denken. "Het is zo jammer dat in Nederland alles zo smal gecommuniceerd wordt", stelt hij. "We willen mannen niet afschrikken. Ik ben ervan overtuigd dat je moet proberen zo veel mogelijk mensen te bereiken."
    Het nieuwe format moet dan ook toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. "Mijn filosofie is dat radio mainstream moet zijn. Wij zijn net als Privé, Story en McDonald's. Die richten zich ook niet alleen op mensen tussen de 20 en 30."
    Wat voor consequenties de omslag zal hebben voor de programmering en de dj's die werkzaam zijn bij 100%NL kan Sterrenburg nog niet zeggen.
    De radiozender, die kampt met dalende luistercijfers, kwam begin deze maand in het nieuws toen het AD meldde dat hij alleen nog volksmuziek zou gaan draaien. De citaten van algemeen directeur Dennis Korthouwer in het artikel zijn volgens hem uit hun context gehaald. "Er is nooit sprake geweest van een omslag naar alleen maar schlager", vertelt Korthouwer. "Er was toen nog niets zeker over de koers die we gaan varen."


    21-03-2008, 17:53 geschreven door radionieuws
    20-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erik de Zwart begint eigen platenmaatschappij (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voormalig radio-deejay Erik de Zwart begint samen met zakenpartner Pim van der Kolk een nieuwe platenmaatschappij onder de naam 21st Century Music. "We hebben het er al tijden over, maar het kwam er steeds maar niet van", vertelt Van der Kolk aan Novum Nieuws. "Bovendien kan het ook nu pas omdat Erik niet meer op de radio zit." 

    Van der Kolk heeft vertrouwen in het project, hoewel grote platenmaatschappijen als Universal Music en Sony BMG juist afslanken. "We houden de kosten laag, we nemen weinig personeel aan en de promotie doe ik zelf. En natuurlijk zijn de contracten met de artiesten anders dan vroeger."

    Het kersverse bedrijf heeft al drie nieuwe artiesten gecontracteerd, die binnenkort met een album komen. Het zijn zangeres Joyce, de act Parson Brown en Rachid, die wel de Marokkaanse Frans Bauer wordt genoemd. De artiesten treden allen op tijdens de lancering van het label op 7 april in het Amsterdamse Hotel Arena. Oud-collega en vriend Ruud de Wild praat de avond aan elkaar.



    20-03-2008, 19:11 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio Nostalgie gestart (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanochtend is Radio Nostalgie van start gegaan. Mocht je de start gemist hebben, klik op het logo om deze te herbeluisteren:


    UPDATE -
    INTERVIEW DIRK GULDEMONT OVER RADIO NOSTALGIE (bron: De Standaard)

    Sinds deze ochtend is Vlaanderen een nieuwe radiozender rijker. Nostalgie wil met muziek uit de jaren ‘80 en '90 de dertigers en veertigers voor zich winnen. 
     

    Michael Jackson mocht met 'Wanna be startin' something' deze ochtend om zes uur het startschot geven voor Nostalgie. Voor het eerst sinds 2001, toen Q-music en 4FM van start gingen, heeft Vlaanderen er nog eens een commerciële radiozender bij. Met klassiekers uit de jaren '80 en '90 mikt Nostalgie - een samenwerking tussen Corelio, NRJ en Concentra - op dertigers en veertigers die de muziek uit hun jeugd willen terughoren. 
     

    Volgens Dirk Guldemont, de directeur van Nostalgie, is er in het Vlaamse radiolandschap nog voldoende ruimte voor een nieuwe zender. 'Vlaanderen is een vrij gesloten radiomarkt waar totnogtoe slechts twee privé-spelers bestonden. Dat is atypisch voor een markt van zes miljoen inwoners. Als je kijkt naar normaal ontwikkelde markten, markten met vrije concurrentie, heb je minstens een speler of vijf naast de publieke zenders.'

     

    'De marktaandelen van de leidende stations zijn ook artificieel hoog: Radio 2 heeft dertig procent en de nummer twee, Q-music, achttien procent. Dat is heel goed gedaan van hen, maar niet normaal. De markt moet openbreken, het aanbod is nog beperkt.'

     

    Waarom mikt u op dertigers en veertigers?

     

    'De format is het vertrekpunt en de leeftijd is daar het gevolg van. We hebben gekeken welk aanbod dat in andere landen al zijn succes bewezen heeft, er hier nog niet is. Classics uit de jaren '80 en '90 worden overal aangeboden, maar bij ons nog niet. Als je dan nagaat wie ernaar luistert, zijn dat normaal gezien mensen tussen de 35 en 50. Die mensen luisteren al naar de radio, maar ze zitten verspreid. Ze zoeken op verschillende zenders momenten die bij hen passen, maar er is nog geen zender die consequent muziek voor hen uitzendt.'

     

    'Donna is de laatste zes maanden bijvoorbeeld met een verjongingsoperatie bezig en richt zich op 15 tot 25-jarigen. Ik kan me voorstellen dat een 35-jarige iets anders verwacht als hij dat jonge geweld hoort. Daar zitten dus misschien luisteraars die we kunnen overtuigen om naar ons te komen.'

     

    '4FM is een zelfde verhaal: sinds de overname door de Vlaamse Mediamaatschappij hebben ze voor een ruim informatieaanbod gekozen. Wij hebben ook nieuws, maar dat is niet de reden waarom de mensen naar ons luisteren. Ze doen dat voor de muziek.'

     

    En u wil ook inspelen op het nostalgische verlangen naar de jaren 80?

     

    'Voor de lancering zijn we de straat op getrokken en hebben we 120 mensen gevraagd wanneer ze zestien waren. Dan hoor je de mensen tellen en nadenken. Maar als je naar hun favoriete muziek van toen vraagt, krijg je direct een antwoord. Een brave meneer zei dat hij naar The Cure luisterde, terwijl een alternatieve dame van in de veertig zonder schroom vertelde dat ze uren naar “Especially for you, van Kylie Minogue en Jason Donovan heeft geluisterd.'

     

    'Of kijk naar het succes van Clouseau. Al die uitverkochte Sportpaleizen met mensen die vroeger voor het podium stonden te gillen en dat nu nog eens willen herbeleven... Die emoties zijn het bindende element van onze zender. Alles wat je hoort, is gelinkt aan een gevoel van toen. Dat is nostalgie, en geen oude bestofte radio.'

     

    Waarom draait Nostalgie ook hedendaagse muziek?

     

    'Onze doelgroep wil graag al die muziek terughoren, maar hij zit niet opgesloten in een museum met alleen maar muziek uit de jaren 80. Onze luisteraars leven ook vandaag en horen muziek die bij dat gevoel past. Mika of Scissor Sisters hebben dezelfde uitstraling, soms zelfs hetzelfde ritme of hetzelfde stemmetje. Dat is wellicht ook een van de redenen van hun succes. Ook Coldplay en Natalia sluiten aan bij ons publiek.'

     

    Wat zijn de ambities?

     

    'De eerste ambitie is plezier hebben en goede radio maken. De rest volgt dan wel. Als je alleen iets doet in functie van een marktaandeel, vergeet je je basiswerk.'

     

    4FM mikte ook op de iets oudere luisteraars, maar slaagde er nooit in door te breken. Hebt u geen schrik hetzelfde mee te maken?

     

    'Voor mij is het moeilijk om te spreken over de start van 4FM (Guldemont was één van de oprichters, red.). We hebben veel fouten gemaakt, onder meer bij de programmering en de marketing. Maar de grootste fout was dat we niet consistent hetzelfde deden en vaak van format en logo wisselden. Anders hadden we kunnen slagen. Radio maken is een marathon, geen sprint. Je moet de tijd nemen - en je moet daar ook het geld voor hebben - om iets te laten groeien. Dat was toen niet het geval, maar een mens leert van zijn fouten.'

     

    Nostalgie zendt uit op 102.9 FM (Antwerpen), 98.1 FM (Vlaams-Brabant), 103.5 FM (Oost-Vlaanderen) en 98.2 FM en 101.0 FM (West-Vlaanderen)



    20-03-2008, 17:15 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Periode januari/februari 2008:


    01. Radio 2 - 11.6% (12.1%)

    02. Radio 538 - 11.1% (10.6%)

    03. Sky Radio - 9.6% (10.3%)

    04. Radio 1 - 7.3% (6.6%)

    04. 3FM - 7.3% (7.9%)

    06. Q-music - 7.0% (7.1%)

    07. Radio Veronica - 5.4% (5.8%)

    08. Radio 10 Gold - 3.1% (3.2%)

    09. Arrow Classic Rock - 2.5% (2.3%)

    09. Radio 5 - 2.5% (2.3%)

    09. Classic FM - 2.5% (2.3%)

    12. Radio 4 - 1.9% (1.8%)

    13. Slam FM - 1.8% (1.9%)

    14. 100%NL - 1.2% (1.2%)

    15. Arrow Jazz FM - 0.7% (0.6%)

    16. BNR nieuwsradio - 0.6% (0.6%)

    17. Caz - 0.5% (0.5%)

    18. Kink FM - 0.3% (0.3%)

    18. TMF radio - 0.3% (0.4%)

    20. Radio 6 - 0.2% (0.2%)

     

    ORN - 13.1% (13.0%)

    CRN/E power - 3.1% (3.0%)

    Overige zenders - 6.5% (6.1%)



    20-03-2008, 09:09 geschreven door radionieuws
    19-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donna in Brussel (B)
    Radio Donna heeft een nieuwe zendmast in Brussel. Het signaal van de 88.3 Fm komt voortaan vanaf de financietoren. Het is met 174 meter meteen het hoogste punt in onze hoofdstad.







    19-03-2008, 22:24 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luistercijfers Orlando (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met Pasen en de lage dollar naar Florida? Dit zijn de populairste radiostations in Orlando. (arbitron cijfers 13/03/08)

    01. Magic 107.7 -
    http://www.magic107.com - format AC
    02. Star 94 -
    http://star94fm.com - format Urban AC
    03. Rumba 100.3 -
    http://www.rumba100.com - format Tropical
    04. WLOQ 103.1 -
    http://www.wloq.com - format Smooth Jazz
    05. WDBO 580 -
    http://580wdbo.com - format News/Talk
    06. Power 95.3 -
    http://power953.com - format Rhythmic/Hip Hop
    07. K92 -
    http://k92fm.com - format Country
    08. XL 106.7 -
    http://www.wxxl.com - format CHR/Top 40
    09. Jamz 102 -
    http://www.102jamzorlando.com - format Urban/Hip Hop/R&B
    10. Mix 105.1 -
    http://www.mix1051.com - format Hot AC



    19-03-2008, 13:12 geschreven door radionieuws
    15-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe program director voor 100%NL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf maandag 17 maart zal Ron Sterrenburg de functie van programmadirecteur op zich nemen. Met zijn aanstelling zal de nieuwe strategie van de onderneming alsmede de programmering verder uitgewerkt en geprofessionaliseerd worden. Ron was ondermeer music director van RTL FM, programmaleider van Radio Nationaal, en assistent programmaleider en music director van Radio Noordzee Nationaal. Dennis Korthouwer (Algemeen Directeur van 100%NL) is verheugd op de komst van Ron.
    Ron: "Ik ben ervan overtuigd dat 100%NL op korte termijn een belangrijke speler op de radiomarkt kan worden. We gaan het station nog beter maken dan het al was."
    De huidige programmadirecteur (Herbert Visser) heeft door de komst van Ron de handen vrij om zich bezig te houden met onder meer de aanstaande herverdeling van de radiofrequenties in 2009 en met een verdere uitbouw van de distributie van het 100%NL radioprogramma.


    15-03-2008, 00:15 geschreven door radionieuws
    13-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Stijging luistertijd komt door internet' (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De stijging van de luistertijd in 2007 komt omdat meer Nederlanders via internet naar de radio luisteren. Dat zegt directeur Georde Bohlander van het Radio Advies Bureau (RAB) in Adformatie. Het aantal mensen dat wel eens via internet luistert is toegenomen van 15,5 procent in 2004 tot 27,9 procent in 2007.
    "Je kunt het directe verband tussen de groei van het online radioluisteren en de toename van de totale luistertijd misschien niet leggen, maar het is wel een reële koppeling. Wij hebben al langer het idee dat er een verschuiving plaatsvindt van luisteren naar AM, FM en radio via de kabel, naar radio via internet."
    Vorig jaar steeg de luistertijd met tien procent tot 23,6 uur per week.


    13-03-2008, 18:31 geschreven door radionieuws
    11-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nostalgie update (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds vandaag dinsdag 11 maart zijn de provinciale radio's (mango, go fm, antwerpen 1 en contact vlaams-brabant) aan elkaar gekoppeld. Dit wil zeggen dat de muziek overal hetzelfde is, en de eigen jingles vervangen zijn door aankondigingen voor Nostalgie.
    Ook de rds is aangepast. Daarop valt nu te lezen: hier - hoor je - nostlgie (zonder a ivm de 8 karakters)


    11-03-2008, 22:36 geschreven door radionieuws
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe tv-commercial Slam Fm (NL)

    De spot hoort bij de aktie 'dance around the world'.



    10-03-2008, 18:58 geschreven door radionieuws
    07-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruud De Wild is terug (NL)
    Q-music start maandagochtend (10 maart) met de nieuwe ochtendshow Ruuddewild.nl. Om 06.00 uur schuiven Ruud de Wild en Jeroen Kijk in de Vegte de microfoon voor de eerste keer in de ochtend open. De allereerste gast van de show is Paul de Leeuw die rond acht uur het programma op feestelijke wijze zal openen op het landelijke radiostation Q-music.


    07-03-2008, 22:45 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio 2 en RVi verdwijnen van middengolf (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds eerder gemeld op deze blog, maar vandaag werd er ook een datum opgeplakt.
    De VRT stopt op 30 maart met de analoge radio-uitzendingen op drie middengolffrequenties. Enkel de middengolffrequentie via 927kHz (Radio 1) blijft dan nog behouden. De zendinstallaties voor de middengolf zijn ongeveer 30 jaar oud.
    Zonder nieuwe investeringen was een verderzetting van alle vier de frequenties niet mogelijk, zo deelde de openbare omroep vrijdag mee.
    De Vlaamse regering had op 29 februari dit uitdoofvoorstel van de VRT al principieel goedgekeurd.
    Tot vandaag zendt de VRT een deel van zijn radio-aanbod uit op vier middengolffrequenties: 927kHz (Radio 1), 540kHz en 1188kHz (beiden voor Radio 2) en 1512kHz (RVi). Voor de laatste drie frequenties valt het doek op 30 maart.
    Omwille van de kwalitatief hoogstaandere alternatieven (FM, digitale radio, internetradio en satelliet) werden de middengolfuitzendingen steeds minder beluisterd terwijl de onderhoudskosten relatief hoog bleven, aldus de VRT. Het uitschakelen van de energievretende middengolfzenders zal de omroep op jaarbasis een energiebesparing van 2,5 miljoen kWh opleveren. Dit betekent 1.850 ton minder CO2-uitstoot.
    De VRT behoudt wel één AM-frequentie om Vlaanderen en omstreken te blijven bedienen. Die frequentie (927kHz) zal het Radio 1-aanbod overnemen met zijn focus op nieuws, informatie en sport.
    Sinds de oprichting in 1930 van het Nationaal Instituut voor Radio-omroep (NIR), de verre voorganger van de VRT, was middengolfradio hét synoniem van radio luisteren. Die draad met het radioverleden versmalt straks tot één frequentie.



    07-03-2008, 16:27 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IP stelt Nostalgie voor (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Reclameregie IP heeft op zijn website een voorstelling geplaatst (in beeld & geluid) over het nieuwe Radio Nostalgie.
    Klik HIER


    07-03-2008, 12:50 geschreven door radionieuws
    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio 538 in vierde kwartaal 10 miljoen euro EBITA winst (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Radio 538, onderdeel van RTL Group SA, boekte in het vierde kwartaal van 2007 (okt. + nov. + dec.) een winst voor belasting, rente en ammortisatie van 10 miljoen euro bij een omzet van 19 miljoen euro. RTL Group SA nam de radiozender over als onderdeel van een deal met Talpa Media Holding NV, die in ruil daarvoor een belang van 26,3 % verkreeg in RTL Nederland. Het is voor het eerst dat voor Radio 538 actief resultaten worden geopenbaard. Radio 538 verkrijgt 28 % uit de reclameradiomarkt; in 2006 was dit nog 30,8 %.



    05-03-2008, 22:58 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100%NL stapt over op het Nederlandse levenslied (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 100%NL gaat vanaf zaterdag vrijwel uitsluitend het Nederlandse volks repertoire draaien. Het landelijke radiostation wil zich met een nieuwe koers onderscheiden van stations als Radio 538 en Q-music, zegt de recent aangetreden algemeen directeur Dennis Korthouwer in het AD. "Met artiesten als Frans Bauer, Jan Smit, Nick en Simon, 3J’s, Rene Froger, Gerard Joling, Thomas Berge, Grad Damen en Jannes gaan we een heel ander geluid laten horen."
    Het toeval wil dat RadioNL gisteren maar liefst elf nieuwe regionale frequenties kreeg toegewezen, waardoor het station binnenkort op meer plaatsen te horen is in de ether dan alleen maar in het Noorden. RadioNL-directeur Nico Silvius is niet bang voor de concurrentie. "Leuk is het natuurlijk niet dat zij opeens ook volkse muziek gaan draaien, maar het geeft wel aan hoe populair het is."
    Sinds Radio Noordzee en Radio 2 bijna tien jaar geleden stopten met het volkse genre is het, op enkele regionale stations en piraten na, verdwenen uit de ether. Geen zender wilde het draaien uit angst voor een te oud luisterpubliek, dat bij adverteerders niet in trek is. Radiogoeroe Erik de Zwart denkt dat er ‘een omslag’ heeft plaatsgevonden. "Door de populariteit van artiesten als Jan Smit en Thomas Berge kan dit genre óók een jong publiek trekken,’’ zegt hij. Hij vindt de zet van 100%NL dan ook "uitermate verstandig".
    "Zeven procent marktaandeel? Het is zo maar mogelijk. Toen ik begin jaren ’80 bij Veronica Nederland Muziekland presenteerde, was Nederlandse muziek ook heel populair. Je had acts als Toontje lager en de Frank Boeijen Groep. Daarna werd het genre een beetje belegen, maar door nieuwe helden als Jan Smit, Thomas Berge en Nick en Simon hoef je je niet te schamen als je naar Nederlandse muziek luistert. Ook jongeren niet."
    Wolter Kroes beaamt. "Afgelopen weekend stond ik twee keer in een uitverkocht HMH in Amsterdam. 12.000 man. Tachtig procent was jonger dan 30 jaar. Hele hordes studenten heb ik gezien. De afgelopen drie jaar zit Nederlandse muziek enorm in de lift. Gelukkig ontdekt de radio dat nu ook weer.’’
    De Zwart vindt 100% NL nu ‘dramatisch’. "Slechter kan niet. Ze draaien alle genres door elkaar. Bij een radiostation moeten luisteraars meteen weten waar het voor staat.’’ Dat beaamt directeur Dennis Korthouwer. "100% NL is nu niet onderscheidend genoeg en we zijn gewoon te klein. Adverteerders kunnen ons makkelijk links laten liggen. Straks niet meer. Voor het eind van het jaar moeten we winstgevend zijn.’’
    Korthouwer denkt vooral luisteraars in de leeftijd van 35 tot 55 jaar te trekken die buiten de grote steden wonen. In het noorden en oosten van het land moet hij de concurrentie aangaan met stations als RadioNL, een commerciële zender met regionaal bereik. In de regio Utrecht zit Bingo FM. (bron: radiofreak.nl)


    05-03-2008, 09:15 geschreven door radionieuws
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. AM 828 voor talkradio Arrow Talks; AM 1035 voor Arrow Jazz FM in Limburg (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Arrow Media Groep heeft de intentie nieuw verkregen middengolf-frequenties te gebruiken voor een nieuw talkradiostation, alsmede het opvullen van een dekkingsgat in Limburg voor Arrow Jazz FM. Dit heeft Arrow aan DutchMedia laten weten. Gisteren werd bekend aan wie restfrequenties en ongebruikte frequenties werden verdeeld. Op AM 828 kHz (20 kiloWatt vanuit Rotterdam) is het de bedoeling dat over enige tijd onder de naam Arrow Talks een talkradiostation zal starten. Eigenaar/directeur Ad Ossendrijver kijkt daarbij naar mogelijke samenwerkingsvormen met uitgeverijen. Thans is op televisie alleen Het Gesprek bezig met louter gesproken woord. Wanneer het radiostation zal starten is nog niet bekend. Arrow Media Groep (Arrow Classic Rock, Caz en Arrow Jazz FM) zal nog deze maand verhuizen in de directe omgeving van de huidige locatie in Den Haag naar een groter pand, waar Caz zich inmiddels al heeft gevestigd. De 828 kHz werd gebruikt tussen 1994 en 1998 door Holland FM en daarna HitRadio Veronica en is van januari 1998 tot mei 2003 gebruikt door Arrow Classic Rock Radio. Deze radiozender heeft na het verrkijgen van de FM-frequenties  op 1 juli 2007, definitief afstand gedaan van haar middengolffrequentie 675 kHz die het van 2003 tot 1 februari jl. gebruikte en die nu door Radio Maria wordt gebruikt.
    De frequentie AM 1035 kHz (10 kiloWatt) die slechts korte tijd (3 mei 2000 tot 1 maart 2001) door Radio Nationaal is gebruikt (vanuit Hunsel), wil Arrow Media Groep gaan inzetten ter versterking van de dekking van Arrow Jazz FM in Limburg, aangezien daar ‘gaten’ zitten in de FM-dekking. Ook Radio 538 heeft om deze reden een middengolffrequentie in gebruik (AM 891 kHz vanuit Hulsberg). Volgens Ossendrijver zijn de kosten voor deze frequenties onvergelijkbaar met die van de 675 kHz die zeer kostbaar was en in feite internationaal bereik levert. Arrow Classic Rock kreeg na het uitzetten van deze frequenties veel klachten van vooral Britse luisteraars die nu niet langer naar de classic rock-radiozender van Arrow kunnen luisteren, waarbij zelfs actie is gevoerd voor behoud, cq. terugkeer van de radiozender op de middengolf. Ossendrijver heeft geen plannen om Arrow Classic Rock terug te brengen op de middengolf. De zender 828 kHz kan volgens Ossendrijver vanuit Rotterdam -Heinenoord (Binnenmaas) technisch vrijwel direct aangezet worden; voor de zender 1035 kHz in Limburg moet nog een locatie worden gevonden. Arrow is de enige landelijke speler die restfrequenties heeft verkregen bij deze verdeling. De overige frequenties zijn aan regionale spelers verdeeld, waarbij opvallend is dat 11 van de 12 frequenties ten behoeve van RadioNL, een activiteit van de NDC-VBK zijn verdeeld (op naam van Nico Silvius), waar Cees Anceaux (voorzitter FunX) de algemeen directeur van is. (bron: dutchmedia.nl/blog)



    04-03-2008, 20:17 geschreven door radionieuws
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs