RADIONIEUWS
Inhoud blog
  • Nieuwe Vlaamse luistercijfers (B)
  • Start veiling frequenties (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (B)
  • 'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
    Zoeken in blog

    08-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiësto nieuwe DJ van Radio 538 (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tiësto gaat vanaf 6 april een programma maken op Radio 538. Club Nouveau zal elke vrijdagavond tussen 22 en 24 uur worden uitgezonden door het commerciële radiostation. Daarnaast krijgt Tiësto een item in het programma Dance Department dat op zaterdagavond is te horen. Het eerste uur bestaat uit een combinatie van nieuwe en bekende hits terwijl in het tweede uur veel nieuwe platen aan bod zullen komen. In het laatste half uur van zijn programma is er ruimte voor een onbekende DJ in het item ’15 minutes of fame’. De invulling van het programma mag hij helemaal zelf bepalen van Radio 538. Er staat wel een heel team klaar om hem te begeleiden, aangezien Tiësto nooit eerder een radioprogramma heeft gemaakt. Het programma van Tiësto krijgt ook een Engelstalige versie die beschikbaar zal worden als podcast. Daarnaast is het programma ook te horen op een van de zenders van Radio Digitaal, het online radioplatform van Talpa.



    08-03-2007, 19:04 geschreven door radionieuws
    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luistercijfers New York (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Seizoen winter - periode 1:

    01. Lite Fm 6,9% (7,1%) - AC
    02. Amor 4,8% (4,8%) - Spanish Contemporary
    Mega 4,8% (5,2%) - Tropical
    03. Z100 4,7% (4,5%) - CHR/Pop
    04. WBLS 3,8% (4,0%) - Urban
    Kiss Fm 3,8% (4,0%) - Urban
    05. Wins 3,6% (3,6%) - News

    Sterkste stijger is Fresh 102.7 Fm. De nieuwe concurrent van Lite Fm gaat van 1,5 naar 2,1%.



    07-03-2007, 23:02 geschreven door radionieuws
    06-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio 10 Gold in beeld (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maandag 5 maart was een zwarte dag voor de oudste commerciële radio van Nederland.
    Klik op het Radio 10 Gold logo en kijk naar de reportage in het RTL 4 programma 'RTL Boulevard'.
    Start na het reclamespotje.


    06-03-2007, 00:15 geschreven door radionieuws
    05-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe jingles voor Radio 2 (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sinds vandaag heeft Radio 2 nieuwe jingles. Klik op de afbeelding om de jingles te beluisteren via de VRT radiospeler.



    05-03-2007, 19:12 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SLECHT nieuws over Radio 10 Gold (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Talpa Radio heeft maandag (5 maart) de nieuwe strategie voor haar zender Radio 10 Gold bekendgemaakt. De bezuinigingen die daar deel van uitmaken, hebben zowel personele consequenties als gevolgen voor de distributie van het radiostation. De AM zender 1008 gaat uit en twee deejays mogen blijven. Met deze plannen verwacht men de continuïteit van de radiozender voor de lange termijn te kunnen waarborgen.

    Aanleiding voor de ingrepen is het verlies dat Radio 10 Gold al enige tijd lijdt. De financiële situatie van de zender is de laatste jaren verslechterd door enerzijds het verliezen van de FM-frequentie in 2003 - met lagere luistercijfers en teruglopende reclame-inkomsten als gevolg - en anderzijds hoge uitzendkosten voor onder andere de AM-frequentie.

    Door uiteenlopende financiële maatregelen, waaronder het schrappen van een aantal arbeidsplaatsen en het uitschakelen van de AM-zender op korte termijn, verwacht de directie het station te kunnen laten voortbestaan.

    Met de medewerkers die het aangaat worden op dit moment individuele gesprekken gevoerd. Inmiddels is duidelijk dat alleen Rene Verkerk en Menno Vroom aanblijven, de rest van de deejays is ontslagen.

    Radio 10 Gold trekt wekelijks ongeveer 1,3 miljoen luisteraars. Ondanks dit grote aantal is er vanuit de advertentiewereld toch relatief weinig interesse. Daarom zal het station een aantal aanpassingen doen om daarmee een bredere groep luisteraars aan te spreken, waaronder het bevorderen van de beluistering via internet en schotel.

     



    05-03-2007, 17:34 geschreven door radionieuws
    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.538 (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Radio 538 zinspeelt op een nieuwe transfer in de Nederlandse radiowereld. Volgende week maakt het radiostation bekend, wie binnenkort de zender komt versterken.
    Ondertussen is sinds gisteren de nieuwe 538 site online.
    (klik op het logo)


    02-03-2007, 20:23 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Q-Music start vanaf 4 uur (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf maandag 5 maart krijgt Q-Music er een nieuwe ochtendshow bij tussen 4 en 6 uur. Het programma wordt gepresenteerd door Bjorn Verhoeven, de nieuwste aanwinst van de landelijke commerciële zender.De afgelopen vijf jaar was ,,Deckers & Ornelis Showtime'' om 6 uur het startschot van een nieuwe dag. ,,Door de vele reacties van de luisteraars constateerden we dat er heel wat mensen wakker zijn vooraleer we onze eerste plaat draaien. Daarom lanceren we nu een soort ,,pré-ochtendshow''' voor alle mensen die nog op hun werk zijn of diegenen die net wakker geworden zijn.

    Ondertussen is ook de q site in een nieuw fris kleedje gestoken.


    02-03-2007, 20:21 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Fm Londen (UK)
    Magic Fm commercial:



    02-03-2007, 00:45 geschreven door radionieuws
    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.City Music (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vanaf vandaag kan je City Music ook horen in West-Vlaanderen op 94, Kortrijk 106.4 en Gent/Merelbeke 106.8 Fm.
    Verder hebben ze ook een nieuwe programmatie ...

    Week:
    06-09. Philippe Vangerven & Dirk De Vries
    09-12. Marc Huylebroeck
    12-13. Ton Schipper
    13-15. Serge Haderman
    15-18. Marc Holemans
    18-19. Dirk De Vries
    Weekend:
    06-09. Dirk De Vries
    09-12. Marc Huylebroeck
    12-13. Ton Schipper
    13-15. Serge Haderman
    15-18. Philippe Vangerven
    18-19. Dirk De Vries
    19-20. Danny De Groot
    20-22. Michel Orthier


    01-03-2007, 15:00 geschreven door radionieuws
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer reclame mogelijk op websites van de VRT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf 1 april zal de VRT de mogelijkheden om te adverteren op zijn websites uitbreiden. De openbare omroep houdt zich naar eigen zeggen aan alle wettelijke bepalingen. Daarnaast zal de omroep zelf nog "spelregels opstellen die hij strikt zal toepassen".

    Tot nu toe konden adverteerders op de websites van Studio Brussel en Donna beperkt promotie voeren voor hun producten of diensten.

    Vanaf 1 april worden de mogelijkheden geleidelijk uitgebreid en tegen het einde van het jaar zal reclame mogelijk zijn op een.be, canvas.be, stubru.be, radio1.be, radio2.be, donna.be en sporza.be.

    De VRT benadrukt dat er geen advertenties komen op vrtnieuws.net, ketnet.be, rvi.be en vrt.be. Alle wettelijke bepalingen worden gerespecteerd, verzekert de omroep. Ook zal de VRT zelf extra spelregels opstellen.

    "Zo zal het onderscheid tussen redactionele en commerciële bijdragen altijd duidelijk zijn. Voor sommige producten en diensten wordt geen advertentieruimte ter beschikking gesteld en bepaalde "agressieve" advertentieformaten zullen niet toegelaten worden."

    De VRT wil met de uitbreiding van de advertentieruimte op zijn websites extra middelen binnenhalen "om zijn opdracht te kunnen blijven vervullen".



    28-02-2007, 20:29 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook in Nederland groeit internetradio fors (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uit onderzoek van de IAB blijkt dat het gebruik van streaming media fors is toegenomen.

    Enkele highlights:

    • Eenderde van de Nederlandse internetters luistert wel eens radio via het web. Dat is een toename van ruim 12 procent, blijkt uit een onderzoek van het IAB.
    • Jongeren besteedden 43 procent van hun 'mediatijd' op internet, het dubbele van volwassenen.
    • Naarmate meer Nederlandse huishoudens over breedbandinternet beschikken, kabel of ADSL, groeit het aantal consumenten dat traditionele diensten zoals radio, televisie en telefonie via internet afnemen.
    • Uit het IAB-onderzoek blijkt, dat een derde van de internetters het radiotoestel uit laat staan en de geluidsgolven via internet tot zich neemt. Een jaar geleden was dat nog een kwart.
    • Opvallend, maar niet verrassend, is dat jongeren aanzienlijk vaker de radio en televisie uit laten staan. Wat ze op de oude kijk- en luisterkasten konden vinden, is ook beschikbaar op internet. Waar volwassenen 36 procent van hun 'mediatijd' besteden aan televisie, 31 procent aan radio en 20 procent aan internet, ligt die verhouding bij jongeren totaal anders. Zij besteden 43 procent van de tijd dat ze media consumeren op internet, meer dan het dubbele van de oudere populatie.
    • Dat bevestigt het beeld dat Ilse Media-dochter NewRulez vorig jaar aan de hand van eigen onderzoek onder jongeren schetste. NewRulez-directeur Toon Branbergen: "Daaruit bleek dat vooral streaming audio en video hard groeien. Het distributiemedium is niet meer belangrijk."

    De traditionele radio blijkt voor jongeren steeds minder belangrijk en de nieuwe distributievormen van radio juist steeds meer. Niet alleen betekent dit dat radiostations internetradio serieus dienen te nemen, maar ook de nieuwe concurrenten die daar te horen zijn. Het zijn niet alleen maar de "traditionele" radiomakers die daar audio-entertainment en -informatie aanbieden, maar ook aanbieders die nooit iets met radio via de ether te maken hebben gehad.



    28-02-2007, 12:27 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provinciale radio's (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    5 regionale erkenningen inleveren ... en 1 landelijke in de plaats.
    Zou dit ook kunnen gelden voor lokale radio's. 10 inleveren voor 1 grotere.
    (de frequenties van de provinciale stations blijven natuurlijk wel behouden)
    Klik op de afbeelding voor de wijzigingen in het staatsblad.



    28-02-2007, 12:22 geschreven door radionieuws
    26-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste stap naar 3de landelijke commerciële radio (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie mediagroepen Corelio, Roularta en Concentra hebben een akkoord bereikt voor verregaande samenwerking van hun provinciale radio's. Dat schrijft Trends. Ernest Bujok van Concentra (Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) bevestigt maandagnamiddag dat er een akkoord is bereikt. De Vlaamse regering reikte in 2004 vijf licenties uit voor provinciale omroepen in elke provincie: Antwerpen 1, Radio Mango in West-Vlaanderen, Radio Go in Oost-Vlaanderen, Radio Contact Vlaams-Brabant en FM Limburg. Daarmee wilde de regering een commercieel alternatief in het leven roepen voor Radio 2. Eind januari keurde het Vlaamse Parlement een aantal wijzigingen goed aan het decreet op de radio- en tv-omroepen. Daardoor kunnen de provinciale zenders samenwerken. Drie van de vijf regionale zenders zijn in handen van drie grote Vlaamse mediagroepen: Corelio bezit Radio Go, Roularta heeft Radio Mango in handen en Concentra bezit Antwerpen 1. Corelio, Roularta en Concentra voerden al geruime tijd onderhandelingen voor samenwerking en bereikten intussen een akkoord, bevestigt Bujok maandagnamiddag. De drie regionale radio's gaan samenwerken, wellicht op het vlak van marketing, reclamewerving en het beheer van de zendmasten. De samenwerking kan hen toelaten om kostenbesparend te werken. Elke provinciale zender blijft naar verluidt zijn eigen soort radio maken. De drie mediagroepen hopen op termijn ook met Radio Contact een akkoord te bereiken. "In een laatste fase hopen we ook FM Limburg te overtuigen voor samenwerking", aldus Bujok. Als alle vijf provinciale zenders gaan samenwerken, kunnen ze door de Vlaamse regering erkend worden als derde landelijk, commercieel radiostation. Momenteel zijn Q-Music en 4FM de enige landelijke, commerciële stations. (bron: gva.be)

    26-02-2007, 22:36 geschreven door radionieuws
    23-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Topjump (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het avontuur van Topjump in Oostkamp/Brugge op 105.7 Fm is van korte duur geweest. Op 19/01 (maar vandaag gepubliceerd) heeft het VRM besloten de frequentie in te trekken. Klik op het logo voor de beslissing.

    23-02-2007, 21:29 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw leven in Amsterdam (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf nu donderdag 1 maart hoor je in Amsterdam geen Magic Fm meer op 94.9. De nieuwe naam wordt Radio Decibel.
    De naam Magic Fm wordt behouden voor een nieuwe internetradio. Klik op het logo voor de site.


    23-02-2007, 21:26 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Q-Music (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdagochtend werd de grootste Q-actie ooit bekend in het programma Deckers & Ornelis. In de maand maart geven ze elke dag, ook in het weekend, een gloednieuwe auto (Lancia Ypsilon) weg.
    Hoe kan je winnen?
    Elke ochtend geven ze op Q een codewoord. Het is belangrijk dat je het codewoord goed onthoudt. In de loop van de dag hoor je drie keer een auto toeteren. Bij de derde toeter moet je sms’en. Ben jij de eerste sms’er en ken je ook nog het codewoord, dan ben jij de eigenaar van een gloednieuwe Lancia Ypsilon.

    Bij de laatste CIM cijfers ging voor de eerste keer het Q marktaandeel lichtjes naar beneden, omdat de luisterduur wat verminderd was. Deze aktie zal daar waarschijnlijk verandering in brengen.


    23-02-2007, 15:23 geschreven door radionieuws
    22-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Internetradio (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het aantal internetradio luisteraars is afgelopen jaar in Amerika met 26% gegroeid tot 72 miljoen op maandbasis. (in 2005 was dit nog 45 miljoen).
    Op weekbasis kiezen 57 miljoen amerikanen ondermeer voor internetradio, wat neerkomt op 19% van de bevolking (12+). Gemiddeld wordt er 9 uur per week geluisterd.
    Nog enkele andere feiten:
    - 75% van de totale luistertijd gebeurt tijdens het werk tussen 5am & 5pm
    - 60% van de luisteraars zijn mannen, 40% vrouwen


    22-02-2007, 19:11 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trendy Fm (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het gaat goed met Trendy Fm. Binnenkort zijn de programma's ook te beluisteren op 105.5 Fm in Halen. Voor Trendy wordt dit de 4de frequentie na Ham, Lommel en Retie.

    22-02-2007, 18:08 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse raadkamer stelt Think Media Outdoor buiten vervolging (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De raadkamer in Antwerpen heeft donderdag Maurice De Velder, zijn partner Ann Nisot, zijn persoonlijke vennootschap 'T Seerenbosch en Think Media Outdoor (het vroegere Business Panel) buiten vervolging gesteld voor witwaspraktijken.
    Think Media Outdoor, dochterbedrijf van Think Media en actief in de sector van de buitenreclame, werd ervan verdacht dat het de inkomsten uit illegaal geplaatste reclameborden had witgewassen. Dat zijn borden die zonder stedenbouwkundige vergunning zijn geplaatst.
    "Wij hebben onze onschuld daarin altijd staande gehouden", zegt Maurice De Velder. "De raadkamer heeft vandaag dan ook terecht geoordeeld dat er onvoldoende bezwaren zijn om ons naar de correctionele rechtbank te verwijzen."
    Think Media is genoteerd op Euronext Brussels. Het mediabedrijf heeft participaties in Think Media Outdoor, De Vrije Pers (uitgever van P-Magazine, Ché en Maxim), Cool FM en Littoral Publicité - Nouvel Essor.


    22-02-2007, 18:03 geschreven door radionieuws
    20-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amerikaanse satellietradiobedrijven gaan fuseren (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Howard Stern en zijn rivalen Opie & Anthony werken binnenkort voor hetzelfde radiobedrijf door een megafusie in de Amerikaanse radio- sector. Satellietaanbieders Sirius en XM zijn samen rond, zo meldt Radio & Records. De bedrijven zeggen dat abonnees er op vooruit gaan door een groter aanbod. Verder zouden aandeelhouders profiteren van lagere kosten en toenemende reclameinkomsten. Dit jaar werken de bedrijven nog los van elkaar.

    De fusie van de 'satcasters' moet nog worden goedgekeurd door de autoriteiten, waaronder de Federal Communications Commission. XM and Sirius maakten volgens analisten in 2006 samen anderhalf miljard dollar winst. Samen hebben ze 14 miljoen abonnees. Wat de nieuwe naam wordt van het bedrijf, is nog niet bekend.



    20-02-2007, 09:43 geschreven door radionieuws
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs