Jensen stopt per direct met ochtendshow Radio Veronica (NL)
Robert Jensen stopt per direct met zijn ochtendshow op Radio Veronica. Patrick Kicken neemt het ochtendprogramma vanaf morgen tijdelijk over. Jensen keerde in augustus vorig jaar na bijna vijf jaar afwezigheid terug op de landelijke radio bij Veronica. Hij zei toen het "fantastisch" te vinden om terug te keren op de radio. "Ik heb de afgelopen jaren veel nieuwe energie en frisse ideeën opgedaan met radio, televisie en internet wereldwijd en wil met die inspiratie een onderscheidende ochtendshow gaan maken", aldus Jensen deze zomer.
03-02-2011, 20:02 geschreven door radionieuws
27-01-2011
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode november/december 2010:
01. Radio 2 - 11,6% (9,3%) 02. Radio 538 - 10,6% (11,6%) 03. 3FM - 10,6% (9,7%) 04. Sky Radio - 8,7% (7,9%) 05. Radio 1 - 8,0% (8,2%) 06. Q-music - 6,6% (7,1%) 07. Radio Veronica - 4,8% (5,2%) 08. 100%NL - 3,7% (4,2%) 09. Radio 5 - 3,1% (3,4%) 10. Radio 10 Gold - 2,7% (2,6%) 11. Radio 4 - 2,2% (2,1%) 12. Classic FM - 2,0% (2,0%) 13. Slam!FM - 1,6% (1,8%) 14. Arrow Classic Rock - 0,9% (1,0%) 15. BNR Nieuwsradio - 0,7% (0,8%) 16. Kink FM - 0,5% (0,4%) 17. Arrow Jazz FM - 0,4% (0,5%) 18. Radio 6 - 0,2% (0,2%)
ORN Radio - 11,3% (11,8%) Overige zenders - 5,4% (5,6%) E Power Radio - 4,4% (4,8%)
27-01-2011, 10:54 geschreven door radionieuws
26-01-2011
Slam!FM en Radio 538 gaan samenwerken (NL)
Slam!FM en Radio 538 gaan samenwerken op sales gebied. Het saleshouse van Radio 538 gaat het salesteam van Slam!FM versterken met het verkopen van reclames. Beide stations scoren bij tieners en scholieren/studenten. "Slam!FM heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijk radiomerk dat vooral bij jongeren en jong volwassenen een groot toegevoegd bereik genereert op het marktleiderschap van de Radio 538 Groep. Door de krachten te bundelen kunnen we voor een groot aantal businesspartners nog interessantere proposities doen." Volgens geruchten zou er een overname van Slam!FM aankomen door Radio 538, maar dit wordt ontkent. Volgens Slam!FM heeft de samenwerking alleen te maken met sales.
26-01-2011, 10:24 geschreven door radionieuws
24-01-2011
Sabam stelt facturen op voor onbestaande groepen (B)
Basta, het spraakmakende consumentenprogramma van het collectief Neveneffecten, heeft vanavond Sabam in het vizier genomen. De televisiemakers toonden aan dat de auteursrechtenvereniging facturen opstelt voor optredens van onbestaande groepen. Sabam zelf relativeert de hetze in een reactie aan Belga.
De vier Neveneffecten stelden de voorbije maanden facturen op voor optredens van fictieve artiesten, waarvoor ze inspiratie haalden in de plaatselijke supermarkt. Ze organiseerden een show voor Suzi Wan, Ken Wood, Kimberly Clark en Mister Cocktail & The Partymixers.
De tv-makers vulden telkens netjes een aanvraag in bij Sabam en kregen onmiddellijk een overschrijvingsformulier toegestuurd. In totaal moesten ze 542 euro betalen aan de auteursrechtenmaatschappij, geld dat nooit kan worden uitgekeerd omdat de artiesten vanzelfsprekend niet zijn aangesloten bij Sabam.
"Blijkbaar doet Sabam niet de moeite om zijn eigen database te controleren", zegt Neveneffect Lieven Scheire. "Als ze gewoon de naam en de opgegeven playlist hadden gecheckt, was onmiddellijk duidelijk geworden dat de artiest niet is aangesloten."
De Neveneffecten laten verstaan dat Sabam de sommen zelf op zak steekt, maar dat ontkent de maatschappij. "Wij verwerken elk jaar ongeveer 100.000 evenementen", zegt woordvoerder Thierry Dachelet. "Het klopt dat wij niet bij elke aanvraag onze databank controleren, maar één keer per jaar worden alle evenementen uitvoerig geanalyseerd. Het zou dus maximaal een jaar duren vooraleer de organisatoren hun geld hadden teruggekregen."
Dachelet is er van overtuigd dat de Basta-aflevering rond Sabam niet dezelfde weerklank zal krijgen als die van vorige week. Toen zag vtm zich genoodzaakt om nauwelijks een dag na de uitzending te stoppen met de belspelletjes.
24-01-2011, 22:25 geschreven door radionieuws
12-01-2011
Wim Oosterlinck nieuwe programmadirecteur Q-music (B)
Wim Oosterlinck is vanaf vandaag de nieuwe programmadirecteur van Q-music. Hij volgt Erwin Deckers op die naast zijn taken als algemeen programmadirecteur van Qgroup (Q-music België, Q-music Nederland en JOE fm) nu ook de marketing en communicatie van de Belgische radiostations van Qgroup voor zijn rekening zal nemen. Wim Oosterlinck blijft samen met Anke Buckinx het Q-avondspitsprogramma 'Showtime' presenteren. Bij JOE fm neemt Tom Klerkx als nieuwe programmadirecteur de fakkel over van Bert Geenen. Tom werkte de voorbije jaren als assistent van Bert en was nu al verantwoordelijk voor de dagdagelijkse opvolging van de zender. Bert Geenen wordt directeur radionieuws om in de toekomst de voorziening van nieuws, weer en verkeer uit te breiden en te perfectioneren. Bert Geenen blijft 'Geenen Zever' op JOE fm verder presenteren.
"Qgroup is op korte tijd geëvolueerd van één radiostation naar een radiobedrijf dat zowel actief is in België als in Nederland. Bovendien stellen we vast dat de mediawereld rondom ons heen steeds meer en sneller convergeert. Logisch dus dat we onze structuur versterken", stelt Peter Bossaert, algemeen directeur Qgroup.
12-01-2011, 19:36 geschreven door radionieuws
11-01-2011
Katholieke zender Radio Maria wil Vlaanderen veroveren (B)
Mogelijk wordt de radiozender Exqi FM, het vroegere Be One, overgenomen door de religieuze zender Radio Maria.
Tussen Exqi FM en Radio Maria zijn 'verkennende gesprekken' aan de gang. Momenteel zendt Radio Maria, die uitsluitend katholieke programma's aanbiedt, gaande van eucharistievieringen over vespers en rozenkransen tot spirituele lezingen, ook in Vlaanderen uit op de AM-frequentie maar de zender zou geïnteresseerd zijn in een plaats op de veel toegankelijker FM-band.
'Als je op AM uitzendt, krijg je alleen luisteraars die bewust naar je op zoek gaan', zegt pater Lecleir, programmadirecteur van Radio Maria in Nederland. 'FM is interessanter omdat de populaire stations daar uitzenden en mensen je er toevallig kunnen tegenkomen. Bovendien is onze ontvangst in België niet altijd even goed. In Leuven zijn we op AM bijvoorbeeld slecht te horen.'
De World Family of Radio Maria is een wereldwijd net van 54 stations met zwaartepunt in Italië en Spanje dat zich uitstrekt tot Paraguay tot Indonesië. Alles samen bereikt Radio Maria, aldus Lecleir, zo'n 30 miljoen luisteraars.
Welke vorm de overname van Exqi FM zou aannemen, kan Lecleir nog niet zeggen. 'De World Family onderzoekt nog in hoeverre er interesse is voor onze programma's. Want u mag niet vergeten dat Radio Maria financieel voor de volle honderd procent drijft op giften van luisteraars. Maar je mag ervan uitgaan dat, áls we Exqi FM zouden overnemen, de zender een Radio Maria-profiel zou krijgen, zij het misschien enigszins aangepast aan de lokale cultuur en de plaats op de FM-band.'
In hoeverre Exqi dan een integraal Vlaamse katholieke FM-zender zou worden, kan Lecleir nu nog niet zeggen. De huidige Radio Maria, die op AM 675 zit, is al behoorlijk Vlaams getint met bijvoorbeeld missen die in Vlaanderen worden gecapteerd en Vlaamse preken.
Bij Alfacam, de eigenaar van Exqi FM, was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar op de overnamegesprekken. (bron: nieuwsblad.be)
11-01-2011, 10:39 geschreven door radionieuws
04-01-2011
Ray en Anita openen Sky Radio Dance Classics (NL)
No no limits, well reach for the sky! No valley to deep, no mountain too high! Ken je ze nog? Die gekkies van 2 Unlimited, Ray en Anita? Ze schnabbelen weer lekker bij en knippen af en toe nog figuurlijk een lintje door. Zo ook vandaag, in het pand van Sky Radio. Ze gaven deze ochtend de officiële start voor het nieuwe online radiostation Sky Radio Dance Classics. In navolging van de online stations Sky Radio Love Songs en Sky Radio NL, is er vanaf vandaag 12.00 uur Sky Radio Dance Classics, met 24 uur per dag nonstop de beste floorfillers.
Op Sky Radio Dance Classics kun je 24 uur per dag luisteren naar de meest dansbare hits van de 80s tot nu. Van Take Thats Relight my Fire tot Love Generation van Bob Sinclar; van Show me Love van Robin S, tot Lady Gagas Just Dance; van Fame tot Cant Get Me Out of Your Head van Kylie Minogue en van Its Raining Men van de Weather Girls tot Snap met Rhythm Is A Dancer.
Sky Radio Dance Classics komt in de plaats van de Christmas station dat sinds 1 oktober meer dan 350-duizend luisteraars trok.
04-01-2011, 12:07 geschreven door radionieuws
21-12-2010
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode oktober/november 2010:
01. Radio 538 - 11,6% (11,2%) 02. 3FM - 9,7% (9,4%) 03. Radio 2 - 9,3% (9,6%) 04. Radio 1 - 8,2% (7,9%) 05. Sky Radio - 7,9% (8,3%) 06. Q-music - 7,1% (7,5%) 07. Radio Veronica - 5,2% (5,2%) 08. 100%NL - 4,2% (4,2%) 09. Radio 5 - 3,4% (3,2%) 10. Radio 10 Gold - 2,6% (2,6%) 11. Radio 4 - 2,1% (2,0%) 12. Classic FM - 2,0% (1,9%) 13. Slam!FM - 1,8% (2,0%) 14. Arrow Classic Rock - 1,0% (1,1%) 15. BNR Nieuwsradio - 0,8% (0,8%) 16. Arrow Jazz FM - 0,5% (0,5%) 17. Kink FM - 0,4% (0,3%) 18. Radio 6 - 0,2% (0,2%)
ORN Radio - 11,8% (11,8%) Overige zenders - 5,6% (5,4%) E Power Radio - 4,8% (5,0%)
21-12-2010, 10:53 geschreven door radionieuws
07-12-2010
Sky Radio video's (NL)
Marco Borsato te gast bij Sky Radio
Wensen van Take That
07-12-2010, 00:00 geschreven door radionieuws
06-12-2010
MNM blijft bestaan (B)
Radiozender MNM, het hitkanaal van de VRT, blijft voorlopig bestaan. De geruchten over een mogelijke afschaffing of zelfs verkoop van de zender steken al sinds meer dan een jaar de kop op, maar de openbare omroep heeft MNM een positieve evaluatie meegegeven. Dat blijkt uit een mededeling van de VRT.
De raad van bestuur heeft geoordeeld dat MNM 535.000 luisteraars bereikt die de openbare omroep anders niet zou bereiken. Het gaat vooral om tieners en twintigers. De raad ziet naar eigen zeggen bewijs dat het station een eigen publiek aantrekt en niet overlapt met andere VRT-zenders.
MNM is volgens de raadsleden nuttig omdat het de doelgroep nieuws verschaft en het groepsgevoel bij de Vlaamse jongeren versterkt. De VRT-directie krijgt de opdracht om het huidige profiel in 2011 verder uit te bouwen. MNM moet ontspannende hitradio blijven brengen en genoeg acties op touw zetten.
De radiozender werd begin 2009 opgestart als opvolger van Donna, dat de jaren daarvoor te veel luisteraars had verloren, onder meer aan de landelijke commerciële radio's. MNM bleek echter niet het verhoopte succes. Zowel wat luistercijfers als wat advertentie-inkomsten betreft moet de hitradio de duimen leggen voor zusterzender Studio Brussel.
Onder meer Carl Decaluwé, mediaspecialist van CD&V, stelde openlijk de vraag waarom de openbare omroep een zender als MNM nodig zou hebben. Vermits de VRT drastisch moet besparen, zou een mogelijke verkoop van de frequentie broodnodig geld in het laatje kunnen brengen.
Reactie Bart Tommelein:
Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart Tommelein (Open Vld) stelt zich vragen bij de beslissing van de raad van bestuur van de VRT om de zender MNM te behouden. Hij vindt de argumentatie voor het behoud nogal pover: "MNM mag blijven omdat anders 500.000 luisteraars niet bereikt worden. Als dat de enige reden is, dan vind ik dat de VRT een portie zelfkritiek mist".
De hitzender MNM zou bovendien een positieve evaluatie meegekregen hebben. "Ik vraag mij af op basis waarvan? Van haar dalend marktaandeel? Van het feit dat StuBru voor het eerst meer reclame-inkomsten verwerft? Of van haar commerciële inhoud, zoals het promoten van Starbuckskoffie?", aldus de Open Vld'er.
Tommelein hekelt vooral het feit MNM zich inhoudelijk op de lijn heeft gepositioneerd van verschillende commerciële radio-omroepen en dat de VRT daar geen probleem mee heeft. "Meer nog, de raad heeft gevraagd om het huidige profiel van de zender te versterken. Dit vind ik een totaal verkeerd signaal. De verkoop van MNM is voor mij niet de eerste prioriteit, maar dan moet er wel een koerswijzing plaatsvinden", luidt het nog.
06-12-2010, 21:22 geschreven door radionieuws
03-12-2010
Vinyl vrijdag bij Nostalgie (B)
Op Nostalgie kraakten de plaatjes vrijdag als vanouds. De deejays draaiden vinyl vanop een ouderwetse platenspeler.
03-12-2010, 23:49 geschreven door radionieuws
28-11-2010
Arrow Jazz Fm overgenomen (NL)
Exceed Jazz BV heeft Arrow Jazz FM overgenomen van Flux Media Factory BV. Het gaat hier om het eigendom en de exploitatie voor de Nederlandse markt. Exceed Jazz BV heeft ambities voor verdere groei, ontwikkeling en innovatie van de jazz-zender. Arrow Jazz FM heeft nu maandelijks zo'n 600.000 verschillende luisteraars in Nederland via de kabel en internet. Flux Media Factory zal de productie en dienstverlening ten behoeve van Arrow Jazz FM in opdracht van Exceed Jazz BV blijven verzorgen. De aankoop van Arrow Jazz FM is de eerste zichtbare stap van Exceed Jazz BV, die past in de ambitie van de onderneming om een leidende speler te worden in de Nederlandse jazzmuziekindustrie.
Erik de Zwart staat te trappelen om in het gat te springen dat muziekzender TMF achterlaat.
De presentator/dj heeft donderdag bekend gemaakt twee nieuwe muziekzenders te starten onder de namen Top40 tv en Top40 hitdossier. TMF maakte bekend in de loop van volgend jaar alleen nog maar via de digitale televisie te zien te zijn. "Ik vind het zonde. Zoveel presentatoren zijn daar ontdekt", vertelt Erik De Zwart. "Het kwam voor ons als een verrassing vandaag, maar we zijn er klaar voor om muziektelevisie een nieuwe impuls te geven."De muziekzenders zullen via digitale televisie te ontvangen zijn.
05-11-2010, 01:11 geschreven door radionieuws
29-10-2010
Argentijns radiostation gebruikt Donna-logo
Het lijkt erop dat Donna aan een tweede leven begonnen is in het buitenland. Een Argentijns radiostation gebruikt een logo dat verdacht veel lijkt op dat van de voormalige VRT-radiozender. Toch gaat de openbare omroep geen juridische stappen ondernemen. "We waren ook verrast toen we dit zagen circuleren op enkele sociaalnetwerksites", reageert woordvoerder Björn Verdoodt. "Het lijkt er sterk op dat het logo van Donna aan de basis gelegen heeft van dit logo."
In principe kan de openbare omroep zich beroepen op het auteursrecht om het Argentijnse radiostation aan te klagen. De VRT is dit echter niet van plan. "We vinden het wel grappig. Donna is blijkbaar naar het buitenland vertrokken", lacht Verdoodt. "In dit geval gaan we geen stappen ondernemen omdat het zo ver weg is en omdat het om een lokaal radiostation gaat. Het is ook een logo dat we zelf niet meer gebruiken." In het verleden heeft de VRT echter wel al andere media voor de rechtbank gedaagd. "Op een bepaald moment had een Roemeense website de volledige website van Donna gekopiëerd en er zijn eigen logo boven gezet. Dat gaat te ver, toen hebben we wel ingegrepen", besluit Verdoodt. Donna was van 1992 tot 2009 de popzender van de VRT. Op vrijdag 2 januari 2009 verdween de zender uit de ether. Op maandag 5 januari startten de uitzendingen van MNM, de opvolger van Donna.
29-10-2010, 23:55 geschreven door radionieuws
21-10-2010
Nieuwe luistercijfers (NL)
Periode augustus/september 2010.
01. Radio 538 - 10,8% (10,3%) 02. Radio 2 - 9,8% (9,0%) 03. 3FM - 9,4% (9,7%) 04. Sky Radio - 8,4% (8,4%) 05. Radio 1 - 8,0% (8,2%) 06. Q-music - 7,0% (6,2%) 07. Radio Veronica - 5,1% (5,5%) 08. 100% NL - 4,0% (3,8%) 09. Radio 5 - 3,1% (2,9%) 10. Radio 10 Gold - 2,7% (2,8%) 11. Radio 4 - 2,1% (2,1%) 12. Slam!FM - 2,0% (2,2%) 13. Classic FM - 2,0% (2,1%) 14. Arrow Classic Rock - 1,1% (1,1%) 15. BNR Nieuwsradio - 0,8% (0,9%) 16. Arrow Jazz FM - 0,4% (0,5%) 17. Kink FM - 0,3% (0,4%) 18. Radio 6 - 0,2% (0,2%)
ORN Radio - 12,0% (12,9%) Overige zenders - 5,5% (5,6%) E Power Radio - 5,0% (4,7%)
21-10-2010, 10:21 geschreven door radionieuws
18-10-2010
Radio 10 Gold terug gestart op AM (NL)
Sinds maandagavond 18u30 is radio 10 gold terug aktief op de middengolf (AM 828).