7 mannen van de RTT, een single van De Vlaamse Vrije Radio DJs over de spannende tijden in de beginjaren van de toen nog illegale vrije radios had ook een B-KANT en die is veel minder bekend.
Daarin stellen de Vlaamse Vrije Radio DJs zichzelf voor (met schuilnaam uiteraard). Ze vragen op die achterkant ook nog eens expliciet om de vrije radios te legaliseren. Je hoort er enkele zeer bekende namen op ook van Radio Contact of net niet meer.
FamilyRadio Noord-Limburg pakt ook al meteen uit met een super actie!
Ben je zelf zaakvoerder van een handels- of horecazaak? Of ken je één of meerdere zaakvoerders? Spits dan nu goed de oren! Zet de radio in je zaak op fm 107.7 en laat m staan op jouw FamilyRadio. Met wat geluk word je door één van onze medewerkers gespot en win je een gratis reclamecampagne!
Je hoort het goed. Een gratis reclamespot 5x per dag op de best beluisterde lokale radio van de provincie! Helemaal gratis, een vol jaar lang! Een half jaar lang maken we iedere maand één Noord-Limburgse zaakvoerder gelukkig. Het enige wat je moet doen, is de radio in je zaak afstemmen op fm 107.7. Kies, net als 54.470 Noord-Limburgers, voor FamilyRadio, want bij ons ben je thuis! bron: http://www.fmgoud.be/index.html
START MEN OP 1 JUNI MET GESPROKEN PROGRAMMA'S OP FAMILYRADIO?
Start men op 1 juni met gesproken programma's op Familyradio?Dat zouden we kunnen afleiden doordat men steeds van in het begin gezegd heeft dat ze nu nog in de beginfase zitten maar dat er zeker gesproken programma's komen en uit het krantenartikel over FM Goud dat vanaf 1 juni in het samenwerkingsverband stapt van "Familyradio". FM Goud heeft namelijk al zijn eigen programmatie met presentators als Koen Vervremd,Jonathan Vanhelleputte en Mike Cnudde.Waarom zou FM Goud meer dan een maand wachten om toe te treden en dan de non-stop programmatie van Familyradio gaan overnemen?
Na de terugval van Radio Contact in de jaren 90 startte de dolfijn, naast het gebruikelijke jongerengerichte Radio Contact, met een nieuw radiostation dat zich op een ouder publiek richtte. Veel particuliere radio-initiatieven richtten zich toen op jongeren, Contact 2 was één van de eerste grotere commerciële radios die radio wilde maken voor volwassenen, zoals ze het zelf verwoordden.
FORMAT
Het format bestond uit iets oudere, rustiger nummers (vooral jaren 70-80), veelal in het alternatieve genre (geen Vlaamse schlagers, enz.). Men mikte bij Contact 2 ook op de meerwaardezoeker, door veel informatie aan te bieden en kort op de bal te spelen. Een mooie voorstelling van de zender kan je hieronder beluisteren.
Dos Cervezas, de single waarmee Tom Waes probeert om zich te plaatsen voor een schlagerfestival in Nederland, is één van de uitdagingen die hij aangaat in het VRT-programma Tomsterom. Leuk denk je dan en dat is het ook, maar toch is er in radioland lichte controverse ontstaan.
Radio en muziek, het zijn twee handen op één buik. Met andere woorden, een flinke hit is meestal het gevolg van het veelvuldig draaien van een song op de radio. Tom Waes moet daarom hopen en rekenen op de steun uit radioland om van Dos Cervezas een succes te maken.
Bij de publieke omroep kan dat niet echt een probleem zijn, want uiteindelijk is Tomtesterom een tv-programma uit eigen huis. Mogelijk is het genre niet of nauwelijks geschikt voor StuBru en Radio 1 en zal het er niet in de programmering worden opgenomen. Al worden ten behoeve van deze of gene actie al eens grenzen verlegd
MET HULP VAN DE VELE RADIOVRIENDEN (?)
Dos Cervazas zou dus ook op de steun moeten kunnen rekenen van andere zenders om te scoren. We zien het niet snel gebeuren dat dit bij Q-music en/of JOE fm zal gebeuren (beiden zijn in handen van de VMMa), misschien wel bij de vele niet nationale radiostations. Het lijkt logisch, maar niet iedereen wil meestappen in dit verhaal.
FamilyRadio Vlaanderen liet al heel snel weten dat ze het een bedenkelijke eer vonden om Dos Cervazas te mogen draaien. Het ligt hen vooral zwaar op de maag dat de exclusieve voorstelling van de single gisterenochtend gebeurde bij VRT, zowat tegelijk op al hun radiozenders, in het bijzijn van de pers.
WIE INVESTEERT, SPREEKT EERST
Waarop Adriaan Van Landschoot, tegenwoordig bestuurslid van Sabam liet weten dat FamiliyRadio gelijk heeft. Jullie hadden de promotie tezelfdertijd en met gelijke kansen voor iedereen moeten starten. Tweede keus is nooit leuk, liet hij onze redactie weten. Waarna de bal in het kamp van Annemie Arnauts van LG Music lag, zij brengen Dos Cervazas op de markt.
Ik snap uw bedenking, maar de schlager is nu eenmaal een productie van Eén, in samenwerking met productiehuis de Mensen (lees: de geldschieters). Daarom moest de primeur bij de VRT plaatsvinden. Ik bekijk het enkel als een springplank naar de andere zenders, die uiteindelijk 'Dos cervezas' kunnen grootmaken. Alle respect naar hen! bron: http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00083302
De FamilyRadio-keten in Vlaanderen breidt verder uit. In het noorden van de provincie Limburg kan je vanaf 1 juni ook jouw FamilyRadio beluisteren via de frequentie van FM Goud; 107.7 fm. Deze radio met Michel Vanderfeesten als sterke man schopte het de voorbije jaren al tot beste radio van Limburg en is van plan om onder de vlag van FamilyRadio niet minder te doen. De komende maanden wordt de Family trouwens nog wat groter met aansluiting van nog enkele frequenties. Radio's die interesse hebben om aan te sluiten bij FamilyRadio nemen best contact met ons op via info@familyradio.be.
Vanaf 1 juni stapt de Noord-Limburgse lokale radio FM Goud in het samenwerkingsverband FamilyRadio. Dat kon u eerder al lezen. FM Goud is daarmee het tiende station in Vlaanderen om toe te treden. Tijd voor tekst en uitleg van FM Goud-programmaleider Michel Vanderfeesten.
"Voor alle duidelijkheid; het gaat hier om een samenwerking, niet om een overname. Zelf ben ik zes jaar lang intensief bezig geweest met nagenoeg alle aspecten van het runnen van een radiostation. Programmas presenteren, programmas klaarzetten, medewerkers opleiden, mails beantwoorden, acties uitdenken, de PR onderhouden, reclamewerving, de boekhouding, de BTW-aangifte en noem maar op."
"Ik was iedere dag, na mijn dagtaak in het onderwijs, nog minstens drie uur voor FM Goud in de weer. Na zes jaar, en sinds de geboorte van mijn dochtertje, wil ik wat gas terugnemen. Na lang wikken wegen hebben we met de raad van bestuur de knoop doorgehakt en gekozen om in een samenwerkingsverband te stappen." Vele handen maken immers licht werk en het werk kan nu beter verdeeld worden."
"De keuze viel op FamilyRadio als partner omdat wij op alle vlakken op dezelfde lijn zitten. Muzikaal is er dus al zeker geen stijlbreuk te verwachten. FamilyRadio levert enkele gepresenteerde programmas aan, maar wij hebben daarnaast nog alle vrijheid om eigen programmas te brengen. Het volledige radioteam blijft dus aan de slag. De lokale eigenheid blijven wij voor de volle 100% behouden. Dat was voor ons trouwens een voorwaarde om in een samenwerking te stappen.
Alle geluidsfragmenten blijven onder het copyright van Radio Contact en zijn aanverwanten. Deze fragmenten worden gewoon louter aangeboden als historisch en informatief
De luisteraars hebben weinig geduld,dat is geweten.Bij Familyradio dat pas einde maart terug opgestartte wordt met ongeduld op gesproken programma's gewacht.Niemand weet precies waar we ons moeten aan verwachten.Maar waarschijnlijk wordt het zeker niet zoals in 1998 met bv's.Misschien komen er enkele mensen van FM Goud over,zoals b.v Koen Vervremd (ook al een oud gediende van radio contact).
Bij Familyradio zelf meldt men dat ze momenteel nog in de opstart zitten van FamilyRadio. Gesproken programma's komen er zeker aan. Maar als we even terug vallen op zusterstation Club fm zei men daar ook niet dat men met verschillende mensen aan het praten was in januari.Tot nu toe is er echter nog niks veranderd.
De eerste uitzendingen van Radio Contact Boekarest vinden plaats op 25 februari 1990. In de loop van datzelfde jaar wordt een netwerk uitgebouwd van 32 radiostations, die zowat 35% van de bevolking bedient. Radio Contact Roemenië bereikt daarmee zon 10% van het Roemeense luisterpubliek, zijnde 2.000.000 luisteraars. Begin 1996 richt Radio Contact, in samenwerking met het Roemeense leger, in het kader van de missies van onze soldaten voor de Verenigde Naties, een zender op in Zenica, op 101.5 FM, die zowat heel Sarajevo bedient. Het project krijgt de naam Radio Contact ZeRo mee. Rond de eeuwwisseling werden de buitenlandse stations van radio contact verkocht.Dit radiostation zend nu uit onder de naam Kiss FM
Radio Contact vanuit de universiteit
Radio Contact Bucuresti
Er zijn nog steeds veel restanten van radio Contact in het straatbeeld te vinden.
Zoals te verwachten was is er van het nieuwe Contact dat een beetje weggestopt was via het platform van Radionomy al geen spoor meer.Waarschijnlijk hebben ze lucht gekregen bij Contact Wallonie.
De muziekkeuze mocht er zeker zijn.Jammer genoeg was er om het half uur ook nieuws van het Nederlands persagentschap Novum.Ja!Als men dan uitslagen uit de voetbal eredivisie begint af te lezen terwijl in Belgie de titel beslist werd weet je het wel genoeg zeker.
FM Goud, de bekende radio achter sterke man Michel Vanderfeesten, maakt een metamorfose en doorstart naar Family Radio.
De naam maakt alles duidelijk: radio voor de hele familie. De slogan is dan ook niet voor niets: "Bij ons ben je thuis!". Naar eigen zeggen kunnen de luisteraars zich verwachten aan de leukste classics en het beste hits van eigen bodem. Bij FamilyRadio is er ook veel plaats voor het Nederlandstalige lied.
FamilyRadio FM Goud is het tiende radiostation in Vlaanderen dat aansluit bij dit samenwerkingsverband. De andere frequenties zetten we even op een rijtje: Gent (105.7), Aalter (107.8), Brugge (106), Eeklo (102.6), Zelzate (106.9), Kortrijk (104.9 en 105.3), Midden WVL (106.6), Hasselt (103.8) en Tongeren (107.7).
FM Goud werd vier jaar op rij (2005-2008) verkozen tot beste lokale radio voor de provincie Limburg door de lezers van RadioVisie. bron:radiovisie
NIEUWE POLL:WAT DENK JE VAN DE TERUGKEER VAN FAMILYRADIO
INTRESSEERT MIJ NIET! LEUK! GOEIE PROMO OPSTART IN 1998.MAAR DAN VEEL TE VLUG AAN ZIJN LOT OVERGELATEN GOEIE VLAAMSE ZENDER!HIER ZITTEN VEEL MENSEN OP TE WACHTEN KAN ZEKER LUKKEN!MAAR ER IS NOG WERK:PRESENTATORS,MEER RADIO'S,enz.... MITS EEN DEKKING ZOALS CLUB FM EN GOEIE PROMO KAN HET MISSCHIEN.... DE CONCURENTIE VAN RADIO 2 IS TE GROOT
Aangezien het grootste deel van de frequenties van ClubFM afkomstig zijn van het vroegere Radio Contact-netwerk in Vlaanderen en heel wat "dolfijne" medewerkers betrokken zijn bij het huidige ClubFM, starten we ons verhaal eind jaren '70...
Tot het einde van die jaren 70 werd het radiolandschap in België gedomineerd door de publieke omroepen. Maar hun monopolie werd bedreigd. Inderdaad, in die periode verschenen de eerste vrije radio's (later zullen we spreken over particuliere radio's), in het voetspoor van een groeiende beweging met als doel de vrijmaking van de ether. Onder hen, het veelbelovende maar toen nog onbekende Radio Contact.
In het begin zonden deze radio's uit in de illegaliteit, omdat er geen enkele wetgeving terzake voorhanden was. Het was de wet van juli 1979 inzake radiocommunicatie die stap voor stap de organisatie van een land van private radio's zou mogelijk maken.
Alles begon toen vier vrienden, Pierre Houtmans, Francis Lemaire, Freddy Neyts en Catherine Servaes, besloten hun eigen radio te maken, toen nog als piraat.
Op 9 februari 1980 beleefde Brussel de eerste uitzending van non-stop muziek, 16 uur per dag, op 101.3 fm.
Op 1 maart begonnen de eerste uitzendingen mét presentators. Die programma's waren tweetalig en werden uitgezonden op één en dezelfde frequentie. Er waren dus afwisselend programma's in het Frans en in het Nederlands. In november 1981 zou het Franstalige Radio Contact zijn oorspronkelijke frequentie 101.3 fm behouden, terwijl z'n Nederlandstalige tegenhanger gebruik zou maken van 104 fm.
Op 28 juni 1980 werd een eerste grote show georganiseerd in St. Agatha Berchem. Grote kanonnen uit die tijd, zoals Plastic Betrand, werder gevraagd. Het spektakel was een zucces dankzij het massaal opgekomen publiek.
Op 20 september van dat jaar organiseerde Radio Contact in Vorst Nationaal nog een groots spektakel, met alweer veel optredens van gekende artiesten, en dus nog meer geapprecieerd door het publiek.
Het was de eerste keer in België dat een uitzending ook werd doorgestraald via een TV-piraat "Tele-Contact", die louter voor deze gelegenheid was opgericht en die vandaag natuurlijk niet meer bestaat.
De eerste oktober 1980 was voor Radio Contact het begin van een lange reeks van 17 inbeslagnames die zouden doorgaan tot 1987, jaar van de wettelijke erkenning.
De eerste juni 1982 werd door 2 gebeurtenissen gekenmerkt. Allereerst was er de officiële lancering van publiciteit op antenne. De behandeling hiervan werd verzekerd door een bedrijf dat onafhankelijk werkt van Radio Contact; de afdeling radio van reclameregie IP Belgium. Het is die regie die tot op de dag van vandaag no steeds instaat voor de nationale reclameverkoop van ClubFM in Vlaanderen en Radio Contact in Wallonië.
Verder was er de start van de nieuwsdienst in de vorm van nieuwsbulletins, uitgezonden op regelmatige tijdstippen van de dag.
Op het einde van 1983 deed de informatica z'n intrede bij het station. De programmaleiding, informatieverwerking, publiciteit, muziekdatabase en boekhouding gebeurde vanaf dan op de computer.
Het was in diezelfde periode dat Radio Contact zou beginnen uit te breiden doorheen België op op die manier een netwerk te vormen dat later het grootste van het land zou zijn.
1987 was het jaar van de erkenning van Radio Contact als private radio. Terwijl het op dat ogenblik een sterk netwerk van 18 stations vormde, van Oostende to Bastogne, won het station eindelijk een moeizaam gevecht dat het 7 jaar eerder was begonnen. Contact heeft inderdaad altijd al het symbool willen zijn van de strijd om de vrijheid van meningsuiting en het doorbreken van het staatsmonopolie, én om de vrijheid van communicatie en onderneming.
In maart 1988 vierde Radio Contact z'n 8ste verjaardag. Voor deze gelegenheid besloot het station een dolfijn in de Antwerpse zoo te sponsoren, het dolfijntje Pat.
In oktober van datzelfde jaar, wees een CIM-studie uit dat Radio Contact 500000 luisteraars had over heel België, overduidelijk een groot succes voor een jong station.
Bij het begin van 1989, besloot Radio Contact te verhuizen naar een nieuw gebouw, aan de Telemachuslaan 33 in Vorst. Dit gebouw bood plaats voor administratie en management, marketing en promotie, zeven studio's waarvan 5 live-studio's en twee productiestudio's, dat alles op een totale oppervlakte van 650 m², verdeeld over 4 verdiepingen.
Het Contact-netwerk omvatte toen al 32 stations in heel België.
1990 zou voor Radio Contac teen belangrijk en uitzonderlijk jaar worden. Inderdaad, in maart vierde het station zijn tiende verjaardag.
Voor deze gelegenehdi, besloot Radio Contact om het beroemde Manneke Pis van Brussel zijn 486ste kostuum te schenken, het kostuum van een vrije-radio-maker. Het ensemble bestond uit een koptelefoon, een microfoon op de borst en een dolfijn geborduurd op het t-shirt.
1990 betekende ook de val van het totalitaire regime in Roemenië, dat van kracht was sinds de opkomst in 1974 van Ceausescu als president van de republiek. Radio Contact maakte gebruik van de liberalisatie van dit land om zijn eerste radio buiten de landsgrenzen te indroduceren. Dat was het begin van een politiek van internationale expansie in verschillende Oostbloklanden.
Op 1 juni 1990 besloot Radio Contact te gaan uitzenden in stereo, met als gevolg een betere geluidskwaliteit, maar ook de 18e inbeslagname door het BIPT op 6 juni 1990. Na overleg op politiek niveau werd stereo toegelaten opd e FM-band.
Op 1 september 1991 werden de uitzendingen ook uitgezonden via satelliet. Daartoe werden de programma's opgestraald in Brussel en heruitgezonden via Eutelsat naar de verschillende stations in België. Het was op dit moment dat Radio Contact de grens van 1 miljoen luisteraars doorbrak.
In die periode verkeerde de sector van private radio's in slechte papieren. Met andere woorden, netwerken van private radio's werden verboden in Vlaanderen. Radio Contact omzeilde de beperkingen op de meest wettelijke manier, namelijk door het opkopen van advertentietijd op lokale radio's die onafhankelijk bleven.
Op 1 april 1992 vierde Radio Contact z'n 12de verjaardag, en lanceerde het station in samenwerking met het WWF de operatie "red de dolfijnen", gesponsord door de zanger Pierre Rapsat.
Op 1 november 1992 telde Radio Contact anderhalf miljoen luisteraars over heel België. Nooit eerder had een private radio zo snel zoveel succes.
Op 1 september 1993 schakelde Radio Contact over op digitale satellietuizendingen, zoals ClubFM het tot op vandaag nog steeds doet.
Voor de vijftiende verjaardag, organiseerde Radio Contact op 8 en 9 april 1995 een groots muzikaal evenement, het "Music Festival by Radio Contact" in paleis 5 van de Heizel in Brussel. Sterren als Edwyn Collins, Snap, Soulsister en 2Unlimited werden uitgenodigd.
In 1998 wordt in Vlaanderen een tweede netwerk opgericht. Het kleine zusje van Radio Contact krijgt de naam FamilyRadio mee. Het wordt een volkse radio voor een breed publiek. In december van datzelfde jaar verhuisde Radio Contact ook naar de nieuwe gebouwen aan de Oorlogskruisenlaan 94 in Neder-Over-Heembeek.
In 1999 telt Radio Contact 82 frequenties over heel België, waarvan 44 in Vlaanderen, 37 in Wallonië en in de Oostkantons.
In 2001 doet Radio Contact via de NV Vloro een gooi naar één van de 2 op te richten landelijke netwerken in Vlaanderen. Om zeer duistere reden was het niet Contact (met meer dan 20 jaar radio-ervaring in Vlaanderen) maar wel 4FM die naast Q-music met een pakket ging lopen. NV Vloro diende wegens de rare beurssprongen van Think Media, net voor het bekendmaken van de licenties, klacht in, maar dat leverde niets meer op.
Door het mislopen van een nationale vergunning kwam Radio Contact in Vlaanderen in moeilijke radiowateren terecht. De reclame-inkomsten werden bijna enkel nog verdeeld tussen de VRT-zenders en de twee nieuwe commerciële spelers.
In 2003 werd met het binnenhalen van jong programmadirecteur Bjorn Verhoeven een nieuw elan aan de zender gegeven. Het marktaandeel steeg opnieuw maar om duistere redenen mocht de jonge ploeg z'n werk niet afmaken.
Midden de jaren 2000 besloot oprichter Francis Lemaire de Waalse tak van Contact over te laten aan RTL. Dit impliceerde ook dat Radio Contact Vlaanderen definitief op eigen benen kwam te staan, wat het er voor de Vlaamse dolfijn niet makkelijker op maakte.
In 2008 besloten enkele franchise-nemers van Radio Contact uit het netwerk te stappen. Eén van die franchisenemers was Christophe Moens. Op 1 maart 2008, ook de 28ste verjaardag van Radio Contact, begon naast Contact een bescheiden netwerk op enkele frequenties in Oost- & West-Vlaanderen; ClubFM was geboren, voorlopig nog met non-stop muziek.
In november van datzelfde jaar begonnen de gesproken programma's van ClubFM. Vroegere contact-stemmen Didier Laporte en Mathieu De Blauwe maakten hun opwachting. Qua stijl en format werd teruggegrepen naar de goede jaren van Radio Contact; een brede hitradio met veel muziek en up-to-date informatie.
Contact zelf stopte op 1 januari 2009 z'n gepresenteerde programma's en schakelde met Contact+ op 1 maart over op een ouder format. Het was een publiek geheim dat Francis Lemaire op zoek was naar een overnemer van de Vlaamse dolfijn.
Na enkele maanden moeilijk onderhandelen was het ex-contact franchisenemer en ClubFM-oprichter Christophe Moens die eind november 2009 dan eindelijk een akkoord kon maken met Francis Lemaire en Contact Vlaanderen NV en zo het oudste netwerk van Vlaanderen nieuw leven kon inblazen met de oprichting van Vlacora BVBA.
Op 2 december 2009 was het ClubFM-signaal niet alleen via de 25 bestaande frequenties maar ook via de 35 Contact-frequenties te horen.
Met in totaal 60 frequenties was het netwerk en het zendbereik in Vlaanderen voor een privaat radionetwerk nooit groter. In april 2010 worden aan de Leopoldlaan 98c in Eeklo nieuwe studio's gebouwd, vanwaar het nationale ClubFM-signaal vertrekt. In de loop van 2010 wordt ClubFM zowel op promotioneel als programmatorisch vlak verder uitgebouwd.
Ik ben Boon Firmin
Ik ben een man en woon in Dworp (Belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 21/12/1963 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Het zal ergens het najaar van 1980 geweest hebben....of ik al eens geluisterd had naar die radio contact uit Brussel...i