Tel daarbij op dat webradios ook nog eens geen reclameboodschappen mogen uitzenden (waarom eigenlijk?), dat ze onrealistische bedragen moeten betalen aan eerder genoemde instanties voor de enkele tientallen luisteraars die ze hebben, dan kom je al snel tot de conclusie dat er andere, minder dure hobbys zijn.
En toch is er een mogelijkheid om met een hele brede boog om Sabam en Simim heen te fietsen. Vreemd dat veel webradios dit initiatief nog steeds niet kennen, al werd het dan reeds opgestart in februari 2008. En kon je er al veelvuldig over lezen bij RadioVisie. Geen moeite is ons uiteraard teveel, bijgevolg
Via Radionomy kan iedereen zijn eigen webradio maken door te kiezen uit de aanwezige muziek, jingles en content. Je kan ook zelfgemaakte jingles, muziek, reportages en podcasts laten horen. Radionomy zorgt voor de distributie, en zelfs voor de auteursrechten. Er staat wel een kleine tegenprestatie tegenover: Af en toe is er reclame te horen. Maar de opbrengst ervan wordt gedeeld met de maker van de radio, dus dat verzacht de pil enigszins.
Radionomy is een Belgisch (!) project dat van start ging in Wallonië en Frankrijk. Omdat vooral internetradio zowat voor de volle 100% om muziek draait, biedt men een immense muziekbibliotheek en heel wat jingles aan. De radio-eigenaar in spé hoeft enkel maar te kiezen, een format samen te stellen en van start te gaan. Wie naast muziek ook reportages wil laten horen, kan ook daaruit een keuze maken.
Omdat Sabam, Simim en de mannen van de Billijke Vergoeding steeds meeloeren en luisteren, haalt Radionomy zn financies uit reclameboodschappen. Voldoende om Radionomy in leven te houden en zelfs te laten uitbreiden. Dit project is het geesteskind van ondermeer Yves Baudechon en Gilles Bindels. Webagency IDWEAVER is verantwoordelijk voor de website
bron:radiovisie