EERSTE FREQUENTIE VOOR FAMILYRADIO IN VLAAMS-BRABANT
Radio Venus op de 105.2 uit Keerbergen zou zich aangesloten hebben bij Familyradio.Deze lokale radio bestaat al sinds 1981. Dit zou de eerste frequentie van Familyradio in Vlaams-Babant zijn dat tot nog toe nog blank was.
Oorspronkelijk was de naam van dit station radio Saturnus.Die kwam in de ether op 1 september 1980.Sloot zich snel aan bij de Contact-keten.Werd in 1991 Radio Laser.
Radio CONTACT AALST werd Radio LASER omdat er eind 1991 een wet kwam die ketenvorming bij lokale radio's moest tegengaan. Deze wet werd begin 1995 versoepeld waardoor Radio CONTACT AALST herboren werd.
Net toen we aanstalten maakten om onze eerste koffie te slurpen, sijpelden de eerste berichten binnen over een sensationele maar niet onverwachte fusie tussen twee radiogrootheden: Radio Contact en NRJ. De hierdoor ontstane mediagroep 'Nieuwe Radio Vlaanderen' (NRV) wil door de bundeling van knowhow het bereikte marktaandeel vergroten, de luistercijfers van de VRT evenaren en de kansen op een nationale licentie vergroten.
Bij dit toch wel spectaculaire initiatief worden niet minder dan drie netwerken met verschillende formats aangeboden. Vooreerst is er als vervanger voor Radio Contact: Hitradio Contact. Het netwerk zal via het hitformat de doelgroep van 15 tot 35 jaar aan zich proberen te binden. De naam Family Radio wordt geruild voor Contact Twee en zal vooral rustiger muziek brengen. Totaal nieuw aan het mediafirmament is Lotti FM. Een netwerk dat in het leven wordt geroepen op vraag van de talloze liefhebbers van licht klassieke muziek. Mocht binnen enkele maanden en na een eerste grondige evaluatie blijken dat 'Nieuwe Radio Vlaanderen' op weg is om zijn ambities te realiseren, dan hopen de initiatiefnemers een gelijkaardige fusie op te zetten in Wallonië.
Dat deze verregaande samenwerking inderdaad ernstig is, kan men besluiten uit het feit dat een aantal technici de laatste hand leggen bij de betrokken stations in Gent, waar men één van de volgende uren reeds van wal wil steken met aangepaste testprogramma's. Radio Contact gaat er verder als Hitradio op 104.9 MHz. De 105.3 MHz van Family Radio wordt straks omgevormd tot Contact Twee en op de Energy-frequentie 105.7 MHz gaat Lotti FM van start.
Om het nieuwe project te ondersteunen is er reeds heel wat promotiemateriaal beschikbaar. "RadioVisie" kreeg de primeur om daarvan liefst honderd pakketten exclusief weg te geven. Wie het eerst komt, het eerst maalt natuurlijk. Wie d'r eentje wil hebben moet telefonisch reserveren op het nummer 056/53.33.71. Waarna jouw adres wordt genoteerd en de postbode de rest doet.
NA DE AFGESPRONGEN ONDERHANDELINGEN WAS ER GEEN PLAATS MEER BIJ PERSGROEP/ROULARTA VOOR CONTACT VLAANDEREN
ARTIKEL UIT APRIL 2001 __________________________
Radio Contact heeft het dossier, noodzakelijk om z'n kandidatuur als landelijk commercieel radiostation te valideren, klaar. De afronding is natuurlijk niet toevallig. Afgelopen dinsdag heeft mediaminister Dirk Van Mechelen in het Vlaams parlement geantwoord op vragen omtrent de timing. De noodzakelijke uitvoeringsbesluiten zouden medio mei in het Belgisch Staatsblad verschijnen.
VLAAMSE EIGENHEID MET LUXEMBURGSE STEUN Contact, twintig jaar radio-actief, heeft momenteel ruim tweehonderd medewerkers en vijfentachtig radiostations in heel België. De kaap van één miljard BEF reclame-inkomsten werd overstegen, waarvan driehonderd miljoen in Vlaanderen. In Wallonië is de Groep Radio Contact marktleider met 28.1%. In Vlaanderen haalt men een marktaandeel van 7.5% en is daarmee de grootste commerciële radio. De eigen nieuwsdienst verzorgt dagelijks achttien bulletins. De Luxemburgse RTL Group verwierf een participatie van 35%. Daardoor kan de keten terugvallen op de kennis en know how van de Europese marktleider. Het dossier dat Radio Contact Vlaanderen uitbouwde, combineert Vlaamse eigenheid, radio-ervaring en marktkennis (van de RTL Groep).
VLAANDEREN KENT EEN DUOPOLISERING VAN MEDIA In het dossier wordt ook heel veel nadruk gelegd op de onafhankelijkheid van de groep. Daarin wordt nog eens herhaald wat de Vlaamse wetgever zelf bedacht; de creatie van een pluriform radiolandschap. Daarom staat Contact ook nog even stil bij een recente uitspraak van Patrick Dewael. De Vlaamse minister-president stelde dat de uitgevers zich zouden moeten verenigen om in blok mee te dingen naar een vergunning. (Zie ook ons bericht 652). Contact zegt vast te stellen dat die groepering nu al is gebeurd. Er tekent zich een duidelijke 'duopolisering' af in de mediamarkt met aan de ene kant de groep VMMa met haar aandeelhouders De Persgroep en de Roularta Media Group. Aan de andere kant de combinatie VUM-VRT. Contact vraagt zich tenslotte af of dergelijk duopolie niet verstikkend werkt op de vrijheid van de pers.
LAATSTE NIEUWS HEEFT GEEN NIEUWS OVER CONTACT Volgens Rudy Dierckx, algemeen directeur van Radio Contact Vlaanderen, is de concentratie in de mediasector een gevaar voor de onafhankelijkheid van de berichtgeving. Een voorbeeld uit de praktijk, zou alles duidelijk moeten maken: - Ik heb daar geen bewijzen voor. Alleen heel sterke aanwijzingen. Neem de berichtgeving in het Laatste Nieuws. In de periode dat Christian Van Thillo, de eigenaar van Het Laatste Nieuws, gesprekken voerde om te participeren in Radio Contact, kwamen we met de regelmaat van de klok aan bod in die krant. Sinds de gesprekken ongeveer twee jaar geleden zijn afgesprongen, is dat nagenoeg op nul teruggevallen. Is dat toeval? -
In de nacht van 26 en 27 mei 2004 was er de verplichte frequentiewissel waardoor o.a. Contact Brussel zijn machtige 103.1 verloor ten nadele van Q-music.
Radio Contact bestaat niet meer. Eeklonaar Christophe Moens rondde vorige week de aankoop van de radioketen af en integreerde de 35vrijgekomen frequenties in zijn Club FM-radio.
Christophe Moens (39) is al meer dan twintigjaar aan de slag in het radiowereldje en hij schuwde daarbij nooit risico's en investeringen. Met de aankoop van de volledige Vlaamse Radio Contact-keten haalde hij een grote vis binnen. 'Ik heb anderhalfjaar onderhandeld met RTL televisie, IPB reclameregie en Lemaire Electronics, de drieeigenaars van Radio Contact', zegt Christophe Moens. 'Het Waalse luik van Contact was verkocht aan RTL, het Vlaamse met de vijfprovincies, heb ik nu dus in handen.' Een aankoopsom wil Christophe Moens niet noemen, al gaat het over 'verschrikkelijk veel geld'.
35 frequenties
Maar dat was het hem ook waard, want hij kan nu aan zijn al bestaande Club FM-keten liefst 35nieuwe stadsfrequenties, van Genk tot Oostende, toevoegen. Meteen garandeert Moens met zijn radio dus een volledige dekking in Vlaanderen en voor adverteerders is dat goud waard.
Radio Contact heet voortaan Club FM en momenteel wordt in de Leopoldlaan in Eeklo een volledig nieuwe radiostudio gebouwd op de bovenverdieping van de vroegere meubelzaak Gheerebaert, waar Moens ook zijn Paradox-café heeft. Het is de bedoeling om alle programma's van Club FM voor heel Vlaanderen in Eeklo samen te stellen. In totaal praten we over een tewerkstelling van om en bij de 75mensen.
Versplinterde markt
Volgens Christophe Moens heeft Club FM in Vlaanderen nu een marktaandeel van 2procent, maar hij is ervan overtuigd dat het veel beter kan. Moens wil luisteraars overtuigen met goede programma's, waarbij vooral op de doelgroep tussen 20 en 40jaar gemikt wordt. 'Het feit dat ik door mijn aankoop een radiostation uit de Vlaamse markt heb gezet, is positief', zegt Christophe Moens. 'De markt is zo al versplinterd, een speler minder is mooi meegenomen.'
'De sterkte van Club FM is niet enkel dat we een volledig Vlaamse dekking hebben', zegt Moens, 'maar ook dat we net voor het uur per regio kunnen ontkoppelen. Andere zenders werken per provincie, ik deel een provincie op in achtregio's, wat voor de adverteerders een stuk interessanter is.'
Ik ben Boon Firmin
Ik ben een man en woon in Dworp (Belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 21/12/1963 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Het zal ergens het najaar van 1980 geweest hebben....of ik al eens geluisterd had naar die radio contact uit Brussel...i