Radicalisering op school
Omgaan met extreme idealen op school
31-01-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Situering
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het vormen van idealen hoort tot de normale ontwikkeling van jongeren of het nu politiek, maatschappelijk of religieus geïnspireerd is. Maar wanneer wordt het extreem en problematisch? En gaat het wel om echte idealen of is het slechts uiterlijk vertoon van dieperliggende problemen? We worden de laatste tijd in de media om de oren geslagen met berichtgeving over jonge Syriëstrijders, over aanslagen en extremistisch geweld. Het gaat gelukkig in de meeste gevallen niet om minderjarigen, maar de jongeren in de schoolbanken zijn niet immuun voor wat er om hen heen gebeurt. Jongeren die nog volop in hun identiteitsontwikkeling zitten zijn ook extra kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Alertheid is dus aangewezen. Hoe zie je dat een jongere radicaliseert en hoe ga je hier als leerkracht het beste mee om? Deze site bundelt informatie over het fenomeen voor leerkrachten in het secundair en tracht handvatten te bieden om op een correcte manier om te gaan met radicaliserende jongeren. Met als ultieme doel: jongeren aan boord houden!


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begrip
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Over radicalisering wordt heel veel geschreven. We moeten echter voorzichtig zijn met het gebruik van de term. Er is op zich niets mis met radicaal zijn, of radicale ideeën te hebben. Ze kunnen de bron zijn van positieve verandering. Jongeren met radicale ideeën kunnen uitgroeien tot kritische burgers die onze democratie mee vorm geven.

Als we hier spreken over ‘radicalisering’ dan verstaan we hier het volgende onder:

De (groeiende) bereidheid om diep ingrijpende veranderingen in de samenleving (eventueel op ondemocratische wijze) na te streven, te ondersteunen of anderen daartoe aan te zetten. Ingrijpende veranderingen zijn ontwikkelingen die een gevaar kunnen opleveren voor de democratische rechtsorde (doel), vaak met ondemocratische methoden (middel), die afbreuk doen aan het functioneren van de democratische rechtsorde (effect).


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radicalisering en identiteitsontwikkeling
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Bij radicaliserende personen zie je een proces van vervreemding ontstaan dat nauw samenhangt met een persoonlijke zoektocht naar identiteit. De kans bestaat dat de radicaliserende persoon losraakt van zijn of haar omgeving en steeds verder af komt te staan van de samenleving.
Jongeren zijn in het algemeen nog bezig met hun eigen identiteit te ontwikkelen. Sommigen worden daarin goed omkaderd en krijgen veel steun van hun omgeving. Zij zijn dan ook veel minder vatbaar voor fanatiek gedachtegoed. Maar anderen zijn op zoek naar zingeving en naar een plaats waar ze thuishoren. Ze zoeken antwoorden op hun vragen of oplossingen voor hun problemen en vinden die niet bij hun ouders, school of vrienden. Op die manier worden ze vatbaar voor extremisten. Jongeren zijn door hun onvolledige hersenontwikkeling ook nog bijzonder gevoelig voor de verleiding van zwart/wit-denken en van eenvoudige oplossingen voor complexe problemen.
Jongeren zijn op zoek naar een zelfbeeld waarop ze trots kunnen zijn. Ze willen ‘schitteren’, gewaardeerd worden, iets betekenen. Jongeren die te maken hebben met vernederingen, racistische uitspraken of discriminatie, die het gevoel hebben niet van tel te zijn of er niet bij te horen, ontwikkelen een laag zelfbeeld. Extremisten maken daar handig misbruik van. Zij houden jongeren een perspectief voor waar ze wel iemand zijn, iemand betekenen.
Het feit dat identiteitsvorming vaak plaatsvindt als gevolg van een combinatie van verschillende interne en externe factoren maakt dat dit proces heel dynamisch en veranderlijk is. Identiteitsvorming is altijd hybride en meervoudig – je hebt verschillende identiteiten tegelijk –waardoor men zich aan kan passen aan verschillende contexten. Pas als die identiteit rigide wordt en nog maar één context erkent of in elke context die ene identiteit de boventoon voert (enkelvoudige identiteit), is er sprake van radicalisering.

(Amy-Jane Gielen, Radicalisering en identiteit, 2008)


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe herken ik radicalisering?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In het secundair onderwijs worden leerkrachten dagelijks geconfronteerd met radicale opvattingen van leerlingen. Dat is eigen aan de puberteit. Maak je dus niet te snel zorgen. Zit er herhaling in het extreme gedrag of uitspraken van de leerling? Dan mag er wel een belletje rinkelen. Er bestaat geen lijstje van kenmerken dat je maar af te vinken hebt om er zeker van te zijn dat je te maken hebt met een radicaliserende jongeren. Het is geen exacte wetenschap. Wanneer je verontrustende signalen oppikt is het belangrijk dat je die ook met collega’s en ouders bespreekt. Zien/horen zij hetzelfde als jij? Zijn zij ook verontrust? Er kan sprake zijn van radicalisering als er een combinatie van signalen zich voordoet en als meerdere mensen uit de omgeving van de jongere, onafhankelijk van elkaar, verontrust zijn. Daarbij is het belangrijker eerder te focussen op gedrag dan op uiterlijkheden: jongeren trekken zich terug, snijden banden door met vrienden en naasten, schoolresultaten veranderen, jongeren stoppen plots met activiteiten die ze anders wel deden (hobby’s, uitgaan,…), jongeren gaan zich plots anders kleden, enzovoort.

Op onderstaande link vind je een handig instrument dat werd ontwikkeld door het Nederlands Jeugdinstituut om signalen van radicalisering te herkennen:

http://www.nji.nl/nl/Pol_Rad_Herkenning_duiding.pdf


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat kan ik doen als leerkracht?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We moeten een onderscheid maken tussen twee groepen van jongeren. Enerzijds heb je jongeren die zo ver geradicaliseerd en gehersenspoeld zijn, dat een gesprek niet meer mogelijk is. Zij neigen stilaan naar de bereidheid tot actie. Hier moeten justitie en hulpverlening worden ingeschakeld (zie: waar kan ik terecht met vragen). Dit is echter een minderheid. Met de grote groep van jongeren die radicale ideeën ontwikkelen, zijn leerkrachten wel nog in staat om contact te leggen. De rode draad in wat je zelf als leerkracht kan doen is dan: onophoudelijk blijven proberen om contact te leggen en te behouden met de jongeren die radicaliseren. Laat hen niet los, ook al ben je het fundamenteel oneens met wat ze zeggen of verdedigingen.

Enkele tips:

-        Sluit als leerkracht de ogen niet voor radicale opvattingen van leerlingen. Uitsluiten, straffen of negeren zorgt er alleen maar voor dat een jongere aansluiting zoekt bij gelijkgestemden.

-        Vertrouw op je eigen kunnen. Laat je niet afschrikken door de ideologische ‘verpakking’.

-        Verdiep je in het verhaal van de jongere. Wat is er met vader of moeder gebeurd? Welke ervaringen heeft men op school of op straat? Hoe heeft dit zich in opvattingen vertaald? 

-        Spreek respectvol, met veel geduld en ‘aanklampend’ met deze jongeren. Empathie met de verontwaardiging van de jongere over onrechtvaardige toestanden, is een ingang om contact te leggen. Maak duidelijk dat je beschikbaar blijft, ongeacht hoe lang dat moet zijn, tot de jongere klaar is om een gesprek met je aan te gaan.

-        Wees voor jezelf bedacht op het gebruik van algemeenheden en vermijd polariserende taal.

-        Maak gebruik van geweldloze communicatie en train de leerlingen hier in.

-        Probeer hun gevoel van discriminatie weg te nemen door een uitgesproken anti-racististische houding. Neem als school bijvoorbeeld een initiatief tegen islamofobie.

-        Creëer een verbindend schoolklimaat, waar jongeren zich thuis voelen, een stem hebben en waar naar hen geluisterd wordt. Sommige jongeren radicaliseren, omdat ze het gevoel hebben dat ze geen gelijke onderwijs- en jobkansen hebben. Hun situatie lijkt soms uitzichtloos. Bied hen kansen en motiveer hen.

-        Werk aan mediawijsheid. We hebben een beeldsamenleving en sommige jongeren zien door de bomen het bos niet meer: welke beelden en gebeurtenissen zijn belangrijk, welke zijn echt? Leer hen de beelden plaatsen. Jongeren zoeken antwoorden online, maar wat ze daar vinden is vaak eenzijdig en radicaal.

-        Veel van de energie om de wereld te veranderen kan worden gekanaliseerd in positieve projecten. Bied die dan ook aan of ga er samen met de jongere naar op zoek. Schep alternatieve kansen voor jongeren om uiting te geven aan hun idealisme, om zich in te zetten tegen het onrecht dat ze voelen, om zich te profileren als moedig, sterk en offervaardig zonder dat ze zichzelf of hun omgeving daarmee kwaad berokkenen.

-        Radicalisering is een proces en een proces kan je altijd terugdraaien. Ook als leraar. Radicalisering is onder meer gestoeld op vervreemding, indoctrinatie en intoxicatie. Als leraar kan je een tegengif zijn. Bied nieuwe, frisse denkkaders die een tegenverhaal bieden.

-        Geef een jongere nooit op omwille van zijn ideeën alleen. Er is meestal nog wel een manier om extreme idealen in iets positiefs te doen uitmonden. 

-        Schakel niet overhaast andere instanties in. Vertrouwen is belangrijk om jongeren te kunnen vasthouden.  

 

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips in de praktijk

Je houdt toezicht in het computerlokaal en merkt op dat een leerling filmpjes kijkt over Syrië.


Kijk niet weg alsof je het niet gezien hebt maar spreek de jongere aan.

Zeg niet: ‘Wat kijk jij nou? Dat kan absoluut niet? Ga onmiddellijk naar de directeur.’

Maar wel bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je filmpjes kijkt. Houdt het jou erg bezig wat er daar gebeurt?’ Op die manier krijg je toegang tot de onderliggende gevoelens van de jongere. Waarom kijkt hij naar die filmpjes? Wat raakt hem? Het zal misschien niet van de eerste keer lukken om een echt gesprek te hebben. Kom er dan later nog eens op terug. Laat de jongere niet los. Laat hem merken dat je begaan bent met zijn gevoelens over de kwestie. Misschien kunnen jullie uiteindelijk komen tot bijvoorbeeld het opzetten van een actie op school voor de Syrische vluchtelingen om zo de gevoelens van die jongeren om te zetten in een positief engagement.

 

Naar aanleiding van de Charlie Hebdo-aanslag vindt er een kringgesprek plaatst in de klas. Een leerling zegt nogal geagiteerd dat hij best begrijpt waarom die tekenaars vermoord werden.


Word niet boos. Ga niet meteen in discussie over persvrijheid of normen en waarden maar probeer te achterhalen vanwaar deze extreme mening komt.

Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat dit je precies heel erg kwaad maakt. Kan je mij uitleggen waarom jij begrijpt dat die tekenaars zijn vermoord?’

Als de leerling aangeeft dat hij, als moslim, zich gekwetst voelt, door die tekeningen, erken dan dat gevoel, heb er respect voor en geef hem de kans om uit te leggen aan zijn medeleerlingen waarom dat voor hem kwetsend is. Maan andere leerlingen aan om steeds vanuit zichzelf te spreken tijdens het gesprek: ‘ik vind’, ‘ik denk’ en niet over de andere. Zo vermijd je polarisering in de klas.

 

Een aantal leerlingen op de school geven aan dat ze naar aanleiding van de mediaberichtgeving over extremistisch geweld, regelmatig uitgescholden worden omwille van hun moslim zijn.


Laat de klachten van de leerlingen niet blauw-blauw, maar neem ze serieus. Ga het gesprek aan met de pesters binnen een herstelgerichte context. Versterk de dialoog. Zoek naar manier om de polarisering op jouw school tegen te gaan. Indien nodig kan je op zoek gaan naar ondersteuning om dit aan te pakken.

 


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar kan ik terecht met vragen?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Scholen mogen geen klikomgeving zijn. Stel je je vragen bij het gedrag van een leerling? Overleg dan eerst met collega’s en de leerlingenbegeleiding. Hebben verschillende collega’s vragen, kaart dit dan aan bij de ouders en probeer de oorzaak te achterhalen, net zoals je dat doet wanneer een leerling spijbelt of pest. Pas wanneer elke mogelijkheid voor een gesprek is uitgeput en je het gevoel hebt dat je geen contact meer kan leggen met de jongere, doe je er goed aan om een instantie te alarmeren.

  • De eerste stap is dan de cel leerlingenbegeleiding en het CLB. Een goed werkende leerlingenbegeleiding kan gedragsveranderingen van leerlingen op tijd detecteren en er gepast op inspelen. Die gedragsverandering kan verschillende oorzaken hebben, waarvan radicalisering er één is. CLB's kunnen, vanuit hun draaischijffunctie, leerlingen opvangen en doorverwijzen naar gepaste hulpverlening.
  • LOP's (lokaal overlegplatform) zijn goed geplaatst om signalen op te vangen, omdat het een overleg is met vertegenwoordigers uit CLB's, scholen, etnisch-culturele minderheden, schoolopbouwwerk, integratiesector, armoedeverenigingen en anderen. Ze kunnen in die context bijvoorbeeld beslissen om gezamenlijke vormingsacties op te zetten voor ouders, leerlingen, leraren en directies. Ook waar een jongere niet (meer) welkom is op school, kan het LOP bemiddelen.
  • Scholen en lokale politiediensten werken samen om het lokaal veiligheidsbeleid en de specifieke aanpak van de jeugdcriminaliteit te versterken en/of bij te sturen Ook de aanpak van radicalisering hoort daarbij. Heb je als school een vermoeden van radicalisering, dan kan je bij je aanspreekpunt van de lokale politie terecht, zonder onmiddellijk zeer verregaande maatregelen te nemen t.a.v. een leerling. Belangrijkste is dat de school alert is, de leerling opvolgt, begeleidt en indien nodig advies en hulp kan vragen aan de politie. Scholen en lokale politiediensten werken samen in het kader van de federale omzendbrief PLP 41. Op basis van de evaluatie van deze omzendbrief werd de krijtlijnennota rond de samenwerking in het kader van de PLP41 geactualiseerd en in omzendbrief NO/2013/03 samen gezet (zie link). Ook het thema radicalisering komt aan bod in de omzendbrief. http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=14606
  • Ook bij de lokale overheid kan je verontrustende signalen melden. Sommige steden hebben een deradicaliseringsambtenaar of preventieambtenaar in dienst die lokale actoren rond de tafel brengt om te zoeken naar oplossingen.
  • Als je de lokale instanties hebt geraadpleegd, maar nog steeds met vragen zit, kan je terecht bij het aanspreekpunt 'deradicalisering onderwijs' van de Vlaamse overheid. Scholen en leerkrachten kunnen met vragen terecht op deradicalisering.onderwijs@vlaanderen.be.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondersteuning?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Op onderstaande link vind je de websites en adressen van de pedagogische begeleidingsdiensten van de verschillende netten:

http://www.ond.vlaanderen.be/sites/pbd.htm

 

Wil je als school iets  doen met toenemende klachten van moslimleerlingen over pestgedrag en racisme? Wil je de polarisering doorbreken?  Ga je licht eens opsteken bij School Zonder Racisme. Meer info op:

http://www.schoolzonderracisme.be


Zoek je tools om de weerbaarheid van jongeren te vergroten? Dan kan je terecht bij Arktos vzw voor hun BOUNCE-tool. BOUNCE helpt de veerkracht van (kwetsbare) jongeren t.a.v. radicale invloeden te versterken en maakt hun sociale omgeving bewust. BOUNCE Young is een trainingstool om aan de slag te gaan met jongeren, BOUNCE along is een bewustmakingstool voor ouders en eerstelijnswerkers en BOUNCE UP is een train-de-trainer voor begeleiders, leraren en hulpverleners.

Bekijk hier een introdutiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=K5KwsCigEzU

Meer info: http://arktos.be/#/nl/page/77

 

Wil je meer weten over identiteitsontwikkeling van moslimjongeren? vzw Motief biedt scholen en jeugdwerkers vorming op maat aan. Scholen en organisaties uit het jeugdwerk kunnen bij hen terecht met uiteenlopende vragen over het omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit. Ze werken zowel rond vragen die zich stellen op het niveau van het beleid en de visie van de school of organisatie, als rond vragen die vanuit het klaslokaal of de praktijk van jeugdwerkers naar boven komen. Alle info op: http://www.motief.org/index.php/en/vorming/onderwijs-jeugdwerk

 

Bij het Agentschap Integratie en Inburgering kan je als school terecht voor ondersteuning rond diversiteitsvraagstukken. De integratiecentra begeleiden scholen en bij het Kruispunt Migratie-Integratie kan je terecht voor allerhande vormingen. Meer info op: http://www.integratie-inburgering.be

Zoek je info of trainingen in Socratische gespreksvoering, actief luisteren of geweldloze communicatie? Kijk eens op onderstaande links:

http://www.blabla-blabla.be/index_1.html

http://www.socratischgesprek.be/

http://www.diversiteitinactie.be/themas/communicatie-met-ouders/professionalisering/gesprekken-voeren-met-ouders/gespreksvaardigheden



Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer weten?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Herbekijk een uitzending van Klasse Live met Bilal Benyaich, politicoloog aan de VUB en UGent, en Chris Wyns, aanspreekpunt radicalisering van het VVKSO. Beide heren antwoorden op vragen vaan leerkrachten en directeurs over het thema ‘radicalisering’:

https://www.youtube.com/watch?v=rq_pru1TJ7Y

 

Op onderstaande link lees je een interessant interview in Klasse met onderzoekster Jannie Noppe (Ugent) over omgaan met radicalisering naar aanleiding van de aanslag van Anders Breivik:

http://www.klasse.be/archief/de-vloek-van-utoya/

 

Op onderstaande website (omgaan met idealen) vind je heel wat informatie, tips, tips-op-maat, trainingen, enzovoort over omgaan met extreme idealen:

http://www.omgaanmetidealen.nl

 

Lees hier de Nederlandse publicatie ‘Puberaal, lastig of radicaliserend?’ van Ine Spee en Maartje Reitsma: http://www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/Sociale%20veiligheid/Puberaal-lastig-of-radicaliserend.PDF

 

Boekenlijst over het thema bij DocAtlas (Antwerpen) en interessante publicaties:

https://docs.google.com/file/d/0B0W4rzpv1cLpQ0tISWV2UEdpN2s/edit?pli=1

http://www.forum.nl/Portals/0/publicaties/Idealen-op-drift.pdf

 

Herbekijk een panelgesprek met Bilal Benyaich (VUB), auteur van het boek 'Islam en radicalisme bij Marokkanen in Brussel', Samira Azabar (Motief vzw, Baas over eigen hoofd!), Jan Jaap de Ruiter, Arabist aan de Universiteit van Tilburg en Chams Edinne Zaougui, Arabist en vaste opiniemaker bij De Standaard.

http://www.almawada.be/component/allvideoshare/video/latest/kifkif-debat-radicalisering-bij-jongeren-in-belgie-en-nederland-antwerpen-23-10-13

 




Inhoud blog
  • Situering
  • Begrip
  • Radicalisering en identiteitsontwikkeling
  • Hoe herken ik radicalisering?
  • Wat kan ik doen als leerkracht?
  • Tips in de praktijk
  • Waar kan ik terecht met vragen?
  • Ondersteuning?
  • Nog meer weten?

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Nood aan ondersteuning?

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs