Download de materialen en pak de zip uit. Open de map en kopieer het masker 20/20. Ga nu naar de map MY PSP FILES, klik met de rechter muistoets op de map "maskers" en kies voor "plakken".
Als je het lettertype Al Hurried Note nog niet geïnstalleerd staan hebt:
Kopieer het lettertype en plaats het in de map Windows/Fonts.
of
Klik (dubbel) op het lettertype "Al Hurried Note" en minimaliseer onderaan in je startbalk.
Open je tube en de wallpapers in PSP.
Eerst gaan wedewallpapers "les10 Bergen" en "les 10 Beer" omtoveren in "misted tubes". Dat doen we door het vervagingsmasker 20/20 te gebruiken.
5. LAGEN - MASKER LADEN/OPSLAAN - MASKER LADEN VAN SCHIJF
Klik op het kleine pijltje naast het nu actieve masker en kies voor het masker 20/20.
Aangevinkt: Luminantie van bron/ aanpassen aan doek/ alle maskers verbergen
LADEN
6. LAGEN- SAMENVOEGEN- GROEP SAMENVOEGEN
Je misted tube is nu klaar. Sla hem op als "bergen tube.pspimage".
7. Activeer de "Wallpaper Beer.jpg".
8. AFBEELDING - FORMAAT WIJZIGEN
PIXELAFMETINGEN Breedte: 400 PIXELS
9. AANPASSEN - EENSTAPS-FOTOCORRECTIE
10. LAGEN - LAAG MAKEN VAN ACHTERGRONDLAAG
11. LAGEN - MASKER LADEN/OPSLAAN - MASKER LADEN VAN SCHIJF
Alles staat nog goed - LADEN
12. LAGEN - SAMENVOEGEN - GROEP SAMENVOEGEN
Je misted tube is nu klaar. Sla hem op als "beer tube.pspimage".
13. Voorgrond kleur op HTML: #e8e2f4
Achtergrondkleur op HTML: #807e40
Zet de voorgrondkleur op verloop:
stijl: lineair (eerste vakje) hoek: 0 herhalingen: 0vinkje bij omkeren.
14. BESTAND - NIEUW - NIEUWE AFBEELDING - 490 X 400 - TRANSPARANT
15. Giet met gereedschap vlakvulling (F op je toesenbord) het verloop uit op de transparante achtergrond.
16. Activeer je zelfgemaakte misted tube: "bergen tube.pspimage".
BEWERKEN - KOPIEREN
17. Activeer terug je plaatje met het verloop.
BEWERKEN- PLAKKEN ALS NIEUWE LAAG.
Staat dadelijk goed.
18. Activeer nu je zelfgemaakte misted tube: "beer tube.pspimage".
BEWERKEN - KOPIEREN
19. Activeer terug je crea.
BEWERKEN- PLAKKEN ALS NIEUWE LAAG.
Schuif de beer met het verplaatsingsgereedschap naar rechts onder (zie mijn voorbeeld).
20. Activeer nu de gereedschap Wisser (X op je toesenbord).
Zet de voorinstellingen zoals in de printscreen:
Vergroot je plaatje met het gereedschap Zoomen (Z op je toesenbord) tot 200 % (zo kan je veel nauwkeuriger werken).
Gom nu de mist boven de beer weg, doe het voorzichtig aan de rand van de beer zelf. Als je per ongeluk toch een stukje van de beer zelf weg gomt , klik dan bovenaan even op het pijltje naar links (laatste opdracht ongedaan maken). Voor het fijnere werk zet je de grootte van je wisser op 5, voor de grotere oppervlakken, verder weg van de beer, kan je de grootte bv op 20 zetten.
21. Activeer nu de tweede laag "raster1" in je lagenpalet, dit is de laag van de bergen.
Zorg er voor dat je plaatje nog steeds op +-200% staat (naar gelang je beeldscherm en je ogen) zodat je goed kan zien wat je doet. Je ziet dat de roze bloemen in de wei door de witte steen schijnen. Dit gaan we nu wissen op dezelfde wijze als hiervoor.
Zoom je plaatje daarna weer uit tot 100%.
22. Activeer de tube van het meisje "SS_310.pspimage".
Sluit raster 1 en 2 en zorg dat je op de middelste laag van het meisje staat, de laag merged.
26. Activeer terug je crea en zorg dat in je lagenpalet de bovenste laag(raster 2, de laag van de beer) geactiveerd staat.
BEWERKEN- PLAKKEN ALS NIEUWE LAAG.
Schuif het meisje met je verplaatsingsgereedschap naar links onder (zie mijn voorbeeld).
27. Activeerweer je gereedschap Wisser (X op je toesenbord).
Zet de voorinstellingen zoals in de printscreen:
Vergroot je plaatje met het gereedschap Zoomen (Z op je toesenbord) tot+- 150% (zo kan je veel nauwkeuriger werken).
Wis de mist aan de rechtse kant van het meisje weg, als ook boven het hoofd.
Tegen het haar en het lichaam van het meisje aan zet je de grootte van de wisser weer kleiner en zoom (als dat makkelijker werkt) nog iets meer in. Neem je tijd om nauwkeurig te werken. Klik op het pijltje naar links (ongedaan maken) als je het meisje zelf raakt.
Alvorens je nu alle lagen gaat samenvoegen, controleer je alles nog eens door alle lagen te sluiten met het oogje dat voor elke laag staat. Open elke laag eens apart of laat de laag met het verloop ook open ... je kan nu heel duidelijk zien waar je nog een beetje moet bij gummen.
Sla je plaatje nu al eens tussentijds op als "wonderful.pspimage". Zo kan je later indien nodig nog zaken gaan verbeteren zonder dat je van voor af aan moet herbeginnen.
28. LAGEN - SAMENVOEGEN - ALLE LAGEN SAMENVOEGEN.
29. AFBEELDING - RANDEN TOEVOEGEN
2 PIXELS(symmetrisch aangevinkt) MET JE DONKERGROENE ACHTERGOND KLEUR HTML: #807e40
Door met je rechtermuisknop in de kleur te klikken krijg je de recente kleuren kader. Onderaan links zie je de voor- en achtergrond kleur staan en kan je met het pipetje klikken in je achtergrondkleur zodat deze dadelijk geselecteerd staat.