Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
09-02-2012
verslag dag 4
VERSLAG 4: DONDERDAG 09 FEBRUARI 2012
Annelies, Marlies en Annelore hebben deze morgen de kostuums afgehaald. We hebben een kostuum voor een ridder, een edelman en een edelvrouw met bijhorend hoedje.
We konden in het kostuum atelier geen attributen verkrijgen voor de workshop drama. We konden wel kostuums huren voor arme mensen, maar dan zouden we onmiddellijk voor alle leerlingen een kostuum moeten betalen. Dus 6 keer (aantal leerlingen in workshop) 6 euro. Dit vonden wij toch te duur. Als oplossing heeft Annelies een kennis gevraagd om 6 jutezakken.
We hebben de enveloppe van mevrouw Van Eeckhoutte met het huidige stadsplan van Brugge goed ontvangen. Dank daarvoor.
Pamela en Barbara zijn de plankjes gaan ophalen in het VTI.
Pamela heeft drie binnenbanden mee.
We kregen het muziekfragment van meneer Dewitte.
Annelies brengt meester Steven op de hoogte van de tijdsindeling (wegvallen speeltijd) en de inhoud van het praktijkmoment. Werkblaadjes worden ook doorgestuurd.
Annelore zorgt voor 9 kleurenkopies van de oude kaart van Marcus Gerard, zodat de leerlingen een duidelijke kaart hebben om op te werken per 2. Het bleek niet duidelijk genoeg te zijn in zwart wit. Aangezien er geen beamer is in de klas zorgt zij ook voor de foto's en de prenten in boeken.
Annelies zal deze namiddag naar een winkel gaan om een stok te kopen voor de workshop katapult. Ze zal kijken om deze in stukjes te snijden. Zo is de workshop voor de katapult ook helemaal in orde.
Yanne heeft thuis de dramaworkshop afgewerkt.
Annelore heeft de leerwandeling afgewerkt en daar een werkblaadje voor gemaakt.
Marlies heeft een werkblaadje gemaakt voor het eerste deel voor de workshops: de verkenningsfase.
Pamela heeft thuis de puzzels en de kaartjes voor de groepsverdeling gemaakt.
Barbara liet ons weten dat ze morgen niet zal komen.
Annelies (workshop = min 30 min)
9u30 neem de edelvrouwen mee
(Marlies helpt)
10u komen de edelmannen van drama bij Yanne (Yanne kan helpen tot 10u15) (Pamela helpt
10u15-10u30)
10u45 komen de ridders van drama bij Yanne
(Marlies helpt)
Annelore (leerwandeling = 25 min)
9u30 neem de groep van Pamela, ridders
mee (Pamela gaat mee). Duurt tot 10u15
10u15 terug naar Markt (Marlies heeft de
edelvrouwen al ingezet met de leerwandeling)
duurt tot 10u45
10u45 terug naar Markt (Pamela heeft de edelmannen al ingezet met de leerwandeling) duurt tot 11u20
Yanne (drama = 25 à 30 min)
9u30 10u edelmannen
om 10u moeten de Edelmannen naar
Annelies. Eventueel tot 10u15 helpen bij Annelies
10u15 10u45 ridders om 10u45 moeten ze naar Annelies
10u55 11u20 edelvrouwen
Edelvrouwen
9u30 10u
Katapult (Marlies)
10u 10u45 leerwandeling (Marlies gaat mee)
10u55 11u20 drama (mogen eventueel eerst naar toilet)
9u30 10u drama
10u 10u30 katapult (Yanne
tot 10u15 daarna helpt Pamela)
10u30 11u20 leerwandeling (Pamela)
Pamela
9u30 10u15 leerwandeling met de Ridders daarna moeten de
ridders naar drama.
10u15 gaan helpen bij Annelies met de katapult, de edelmannen zitten daar.
10u30 met de edelmannen op leerwandeling vertrekken.
Om 11u20 terug met de edelmannen op school.
Marlies
9u30 10u katapult met edelvrouwen
10u 10u45 leerwandeling met edelvrouwen (edelvrouwen gaan nu naar drama)
10u45 11u20 katapult met ridders
Indeling uur instap en verwerving (voor de workshops):
10 min: binnenkomen, gerief uithalen, naar ICT-lokaal gaan
Aanwezig: Pamela, Annelies, Annelore, Marlies en Yanne
Vandaag hebben we ons praktijkmoment (bijlage) verder afgewerkt. Het concept was al voor 80% bepaald. We hebben dit vandaag verder uitgewerkt en uitgediept.
We hebben ook de workshops uitgewerkt. De workshop van de katapult en drama zijn praktisch volledig af op enkele aanpassingen na. Morgen zullen we nog verder werken aan de workshop van de leerwandeling. We moeten ook nog wat meer inhoudelijke informatie hebben. De inhoudelijke informatie staat nog niet uitgetypt in het document van het praktijkmoment, maar zal er zeker nog aan toegevoegd worden.
Om 11 uur hadden we een afspraak met onze begeleidende docent op school (mevrouw Van Eeckhoutte). Zij hielp ons nog verder op weg. Ze zei ons dat onze timing voor de leerwandeling (30min) te kort zou zijn. We hebben samen wat gepuzzeld aan de timing. Het definitieve resultaat vindt u hieronder.
Gedetailleerd overzicht tijdsindeling:
8u30 9u30 onthaal, instap en inhoudelijke info
groep ridder (Pamela)
Leerwandeling (Annelore) 45min 9u30 10u15
Drama (Yanne) 25 min 10u15 10U40
Katapult (Annelies) 30 min 10u50 11u20
groep edelman (Barbara)
Katapult (Annelies) 30 min 9u30 10u
Leerwandeling (Annelore) 45 min 10u 10u45
Drama (Yanne) 25 min 10u55 11u20
groep edelvrouw (Marlies)
Drama (Yanne) 25 min 9u30 9u55
Katapult (Annelies) 30 min 9u50 10u20
Leerwandeling (Annelore) 45 min 10u35 11u20
11u20 11u40 evaluatie en afsluit
Extra:
Er werd gemaild naar meneer Dewitte voor het klankfragment van de klank in de stad. Hij heeft dit fragment op zijn computer thuis staan en zou het ons doorsturen, maar dit is nog niet gebeurd.
Annelies stuurde vandaag nogmaals de link door met de blog, aangezien deze niet is toegekomen bij de docenten.
Een kleurenkopie in A3 in de acco kost 1 euro (voor de puzzelstukken).
Marlies zorgt voor het portfolio.
Instap laten doorgaan in ICT-klas (mogelijkheid om filmpjes te tonen + veel plaats voor groepsverdeling).
Annelore zorgt voor etiketten voor de namen van de leerlingen en Pamela voor de gekleurde stickertjes.
Planning donderdag:
Afhalen van kostuums (edelman, edelvrouw en ridder + attributen voor de workshop over drama).
Verder uitwerken van de leerwandeling + uitproberen van de leerwandeling.
Werkblad maken voor de leerwandeling.
Verder uitwerken inhoudelijke input.
De drie puzzels maken.
Meester Steven mailen met de werkblaadjes (voor kopies) en op de hoogte brengen van de tijdsindeling (speeltijd die niet wordt gerespecteerd).
Aanpassen workshop drama (tips van meneer Crul toepassen).
Uitproberen katapult + stok kopen.
IN DE BIJLAGEN HIERONDER BEVINDEN ZICH DE UITGEWERKTE DOCUMENTEN VAN DE WORKSHOPS DRAMA EN KATAPULT, DE FICHES VOOR DE VERSCHILLENDE GROEPEN EN HET ALGEMEEN UITGESCHREVEN PRAKTIJKMOMENT.
Aanwezig: Pamela, Barbara, Annelies, Annelore, Marlies en Yanne
Instap en inhoudelijke input
1. Toneeltje
Om de kinderen te betrekken zullen we starten met een toneeltje. Er zijn drie gidsen in de klas die de leerlingen vertellen dat ze in de stad mensen uit de middeleeuwen zijn tegengekomen. Deze drie middeleeuwse mensen (ridder, edelman en edelvrouw) komen de klas binnen en zijn verwonderd over alles wat ze zien (pc, kleren kinderen...).
Er zijn dus 3 gidsen en 3 verklede personen.
2. Situering middeleeuwen
We gaan eens kijken waar deze mensen vandaan komen. De middeleeuwen wordt gesitueerd op de tijdsband en Brugge wordt gesitueerd in de ruimte.
3. Introductie thema
Het thema 'langs straten en pleinen' wordt geïntroduceerd.
Er wordt een filmpje getoond.
4. Inhoudelijke informatie
5. Groepsverdeling
Aan de hand van een afbeelding van een ridder, edelman en edelvrouw die de leerlingen krijgen.
Deze afbeelding verwijst naar de verklede persoon waar ze naar toe moeten gaan en dus ook de workshop die ze eerst zullen volgen.
De groepsleden zullen verantwoordelijk gesteld worden voor één bepaalde workshop. We zijn daar dan specialist van en schuiven dus niet door samen met de leerlingen.
Workshops
Morgen bepalen we de duur van de workshops. Dit is afhankelijk van het lessenrooster van de klas.
We zouden opteren voor een drietal workshops. We hebben goed nagedacht over de keuze van de workshops rekening houdend met een variatie aan werkvormen. We besloten om de workshop rond spelen in de middeleeuwen (schilderij Pieter Breughel, zelf spelletjes spelen van vroeger) niet te doen.
1. Drama
De leerlingen beelden een verhaal uit (vertelpantomime) of maken stilstaande beelden van een situatie (tableau vivant).
We zouden het verhaal zelf schrijven. Volgende elementen zouden we er zeker in verwerken: handel op de markt, het verschil tussen rijk en arm.
Eventueel kunnen we de klank van de stad hier ook in verwerken.
Er wordt gevraagd aan de mentor als er verkleedkleren beschikbaar zijn in de school. Eventueel kijken we donderdag in het kostuum atelier als er leuke attributen zouden zijn voor deze workshop.
2. Katapult
Het VTI Oostende heeft gezorgd voor 25 plankjes. We hebben ook al 3 binnenbanden.
We zouden nog moeten kijken voor een stok (die we in stukjes snijden). Er moeten dan gaatjes komen in de plankjes en in elke plank moeten er twee stukken stok komen.
Er wordt gevraagd aan de mentor indien er een boormachine en werkhandschoenen beschikbaar zijn op de school. Er wordt ook gevraagd om de leerlingen een houten lepel te laten meebrengen.
3. Leerwandeling
We zullen morgen de route uitstippelen en beginnen aan het uitwerken van een werkblaadje op basis van de workshop 'leerwandeling'. Zie ook andere posts op de blog.
Puzzelstukken
We willen graag werken met het verdienen van puzzelstukken.
Eventueel kunnen de leerlingen ook extra puzzelstukken verdienen indien ze tijdens de workshop nog vragen kunnen beantwoorden.
Vragen voor mentor:
Welke klas? Klopt het met de lijst (5A)?
Hoeveel leerlingen zitten in de klas?
Hebben de leerlingen al iets geleerd over de middeleeuwen?
Hoe ziet het lessenrooster eruit (beginuur, pauze, middagpauze)?
Welke audio-visuele materialen zijn er aanwezig (pc, beamer...)?
Is er een andere klas waarin we ook mogen werken?
Is er een boormachine op de school die wij mogen gebruiken voor de workshop katapult?
Zijn er werkhandschoenen beschikbaar voor de leerlingen?
Zijn er harde mappen aanwezig voor de leerlingen die ze kunnen gebruiken om gemakkelijk te noteren tijdens de leerwandeling?
Nog aan te vullen.
Verslag bezoek mentor:
Om 16.30 uur werden Annelies en Marlies verwacht bij meester Steven. Toen zij daar aankwamen, was de studie nog bezig waar hij toezicht moest houden.
Hij heeft met veel plezier een duidelijk antwoord gegeven op al onze vragen.
Beginsituatie leerlingen:
Vrijdag zullen we werken met 17 leerlingen die dit jaar al veel hebben waargenomen rond de middeleeuwen. De leerlingen zijn het gewoon om zich buiten de klas in de stad te begeven onder begeleiding. Ze werken ook vaak via hoekenwerk met doorschuifsysteem.
Meester Steven zal zorgen dat we een extra lokaal ter beschikking hebben, zodat er voor alle workshops genoeg ruimte is.
Ten slotte hebben we afgesproken dat Annelies hem op de hoogte zal houden, zodat hij tips kan geven waar nodig.
Werkblaadjes moeten voor donderdagmiddag doorgestuurd worden om voor de leerlingen te kopiëren.
Te doen voor woensdag:
Stand van zaken overlopen
Mailen naar meneer Dewitte voor geluidsfragment 'de klank van de stad'
De workshops vandaag gingen door in de stad Brugge zelf.
We hebben besloten om met velen de workshop 'Hoe leid ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier' te volgen, aangezien deze rechtstreeks verband houdt met ons thema 'langs straten en pleinen'.
Het overzicht geeft weer wie welke workshops heeft gevolgd.
Pamela
Yanne
Barbara
Annelies
Marlies
Annelore
Voormiddag
10 uur
3a:
De
erfgoedkoffer
5a:
Stadszoektocht
bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
5a:
Stadszoektocht
bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
6a:
Spelen in
de middeleeuwen
3a:
De
erfgoedkoffer
Namiddag
14 uur
6b:
Spelen in
de middeleeuwen
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
4b:
Hoe leid
ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
WORKSHOP 3: De erfgoedkoffer
Deze workshop was niet relevant voor ons thema.
Toch was de uitleg die we kregen in verband met het ontstaan van boeken heel interessant. Boeken ontstonden in drie fases: in de eerste fase werden boeken geproduceerd in kloosters, in de tweede fase in de universiteitssteden zoals Oxford, Bologna, Parijs en ten slotte de derde fase de boekdrukkunst waardoor boeken goedkoper werden.
In de eerste twee fasen was elk boek uniek doordat het met de hand geschreven was en er soms wel dingen werden weggelaten of toegevoegd, een ander dialect werd gebruikt...
Vervolgens gingen we in de workshop zelf aan de slag met een ganzenveer en inkt. We leerden een schrift aan uit de middeleeuwen waarbij je blad recht moet liggen en je je pen in een hoek van 45 graden moet houden. De letters zijn allemaal heel hoekig.
Het was tof dat we zelf volop mochten experimenteren met het schrift.
Ten slotte heeft mevrouw Michiels zelf nog uitleg gegeven hoe we dit concreet kunnen aanpakken in de klas. Deze praktijkgerichte informatie is natuurlijk heel interessant. Als gemakkelijk en goedkoop alternatief voor een ganzenveer kan je namelijk ook een halve wasknijper gebruiken. Je kan eventueel ook een inkeping maken aan de bovenkant zodat je twee lijnen hebt bij het schrijven. Ter vervanging van de inkt kan je ecoline gebruiken. Dit heeft hetzelfde resultaat als met een ganzenveer. Het is een zeer leuk idee die we zeker kunnen meenemen naar de praktijk.
WORKSHOP 4: Hoe leid ik een leerwandeling in Brugge op een actieve manier?
Het was prachtig weer in Brugge, maar wel ontzettend koud! Ondanks deze koude hebben we enorm veel bijgeleerd en hebben we ons goed geamuseerd.
Deze workshop zullen wij zeker gebruiken voor ons praktijkmoment. Met een thema 'langs straten en pleinen' lijkt een leerwandeling langs de straten en pleinen in Brugge namelijk noodzakelijk.
Een groot voordeel is dat de school (Het Palet) in het stadscentrum gelegen is. We zouden de leerwandeling op aanraden van mevrouw Van Eeckhoutte beperken tot de Markt (Belfort, standbeeld Jan Breydel en Pieter De Coninck, waterhallen, meridiaan 3), de Burg (Heilige bloedkapel, stadshuis, Sint Donaaskerk), Huidenvettersplein en Wollestraat (houten huizen).
Eventueel op de terugweg kunnen we ook nog even halt houden bij de Onze-Lieve-Vrouwekerk en het Sint-Janshospitaal van vroeger, aangezien dit heel dicht gelegen is bij de school.
In de post 'ingevuld werkblad leerwandeling' staat het werkblad van de leerwandeling die wij hebben ingevuld gedurende de workshop.
WORKSHOP 5: Stadszoektocht bronnen onderzoek rond geloof en bijgeloof
Door foute communicatie begon de workshop een stuk later. Hierdoor werd de workshop wat ingekort. Aangekomen in het volkskundemuseum moesten we het stadsplan van Brugge (Marcus Gerards, 1562) puzzelen. Eens de kaart volledig was, werden we in groepjes verdeeld. In die groepjes kregen we elk een gebouw toegewezen dat iets te maken had met (bij)geloof in de middeleeuwen.
Nadat we ons even terug konden opwarmen, werden we terug de barre koude ingestuurd. Wij kregen de opdracht om rond de Heilige Bloedkapel te werken. Graaf Diederik van der Elzas trok meer dan eens als kruisvaarder naar Palestina. Volgens de middeleeuwse legende bracht hij van een van zijn tochten de relikwie van het Heilige Bloed mee. Vandaag de dag kan je dit relikwie nog steeds elke dag bezichtigen in de Heilige Bloedkapel en wordt het elke voormiddag en namiddag geëerd. Wij hadden de mogelijkheid niet om de kapel te bezichtigen doordat er juist een verering doorging.
Zodra de opdrachten vervuld waren, keerden we terug naar het museum. Daar volgde een evaluatie van datgene dat de verschillende groepjes hadden onderzocht tijdens hun zoektocht.
WORKSHOP 6: Spelen in de middeleeuwen
Er was een groot verschil tussen hoe rijke en arme
kinderen speelden.
TIJD:
rijke
kinderen konden echt spelen zoals de kinderen nu
arme kinderen moesten werken, ze speelden met zelfgemaakt materiaal.
Het speelgoed van rijke kinderen werd gemaakt uit metaal, aardewerk, glas deze zijn bewaard gebleven.
Het
speelgoed van de arme kinderen is niet bewaard gebleven. Het werd gemaakt uit hout, been
Gelukkig hebben we een schilderij van Pieter Brueghel dat weergeeft hoe en waarmee de kinderen speelden. We kregen informatie over deze schilder en we bespraken zijn
schilderij De kinderspelen.
De
volgende spelletjes werden gespeeld: een bezem op de vinger in evenwicht
houden, tollen, paardje spelen, steekspel, vechten, kakstoeltje spelen, draaien
met de rok, stokje in een stront steken, tuimelen, bikkelen, steltlopen, haasje
over, hoepelen, winkeltje spelen, schommelen, processie spelen
Ons
thema gaat over straten en pleinen. In het schilderij kan je de spelen zien die
de kinderen spelen op het plein en op de straat.
Daarna
speelden we zelf een 4-tal spelletjes: bikkelen, dammen, Glückshaus en
vos & ganzen.
Eventueel
kunnen we in de inhoud vooraf of tijdens een workshop het schilderij
bespreken en eventueel zelf eens bikkelen/zak lopen of een ander spel dat de
kinderen op de straat/het plein speelden.
In het begin van de projectweek worden we ondergedompeld in de sfeer van Brugge in de Middeleeuwen aan de hand van verschillende workshops gegeven door verschillende docenten in de KHBO.
We hebben ervoor gezorgd dat we samen alle workshops volgen, zodat we er zoveel mogelijk informatie uit kunnen halen die voor ons praktijkmoment bruikbaar is.
Hieronder een overzicht van wie welke workshop volgt:
Yanne
Barbara
Marlies
Annelies
Annelore
Pamela
Namiddag
13.30u
1a:
Koken
en medicijnen
2a:
Muziek
en geluid in de
middeleeuwen
3a:
Het
dagelijks leven in de late middeleeuwen
3a:
Het
dagelijks leven in de late middeleeuwen
4a:
Didactische
werkvormen, toegepast op het thema kleding
Namiddag
15.30u
3b:
Het
dagelijks leven in de late middeleeuwen
3b:
Het
dagelijks leven in de late middeleeuwen
5b:
Beeldende
kunst in de late middeleeuwen
2b:
Muziek
en geluid in de
middeleeuwen
5b:
Beeldende
kunst in de late middeleeuwen
We hebben heel wat uit de workshops geleerd. Daarom vatten we hieronder per workshop samen welke ideeën, inzichten, ervaringen... we ervan zullen meenemen.
WORKSHOP 1: KLEDIJ
Dit was op zich een zeer interessante workshop waar we misschien iets mee kunnen doen in onze opdracht. We kunnen namelijk uitwijken van ons thema over straten en pleinen naar hoe de mensen liepen op straat, (op blote voeten, trippen, schoenen) zo zien ze ook dat er verschillende klassen waren tijdens de middeleeuwen.
Het vilten was zeer leuk om te doen, enkel heeft het twee/drie nadelen: het is duur (100g/6euro = 5 geldbeugels), het stinkt ook wel een beetje en het is nog lastig werk om de hele tijd te wrijven. We kunnen natuurlijk ook onderleggers of iets anders maken maar dit heeft dan niet echt iets met ons thema te maken. Geldbeugels kunnen gelinkt worden met de economie, de handel op straat.
WORKSHOP 2: BEELDENDE KUNST
Bij deze workshop hadden we iets verwacht rond standbeelden (die nu nog in Brugge te zien zijn), glasramen, Vlaamse Primitieven...
Al bij het begin kregen we te horen dat het voorval toegespitst zou worden op de Vlaamse Primitieven. Hierdoor waren we wat ontgoocheld omdat dat niet echt toepasbaar is op ons thema. Er zijn wel elementen waar we iets van op hebben gestoken en die we zeker zullen meenemen naar de praktijk.
Wij vonden het zeer leerrijk om verf te maken. Dit deden ze in de vroege middeleeuwen met een eidooier en kleurstof. Naar het eind van deze periode werd olie gemengd met kleurstof. Het ging vlotter om te verven met olieverf en dit werd dan ook voornamelijk gebruikt in deze periode. Volgens ons is dit zeer leuk om te integreren in een beeldles, maar is het niet echt relevant voor ons project.
WORKSHOP 3: MUZIEK EN GELUID TIJDENS DE MIDDELEEUWEN
Deze inhouden kwamen onder andere aan bod:
Hoe klinkt een stad?
Soorten beiaardsklokken
(Belfort bij huwelijk, alarm, werkklok )
Speelmannen: straatmuzikanten
vb.: Alta Capella
Alta Capella: groep die voorop
reed voor Maximilaan van Oostenrijk
Trompers die voor sfeer zorgen in de stad --> staan bijvoorbeeld op het balkon van het stadhuis of het belfort.
Instrumenten
Wat we zeker kunnen meenemen uit deze workshop is het geluid/de klank van de stad Brugge in de middeleeuwen. De kinderen kunnen brainstormen welke straatgeluiden ze allemaal zouden kunnen horen. We merken dat er echt enorm veel te horen is, want het leven speelt zich voor het grootste deel af op straat. Iedereen wil de bovenhand krijgen dus heerst er een drukte van jewelste in de stad.
Enkele voorbeelden: venters, marktkramers en kooplui, spelende kinderen, blaffende honden en paarden, executies op de brug, klokken, stadswachters (alarm en blazen de uren), trompers (tijdens processies, tornooien, jaarmarkten, feestelijke intredes...), speellieden, afkondigingen door de Alta Capella, speelmannen...
Op Toledo staat een document 'de klank van Brugge tijdens de middeleeuwen'. Het muziekfragment zelf stond er niet op. Hiervoor zouden we dus nog eens moeten mailen naar meneer Dewitte.
WORKSHOP 4: HET DAGELIJKSE LEVEN IN DE LATE MIDDELEEUWEN
Wat zeker bruikbaar is en leuk om te maken is een toepassing van techniek in het dagelijks leven tijden de Middeleeuwen: 'de katapult'.
Dit kan zeker gelinkt worden aan ons thema 'langs straten en pleinen', aangezien een katapult in het straatbeeld te zien was en het diende om omwallingen en muren van kastelen kapot te krijgen.
·Techniek: soorten boren
uitleggen (houtboor, steenboor en metaalboor), soorten hout (massiefhout,
plaathout/blokplaat/mdf, vezelplaat)
·Functie: grote
stenen, brandende ballen of zieke dieren naar stad (omwalling, kastelen) ver kunnen gooien.
Materiaal: vooraf aan mentor
vragen om de lln. een houten lepel te laten meebrengen. Zelf een paar houten lepels
meebrengen.
Tijdens het overleg hebben we gebrainstormd over hoe we het zo goedkoop mogelijk kunnen aanpakken. Al snel kwamen we op het idee om het VTI Oostende en een bevriende fietsenmaker aan te spreken om zo het kostenplaatje te drukken.
We staan er allemaal achter om deze workshop verder uit te werken en mee te nemen naar de uitwerking op vrijdag.
Tijdens de workshop hebben we ook nog enkele interessante weetjes opgevangen:
In de middeleeuwen hadden de straten geen namen en de huizen geen huisnummers. De reden hiervoor is dat iedereen elkaar kende.
Op het straatbeeld zien we ook veel spelende kinderen.(zie schilderij Pieter Breughel)
De klokken van de kerk hadden een belangrijke functie om de tijd aan te geven.
De huizen waren in hout met een rieten dak. Er was dus een groot gevaar dat de vetkaarsen het huis in brand zouden steken. De huizen hadden kleine vensters tegen de tocht. Er was meestal een gat in het dak om de rook naar buiten te krijgen. Er waren twee woonruimtes.
Enkel de rijke mensen hadden een toilet op de hoek van het kasteel die uitkwam in de gracht. De gewone mensen hadden een kakstoel. Als hij vol was, werd de inhoud gewoon op straat uitgekipt in de open riolering die door de straten liep. De varkens aten uit de riolen, de kinderen staken er hun vingers in... Er was dus heel weinig hygiëne.
WORKSHOP 5: KOKEN IN DE MIDDELEEUWEN
Wij waren
reuze benieuwd wat we op ons bord zouden krijgen.
Eerst
kregen we wat uitleg van meneer Crul, hij vertelde ons met veel enthousiasme
over de eetgewoonten in die tijd. Daarna volgde er een quiz, daar blijken wij
duidelijk niet de sterkste in te zijn. We konden ons moeilijk voorstellen
welke producten men had in de middeleeuwen en welke niet. Na wat hulp van onze
collega koks kregen ook wij er een goed inzicht in.
Daarna was
het tijd om onze handen uit de mouwen te steken.
Op het menu
van vandaag stond:
een
soepje van pastinaak
gevulde
eieren
linzen
en spinazie
genestada
(rijstpap uit de Middeleeuwen)
We werkten
in groepjes elk een gerecht uit. Op onze
werktafel lag een stappenplan en de benodigdheden. Eerst onze
handen wassen ( hygiëne is zeer belangrijk) en daarna gingen we met volle moed
aan de slag. We wogen,
mengden en kookten als de beste. Peter Goossens
zou ons zeker aannemen in zijn restaurant. Daarna
stelde elk groepje zijn gerecht voor.
Als slot
mochten we alle gerechten proeven. Meneer Crul
had gezorgd voor roggebrood. We vonden
deze workshop zeker voor herhaling vatbaar. Alles werd duidelijk uitgelegd, er
waren genoeg producten voorradig, kortom het was zeker in orde. Jammer
genoeg kunnen wij dit niet gebruiken in ons thema straten en pleinen'. Maar wij
nemen de ideetjes zeker mee naar onze volgende stages.
Aanwezig: Pamela, Barbara, Annelies, Annelore, Marlies en Yanne
Na het volgen van een inhoudelijke input gegeven door P. Boussemaere kwamen we voor de eerste keer samen met ons groepje. Tijdens deze eerste bijeenkomst was het vooral de bedoeling om globale ideeën te verzamelen en een leidraad te zoeken voor ons onderwerp 'langs straten en pleinen'.
Algemeen
Portfolio
We opteerden voor een originele manier om de evoluties van de projectweek bij te houden, namelijk aan de hand van een blog.
Op die manier kan iedereen - zowel groepsleden als mentor en docenten - de blog gemakkelijk raadplegen aan de hand van het volgende webadres: http://www.bloggen.be/projectweek/
De verslaggevers zullen hier elke dag de verslagen op plaatsen.
Rolverdeling groepsleden
Marlies: gespreksleider
Yanne en Annelore: verslaggevers
Barbara: infochef
Annelies: communicator
Pamela: materiaaljuffrouw
Brainstorm:
Instap + inhoudelijke informatie
- Toneeltje
- Verkleden in kostuums uit de Middeleeuwen om de leerlingen te motiveren.
Donderdag kunnen we deze kostuums gaan huren tussen 8 en 12 uur en 13 en 16 uur. Stad Brugge heeft kostuums van edeldames, edelmannen en ridders. De kostprijs voor het huren van een kostuum bedraagt zes euro.
- Situering op de tijdsband (periodes) --> De focus ligt op de laatste 200 jaar van de Middeleeuwen (1300-1500)
- Algemeen beeld over de Middeleeuwen en link met het thema.
- Ongeveer 45 minuten krijgen de leerlingen inhoudelijke informatie.
Workshops
- Moeite met de voorwaarde 'keuzemogelijkheid voor de kinderen' --> dit blijkt volgens de docenten niet noodzakelijk te zijn
- 3 workshops/hoeken lijkt haalbaar. Bij elke hoek kunnen dan 2 studenten begeleiden.
- De workshops laten doorgaan in de stad zelf?
- Leerwandeling?
- Fotozoektocht
- Enveloppen verstoppen in de stad die de leerlingen moeten zoeken.
- De leerlingen krijgen een puzzelstuk bij elke voltooide workshop. Deze kunnen ook gebruikt worden bij de afsluiting/evaluatie van de les (wanneer de leerlingen in groepjes presenteren wat ze hebben geleerd). De puzzelstukken kunnen verwijzen naar de inhoud van de workshop, kunnen een stuk zijn uit de kaart van Brugge die ze dan zelf een plaats moeten geven op de kaart...
- drama: bijvoorbeeld tableau vivant of verhaal uitbeelden
- katapult maken
Morgen:
- 2 workshops (10 en 14 uur): kennismaken met het Middeleeuwse Brugge
- Vragen opstellen voor mentor op school + bezoek aan mentor meester Steven om 16.30 uur met Annelies en nog een ander groepslid.
- Mailen naar meneer Dewitte voor het muziekfragment omtrent de klank van de stad
- Deelthema verfijnen: verder uitwerken ideeën
- Voorlopig webschema opstellen + vragen en antwoorden noteren