Getrokken uit de Vlaamsche klei ……………(foto inzet minerva coupé chauffeur en sarolea moto)
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Minervadag
Antwerpen.
Slechts enkele dagen voor dit evenement, werd de soep bedorven toen de monocle van het oog van Baron de Lunatic, er in viel. Dit
bij het zien van een advertentie
getiteld ‘minervadag’. En daar hij onlangs nog in aanraking kwamen met
uit de Vlaamse klei getrokken automobielen in Lommel, was de belangstelling al direct
groot. Nog niets op de kalender, mooi
weer, en meer dan interessant aanbod, daar moest niet lang over nagedacht
worden !! En gelijk had ie. Toevallig
was ook compagnon Joncheer Jacob Jacobson nog niet bezet. Van de inrichtende club nooit gehoord ???
BHV, staande voor Belgian Vehicel Heritage, bestaat al sedert 1997. Hoe isÂ’t mogelijk???
Jammer nou dat er niet meer reclame van gemaakt werd, want
een treffen voor vooroorlogse autoÂ’s en motoren, met de nadruk op Belgische merken is een niet
te versmaden lekkernij voor de zotte Baron & co.
Kortom, zondag morgen op tijd uit de veren om mobiel op te
laden en richting Antwerpen te tutteren. Zonder al te veel grote problemen, wat gefoeter met de lier , te korte trekkabel en als gevolg andere onnozele tijdrovende prullerijen. Als je dan net terug komt van vakantie uit Frankrijk en Duitsland, valt het
op in welke erbarmelijk slechte staat de Belgische autosnelweg richting
Antwerpen is. Hobbel en bobbel en levensgevaarlijke spoorwegvorming.
Maar al dat nemen we er graag bij, met het doel een schone
dag in Antwerpen te gaan beleven. Net op tijd
aangekomen aanÂ’t strand van st. Anneke, waar deze 2 Limburgers al wel ooit van
hoorden, via de strangers , maar er nog nooit waren. Alweer een belevenis voor in't
levensregister. Mobiel afgeladen en richting
Schelde voor de inschrijving. De ontvangst was heel erg hartelijk, zodanig dat de
mannen van de Limburgse zandbodem zich direct thuis voelden op de boomse klei. Meteen al deed de voorzitter van de club uit
de doeken welke schoonheden hij thuis in
de garage zoal verstoken houdt. Hier echter zwijgen we over als een blinde
vink, die wel al een glimpje mocht opvangen, want dat is stof voor een volgend
verhaal. Alweer afgeweken van de essentie, maar hopelijk is de lezer alweer een
beetje lekker gemaakt, om dit blog met regelmaat te volgen, en af te stevenen op de 20.000 ste bezoeker.
Direct in het oog springend een oud strijder, behangen met
een paar kilo medailles uit de goede oude tijd, toen de Minerva waarin hij voor
ons poseerde nog bijna nieuw was, en je om te vloeken nog een abonement moest hebben op de biechtstoel. 'T was
door het gewicht van het metaal dat hij een beetje mank en scheef liep, en niet door
een oorlogsverwonding. Maar toch, ook hier
weer plaats te kort voor alle verhalen die als waterleliebladeren boven op
de schelde kwamen drijven. Op zÂ’n plat Antwerps gemengd met
plat Engels , voor ons Limburgers niet altijd evident om de rode draad te
volgen.
Voor dat we het goed beseften was de oorlog voorbij, en tijd
om ons naar het doel van de dag te brengen, namelijk een goed gevulde Brunch
tafel, een hand worp verderop. Bij ons gooiden ze toen nog met stenen, bewijs genoeg dat deze stad zonder naam destijds veel moderner was. Oakland aangeslingert en
hopla, met een klein interval vertrekken ongedwongen
een dik dozijn antiekelingen richting lekker lekker.
Ter hoogte van de Captain's Lounge, werden we weerom hartelijk ontvangen door sponsor, zaakvoerder Franck De Boeck, met
een glaasje bubbels. Vooralleer aan tafel
te gaan nog wat kiekjes maken van al de
mooie voertuigen hier aanwezig, en de vele belangstellenden de nodige uitleg
geven over geshowde vehikels. Hoewel de nadruk zou moeten liggen bij clubleden
met Belgische voertuigen, waren slechts 3 MinervaÂ’s aanwezig. Maar niet getreurd,
al waren het er maar 3, op welk treffen zie je er meer??? Belgisch ook nog een Sarolea motorfiets (foto inzet boven) en
een fiets van merk Mercure, de voorloper van minerva ( motor) fietsen, met
cardanaandrijving. Verder was de A Ford
bijna in de meerderheid met ook drie voertuigen, en als je daar de Oakland bij
optelt waren de Amerikanen met zijn 4. Engeland stuurde 2 MGÂ’s , een Humber en
een Sunbeam, en de fransen werden
vertegenwoordigt door peugeot. Ook
enkele naoorlogse amerikanen en een
citroen doken uit het scheldewater op.
De gesprekken gingen verder tijdens een heerlijke brunch met
spek en eieren, visschotels, groenten brood en wijn a volonté. En achteraf werd er niemand gekruisigd. Het was zeker geen laatste middagmaal. Gratis voor de clubleden, en slechts een
kleine administratieve bijdrage voor buitenstaanders. Wie er niet was had dus heel dikke pech, en stof tot nadenken voor over een volgende minervadag. Er werd getafeld tot een heel stuk in de namiddag, adressen
uitgewisseld, korte toespraak van de voorzitter en prijsuitreiking. Daar de voertuigen tot 16h. hier ter plaatse
moesten blijven, begaven de Baron en co zich via de voetgangers tunnel naar
Centrum Antwerpen waar een triatlon ambiance in de keet bracht. Bovendien was
er nog een rommel en proefmark gaande.
Een kreemke ging er als toetje nog wel bij. Koffie was er ook nog, en daarna afscheid
genomen en tot weerziens gezegd met wederzijdse uitnodigingen voor volgende
treffens.
Ik zou zeggen, heb je interesse in vooroorlogse wagens,motoren,
neem contact op met BVH, want binnenkort
is er weer een ritje Hoboken - Lier.
Contact adres bvh@belgianvehicleheritage.be
Oudstrijder met enkele kilo's aan medailles
Bijpassend deze Sportieve Minerva 34 PK
Alleen de aanblik al is de moeite om naar Antwerpen af te zakken.
Baron & Co langs de Schelde tutterend in 102 jaar oude automobiel, De oudste uit het groepje.
Belangstelling door wandelaars langs de Scheldeoever.
Lekker eten, een warm zonnetje, mooie autos en boeiende verhalen, Het leven is mooi ....................
Ook deze exclusieve Sunbeam was uit Limburg afgezakt.
Fraaie Minerva 16 PK 4 cyl.
Werkplaats van de chauffeur in vroegere jaren, Minerva Coupé chauffer.
Kort overzicht, Peugeot, Sunbeam, 3x a ford
A ford Cabriolet
Humber van Bruno en daarachte nog net te zien MG MG waren met 2, waarvan 1 6 cylinder, maar helaas wilde de foto niet uploaden
Den dikke en de dunne waren er ook.............
,
|