Inhoud blog
  • waarschuwing !!!!!
  • Witloof uit België, Whit love from Russia.
  • pandora Minerva box 10
  • Pandora's Minerva box. deel 9
  • Pandora's Minerva box. deel 8
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    09-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excelcior racing and more. 1
    In 7 vorige artikelen beschreven we zeer kort de geschiedenis van het Belgische Merk Excelcior, een parel uit de zee van vaderlandse automobielen, of beter ster aan het firmament der automobielen, want Excelcior betekend 'diamant of ster' in het latijn.
    We toonden beelden van wagens die voor personenvervoer dienden, reclame affiches e.a. 
     Excelcior was ook actief in de racerij, niet echt succesvol, maar het leverde wel mooie beelden op.
    Op de activa staan ondermeer Indianapolis, Spa- Francorchamps, Le Mans, Brooklands, Route Paveé, Coupe Oostende en nog veel meer.
    Hier in dit blog nu Beelden hiervan, deels uit privé bezit en dus een publieke Primeur.
    Het is NIET toegestaan deze te gebruiken om te publiceren, ook niet digitaal ! Exclusieve rechten op dit blog. 
    We beginnen met beelden van de Helden van toen. 


    De meest bekende figuur was Jozef Christiaens, Jef voor de vrienden, waarvan we zowaar een Doodsprentje vonden.  Ingenieur, Automobilist en Piloot. 

    Jef was dus ook een fervent vliegtuigpiloot.



    Hij was een van de eerste fabrieksrijders bij Excelcior. Foto bij de Fabriek in Zaventem.


    Hier zien we hem aan het werk met een Excelcior met spitse radiator Oostende 1909, waar we laten nog uitgebreid op terugkomen, met vele foto's.

    Christiaans is een van de weinige Belgen die hun geluk gingen proberen in Amerika. Hier op de Indianapolis (later Indy 500) 1912

    Poserend in een Excelcior met Ronde tank, zie mooie taxplaat. 1913 Arthur de Coonink, poseert ook in deze wagen. (zie foto in volgend artikel)
    Christaans verongelukt in 1919, kort na zijn terugkomt uit de VS.
    Christiaens met de 6 cilinder 'Indy' Bolide. 1912.



    Aan het werk tijdens route Paveé met Excelcior. 1913
    Christiaans op de week van de automobiel te Oostende 1912.
    Een andere bekende figuur, testrijder en coureur bij Excelcior  Andre Dils.
    Andre was een bekend (berucht) Figuur in Zaventem, met als bijnaam  'Zotten Dils' 
    Hij ging ooit een weddenschap aan om binnen het uur naar Antwerpen te rijden, een pakje sigaretten te kopen en terug naar Zaventem. Hij nam daarvoor een café ganger mee als getuige en won de weddenschap. 
    Ook had hij de gewoonte om met gierende banden in de keiheuvelstraat te vertrekken om dan op 2 wielen de hoek om te vliegen in de De sellierstraat en slechts 1 rubberspoor achter te laten. 
    De raid Brussel - st Petersburg was ook gebaseerd op een weddenschap. Samen met zijn compaan  'Driver/Aviator' Christiaens wedden ze voor een bak bier dat ze sneller dan de exprestrein in St Petersburg zullen aankomen. De trein stond echter reeds 2 uur aan het perron toen ze aankwamen. Achteraf echter bleek dat het Duo door de Russische douane 4 uur aan de grens werd opgehouden. (opzettelijk?)  In feite hadden ze dus de weddenschap gewonnen. (later beelden hiervan in dit blog)  Hieronder enkele foto's van de 'Zotten Dils'

     
    Andre in de 20er jaren met een type Adex C. 

    Andre in de bloemetjes gezet bij Spa Francorchamps.

    Hieronder een beeld van Andre en zijn echtgenote, beiden testen ze Excelciors in de Ardennen.



    Hieronder nog een Testpiloot bij Excelcior, Roger Darteyre in 1928 

    En Senechal  die voor Excelcior reed op Spa/Malmedy. 

    09-03-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excelcior racing and more. 2



    Arthur Duray met zijn Mechanicien

    Hieronder Nicolas Chaerels en Appeltans

    Nicolas Chaerels. detail uit spa/malmedy.

    Niciolas Chaerels route Paveé Lille 1926.

    Nicolas Chaerels met Excelcior  SPA.

    Een zeer zeldzame foto van Paul Riviere in 1911 op de GP france.

    Nog eens een beeld van testrijder  Albert van Cauter.
    Hornsted met Excelcior 1913. (reed ook voor Calthorpe)

     onder; Arthur Duray die O.A. voor Excelcior reed.

    Hier  Hornsted samen met Christiaens 1913 GP France.

    Paul Rivierre met Excelcior.



    Ecxelcior overwinnaars Le Mans.





    Hieronder beelden van Leon Elskamp, welke ook soms voor Excelcior reed, maar ook voor Nagant.


    WORDT  VERVOLGT

    08-03-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excelcior racing and more. 3 Spitsneus excelcior's



    1909  Oostende Christiaens.

    Coupe Boulogne 1911 Rivierre aan het stuur.

    Zelfde locatie, andere camera.

    Boulogne sur mer met startnummer 44 1911 (Hornstead?)

    Met startnr 5 Paul Rivierre.

    Nog een opname van startnr 44 Hornstead/Christiaens.

    Excelcior startnr 9 Rivierre 1911 Le Mans.

    Excelcior start nr 6 Coupe Williame Oostende 1911.

    Startnr 7 coupe Willame 1911.

    Zelfde als hierboven Oostende 1911 Coupe Williame.

    Excelcior met spitse radiator waarbij geen startnummer zichtbaar is, maar vermoedelijk ook Oostende 1911. 

    Hieronder een hele mooie waar nr 7 over de finisch vliegt, Oostende 1911 

    Hieronder nog een aantal Excelcior's zonder startnummer maar wel een kenteken Oostende 1910 of 1911.
    kenteken 13543 op naam van George Hagemeyer uit Brussel.

    en 14536 op naam van Henri F.G. Langlois uit Aarschot.

    Zelfde wagen als hierboven 14536 Pre Race.



    Zeer mooie en exclusieve foto van de Excelciors in de pits !  Publiek en pers kunnen zich vergapen aan de wonderen der techniek 1911.
    Wordt vervolgt ! 
    geen foto's copiëren !

    07-03-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excelcior racing and more.4 Oostende
    Oostende was in de periode voor WO I een Bruistende badstad waar op het gebied van auto/motoren en vliegtuigen een en ander te doen was. Het was een ontspanningsoord voor het koningshuis, trekpleister voor adel, geld en avonturiers.  Reeds enkele beelden uit Oostende kon u zien in vorige rubriek 'spitse Excelcior'. Hier nog een aanvulling met meer moois uit Oostende. 

    We beginnen het verhaal met een beeld dat u zeker bekend voorkomt als u al eens aan de kust was.
    Zo ongeveer moet het er uit gezien hebben als er een evenement plaats vond. 
    Verboden foto's te kopiëren.



    Automobielen konden rustig parkeren aan het strand, en vormden een bijkomende attractie.



    Reeds in 1909 werden er course's georganiseerd, met hier aan de start Excelcior 21521.

    Een jaar later  (1910) zien we deze Maurice Coosemans met Excelcior 14479.
    Hieronder.
    Dezelfde wagen hier vertrekkend bij garage Williame Freres, waarnaar een van course's vernoemd werd. Coupe Williame.  Daarnaast waren er de Coupe de Liedekerke, en Coupe du Roi.
    Wie deze Williame  gebroeders waren hebben we (nog) niet kunnen terug vinden. Wie het weet mag het melden.  Coupe de Liedekerke was vernoemd naar Baron de Liedekerke, welke het evenement sponsorde.

    In 1911 te Oostende deze Excelcior die we al eerder toonden. Gebouwen zijn hierbij beter herkenbaar, ergens op de Torhoutse steenweg. 

    Ook onderstaande foto  van Excelcior 1912 toonden we reeds eerder, maar hoort dus ook thuis in deze rubriek 'Oostende' Met deze wagen nam Christiaens (ook op deze foto) deel aan de Indy 500.

    Ook het publiek kwam massaal afgezakt naar Oostende. Sommigen per Excelcior.  Hier een mooie opname aan het bekende bruggetje in het park van Oostende.

    En handelaars profiteerden van de actie om hun waren aan te prijzen.  Hieronder een Excelcior Dealer aan het Casino.

    Nu we toch weer in de handel zitten, hieronder enkel modellen die je destijds bij d'Ieteren kon bestellen.

    Een Adex C met aluminium motorkap, een modeverschijnsel begin jaren 20.

    Een sportieve versie.

    Coupe chauffeur.

    Limousine

    Open Phaeton.

    Nog een coupe chauffeur.

    En nog een mooie affiche van SKF Lagers voor Excelcior.
    WORDT VERVOLGT
    Verboden foto's te Kopiëren !

    06-03-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-03-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excelcior racing and more. 5 Oostende - Brooklands
    Na deze reclame intermezzo nog meer beelden uit Oostende. Het zijn niet allemaal beelden van Belgische wagens, maar te mooi om in de kast te laten liggen.


    Hieronder dan nog een opname van Coosemans die dus ook in 1911 nog reed op Excelcior nr 7.

    Met nr 6 het team Christiaens Dils.

    Hieronder een Mathis, maar op de achtergrond zie je nog net Excelcior nr 6

    Met nr 15 starte ene mr D'Hespell, met gelijknamig merk afgekort DSPL. (een Belgische wagen ?)

    Onder;  Een van de rivalen Peugeot.  Met deze foto hebben we een blik op de andere kant van de weg, waar we een glimp opvangen van de bezoekers met hun wagens, en opvallende muurreclame 

    Ook aan de start deze onbekende wagen. PS. We vonden ook een pracht afbeelding van een deelnemende SAVA, later in dit blog te bewonderen.

    Tenslotte laten we u nog genieten van dit prachtbeeld. Ook Peugeot.

    Excelcior nr 5 ergens in de straten van Oostende.

    Een jaar later was Excelcior actief op Brooklands, waarvan hier enkele zelden geziene beelden.
    Christiaens aan de startlijn voor de Pre run.

    Mecanicien  Dils controleert een en ander terwijl Christiaens een babbeltje slaat.

    Zelfde foto hieronder, betere kwalitein Excelcior verliest duidelijk een plasje olie.............

    Zeldzaam blik op de 6 cilinder 

    Christiaens en de nog jonge Dils op Brooklands.

    Het startpeloton in 1912.  Excelcior rij 2,  5de van rechts.



    Dils werkt aan olielekkage.

    Daarna (of ervoor)  een testrit. zonder motorkap en radiatorschelp.
    WORDT  VERVOLGT;   VERBODEN FOTO's te copiëren.

    05-03-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!