Inhoud blog
  • Next ; what's up doc ;
  • waarschuwing !!!!!
  • SPONSORS GEZOCHT !!
  • Minerva nieuws uit eigen land
  • minerva nieuws uit eigen land 2
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    11-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld. Springuel



    Springuel.


    Via onze vriend  Lucien Hautvast, welke zich vlijtig bezigde bij voorgenoemde merken Vivinus en Pipe, kwamen we terecht bij ander Belgisch merk met ambitie en alure. Hij werd in 1910 geëngageerd door autobouwer Springuel, een merk dat in 1902 zijn levenslicht zag.

    Toen begon Jules, net afgestudeerd als ingenieur met het construeren van enkele prototypes automobielen voor eigen gebruik. Plaats van delict; Huy. Zijn zoektocht naar speciaalheid  viel in de smaak en onder druk van vrienden, pakte hij het groter aan. In 1907 kocht hij een oud fabriekspand om uit te breiden. Officieel onder de naam S.A. des Automobiles Springuel.


    De eerste wagen die uitkwam was een tourer die een snelheid van 80 km/h kon behalen, een flinke jongen in die tijd die aardig wat spektakel creëerde. Het merk werd bekend omwille van zijn prima kwaliteit.  Ze maakten gebruik van top materialen voor de motoren, en om de bedrijfszekerheid te garanderen hadden de wagens een dubbel ontstekings systeem. Er was geen plaats voor fragiele fragmenten. Wat betreft de vervaardiging van mechanische onderdelen, bijna alles werd met de hand en in eigen beheer gemaakt. Ludovicus Springuel, neef van Jules verteld ; De motor werd op een testbank geplaatst, draaide minimaal acht uur en werd vervolgens op een chassis gemonteerd. Een tester reedt enkele honderden kilometers, en noteerde al zijn opmerkingen. De motor werd vervolgens volledig gedemonteerd, gecontroleerd, opnieuw geassembleerd en uiteindelijk aan de klant geleverd, welke daarna een impuls van verrukking kon ervaren. Vooral de zeer soepele werking van de koppeling van Springuel werd voor die tijd als een 'bijna orgasme' ervaren.


     Het carrosseriewerk werd zoals destijds gebruikelijk, uitbesteed, maar wel onder toezicht en aanwijzingen van Jules die overal een vinger in de pap wilde hebben zonder zich te verbranden.  Men oogste felicitaties van de koning op het salon in Brussel van 1908, welke toen ook klant werd.

    Vanaf 1910 kwamen er meerde modellen om een keuze te kunnen maken uit 3 lengte’s.

    In dat jaar trokken ze ook de succesvolle Lucien Hautvast aan om op essentieel sportief vlak  reclame te kunnen maken. Het was meteen in de roos, want ze wonnen de ‘Coupe de la Meuse’ met de 16 pk.  Ook in dat jaar werden ze eerste in de Meeting d’Oostende. In 1911 herhaalden ze het succes van de Coupe de la Meuse. Jules kon dus direct een mooi palmares  aan adelbrieven voorleggen.


      Er kwam ook een kopzijklepper 2,12 liter die vanaf 1912 vele successen kende in wedstrijden. Meegevoerd door de stroom, kon dit succes niet onopgemerkt voorbijgaan; Er volgde een samenwerking met Imperia. De merken hanteerden elk een eigen naam,  een dun laagje Springuel-Imperia’s werden geboren . Vanaf 1914 waren er 4 modellen ; 12/14 pk en 16/20 18/24 en 26/28 pk.  Jules toonde altijd interesse om te verbeteren, en ontwierp een vierde merk, de ‘Abadal’. Deze was qua prestaties te vergelijken met de Hispano Suiza. Puur krachtvoer!

    Ook de coureur ‘Klinkhamers’ reed voor Springuel. Hij vestigde een record toen hij in Huy een helling van 8% trotseerde met een snelheid van 75km/h. Op de vlakke weg haalde hij een goed gerijpte 117,64 km/h.

    Datzelfde jaar schitterden ze ook weer in de voorgenoemde wedstrijden in de sportwagen categorie.  Derny deed het ook goed bij een betrouwbaarheids rit waarbij hij probleemloos een afstand van 756 kilometer aflegde aan een gemiddelde snelheid van 86 km/h in de Ardennen.

    Jules hield zijn geheimen angstvallig verborgen onder een luchtdicht afgesloten motorkap.

    Eén Springuel verhuisde naar Argentinië om deel te nemen aan een parcours van 1000 km door de woestenij van de Andes. Hij reed aan een gemiddelde snelheid van 70 km/h, inclusief een botsing met een paard, wat hem veel tijd koste om de wagen te herstellen. 

    Maar u raad het al, de wereld begon andersom te draaien toen de Duitsers letterlijk roet in het eten kwamen strooien. Tijdens de bezetting probeerden ze de geheimen van de succesvolle motoren te ontfrutselen; maar Jules weigerde ze prijs te geven, en werd prompt uit zijn eigen fabriek gesmeten. Machines en auto’s verdwenen per trein richting oosten. Na de oorlog werden enkel nog enkele wagens geassembleerd met overgebleven- en vernieuwde onderdelen, maar de productie kwam nooit meer op gang. Ook al omwille van ziekte van Jules, welke  hieraan overleed in 1929.  Hij tekende wel nog enkele ontwerpen, maar moest genoegen nemen met de wetenschap dat tijdens de oorlog een Springuel de persoonlijke post van de Koning  verzekerde in een verbinding met Le Havre.  Een laatste heldendaad voor het merk. 

    Trofeeën en nalatenschappen worden tegenwoordig bewaard door familieleden en vrienden. Voornamelijk door Hervé Springuel, zoon van Ludovic, neef van Jules.

    Lang werd gedacht dat er geen overlevende Springuel's meer ronddwaalden op deze aardbol, en waarschijnlijk is dat ook zo. Men werk wel aan een replica.De stad Huy gaf in 1997 Beeldhouwer Jean-Marc Gaspard de opdracht een sculptuur te maken. Hij koos als culturele identiteit voor de gemeente de raceauto van Springuel, als eerbetoon aan de voormalige autoconstructeur. Hij vervaardigde het beeld volledig in aluminium om ook de kwaliteit van het merk te benadrukken. Een beetje Prozac voor uw ziel, te bewonderen op een rotonde te Huy.

    Weet je dus niet waarheen, deze tip als sociale ontmoetingsplaats. Maak eens een zoektochtje naar Huy en portreteer  een mooi aandenken met je oldtimer, mijmerend over de 'goede oude tijd'. Wat als ............


    Heb je  nog meer info over dit merk, we ontvangen dit steeds met plezier.






    Een eerste foto van de familie Springuel met een van de prototype's in 1904 !

    Een latere opname met 'Roi des Belges' carrosserie aan de oever van de maas 1907. 

    Zelfde plaats, betere foto. Bronnen over het jaartal spreken elkaar tegen. 

    Familie Springuel met een Coupe chauffeur  model. 1913 reeds in samenwerking met Imperia.

    Een Springuel gefotografeerd in Luxemburg. 

    Springuel tijdens 'Coupe de Meuse', bestuurd door Klinkhamers.  Men koos voor een 'Toerisme' model.
    Hieronder enkele Springuel coupe chauffeur modellen uit 1913. De 16 pk versie.







    Een open phaeton 16 pk

    En een sport torpedo. 

    Landaulette 

    Hieronder een Springuel  'Roi des Belges'in Kleur 


    Het Embleem van Springuel in 2 uitgave's.





    Cataloog van Springuel.

    11-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld. 2


    Advertentie van Springuel  uit een Vlaamse krant.



    Chassis met motor zoals die geleverd werd aan de carr
     Prijslijst van 4 verkrijgbare modellen. 12,16,
    18 en 28 PK
    Springuel eigen motoren in beeld.







    Springuel op de beurs van  1912.
    Sportieve prestaties

    Springuel meeting van Oostende 1910.

    Zeer mooie opname van dezelfde als voorgaande. Aan boord Jules Springuel himselve? 1910 Oostende

    Familie Springuel aan boord van één van de eerste Springuels pre 1907.

    Beker van coupe de la Meuse in datzelfde jaar, zelfde wagen.


    Springuel 12027  coupe de la meuse 1911 met Hautvast aan het stuur.

    Nog eentje 1911.

    Een tweede Springuel met nr 12028.

    Hier het hele  4 koppig Springuel Team in Oostende met La marche, Klinkhamers, Jules springuel en Hautvast. aan de startlijn
    Springuel 4881 1911 Oostende een 12 pk.

    10-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld.3


    1911 Oostende 12028

    Oostende Lamarche 12 pk









    Coupe Boulogne sur Mer 

    Springuel op criterium Spa 1913.





    Springuel 1914 coupe roth Argentinië

    Deze laatste is geen springuel maar Bignan, maar wel bestuurd door Jules Springuel 1924 in Spa, toen het Springuel avontuur beëindigd was.

    Lovend krantenartikel Vlaamse krant.
    Een Standbeeld opgericht 1997 te Huy, ter nagedachtenis van dit succesvolle merk.





    Er zijn Geen overlevende Springuel's bekend, ondank eerder bericht. 

    09-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (1)
    08-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alle indianen spelen met .........
    Alle indianen spelen met ................ Bananen,  Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen..................  Minerva's


    Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India.

    Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja.

    Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors.

    In dezelfde collectie deze uit 1914. 

    Concours in Delhi. 
    Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.

    Minerva 16009

    en 0082.
    Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg.

    En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs.

    Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie.

    Een futuristisch model van Armbruster.

    Minerva royal van koningshuis.

    Minerva Phaeton 1907.

    Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.


    We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.

    Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally.   Een enorm bedrag in 1933 !!!!!   We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt.  Graag nog meer van dit..........  wie heeft het liggen? 

    08-01-2018 om 13:27 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!