Inhoud blog
  • Fagnez Hivernales 2019
  • waarschuwing !!!!!
  • Witloof uit België, Whit love from Russia.
  • pandora Minerva box 10
  • Pandora's Minerva box. deel 9
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    27-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervadag 2017

    Minervadag 2017.

     

    Het is slechts om de 10 jaar dat men zich kan verheugen op een samenkomst van Minerva automobielen hier te lande, en velen hebben dan ook reikhalzend zitten uitkijken naar deze verplichte kost op 27ste augustus.  De organisatie zat het niet mee wat betreft de lokatie, de bekende LEZ zone, en het feit dat het Antwerpse zich niet echt leent om een mooie route uit te zetten te midden van landelijk groen, zoals het er een eeuw geleden wel nog het geval was.  Minerva automobielen zijn niet echt uitgevonden voor stadsritjes, tenminste niet in steden zoals ze er heden ten dage bijliggen.  Bezaaid met ongenadige verkeersdrempels, rode lampjes, en drukke afleidingen.  Ze zijn eerder gebouwd om te toeren, lange afstanden af te leggen, zoals in het verhaal ‘de windhond’, zonder weggeblazen te worden door tegenliggend verkeer. Stuurbekrachtiging en ruitenwissers,  Sylvain de jong zou er maar wat blij mee zijn geweest. Het design was er eerder om het statement ‘look at me’ te propageren. Er werd geen oppervlakkigheid ingeademd.

    Toch, 16 exemplaren scheven zich in en trotseerden Antwerpse bodem, badend in de zon. Als we een Minerva voor onze lens krijgen is de dag al goed, en als het dan een extra speciale is ( want speciaal zijn ze allemaal), dan is de dag  meer dan geslaagd. En of er een speciale bij zat; iets waar we al jaren naar op zoek waren. Het mysterie wordt hieronder ontsloten.  Lees de teksten bij de beelden, en u weet waarover het gaat.  

       Naast de hardware, met de wind meewandelend, ook weer enkele weetjes kunnen opsnuiven. Wie wist bijvoorbeeld dat je bij Minerva gewogen kon worden om op die wijze een speciaal op maat afgeveerde stoel te bestellen. Tja, perfectie is nu eenmaal de som van duizenden details.

     Minerva  bouwde en verhuurde voor zijn arbeiders woningen in 3 klassen, welk ze later konden kopen met vermindering van de reeds betaalde huurprijs. Een van de toeschouwers wist er alles over te vertellen, want hij woont nu in één van deze huisjes.  Ook kwamen we in gesprek met een wat oudere dame, welke vele interessante vragen  wist te stellen ivbm de wagens. Ze was een nazaat van één van de werknemers geïmmigreerd vanuit Maastricht, en deze bezat zelf ook een of meerdere  Minerva’s.  ‘Nog zo eentje die je moest aanzwengelen om eelt op je klauwen te krijgen’ , wist ze te vertellen. Hopelijk vind ze er nog foto’s van

    terug en weet ze ons deze te bezorgen. Kortom het was weer een dag gevuld met vertellingen van tragedies en kluchten.

    Heel wat rondzwervende zielen met het juiste DNA, begaven zich naar de middagstop. Het was letterlijk over de koppen lopen. Een fatsoenlijke foto zat er gewoonweg niet in. Ook aan de start aan de Dikke Mee, hadden de Antwerpse relikwieën heel veel bekijks. Niet moeilijk als je weet dat je ze zelden in het openbaar ontmoet, en je dus je kans moet grijpen als ze zich voordoet.

    Het is nu weer 10 jaar wachten, tenzij een of meerdere andere dapperen zich eerder bedenken en een tussenuitgave uit de grond stampen. Maar het is met zekerheid een verhaal dat verder zal leven.

     






    Het oudste Minerva vehikel op deze heugelijke dag zag het levenslicht in 1904.
    Met een grote tussensprong moeten we meteen verder naar 1913............... wat een verschil. Dit is een type HH Tourer
    Hieronder nog een exemplaar uit dit bouwjaar.................... , en voor de ondergetekende en zeker ook voor vele lezers een nieuwe aanvulling in hun Minerva encyclopedie............. want...... lees verder.


    Deze schitterende automobiel, ook een HH, Vandenplas  behoorde toe aan niemand minder dan ................... lees verder.........

    Henri Ford.  Jawel,  het is niet erg duidelijk op deze foto, maar het was ons opgevallen dat op de achterdeur een klein Embleem gemonteerd is.  Als je het nader bekijkt, vind je hierop de initialen HF.   Een gesprek met de eigenaar leverde ons de uitkomst.  Deze wagen behoorde ooit toe aan Henri Ford, en men heeft daartoe ook de nodige documentatie.
    Al heel lang was ik op zoek naar afbeeldingen of andere documentatie die meer info gaven over de Minerva van Henri, maar tot nog toe nog nooit iets gevonden.
    Misschien kan de eigenaar of iemand anders een afbeelding close up doorsturen, want helaas was die van mezelf niet gelukt.
    Enkel dit al maakte deze dag tot een grandioos succes voor iedere Minerva aanbidder.
    Let ook op de speciale vering.

    Een prachtig exemplaar van een Landaulette Muliner 1925. Typ AB

    Coupe chauffeur

    Een Model XX  met mooie achterkant. Heeft enkel voordeuren, en de voorstielen zaten op het eerste zicht vast aan de zijwanden.

    Nog een coupe chauffeur, model AB  1925.

    Een faux cabriolet typ AH 1927.

    Type AR M6  1931.  Zeer mooie en comfortabele limosine

    Een model AS 6 cilindertje. 1931.

    Deze Minerva arriveerde wat later per trailer. In totaal waren er 16 inschrijvingen.
    Als ik het me goed herinner was het een Model AG 1926.

    Ook dit is een AG , met een met leder beklede carrosserie Feval Weyman. 1926

    Deze Minerva had een net gereviseerde motor waardoor hij weer jaren mee kan. Type AN Roadster 1927

    Een Nederlandse deelnemer bracht dit prachtexemplaar mee.   AC  1925

    En deze Minerva kreeg nog niet zo heel lang geleden een nieuwe eigenaar.  AE 1926 cooper sedan, Australische boddy.
    En tot slot flitsten we onderweg ook nog deze fraaie saloon.

    27-08-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervadag deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Zoals het een goede Baron betaamt, voor een Minerva had je een chauffeur in dienst.

    Maar soms ging de Baron zelf achter het stuurwiel zitten.
     In de latere jaren werden er meer Minerva's aan 'simpele' mensen verkocht. De modellen werden ook beterkoop, maar nog steeds een status symbool.


    Het vertrek aan de Dikke Mee in Antwerpen verliep vlekkeloos, al was het soms moeilijk doorkomen tussen wel zeer veel kijklustigen en fotografen.

    Zeer mooie originele thermometer, van voor het  'mascotte' tijdperk. (1922)

    schitterende details, Franse carrosserie.

    De werkplaats van de chauffeur welke zijn handen letterlijk vol had.

    De benzine stand moest je wel achter aan de auto gaan aflezen. Ingebouwd in de tank, en uitgedrukt in Gallons en Liters

    Een foto gemaakt onderweg naar de middagstop.

    En naar het Stampe/Vertonge (vliegtuigconstructeur)  Museum, de fabriek waar de motoren voor Minerva werden vervaardigd.



    De Minerva van Henri Ford was uitgerust met speciale Olie/luchtvering, destijds in Amerika toegepast o.a. ook op Caddilac en Packard.

    Een Minerva van de laatste generatie's uit Museum Bosaert te Ieper. 1933 Rapide 25 pk.

    Bij aankomst op de luchthaven werden de deelnemers onderworpen aan een snuffelhond test. Dat de nummerplaat niet reglementair is maakt niet uit.

    Deze Minerva AG reed helemaal vanuit Limburg naar Antwerpen, deelgenomen aan de rally, en terug naar huis.  310 km er bij op de teller. Proficiat.




    In totaal werden 16 Minerva's verwacht op de aankomst.

    26-08-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parel der noorderkempen.
    Het was een drukke dag, 27 augustus, want er was niet enkel de Minerva dag,  maar ook de 'Parel der Noorderkempen' . Ook een pre war rit, met alure, welke ook al enkele jaren meegaat. Niet exact geteld, maar toch zeker twee dozijn vooroorlogse auto's aan de startlijn. Voor elk wat wils, van goot tot klein, en in tegenstelling van de Minervadag, profiteerden ze hier wel van een schitterende omgeving temidden van heel veel groen, en dat op slechts een Boogscheut van het Drukke Antwerpen, nml in 's Gravenwezel. Moet volgend jaar zeker op de agenda als potentieel deelnemer.



































    24-08-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kastelentocht 2017

    Het is ondertussen een constante om op 15 augustus, Hemelvaartsdag richting kust te trekken.  Enerzijds voor de animatie en het vuurwerk in Mariakerke, en anderzijds om de topmobielen, deelnemend aan de kastelentocht van de Torhoutse oldtimerclub te gaan aanbidden. Het is zoals de geur van vers gezette koffie en chocolade in de oven die je in de ochtend naar de keuken leidt.  Dit jaar echter, al heel vroeg in de ochtend, vertrokken met een ware donderslag, en bakken vallend vocht. Wat er te weinig was in het voorjaar was blijkbaar opgespaard voor vandaag. Maar, dat vormt een helder contrast met de vorige jaren. We kwamen daardoor maar net op tijd om de kolonne te zien vertrekken. Mooi !  We aanschouwden met poppetjes in de ogen een 70 tal vehikels, en wie aan salooning deed, die was vandaag het heertje. Regen en miezer hielden het al vlug voor bekeken, maar toch, echt warm was het ook weer niet, maar dat mocht de pret niet drukken. De chauffeurs mochten hun rijtuigen weer met meesterlijke beheersing voorrijden bij een 20 tal kastelen (deze hebben we niet geteld) om begroet te worden door de bewoners. Overdaad aan romantiek ook door de dames en heren in hun gepaste klederdracht. Een verhaal dat verder leeft, bevroren in de tijd.

    De organisatie behaalde weer een dikke voldoende op de schaal van goed.





































    22-08-2017 om 11:02 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!