Inhoud blog
  • waarschuwing !!!!!
  • Witloof uit België, Whit love from Russia.
  • pandora Minerva box 10
  • Pandora's Minerva box. deel 9
  • Pandora's Minerva box. deel 8
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seizoens opening 2014 ; Fagnes Hivernales

    Fagnes  2014 xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Het nieuwe Oldtimerseizoen is als een occult ritueel, officieel geopend met de Fagnes Hivernales.  We waren aanwezig op de editie van vorig jaar, toen  volop in de sneeuw. ( zie …..http://www.youtube.com/watch?v=_Gpd2U60hGcvideo ) en in vol contrast daarmee, anno 2014 schitterend lenteweer !!!  Althans op de Zondag van dit weekend lange avontuur .Op  Zaterdag moesten de deelnemers  een dag  Miezerregen en koude trotseren. 

    Van de 20 deelnemende pre war cars, haalden allen de finisch zonder ernstige problemen. Een enkeling had op Zondagmorgen wat verzorging nodig, maar ging dan toch tijdig aan de startlijn staan.

     Op en top gekleed voor deze uitdaging konden we weer wat mooie beelden en grof wild schieten op deze Ardense chasse de courre.   Heel vroeg op post  aan de vertrekplaats Francorchamps, in de ijle, koude ochtendlucht zat de sfeer er al direct in.  Achter een gesloten garagepoort van het Hotel hoorden we de onmiskenbare echo van een oud voertuig.  Poortje open en een schoon mobiel uit 1909 kwam lustig buiten tuffen.  Onze dag was al gemaakt bij het aanschouwen van dit nog nooit in het echt geziene wagentje.

     Een Jackson 8hp  met één cilinder de Dion Bouton motor van 1100 cc.  Alleen had hij er niet zo veel zin in en onderging een grondige sleutelbeurt. Dit spectakel voldeed zich in alle geheimzinnigheid,terwijl alle anderen zich voldeden aan een lekker ontbijt, en hun doorweekte kledij nog aan hun wagens te drogen hing.

     In tegenstelling tot wat we dachten is deze Jackson  een in Frankrijk/Engeland geproduceert wagentje!  Zeldzame eend in de bijt. Zie hem hier aan het werk ;; the sweet DDB purr... Alles behalve een debuut, want eigenaar Laurens Klein reed een maandje geleden nog de donkere 100 miles van Amsterdam. Eerder nam hij ook al deel aan de trektocht, maar kwam toen helaas een dagje te vroeg.

    De enige info die verder over dit voertuigmerk terugvonden is het volgende;

     

    Research has revealed little of the history of the Jackson Motor Car Company, however, it is believed that very few early French / English Jackson’s were built and even fewer survive today.

    It is believed that the Jakson (note the spelling!) was built in France and sold in the UK by R.Reynold Jackson & Co,.LTD who insisted the car be marketed and sold as a Jackson! You will not the word Jakson stamped into the gearbox and the gearbox cover has Jackson cast into it.

    De rit op zaterdag, ondanks met voldoende wijwater besprenkeld, had toch wel zijn tol geeist.    wagens verschenen met leeg gelopen rubber aan de start.  Gelukkig konden ze beiden, zij het met de nodige reanimatie en vertraging , toch nog  de zondagse rit aanvatten.  De deelnemer met T ford, zag zelfs gelegenheid ergens een nieuwe binnenband te scoren!  Schitterend weer en een adembenemend kleurenschouwspel  speelde zich af in het landschap van de Fagnes. Het leek eigenlijk meer op een herftsrit, hoewel we op het hoogste topje toch wat sneeuw tegenkwamen.

    Een derde geval van verloren lucht deed zich dan voor, niet ver van het vertrek. Bijna afgescheurde soupappe was oorzaak van oponthoud van het oudst deelnemende vehikel, een Clement 1903.  Met technisch vernuft en stoere handenarbeid, en adembenemend panorama, werd een nieuwe binnenband gestoken, en lekker verder getuft. De eigenaar had deze auto nog niet zo lang geleden gekocht, uit een nalatenschap. Hij beschouwde de Fagnez als een proefrit voor de London to Brighton rally komende Maart. De eerste deelname voor deze Clement, maar de bestuurder zelf, reed deze rit al meerdere malen. Met glans tukkerde de Clement de Ardense heuvels op. Hij koerste met een gemiddelde snelheid van 55 km/h. Wij hebben het persoonlijk gecontroleerd. Het kleine autoke heeft dan ook een heel dikke 4 cilinder met al 3,2 liter motor aan boord. Het weinige aan techiek is  van oerdegelijke kwaliteit. Onkapotbaar.

    Het was een exotische rit, onderweg zagen we heel wat Ardens groot wild. Beren, luipaarden, en andere Bontjassen/mutsen. Urbain houdt niet van madammen met nen bontjas, maar waarschijnlijk heeft hij nooit de gelegenheid gehad een winterrally als deze te aanschouwen.  Wij zagen het in ieder geval wel zitten.

    Ook de drie heemskinderen waren van de partij als slachtoffer in een A ford phaeton. Het vierde heemskind bleef er aan op de ontbijttafel.  Of deze ervaring ook voor hen als “meer” geld,  valt af te wachten voor volgend jaar. Voor ons in ieder geval wel. Wie weet volgend jaar met eigen voertuig op Appel?

    Foto's;  Jonckheer Jacob Jacobsen.



    Normaal heeft de ochtendstond goud in de mond, in dit geval met een heerlijk benzinesmaakje........;

    Kijk zo repareer je een uitlaat. Lang leve zwerfvuil............. en cola in blik

    Klaar voor vertrek in toepasselijke hal.

    Terwijl doorweekte kleding van de voorgaande dag nog te drogen hing.

    Benzine- en andere dampen kleuren de dunne ochtend lucht.
    Ready to go

    Enkele kilometers verderop, 3e geval van ontsnapte lucht.

    Met vereende krachten het geval oplossen, met zo een panorama mag het wat langer duren.

    Reanimatie van een binnenband...............  hoe kreeg hij dit klaar?  Antwoord, veel geoefend tijdens de eindejaarsfeesten......... zakje blazen.

    Amilcar op toeterkracht. claxon groter dan de motor.........

    Toch allen gearriveerd on top of the hill.

    Deze foto zou in 1914 gemaakt kunnen zijn, russen komen aan in de Ardennen......;

    Met bijhorende  strenge blik.

    Dat vraagt om een glas....

    of 3 chamfoezel.

    Laurens Klein op een van zijn  hoog(s)te punten ............



    Blik onderweg.

    03-02-2014 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!