Inhoud blog
  • waarschuwing !!!!!
  • Witloof uit België, Whit love from Russia.
  • pandora Minerva box 10
  • Pandora's Minerva box. deel 9
  • Pandora's Minerva box. deel 8
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen beroemd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen beroemd.

    Het verhaal van de verjaardag van de nieuwe buggati Paus gaf aanleiding tot dit vervolg, namelijk dat van Kardinaal Jowett. Je weet wel, onderdaan en kiezer van de Paus en doorgaans gekleed met een opvallend rood mutske.

    Ook hier valt er een verjaardag of twee te vieren !!!

    Jowett klinkt waarschijnlijk heel onbekend in de oren van de meeste lezers, maar daar zal dit verslag een definitief einde aan maken. De Jowett car club is de oudst nog bestaande club ter wereld, en viert dit jaar zijn 90ste verjaardag.

    Jowett, eerder onbekend in België en toch sedert jaar en dag opvallend rood aanwezig in het piepkleine Limburgse stadje Peer. In heel Vlaams sprekend België rijden er 2 jowets, een derde spreekt een aardig mondje Waals. Naast Darco en een F 16 een idee voor stad Peer om een standbeeld op te richten op een van de nieuwe ronde punten. Titel ; “ Peer, Home of the Jowett Cardinal ”

    Onze Jowett Kardinaal ; Jonckheer Jacob Jacobson bezit “25 jaar” een type uit 1951, nml de jupiter. Hoera ende proficiat; slingers in de kamer, slingers in de gang. Hiep hiep hoera, een leven lang. Wie krijgt de cadeaujes, dat zijn wij, hiep hiep hoera dat vieren wij. ……………….Laat de champagne maar bruisen en de wierrook waaien.

    En hij bezit ook de tweede met een “ le mans “ boddy. Vergelijkbaar met een Jaguar xK model. Eigenlijk iets te jong voor dit blog, maar het merk zelf gaat al een hele tijd mee, sedert 1906, en dus de moeite om eens nader te bekijken.

    Deze 25 ste verjaardag nodigt meteen ook uit tot een groot feest ???? Jonckheer is al jaaaaaaaaaaaaren aanwezig in de olditmerscene en doorzwom reeds heel wat avonturen op dat gebied. Daarnaast ook nog druk in de weer in de schilderswereld, en zijn creaties zijn binnenkort te bewonderen te Affligem, tentoonstelling Motoring Art. (zie oldtimerweb)

    Ooit stelde hij bijna ten toon in een New Yorkse gallerij, een verhaal met een staartje, of beter gezegt een hele dikke staart. Een echte, rondborstige Amerikaanse schone belde hem op, na zijn werken ergens te hebben gezien, en gaf aan een voorname kunst gallerij te bezitten in ‘The Big Apple’. Ze had interesse zijn werken aldaar tentoon te stellen en te verkopen aan duizelingwekkende prijzen. Jaques, totaal overdondert stemde toe tot een bezoek, enkele uren later, maar was toch nog sceptisch.

    Een langharige schone liet zich door haar chauffeur naar zijn woning brengen, en Jaak moest pardoes al zijn werken van de zolder halen, in zijn beste engels uitleg geven, en was al helemaal in de allerbovenste wolkenhemel met vrij zicht op roem , wereldwijde faam, en bovendien een aardig, handenvol gevuld balkon a la Lesley An Poppe!!!!!. Heel zijn living, keuken en veranda stonden al vol met schilderwerken die al jaren op de bovenste etage stonden te bestoffen. De ontnuchtering kwam na niet eindigende, extreem spannende tijd en bijna ondertekende contracten. Toen bleek helaas dat het opgezet spel was en de Chauffeur van de beruchte dame niemand minder bleek dan ondergetekende Baron.

    Nog nooit zo hard gelachen en nog altijd een moment om met volle fierheid op terug te blikken. Je weet, ergens van dromen is dikwijls veel beter dan het te bezitten. In dit geval dus meer dan geslaagt om iemand, al was het maar voor een paar uurtjes, weg te doen dromen.

    Genoeg in het verleden gespit, nu de toekomst…

    Voor wie het nog niet weet; deze zomer, Elke donderdag in Peer Centrum vanaf ergens April treffen voor sportieve oldtimers !!!!!!!!!! Wanneer, hoe, waar en wat juist heel binnenkort op dit blog. Deze samenkomst zal te vergelijken zijn met cars and cofee of de Classik summer meet.

    Vergeet niet een attentie mee te brengen voor de kardinaal !!!!!!!!!!!!! Hij zal er zeker in het oog springen . Wie weet komt de Bugatti Paus ook eens langs.

    Het moet dus goed toeven zijn in een club die reeds 90 jaar ter been is, vandaar hier het merk en de club een beetje in het zonnetje zetten.

    In een advertentie in de Bradford Telegraph verscheen op 12 mei 1922 een artikel waaruit blijkt dat de zuidelijke Jowett Car club een eerste rally zou organiseren op 26 augustus 1923. Jowets uit de twintiger jaren stonden bekend als 'THE LITTLE ENGINE WITH THE BIG PULL' “ de kleine motoren met de sterke trekkracht. Google Jowett car club en je vind alle info.

    Dit artikel is anderhalve dag actief en ongeveer 200 lezers hebben het bekeken en beoordeeld. Enkele reacties gehad waarin gesteld word dat de Fiat 500 club langer zou bestaan en ook de riley club werd genoemd. Wij hebben daarover geen verder gegevens gevonden, maar wie het echt weet, en kan staven, mag dit graag doorgeven.

     

     

    Benjamin and William Jowett

    Deze 2 broers runden een fietsenhandel in Bradford tijdens de eerste omwentelling van de vorige eeuw. De zaken gingen goed en ze waren in  staat om werktuigmachienes te kopen en allerhande opdrachten te aanvaarden.

    . In 1901 maakten ze hun eerste voorzichtige stap in de auto-industrie door het produceren van een vroege 'snellere' conversie van motoren die  courant werden gebruikt in toenmalige voiturettes. Als basis gebruikten ze de 55-graden V-twin motor van de 6-pk De Dion en 6 ½ pk Aster

    Deze motoren bleken opvallend duurzaam: In 1914 werd er nog steeds een gebruikt om een ​​houten molen aan te drijven. In 1904, bouwden de broers een tweede type motor, dit keer een 950 cc drie cylinder in lijn met luchtkoeling, kopkleppen en een vijf-gelagerde krukas. Deze was uitgerust met een nieuw type ontsteking, waarbij de sterkte van de vonk werd versterkt door gebruik van een vonkspleet.  De motor kon ook draaien in beide richtingen!

    Het  jaar daarop besloten, Ben en Willy autofabrikanten te worden.,Ze ontwierpen ‘althans dat beweerden ze,  's werelds eerste cycle-car ". Het was de bedoeling dat deze auto’s konden rijden aan een kostprijs van een penny per mijl. Afgezien van de ‘tiller’ besturing, was de kleine Jowett  een geavanceerd ogend voertuig, waarvan het uiterlijk geen kritiek zou krijgen de komende tien tot vijftien jaar later. Hij woog minder dan de helft van het gewicht van een Mini, en had een watergekoelde horizontale twee-cilinder boxer motor van 816cc, in eenheid met een drie-versnellingsbak; eindaandrijving was door wormwiel. Het koppel bij lage toerentallen en overbrengingsverhoudingen waren bij uitstek geschikt voor de heuvels in Bradford en Yorkshire, terrein waar slechte wegen waren en geen eisen gesteld werden voor gebruik van hoge snelheden of snelle acceleratie. De boddy was een open tweezitter.

    De broers beweerden dat hun experimenten hebben aangetoond dat de balans van de boxermotor  gelijk stond aan eender welke andere  motor met minder dan zes cilinders.Om dit te bewijzen zetten ze een potlood recht  op de radiatordop, gedurende meerdere  minuten per keer. De kleine auto's (de broers bouwden voor zichzelf elk een) trokken veel aandacht. Op dat moment kregen ze een opdracht van Alfred Angas Scott, bouwer van de eerste van de beroemde Scott motorfietsen. Dit werk belette hen  enkele jaren de autoproductie op te bouwen .

    Echter, in 1910, Scott opende hij zijn eigen fabriek in Saltaire, en de Jowetts besloten dat het tijd was dat ze hun lichte auto in serieproductie te nemen, en openden een fabriek voor dit doel in Grosvenor Road, Bradford.  Het ontwerp van de auto werd geleidelijk verbeterd tot aan het uitbreken van de oorlog, de meest opvallende verbetering zijn is de vervanging van de  tiller besturing. (sturen met een stok ipv stuurwiel) zie allison video.

     Twaalf voertuigen werden gemaakt onder vorm van de verbeterde versie met stuurwiel, gelanceerd in 1913 en nog eens 36 werden gemaakt voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, toen de fabriek werd overgedragen om munitie vervaardigen. Twee tiller stuur exemplaren overleefden.

     

    Tussen de oorlogen.

    Jowett Cars Limited was een nieuwe particuliere onderneming opgericht in juni 1919 om auto’s te produceren en verkopen.Het werd later een naamloze vennootschap die genoteerd aan de London Stock Exchange in 1935.

    Dat jaar, 1919, werd een nieuwe bouwplaats gekocht bij Springfield, Bradford Road, Idle, buiten Bradford, de site van een oude steengroeve. Autoproductie  begon in de nieuwe fabriek in 1920. Het eerste voertuig was de Jowett Zeven met behulp van een vergrote versie van het vooroorlogse boxer. Eerst werd het uitgebreid tot 831 cc tot 907 cc dan in 1921 toen de vordering tot 8 pk was gedaald van reclame. Daarna waren alle Jowetts  van model 7 tot de invoering van de vier-cilinder motor in 1936. De motor ontwikkeld zijn maximale koppel bij lage toerentallen en werd al snel bekend om zijn trekkracht, betrouwbaarheid en zuinigheid.
    Commerciële voertuigen op basis van het chassis werden ook gebouwd in 1922 en werden een steeds belangrijker onderdeel van de output van het bedrijf.
     Jowett werd het eerst tentoongesteld op de London Motor Show in 1921 en brak geleidelijk  uit hun lokale markt. In 1923 kwam er  spoel ontsteking en elektrische starter en werd een vierzitter de "Long Four"  geïntroduceerd als tourer, geprijsd vanaf 245 pond, gevolgd in 1925 door een gesloten sedan, de productie van de vorige korte chassis tweezitter  werd voortgezet. In 1929 kreeg de motor  afneembare cilinderkoppen om onderhoud te vergemakkelijken en remmen  op alle vier de wielen. De productie werd kort onderbroken in september 1931 toen brand uitbrak door werken.
    1934 zag de lancering van de Jowett  “falcon” met vier-versnellingsbak en in 1935 was er de merkwaardig genoemde “ Wezel” Sports Tourer. De eerste vier-cilinder in lijn kwam in 1936 met de 1166 cc twin carburateur . De Jowett Tien die tot het uitbreken van de oorlog bleef naast de traditionele twee-cilinder modellen die tot 946 cc groeide in 1937. In 1935 ging het bedrijf publiek en in 1936 ging Benjamin Jowett met pensioen. Broeder William bleef tot 1940..

    Tot zo ver de vooroorlogse geschiedenis van dit sterk merk.

      Kardinaal Jowett en Bugatti Paus op het Peers kerkplein.

    Een van de oudere Jowett cyclecars

      Oud en...

     Nieuw

     Jowett gezinswagen

     Perfect voor slechte wegen en heuvelklim.

     Toen er nog veel publiek kwam opdagen.



    Jowett tweezitter



     Nog een oud en nieuw foto.









     Jowett jupiter 'le mans' jaren 50

    Bijlagen:
    pizap.com10.51536581479012971364396677998.jpg (114.8 KB)   

    28-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!