Inhoud blog
  • Next ; what's up doc ;
  • witloof uit België Whit love from Russia. Deel 2
  • SPONSORS GEZOCHT !!
  • waarschuwing !!!!!
  • Fagnez Hivernales 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    01-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEESTER TOVENAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Schatbewaarder, meester Tovenaar; Gerard de Bruyne.

     

    Afgelopen weekend begaf ondergetekende zich frivool richting Kust om de zoveelste Oude klepper Parade bij te wonen. Een must voor de rechtgeaarde motorliefhebber, althans voor de prille bloemekes van de jaren 20 en eerder.  Jaarlijks kan je er zo’n 70 deelnemers met hun schatjes bewonderen, en in actie zien treden.

      Een van de deelnemers, die op een halve marathon van de startlijn resideert, is Gerard. En Gerard,  debuteerde ook al op de trektocht.  Ik ontmoete  Gerard al op de allereerste  editie die toen nog Breughel rally heette, ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw, met zijn 1903 Peugeot.Ik herinner me dat een volledig nieuwe wereld open ging wanneer het deurtje van de benzinetank op zijn motor geopend werd.  Heel de uitleg over trilbobines, zwevende soupappen en riemspanningen , restauraties die jarenlang duurden vloeiden over me heen, en de passie voor het heel oude spul begon dieper en dieper te wortelen.

    Gerard was dit jaar met een nieuwe troetel op de klepper, zijn alcyon V twinneke uit, dacht ik me te herinneren 1914.  Als het niet correct is hoor ik het wel. En Gerard vertelde dat hij aan zijn klein verzamelinkje nog enkel stukken had toegevoegd, sedert mijn laatste bezoek een 3 tal jaren geleden.  Vermits ieder jaar de kust onze vakantiestek is, dit jaar brutaal terug langs bij Gerard om de laatste aanwinsten te aanschouwen.

    Zoals steeds altijd van harte welkom in het West-Vlaamse Leffinge, en eenmaal de voordeur gepaseerd, ligt er vlakbij de schatkamer.  Een vijftal motoren, tot in perfectie gerestaureerd, staan hier in dit solide thuis, te pronken.  Zoals gezegd, Gerard is al een hele tijd bezig, maar sedert zijn pensioen zit er nog meer vaart in de uitbreiding van de collectie.  Dit jaar had Gerard zijn moto reve meegebracht naar Neerglabbeek, helaas door het slechte weer alleen tentoongesteld. 

    Kleine anekdote volgt;  het kader van de moto Reve,  is van BSA.  Nou zou je denken, dus niet origineel…  Jammer voor de doemdenkers, want ” niet origineel” past niet in de woordenschat van de restaurateur.  Moto Reve, een Zwitsers producent, wilde voor zijn motoren gebruik maken van Bowden kabels, en zonder toelating van de Engelsen die hier patent op hadden, zou dat onkies zijn.

    Er werd  een oprecht aanbod uitgedokterd. Moto Reve mocht bowden kabels gebruiken/produceren, wanneer ze  BSA frames voor de motoren mochten leveren.  Voila zo simpel zit de vork in de steel.

    Verder staat er nog een mooie  1917 Rover V twin in het kamertje, waarbij het verhaal gaat dat dit model geproduceerd werd voor het Russisch leger. Ze bestelden er enkele duizenden. Maar voor ze geleverd konden worden, was de oorlog voorbij, en kwamen de motoren nooit in Rusland aan. Gerard heeft er dus eentje van, te herkennen aan een ingeslagen kenteken op het carter ‘war product’!!!  Speciaal aan deze uitvoering is ook de afgeschermde kettingaandrijving op het achterwiel, want de burgerversies hadden riemaandrijving.

    Tegen de muur staat een klein motorfietsje geparkeerd, met het opschrift ‘Salvator’. Belgische makelij . Deze motos werden gemaakt in Ieper door de familie Hoflack, tevens fietsenfabrikant, de motor is van Gillet Herstal . Het leuke is dat de volledige geschiedenis van deze motor zich letterlijk afspeelt rond de kerk van Leffinge. Hij was namelijk eigendom van de Koster van het dorp , onderwijzer en verzekeringsagent voor "De Boerenbond " en Gerard kan zich nog levendig voorstellen hoe de koster er welopgevoed, op rondtufte in zijn jeugdjaren. Hij is er erg trots op schatbewaarder te mogen zijn van een stukje geschiedenis van eigen bodem, zonder er pronkziek van te worden. Ook al is het motorfietsje uit een latere periode dan zijn eigenlijke interesseveld.

    Verder staan er nog een triumph model H 1916 , de Peugeot uit 1903  in het kamertje, en aan de muur prijken  schilderijen van Gerard met enkele van zijn  mechanische kinderen, getekend door ondergetekende. In een hoekje een nog werkend, aantrekkelijk telefoontoestel uit de 20ger jaren.  Uit een kast met allerlei auto/moto mobilia haalt Gerard een paar koperen plaatjes.  Deze heeft hij gekregen van de dochters van de kantonnier die even verderop woonden, en stellen nog maagdelijke taxplaatjes voor, uit de tijd dat men nog, per gewicht berekend, taks moest betalen wanneer men met paard en kar gebruik wilde maken van met kasseien verharde wegen, of  met ander materiaal verharde wegen.  Dwaze belastingen zijn dus van alle soorten, maten en tijden.

    Met affectie opgehangen aan de muur, het oude diploma van zijn vader die op zijn 19e  afstudeerde als mecanicien. Het grappige hieraan is dat, opgemaakt te Brussel, 1937, men een poging waagde om dit in het Nederlands te doen. Kijk en lees zelf het resultaat op de foto. Naast een hele hoop vertaalfouten springen vooral de vetgedrukte letters in het oog.  Diploma van auto-wetktiugkundige .  Ga daar maar aan staan !!!  De  franstaligen is dit nooit opgevallen.

    Dat onze ex- eerste minister het Vlaams volkslied niet kent……   allee, in vergelijking hiermee  is dat een niemendalletje. 

    In’t kleine kamertje is alles afgekeken, en het gaat verder richting werkplaats, maar om deze te bezoeken moet je langs de keuken/ Eethoek. Hier staat zoals het bij een echte schatbewaarder moet, ook een motorfiets te flirten met de koffietafel. En waarom nu juist deze in de keuken, omwille van het verhaal, maar ook al omdat er een zijspan aan vast zit, en die past niet door de deur van het kamertje dat we juist gepasseerd zijn. Aan deze moto restaureerde Gerard meer dan 20 jaar, en het sublieme resultaat werd in 2010 voltooid. De Humber met rieten zijspan, reed voor het eerst op de Oude klepper parade van 2010, een rally waarvan Gerard alle 23 afleveringen meereed. En omdat het de maidentrip van deze Humber was, kon dit niet ongedoopt plaatsvinden. Jawel, het meest onwaarschijnlijke gebeurde. Gerard reed met de kersverse Humber, zijspan en kledij bij een uitwijkmanoeuvre het kanaal in. Lap, in ene keer tegoei zal hij gedacht hebben. Nu is hij even katholiek als de koster van leffinge en Johannes de doper samen, die ook kopje onder moest, maar dan in de Jordaan. S’anderendaags reeds werd de motor volledig gedemonteerd, schoongemaakt, en zonder veel schade, behalve voor de poestvod, terug in elkaar gestoken. Enkel de bekleding van het zijspan moest volledig hernieuwd worden, en geluk bij een ongeluk, kwam Gerard erachter dat de bekleding die hij eerst gebruikte niet aan de normen van originaliteit beantwoorde. Origineel moest deze bekleding vervaardigt zijn in ‘Englisch green’ . Dit is ook de kleur die gebruikt wordt op Bentlys en andere Britse auto’s. Een kleur die bekomen wordt door een bepaalde Engelse looiprocedure voor het leder destijds. In 2011 reed hij opnieuw de Oude klepper parade met deze Humber , langs 's Herens stille weggetjes , maar met de schrik op zijn lijf als er een tegenligger in zicht kwam . Tot hier dus het ontrafelde Humberverhaal, welk zich verderzet richting werkplaatsje waar het allemaal gebeurt en fluwelen handjes wapperen.

    Deze is niet bijzonder groot of uitgerust met speciale apparatuur, maar wat hier verwezenlijkt wordt, grenst aan het ongelooflijke. Degenen die moeite hebben de tong binnensmonds te houden raad ik aan niet verder te lezen, of op z'n minst een plasticje over hun electronisch klavier te leggen.

      Het eerste wat in het oog springt is een FN, met 4 cylindertjes, bouwjaar 1908. Dit is het laatste nieuwe project van Gerard, waar hij zijn toverkunsten al op heeft mogen botvieren. De Carburator was niet helemaal compleet wat het binnenwerk betreft, en Gerard toverde gewoon een nieuwtje tevoorschijn. Denk nu niet dat het gaat om een simpel
    gasschuifje of venturie zoals we dat kennen uit de moderne (1920) periode. Neen, met tandwiel draaiende walsen met daarin een halve conische opening die met een draaibeweging vergroot of verkleint wordt. Dit is maar een klein voorbeeld van wat Gerard zo allemaal met extreme precisie moet fabriceren, naar het origineel natuurlijk.
    Ander voorbeeld is de metalen pedaalvoet, kunstig gevormd, helemaal nagebouwd. Gelukkig is de FN vrij compleet, enkel dient er nog veel afgewerkt te worden.
     
    Naast de Fn hangt het frame met motor en tank van een aandoenlijke Clement, bouwjaar 1904 a 5, rond heel begin vorige eeuwwisseling. Een soort versterkt fietsframe met daaraan een motortje en benzinetank op de bagagedrager.  Het frame van deze fiets was  tijdens een poging de oude klepper te rijden, door de vorige eigenaar, na enkele honderden meters in 2 gebroken, en nu, enkel jaren later kon Gerard hem verwerven. Het frame is ondertussen hersteld, en alles mooi als nieuw gemaakt, ook het gebroken houtenvoorspatbord. Gerard houdt van restaureren, alles terug in de staat brengen zoals het was toen de motoren nog in de winkel stonden. 

    Een kattenpis verderop staat de Alcyon waarmee Gerard afgelopen weekend de klepper reed. Onder de motor een kommetje met enkele druppels olie. Het motortje is quasi olielekvrij !!!  De Alcyon zit nog in z’n eerste verflaag, en omdat iedereen  Gerard aanraad dit zo te laten, en niet te gaan restaureren, zit hij een beetje te twijfelen. Hij zou graag aan de slag gaan om er een nieuwe van te maken. Ieder zijn smaak. Enkele weken geleden reed Gerard met zijn Nimbus 4 cyl kachelpijp, waarmee hij ook al de trektocht deed, een rit in Nederland. Alles verliep prima, maar bij thuiskomst zat plots de motor vast. Klepstelen waarschijnlijk ietsie pietsie te nauwkeurig gemaakt, en met  het hete weer van afgelopen week, + de rit, uitgezet. Geen probleem voor de magister magius, om de boel even uit elkaar te sleutelen en te modificeren.

    Om terug te komen op de magische kunsten van Gerard nog even terug naar de Clement. Een van de ontbrekende onderdelen was het koperen typeplaatje op het motorblok. Gerard maakte  “gewoon” een nieuw met behulp van de fotografische ets methode. Hij vond een foto van een origineel op het internet, en maakte, alsof het niets is, een replica. Volledig zoals het vroeger ook gedaan werd, in een donker kamertje met een cliché, fixeermiddel etsvloeistof, amoniakdamp en andere chemische toestanden,  ook al had hij in dit geval hulp van de computer.  Fantastisch fraai gemaakt, en niet van een origineel te onderscheiden. Hetgeen wijzelf in een donker kamertje presteren is ook de moeite, maar kunst is er weinig aan. In het verleden deed Gerard bij zijn restauraties ook het nikkelwerk zelf, maar nu beperkt hij dit tot de voorbereiding. Gerard werkt enkel voor zichzelf, dus nu niet zijn deur gaan platlopen om van alles te produceren. Enkel voor een zeldzame ruil/wederdienst, kan je interesse bij hem opwekken.

    Een waarlijk meester in zijn vak. Zijn geheim zit hem er in dat hij heel erg geduldig is, koppig als een ezel, en nooit opgeeft. Geen zomerse bevlieging dus, deze hobby. Het gebeurt wel eens dat hij zijn projecten enkele weken laat rusten om tot bezinning te komen, en een oplossing te vinden voor een bepaald probleem, maar het wordt hoe dan ook opgelost. De witte vlag werd nog  nooit gerezen.  Op de vraag,  wanneer de projecten FN en Clement zullen voltooien, heeft hij dan ook geen antwoord, de toekomst zal het uitwijzen.  Hij hoopt enkel nog lang gezond te blijven zodat hij zijn hobby kan blijven beoefenen, en misschien zijn toverkunsten kan verdergeven aan een nieuwe opgroeiende generatie.

    Gerard,  bedankt voor de hartelijke ontvangst, en vele spannende, leerrijke verhalen. Met deze heb je het diploma van Schatbewaarder verdient, en we zullen er op toezien dat er geen taalfouten in vermeld staan.



    Kleine colectie Triumph 1916 ,Moto Reve 1908, Peugeot 1903, Rover  1917

    De Salvator van de Koster.... uit de 30er jaren

    Humber in de keuken, waarvan het bootje niet bleef  drijven...

    Englisch green ..

    Laatste project  Fn 4 cyl 1908...

    Tussendoortje  clement 1904 a 5

    Het alcyonetje 1914 dat dit jaar de klepper reed met daaronder enkele druppels olie.

    Nog eens 4 cylindertjes Nimbus kachelpijp

    Gerard per Triumph... in de states

    Gerard per Humber (over de weg ipv kanaal)

    Hier wordt nog op de oude manier gewerkt...

    Het befaamde diploma ... lees vetgedrukte tekst... de kleine letterkes buiten beschouwing gelaten


    Taksplaatje voor gebruik van gekaseide of andere steenwegen !!!

     

    '

    01-09-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!