Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    31-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Royal Minerva's en Excelcior !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele weken gelden kon u hier lezen, en bekijken, de twee eerste beelden, waarvan we ons afvroegen in welke wagen Albert  hier plaatsneemt. We hebben de oplossing gevonden. Deze wagen is zijn geliefde Excelcior. Naast hem Generaal Foch.  Tijdens WO I gebruikte hij deze wagen eveneens om het front te bezoeken. 




    Hieronder dezelfde wagen in Veurne, dit maal in gezelschap van generaal Joffre.

    Telkens is de voorkant van de wagen niet zichtbaar in beeld, alsof de fotografen verboden werd reclame te maken voor het merk.

    Maar uiteindelijk werd hij dan toch betrapt toen Elizabeth eenmalig de Excelcior ter beschikking kreeg voor een bezoek aan de ziekenboeg van het rode kruis. Hiermee is het raadsel dus opgelost. Volgens het protocol mogen Koning en familieleden nooit samen in eenzelfde voertuig zitten.

    Meestal verplaatste Elizabeth zich met een Minerva Limousine. Hieronder een beeld van bezoek aan getroffen Landgenoten.

    Alsook aan de ziekenhuizen en rode kruis.



    Een zeer mooi en duidelijk beeld van de voorkant van de Koninklijke Minerva !

    Ook na de oorlog bleef Minerva het koningshuis dienen. Hieronder een aantal beelden van Albert die in 1928 een bezoek brengt aan Congo. Hier voelde men zich blijkbaar veilig, want Elizabeth en Albert zitten samen in dezelfde wagen.

    Let goed op de verschillende modellen van  Minerva. Bij deze Missie wagen minstens 3 Minerva's betrokken.
    b
    De onderstaande Minerva heeft een andere voorruit dan de voorgaande, bekleed reservewiel. 

    De onderstaande Minerva heeft dan weer geen spaakwielen zoals op de eerste foto. 

    Ook de regeringsfunctionarissen maakten gebruik van Minerva als dienstvoertuig.  Net in de hoek kan u nog een Minerva herkennen met nummerplaat A Â….

    Onderstaande foto als herhalende afsluiting, begrafenis van Koningin Astrid.

    Nog enkele beelden van dezelfde sfeer, welke in een vorige rubriek zijn blijven hangen.




    Dit Minerva nieuws zal nog verder aangevuld worden met beelden uit Noorwegen, Engeland, A1ustralië, en uit ook eigen land !
    Blijven inloggen dus.

    U kan foto's zonder de tekst verkrijgen op Aanvraag.  Enkel voor degenen die ooit een zelf een bijdrage leverden. Dat zijn er helaas bitter weinig.



    31-07-2019 om 16:55 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva UK vervolg
    Vervolg Minerva UK.

    Zoals vermeld in vorig bericht is er omstreeks 1908 de overgang van Warwick Wright naar Holloway als hoofdverdeler. Hier een affiche als getuige. Er was korte tijd nog enige samenwerking met vestiging in Burlington street.  Van  Ernest Arnott hebben we helaas geen ander info gevonden.


    In 1907 zaten Minerva dealers  aan Holborn Viaduct te London. Hier staan ook de dealers voor Dublin en Belfast vermeld.

    Ook in Oxford street waren er Minerva dealers te vinden.

    Nog eentje uit 1907 Holborn Viaduct Londen.



    Uit de catalogus van Holloway uit de jaren 20, in samenwerking met carrossier Salmons.

    Boven een Sedan uitvoering, onder een Landaulette.



    En een Coupe chauffeur uitvoering.

    Reclame affiche voor Salmons

    Hieronder een zeldzame overlever van een Minerva met Salmons carros. Deze verblijft momenteel in een Canadese verzamling. Model TT.

    Hieronder een AC met Salmons carros.

    Een hele tijd geleden schreven we in dit Blog het verhaal van Violet Charlesworth, welke bekend werd omwille van haar frauduleuze praktijken. We vonden nog een foto van haar Minerva, waarmee ze later een ongeluk veinsde om zo te verdwijnen. (reed van een Clif af)

    Hieronder de reeds eerder getoonde foto van de Minerva van Violet.

    WORDT  VERVOLGT 

    17-07-2019 om 13:25 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva UK.
    Minerva aan de andere kant van de Noordzee.

    Wat zeggen u de namen Warwick Wright, Sidney en William Holloway ?   Waarschijnlijk niet zo heel veel. Toch waren het belangrijke figuren in de geschiedenisboeken van Minerva. De eerste, en aanvankelijk enige importeur van Minerva automobielen in het vereenigd koninkrijk was Mr. Warwick Wright. 
    Hoe lang hij dat heeft volgehouden is ons niet bekend, maar wij schatten zo tot omstreeks 1908. 
    Want daarna kwamen de gebroeders Holloway op de proppen waarmee hij ging samenwerken. Een rijke familie uit het Londonse, welke zelfs een straat naar zichzelf vernoemd kregen. Holloway street. In deze straat openden ze omstreeks 1908 een winkel waar men Minerva motoren verkocht. In 1911 verhuisden ze hun succesvolle bussines naar Cresent street.  Daar openden ze een enorm 'paleis' welk de naam Minerva House kreeg aangemeten. Compleet met opschrift en Minerva Beeld. Wij scoorden enkele mooie foto's van de binnenkant, van één van de nakomelingen van William Holloway. 
    Sidney had minder geluk, hij was namelijk een van de passagiers op de Titanic.

     William huwde een dochter van David Limoen, broer van André Limoen.  Wie mogen dat nu weer zijn ? Niemand minder dan 2 Nederlanders welke hun naam veranderden in Citroën, van de gelijknamige wagens.  David Citroën was een van de directeurs bij Minerva Antwerpen. (Nog voor 1919 toen de eerste Citroën auto verscheen)   Uit hetzelfde familie album hier in dit blog enkele exclusieve beelden van David Citroën, William Holloway  en Christiaan Riecken  uit 1914, toen Minerva succesvol deelnam aan de TT op het eiland Mann met 3 teams.  
    Minerva House London werkte ook intensief samen met verschillende coach builders zoals Salmson en Mann Eggerton, waarvan  hier (in het vervolg) ook mooie foto's uit hun cataloog.  Minerva house bleef ook na de oorlog open, maar tot in welk jaar juist, is ons onbekend. Wie dat stukje van de geschiedenis kan invullen, mag het graag laten weten.

    Hieronder;
    Een van de eerste Minerva automobiel reclame aan de andere kant van de Noordzee, tijdens een automobielshow van 1907 in Londen.





    Hieronder een beeld uit een krant van 1907 met foto van de winkel van de gebroeders Wright. Ze verkochten niet enkel Minerva, maar ook Napier, Sunbeam, Ford, Arrol Johnston, Humber....

    De Holloway brothers hadden hun Minerva shop in hun eigen straat.  Holloway street. de foto werd genomen in 1911.

    Tussendoor een foto van 1908 uit 'chronicle of the motor'.  Het jaar waarin Warwick niet langer exclusief Minerva's aan de man bracht, maar samenwerkte met Holloway en Ernest Arnott.

    In 1911 verhuisde Holloway naar dit Paleis op cresent street in London. Let op de gebouwen links en rechts, en vergelijk met de volgende foto.

    Het Minerva opschrift kwam boven op het dak, alsook een Minerva beeld, en opschrift boven de deur.

    Hieronder een fantastische foto van het interieur, met enkele Minerva's 1911 !

    Onderstaande foto werd genomen 1921, na de oorlog, voor de deur met opschrift Minerva house.

    Exclusief uit het familiealbum van nazaten van William Holloway !
    We zien David Citroen, Christiaan Riecken en William Holloway,  het Minerva Race team op de TT 1914 !
    Ze reden met startnummer 19 welke op de 2de plaats eindigde,  voor team Molon met nr 12 en (3de) en Porporato nr 1 (5de)

    Op deze foto de hele Minerva ploeg, 3 teams. De kleine man in het midden is David Citroen, daarnaast William Holloway. Wie de anderen kan identificeren...Â….. laat maar weten.

    Een foto van team '19' in Actie. 

    Minerva nr 19 reed net voorbij. 

    Holloway en Riecken poseren in de Minerva .



    Ook nog een mooi beeld van team 12 met Molon achter het stuur;

    Eind 1914 kwam Minerva met deze 'Spitzkuhler' waarvan het de bedoeling was alle modellen vanaf 1915 mee uit te rusten. Jammer genoeg gooiden de Duitser roet in het eten.

    Een van de klanten van Minerva London was deze John Fleming, welke zich in 1906 deze 4 cilinder Minerva cadeau deed.

    Trotse John Flemming met zijn Minerva.

    Wordt vervolgt met nog meer mooie beelden/verhalen uit de UK en Ierland.
    Keep watching. 

    04-07-2019 om 18:50 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cyclecatristen in het hol van de leeuw.
    De cyclaristen, een groep enthousiastelingen die zich bezigen met vooroorlogse sportieve wagens, lapten het weer. Het is een actieve gemeenschap welke met regelmaat van een goed draaiende Zwitserse klok activiteiten organiseert in binnen en buitenland. Afgelopen (verlengd) weekend, want het begon al op Donderdag, streken ze neer in de omgeving van Waterloo. Een vijftigtal liefhebbers konden zich inschrijven, en de organisatie zat dan ook heel snel volgeboekt.  Het is een waarlijk feest deze jongens en meisjes aan het werk te zien. Op zondag verlieten ze al erg vroeg de veren, want in Waterloo stond een reenactment van de slag om de kasteelhoeve even verderop op het programma. Een lust voor het oog en oor. Napoleon en zijn  600 trawanten deden het nog eens over als herdenking van deze slag van 1815. Hier werd er nog iets meer damp en geknal geproduceerd dan bij de start van de cyclecarren. Wie nu zin gekregen heeft om ook zo een spel aan te schaffen, zeker doen, maar bedenk wel dat de prijzen van deze voituretten de laatste jaren de pan uit geswongen zijn.  Leuk blijven ze wel. 


    Heel vroege start op zondagmorgen, en maar goed ook want het zou er warm aan toe gaan, later op de dag.



    Op weg naar avontuur.



    Bij aankomt te Waterloo, was de zon ook al volle bak present.















    Even ertussendoor een sfeerbeeld van de slag om Waterloo. Kanongebulder en muskettengekletter inclusief. De moeite om te bezoeken, staat voor volgend jaar weer in onze agenda genoteerd.

    Voor de lunch ging het dan verder naar het meer van Genval.






    24-06-2019 om 14:08 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationale Oldtimerdag Lelystad 2019
    Het nationaal oldtimer treffen in Lelystad, is een van de weinige 'grote'  evenementen die speciaal aandacht besteden aan de pre 1930 oldtimer. Dezen komen dan ook graag afgezakt naar de Hollandse havenstad, en worden er flink in de watten gelegd. Het programmaboekje was goed gevuld, en de moeite om de verplaatsing te ondernemen. Toch kwamen niet alle aangemeldden opdagen, jammer. Niet getreurd, want het gene er te zien en te horen is, is echt wel de moeite. In deze korte reportage een vluchtige blik op een en ander van mannelijke bling bling.  Gaan we volgend jaar weer ? Nouw, en of. 


    Dit is nu wat we noemen een echte Oldtimer, die op de achtergrond zowel als die met wielen. Mechanique Aster 1904. De Batavus is enkele honderd jaar ouder. 

    Panhard Levassor  1912gepresenteerd door de Pionier  Automobielen Club.

    Een Mors R toneau  1904 stal de show.

    Stanley Steamer  stuurde dit jaar 2 exemplaren, waaronder deze uit 1910.

    Overland Roadster.

    Nog steeds schitterend om te zien deze  Cartercar runabout uit 1912.

    Eveneens uit 1912 deze gigantische Caddillac.

    Zoals de drie voorgaande wagens ook uit België deze extreem zeldzame Pope Hartford 1904.

    Dit festival van 2019 was toneel van 100 jaar Citroën, maar ook de ' La Licorne was vertegenwoordigd met enkele exemplaren.

    Op het centrale plein was er ook plaats voor de Amerikaanse luxe schepen uit begin jaren 30.

    Chrysler 

    Packard 

    Bentley is een merk welk op geen enkele treffen zoals dit mag ontbreken.

    Bentley in een race jasje.



    Deze 12 cilinder mocht meermaals de show stelen met letterlijk overdonderend geluid.

    Bugatti was zichtbaar aanwezig met maar liefst 13 stuks, en niet van de minste.

    Er was nog plaats genoeg daar in Lelystad, dus bezitters van Leuk oud spul moeten volgend jaar niet twijfelen. 
    Naast de slechts enkele hier getoonde voertuigen waren ook vele wagens tot de jaren 50 en 60 te bezichtigen.
    Meer natuurlijk op de site van het evenement.

    22-06-2019 om 13:16 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.inspiratie uit de gazet.
    Deze 12de juni rakelden we onze inspiratie op uit de laatste bladzijden van de Gazet, u weet wel de minder plezante berichten. Ergens op een eerder pagina vonden we een advertentie voor de verhuur van lijkwagens.... maar ook verkoopsbeelden van en voor Minerva automobielen.  Daarnaast ook nog enkele zeeeeeer mooie shots van Minerva en concurent. Kijk and enjoy.

    Uit een Gentse gazet knipten we deze advertentie van Georges Schietze, welk aanzette tot wat dieper graven.
    Six foot under vonden we inderdaad het gewenste resultaat.


    De auto uit de advertentie hier daadwerkelijk aan het werk tijdens een onderneming.  Het betrof de begrafenis van een bekend politicus/socialist.

    Eveneens in Gent, begrafenis van iemand uit het Militaire milieu. Het is duidelijk  niet dezelfde wagen als hierboven. zie vorm voorruit. Als registratie nummer herkennen we 15.....

    Onderstaand dan weer werk in de buurt van Aalst...Â…..   was het ook hier dat Georges actief was?  registratienummer hier is 175482.

    Ook nog in de Aalster omgeving Minerva  634894. Beschikte George over een hele Minerva vloot, of gaat het om andere eigenaars? Of werden de nummerplaten verwisseld ?

    Onderstaand dan de teraardebestelling van een politicus met militaire roots. Hij was dusdanig bekend dat deze wagen een ommetje maakte langs Brussel om begroet te worden. De Minerva draagt hier nummer 15891

    Op de onderstaande foto is het niet zo duidelijk of het gaat om een Minerva lijkwagen, maar omdat het zich ook in het Gentse afspeelt, is de kans groot.  Wil u weten om wie het gaat, contacteer ons. 

    Als laatste de achterkant van de lijkwagen die gebruikt werd voor de herbegraving van Pater Damiaan in Leuven, waarvan eerder in dit blog meerdere beelden.

    Nog meer uit de Gazet, vandaar de mindere kwaliteit van de foto's. Deze Minerva van 26 PK torpedo werd aangeboden in deze krant voor 8500 frank. De advertentie vermeld dat de verlichting en generator optioneel zijn, alsook 'coronet' en reservewiel. Bandenmaat 820/120. Dus daarvoor moest men bijbetalen. Krant 1912.


    Een ander model in dezelfde krant, de 35 PK, gefotografeerd aan de fabriek banden 895/135. Landaulette 6 plaatsen. Omdat dit model met vele opties uitgerust kon worden prijs enkel overeen te komen. 

    We vervolgen met een Sublieme foto waarop niet enkel een Minerva, maar ook een geduchte concurent Mercedes. Wellicht een 38 PK.  OP de achterkant, groeten van nonkel Hubert...Â….    

    Ook nog uit 1912 hieronder een mooie familiekieker. Minerva 9645.

    Aan de kerk van Berlaer bij Lier stond ooit deze Minerva geparkeerd. Helaas nummerplaat niet leesbaar.

    Nog eens een super foto uit de jaren 20. Enkel jonge gasten aan het werk aan een Minerva. Opvallend dat de glazen uit de schijnwerpers verdwenen zijn. 


    In 1926 was deze Minerva torpedo te bewonderen.


    Als laatste in dit bericht je een Minerva die we in de smiezen kregen op de achtergrond van een beeld uit de streek van de Semois. Pas na uitvergroten duidelijk Minerva 9909.


    Zoals het wel eens gebeurt, ook hier weer enkele foto's ontsnapt aan publicatie, dat word een volgende keer goed gemaakt, samen met nog veel meer moois uit Antwerpen. Blijven inloggen is de boodschap...Â….  

    Niet vergeten,  nog Minerva of andere Belgen op een oude foto in de lade of andere stoffige plaats, bezorg ze ons !

    12-06-2019 om 19:30 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trektocht der Pioniers 2019
    Steevast op de eerste zondag van het jaar, kan je al sedert 2005 terecht bij rond trekkende pioniers, als je liefhebber bent van vooroorlogse voertuigen. Dit jaar ook weer onder een stralend zonnetje, en bij ons weten is het slechts 1 keer voorgekomen dat het een ganse dag regende. En zelfs toen was er voldoende Animo.  Niet groot, wel super gezellig. Dit jaar ging de tocht naar het Lummense Schulensmeer via een goed opgesteld roadbook. Een hele reeks verschillende merken konden bewonderd worden. Korte opsomming; Nash, Riley, Lagonda, Marmon, Austin, Minerva, Amilcar, MG, Gladiator, Chevrolet, Ford, Peugeot, Rovin. In totaal 18 wagens. 
    Meerdere beelden zullen te zien zijn op oldtimerpictures.com. 


    Nasch convertibel.

    Minerva  feval weymann.

    Riley lynx 

    Chevrolet

    Marmon

    Austin Seven



    Lagonda

    Gezellig plekje in de schaduw





    Gladiator

    Minerva


    MG....

    06-06-2019 om 10:34 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse Minervisten eerste uur
    Met deze weer eens een schitterende aanvulling van de geschiedenis van Minerva, en wel met prachtige verhalen en beelden uit eigen land. En als u dacht dat daarmee de kous bijna ten einde gebreid is, dan heeft u het mis.
    Er liggen nog heel wat extraatje's op het schap. Blijven inloggen dus.  Daar we jammer genoeg constateren dat vele beelden verspreid worden zonder toestemming of credits, helaas voorzien van tekst. U kan ze bekomen zonder tekst, maar enkel op aanvraag. Dank voor uw begrip. 

    Deze eerste foto toont de eerste Minerva die door het Belgische leger werd aangeschaft als vervoersmiddel voor de hogere rangen. Deze aanschaf gebeurde Anno 1907. De chauffeur van dienst is hier niet bekend, maar aan boord zien we de Generaals Joffre, Foch en Balfou.

    Om in de groene legersfeer te blijven, een beeld van 2 Minerva's,  de gepanserde versie, maar op de achtergrond ook een gesloten limousine. 

    Ook in later jaren deden Minerva's dienst in het Belgische leger.  Onderstaande opname is gemaakt in 1914 aan de ijzer.

    De chauffeur kreeg echter zeer slechte punten toen hij probeerde of de Minerva ook als boot gebruikt kon worden. Of misschien was hij van gedacht dat hij eerst gedoopt moest worden?

    Al deze mooie machinerie werd in elkaar gestoken door vele arbeiders. Op het hoogtepunt telde Minerva 1600 werknemers. Hieronder een zeer mooie opname van het personeel vlak na de Oorlog, welk bewijst dat de productie al in 1918 terug werd opgestart. Dat was natuurlijk mogelijk omdat tijdens de oorlog aan een nieuw ontwerp gewerkt werd, nml het type NN. Heeft u een type van deze reeks, dan zie u hier de mannen en jongens die uw wagen in elkaar staken. 

    Ambachtslui aan het werk in de carrosserie afdeling op het bovenste verdiep van de fabriek. Deze is wel uit een latere periode.

    De mannen aan de top mochten ook op de foto. Wie ze bij naam kent, mag dat zeker laten weten. Herkennen we in het midden Dhr. de Jong? 

    Kocht je voor 1914 een Minerva, dan was dit het afgewerkte product. Van hier uit ging je ermee naar je persoonlijke koetsenbouwer, of zoals deze klant die even stopte om passende verlichting uit te kiezen bij L.Bardin & Grumbach. 

    Een andere dealer kon je vinden in St.-Truiden, ergens in begin jaren 30. Telefoon nummer 16 !  Belde je nr 17, dan kwam je bij een andere Minervadealer aan de andere kant van het land. Zie volgende foto !!!!!!

    Voor de oorlog kon je terecht voor aankoop en service bij garage Lombaert in de Panne. Hij verkocht ook Daimlers, eveneens  met schuivenmotor techniek. Effe bellen naar telefoon nr 17 Â….

    Voor een Minerva kon je ook terecht bij dealer J.Mes in de Kerkstraat van Dendermonde. Eind jaren 20 hield hij een tentoonstelling van de verkrijgbare modellen. Ook de takelwagen is van Minerva. Pracht beeld !

    In Vroegere jaren hadden heel wat eigenaars een chauffeur in dienst. Wie al eens in Remouchamps de grotten bezocht heeft, vind daar op de hoek van de straat een Hotel. Buiten op de gevel vele mooie foto's van het gegoede volkje welke met automobiel en chauffeur op bezoek kwamen. Ondermeer ook Koning Leopold.
    Hieronder een prachtfoto van zo een klant. Wij vragen ons af wat voor rare dingen op de achterwielen gemonteerd zijn. Lijkt wel op luchtgekoelde remschijven of een speciaal veersysteem want de banden lijken wel vol te zijn ipv luchtbanden zoals de voorwielen.   Wie weet het ?


    Nog een bijzonder verhaal bij onderstaande foto.  We zien hier chauffeur Paul Jacobs uit Arendonk. Hij was in dienst bij de rijke Duitse handels familie Osterrieth. Ze bewoonden een 'paleis op de Meir te Antwerpen.  Paul overleefde WO I maar verongelukte met deze Minerva in 1925 op een onbewaakte overweg te Kapellen. Zijn echtgenote Laurence Huybrechts bleef achter met 2 kinderen geboren in 1915 en 1920. Zei konden dit verhaal navertellen.

    Onderstaande foto is dan weer de wagen van Graaf Vissaert de Boccarné uit Brugge. Ook hij had een chauffeur in dienst. Marcus Kappel. Hij werkte ook voor garage Froidpoint te Brugge, Minerva dealer. Hij reed regelmatig naar Antwerpen om nieuwe wagens op te gaan halen. 

    Hieronder een Minerva met dame aan het stuur. Het is natuurlijk mogelijk dat ze enkel poseerden voor de foto.

    Hieronder dan nog eens een beeld met chauffeur. We zijn niet 100% overtuigd of het een Minerva is, volgens de inzender wel.

    Hieronder nog eens een beeld zoals we ze graag zien. Uitstekende kwaliteit, en zo uit het dagelijks leven van toen weggerukt.

    Minerva 19167 werd ook voorzien van chauffeur. Opname van omstreeks 1911.
    Word vervolgt met nog heeeeeeel veel meer Minerva beelden !

    26-05-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mekka
    Zoals het iedere gelovige past, is het een MUST om minstens één keer in je leven het Festival 'vintage revival' op de autodroom van Linas- Monthéry te bezoeken. Daartoe krijg je om de twee jaar een kans. Deze hebben we ook weer stevig met beide handen gegrepen voor een derde keer. Deze binnenkopper tilt dit evenement naar het allerhoogste niveau. Twee dagen lang vind je op het circuit enkel 'de echten' zonder geveinsde interesse momenten van opperst genot opsnuiven. Je kan makkelijk een filmrolletje vullen met godsgruwelijke eigenaardigheden die je nog nooit zag, zelfs na een derde bezoek. Niet enkel statisch.  Het deksel van het rariteitenkabinet wordt hier op het ritme van bijhorende klanken en geuren  eens deftig opengetrokken. Na deze kloeke woorden van wijsheid rest het enkel nog de beelden te bekijken voor de bevestigeng van al deze lof en glorie. Het zou mooi zijn moesten we een pilletje tegen verdriet kunnen voorschrijven voor degenen niet naar den oorlog konden trekken. Het enige negatieve te melden is dat er weer een keuze moet gemaakt worden uit honderden beelden, waarvan u er ongetwijfeld ook vele kan vinden op WWW. 

    Foto's Jaak Jacobs

    We beginnen meteen met een beeld van het meest spectaculaire voertuig, namelijk een unieke 'one of'  Procter runabout uit 1902.  Electrisch aangedreven !


    Een andere ouderling, waarvan we helaas het merk niet hebben kunnen opslaan.

    Benz uit de 19 de eeuw.

    Leuk voor een familie uitje per Renault. oor de gelegenheid werd de voorruit omhoog geklapt, deze hangt tegen het plafond.

    Het platform 'motoren was gevuld met vele topstukken zoals deze Puch.

    Je ziet ze niet vaak in actie zoals deze Henderson.

    Het geluid alleen al...Â…..   Oordopjes waren zeker welkom..

    Over naar de rubriek 'grote kannonnen.  Een Oakland uitgerust met Curtis vliegtuigmotor.

    Brasier 'Gordon Bennet'

    Napier..

    Loraine de Dietrich

    Hispano Suiza !

    Nog een Brasier op de parking .

    Crosley



    2019 was toegewijd aan Alfa Romeo  waar er een heel leger van aanwezig was.




    Wordt vervolgt

    21-05-2019 om 10:23 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mekka
    vervolg monthéry



































    20-05-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    27-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deblock Bielles 2019
    Deblock Bielles 2019

    Het is weer een hele tijd geleden dat we nog eens gemarteld werden met het genot om de echte prewar cars aan het werk te zien. Met pre war bedoelen we dan wel de eerste wel te verstaan. Het had echt niet veel gescheeld om er de brui aan te geven, gezien de weersvoorspellingen van zowat alle nieuwsdiensten. We spoelden zowaar bergop mee met het bluswater uit de hel, richting Cuesmes, een slaapstadje nabij Bergen.  Dit viel gelukkig nog voor het startsein, iel vroeg in de morgen. De inschijflijst zag er veelbelovend uit. Maar liefst 29 voertuigen die de juiste adelbrieven konden voorleggen, stonden genoteerd. Dat was gerekend buiten enkele goed in het vel zittende behoeders van roestig erfgoed die ook nog kwamen opdagen. In de morgenstond stonden onze voeten nog in het water,  maar na het vroege vertrek richting ontbijttafel waren zowaar enkele strepen zonneschijn te genieten.  Dit nadat een motard nog enkele vervagende mistbanken had getrokken rondom het startpeloton. 

    We zweren op het communiezieltje van facebook dat wereldwijd een hemelse parade automobielen aan een horde foto/autofanaten zal voorbij trekken. De ondergetekenden kunnen dit letterlijk met stomende woorden beamen. 
    U weet het, iedere keer weer verheugen we ons mateloos als weer eens iets nieuws onze aandacht trekt. Dit jaar was dat een Darraque uit 1906 met Brusselse carrosserie van de bekende Avenue Louise. Ook 2 motards met Triump en AJS 1905 en 1906 hadden de euvele moed lieten zich te laten inblikken.  Alle chakra's van onze fotograaf stonden weer op scherp om de meest bizarre vormgevingen van destijds en emoties van dit occulte gebeuren met meesterlijke beheersing vast te pinnen. 
    Wat kreeg hij zoal voorgeschoteld; Decauville, de Dion bouton, Renault, Cottereau, Darrack, Humberette, Clément, Triump, Corre, Peugeot, Loraine Dietrich, Nagant, Delahaye, Zedel, Ford, Unic, Buick, Hilmann, Stanley, Delaunay Belleville, Delage, AJS, Saxon. Mc. Laughlin Buick.  Enkele van dezen in het meervoud. Er was ook nog een Puike Bugatti te bewonderen.  En met z'n allen taffelden  ze zo een 45 kilometers in de voormiddag door het Waalse land, en even zoveel in de namiddag.  
    Voila, deze momenten zijn weer vlotjes doorgesneden met zicht op een volgend het avontuur !


    Iel vroeg in de morgen terwijl alles nog kletsenat was, nog afladen op het dorpsplein van Cuesmes. Oudste voettuig Decauvile 1899.



    Deze was iets drogen aangekomen Nagant de course 1907

    Unic, ook motards lieten zich inblikken. Triumph 1905 

    In de top 5 van onze favorieten deze Darrack 1906.

    Voor het vertrek nog enkel rondjes mist trekken rondom het startpeloton.

    Corre 1905 met eigenaardig draaiende stoel om passagiers toe te laten.

    Op weg naar de ontbijttafel, wel nog grijs, maar toch al droog.

    Enkel last van opspattend water.

    Ook de jeugd duikt volle moed in de hobby ...

    Modebewust..

    Nabij de Franse grens, enkele gele hesjes gespot.

    Luilekkerland.

    Oerautomobiel.

    Mooie collectie trapauto's te bewonderen terwijl de laatste druppels uit de lucht geperst werden

    Dan begon zowaar een beetje schaduw te vormen.

    Ai ai ai, enkele voertuigen met problemen, nog voor het goed van start ging. 

    Slechts enkelen zaten lekker binnen zoals de bestuurders van deze Delahaye 1908
    WORDT VERVOLGT Â…..  verboden te copiëren.
    foto's Jaak Jacobs.

    27-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deblock Bielles 2019 vervolg 1

    Deze opname nog uit vorig rubriek waar het plaatsen mislukte.

    Voor de zekerheid het dakje er op, maar echt nodig was het niet.





    Schitterende Renault van de Gastheer Philippe.

    Het oudst deelnemende voertuig uit 1899...Â…Â…..  dat maakt dus 120 jaar op de teller.

    Nog een mooi Renaultje in de voorraadkamer.

    Openlucht museum in actie.

    Und dan gings loss !  Zo waar met een fris zonnetje.
    Cottereau 1902.

    De Dion Bouton 

    Achter het stuur van een Hillmann roadbook volgen, niet evident.

    Zeer mooie opname van een Clement in Actie.

    De T fordjes waren niet zo heel dik gezaaid dit jaar. Die dingen lopen fantastisch.

    Een achteruitblik van uit de Stanley.



    Wie zei daar dat auto's en moto's niet combineren ?  Pracht beeld toch !

    Tussenstopje ergens temidden van veel groen.

    In het midden van dit peloton een Zedel 1909...  Mooi toch.
    Wordt vervolgt...Â…Â…Â….

    26-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    25-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deblock Bielles 2019 vervolg 2

    Aangekomen aan de middagstop, enkel nog zon...


    Hier en dar kwam er zowaar een korte broek te voorschijn.

    En ook de zonnebril kreeg een plaatsje.



    Warme verpakking toch aan te bevelen.

    T fordje nr 2

    Grote daracq zonder startmotor.

    De Dion Bouton

    De Triumph van Nick deed het feilloos.

    Alsook de AJS van Philipe.









    Sleutelmoment.

    Schitterende Delauney BellevilleÂ….

    Reden helaas niet mee Â… dit Renaultje

    En deze Buggatti. 

    25-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frits verteld !!
    Beste lezer,

    Enkele weken geleden zag u in dit blog beelden van Frits Koolhoven, Hoofd bij de motorafdeling van Minerva en Coureur. 
    Welnu, Frits toerde na zijn overwinning tijdens de 'kaizerspreis' van 1907rond in Europa om zijn verhaal te doen en Minerva te promoten. (waarvan ook beelden in dit blog)

    Dit verhaal werd opgetekend, en wij vertellen het hier en nu nog eens na, met oude spelling.   Het is echt de moeite te lezen hoe het er destijds aan toe ging, bekeken door de bril van de piloot himselve.  Helaas is het verhaal niet compleet wegens niet geheel leesbare kopie. Het verhaal van de laatste ronde en overwinning ontbreekt.  Mocht iemand de rest ergens hebben liggen, we ontvangen het met open armen.

    Reed and enjoy !!


    Frits Koolhoven verteld.

    Het circuit des Ardennes, de jaarlijkse grote automobiel race, had voor ons Hollanders dit jaar een bijzondere attractie. Immers, voor het eerst zou een landgenoot mededingen in een snelheidswedstrijd. Op zich zelf is dit feit reeds belangrijk genoeg om daar eens een artikel aan te wijden, doch wij willen verder.

    We willen de niet ingewijden in het automobilisme uitnodigen om ons verder betoog te volgen en in het kort mededelen waarom snelheidswedstrijden nodig zijn.

    Als men het alleenlijk beschouwt uit een oogpunt van snelheidswaanzin, om maar langs een weg gedurende enkele uren te jakkeren, en het resultaat niets dan ongelukken kan opleveren,  dan zou ik het volmaakt eens zijn met hen, die de mening verkondigen  dat ze absoluut onnodig zijn. Doch denk niet geachte lezer, dat het aan 100 tot 150 km/h  gaan rijden, er is,  louter op de pret. Dat is immers al te belachelijk. Zonder in technische grootdoenerij te vervallen, kan in het kort gezegd worden waarom deze wedstrijden nodig zijn.

    Eerstens word tijdens een wedstrijd het maximum gevorderd van het merk en zijn onderdelen. Doorstaat het merk gedurende zulk een wedstrijd de proef, deze wagen op toeristisch gebied aanbevelen.  De wagen waarvan de grootste snelheid en grootste kracht wordt gevergd,  waarbij een minimum aan benzineverbruik word geconstateerd, en die met een minimum van gewicht de grootst mogelijk sterkte van materiaal kan geven, en die dan tenslotte zegeviert over het gehele parcours, in een minimum van tijd volbrengt, welnu, die wagen levert het bewijs van een in alle delen van degelijke constructie te bezitten.  En alleen wanneer het maximum gevergd word, dat is dus bij een wedstrijd het geval, kan zulks geconstateerd worden.

    Niet voor niets worden duizenden guldens uitgegeven om goede wagens voor snelheidswedstrijden te bouwen. Want de fabrikanten weten en beseffen dat door de meeste automobiel kopers word gelet op het behaalde succes omdat ze zulk een fabricatie hun volle vertrouwen geven.

    Als voorbeeld noem ik het succes der Panhards, en Mars in de eerste, der Richard Brasier, Renault en fiats in de latere jaren. Zonder races hadden deze merken niet een wereldvermaardheid verkregen.

    De Minerva fabriek.

    En waar nu een merk van Belgische makelij gezegevierd heeft, dat wel is waar van Belgisch fabrikaat is, doch hoofdzakelijk haar groei en bloei te danken heeft aan Nederlandse energie. Daar hebben wij  met dit behaalde succes veel zelfvoldoening  vernomen. De Heer S. de jong staat sinds de oprichting aan het hoofd der Minerva fabrieken te Antwerpen. Begonnen met de fabrikatie van gewone rijwielen, werd later overgegaan tot het maken van motorfietsen, en eerst in 1904 werd begonnen met het maken van de eerste Minerva automobielen. Van dien datum af dagtekent het feit, dat de jonge heer koolhoven bij de Antwerpse usine als volontair werkzaam werd. Hij heeft de hoofd ingenieur Pierri, die nu reeds 7 jaar aan deze fabriek verbonden, aan het werk gezien, en enige weken geleden heeft hij de kroon op het werk gezet door voor een groot gedeelte me te helpen aan het doen triompheren der MinervaÂ’s. Eerst in Maart jongstleden is de fabriek race wagens gaan bouwen, die reeds bij den ‘kaizerspreisÂ’ moesten starten. Ze waren dan ook tijdig aanwezig, doch kersvers uit de fabriek. Vandaar het niet ‘au pointÂ’ zijn; de bestuurder moet zijn wagen kennen. Dit was nu niet het geval, en hoewel onder de favorieten behorende, had Minerva in den Taunus, ook al door pech, weinig succes. Toch peinsde de heer de jong op een schitterende revanche. In alle stilte werd nog een racewagen gebouwd, de gehele machinerie en motor nagezien en de Heren Lee Guines, een bekende Engelse miljonair, dezelfde die verleden jaar ons op Scheveningen met zijn 200pk Daracq versteld deed staan. Moore – Brabazon een andere Engelsman, Warwick Wright en last but not least Frits Koolhoven, uitgenodigd om duchtig te gaan traineren, ten einde ditmaal ‘tout en pointÂ’ aan de start te verschijnen.

    Frits koolhoven

    Ten kantore van zijn vader, de sportman A. Koolhoven, algemeen in Nederland bekend als een der eerste ANWB leiders, die reeds in de prille jeugd van onze toeristenbond het kindje hielp staande houden, en nu meemaakt welk nu geweldig lichaam van bijna 30000 leden het is geworden. Wel nu, die vader stelde ons in de gelegenheid om zijn zoon, zojuist uit Antwerpen terug, te vragen naar de bevindingen van de eerste snelheidsreis. En heel kalm, leuk kletsend , werd mij ondermeer het volgende verteld;

    Reeds als jongen zat het er bij mij in. Pure liefhebberij had ik steeds in het racen. Dat werd mijn roeping. Als volontiar kwam ik bij Minerva en klom op in de drie jaren tot chef der motorafdeling.

    Het motorrijwiel was voor mij een grote attractie en van de 21 wedstrijden werden er 19 gewonnen. Slechts 1 maal werd ik 2de en 1 maal kwam ik helemaal niet aan. Door een lekke band kwam ik in plaats van aan de finisch in een slootje terecht. Vorig jaar moest ik in Holland mijnen militairen dienstplicht komen vervullen waarna ik het hoofdagentschap der fabriek voor Nederland kreeg. Tweemaal werd de ‘coupe dÂ’AnvertÂ’ en eenmaal de coupe Belgique op motorrijwiel gewonnen. Terwijl ik soldaat was kreeg ik nogmaals 3 dagen verlof  om in België de coupe te gaan winnen voor de Antwerpse club. Ook als milicien deed ik wel eens met mijn Motor iets in de velddienst mee. Hoe interessant ook, het eerste belang voor mij was de eerste auto race. “ En nu het circuit des Ardennes” zo ging Koolhoven voort. Voor deze wedstrijd werd alles op alles gezet. We waren reeds 14 te voren op het circuit aan het trainen. Dat gebeurde sÂ’ochtends van 3 tot 6 uur. Meestenstijds in de mist door het voortdurende vochtige weer. Dat was een leuke voorbereiding. We hadden onze pleisterplaats in Bastogne en maakten het zo gezellig mogelijk. Op één ochtend reed Brabazon niet minder dan 7 koeien aan, waarvan er 4 morsdood en 3 zwaargewond. Als laconiek Engelsman zette hij een heelen boom op met de eigenaar, ging doodleuk aan het rekenen en eindigde met 1200 frank voor de dode koeien en 150 frank per stuk voor de gewonde dieren. De dode koeien werden Brabazon eigendom, de andere niet. Onze Engelsman vond weldra een afnemer, en maakte zelfs nog winst. Ikzelf zag op een ochtend in volle vaart  zijnde drie herten voor me. Twee waren tijdig weg, de derde, een mooi zwaar dier, was er bij, en bij wijze van wapenfeit werd het hert meegenomen. Daar de eigenaar onbekend bleef, werd dagen lang, smorgens smiddags en sÂ’avonds hertensteak geserveerd. Op het menu stond vermeld ‘Koolhovens veroverde reeboutÂ’.

    De training heeft geduurd tot  dagen voor de wedstrijd. Om nu niet de tegenstanders de werkelijke snelheid te tonen; werd na iedere ronde  minuten gestopt, dus allerminst viel de overweldigende snelheid op.  De wagen werd weggezet de avond voor de grooten dag, nog 10 kilometer gereden, daarna gevuld met benzine en geolied, nieuwe Engelbert banden met afneembare vinet-vellingen er op gezet en zijn toen ondanks het leven, een weinig gaan rusten.

     

    Koolhoven verteld van zijn race.

    Ik voelde mij in dien vroegen ochtendstond absoluut niet zenuwachtig. Vroeger heb ik dat wel eens gehad. Heel kalm rangschikte ik mijn wagen om half vijf op de aangegeven plaats. Van minuut tot minuut werd gestart. Ik had nr 11 en kwam dus om 5h11 aan de beurt. Warwick Wright ook op Minerva ging het eerst weg. Toen mijn beurt kwam ging alles zeer goed en ik was zonder stoornis ineens heel kalm weg. Dat was een groot verschil met Jenatzy  die als nr 21 startte, en volgens ooggetuigen vlogen door de vaart de stenen tot in de tribuneÂ’s. Als een gek vloog hij weg. Ik had me voorgenomen om in het begin niet op het snelst te rijden ten einde mijn motor te sparen. Om mijn plos zat mijn  regulator, en daarop kon ik nagaan dat mijn eerste ronde, de 87 kilometer niet sneller dan in  52 minuten moest rijden. Bedenk toch dat er 7 ronden te rijden waren, en dat jakkeren bij het begin, houdt een wagen niet uit. In deze ronde haalde ik het eerst een Aries in, die in het midden van de weg stond, en waaruit grote vlammen sloegen,  terwijl aan iederen kant van de weg mannen achter boomen angstvallig de dingen afwachtten die gebeuren zouden. Er was net genoeg ruimte om te passeren. De brand werd schijnbaar gebluscht, althans later liep die kar weer. Nog haalde ik een Imperia en een Gaganau in volle vaart voorbij. Dat inhalen is anders geen kleinigheid. Als je er al op 100 meter achter zit, dan voel je tegen je gezicht, lichaam en wagen de steentjes al, die je voorganger  door zijn ontzettende snelheid opgooit. En hoe dichter je nadert, hoe gevaarlijker zodat je in volle vaart verplicht bent  een hand voor je bril te houden, anders maak je kans dat een glasscherf je blind maakt. Op 20 meter afstand krijg je grotere stenen te slikken, en zo een achtervolging  duurt somtijds langer dan een halve ronde. Mijn Mechanicien, Henri Garcia, een handige Vlaming, werd juist tegen zijn brillenglas getroffen. Het glas viel er uit, maar gelukkig bleef zijn oog onbeschadigd. De ronde werd door mij gereden in 52,5 minuut.

    Volgens de officiële classificatielijsten was Koolhoven negende geworden en reed hij de eerste ronde in 52 minuten en 22 seconden. De tweede ronde verliep zonder enig incident. Alleen merkte ik dat langs het heele circuit, dat er ontzettend veel belangstelling was. Met rode vlaggen werd door de commissarissen druk gewerkt, als verschillende tekens, als voor gevaarlijk bocht enz.. enz…

    Koolhoven  handhaafde zijn positie in de tweede ronde, bleef negende, en reed nu, merkwaardig die regulariteit, slechts 2 seconden langer.

    In de derde ronde heb ik voortdurend strijd gehad met die Hieronymus die een Gaggenau bereed, en die zijn weg zeer slecht hield, en zo slingerde dat  passeren zonder gevaar niet mogelijk was. Ruim een halve ronde heb ik achter hem gezeten tot dat ik eindelijk op een lange rechte ‘descenteÂ’ bij Offaing  kans zag om hem buitenlangs in een bocht te passeren. Dat was ook maar net aan, zijn spatbord raakte mijn benzinereservoir, doch het was mijn enige kans, en het lukte.

    Twee  Adlers passeerde ik nog, zoo ook Wright die volgens afspraak in deze ronde moest ‘ravitaillerenÂ’. In de vierde ronde had ik het even te kwaad bij Longliers bij de 96 ste k.m van Bastogne in een zeer zware bocht die men niet sneller kan nemen dan 30km/h. Juist in de bocht gekomen pakte de voetrem niet, en zag het er een ogenblik uit dat ik midden in het volk terecht zou komen. Doch een hevige ruk aan de handrem, had ten gevolge dat de wagen in een slag omdraaide, net op het moment dat ik door Warwick werd gepasseerd.

    Op onze vraag bij wijze van intermezzo, hoe gewoonlijk bochten werden genomen, vertelde Koolhoven het volgende;

    Dat is een kwestie van routine. Toen ik pas in de Ardennen kwam lukte het niet, en nu heb ik er nagenoeg geen moeite meer mee. Bij gewone grote bochten sluit men even van tevoren de motor af, In de bocht geeft men weer alles, en de achterwielen zorgen voor de rest. Zij trekken de wagen om en  hij komt er netjes door. Op dit cricuit waren er nog 2 bochten, één naar rechts en één naar links 200 meter verder. Met volle vaart word de eerst genomen,  en dan heb je nauwelijks tijd om je stuur te zetten om de S bocht te nemen. Welke teegenwoordigheid van geest moet zoon bestuurder wel niet bezitten. Twee bochten misschien 5 minuuten lopens van elkaar gelegen worden met ver over de 100 km/h vaart genomen. Welk een idee van snelheid krijgt men niet bij nadere beschouwing.

    Intussen vervolgde onze zegsman; Na Longiers had ik spoedig weer Wright te pakken, en weldra zag ik Jenatzy aan den kant staan met een gebroken stuur, en nog mag hij van geluk spreken dat het zo is afgelopen. Op een rechten weg met boomen langs beide zijden  breekt zijn stuurstang, net op een plaats waar geen bomen stonden. Nu sloeg hij tegen de baan aan links en de wagen bleef overhellend staan. Hij en zijn mecanicien bleven ongedeerd. Afgesproken  was dat ik einde dezer ronde zou ravitailleren. Dat gebeurde bij de tribune. Men was verplicht alles zelf te doen met hulp van de mecanicien. Alles stond klaar. Vlug nieuwe benzine, olie bijgevuld, twee nieuwe achterbanden uit voorzorg, motor gesmeerd, en een glaasje natuurlijk.  Victoria water gedronken en 6,5 minuut later was ik alweer aan de 5de ronde aan het afrekenen.  Bij Longliers had ik er weer een te pakken, het bleek de Pipe van Hautvast te zijn. Toen had ik al 2,5 minuten op hem ingelopen. Van Longliers tot Habay la Neuve ben ik tot op 5 meter gescheiden achter hem gebleven. Hoewel sneller in de korte rechte einden, had ik toch niet snelheid genoeg om hem voorbij te lopen. Hautvast, bekend als een der stoutste rijders, zeilde als het ware door de bochten. De voorlaatste bocht bij Habay, alwaar het beroemde steenen bruggetje ligt, nam Hautvast met zulk een snelheid dat hij slechts op 1 cm van de kant van de stenen wal  uitkwam. Door voortdurend afsluiten kwam ik 60 meter achter te liggen. Nu is er 500 meter verder weer een bocht. Weer liep ik op hem in toen op een gegeven ogenblik een vreselijke stofwolk voor mij oprees. Daarboven zag ik den wagen zo een 10 a 20 meter in de lucht in de lucht vliegen, en daarna plots niets meer. Hautvast bleek over de 10 meter hoge berm in een afgrond van 30 meter diepe met wagen en al te zijn gevallen. Onmiddellijk stopte ik, maar gendarmes zeiden me door te rijden. Hautvast en bijrijder wagen tijdelijk uit den wagen gesprongen waarbij hij slechts zijn oog deerde met zijn stofbril. Van den wagen bleef niets heel. Ik verzeker u dat ik hiervan wel degelijk ben geschrokken. Uit al mijn macht ben ik dan ook afgeremd zoals je alleen in zulken oogenblikken kan doen.

    Zonder verder incidenten werd aan de 6de ronde begonnen. Het merkwaardige daarvan was dat nu alle MinervaÂ’s zich bij elkaar geplaatst hadden, en ook als eerst vier langs de tribune passeerden. In minder dan  3 minuten werd ik gevolgd door Wright, Brabazon en Guines. Bij martelange stond Deplus met zijn omgevallen Pipe langs de weg.  Dit was dus de derde Pipe die uitviel.

     

    Hier moeten we voorlopig het verhaal beëindigen wegens niet leesbaar van het vervolg. We hopen dat iemand van de lezers dit vervolg toch kan vinden en opstuurt.

    Frits Koolhoven verteld.

    Het circuit des Ardennes, de jaarlijkse grote automobiel race, had voor ons Hollanders dit jaar een bijzondere attractie. Immers, voor het eerst zou een landgenoot mededingen in een snelheidswedstrijd. Op zich zelf is dit feit reeds belangrijk genoeg om daar eens een artikel aan te wijden, doch wij willen verder.

    We willen de niet ingewijden in het automobilisme uitnodigen om ons verder betoog te volgen en in het kort mededelen waarom snelheidswedstrijden nodig zijn.

    Als men het alleenlijk beschouwt uit een oogpunt van snelheidswaanzin, om maar langs een weg gedurende enkele uren te jakkeren, en het resultaat niets dan ongelukken kan opleveren,  dan zou ik het volmaakt eens zijn met hen, die de mening verkondigen  dat ze absoluut onnodig zijn. Doch denk niet geachte lezer, dat het aan 100 tot 150 km/h  gaan rijden, er is,  louter op de pret. Dat is immers al te belachelijk. Zonder in technische grootdoenerij te vervallen, kan in het kort gezegd worden waarom deze wedstrijden nodig zijn.

    Eerstens word tijdens een wedstrijd het maximum gevorderd van het merk en zijn onderdelen. Doorstaat het merk gedurende zulk een wedstrijd de proef, deze wagen op toeristisch gebied aanbevelen.  De wagen waarvan de grootste snelheid en grootste kracht wordt gevergd,  waarbij een minimum aan benzineverbruik word geconstateerd, en die met een minimum van gewicht de grootst mogelijk sterkte van materiaal kan geven, en die dan tenslotte zegeviert over het gehele parcours, in een minimum van tijd volbrengt, welnu, die wagen levert het bewijs van een in alle delen van degelijke constructie te bezitten.  En alleen wanneer het maximum gevergd word, dat is dus bij een wedstrijd het geval, kan zulks geconstateerd worden.

    Niet voor niets worden duizenden guldens uitgegeven om goede wagens voor snelheidswedstrijden te bouwen. Want de fabriekanten weten en beseffen dat door de meeste automobiel kopers word gelet op het behaalde succes omdat ze zulk een fabricatie hun volle vertrouwen geven.

    Als voorbeeld noem ik het succes der Panhards, en Mars in de eerste, der Richard Brasier, Renault en fiats in de latere jaren. Zonder races hadden deze merken niet een wereldvermaardheid verkregen.

    De Minerva fabriek.

    En waar nu een merk van Belgische makelij gezegevierd heeft, dat wel is waar van Belgisch fabrikaat is, doch hoofdzakelijk haar groei en bloei te danken heeft aan Nederlandse energie. Daar hebben wij  met dit behaalde succes veel zelfvoldoening  vernomen. De Heer S. de jong staat sinds de oprichting aan het hoofd der Minerva fabrieken te Antwerpen. Begonnen met de fabrikatie van gewone rijwielen, werd later overgegaan tot het maken van motorfietsen, en eerst in 1904 werd begonnen met het maken van de eerste Minerva automobielen. Van dien datum af dagtekent het feit, dat de jonge heer koolhoven bij de Antwerpse usine als volontair werkzaam werd. Hij heeft de hoofd ingenieur Pierri, die nu reeds 7 jaar aan deze fabriek verbonden, aan het werk gezien, en enige weken geleden heeft hij de kroon op het werk gezet door voor een groot gedeelte me te helpen aan het doen triompheren der MinervaÂ’s. Eerst in Maart jongstleden is de fabriek race wagens gaan bouwen, die reeds bij den ‘kaizerspreisÂ’ moesten starten. Ze waren dan ook tijdig aanwezig, doch kersvers uit de fabriek. Vandaar het niet ‘au pointÂ’ zijn; de bestuurder moet zijn wagen kennen. Dit was nu niet het geval, en hoewel onder de favorieten behorende, had Minerva in den Taunus, ook al door pech, weinig succes. Toch peinsde de heer de jong op een schitterende revanche. In alle stilte werd nog een racewagen gebouwd, de gehele machinerie en motor nagezien en de Heren Lee Guines, een bekende Engelse miljonair, dezelfde die verleden jaar ons op Scheveningen met zijn 200pk Daracq versteld deed staan. Moore – Brabazon een andere Engelsman, Warwick Wright en last but not least Frits Koolhoven, uitgenodigd om duchtig te gaan traineren, ten einde ditmaal ‘tout en pointÂ’ aan de start te verschijnen.

    Frits koolhoven

    Ten kantore van zijn vader, de sportman A. Koolhoven, algemeen in Nederland bekend als een der eerste ANWB leiders, die reeds in de prille jeugd van onze toeristenbond het kindje hielp staande houden, en nu meemaakt welk nu geweldig lichaam van bijna 30000 leden het is geworden. Wel nu, die vader stelde ons in de gelegenheid om zijn zoon, zojuist uit Antwerpen terug, te vragen naar de bevindingen van de eerste snelheidsreis. En heel kalm, leuk kletsend , werd mij ondermeer het volgende verteld;

    Reeds als jongen zat het er bij mij in. Pure liefhebberij had ik steeds in het racen. Dat werd mijn roeping. Als volontiar kwam ik bij Minerva en klom op in de drie jaren tot chef der motorafdeling.

    Het motorrijwiel was voor mij een grote attractie en van de 21 wedstrijden werden er 19 gewonnen. Slechts 1 maal werd ik 2de en 1 maal kwam ik helemaal niet aan. Door een lekke band kwam ik in plaats van aan de finisch in een slootje tercht. Vorig jaar moest ik in Holland mijnen militairen dienstplicht komen vervullen waarna ik het hoofdagentschap der fabriek voor Nederland kreeg. Tweemaal werd de ‘coupe dÂ’AnvertÂ’ en eenmaal de coupe Belgique op motorrijwiel gewonnen. Terwijl ik soldaat was kreeg ik nogmaals 3 dagen verlof  om in België de coupe te gaan winnen voor de Antwerpse club. Ook als milicien deed ik wel eens met mijn Motor iets in de velddienst mee. Hoe interessant ook, het eerste belang voor mij was de eerste auto race. “ En nu het circuit des Ardennes” zo ging Koolhoven voort. Voor deze wedstrijd werd alles op alles gezet. We waren reeds 14 te voren op het circuit aan het trainen. Dat gebeurde 's ochtends van 3 tot 6 uur. Meestenstijds in de mist door het voortdurende vochtige weer. Dat was een leuke voorbereiding. We hadden onze pleisterplaats in Bastogne en maakten het zo gezellig mogelijk. Op één ochtend reed Brabazon niet minder dan 7 koeien aan, waarvan er 4 morsdood en 3 zwaargewond. Als laconiek Engelsman zette hij een heelen boom op met de eigenaar, ging doodleuk aan het rekenen en eindigde met 1200 frank voor de dode koeien en 150 frank per stuk voor de gewonde dieren. De dode koeien werden Brabazon eigendom, de andere niet. Onze Engelsman vond weldra een afnemer, en maakte zelfs nog winst. Ikzelf zag op een ochtend in volle vaart  zijnde drie herten voor me. Twee waren tijdig weg, de derde, een mooi zwaar dier, was er bij, en bij wijze van wapenfeit werd het hert meegenomen. Daar de eigenaar onbekend bleef, werd dagen lang, 's morgens 's middags en 's avonds hertensteak geserveerd. Op het menu stond vermeld ‘Koolhovens veroverde reeboutÂ’.

    De training heeft geduurd tot  dagen voor de wedstrijd. Om nu niet de tegenstanders de werkelijke snelheid te tonen; werd na iedere ronde  minuten gestopt, dus allerminst viel de overweldigende snelheid op.  De wagen werd weggezet de avond voor de grooten dag, nog 10 kilometer gereden, daarna gevuld met benzine en geolied, nieuwe Engelbert banden met afneembare vinet-vellingen er op gezet en en zijn toen ondanks het leven, een weinig gaan rusten.

     

    Koolhoven verteld van zijn race.

    Ik voelde mij in dien vroegen ochtendstond absoluut niet zenuwachtig. Vroeger heb ik dat wel eens gehad. Heel kalm rangschikte ik mijn wagen om half vijf op de aangegeven plaats. Van minuut tot minuut werd gestart. Ik had nr 11 en kwam dus om 5h11 aan de beurt. Warwick Wright ook op Minerva ging het eerst weg. Toen mijn beurt kwam ging alles zeer goed en ik was zonder stoornis ineens heel kalm weg. Dat was een groot verschil met Jenatzy  die als nr 21 startte, en volgens ooggetuigen vlogen door de vaart de stenen tot in de tribunes. Als een gek vloog hij weg. Ik had me voorgenomen om in het begin niet op het snelst te rijden ten einde mijn motor te sparen. Om mijn plos zat mijn  regulator, en daarop kon ik nagaan dat mijn eerste ronde, de 87 kilometer niet sneller dan in  52 minuten moest rijden. Bedenk toch dat er 7 ronden te rijden waren, en dat jakkeren bij het begin, houdt een wagen niet uit. In deze ronde haalde ik het eerst een Aries in, die in het midden van de weg stond, en waaruit grote vlammen sloegen,  terwijl aan iedereen kant van de weg mannen achter boomen angstvallig de dingen afwachtten die gebeuren zouden. Er was net genoeg ruimte om te passeren. De brand werd schijnbaar gebluscht, althans later liep die kar weer. Nog haalde ik een Imperia en een Gaganau in volle vaart voorbij. Dat inhalen is anders geen kleinigheid. Als je er al op 100 meter achter zit, dan voel je tegen je gezicht, lichaam en wagen de steentjes al, die je voorganger  door zijn ontzettende snelheid opgooit. En hoe dichter je nadert, hoe gevaarlijker zodat je in volle vaart verplicht bent  een hand voor je bril te houden, anders maak je kans dat een glasscherf je blind maakt. Op 20 meter afstand krijg je grotere stenen te slikken, en zo een achtervolging  duurt somtijds langer dan een halve ronde. Mijn Mechanicien, Henri Garcia, een handige Vlaming, werd juist tegen zijn brillenglas getroffen. Het glas viel er uit, maar gelukkig bleef zijn oog onbeschadigd. De ronde werd door mij gereden in 52,5 minuut.

    Volgens de officiële classificatielijsten was Koolhoven negende geworden en reed hij de eerste ronde in 52 minuten en 22 seconden. De tweede ronde verliep zonder enig incident. Alleen merkte ik dat langs het heele circuit, dat er ontzettend veel belangstelling was. Met rode vlaggen werd door de commissarissen druk gewerkt, als verschillende tekens, als voor gevaarlijk bocht enz.. enz…

    Koolhoven  handhaafde zijn positie in de tweede ronde, bleef negende, en reed nu, merkwaardig die regulariteit, slechts 2 seconden langer.

    In de derde ronde heb ik voortdurend strijd gehad met die Hieronymus die een Gaggenau bereed, en die zijn weg zeer slecht hield, en zo slingerde dat  passeren zonder gevaar niet mogelijk was. Ruim een halve ronde heb ik achter hem gezeten tot dat ik eindelijk op een lange rechte ‘descenteÂ’ bij Offaing  kans zag om hem buitenlangs in een bocht te passeren. Dat was ook maar net aan, zijn spatbord raakte mijn benzinereservoir, doch het was mijn enige kans, en het lukte.

    Twee  Adlers passeerde ik nog, zoo ook Wright die volgens afspraak in deze ronde moest ‘ravitaillerenÂ’. In de vierde ronde had ik het even te kwaad bij Longliers bij de 96 ste k.m van Bastogne in een zeer zware bocht die men niet sneller kan nemen dan 30km/h. Juist in de bocht gekomen pakte de voetrem niet, en zag het er een ogenblik uit dat ik midden in het volk terecht zou komen. Doch een hevige ruk aan de handrem, had ten gevolge dat de wagen in een slag omdraaide, net op het moment dat ik door Warwick werd gepasseerd.

    Op onze vraag bij wijze van intermezzo, hoe gewoonlijk bochten werden genomen, vertelde Koolhoven het volgende;

    Dat is een kwestie van routine. Toen ik pas in de Ardennen kwam lukte het niet, en nu heb ik er nagenoeg geen moeite meer mee. Bij gewone grote bochten sluit men even van tevoren de motor af, In de bocht geeft men weer alles, en de achterwielen zorgen voor de rest. Zij trekken de wagen om en  hij komt er netjes door. Op dit circuit waren er nog 2 bochten, één naar rechts en één naar links 200 meter verder. Met volle vaart word de eerst genomen,  en dan heb je nauwelijks tijd om je stuur te zetten om de S bocht te nemen. Welke teegenwoordigheid van geest moet zoon bestuurder wel niet bezitten. Twee bochten misschien 5 minuuten lopens van elkaar gelegen worden met ver over de 100 km/h vaart genomen. Welk een idee van snelheid krijgt men niet bij nadere beschouwing.

    Intussen vervolgde onze zegsman; Na Longliers had ik spoedig weer Wright te pakken, en weldra zag ik Jenatzy aan den kant staan met een gebroken stuur, en nog mag hij van geluk spreken dat het zo is afgelopen. Op een rechten weg met boomen langs beide zijden  breekt zijn stuurstang, net op een plaats waar geen bomen stonden. Nu sloeg hij tegen de baan aan links en de wagen bleef overhellend staan. Hij en zijn mecanicien bleven ongedeerd. Afgesproken  was dat ik einde dezer ronde zou ravitailleren. Dat gebeurde bij de tribune. Men was verplicht alles zelf te doen met hulp van de mecanicien. Alles stond klaar. Vlug nieuwe benzine, olie bijgevuld, twee nieuwe achterbanden uit voorzorg, motor gesmeerd, en een glaasje natuurlijk.  Victoria water gedronken en 6,5 minuut later was ik alweer aan de 5de ronde aan het afrekenen.  Bij Longliers had ik er weer een te pakken, het bleek de Pipe van Hautvast te zijn. Toen had ik al 2,5 minuten op hem ingelopen. Van Longliers tot Habay la Neuve ben ik tot op 5 meter gescheiden achter hem gebleven. Hoewel sneller in de korte rechte einden, had ik toch niet snelheid genoeg om hem voorbij te lopen. Hautvast, bekend als een der stoutste rijders, zeilde als het ware door de bochten. De voorlaatste bocht bij Habay, alwaar het beroemde steenen bruggetje ligt, nam Hautvast met zulk een snelheid dat hij slechts op 1 cm van de kant van de stenen wal  uitkwam. Door voortdurend afsluiten kwam ik 60 meter achter te liggen. Nu is er 500 meter verder weer een bocht. Weer liep ik op hem in toen op een gegeven ogenblik een vreselijke stofwolk voor mij oprees. Daarboven zag ik den wagen zo een 10 a 20 meter in de lucht in de lucht vliegen, en daarna plots niets meer. Hautvast bleek over de 10 meter hoge berm in een afgrond van 30 meter diepe met wagen en al te zijn gevallen. Onmiddellijk stopte ik, maar gendarmes zeiden me door te rijden. Hautvast en bijrijder wagen tijdelijk uit den wagen gesprongen waarbij hij slechts zijn oog deerde met zijn stofbril. Van den wagen bleef niets heel. Ik verzeker u dat ik hiervan wel degelijk ben geschrokken. Uit al mijn macht ben ik dan ook afgeremd zoals je alleen in zulken oogenblikken kan doen.

    Zonder verder incidenten werd aan de 6de ronde begonnen. Het merkwaardige daarvan was dat nu alle MinervaÂ’s zich bij elkaar geplaatst hadden, en ook als eerst vier langs de tribune passeerden. In minder dan  3 minuten werd ik gevolgd door Wright, Brabazon en Guines. Bij Martelange stond Deplus met zijn omgevallen Pipe langs de weg.  Dit was dus de derde Pipe die uitviel.

     

    Hier moeten we voorlopig het verhaal beëindigen wegens niet leesbaar van het vervolg. We hopen dat iemand van de lezers dit vervolg toch kan vinden en opstuurt.


    Wordt hopelijk vervolgt ??








    24-04-2019 om 13:59 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora's paas minerva box deel 13
    In deze Minerva box deel 13 weeral zeer mooi beeld nieuws uit Holland, en enkele uit Amerika. 

    Deze eerste is niet enkel een heel mooie foto, maar erachter ook een zeer bijzonder verhaal. Deze Minerva werd namelijk geschonken aan een ziekenhuis door een 70 jarige, die wellicht zeer tevreden was voor bewezen diensten.  De auto werd in gebruik genomen in 1924. Origineel was hij met volle banden uitgerust. Echter, toen enkele patiënten tegen het plafond waren blijven plakken, werden luchtbanden aangebracht. De heren op de foto zijn bekend, de man achter het stuur een familielid van de gulle gever.


    Onze tweede foto ook alweer met verhaal; zoals we het het liefst zien.  Aan het stuur zien we eigenaar Gerrit H. welke zich opwerkte van klussenier bij een paardentram/koets verhuurder tot zelfstandig chauffeur.  hij verhuurde zijn Minerva uit 1910 aan 5 cent per kilometer. Voor tien gulden stond hij een hele week paraat. Uiteraard werd de wagen ook door de familie gebruikt, waarvan hier een beeld voor een bezoekje aan België. Zijn broer Nick, was een inventief ventje, hij maakte tijdens de oorlog anti 'plof' banden voor hun voertuigen. Maar dat vonden de Duitsers ook tof. Toen ze er naar op zoek gingen namen ze 40 banden mee en ook een aantal motorfietsen die op zolder verborgen lagen. 


    Hieronder een selfie van Gerrit, trots in zijn Minerva !

    Ook uit Holland hieronder een zeer mooie phaeton, in gebruik door het Nederlandse leger voor grensbewaking.
    Oorsprongkelijk was deze wagen eigendom van een Notaris. De Majoor hier achter het stuur was ook lid van de motorbrigade. Ze reden met Excelcior's, waarvan we ook een foto hebben. De Majoor vertelde dat hij ooit in volle vaart aan 100 km/h op de slechte nederlandse wegen te val kwam. Hij kwam daarbij onder de motor terecht, en schoof zo over de kiezelweg. Toen hij tot stilstand kwam had hij tot zijn verbazing enkel nog wat vodden om het lijf. 

    Degenen die vinden dat Minerva's toch maar stomme strontkarren zijn krijgen met onderstaand beeld ook alweer gelijk. Deze Minerva was namelijk de zogenaamde faecaliën wagen van de stad.

    Ook nog eens een kieker van Minerva  Â…. 46 welke we al dikwijls getoond hebben, en nog steeds overleefd.

    In een eerder Nederlands verhaal vertelden we over ene Heere van der Schaar, Architect en Aannemer.  Wel nu vonden we van deze welliswaar een mooie opname van diens Minerva, En het opschrift boven de deur liegt er niet om.   

    En dan nog eens een vervolgverhaal.  We ontdekten al vroeger een foto van Willem Mengelberg, welke voor zijn 50ste verjaardag een Minerva cadeau kreeg van zijn fans. We dachten dat dat de enige opname van deze wagen was, maar dit bewijst weeral dat er nog een en ander verborgen ligt. Deze 8 cilinder ging door het leven met kenteken G80444. Willem kreeg deze wagen omdat zijn vorige, ook een Minerva, tot op de draad versleten was. Hiervan hebben we ook een foto, maar deze wilde hier effe niet plakken.  Wordt vervolgt...Â…..



    Wie een heel klein beetje aan Minervisme doet en wat opspoorwerk verricht in Holland, komt dikwijls dhr. Rijswijck tegen. Hieronder een afbeelding van deze belangrijke importeur van ons geliefde merk ik Holland; de meneer met nummertje 8.

    Fille's zijn van alle tijden, en zowaar hieronder eentje met rechtsboven een reclame door dhr van Rijswijck.



    We hebben het een beetje gehad in Holland. We vonden ook nog wat materiaal van Autosalon 1925 in New York.  Minerva was ook vertegenwoordigd.



    En als allerlaatste een zeer mooie Minerva Taxi in new york, welke je kon huren aan een dollar per mijl,  dat was anno 1910 !  Best duur Â….

    20-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 km van Ophain 2019
    Hoewel de 2de rit van het jaar is van de RVCCB, leek het wel alsof men in de omgekeerde volgorde werkt.  De winterrally leek op een zomers uitstapje vergeleken met deze vroege uitgave van de 100 km van Ophain. Het was koud, koud en nog eens koud. Wel droog en met schaarse momenten zelfs zonnig. Maar al dat belette niet dat er dik 50 deelnemers aan de start verschenen. Een fantastische opkomst die maar weer eens bewijst dat heel wat liefhebbers niet konden wachten om hun paardekrachten van stal te halen. Ook 2 motorrijders dit jaar. Het gros van de chauffeurs reed ook met open wagens. Ook in deze uitgave weer enkele wagens die we nog niet eerder zagen, waaronder ook het oudste voertuig, een Sizaire Naudin. Een wondermooie DFP in originele patina maakte ook zijn debuut. 
     Naar gewoonte waren ook de goed gekozen wegen weer nieuw voor ons, met voor allen wat wils. Kasseien, zandwegen, holle wegen, snelle route's afdalingen en hellingen. Voor de middagpauze stopte men aan een kleine luchthaven waar er veel actie was door aankomende en vertrekkende vliegtuigen. En, het begon zowaar een beetje sneeuw te miezeren.  We hebben dus alles gehad, behalve warmte van de zon. 

    Volgende rit; Deblock BiellesÂ…..   

    Gezellige drukte aan de start voor 100 km ten zuide van Brussel



    Waarschijnlijk het oudst deelnemende voertuig; Sizaire Naudin.  



    Deze mooie Citroen met Normandie carosserie, hadden we nog niet eerder ontmoet op een rally van RVCCB

    Alsook deze Bentley.

    Een van de weinige saloons op deze rally was deze Chevrolet.

    Twee bijna identieke AJS motoren bestuurd door vader en zoon waren van de partij.

    Ook nog niet eerder gezien deze Fiat Weymann.

    Goed vertegenwoordigd; Modellen van A- Ford.  

    Voor het vertrek kon men zich opwarmen aan een lekkere tas koffie.

    Readdy to take of...

    Zowel klein als groot word geapprecieerd. Maar liefst 3 Citroën Treffles namen deel.

    Ford, DFP en Talbot..



    Ook niet eerder tegengekomen de Reo, tussen 2 A Fords.

    Ook deze Bugatti was een nieuwe verschijning.

    Maar liefst 3 Bentley's op de startlijst. (nr 2 op deze foto is een Lagonda)

    15-04-2019 om 11:35 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 km van Ophain 2019 (2)
    Vervolg van de 100 km van Ophain 2019


    Iedereen had er zin in...

    Keep on smiling..





    Ook aan fotografen was er geen gebrek.

    En tja, af en toe kleine motorpech hoort er nu eenmaal ook bij.



    Mooie panoramische zichten ten zuiden van Brussel.

    Met af en toe toch wel wat behoorlijke  heuveltjes.





    Middagstop aan een afgelegen vliegveldje.

    Hoe dikwijls kan je zo een mooi rijtje prewar cars kieken ?

    Daarna terug richting Ophain.






    14-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora's Minerva box deel 12

    Zoals beloofd, en om deze maand af te sluiten, hier weer een vervolg van schitterende Minerva Beelden uit eigen land. Telkens als we nieuwe beelden vinden of krijgen, denken we
     ' Dat is Boenk er op'. 
    Vandaar deze eerste foto van Minerva 51777 die niet zachtjes in aanraking komt met een Ford Â…Â… Wie heeft het meeste schade? Als dit geen schitterend foto is, om duimen en vingers van af te likken, dan weten we het ook niet meer.  




    Hieronder een prachtfoto van de Burgemeester Hertogs van Antwerpen in 1907. Hij was slechts 1 jaar burgemeester, omdat hij het jaar daarop overleed. Zijn medepassagier is Generaal Willaert en de foto werd genomen tijdens maneuvers te Spa.


    Uit een krant van 1907 deze reclame voor Van den Plas.

    En eveneens uit 1907 van concurrent d'ieteren.

    De Minervisten die een wagen bezitten uit het jaar 1919, mogen zich verheugen met deze foto.  Dit zijn namelijk de arbeiders uit 1919 die hun auto in elkaar gestoken hebben. (Dat jaar verscheen het model NN) De foto komt uit een Italiaanse krant van 1919, artikel betreffende de heropstart van de fabriek.   Fantastische vondst !

    Hieronder dan een mooie tekening van Minerva Filiaal te Brussel, opgericht na WO I. Ontworpen door Architect M. Polak in opdracht van Van Hamme.

    Hieronder nog een beeld van een Minerva van d'ieteren.

    We vervolgen met een mooie opname van het Minervateam te Spa 1929, waarvan we in een eerder artikel een foto toonden met Koning Leopold III

    Hieronder dan nog eens zo een fantastisch portret van 2 Trotse Heren bij hun Minerva 70865. Dat waren de mannen die het gemaakt hadden. Let even op de radiatordop, geen mascotte, maar een gevleugelde thermometer. Helaas zijn de personen niet bekend door de inzender.

    Volgend decenia, 1930, vond er een tentoonstelling van alle modellen plaats in Namen. Wij ontdekten 2 opname's.

    Zelfde als hierboven vanuit de andere kant.

    Hieronder een opnamen van een Minerva Rapide, gemaakt in de jaren 70. Mocht de huidige eigenaar zijn wagen herkennen, hij mag het laten weten. 

    We vonden ook nog een beeld van het interieur van de Minerva voor de missies welke we in een eerder artikel toonden. Op de achterkant van deze kaart enkele religieuze bedenkingen genoteerd door de pater die verantwoordelijk was voor deze wagen.



    Als voorlaatste in deze aflevering, een foto van de wagen van Archtect Emile de Boelpaepe. Het is geweten dat deze een lierfhebber en bezitter was van een Minerva, maar toch hebben we onze twijfels of onderstaande wagen een Minerva is. Waarschijnlijk niet, maar mocht iemand een beeld hebben van Emils Minerva, laat maar komen.

    En als afsluiter nog eens een Minerva welke de laatste rit betekende voor de onfortuinlijke passagier. Mogelijk is dit een opname van de herbegrafenis van Jozef de Veuster Alias Pater Damiaan 1934 in Leuven.
    In dit blog verscheen reeds eerder een duidelijk foto hiervan...Â…  even gaan zoeken. 

    Ook deze episode wordt binnenkort vervolgt met zeer mooie beelden en verhalen van Minervisten uit het verleden...Â…Â…Â…Â… zeker blijven inloggen en vooral inzenden !!!!!  Helaas zijn de inzenders uit België op één hand te tellen, terwijl hier het meeste te vinden zou moeten zijn. 

    31-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waarschuwing !!!!!
    Beste Lezer,


    Meerdere malen werd geconstateerd dat foto's van deze site zonder toestemming gekopieërd worden. De site Eleingo.PW Minerva - oldtimerevenement - linkeroever is één hier van.  Bovendien bestaat er kans dat je PC blokkeert bij een bezoek hieraan.  Derhalve in de toekomst enkel nog foto's met Tekst.

    Dank voor uw begrip.

    20-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPONSORS GEZOCHT !!
    De site Minervisten.simplesite.com, toegewijd aan de Belgische vooroorlogse automobiel zoekt sponsors ter verderzetting. Contact via de site zelf.

    19-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs