Dit artikel gewijdt aan de deelnemende motoren versie 2010. Ooit begon de trektocht als een 'bikers onley' verhaal. De motoren waren dit jaar in de minderheid, maar de kwaliteit er van lag torenhoog..... Een peugeot 1903 als oudste vehikel uit het arsenaal. Verder in het verhaal een Nimbus 4 cylinder, bijgenaamd ' de kachelpijp'.... kijk en zie waarom. Maar liefst 3 harleys met sidecar vielen er deze dag te bewonderen. 2x 1926 en 1x 1927 Nog een dikke v twin de Rene Gillet 1927, een fraaie FN 285 T uit 1920 reed voor de 6de keer mee, Belgische kwaliteit is daarmee bewezen. Een automoto fraaie dikke kopklepper met koningsas uit 1929, Nog een dikke 500 kopklepper van Gillet 1928, Een greep uit het museum van Jos Nuyts die met een douglas inschreef, maar het werd toch de Levis waarvan hij er 2 in zijn bezit heeft, want ook zijn trouwe Monet Goyon had kuren. Verder nog een hele vette FN kopklepper van Eddy Zels, bekend uit het trial millieu, Een SIC met dkw blokje en Gnome Rhone vervolledigen het lijstje.
Mooi rijtje motoren aan de start..
Peugeot 1903 uit de verzameling van Gerard de Bruyne uit Middelkerke. Hij was moedig genoeg om ondanks zware regen in middelkerke toch af te zakken naar het verre Limburg, en gelijk had ie, want hier scheen de zon. Er is al water genoeg in de zee oppperde hij. Bedankt Gerard voor uw aanwezigheid.
De stoere en suppersnelle FN van Eddy Zels.... zo snel dat hij maar 1 keer geflitst kon worden. Bij deze Eddy, sta je erop
Het grootste deel van het zootje op een rij............
Rene Gillet 750 cc v twin, broederlijk naast Nimbus 4 cyl, gevolgt door Levis en daarna de peugeot. Netjes gerangschikt van groot naar klein.
Gillet 500 ss uit 1928, in dat jaar brak zo een machien het wereldrecord snelheid. Puntje van de neus van Harley combinatie 1926. Ieder jaar veranderde de nuancering van de groene kleur van Harley. Het overschot groene verf uit de 1e wereldoorlog werd gemengd met een ander kleurtje tot het groen eindelijk uitgeput was in 1928/29.....
Allemaal te samen........
Ook wat jongere mortoren op de bezoekers parking........
Bewondering............ Enig idee waarom deze Nimbus de bijnaam 'kachelpijp' kreeg????
Meer dan prachtig gerestaureerd peugeotje met snaaraandrijving. Wordt nog regelmatig ingezet op veteraan rallys, hij was er ook bij op onze allereerste trektocht.
Hoewel hij zichzelf benoemde tot domste westvlaming in de limburg, toch slim genoeg om vooraf zijn lieveling van de nodige jus te voorzien...... Gerard, zo dom ben je dus ook weer niet.
Effe over het kopje strelen moet de Jos gedacht hebben, staat ie misschien ooit in mijn museum??
En dan GAAAAAS...........
FN van John Graal die reeds voor de 6de keer samen met echtgenote Carla achterop deze rit meerijd. Volhouden John.... guiness in het vooruitzicht
Evanals de FN van Guido is deze harley gewoon te snel om fatsoenlijk geflitst te worden.Lieber Herr Hennings, beim negstes mal bitte nicht zu schnell fahren, den sonst künnen wir die knölchen nicht richtig aufkleben....... Und nogmals dank fur ihre teilname.
Van de achterkant lukte het dus wel.............
Deze Franse automoto van Jan Nijsen staat zeker en vast bovanaan op het verlanglijstje van verzamelaars van franse motoren. Lekker dans son jus..... Net daarachter staat zijn frans broertje, Gnome et Rhone, eigenlijk net iets te jong voor deze rally (1936) maar wel erg speciaal.
Kleine impressie van de 6de Trektocht der Pioniers 2010 Toegevoegde beelden spreken voor zich. Prachtig deelnemersveld van zowel motoren als auto's. Oudste motor; peugeot 1903, oudste auto ford model t 1909. De bezoekers parking stond goed gevuld met vijftiger jaren geweld. Voor elk wat wils op deze 6 de trektocht.
Meer uitleg en foto's in volgend artikel. Meerdere fotografen vereeuwigden deze momenten, en eerstkomend een flinke greep uit hun arsenaal........ Nog meer foto geweld op de link, geplaatst door deelnemers.
Fier als een gieter bij een peugeoteke jaren 20 ................ ooooh was het maar de mijne.............
Trektocht vanuit vogelperspectief................. maar niks laten vallen op die netjes gepoetste oldies!!!!!!!!
Eerste halte; op een 17e eeuwse hoeve waar een kleine schilderij tentoonstelling (thema oldtimer auto/moto) werd gehouden. gezellige boel inclusief live jodelaar en een barman met moustache uit den oouden tijd. Foto's van enkele werken te zien op de link in de linkerkolom.
Van Gogh kwam persoonlijk een kijkje nemen, pilske in de aanslag
Gezellige pick nick in verkoelende lommer
Vrouwen aan het stuur, even de weg uitleggen.............. hmmmm..........
Zakje patat in zicht...
Mooi overzicht op de benidorm bastards
Zo zou je ze elke dag tegen willen komen........... lekker verder dromen..........
Na een verfrissende plensbui stonder alle kapjes omhoog.....
Zelfs de achterkant mag gezien worden
Goed volk aan de start.
Pick nick manden in de aanslag........
Leuk rij(d)tje motoren ........
Kijk, dit is nu leuk, familie uitstapje; man met de dikke citroen en vrouwlief met het lieftallig peugeotje..... waar de schoonmoeder zat is niet geweten....
Vroeger ook al alle luxe, mooi en proper vervoer.
Prachtige Rene Gillet uit 1927 een dikke V twin was toendertijd een luxe mobiel.
Helemaal in stijl dit prachtige koppel, helemaal klaar voor de strijd....
Veel bewondering voor de ouds deelnemende wagen, een T ford allereerste generatie 1909. Ondergetekende mocht een proefritje maken, geloof het of niet, dit ding is echt snel, loopt als een naaimachine.... echt iets voor op het verlanglijstje. De eerste ford modellen hadden enkele pk's meer dan de daaropvolgende door een hogere compressie. Het autootje weegt slechts 650 kg.
Close up van de trotse duiste bezitter.
Nog een dikke V twin Harley Davidson 1927 met sidecar, jonges wat een prachtig geluid deze produceert. Ook helemaal uit duitsland aangereist. Herzlichen dank fur ihre teilname...
Als een paling in het groen moet deze deelnemer zich gevoelt hebben......... Meer foto's volgen, of click op de link in de linker kolom......... foto's van deelnemers....
Hij kon het weer niet laten zich over te geven aan de nieuwste modetrend
Foto's van de eerste testrit......... een kind kan de was doen, ..... en de kaboutertjes waren ook present
Wie meer wil weten over dit voertuig moet gewoon op 6 juni present zijn op dit evenement. of reageer via bericht achterlaten.... vul gastenboek aan !!!!!!!
de 50 ste bezoeker van ons gastenboek krijgt een gratis testride....
Vroeg geleerd is oud gedaan
euh, links is rechts en rechts is links
De cockpit van een 107 jaar oud voertuig
goed kijken, dan kan je 't later ook
lol
full speed at 35 to 40 km/h !!!!! (als er geen wind staat tenminste) berg af nog sneller.....
met de kap naar beneden toch nog ietsie sneller
spiegeltje spiegeltje aan de wand .....
U heeft lang genoeg gewacht op een beetje info over dit voertuig. Het betreft een Allison spider electric uit het jaar 1902 of vroeger..... Enig nog bestaand exemplaar, electrisch aangedreven.
Nog wat reclame voor volgende rallys; Weert Arcen Weert, Les Herstallienes, Aa beeckrit, Moeder Lambik rally, kielriemenfahrt Meckenheim, Oude klepper Glorie, VMC rit Essen, Mahymobiles, Rit van de BSA club Peer, Oldimama Maaseik...... Rally van Brussel, Sweet vally rally Genk..... Indian Pow Wow, Beurs Beaully, Beurs Ciney, , Niet noodzakelijk in deze volgorde, allemaal meer dan de moeite om aan deel te nemen. Met deze dan ook een proficiat aan alle organisatoren van deze evenementen.
'Baron de Crawhez ' Circuit des Ardennes 2011!!!!!
Last but not least Goede vriend Baron de Crawhez organiseert weerom ' Circuit des ardennes' Dit topevenement van 3 dagen vindt slechts om de 4 jaar plaats. Volgende editie 2011......!!!!!! Tijd voldoende dus om dit nu al in uw agenda te noteren en om in de knutselkelder te duiken om uw vehikel startklaar te krijgen.... Hoe ouder hoe beter........... op vrijdag voor voertuigen tot 1914.........
Zoals je kan zien in vorig artikel waren dit evenementen met een hoog race/ sportief gehalte............... Als het begint te kriebelen................ Inspiratie genoeg voor de zotte baron om zijn maagdelijk witte rosengart te pimpen.... how does it look after......
een echte familiecar....... maar........ oei........... is ie niet een beetje gekrompen??????????????
In dit bericht een kleine fotoimpressie van wat 2009 te bieden had op oldie gebied. Helaas moest een kleine greep gemaakt worden uit duizenden prachtige foto's, het nadeel van het digitaal tijdperk.........
beurs ciney, mototreffen peer, mototreffen luyksgestel, mueum stavelot, schloss dyck, rally louvain la neuve, rally van Brussel.....
De datum van de eerstkomende Trektocht der pioniers zal binnenkort worden mede gedeeld, Deelnemers uit het verleden zullen automatisch een mail ontvangen.
ondertussen laat ik u mee genieten van wat 2010 zoal te bieden had op oldtimer gebied, waar aan ondergetekende deelnam,of tenminste aanwezig was, U mag dit gerust beschouwen als reclame voor deze evenementen.
Weert Arcen Weert, treffen voor cyclecars and sports cars toertocht midden limburg, treffen voor motoren categorie pre 1940 en pre 1965 Rally van brussel rvvcb pre 1940 cars Talbot London cars stop in Peer sweet valley rally pre 1940 cars oude klepper parade de haan pre 1920 motorfietsen schloss dyck het goodwood van europa cycle car and grand sports Louvain la neuve Rit Bsa club Peer voor pre 1940 motoren Belgische motoren Les Herstalliennes voor motorfietsen uit deze regio Aa beeck rit pre 1965 motor en bromfiets rally Beaully engeland
Verder zou ik reclame willen maken voor de vmc rit te Essen, zeer de moeite waard voor pre 1940 motoren En ook reeds nu voor 'circuit des Ardennes dat zal ingericht worden in 2011. supper manifestatie in 3 dagen te bastogne, ingedeeld in eendag voor pre 1914 voertuigen, pre 1940 en pre 1965 Vooral het motorfiets gehalte mag omhoog, hoewel er al een flink aantal waren.
In het Bericht 'nieuwste speetje van Baron de Lunatic' kon u meegenieten van de rosengart roadster die toegevoegd werd aan de colectie. Nadat dit wagentje terug op punt werd gesteld om weer vele kilometers te mogen rijden, werd het ook nog een beetje 'gepimpt'.... een sportievere look Hij zag er helaas te goed uit en kreeg daardoor een nieuwe eigenaar die er reeds 1000 km probleemloos mee reed. Hijnwerd ingeruild op een vehikel uit 1902, waarmee de baron nu de neerglabeekse wegen onveilig maakt.
Hieronder hopelijk beelden van al dit moois.......... 2010 was toch een mooi jaar, ondanks financiële crisis
Indien de foto's hier niet verschijnen, klik dan op de titel van het allerlaatste bericht.... in de linker kolom bovenaan onder inhoud blog.
Oorspronkelijk op gezet als 'Bikers Onley' rally waren anno 2009 de motoren helaas in de minderheid. Alee mannen, laat u niet kennen, volgend jaar weer in de meerderheid???? De motoren die er waren, waren wel van hoog karaat. Chronologisch Minerva V twin, BSA, SIC, Indian, Harley, FN, Gillet, Automoto en Peugeot. sommigen in dubbelpakket. In andere bijdragen en in de Marge vind u foto's van de motoren in actie
Als afsluiter naar aloude gewoonte begaven de moedigsten der oude Belgen Duitsers en Hollanders naar eindbestemming Orshof. Hier genoten allen onder het aanhoren van de wildste verhalen op oldtimergebied tussen pint, glas wijn een smakelijke maaltijd. Want al die benzineverhalen maken dorstig en hongerig. Een aantal deelnemers met familiale verplichtingen begaven zich reeds huiswaards. De verhalen waren zo straf, dat iedereen het vergat nog foto's te maken van dit gebeuren, wel nog enkele beelden van de moedigen die de eindstreep haalden.
In voorgaande beelden kon u al een indruk krijgen van enkele speciale gevallen, maar wie echt wil opvallen moet zich een van de volgende voertuigen aanschaffen. eigenlijk voor deze rubriek bedoelt was ook foto nr 10 in vorogaand bericht. Deze afgebeelde motor hoort toe aan een 'Case' bouwjaar ontsnapt me natuurlijk weer' maar laten we hem indelen in de categorie 'oud genoeg'. Dit is een 3 cylinder tweetact motor met een heel appart verhaal er achter om deze naar België te krijgen. Super zeldzaam..... Een foto van het gehele voertuig stond eerder ook al op deze site. Wie zoekt die vind........
Sears 189? Neen dit is geen koets maar wel degelijk een gemotoriseert voertuig. Jammer genoeg had de ondergetekende niet voldoende tijd om meer tekst en uitleg te vragen.
Met zo een vehikel ziet Baron de Lunatic zich al door de straten van het dorp kachelen. Zeg nu zelf, is dit extravagant of niet?????
Motorke om U tegen te zeggen. Hier word enkel met woorden van 10 euro gesproken, dank u.
Speciaal voor wie niet kan kiezen tussen motor, auto of tractor..... dit driewielig rode gevaar. Nog klein beetje werk aan deze twee 'Dans son Jus' Goulden twenties Reo, en als ik het goed heb automoto???
John Deeres bambi...... T ford met speciale opbouw....
Nog zo'n geval voor wie niet kiezen kan......
Naast de 2 meerijdende Stanleys ook nog dit deze stoomstrijkijzer .... euh tractor....
Andermaal een T ford met woody opbouw... En als afsluiter van dit artikel wilde ik toch nog even de Nagant 1907 in zijn volle glorie tonen, met trotse bezitter die op onze Rally voor het eerst met dit vehikel een evenement bezocht. Nogmaals hartelijk dank voor deze onverwachte primeur . wie heel goed gekeken heeft kon ook nog deze oer- motosacoche ontwaren Er was nog veel meer te zien, maar dat viel enkel te beurt aan onze deelnemers. Wie weet is er in 2010 weer een editie???
Ooit gevuld met stinkende en luidruchtige Kiekens, nu met oude tractoren en vrachtauto's. Wij reden er gewoon doorheen. Ziet u ergens zure gezichten????
Na het slikken van de eerste bezichtigingen nog een toerke richting meer.........
SCHOL !!!!!!
Graag had ik er nog wat foto's opgeplakt, maar wegens technische gecompliceerdheid zal dit in de volgende rubriek dienen te gebeuren. Onze hele rit gedurende 80 km, verliep over dit soort wegen. We bleven in de buurt van het vertrekpunt, reden te meer dus om potentiele deelnemers hun alleroudste voertuigen uit de kast te halen. Op bovenstaande foto's Amilcar 1924, Rosengart 1928, BSA 1912, ford T 1922, Ford A 1930, en Cadilac 1907
Den toog, inclusief tooghanger, T ford 1922, BSA 1912, Studebaker 1929, Dodge 1928, La Licorne 1930, BSA 1912, Minerva 1908, Cadilac en T ford. In Part IV van on the way.... nog een lekernijtje weggelegd.... dont do away.... wordt vervolgt...
Ooit de trots van menig stoere landbouwers-boerenzoon, nu idylisch beeld van happy old iron. In het begin van deze blog werd nog geoppert dat om te genezen van het oldtimer virus, enkel een overdosis nog kan genezen. De grens ligt bij sommigen wel heel erg hoog. Hier volgen beelden van 4 jaar verzamelen.... of toch een gedeelte hiervan. Het begon met tractoren......
Wij waren voor een 2e maal te Gast om de colectie te bewonderen.
In het volgende bericht enkele beelden van onderweg tijdens de 6de Trektocht der Pioniers....
De route volgde ongeveer 85km lange idilische wegeltjes doorheen onze en aanpalende gemeenten, speciaal afgestemt op veteraanvoertuigen, dwz. geen steile hellingen, geen rode lichten, zo weinig mogelijk vluchtheuvels. Wel kregen de deelnemers wat stof te slikken op een half kilometertje grintweg. Dit was helaas te weiten aan het feit dat de organistie nog de laatste week de route moest wijzigen. We zouden normaal een motorfiestcolectie gaan bezoeken, Helaas werd dit nog de laatste week voor de rally opgezegt??? Jammer. Een aantal foto's zullen in een 2de deel van 'On the way' getoont worden wegens nog niet in het bezit van de Webmaster.
Op de bijgevoegde foto's ; In actie singer Le Mans, Stanley steamer in dubbelpakket, met Minerva doorheen oude kiekenstal, Motoren Peugeot en FN in volle vaart door een dorpskern.....
Het begon dus met tractoren, breide zich langzaam maar zeker uit naar vrachtwagens en automobielen.... en alsof dit nog niet speciaal genoeg is, nog enkele specials......
Veel uitleg is hierbij niet nodig; kijk en geniet......