Ooit gevuld met stinkende en luidruchtige Kiekens, nu met oude tractoren en vrachtauto's. Wij reden er gewoon doorheen. Ziet u ergens zure gezichten????
Na het slikken van de eerste bezichtigingen nog een toerke richting meer.........
SCHOL !!!!!!
Graag had ik er nog wat foto's opgeplakt, maar wegens technische gecompliceerdheid zal dit in de volgende rubriek dienen te gebeuren. Onze hele rit gedurende 80 km, verliep over dit soort wegen. We bleven in de buurt van het vertrekpunt, reden te meer dus om potentiele deelnemers hun alleroudste voertuigen uit de kast te halen. Op bovenstaande foto's Amilcar 1924, Rosengart 1928, BSA 1912, ford T 1922, Ford A 1930, en Cadilac 1907
Den toog, inclusief tooghanger, T ford 1922, BSA 1912, Studebaker 1929, Dodge 1928, La Licorne 1930, BSA 1912, Minerva 1908, Cadilac en T ford. In Part IV van on the way.... nog een lekernijtje weggelegd.... dont do away.... wordt vervolgt...
Ooit de trots van menig stoere landbouwers-boerenzoon, nu idylisch beeld van happy old iron. In het begin van deze blog werd nog geoppert dat om te genezen van het oldtimer virus, enkel een overdosis nog kan genezen. De grens ligt bij sommigen wel heel erg hoog. Hier volgen beelden van 4 jaar verzamelen.... of toch een gedeelte hiervan. Het begon met tractoren......
Wij waren voor een 2e maal te Gast om de colectie te bewonderen.
In het volgende bericht enkele beelden van onderweg tijdens de 6de Trektocht der Pioniers....
De route volgde ongeveer 85km lange idilische wegeltjes doorheen onze en aanpalende gemeenten, speciaal afgestemt op veteraanvoertuigen, dwz. geen steile hellingen, geen rode lichten, zo weinig mogelijk vluchtheuvels. Wel kregen de deelnemers wat stof te slikken op een half kilometertje grintweg. Dit was helaas te weiten aan het feit dat de organistie nog de laatste week de route moest wijzigen. We zouden normaal een motorfiestcolectie gaan bezoeken, Helaas werd dit nog de laatste week voor de rally opgezegt??? Jammer. Een aantal foto's zullen in een 2de deel van 'On the way' getoont worden wegens nog niet in het bezit van de Webmaster.
Op de bijgevoegde foto's ; In actie singer Le Mans, Stanley steamer in dubbelpakket, met Minerva doorheen oude kiekenstal, Motoren Peugeot en FN in volle vaart door een dorpskern.....
Het begon dus met tractoren, breide zich langzaam maar zeker uit naar vrachtwagens en automobielen.... en alsof dit nog niet speciaal genoeg is, nog enkele specials......
Veel uitleg is hierbij niet nodig; kijk en geniet......
Met deze nogmaals een hartelijke dank aan allen die meewerkten om dit evenement tot stand te brengen. Jaak Jacobs route, Jos Braekers Bakkersfiets, Wim Nijsen depanage, Mark Geerkens colectie, Jean Nijs drankvoorziening, Irene de Luna ontbijt, Stefan Bongaerts antieke camera, Jean Tilmans stoomvoertuigen, Jos Hendrix foto's, Thieu Geelen foto's, Willy vossen Hot dog verkoop, Frank van Orshoven Avondmaal.
Vroeg in den morgen op den vooravond van den verkiezingen werden door Jonckheer Jaak Jacobuszoon, den ariverenden deelnemers op den gevoeligen zilvernitraatplaat van den geleenden camera van Stefanus van den Bongaerts vastgelegt. Dit schouwspel gepaart gaande met den nodigen knal ende geflits werd gesmaakt door deelnemers ende publiek. Zie hier enkele van den resultaten van de kunstenaar der magischen houten doos. Ondertussen werden de hongerigen door den plaatschelijken warme Bakker ende Meester Jos van brood voorzien vanop zijnen pas verworvenen bakkersfiets.
Afgelopen weekend was het moederdag, en vermits de Baron de Lunatic de Neerglabbeek altijd maar moeder word, vond hij het een goed idee om zichzelf een nieuw speeltje kado te doen..... Je moet dit sportief opvatten
Kraakwitte cyclecar.... Het kleine zusje van Big Betsie..... Na het nodige knutselwerk werd het kleine wagentje op 22 mei terug nieuw leven ingeblazen na 30 jaar rust. Met dank aan de inspiratie van handige harrys's Bart en Mario..... die voor nieuwe frisse vonkjes zorgden....
Voor de nieuws - gierigen onder de lezers ; het merk van dit wageltje is Rosengart, type LR2 uit 1928. Om het ingewikkeld te maken ;dit is een franse licentie van een engelse auto, gebouwd door een Duitser van Joodse afkomst. Uitgerust met belgische banden..... van internationaal gesproken....
Het sleutelwerk vereist dan ook een setje metrische en anglosaksische maten. En... opletten voor links draaiende schroeven.
Als afsluiter van de rally houden we eraan degenen die er de tijd voor hebben, een buffet aan te bieden op Hotel/restaurant Orshof. . Op die manier kunnen de deelnemers nog eens uitgebreid napraten, contacten leggen.Op Orshof word ook de mogelijkheid tot overnachting aangeboden. www.orshof.be Deelname aan het buffet, enkel mits vooraf aanmelding en betaling. We hebben geen bekers of trofeen te verdelen, maar via een tombola werd afgelopen jaar een grote fles chamagne aan een gelukkige Stefan B. uitgereikt. De heer en mevrouw Carla en John Graal kregen een klein aandenken om hun deelname aan alle 5 uitgaves van onze rally. De heer Graal nam deze in ontvangst met de woorden; ik wist niet dat ik al 5 keer deel nam, Telkens weer is het zo anders.... dat het niet eens opvalt... Wij doen in ieder geval ons best om het origineel te houden.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Gelukkig. Naar aanleiding van een krantenartikel over onze rally van afgelopen jaar,liet een oude mevrouw me weten dat ze nog een ouwe motorfiets in de kelder had staan. Ze zou verhuizen naar een appartement, en de motor moest dus weg. Ze vroeg zich af of ik hiermee iets kon aanvangen?????? Natuurlijk, direct een afspraak gemaakt om te gaan kijken, en het bleek te gaan om een zeldzame FN M250 ( zo dacht ik eerst ,omwille van schaarse en verkeerde informatie) uit het jaar 1932. Later bleek het de M 200 te zijn, maar wel met een zeldzame drieversnellings bak. De motor was van haar nonkel geweest en stond al sedert 1964 in de kelder. Deze oom was geboren in 1884, en kocht deze FN dus op vrij late leeftijd. Het mooie was dat deze machine 99% compleet en super gaaf was, geen deuken, geen krassen, wel vliegroest die vooral de chroomdelen had aangetast. De bekabeling moest ook worden vervangen, maar de banden, met nog de originele rode Englebert binnenbanden waren nog top. Nieuw soupapke, oppompen en klaar... er zat zelfs nog benzine in de tank, die koste in die tijd wellicht nog geen frank per liter??De garage waar deze motor ooit verkocht werd bestaat nog, maar zal dit jaar worden gesloopt om plaats te ruimen voor appartementen. Zo zie je maar, geef de moed en ook de hoop niet op,om ooit eens een schat te vinden.
De organisatie wenst Alle bezoekers van dit blog een gezond, voorspoedig en vooral oldtimer vriendelijk 2009.
Ondertussen hebben ongeveer 700 bezoekers de site bezocht, maar nog geen enkele heeft het gastenboek getekend of op een andere manier gereageert; Dit blog is er voor U, dus wie wil mag graag zijn opmerkingen achterlaten. Wij staan open voor alle sugesties, en hopen u met deze nog beter van dienst te kunnen zijn.
Dus laat in 2009 iets van u horen..... en, Hopelijk tot op 6 Juni
Om onze rally atractief te houden trachten we bij iedere aflevering een bezoek te brengen aan unieke verzamelingen in de sfeer van onze hobby. Zo waren we reeds te gast bij een verzamelaar van tractoren van het merk Deuts, bij Yesterdays, nog voor dat deze onder deze naam bekend waren, en afgelopen jaar gingen we op bezoek bij Marc Geerkens, verzamelaar van tractoren, vrachtauto's stoomvoertuigen, auto's, veelal uit de 20er jaren. De colectie bevat meer dan 350 stuks, een voor een de moeite waard. Een impresie te bekijken op globalphoto.be, en ik tracht hieronder, en in de marges,een aantal beelden in te voegen. de getoonde vrachtwagen hieronder is een betlehem en de auto bovenaan en Cadilac 1908. In de marges kan u nog een auto van het merk Chalmers in originele staat bewonderen, en voertuigen waarvan de juiste benamingen me niet direct te binnen schieten. Blijven hangen zijn ronkende merken als American La France en Rex.
Zoals u kan opmaken uit voorgaande berichten, werden in 2008, als 5de jubileumsjaar, en ook om iets nieuws te bieden, ook oldtimer auto's toegelaten tot de rally. Hieronder hopelijk een sfeerbeeld hiervan. Ik probeer nogmaals de Antoine motor ook toe te voegen, want blijkbaar is dat in de vorige sessie niet gelukt....