Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    24-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frits verteld !!
    Beste lezer,

    Enkele weken geleden zag u in dit blog beelden van Frits Koolhoven, Hoofd bij de motorafdeling van Minerva en Coureur. 
    Welnu, Frits toerde na zijn overwinning tijdens de 'kaizerspreis' van 1907rond in Europa om zijn verhaal te doen en Minerva te promoten. (waarvan ook beelden in dit blog)

    Dit verhaal werd opgetekend, en wij vertellen het hier en nu nog eens na, met oude spelling.   Het is echt de moeite te lezen hoe het er destijds aan toe ging, bekeken door de bril van de piloot himselve.  Helaas is het verhaal niet compleet wegens niet geheel leesbare kopie. Het verhaal van de laatste ronde en overwinning ontbreekt.  Mocht iemand de rest ergens hebben liggen, we ontvangen het met open armen.

    Reed and enjoy !!


    Frits Koolhoven verteld.

    Het circuit des Ardennes, de jaarlijkse grote automobiel race, had voor ons Hollanders dit jaar een bijzondere attractie. Immers, voor het eerst zou een landgenoot mededingen in een snelheidswedstrijd. Op zich zelf is dit feit reeds belangrijk genoeg om daar eens een artikel aan te wijden, doch wij willen verder.

    We willen de niet ingewijden in het automobilisme uitnodigen om ons verder betoog te volgen en in het kort mededelen waarom snelheidswedstrijden nodig zijn.

    Als men het alleenlijk beschouwt uit een oogpunt van snelheidswaanzin, om maar langs een weg gedurende enkele uren te jakkeren, en het resultaat niets dan ongelukken kan opleveren,  dan zou ik het volmaakt eens zijn met hen, die de mening verkondigen  dat ze absoluut onnodig zijn. Doch denk niet geachte lezer, dat het aan 100 tot 150 km/h  gaan rijden, er is,  louter op de pret. Dat is immers al te belachelijk. Zonder in technische grootdoenerij te vervallen, kan in het kort gezegd worden waarom deze wedstrijden nodig zijn.

    Eerstens word tijdens een wedstrijd het maximum gevorderd van het merk en zijn onderdelen. Doorstaat het merk gedurende zulk een wedstrijd de proef, deze wagen op toeristisch gebied aanbevelen.  De wagen waarvan de grootste snelheid en grootste kracht wordt gevergd,  waarbij een minimum aan benzineverbruik word geconstateerd, en die met een minimum van gewicht de grootst mogelijk sterkte van materiaal kan geven, en die dan tenslotte zegeviert over het gehele parcours, in een minimum van tijd volbrengt, welnu, die wagen levert het bewijs van een in alle delen van degelijke constructie te bezitten.  En alleen wanneer het maximum gevergd word, dat is dus bij een wedstrijd het geval, kan zulks geconstateerd worden.

    Niet voor niets worden duizenden guldens uitgegeven om goede wagens voor snelheidswedstrijden te bouwen. Want de fabrikanten weten en beseffen dat door de meeste automobiel kopers word gelet op het behaalde succes omdat ze zulk een fabricatie hun volle vertrouwen geven.

    Als voorbeeld noem ik het succes der Panhards, en Mars in de eerste, der Richard Brasier, Renault en fiats in de latere jaren. Zonder races hadden deze merken niet een wereldvermaardheid verkregen.

    De Minerva fabriek.

    En waar nu een merk van Belgische makelij gezegevierd heeft, dat wel is waar van Belgisch fabrikaat is, doch hoofdzakelijk haar groei en bloei te danken heeft aan Nederlandse energie. Daar hebben wij  met dit behaalde succes veel zelfvoldoening  vernomen. De Heer S. de jong staat sinds de oprichting aan het hoofd der Minerva fabrieken te Antwerpen. Begonnen met de fabrikatie van gewone rijwielen, werd later overgegaan tot het maken van motorfietsen, en eerst in 1904 werd begonnen met het maken van de eerste Minerva automobielen. Van dien datum af dagtekent het feit, dat de jonge heer koolhoven bij de Antwerpse usine als volontair werkzaam werd. Hij heeft de hoofd ingenieur Pierri, die nu reeds 7 jaar aan deze fabriek verbonden, aan het werk gezien, en enige weken geleden heeft hij de kroon op het werk gezet door voor een groot gedeelte me te helpen aan het doen triompheren der MinervaÂ’s. Eerst in Maart jongstleden is de fabriek race wagens gaan bouwen, die reeds bij den ‘kaizerspreisÂ’ moesten starten. Ze waren dan ook tijdig aanwezig, doch kersvers uit de fabriek. Vandaar het niet ‘au pointÂ’ zijn; de bestuurder moet zijn wagen kennen. Dit was nu niet het geval, en hoewel onder de favorieten behorende, had Minerva in den Taunus, ook al door pech, weinig succes. Toch peinsde de heer de jong op een schitterende revanche. In alle stilte werd nog een racewagen gebouwd, de gehele machinerie en motor nagezien en de Heren Lee Guines, een bekende Engelse miljonair, dezelfde die verleden jaar ons op Scheveningen met zijn 200pk Daracq versteld deed staan. Moore – Brabazon een andere Engelsman, Warwick Wright en last but not least Frits Koolhoven, uitgenodigd om duchtig te gaan traineren, ten einde ditmaal ‘tout en pointÂ’ aan de start te verschijnen.

    Frits koolhoven

    Ten kantore van zijn vader, de sportman A. Koolhoven, algemeen in Nederland bekend als een der eerste ANWB leiders, die reeds in de prille jeugd van onze toeristenbond het kindje hielp staande houden, en nu meemaakt welk nu geweldig lichaam van bijna 30000 leden het is geworden. Wel nu, die vader stelde ons in de gelegenheid om zijn zoon, zojuist uit Antwerpen terug, te vragen naar de bevindingen van de eerste snelheidsreis. En heel kalm, leuk kletsend , werd mij ondermeer het volgende verteld;

    Reeds als jongen zat het er bij mij in. Pure liefhebberij had ik steeds in het racen. Dat werd mijn roeping. Als volontiar kwam ik bij Minerva en klom op in de drie jaren tot chef der motorafdeling.

    Het motorrijwiel was voor mij een grote attractie en van de 21 wedstrijden werden er 19 gewonnen. Slechts 1 maal werd ik 2de en 1 maal kwam ik helemaal niet aan. Door een lekke band kwam ik in plaats van aan de finisch in een slootje terecht. Vorig jaar moest ik in Holland mijnen militairen dienstplicht komen vervullen waarna ik het hoofdagentschap der fabriek voor Nederland kreeg. Tweemaal werd de ‘coupe dÂ’AnvertÂ’ en eenmaal de coupe Belgique op motorrijwiel gewonnen. Terwijl ik soldaat was kreeg ik nogmaals 3 dagen verlof  om in België de coupe te gaan winnen voor de Antwerpse club. Ook als milicien deed ik wel eens met mijn Motor iets in de velddienst mee. Hoe interessant ook, het eerste belang voor mij was de eerste auto race. “ En nu het circuit des Ardennes” zo ging Koolhoven voort. Voor deze wedstrijd werd alles op alles gezet. We waren reeds 14 te voren op het circuit aan het trainen. Dat gebeurde sÂ’ochtends van 3 tot 6 uur. Meestenstijds in de mist door het voortdurende vochtige weer. Dat was een leuke voorbereiding. We hadden onze pleisterplaats in Bastogne en maakten het zo gezellig mogelijk. Op één ochtend reed Brabazon niet minder dan 7 koeien aan, waarvan er 4 morsdood en 3 zwaargewond. Als laconiek Engelsman zette hij een heelen boom op met de eigenaar, ging doodleuk aan het rekenen en eindigde met 1200 frank voor de dode koeien en 150 frank per stuk voor de gewonde dieren. De dode koeien werden Brabazon eigendom, de andere niet. Onze Engelsman vond weldra een afnemer, en maakte zelfs nog winst. Ikzelf zag op een ochtend in volle vaart  zijnde drie herten voor me. Twee waren tijdig weg, de derde, een mooi zwaar dier, was er bij, en bij wijze van wapenfeit werd het hert meegenomen. Daar de eigenaar onbekend bleef, werd dagen lang, smorgens smiddags en sÂ’avonds hertensteak geserveerd. Op het menu stond vermeld ‘Koolhovens veroverde reeboutÂ’.

    De training heeft geduurd tot  dagen voor de wedstrijd. Om nu niet de tegenstanders de werkelijke snelheid te tonen; werd na iedere ronde  minuten gestopt, dus allerminst viel de overweldigende snelheid op.  De wagen werd weggezet de avond voor de grooten dag, nog 10 kilometer gereden, daarna gevuld met benzine en geolied, nieuwe Engelbert banden met afneembare vinet-vellingen er op gezet en zijn toen ondanks het leven, een weinig gaan rusten.

     

    Koolhoven verteld van zijn race.

    Ik voelde mij in dien vroegen ochtendstond absoluut niet zenuwachtig. Vroeger heb ik dat wel eens gehad. Heel kalm rangschikte ik mijn wagen om half vijf op de aangegeven plaats. Van minuut tot minuut werd gestart. Ik had nr 11 en kwam dus om 5h11 aan de beurt. Warwick Wright ook op Minerva ging het eerst weg. Toen mijn beurt kwam ging alles zeer goed en ik was zonder stoornis ineens heel kalm weg. Dat was een groot verschil met Jenatzy  die als nr 21 startte, en volgens ooggetuigen vlogen door de vaart de stenen tot in de tribuneÂ’s. Als een gek vloog hij weg. Ik had me voorgenomen om in het begin niet op het snelst te rijden ten einde mijn motor te sparen. Om mijn plos zat mijn  regulator, en daarop kon ik nagaan dat mijn eerste ronde, de 87 kilometer niet sneller dan in  52 minuten moest rijden. Bedenk toch dat er 7 ronden te rijden waren, en dat jakkeren bij het begin, houdt een wagen niet uit. In deze ronde haalde ik het eerst een Aries in, die in het midden van de weg stond, en waaruit grote vlammen sloegen,  terwijl aan iederen kant van de weg mannen achter boomen angstvallig de dingen afwachtten die gebeuren zouden. Er was net genoeg ruimte om te passeren. De brand werd schijnbaar gebluscht, althans later liep die kar weer. Nog haalde ik een Imperia en een Gaganau in volle vaart voorbij. Dat inhalen is anders geen kleinigheid. Als je er al op 100 meter achter zit, dan voel je tegen je gezicht, lichaam en wagen de steentjes al, die je voorganger  door zijn ontzettende snelheid opgooit. En hoe dichter je nadert, hoe gevaarlijker zodat je in volle vaart verplicht bent  een hand voor je bril te houden, anders maak je kans dat een glasscherf je blind maakt. Op 20 meter afstand krijg je grotere stenen te slikken, en zo een achtervolging  duurt somtijds langer dan een halve ronde. Mijn Mechanicien, Henri Garcia, een handige Vlaming, werd juist tegen zijn brillenglas getroffen. Het glas viel er uit, maar gelukkig bleef zijn oog onbeschadigd. De ronde werd door mij gereden in 52,5 minuut.

    Volgens de officiële classificatielijsten was Koolhoven negende geworden en reed hij de eerste ronde in 52 minuten en 22 seconden. De tweede ronde verliep zonder enig incident. Alleen merkte ik dat langs het heele circuit, dat er ontzettend veel belangstelling was. Met rode vlaggen werd door de commissarissen druk gewerkt, als verschillende tekens, als voor gevaarlijk bocht enz.. enz…

    Koolhoven  handhaafde zijn positie in de tweede ronde, bleef negende, en reed nu, merkwaardig die regulariteit, slechts 2 seconden langer.

    In de derde ronde heb ik voortdurend strijd gehad met die Hieronymus die een Gaggenau bereed, en die zijn weg zeer slecht hield, en zo slingerde dat  passeren zonder gevaar niet mogelijk was. Ruim een halve ronde heb ik achter hem gezeten tot dat ik eindelijk op een lange rechte ‘descenteÂ’ bij Offaing  kans zag om hem buitenlangs in een bocht te passeren. Dat was ook maar net aan, zijn spatbord raakte mijn benzinereservoir, doch het was mijn enige kans, en het lukte.

    Twee  Adlers passeerde ik nog, zoo ook Wright die volgens afspraak in deze ronde moest ‘ravitaillerenÂ’. In de vierde ronde had ik het even te kwaad bij Longliers bij de 96 ste k.m van Bastogne in een zeer zware bocht die men niet sneller kan nemen dan 30km/h. Juist in de bocht gekomen pakte de voetrem niet, en zag het er een ogenblik uit dat ik midden in het volk terecht zou komen. Doch een hevige ruk aan de handrem, had ten gevolge dat de wagen in een slag omdraaide, net op het moment dat ik door Warwick werd gepasseerd.

    Op onze vraag bij wijze van intermezzo, hoe gewoonlijk bochten werden genomen, vertelde Koolhoven het volgende;

    Dat is een kwestie van routine. Toen ik pas in de Ardennen kwam lukte het niet, en nu heb ik er nagenoeg geen moeite meer mee. Bij gewone grote bochten sluit men even van tevoren de motor af, In de bocht geeft men weer alles, en de achterwielen zorgen voor de rest. Zij trekken de wagen om en  hij komt er netjes door. Op dit cricuit waren er nog 2 bochten, één naar rechts en één naar links 200 meter verder. Met volle vaart word de eerst genomen,  en dan heb je nauwelijks tijd om je stuur te zetten om de S bocht te nemen. Welke teegenwoordigheid van geest moet zoon bestuurder wel niet bezitten. Twee bochten misschien 5 minuuten lopens van elkaar gelegen worden met ver over de 100 km/h vaart genomen. Welk een idee van snelheid krijgt men niet bij nadere beschouwing.

    Intussen vervolgde onze zegsman; Na Longiers had ik spoedig weer Wright te pakken, en weldra zag ik Jenatzy aan den kant staan met een gebroken stuur, en nog mag hij van geluk spreken dat het zo is afgelopen. Op een rechten weg met boomen langs beide zijden  breekt zijn stuurstang, net op een plaats waar geen bomen stonden. Nu sloeg hij tegen de baan aan links en de wagen bleef overhellend staan. Hij en zijn mecanicien bleven ongedeerd. Afgesproken  was dat ik einde dezer ronde zou ravitailleren. Dat gebeurde bij de tribune. Men was verplicht alles zelf te doen met hulp van de mecanicien. Alles stond klaar. Vlug nieuwe benzine, olie bijgevuld, twee nieuwe achterbanden uit voorzorg, motor gesmeerd, en een glaasje natuurlijk.  Victoria water gedronken en 6,5 minuut later was ik alweer aan de 5de ronde aan het afrekenen.  Bij Longliers had ik er weer een te pakken, het bleek de Pipe van Hautvast te zijn. Toen had ik al 2,5 minuten op hem ingelopen. Van Longliers tot Habay la Neuve ben ik tot op 5 meter gescheiden achter hem gebleven. Hoewel sneller in de korte rechte einden, had ik toch niet snelheid genoeg om hem voorbij te lopen. Hautvast, bekend als een der stoutste rijders, zeilde als het ware door de bochten. De voorlaatste bocht bij Habay, alwaar het beroemde steenen bruggetje ligt, nam Hautvast met zulk een snelheid dat hij slechts op 1 cm van de kant van de stenen wal  uitkwam. Door voortdurend afsluiten kwam ik 60 meter achter te liggen. Nu is er 500 meter verder weer een bocht. Weer liep ik op hem in toen op een gegeven ogenblik een vreselijke stofwolk voor mij oprees. Daarboven zag ik den wagen zo een 10 a 20 meter in de lucht in de lucht vliegen, en daarna plots niets meer. Hautvast bleek over de 10 meter hoge berm in een afgrond van 30 meter diepe met wagen en al te zijn gevallen. Onmiddellijk stopte ik, maar gendarmes zeiden me door te rijden. Hautvast en bijrijder wagen tijdelijk uit den wagen gesprongen waarbij hij slechts zijn oog deerde met zijn stofbril. Van den wagen bleef niets heel. Ik verzeker u dat ik hiervan wel degelijk ben geschrokken. Uit al mijn macht ben ik dan ook afgeremd zoals je alleen in zulken oogenblikken kan doen.

    Zonder verder incidenten werd aan de 6de ronde begonnen. Het merkwaardige daarvan was dat nu alle MinervaÂ’s zich bij elkaar geplaatst hadden, en ook als eerst vier langs de tribune passeerden. In minder dan  3 minuten werd ik gevolgd door Wright, Brabazon en Guines. Bij martelange stond Deplus met zijn omgevallen Pipe langs de weg.  Dit was dus de derde Pipe die uitviel.

     

    Hier moeten we voorlopig het verhaal beëindigen wegens niet leesbaar van het vervolg. We hopen dat iemand van de lezers dit vervolg toch kan vinden en opstuurt.

    Frits Koolhoven verteld.

    Het circuit des Ardennes, de jaarlijkse grote automobiel race, had voor ons Hollanders dit jaar een bijzondere attractie. Immers, voor het eerst zou een landgenoot mededingen in een snelheidswedstrijd. Op zich zelf is dit feit reeds belangrijk genoeg om daar eens een artikel aan te wijden, doch wij willen verder.

    We willen de niet ingewijden in het automobilisme uitnodigen om ons verder betoog te volgen en in het kort mededelen waarom snelheidswedstrijden nodig zijn.

    Als men het alleenlijk beschouwt uit een oogpunt van snelheidswaanzin, om maar langs een weg gedurende enkele uren te jakkeren, en het resultaat niets dan ongelukken kan opleveren,  dan zou ik het volmaakt eens zijn met hen, die de mening verkondigen  dat ze absoluut onnodig zijn. Doch denk niet geachte lezer, dat het aan 100 tot 150 km/h  gaan rijden, er is,  louter op de pret. Dat is immers al te belachelijk. Zonder in technische grootdoenerij te vervallen, kan in het kort gezegd worden waarom deze wedstrijden nodig zijn.

    Eerstens word tijdens een wedstrijd het maximum gevorderd van het merk en zijn onderdelen. Doorstaat het merk gedurende zulk een wedstrijd de proef, deze wagen op toeristisch gebied aanbevelen.  De wagen waarvan de grootste snelheid en grootste kracht wordt gevergd,  waarbij een minimum aan benzineverbruik word geconstateerd, en die met een minimum van gewicht de grootst mogelijk sterkte van materiaal kan geven, en die dan tenslotte zegeviert over het gehele parcours, in een minimum van tijd volbrengt, welnu, die wagen levert het bewijs van een in alle delen van degelijke constructie te bezitten.  En alleen wanneer het maximum gevergd word, dat is dus bij een wedstrijd het geval, kan zulks geconstateerd worden.

    Niet voor niets worden duizenden guldens uitgegeven om goede wagens voor snelheidswedstrijden te bouwen. Want de fabriekanten weten en beseffen dat door de meeste automobiel kopers word gelet op het behaalde succes omdat ze zulk een fabricatie hun volle vertrouwen geven.

    Als voorbeeld noem ik het succes der Panhards, en Mars in de eerste, der Richard Brasier, Renault en fiats in de latere jaren. Zonder races hadden deze merken niet een wereldvermaardheid verkregen.

    De Minerva fabriek.

    En waar nu een merk van Belgische makelij gezegevierd heeft, dat wel is waar van Belgisch fabrikaat is, doch hoofdzakelijk haar groei en bloei te danken heeft aan Nederlandse energie. Daar hebben wij  met dit behaalde succes veel zelfvoldoening  vernomen. De Heer S. de jong staat sinds de oprichting aan het hoofd der Minerva fabrieken te Antwerpen. Begonnen met de fabrikatie van gewone rijwielen, werd later overgegaan tot het maken van motorfietsen, en eerst in 1904 werd begonnen met het maken van de eerste Minerva automobielen. Van dien datum af dagtekent het feit, dat de jonge heer koolhoven bij de Antwerpse usine als volontair werkzaam werd. Hij heeft de hoofd ingenieur Pierri, die nu reeds 7 jaar aan deze fabriek verbonden, aan het werk gezien, en enige weken geleden heeft hij de kroon op het werk gezet door voor een groot gedeelte me te helpen aan het doen triompheren der MinervaÂ’s. Eerst in Maart jongstleden is de fabriek race wagens gaan bouwen, die reeds bij den ‘kaizerspreisÂ’ moesten starten. Ze waren dan ook tijdig aanwezig, doch kersvers uit de fabriek. Vandaar het niet ‘au pointÂ’ zijn; de bestuurder moet zijn wagen kennen. Dit was nu niet het geval, en hoewel onder de favorieten behorende, had Minerva in den Taunus, ook al door pech, weinig succes. Toch peinsde de heer de jong op een schitterende revanche. In alle stilte werd nog een racewagen gebouwd, de gehele machinerie en motor nagezien en de Heren Lee Guines, een bekende Engelse miljonair, dezelfde die verleden jaar ons op Scheveningen met zijn 200pk Daracq versteld deed staan. Moore – Brabazon een andere Engelsman, Warwick Wright en last but not least Frits Koolhoven, uitgenodigd om duchtig te gaan traineren, ten einde ditmaal ‘tout en pointÂ’ aan de start te verschijnen.

    Frits koolhoven

    Ten kantore van zijn vader, de sportman A. Koolhoven, algemeen in Nederland bekend als een der eerste ANWB leiders, die reeds in de prille jeugd van onze toeristenbond het kindje hielp staande houden, en nu meemaakt welk nu geweldig lichaam van bijna 30000 leden het is geworden. Wel nu, die vader stelde ons in de gelegenheid om zijn zoon, zojuist uit Antwerpen terug, te vragen naar de bevindingen van de eerste snelheidsreis. En heel kalm, leuk kletsend , werd mij ondermeer het volgende verteld;

    Reeds als jongen zat het er bij mij in. Pure liefhebberij had ik steeds in het racen. Dat werd mijn roeping. Als volontiar kwam ik bij Minerva en klom op in de drie jaren tot chef der motorafdeling.

    Het motorrijwiel was voor mij een grote attractie en van de 21 wedstrijden werden er 19 gewonnen. Slechts 1 maal werd ik 2de en 1 maal kwam ik helemaal niet aan. Door een lekke band kwam ik in plaats van aan de finisch in een slootje tercht. Vorig jaar moest ik in Holland mijnen militairen dienstplicht komen vervullen waarna ik het hoofdagentschap der fabriek voor Nederland kreeg. Tweemaal werd de ‘coupe dÂ’AnvertÂ’ en eenmaal de coupe Belgique op motorrijwiel gewonnen. Terwijl ik soldaat was kreeg ik nogmaals 3 dagen verlof  om in België de coupe te gaan winnen voor de Antwerpse club. Ook als milicien deed ik wel eens met mijn Motor iets in de velddienst mee. Hoe interessant ook, het eerste belang voor mij was de eerste auto race. “ En nu het circuit des Ardennes” zo ging Koolhoven voort. Voor deze wedstrijd werd alles op alles gezet. We waren reeds 14 te voren op het circuit aan het trainen. Dat gebeurde 's ochtends van 3 tot 6 uur. Meestenstijds in de mist door het voortdurende vochtige weer. Dat was een leuke voorbereiding. We hadden onze pleisterplaats in Bastogne en maakten het zo gezellig mogelijk. Op één ochtend reed Brabazon niet minder dan 7 koeien aan, waarvan er 4 morsdood en 3 zwaargewond. Als laconiek Engelsman zette hij een heelen boom op met de eigenaar, ging doodleuk aan het rekenen en eindigde met 1200 frank voor de dode koeien en 150 frank per stuk voor de gewonde dieren. De dode koeien werden Brabazon eigendom, de andere niet. Onze Engelsman vond weldra een afnemer, en maakte zelfs nog winst. Ikzelf zag op een ochtend in volle vaart  zijnde drie herten voor me. Twee waren tijdig weg, de derde, een mooi zwaar dier, was er bij, en bij wijze van wapenfeit werd het hert meegenomen. Daar de eigenaar onbekend bleef, werd dagen lang, 's morgens 's middags en 's avonds hertensteak geserveerd. Op het menu stond vermeld ‘Koolhovens veroverde reeboutÂ’.

    De training heeft geduurd tot  dagen voor de wedstrijd. Om nu niet de tegenstanders de werkelijke snelheid te tonen; werd na iedere ronde  minuten gestopt, dus allerminst viel de overweldigende snelheid op.  De wagen werd weggezet de avond voor de grooten dag, nog 10 kilometer gereden, daarna gevuld met benzine en geolied, nieuwe Engelbert banden met afneembare vinet-vellingen er op gezet en en zijn toen ondanks het leven, een weinig gaan rusten.

     

    Koolhoven verteld van zijn race.

    Ik voelde mij in dien vroegen ochtendstond absoluut niet zenuwachtig. Vroeger heb ik dat wel eens gehad. Heel kalm rangschikte ik mijn wagen om half vijf op de aangegeven plaats. Van minuut tot minuut werd gestart. Ik had nr 11 en kwam dus om 5h11 aan de beurt. Warwick Wright ook op Minerva ging het eerst weg. Toen mijn beurt kwam ging alles zeer goed en ik was zonder stoornis ineens heel kalm weg. Dat was een groot verschil met Jenatzy  die als nr 21 startte, en volgens ooggetuigen vlogen door de vaart de stenen tot in de tribunes. Als een gek vloog hij weg. Ik had me voorgenomen om in het begin niet op het snelst te rijden ten einde mijn motor te sparen. Om mijn plos zat mijn  regulator, en daarop kon ik nagaan dat mijn eerste ronde, de 87 kilometer niet sneller dan in  52 minuten moest rijden. Bedenk toch dat er 7 ronden te rijden waren, en dat jakkeren bij het begin, houdt een wagen niet uit. In deze ronde haalde ik het eerst een Aries in, die in het midden van de weg stond, en waaruit grote vlammen sloegen,  terwijl aan iedereen kant van de weg mannen achter boomen angstvallig de dingen afwachtten die gebeuren zouden. Er was net genoeg ruimte om te passeren. De brand werd schijnbaar gebluscht, althans later liep die kar weer. Nog haalde ik een Imperia en een Gaganau in volle vaart voorbij. Dat inhalen is anders geen kleinigheid. Als je er al op 100 meter achter zit, dan voel je tegen je gezicht, lichaam en wagen de steentjes al, die je voorganger  door zijn ontzettende snelheid opgooit. En hoe dichter je nadert, hoe gevaarlijker zodat je in volle vaart verplicht bent  een hand voor je bril te houden, anders maak je kans dat een glasscherf je blind maakt. Op 20 meter afstand krijg je grotere stenen te slikken, en zo een achtervolging  duurt somtijds langer dan een halve ronde. Mijn Mechanicien, Henri Garcia, een handige Vlaming, werd juist tegen zijn brillenglas getroffen. Het glas viel er uit, maar gelukkig bleef zijn oog onbeschadigd. De ronde werd door mij gereden in 52,5 minuut.

    Volgens de officiële classificatielijsten was Koolhoven negende geworden en reed hij de eerste ronde in 52 minuten en 22 seconden. De tweede ronde verliep zonder enig incident. Alleen merkte ik dat langs het heele circuit, dat er ontzettend veel belangstelling was. Met rode vlaggen werd door de commissarissen druk gewerkt, als verschillende tekens, als voor gevaarlijk bocht enz.. enz…

    Koolhoven  handhaafde zijn positie in de tweede ronde, bleef negende, en reed nu, merkwaardig die regulariteit, slechts 2 seconden langer.

    In de derde ronde heb ik voortdurend strijd gehad met die Hieronymus die een Gaggenau bereed, en die zijn weg zeer slecht hield, en zo slingerde dat  passeren zonder gevaar niet mogelijk was. Ruim een halve ronde heb ik achter hem gezeten tot dat ik eindelijk op een lange rechte ‘descenteÂ’ bij Offaing  kans zag om hem buitenlangs in een bocht te passeren. Dat was ook maar net aan, zijn spatbord raakte mijn benzinereservoir, doch het was mijn enige kans, en het lukte.

    Twee  Adlers passeerde ik nog, zoo ook Wright die volgens afspraak in deze ronde moest ‘ravitaillerenÂ’. In de vierde ronde had ik het even te kwaad bij Longliers bij de 96 ste k.m van Bastogne in een zeer zware bocht die men niet sneller kan nemen dan 30km/h. Juist in de bocht gekomen pakte de voetrem niet, en zag het er een ogenblik uit dat ik midden in het volk terecht zou komen. Doch een hevige ruk aan de handrem, had ten gevolge dat de wagen in een slag omdraaide, net op het moment dat ik door Warwick werd gepasseerd.

    Op onze vraag bij wijze van intermezzo, hoe gewoonlijk bochten werden genomen, vertelde Koolhoven het volgende;

    Dat is een kwestie van routine. Toen ik pas in de Ardennen kwam lukte het niet, en nu heb ik er nagenoeg geen moeite meer mee. Bij gewone grote bochten sluit men even van tevoren de motor af, In de bocht geeft men weer alles, en de achterwielen zorgen voor de rest. Zij trekken de wagen om en  hij komt er netjes door. Op dit circuit waren er nog 2 bochten, één naar rechts en één naar links 200 meter verder. Met volle vaart word de eerst genomen,  en dan heb je nauwelijks tijd om je stuur te zetten om de S bocht te nemen. Welke teegenwoordigheid van geest moet zoon bestuurder wel niet bezitten. Twee bochten misschien 5 minuuten lopens van elkaar gelegen worden met ver over de 100 km/h vaart genomen. Welk een idee van snelheid krijgt men niet bij nadere beschouwing.

    Intussen vervolgde onze zegsman; Na Longliers had ik spoedig weer Wright te pakken, en weldra zag ik Jenatzy aan den kant staan met een gebroken stuur, en nog mag hij van geluk spreken dat het zo is afgelopen. Op een rechten weg met boomen langs beide zijden  breekt zijn stuurstang, net op een plaats waar geen bomen stonden. Nu sloeg hij tegen de baan aan links en de wagen bleef overhellend staan. Hij en zijn mecanicien bleven ongedeerd. Afgesproken  was dat ik einde dezer ronde zou ravitailleren. Dat gebeurde bij de tribune. Men was verplicht alles zelf te doen met hulp van de mecanicien. Alles stond klaar. Vlug nieuwe benzine, olie bijgevuld, twee nieuwe achterbanden uit voorzorg, motor gesmeerd, en een glaasje natuurlijk.  Victoria water gedronken en 6,5 minuut later was ik alweer aan de 5de ronde aan het afrekenen.  Bij Longliers had ik er weer een te pakken, het bleek de Pipe van Hautvast te zijn. Toen had ik al 2,5 minuten op hem ingelopen. Van Longliers tot Habay la Neuve ben ik tot op 5 meter gescheiden achter hem gebleven. Hoewel sneller in de korte rechte einden, had ik toch niet snelheid genoeg om hem voorbij te lopen. Hautvast, bekend als een der stoutste rijders, zeilde als het ware door de bochten. De voorlaatste bocht bij Habay, alwaar het beroemde steenen bruggetje ligt, nam Hautvast met zulk een snelheid dat hij slechts op 1 cm van de kant van de stenen wal  uitkwam. Door voortdurend afsluiten kwam ik 60 meter achter te liggen. Nu is er 500 meter verder weer een bocht. Weer liep ik op hem in toen op een gegeven ogenblik een vreselijke stofwolk voor mij oprees. Daarboven zag ik den wagen zo een 10 a 20 meter in de lucht in de lucht vliegen, en daarna plots niets meer. Hautvast bleek over de 10 meter hoge berm in een afgrond van 30 meter diepe met wagen en al te zijn gevallen. Onmiddellijk stopte ik, maar gendarmes zeiden me door te rijden. Hautvast en bijrijder wagen tijdelijk uit den wagen gesprongen waarbij hij slechts zijn oog deerde met zijn stofbril. Van den wagen bleef niets heel. Ik verzeker u dat ik hiervan wel degelijk ben geschrokken. Uit al mijn macht ben ik dan ook afgeremd zoals je alleen in zulken oogenblikken kan doen.

    Zonder verder incidenten werd aan de 6de ronde begonnen. Het merkwaardige daarvan was dat nu alle MinervaÂ’s zich bij elkaar geplaatst hadden, en ook als eerst vier langs de tribune passeerden. In minder dan  3 minuten werd ik gevolgd door Wright, Brabazon en Guines. Bij Martelange stond Deplus met zijn omgevallen Pipe langs de weg.  Dit was dus de derde Pipe die uitviel.

     

    Hier moeten we voorlopig het verhaal beëindigen wegens niet leesbaar van het vervolg. We hopen dat iemand van de lezers dit vervolg toch kan vinden en opstuurt.


    Wordt hopelijk vervolgt ??








    24-04-2019 om 13:59 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora's paas minerva box deel 13
    In deze Minerva box deel 13 weeral zeer mooi beeld nieuws uit Holland, en enkele uit Amerika. 

    Deze eerste is niet enkel een heel mooie foto, maar erachter ook een zeer bijzonder verhaal. Deze Minerva werd namelijk geschonken aan een ziekenhuis door een 70 jarige, die wellicht zeer tevreden was voor bewezen diensten.  De auto werd in gebruik genomen in 1924. Origineel was hij met volle banden uitgerust. Echter, toen enkele patiënten tegen het plafond waren blijven plakken, werden luchtbanden aangebracht. De heren op de foto zijn bekend, de man achter het stuur een familielid van de gulle gever.


    Onze tweede foto ook alweer met verhaal; zoals we het het liefst zien.  Aan het stuur zien we eigenaar Gerrit H. welke zich opwerkte van klussenier bij een paardentram/koets verhuurder tot zelfstandig chauffeur.  hij verhuurde zijn Minerva uit 1910 aan 5 cent per kilometer. Voor tien gulden stond hij een hele week paraat. Uiteraard werd de wagen ook door de familie gebruikt, waarvan hier een beeld voor een bezoekje aan België. Zijn broer Nick, was een inventief ventje, hij maakte tijdens de oorlog anti 'plof' banden voor hun voertuigen. Maar dat vonden de Duitsers ook tof. Toen ze er naar op zoek gingen namen ze 40 banden mee en ook een aantal motorfietsen die op zolder verborgen lagen. 


    Hieronder een selfie van Gerrit, trots in zijn Minerva !

    Ook uit Holland hieronder een zeer mooie phaeton, in gebruik door het Nederlandse leger voor grensbewaking.
    Oorsprongkelijk was deze wagen eigendom van een Notaris. De Majoor hier achter het stuur was ook lid van de motorbrigade. Ze reden met Excelcior's, waarvan we ook een foto hebben. De Majoor vertelde dat hij ooit in volle vaart aan 100 km/h op de slechte nederlandse wegen te val kwam. Hij kwam daarbij onder de motor terecht, en schoof zo over de kiezelweg. Toen hij tot stilstand kwam had hij tot zijn verbazing enkel nog wat vodden om het lijf. 

    Degenen die vinden dat Minerva's toch maar stomme strontkarren zijn krijgen met onderstaand beeld ook alweer gelijk. Deze Minerva was namelijk de zogenaamde faecaliën wagen van de stad.

    Ook nog eens een kieker van Minerva  Â…. 46 welke we al dikwijls getoond hebben, en nog steeds overleefd.

    In een eerder Nederlands verhaal vertelden we over ene Heere van der Schaar, Architect en Aannemer.  Wel nu vonden we van deze welliswaar een mooie opname van diens Minerva, En het opschrift boven de deur liegt er niet om.   

    En dan nog eens een vervolgverhaal.  We ontdekten al vroeger een foto van Willem Mengelberg, welke voor zijn 50ste verjaardag een Minerva cadeau kreeg van zijn fans. We dachten dat dat de enige opname van deze wagen was, maar dit bewijst weeral dat er nog een en ander verborgen ligt. Deze 8 cilinder ging door het leven met kenteken G80444. Willem kreeg deze wagen omdat zijn vorige, ook een Minerva, tot op de draad versleten was. Hiervan hebben we ook een foto, maar deze wilde hier effe niet plakken.  Wordt vervolgt...Â…..



    Wie een heel klein beetje aan Minervisme doet en wat opspoorwerk verricht in Holland, komt dikwijls dhr. Rijswijck tegen. Hieronder een afbeelding van deze belangrijke importeur van ons geliefde merk ik Holland; de meneer met nummertje 8.

    Fille's zijn van alle tijden, en zowaar hieronder eentje met rechtsboven een reclame door dhr van Rijswijck.



    We hebben het een beetje gehad in Holland. We vonden ook nog wat materiaal van Autosalon 1925 in New York.  Minerva was ook vertegenwoordigd.



    En als allerlaatste een zeer mooie Minerva Taxi in new york, welke je kon huren aan een dollar per mijl,  dat was anno 1910 !  Best duur Â….

    20-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 km van Ophain 2019
    Hoewel de 2de rit van het jaar is van de RVCCB, leek het wel alsof men in de omgekeerde volgorde werkt.  De winterrally leek op een zomers uitstapje vergeleken met deze vroege uitgave van de 100 km van Ophain. Het was koud, koud en nog eens koud. Wel droog en met schaarse momenten zelfs zonnig. Maar al dat belette niet dat er dik 50 deelnemers aan de start verschenen. Een fantastische opkomst die maar weer eens bewijst dat heel wat liefhebbers niet konden wachten om hun paardekrachten van stal te halen. Ook 2 motorrijders dit jaar. Het gros van de chauffeurs reed ook met open wagens. Ook in deze uitgave weer enkele wagens die we nog niet eerder zagen, waaronder ook het oudste voertuig, een Sizaire Naudin. Een wondermooie DFP in originele patina maakte ook zijn debuut. 
     Naar gewoonte waren ook de goed gekozen wegen weer nieuw voor ons, met voor allen wat wils. Kasseien, zandwegen, holle wegen, snelle route's afdalingen en hellingen. Voor de middagpauze stopte men aan een kleine luchthaven waar er veel actie was door aankomende en vertrekkende vliegtuigen. En, het begon zowaar een beetje sneeuw te miezeren.  We hebben dus alles gehad, behalve warmte van de zon. 

    Volgende rit; Deblock BiellesÂ…..   

    Gezellige drukte aan de start voor 100 km ten zuide van Brussel



    Waarschijnlijk het oudst deelnemende voertuig; Sizaire Naudin.  



    Deze mooie Citroen met Normandie carosserie, hadden we nog niet eerder ontmoet op een rally van RVCCB

    Alsook deze Bentley.

    Een van de weinige saloons op deze rally was deze Chevrolet.

    Twee bijna identieke AJS motoren bestuurd door vader en zoon waren van de partij.

    Ook nog niet eerder gezien deze Fiat Weymann.

    Goed vertegenwoordigd; Modellen van A- Ford.  

    Voor het vertrek kon men zich opwarmen aan een lekkere tas koffie.

    Readdy to take of...

    Zowel klein als groot word geapprecieerd. Maar liefst 3 Citroën Treffles namen deel.

    Ford, DFP en Talbot..



    Ook niet eerder tegengekomen de Reo, tussen 2 A Fords.

    Ook deze Bugatti was een nieuwe verschijning.

    Maar liefst 3 Bentley's op de startlijst. (nr 2 op deze foto is een Lagonda)

    15-04-2019 om 11:35 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 km van Ophain 2019 (2)
    Vervolg van de 100 km van Ophain 2019


    Iedereen had er zin in...

    Keep on smiling..





    Ook aan fotografen was er geen gebrek.

    En tja, af en toe kleine motorpech hoort er nu eenmaal ook bij.



    Mooie panoramische zichten ten zuiden van Brussel.

    Met af en toe toch wel wat behoorlijke  heuveltjes.





    Middagstop aan een afgelegen vliegveldje.

    Hoe dikwijls kan je zo een mooi rijtje prewar cars kieken ?

    Daarna terug richting Ophain.






    14-04-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora's Minerva box deel 12

    Zoals beloofd, en om deze maand af te sluiten, hier weer een vervolg van schitterende Minerva Beelden uit eigen land. Telkens als we nieuwe beelden vinden of krijgen, denken we
     ' Dat is Boenk er op'. 
    Vandaar deze eerste foto van Minerva 51777 die niet zachtjes in aanraking komt met een Ford Â…Â… Wie heeft het meeste schade? Als dit geen schitterend foto is, om duimen en vingers van af te likken, dan weten we het ook niet meer.  




    Hieronder een prachtfoto van de Burgemeester Hertogs van Antwerpen in 1907. Hij was slechts 1 jaar burgemeester, omdat hij het jaar daarop overleed. Zijn medepassagier is Generaal Willaert en de foto werd genomen tijdens maneuvers te Spa.


    Uit een krant van 1907 deze reclame voor Van den Plas.

    En eveneens uit 1907 van concurrent d'ieteren.

    De Minervisten die een wagen bezitten uit het jaar 1919, mogen zich verheugen met deze foto.  Dit zijn namelijk de arbeiders uit 1919 die hun auto in elkaar gestoken hebben. (Dat jaar verscheen het model NN) De foto komt uit een Italiaanse krant van 1919, artikel betreffende de heropstart van de fabriek.   Fantastische vondst !

    Hieronder dan een mooie tekening van Minerva Filiaal te Brussel, opgericht na WO I. Ontworpen door Architect M. Polak in opdracht van Van Hamme.

    Hieronder nog een beeld van een Minerva van d'ieteren.

    We vervolgen met een mooie opname van het Minervateam te Spa 1929, waarvan we in een eerder artikel een foto toonden met Koning Leopold III

    Hieronder dan nog eens zo een fantastisch portret van 2 Trotse Heren bij hun Minerva 70865. Dat waren de mannen die het gemaakt hadden. Let even op de radiatordop, geen mascotte, maar een gevleugelde thermometer. Helaas zijn de personen niet bekend door de inzender.

    Volgend decenia, 1930, vond er een tentoonstelling van alle modellen plaats in Namen. Wij ontdekten 2 opname's.

    Zelfde als hierboven vanuit de andere kant.

    Hieronder een opnamen van een Minerva Rapide, gemaakt in de jaren 70. Mocht de huidige eigenaar zijn wagen herkennen, hij mag het laten weten. 

    We vonden ook nog een beeld van het interieur van de Minerva voor de missies welke we in een eerder artikel toonden. Op de achterkant van deze kaart enkele religieuze bedenkingen genoteerd door de pater die verantwoordelijk was voor deze wagen.



    Als voorlaatste in deze aflevering, een foto van de wagen van Archtect Emile de Boelpaepe. Het is geweten dat deze een lierfhebber en bezitter was van een Minerva, maar toch hebben we onze twijfels of onderstaande wagen een Minerva is. Waarschijnlijk niet, maar mocht iemand een beeld hebben van Emils Minerva, laat maar komen.

    En als afsluiter nog eens een Minerva welke de laatste rit betekende voor de onfortuinlijke passagier. Mogelijk is dit een opname van de herbegrafenis van Jozef de Veuster Alias Pater Damiaan 1934 in Leuven.
    In dit blog verscheen reeds eerder een duidelijk foto hiervan...Â…  even gaan zoeken. 

    Ook deze episode wordt binnenkort vervolgt met zeer mooie beelden en verhalen van Minervisten uit het verleden...Â…Â…Â…Â… zeker blijven inloggen en vooral inzenden !!!!!  Helaas zijn de inzenders uit België op één hand te tellen, terwijl hier het meeste te vinden zou moeten zijn. 

    31-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waarschuwing !!!!!
    Beste Lezer,


    Meerdere malen werd geconstateerd dat foto's van deze site zonder toestemming gekopieërd worden. De site Eleingo.PW Minerva - oldtimerevenement - linkeroever is één hier van.  Bovendien bestaat er kans dat je PC blokkeert bij een bezoek hieraan.  Derhalve in de toekomst enkel nog foto's met Tekst.

    Dank voor uw begrip.

    20-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPONSORS GEZOCHT !!
    De site Minervisten.simplesite.com, toegewijd aan de Belgische vooroorlogse automobiel zoekt sponsors ter verderzetting. Contact via de site zelf.

    19-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva nieuws uit eigen land
    Na schitterende avonturen in Rusland en Spanje, ook nog geweldig Minerva nieuws uit eigen land.
    Enkele beelden verschenen reeds eerder in dit blog, maar van mindere kwaliteit, en ook enkele inzendingen zijn niet 100% zeker Minerva.  Tot nader order of verbetering door de echte kenners, publiceren we deze hier toch.
    Hartelijk dank aan degenen die de moeite namen om foto's te schenken. 


    Onderstaande foto is zo een voorbeeld van een inzending, waarvan de familie welke anoniem wenst te blijven, claimt dat hun voorouders een Minerva in bezit hadden. Soms al dan niet met een vermelding op de achterzijde.




    De onderstaande wagen is met volle zekerheid een Minerva van het type AH.  Registratie nummer H 6870

    De auto op de onderstaande fot is geen Minerva, maar deze familie waren wel de eigenaars van bovenstaande Minerva AH.

    We kregen uit België ook nog deze mooie opname van een Minerva, genomen in 1927, jammer van niet al te beste kwaliteit.

    Een Minerva ergens gefotografeerd aan de Belgische Kust. Wie de plaats kan determineren mag het melden.

    Hieronder nog eens heel mooie opname, gedateerd en met plaatsnaam, Nieuwpoort.

    Ook hieronder een schitterende opname van Minerva, uit de Panne, tijdens een viering van oudstrijders.

    Bij de onderstaande foto ook nog een kort verhaal. 
    Deze wagen behoorde toe aan de Amsterdamse filmmaatschapij.  De wagen verdween, maar de mascotte bestaat nog steeds, en is in het bezit van de inzender van deze foto, waarvoor hartelijk dank. De dochter van de vaste chauffeur was lange tijd schatbewaarder van dit item, samen met de foto.

    Foto van omstreeks 1915 met Belgische cavaleristen.

    Hieronder een beeld van een Minerva 8 cilinder, eigendom van een Vlaamse reisorganisator.

    Uit 1914 dan deze wat wazige foto. De Minerva behoorde toe aan George Cogels, zoon van een graaf, welke als vrijwilliger dienst deed bij het Belgische Leger.

    Onderstaand nog zo een foto waarvan de familie denkt dat het om een Minerva zou gaan. Jammer dat de motorkap niet helemaal in beeld is om dit te kunnen ondersteunen. 

    Hieronder dan een beeld uit de Panne, waarbij een vermelding dat deze opname gemaakt zou zijn tijdens een bezoek van de Koning, met een escorte van Minerva pantserwagens.

    Van datzelfde gebeuren nog een opname.

    Vermits we in de koninklijke sfeer zitten ook nog de twee onderstaande beelden. We hebben geen idee welke wagen dit is, maar hopen dat lezers deze kunnen determineren.



    De laatste foto hier is wel duidelijk. Hij werd gemaakt in 1937, koninklijk bezoek met een Minerva type Rapide.


    Wordt vervolgt !

    17-03-2019 om 15:50 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva nieuws uit eigen land 2
    Nog even verder met Royaal nieuws uit eigen land.
    Een beeld van Leopold op de evenementen uit Spa/Francorchamps bij het Minerva team.


    Leopold was een Petrol head, maar ook in zijn kennisenkring vertoefden Minerva's.


    Hieronder zien we Leopold bij een Minerva, samen met vriend Raymond de Crawhez (Baron)

    Eveneens in het bezit van Adelijke handen, deze wondermooie Minerva Pheaton 1924.

    Afbeelding, genomen aan het kasteel van Seneffe, schitterende Minerva Roadster van Baron Marcel de Giey.

    Diens echtgenote was een telg uit de 'Crawhez' familie.

    Ze namen met deze wagen deel aan de 'concours d'elegance' in de toen zeer modaine badstad 'La Baule' 


    Destijds een pracht van een stad zoals de Haan aan de Belgische kust. Momenteel totaal kapot gemaakt met moderne appartementen.

    Onderstaande Minerva heeft een carrosserie van Saouchik, welke door deze firma 'La Baule'  gedoopt werd.

    16-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eviva España (box 11)
    Eviva España

    In opvolging van onze Minerva Box uit Rusland, nu verder met het Belgische avontuur in vakantieland Spanje.
    Wij trokken voor U naar de bibliotheek van Madrid om ons te laten verrassen met weer nieuwe Minerva weetjes.
    Spanje was een serieuze afzetmarkt voor Minerva, en een deel van het automobiel register is zeer goed bewaard gebleven. Op www.minervisten.com vind u o.a. een lijst van nummerplaten toegekend aan Minerva eigenaars in de jaren 20 en begin 30.  (onder Minerva Owners, gouden boek)
    Hier in dit blog bijhorende beelden van Minerva reclame, eigenaars, deelnemers aan sportieve evenementen. Indien iemand er iets aan toe te voegen heeft, zoals altijd zeer welkom. 

    We beginnen met een beetje advertenties uit kranten.






    Deze reclame betreft de RACE rally uit 1919, waaraan een Minerva38 PK uit 1913 deelnam waarvan verderop beelden !! Volgens deze advertentie lag het verbruik van de 38 pl op slechts 19 liter op 309 kilometer en 2 liter water ?????  Van olie verbruik geen sprake !










    Helaas was de kwaliteit van de foto's uit de kranten van die tijd niet van 'Minerva niveau'



    Volgens het onderschrift bijhorende bij deze foto de aankomst van President Â…Â… onleesbaar......




    Hieronder een artikel betreffende een Minerva 20 pk



    Onderstaande foto is dan wel weer van schitterende kwaliteit.

    Hieronder een zeldzaam beeld van een Minerva, nog met kettingaandrijving tijdens een rally omstreeks 1908.

    Niet enkel tourwagens werden geleverd, maar ook Bussen deden dienst in Spanje.


    Wordt vervolgt met meer Spaans nieuws.

    11-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eviva España (box 12)
    vervolg


    Hieronder schitterende beelden van Minerva 38 pk's die deelnamen aan een evenement in de omgeving van Benidorm





    onderstaand een foto van de Minerva welke deelnam aan de bovengenoemde R.A.C.E. in 1919

    10-03-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora's Minerva box deel 10
    Pandora's Minerva box brengt u deze week naar onze noorderburen.  Reeds eerder in dit blog verschenen vele beelden uit Holland. In deze aflevering enkele exclusieve nieuwigheden van de eerder genoemde Frits Koohoven, welke in 1907 deelnam aan Circuit des Ardennes, en in 1908 met zijn Bolide op beurzen en salons te zien was. Eveneens een mooi verhaal van een Rally den Haag - Berlijn in 1912, en nieuws van het salon RAI jaren 20/30.
    Hieronder  DEN Frits in Actie tijdens Circuit des Ardennes 1907.

    Beneden dan een schitterende opname van Frits met zijn Bijrijder en de Minerva 'kaiserspreis'
    Frits tourde doorheen Europa om reclame te maken met zijn Bolide.

    Deze Minerva stond tentoongesteld op de RAI van 1908.

    Hieronder dan Frits welke tijdens deze tocht een demonstratie geeft  met een Minerva van een beklimming van 50%  Spectakel a volonté

    Anno 1912  werd er een betrouwbaarheidsrally georganiseerd van Den Haag naar Berlijn.  Hieronder een pracht beeld van deelnemende Minerva.

    De foto hieronder toont hoe in 1923 een Minerva naar Nederland verscheept werd. Exteem zeldzaam beeld !

    Onderstaand, een affiche voor het salon in Nederland (RAI) uit 1924

    1928,  Een Minerva op eens stand samen met Amerikaanse merken.



    1930 had Minerva zijn eigen stand.

    Deze top Minerva stond op de affiche van het salon. (uitsnede)

    Onderstaande uit de affiche van 1932

    In 1934 kwam de M4 op de proppen.

    Hieronder dan een beeld van Minister Colijn's Minerva H 41944.  Hij was begin jaren dertig 'crisis' Minister hier gefotografeerd na een vergadering op domein Ruygenhoek.

    Ook een zeer mooie hieronder, de Minerva D 8921 met chauffeur van de grote baas van Philips op bezoek in de Belgische afdeling. Het personeel reed met Fordjes.

    01-03-2019 om 14:50 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witloof uit België Whit love from Russia. Deel 2
     Witloof is een bekend Belgisch product, alsook Minerva automobielen.Vervolg ons Russisch avontuur.


    Deelname van een equipe aan de zogenaamde Stella rally 1913 in Rusland. (boven)

    Deze Minerva werd gefotografeerd in Riga anno 1912.

    Hierboven een opname uit 1915, midden in de oorlogsjaren. De Minerva is een model omstreeks 1912, waarschijnlijk door het Leger in beslag genomen voor militaire doeleinden.

    Nog een Minerva die in Rusland verdwaald was. De foto werd genomen in 1917, Minerva van rond 1911.

    Hierboven nog een exemplaar van Minerva in Rusland. Deze werd geschoten al in 1907. 

    Nog een groepje Militairen met een aangeslagen Minerva in 1914.



    Minerva A 435 in Rusland met Duitse Militair. Opname werd gemaakt in 1918.

    Russische militairen met een schitterende 38 PK Minerva.
    En nogmaals een prachtige Minerva met Militairen.

    Verboden foto's te kopiëren ! 

    wordt vervolgt met nog meer Minerva avonturenÂ…Â…Â…Â…..
    Nog iemand oude Minerva of andere Belgische beelden???    stuur ze op ! 

    21-02-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fagnez Hivernales 2019

    De Fagnez Hivernales van 2019 viel dit jaar volledig in het water, of moeten we zeggen zonnestralen. 
      De winter was heel ver te zoeken, maar, ieder nadeel heb ze voordeel zei ooit een kloeke Hollander.
     Niks  te Hivernales maar Printemps !  Dit jaar aan de start weeral een 20 tal clubleden die het aandurfden, en hoera weer enkele nieuwelingen. 
    We zagen voor het eerst een Talbot London, Chrysler de Soto, een Vauxhall en een Citroën Six cabriolet.
    Zoals immer een immens gezellige sfeer onder vele bekende collega's.
    Deze  normaal helse tocht van 2 dagen ging dit jaar richting Clervaux waarbij je vehikel maar beter wat boterhammen gegeten had, wegens toch wel enkele gespierde hellingen die getrotseerd moesten worden. 
     Helaas dit jaar enkel beelden van de aankomst op Francorchamps. De eerste aankomelingen hadden hun bolides reeds opgeladen. 
    Dat is zowat het enige wat beter kon. 
    Kijk op de website van VCCB voor de kalender, volgende afspraak 14 April. 

    Foto's Jaak Jacobs.


    Al de 59 ste uitgave, deze mooie rallyplaat met ook een afbeelding van JJ.


    De Loraine de Dietrich van op de rally plaat in levende lijve.
    Een beetje boterhammen oppompen.

    Aantrappen.
    En Gassen maar.....

    De voorzitter van de club met zijn trouwe Ford model A roadster.

    Nieuw clublid met deze prachtige Talbot London 1920  4,5 liter.



    2 Belgische voertuigen FN en Minerva .

    Minerva model SS 1909.

    Nog een Talbot, Franse versie.

    Amilcar

    Ook nieuw deze Vauxhall. 

    Oude bekende met al heel wat 'Hivernales' op de teller  Calcott.

    Een mooie Chrysler 'do soto' SIX

    Nog een vaste waarde bij de Fagnez, deze Citroën/

    Nieuw voor onze lens deze Ciroën Six Cabriolet, gevolgd door een Dodge en Ford.

    En eveneens een vertrouwd gezicht deze Fiat sport.
    Foto's Jaak Jacobs.

    18-02-2019 om 09:08 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witloof uit België, Whit love from Russia.
    Minerva trachtte voor wo I haar producten wereldwijd aan de man te brengen. Bewijs daarvan kregen we enkele weken gelden van onze correspondent uit Rusland, van wie we een hele reeks mooie beelden mochten ontvangen, exclusief voor dit Blog. 

    Stille getuigen van verkoop in Rusland onderstaande reclame affiche's.
    Verboden te kopiëren !






    Een andere methoden om Mineva's aan de Rus te brengen waren sportieve evenementen. De Pas opgerichte Automobielclub  organiseerde een 'Of road' evenement in 1913, waarvan hieronder teksten en beelden. De deelnemende Minerva behaalde een tweede plaats, na een Ford T.
    Gedateerd 1 oktober, maar gezien Rusland toen nog gebruik maakte van de Georgiaanse kalender, was het feitelijk in September dat dit plaats vond. Er lag toen een dik pak sneeuw.





    Lijst van het eindklassement van de deelnemers aan deze rally.
    1. ford 2. Minerva 3. Mercedes 4 ford 5,6,7 Hupmobile 10 Pope Hartford 



    Ergens moet er nog meer beeldmateriaal van deze rit zijn, gezien de camera naast de weg.



    Hieronder beelden van een andere regelmatigheidsrit van Riga naar Moskou.
    Deze Minerva was reeds uitgerust met elektrische lichten en claxon.

    Een zicht op de vierkoppige bemanning.

    Hij raakte onderweg wel in de problemen.

    Nog een vooraanzicht van deze wagen tijdens de Raid.

    Ook onderstaande foto stamt uit een evenement dat plaatsvond in Moskou. 1913

    Naast sportieve evenementen was de auto natuurlijk ook geliefd bij de Militairen. 
    Hieronder een zeer mooie opname van een Minerva type HH

    Net zoals ook bij ons werden Minerva' s gebruikt als ambulance.

    2 Russische generaals met hun chauffeur bij een Minerva

    Wordt vervolgt, Verboden kopiëren !

    04-02-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pandora Minerva box 10

    Daar we het vorig artikel beëindigden met Minerva Motoren, hier een vervolg.

    Een fraaie en vroege Minerva V twin 1906.


    Hieronder nog een exemplaar van Minerva met ronde torpedo tank.1908

    Links op deze foto de bekende Jan Olieslagers op Minerva.

    Hieronder  nog een motorfiets met Minerva motor.

    Minerva in dienst bij het leger 'telegrafie'



    Minerva 'clip on ' 1902

    opgevolgd door dit model 1903

    Minerva Belgisch frame en krachtbron, met Engelse afwerking van Phoenix



    Hieronder een beeld van de equipe 'Coupe des Alpes'  1924

    Nog vroeger een beeld van 2 Minerva's tijdens een Meeting te Gent in 1906.  De wagen rechts is een 'Pipe'


    En dan gebeuren er al een accidentjes welke op deze manier worden opgelost.

    Van Gent weer een sprong naar zweden waar Minerva met inschrijfnummer 424 langs achteren op de korrel werd genomen.

    En nog eens een hele mooie die aantoont dat Minerva's een en ander te lijden hadden.

    Een nog zeer jeugdige Per Johansen in deze wagen. 

    Uit Finland kregen we dit beeld.  Enkele prominenten op bezoek. Helaas konden ze ons niet meedelen wie deze personen waren.

    Tenslotte in deze 10de minervabox deze mooie shot van een Minerva Luxe touringcar.

    28-01-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pandora's Minerva box. deel 9

    Deze 4 de week van Januari 2019 weer een vervolg met Minerva beelden.




    Hieronder dan weer een Scandinavisch beeld van een oerminervist,Anders H Holte, geregistreerd als E 524. waarvan we nog meer beelden tonen in een vervolg bericht.

    Nog een schitterende Scandinavische Minervist Oskar Petterson  opname 1912

    Uit eigen land kregen we dan weer deze 'limousine'  met 7 zitplaatsen omstreeks 1926.

    Uit het Brusselse stamt deze Minerva opname bij Garage 'Porte d'Anvers' omstreeks 1912.


    Hieronder;
    Deze grote 8 cilinder 22 pk Minerva behoorde toe aan André Pissart. De foto werd gemaakt in 1945. Andre Pisart, Minerva dealer in Brussel en ex coureur bij Chenard, reed in 1930 van Oostende naar Marseille en terug in een record tijd met een gemiddelde van 85 km/h, in 32.45 uur. Zonder stoppen terug te leiden tot minder dan 30 uur.  Direct na de aankomst reed hij verder naar Brussel voor de opening van het autosalon 1930. Maximale snelheid was een vlotte 128 km/h. Koning Albert was verbluft en loofde Pisart om zijn prestatie. Zonder deuken terug aankomen getuigd van serieuze 'coquetterie' zou hij gezegd hebben. 


    Hieronder nog eens een exemplaar van een Minerva in Engeland. Omstreeks 1912.Dit model heeft zeer kleine remtrommels op de achterwielen.


    Ook nog een keer Victor Kellberg  tijdens een rally in Scandinavië.

    Omdat we toch in de rallysfeer zitten, hieronder beelden van het volledige team van de Kaizerspreis met de bekende Minerva Brabazon. 1907, we zien team Moore - Brabazon, Koolhoven - Algernon en Warwick Wright - Â….


    Na de race werd een van de Minerva's verkocht aan Leopold Cannings uit de UK, waarvan hier een opname.

    Nog een opgroeiende Minerva generatie hieronder;  Zus en broer Edith en Edwin Chapell in 1908


    Een zeer gelijkende opname die we al eerder in dit blog openbaarde. We zien de zussen Phylis en Zena Dare. Een herhaling omdat u op de volgende foto Actrice Phylis nog eens ziet bij haar Minerva 40 PK 1906.


    Phylis poseert trots bij haar Minerva.

    Nog eens wat Minervabeelden uit eigen streek, Jaren 20 te Genk.

    En nog eentje uit Genk jaren 10.

    Tenslotte nog enkel shots voor de liefhebbers van 2 wielers.
    Heel vroeg model van Minerva omstreeks 1901.

    Onderstaande foto is dan een opname uit 1906 in Belgisch Congo, waar 4 Minerva's verzeild geraakte.


    En nog een hele mooie van een Minerva 1904 met zijspan en een tweeling.

    23-01-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pandora's Minerva box. deel 8
    Het vorige verhaal eindigde met een mooi model van carrossier 'Papler' uit Keulen. Vandaar dat we hier vervolgen met een andere stroomlijn Minerva.
    Blijven inloggen, Pandora's Minervabox deel 9 ligt op de testbank !



    Ook ons Poolse verhaal krijgt een vervolg met de onderstaande opname van kasteelheer Jan Nepomucen Lasocki uit 1928. Uiteraard met chauffeur.

    Iets dichter bij huis,  kwam deze Minerva terecht. Er werden een hele reeks foto's gemaakt, welke bewijzen dat ook in die periode al Updates uitgevoerd werden. Zie laatste foto.
    Omstreeks 1927/28 werd deze familie wagen vervangen door een Hispano Suiza, waarvan er ook vele beelden gemaakt werden.
    Een vooraanzicht van Minerva A 983

    De wagen had een 2 deurs, vierzits carros Cabriolet.

    Luxueuze uitvoering met losse zetels en een achterbank met armleuningen.

    Hier een beeld met de kap omhoog, en volledig afsluitbaar met glasramen.

    Deze laatste foto gemaakt in 1927, getuigt van een 'updating'. Hij kreeg voorwielremmen en de lampen op de spatborden verdwenen. Ze werden gemonteerd (of vervangen) onder de koplampen voor een modernere look.

    Klaar voor een laatste rit staat vermeld op de achterkant, wellicht om de nieuwe Hispano te gaan ophalen.

    Uit scandianivië dan alweer deze opname van Victor Kelberg.

    Hieronder zien we dan Leopold op bezoek aan het autosallon te Brussel.

    Zoals we reeds lang wisten was Leopold een fervent Minerva liefhebber, welke de pap al vroeg in de mond kreeg zoals blijkt uit dit beeld uit 1927, waar hij als prins plaatsnam in deze geweldige Minerva.

    En nog vroeger als jong manneke in 1919 met een vooroorlogs model.

    Daarvoor, in 1913 werd zijn moeder al gespot met deze Minerva. 

    Een ander adelijk figuur met liefde voor het merk was deze Baron Pierre de Crawhez.

    Een naoorlogs Model type PP uit 1922.

    The man Himsleve, Sylvain de Jong achter het stuur van een 1914 Minerva met spitse radiator. Men wilde eigenlijk in 1915 volledig overstappen naar dit uitzicht, maar de oorlog gooide roet in het eten.

    Een andere spitskoeler hier ook weer met Victor Kellberg.

    En een ouder model met sneeuwkettingen.
    Wordt vervolgt / Verboden te kopiëren en plaatsen op sociale media !

    15-01-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pandora's Minerva box. deel 7
    2019 is  och arme nog maar een week oud, en we kunnen u, trouwe lezers alweer plezieren met enkele zeer mooie Minerva zichten.

    We beginnen met een meer dan schitterende vondst.
     Deze waarschijnlijk een 38 PK Minerva met zeer bijzondere carosserrie werd ergens in een Belgische schuur op een zeer gevoelige plaat gewipt.  Prototype van de 'spitzkuhler' Minerva? 
     2019 belooft een topjaar te worden als het zo verder gaat.  Wie kan het opschrift 'Husser' op de radiator duiden?  Op de achtergrond ook nog een Nagant.
    Bekijk ook de voorlaatste foto van een Minerva spitzkuhler met gelijkaardige carros van Papler.


    Hieronder dan een kersverse inzending vanuit Polen. In het stadje Gostyn reden destijds 2 Minerva's rond waarvan we hier de exclusieve beelden tonen.
    Een Minerva viercilinder...Â…Â… pre 1924. Deze behoorde toe aan een plaatselijke bouwondernemer. Hij had hiervoor een chauffeur in dienst. Met pet.

    En een dikke 6 cilinder van na 1924. (voorwielremmen) Eigendom van de directeur van een suikerraffinaderij. Ook deze had een chauffeur in dienst.  Ieder jaar kwam er een ploeg mecaniciens uit België om het onderhoud te doen. 

    Uit 1925 stamt dan deze Poolse Affiche met sportieve torpedo carros.

    Verder dan nog met de nodige nieuwjaarswensen eentje uit Noorwegen, Minerva Type AB torpedo, waarvan de overblijfselen momenteel gerestaureerd worden.

    Nog een beetje vrouwelijk schoon toevoegen aan dit lijstje ! Mooi detail, de verzonken gereedschapskist in de treeplank en schuifdak.

    En het nodige mansvolk welk moet laten blijken dat ze iets van kaartlezen en techniek verstaan, om de dames te imponeren.

    Uit eigen land nog een paar beelden uit de werkplaatsen van d'Ieteren, waar we telkens op de voorgrond een Minerva kunnen determineren.



    Tussendoor nog een kieker van Fritz Koolhoven, welke we eerder al toonden als Minerva coureur en importeur in Nederland, aan het stuur van een Minerva.

    Voor de motorliefhebbers nog een beeld van een zeer vroege 'Clip on' Minerva omstreeks 1902/3. Deze heeft al een carburator, dus niet het eerste model met oppervlakte carburator in de tank.

    Ook nog tegengekomen in een Duits tijdschrift. Banden met witte wanden.

    Onderstaande waren we nog vergeten in te voegen bij onze Scandinavische rubriek.  Een opname uit 1912 ! Het hele dorp ging na de kerkgang op de foto met misschien wel de enige auto uit de hele verre omtrek. Minerva A 1664.

    Ter vergelijking met de eerste foto uit dit verhaal deze carros van Papler, welke we al eens eerder lieten zien. Op deze kan men duidelijk het embleem van Minerva boven op de radiator zien, hoewel andere vorm als op de eerste foto. Er is nog slechts 1 overgebleven Minerva bekend met zo een radiator, en deze bevind zich in Spanje. 

    Als afsluiter van dit eerste verhaal een mooie aquarel van de Minerva die men live kan gaan bekijken in Portugal.
    Verboden foto's over te nemen, plaatsen op sociale media.

    07-01-2019 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Happy Motoring 2019
    Met dank aan alle lezers en inzenders.



    28-12-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs