In opvolging van onze Minerva Box uit Rusland, nu verder met het Belgische avontuur in vakantieland Spanje.
Wij trokken voor U naar de bibliotheek van Madrid om ons te laten verrassen met weer nieuwe Minerva weetjes.
Spanje was een serieuze afzetmarkt voor Minerva, en een deel van het automobiel register is zeer goed bewaard gebleven. Op www.minervisten.com vind u o.a. een lijst van nummerplaten toegekend aan Minerva eigenaars in de jaren 20 en begin 30. (onder Minerva Owners, gouden boek)
Hier in dit blog bijhorende beelden van Minerva reclame, eigenaars, deelnemers aan sportieve evenementen. Indien iemand er iets aan toe te voegen heeft, zoals altijd zeer welkom.
We beginnen met een beetje advertenties uit kranten.
Deze reclame betreft de RACE rally uit 1919, waaraan een Minerva38 PK uit 1913 deelnam waarvan verderop beelden !! Volgens deze advertentie lag het verbruik van de 38 pl op slechts 19 liter op 309 kilometer en 2 liter water ????? Van olie verbruik geen sprake !
Helaas was de kwaliteit van de foto's uit de kranten van die tijd niet van 'Minerva niveau'
Volgens het onderschrift bijhorende bij deze foto de aankomst van President Â…Â… onleesbaar......
Hieronder een artikel betreffende een Minerva 20 pk
Onderstaande foto is dan wel weer van schitterende kwaliteit.
Hieronder een zeldzaam beeld van een Minerva, nog met kettingaandrijving tijdens een rally omstreeks 1908.
Niet enkel tourwagens werden geleverd, maar ook Bussen deden dienst in Spanje.
Pandora's Minerva box brengt u deze week naar onze noorderburen. Reeds eerder in dit blog verschenen vele beelden uit Holland. In deze aflevering enkele exclusieve nieuwigheden van de eerder genoemde Frits Koohoven, welke in 1907 deelnam aan Circuit des Ardennes, en in 1908 met zijn Bolide op beurzen en salons te zien was. Eveneens een mooi verhaal van een Rally den Haag - Berlijn in 1912, en nieuws van het salon RAI jaren 20/30.
Hieronder DEN Frits in Actie tijdens Circuit des Ardennes 1907.
Beneden dan een schitterende opname van Frits met zijn Bijrijder en de Minerva 'kaiserspreis'
Frits tourde doorheen Europa om reclame te maken met zijn Bolide.
Deze Minerva stond tentoongesteld op de RAI van 1908.
Anno 1912 werd er een betrouwbaarheidsrally georganiseerd van Den Haag naar Berlijn. Hieronder een pracht beeld van deelnemende Minerva.
De foto hieronder toont hoe in 1923 een Minerva naar Nederland verscheept werd. Exteem zeldzaam beeld !
Onderstaand, een affiche voor het salon in Nederland (RAI) uit 1924
1928, Een Minerva op eens stand samen met Amerikaanse merken.
1930 had Minerva zijn eigen stand.
Deze top Minerva stond op de affiche van het salon. (uitsnede)
Onderstaande uit de affiche van 1932
In 1934 kwam de M4 op de proppen.
Hieronder dan een beeld van Minister Colijn's Minerva H 41944. Hij was begin jaren dertig 'crisis' Minister hier gefotografeerd na een vergadering op domein Ruygenhoek.
Ook een zeer mooie hieronder, de Minerva D 8921 met chauffeur van de grote baas van Philips op bezoek in de Belgische afdeling. Het personeel reed met Fordjes.
witloof uit België Whit love from Russia. Deel 2
Witloof is een bekend Belgisch product, alsook Minerva automobielen.Vervolg ons Russisch avontuur.
Deelname van een equipe aan de zogenaamde Stella rally 1913 in Rusland. (boven)
Deze Minerva werd gefotografeerd in Riga anno 1912.
Hierboven een opname uit 1915, midden in de oorlogsjaren. De Minerva is een model omstreeks 1912, waarschijnlijk door het Leger in beslag genomen voor militaire doeleinden.
Nog een Minerva die in Rusland verdwaald was. De foto werd genomen in 1917, Minerva van rond 1911.
Hierboven nog een exemplaar van Minerva in Rusland. Deze werd geschoten al in 1907.
Nog een groepje Militairen met een aangeslagen Minerva in 1914.
Minerva A 435 in Rusland met Duitse Militair. Opname werd gemaakt in 1918.
Russische militairen met een schitterende 38 PK Minerva.
En nogmaals een prachtige Minerva met Militairen.
Verboden foto's te kopiëren !
wordt vervolgt met nog meer Minerva avonturenÂ…Â…Â…Â…..
Nog iemand oude Minerva of andere Belgische beelden??? stuur ze op !
De Fagnez Hivernales van 2019 viel dit jaar volledig in het water, of moeten we zeggen zonnestralen.
De winter was heel ver te zoeken, maar, ieder nadeel heb ze voordeel zei ooit een kloeke Hollander.
Niks te Hivernales maar Printemps ! Dit jaar aan de start weeral een 20 tal clubleden die het aandurfden, en hoera weer enkele nieuwelingen.
We zagen voor het eerst een Talbot London, Chrysler de Soto, een Vauxhall en een Citroën Six cabriolet.
Zoals immer een immens gezellige sfeer onder vele bekende collega's.
Deze normaal helse tocht van 2 dagen ging dit jaar richting Clervaux waarbij je vehikel maar beter wat boterhammen gegeten had, wegens toch wel enkele gespierde hellingen die getrotseerd moesten worden.
Helaas dit jaar enkel beelden van de aankomst op Francorchamps. De eerste aankomelingen hadden hun bolides reeds opgeladen.
Dat is zowat het enige wat beter kon.
Kijk op de website van VCCB voor de kalender, volgende afspraak 14 April.
Foto's Jaak Jacobs.
Al de 59 ste uitgave, deze mooie rallyplaat met ook een afbeelding van JJ.
De Loraine de Dietrich van op de rally plaat in levende lijve. Een beetje boterhammen oppompen.
Aantrappen. En Gassen maar.....
De voorzitter van de club met zijn trouwe Ford model A roadster.
Nieuw clublid met deze prachtige Talbot London 1920 4,5 liter.
2 Belgische voertuigen FN en Minerva .
Minerva model SS 1909.
Nog een Talbot, Franse versie.
Amilcar
Ook nieuw deze Vauxhall.
Oude bekende met al heel wat 'Hivernales' op de teller Calcott.
Een mooie Chrysler 'do soto' SIX
Nog een vaste waarde bij de Fagnez, deze Citroën/
Nieuw voor onze lens deze Ciroën Six Cabriolet, gevolgd door een Dodge en Ford.
En eveneens een vertrouwd gezicht deze Fiat sport.
Minerva trachtte voor wo I haar producten wereldwijd aan de man te brengen. Bewijs daarvan kregen we enkele weken gelden van onze correspondent uit Rusland, van wie we een hele reeks mooie beelden mochten ontvangen, exclusief voor dit Blog.
Stille getuigen van verkoop in Rusland onderstaande reclame affiche's.
Verboden te kopiëren !
Een andere methoden om Mineva's aan de Rus te brengen waren sportieve evenementen. De Pas opgerichte Automobielclub organiseerde een 'Of road' evenement in 1913, waarvan hieronder teksten en beelden. De deelnemende Minerva behaalde een tweede plaats, na een Ford T.
Gedateerd 1 oktober, maar gezien Rusland toen nog gebruik maakte van de Georgiaanse kalender, was het feitelijk in September dat dit plaats vond. Er lag toen een dik pak sneeuw.
Lijst van het eindklassement van de deelnemers aan deze rally.
1. ford 2. Minerva 3. Mercedes 4 ford 5,6,7 Hupmobile 10 Pope Hartford
Ergens moet er nog meer beeldmateriaal van deze rit zijn, gezien de camera naast de weg.
Hieronder beelden van een andere regelmatigheidsrit van Riga naar Moskou.
Deze Minerva was reeds uitgerust met elektrische lichten en claxon.
Een zicht op de vierkoppige bemanning.
Hij raakte onderweg wel in de problemen.
Nog een vooraanzicht van deze wagen tijdens de Raid.
Ook onderstaande foto stamt uit een evenement dat plaatsvond in Moskou. 1913
Naast sportieve evenementen was de auto natuurlijk ook geliefd bij de Militairen.
Hieronder een zeer mooie opname van een Minerva type HH
Net zoals ook bij ons werden Minerva' s gebruikt als ambulance.
2 Russische generaals met hun chauffeur bij een Minerva
Deze 4 de week van Januari 2019 weer een vervolg met Minerva beelden.
Hieronder dan weer een Scandinavisch beeld van een oerminervist,Anders H Holte, geregistreerd als E 524. waarvan we nog meer beelden tonen in een vervolg bericht.
Nog een schitterende Scandinavische Minervist Oskar Petterson opname 1912
Uit eigen land kregen we dan weer deze 'limousine' met 7 zitplaatsen omstreeks 1926.
Uit het Brusselse stamt deze Minerva opname bij Garage 'Porte d'Anvers' omstreeks 1912.
Hieronder nog eens een exemplaar van een Minerva in Engeland. Omstreeks 1912.Dit model heeft zeer kleine remtrommels op de achterwielen.
Ook nog een keer Victor Kellberg tijdens een rally in Scandinavië.
Omdat we toch in de rallysfeer zitten, hieronder beelden van het volledige team van de Kaizerspreis met de bekende Minerva Brabazon. 1907, we zien team Moore - Brabazon, Koolhoven - Algernon en Warwick Wright - Â….
Na de race werd een van de Minerva's verkocht aan Leopold Cannings uit de UK, waarvan hier een opname.
Nog een opgroeiende Minerva generatie hieronder; Zus en broer Edith en Edwin Chapell in 1908
Een zeer gelijkende opname die we al eerder in dit blog openbaarde. We zien de zussen Phylis en Zena Dare. Een herhaling omdat u op de volgende foto Actrice Phylis nog eens ziet bij haar Minerva 40 PK 1906.
Phylis poseert trots bij haar Minerva.
Nog eens wat Minervabeelden uit eigen streek, Jaren 20 te Genk.
En nog eentje uit Genk jaren 10.
Tenslotte nog enkel shots voor de liefhebbers van 2 wielers.
Heel vroeg model van Minerva omstreeks 1901.
Onderstaande foto is dan een opname uit 1906 in Belgisch Congo, waar 4 Minerva's verzeild geraakte.
En nog een hele mooie van een Minerva 1904 met zijspan en een tweeling.
Het vorige verhaal eindigde met een mooi model van carrossier 'Papler' uit Keulen. Vandaar dat we hier vervolgen met een andere stroomlijn Minerva.
Blijven inloggen, Pandora's Minervabox deel 9 ligt op de testbank !
Ook ons Poolse verhaal krijgt een vervolg met de onderstaande opname van kasteelheer Jan Nepomucen Lasocki uit 1928. Uiteraard met chauffeur.
Iets dichter bij huis, kwam deze Minerva terecht. Er werden een hele reeks foto's gemaakt, welke bewijzen dat ook in die periode al Updates uitgevoerd werden. Zie laatste foto.
Omstreeks 1927/28 werd deze familie wagen vervangen door een Hispano Suiza, waarvan er ook vele beelden gemaakt werden.
Een vooraanzicht van Minerva A 983
De wagen had een 2 deurs, vierzits carros Cabriolet.
Luxueuze uitvoering met losse zetels en een achterbank met armleuningen.
Hier een beeld met de kap omhoog, en volledig afsluitbaar met glasramen.
Deze laatste foto gemaakt in 1927, getuigt van een 'updating'. Hij kreeg voorwielremmen en de lampen op de spatborden verdwenen. Ze werden gemonteerd (of vervangen) onder de koplampen voor een modernere look.
Klaar voor een laatste rit staat vermeld op de achterkant, wellicht om de nieuwe Hispano te gaan ophalen.
Uit scandianivië dan alweer deze opname van Victor Kelberg.
Hieronder zien we dan Leopold op bezoek aan het autosallon te Brussel.
Zoals we reeds lang wisten was Leopold een fervent Minerva liefhebber, welke de pap al vroeg in de mond kreeg zoals blijkt uit dit beeld uit 1927, waar hij als prins plaatsnam in deze geweldige Minerva.
En nog vroeger als jong manneke in 1919 met een vooroorlogs model.
Daarvoor, in 1913 werd zijn moeder al gespot met deze Minerva.
Een ander adelijk figuur met liefde voor het merk was deze Baron Pierre de Crawhez.
Een naoorlogs Model type PP uit 1922.
The man Himsleve, Sylvain de Jong achter het stuur van een 1914 Minerva met spitse radiator. Men wilde eigenlijk in 1915 volledig overstappen naar dit uitzicht, maar de oorlog gooide roet in het eten.
Een andere spitskoeler hier ook weer met Victor Kellberg.
En een ouder model met sneeuwkettingen.
Wordt vervolgt / Verboden te kopiëren en plaatsen op sociale media !
2019 is och arme nog maar een week oud, en we kunnen u, trouwe lezers alweer plezieren met enkele zeer mooie Minerva zichten.
We beginnen met een meer dan schitterende vondst.
Deze waarschijnlijk een 38 PK Minerva met zeer bijzondere carosserrie werd ergens in een Belgische schuur op een zeer gevoelige plaat gewipt. Prototype van de 'spitzkuhler' Minerva?
2019 belooft een topjaar te worden als het zo verder gaat. Wie kan het opschrift 'Husser' op de radiator duiden? Op de achtergrond ook nog een Nagant.
Bekijk ook de voorlaatste foto van een Minerva spitzkuhler met gelijkaardige carros van Papler.
Hieronder dan een kersverse inzending vanuit Polen. In het stadje Gostyn reden destijds 2 Minerva's rond waarvan we hier de exclusieve beelden tonen.
Een Minerva viercilinder...Â…Â… pre 1924. Deze behoorde toe aan een plaatselijke bouwondernemer. Hij had hiervoor een chauffeur in dienst. Met pet.
En een dikke 6 cilinder van na 1924. (voorwielremmen) Eigendom van de directeur van een suikerraffinaderij. Ook deze had een chauffeur in dienst. Ieder jaar kwam er een ploeg mecaniciens uit België om het onderhoud te doen.
Uit 1925 stamt dan deze Poolse Affiche met sportieve torpedo carros.
Verder dan nog met de nodige nieuwjaarswensen eentje uit Noorwegen, Minerva Type AB torpedo, waarvan de overblijfselen momenteel gerestaureerd worden.
Nog een beetje vrouwelijk schoon toevoegen aan dit lijstje ! Mooi detail, de verzonken gereedschapskist in de treeplank en schuifdak.
En het nodige mansvolk welk moet laten blijken dat ze iets van kaartlezen en techniek verstaan, om de dames te imponeren.
Uit eigen land nog een paar beelden uit de werkplaatsen van d'Ieteren, waar we telkens op de voorgrond een Minerva kunnen determineren.
Tussendoor nog een kieker van Fritz Koolhoven, welke we eerder al toonden als Minerva coureur en importeur in Nederland, aan het stuur van een Minerva.
Voor de motorliefhebbers nog een beeld van een zeer vroege 'Clip on' Minerva omstreeks 1902/3. Deze heeft al een carburator, dus niet het eerste model met oppervlakte carburator in de tank.
Ook nog tegengekomen in een Duits tijdschrift. Banden met witte wanden.
Onderstaande waren we nog vergeten in te voegen bij onze Scandinavische rubriek. Een opname uit 1912 ! Het hele dorp ging na de kerkgang op de foto met misschien wel de enige auto uit de hele verre omtrek. Minerva A 1664.
Ter vergelijking met de eerste foto uit dit verhaal deze carros van Papler, welke we al eens eerder lieten zien. Op deze kan men duidelijk het embleem van Minerva boven op de radiator zien, hoewel andere vorm als op de eerste foto. Er is nog slechts 1 overgebleven Minerva bekend met zo een radiator, en deze bevind zich in Spanje.
Als afsluiter van dit eerste verhaal een mooie aquarel van de Minerva die men live kan gaan bekijken in Portugal.
Verboden foto's over te nemen, plaatsen op sociale media.
Er liep iets mis met deel 4 van Pandora's box deel 4, het ligt dus niet aan uw PC.
Beeld aan het paleis in Brussel, waar toen nog een klokkentoren op stond, en enkele Minerva's voor de deur.
Waar Albert regelmatig mee op stap ging.
Hieronder dan eentje van bij het paleis in Laken, waar enige beweging was op de dag van de door van Albert. Een Minerva staat op het punt de poort binnen te rijden. Hiervan bestaat er een film waarvan dit een uitsnede is.
Nog eentje die thuishoorde in de Scandinavisch rubriek. Een Minerva bij Sanatorium in Noorwegen.
En tenslotte nog een van een Heldin uit WO I, die op 19 jarige leeftijd Ambulancierster werd voor Soldaten uit Nieuw Zeeland. Debora was haar naam.
VERBODEN FOTO OVER TE NEMEN? PLAATSEN OP SOCIALE MEDIA !
Het is mogelijk dat enkele foto's reeds eerder in dit blog verschenen. Het zijn er ondertussen zo veel dat alle bomen in het bos op elkaar beginnen te gelijken. Maar met zekerheid ook weer enkele nieuwe ontdekkingen.
Een glasheldere opname van een Minerva automobiel van de eerste generatie omstreeks 1908, fonkelnieuw bij een Dealer in Noorwegen. Ook de motorfiets is de moeite om eens te bestuderen.
Minerva in the snow. Model KK
Minerva tijdens een winterrally.
Minerva A 1410 1914
De welbekende Minervadealer Osterman op de weegschaal
Volgens de inschijfregister zou dit een Minerva zijn, maar we hebben zo onze twijfels.
Wreed accident, de Minerva ging over kop.
Lekker knus en warm ingepakt. Is deze mooi of is deze schitterend?
Jammer genoeg is deze niet zo scherp, model HH 1913
Met KR 5554 liep het ook niet goed af.
Ook de onderstaande is ronduit schitterend. Minerva A302
Deze jammer genoeg ook niet zo duidelijk.
Minerva 848
Ook niet te versmaden Minerva taxi KR 55....
Op onderstaande foto rechts achter een Minerva in de kolonne van Poolse politici
Ook uit Polen Warshau.
En tenslotte nog eens een hele mooie Minerva 1910.
Enige tijd geleden ontvingen we van een lezer een verwijzing naar een goedgevulde box met niet te versmaden oude Minerva beelden. Deze worden hier alweer gratis ende voor niks gedeeld, op voorwaarde ze niet te gaan publiceren op Sociale en andere Media.
Alstublieft ; en dank aan al degenen die ooit iets inzonden, hoewel er dat bitter weinig zijn.
De eertste foto behoorde eigenlijk nog tot voorgaande artikel, maar wegens gebrek aan ruimte nu hier.
Men ziet Prins Carl en Princes Ingeborg van Noorwegen op een bezoek aan Stockholm. Minerva helaas niet helemaal in beeld.
Openbaar vervoer anno 1913, Minerva bus. Een Eland staat klaar om in geval van Panne de pk's te vervangen.
Nog eens een zeer fraaie opname van een Minerva helemaal rechts. Dit evenement was de allereeste rally in Noorwegen, aan het stuur van de Minerva Arne Riser Moe.
Hieronder een tweede beeld van datzelfde evenement in 1914 Oslo.
Ook Minerva A 512 was hier aanwezig op de bezoekersparking.
Op de onderstaande foto staat niet 1 maar 2 Minerva's. nr 1 en 4 uit het rijtje.
Bij deze kan het niet missen, 1913 in Trysil ook hier 2 Minerva's in Beeld. eveneens nr's 1 en 4 .
Minerva E 475 met 18 pk deed dan weer dienst om zware lasten te vervoeren.
Nog eens een opname uit 1910. Wie deze locatie weet te benoemen in Noorwegen, mag het laten weten.
Ook nog een hele mooie postkaart uit 1909 met nr 2 een Minerva.
Of wat dacht u van deze schitterende familiefoto, men was niet bang om de wagens volledig te gebruiken.
Deze foto werd gemaakt in 1911.
Een van mijn favoriete beelden hieronder. Men zit 2 Minerva's waaronder die van de familie Hougsrud. Ondanks geen kenteken, te herkennen aan de gestroomlijnde koplampen.
Foto genomen in 1912 bij het postkantoor van Stravged
Dan nog een mooie van Minerva's L 41 en L 1472. Anno 1913, eigendom van een taxibedrijf.
Dit is nog maar een eerste deel uit de doos van Pandora. Dus blijven inloggen, en vooral ook blijven inzenden beste Minervisten.
Voor de trouwe lezers van dit Blog is et geen nieuws meer dat het Noorse koningshuis trouwe klanten waren bij hofleverancier Minerva. Reeds enkele beelden hiervan werden hier getoond, maar ondertussen is er nog meer opgedoken. De nummerplaten A1,2 en 3 werden toegekend aan de koninklijk familie. A1 kon uitgerust worden met winter en zomer carrosserie, wat door sommigen als onzin wordt bestempeld. Het zou gaan om verschillende wagens. Toch niet onmogelijk, In autoworld Brussel staat een voorbeeld van seizoens wagens, met twee carrossen. Verboden foto's over te nemen.
Hierboven een bekend beeld van A1, welke ook al eerder in dit blog verscheen. Hier met open carros. De achterkant van deze wagen. gevolgd door enkele beelden van A1 met gesloten carrosserie
Onderstaande foto bewijst dat A1 plaat op verschillende voertuigen werd geplaatst. Hier een 1920 model met spaakwielen
Hieronder Minerva A 2
Hieronder A 2 en A 4 tegelijk in beeld
Dan was er ook nog A 3
en tenslotte nog een (net) beeld van A 4 in de garage van het paleis. (let ook op de Henderson moto er naast.)
We vervolgen met het beeldverhaal van Minerva E 513 welke in 1950 terug in verkeer gesteld werd, en vandaag nog steeds rond tuft.
We wisten het al eerder, vele notabele Belgen lieten zich verplaatsen per Belgische trots Minerva, meestal bewust. Maar er waren er ook enkelen die dat deden misschien tegen hun zin. Het was wellicht hun eerste en laatste keer. Toch is het een eer voor de tot grootste Belg verkozen Josef de Veuster, alias Pater Damiaan om op deze wijze naar de laatste rustplaats gebracht te worden, insgelijk Koningin Astrid.
Dit spektakel vond plaats in Leuven, en niet op Molokai, zoals Jozef dat zelf gewild zou hebben.
Minerva 102920.
Daar we toch in de studentenstad vertoeven hieronder nog meer uit het grote boek der Minerva Wetenschappen.
Iedereen kent de mascotte's die het beroemde merk vertegenwoordigen. De liefhebbers weten dat deze mascottes geschapen werden door de hand van Pierre de Soete, maar bijna niemand weet dat Pierre een Leuvenaar was, en al helemaal niet hoe hij er zelf uit zag.
Daarom hieronder een beeld van hem, samen met een buste van de Belgische Kardinaal die zich ook per Minerva liet vervoeren. Het is ons niet bekend of Pierre ook een Minerva bezat? Deze wetenschap laten we aan de lezer om te onderzoeken en het ons liefst ook te melden.