Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    24-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.excelcior Royal 3
    Excelcior Royal.

    Zowel Leopold II als Albert 1 waren autoliefhebbers, en hun favoriet was Excelcior.  
    Hieronder 2 beelden van aangekocht chassis 1921.







    Een van de allereerste Excelciors, gefotografeerd bij paleis Laeken.

    Het koningshuis beschikte over meerdere modellen, zoals deze coupe chauffeur.

    Hier Albert in het bijzijn van Arthur Durea.

    Koningin Elizabeth en Albert met Excelcior  10108

    Koninging Elizabeth woont tennismatch bij.

    2 beelden van excelcior's, foto 1 nam deel aan Le mans 1927. 

    Hieronder volgen een aantal beelden van Albert op bezoek aan het front 1914, rode kruis.

    Intrede in Brussel 1918



    Bezoek van de Franse president met Renault, gevolgd door Excelcior.







    Bezoek aan kamp rode kruis 1914 .


    24-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.excelcior Royal 4



    Een Excelcior wordt geïnspecteerd  door Albert.
    Hieronder een foto die eigenlijk thuis hoort in de rubriek Minerva. We zien 2 Minerva's van de koninklijke vloot, maar ook helemaal rechts een Excelcior. Foto genomen tijdens bezoek aan Leopoldsburg.

    Mooie opname van koningspaar in Excelcior. Jonge leopold III



    Albert zat ook als eens graag achter het stuur.  



    Hieronder opnamen van Leopold III in burgerkleding.

    Nog eentje van bezoek aan het front tijdens WO I, met een gehele koninklijke vloot op de achtergrond.

    We gaan verder met beelden van Excelcior op de salons van weleer.





    En tenslotte in dit artikel enkele beelden van en in de Fabriek.

    In de montagehal. Er liepen slechts een honderden exemplaren van naar buiten. Bij Minerva waren er dat duizenden.

    Zo kocht men destijds een Excelcior, en dan op naar de carrossier.

    Exelcior's die klaar staan om getest te worden.

    Open deurdag bij Excelcior, alle prominenten waren aanwezig.

    Als laatste in deze rubriek, de fabrieken anno 2018 langs de spoorweg te Zaventem.

    Hieronder een beeld van tesrijder en vertegenwoordiger voor Excelcior; Leon van Cauter.
    Wordt vervolgt..............
    Geen foto's, teksten overnemen ! 

    23-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.exelcior 5

    Bij het maken van testritten was het ook gebruikelijk passagiers mee te nemen.

    En ook Mevr. Dils mocht achter het stuur.

    Daarmee had je ongeveer dit uitzicht.

    We toonden reeds eerder een van de eerste wagens van Leopold II.  Ook dit exemplaar kwam toe aan het koningshuis, Excelcior met caros van D'ieteren.

    Niet veel later al veel moderner ogend, zoals deze Landaulette.

    Nog een schitterende opname van een vroege Excelcior. Omstreeks 1911.

    In datzelfde jaar deed deze dienst als taxivoertuig in Breda.

    Ook uit 1911 deze overlever in Zwitserland.



    Anno 1908 kreeg je ook al veel aandacht.

    Een schitterend beeld van een sportieve Excelcior 22184 bij een onbekend kerkje. Moest iemand het toevallig herkennen...... Aan het stuur Hornsted. En naast hem staat Jef Christiaens. De man zittend op de achterkant is Andre Dils.
    Zie ook foto in racing and more 2. mogelijk dezelfde wagen en locatie.

    Nog een vroege Excelcior coupe chauffeur.

    Hieronder nog eens een testrit met nog niet van caros voorziene Excelcior.

    Familie uitstap  per coupe chauffeur.

    Hieronder een foto van Arthur de Conink op uitstap naar Zwitserland, natuurlijk in zijn persoonlijke  Excelcior.



    Deze was uitgerust met 2 rijen zitbanken achter de chauffeur, plaats voor de hele familie.


    Ook de bomma mocht achterin.
    Wordt vervolgt.........
    verboden foto's en teksten over te nemen !

    22-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.excelcior 6
    Vervolg Excelcior



































    21-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.excelcior 7


    Excelcior tourer Adex C 1924 in Amerika, een van de weinig bewaard gebleven Phaetons van dit merk.





    Met triple carburator.

    Nog een Adex C met roadster boddy 1925.


    Hieronder een sportuitvoering.



    Roadster met Snutzel boddy.







    Excelcior met Berline opbouw van D'ieteren



    Een Roadster van D'ieteren. 1926

    Dan nog enkele foto's met sportboddy van Excelcior.



    Hieronder een foto van Excelcior te Oostende, jammer genoeg niet erg scherp.

    20-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fagnez Hivernales. 2018
    fagnez 2018 2























    19-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fagnez Hivernales.
    Geloof het of niet, maar het Oldtimerseizoen is weeral van start gegaan. Niks nieuws onder de zon, want dat is al zo van in de jaren 50. Toen starten enkele leden van de Royal Veteran Car Club met dit initiatief, een 3 daagse winterrally voor open pre war wagens. De Toon in meteen gezet, en we mogen er fier op zijn dat deze traditie wordt verdergezet. EN;  hier enkel  echte oldtimers aan de start ! We volgen het evenement al enkele jaren met veel plezier en zelfs het griepvirus kon ons moeilijk in bed houden. We moesten ons wel beperken tot het vertrekpunt en het eerste deel van de rit op Zondag. Een een babbeltje slaan zat er ook niet echt in. De wegen lagen er koud maar open bij, en onze dipstick mat temperaturen tot minus 7 op een van de hoogste punten in de Ardennen. Het gemiddelde lag bij min 4, met een aangenaam snijdende Siberische Noordooster als toetje er bovenop. Niet niks. De laatste jaren zagen we een daling van het aantal deelnemers, maar anno 2018 lijkt het tij gekeerd. Naar schatting een 20tal voertuigen aan de startlijn, zoals gewoonlijk van allerlei pluimage. Hieronder ook weer nieuws........... spek voor onze bek. 
    Voor een volgende rit moeten we weeral wachten tot eind April. 
    Foto's  J.Jacobs en Bdl.


    In alle vroegte de nodige voorbereidingen voor een welgeslaagde dag.

    En dan mogen de vogeltjes het kastje verlaten.


    Mutsje opzetten.













    Een wondermooie Sunbeam, die we al enkele jaren niet meer zagen.
    Een Belgische FN.

    En dan ging men de weg op. 











    Minerva 1909.

    19-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe extra extention.
    Momenteel wordt er gewerkt aan de geschiedenis e.a. van het Merk Excelcior, maar in voorbereiding daarvan nog enkele gevonden beelden van Pipe's. Blijven inloggen dus. 
    Verboden foto's en teksten te Kopiëren!


    We kregen nog een mooie foto van coureur Jaques Gudders. 


    Bij de onderstaande foto twijfelen we of het een Pipe is, maar gezien bovenstaande foto zou het best kunnen. Uitstulping op de motorkap is een beetje breed, maar bij die van hierboven nog breder. Vandaar. Volgens anderen zou het gaan om een Mors, maar bij alle gevonden afbeeldingen van Mors, vormt de uitstulping één geheel met de radiator. Bij deze is er duidelijk een afscheiding. 
    Wie het weet mag het melden.

    Nog eentje van Baron de Crawhez aan het stuur van een Pipe.

    Onderstaande foto Pierre de Caters en Mr Vanderbilt samen in een Pipe.

    Hieronder nog een opname van het ongeval van Hautvast met Pipe op de Kaizerspreiz.
    Een hele speciale is deze foto van de persoonlijke  'Pipe' camper van Baron de Crawhez, waarmee hij naar de Race's trok.


    Volledig uitklapbaar voor een luxe verblijf.

    Hij ging er ook graag mee op reis naar de zon.

    Een mooie inzending uit de Noorderkempen. De linker auto is een Pipe. Rechts Nagant?

    Nog een model van Pipe Landaulette.

    Een foto genomen tijdens de coupe Prince Henri 1908.

    Pipe met afgedekte verlichting. Anno 1915....

    En als allerlaatste een zicht van de rally Parijs Madrid 1903 ingekleurd.

    18-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe extention
    PIPE................ and more

    We mochten nog enkele mooie Pipe vondsten ontvangen en voegen deze toe aan het Mooie verhaal. 
    Mogelijk is op foto nr 8 de Pipe 180 pk van prins Heinrich te zien.  Extreem zeldzaam en derhalve een fantastische vondst.
    Ten slotte nog een heel mooie foto van de eerste auto van Leopold II, we weten niet welk merk het is, maar het zou best een Belgische Auto kunnen zijn.
    Wie het weet mag het zeggen. Foto genomen in de stallen van koninklijk paleis.
    Wordt vervolgt.
    Verboden foto's over te nemen !


    Om nog eens te duiden op de determinatie van Pipe Auto's nog eens de herkenbare radiator. 

    Nog een affiche van Mr Hautvast op de fiets.


    De bovenstaande foto is een welbekende verschijning doch hier ingekleurd, en derhalve wilden we hem nog eens tonen. Mr Hauvast.
    Hieronder nog eens een mooie foto van een Pipe Phaeton rond 1908.

    Een Pipe in dienst van het rode kruis.

    Heel bijzonder deze foto/bewerking van het koninklijk huis. Leopold en Elizabeth met kinderen Stephanie, Louise en Clementine. We weten ook waar de reis naar toe ging, zie volgende foto.....

    Het restaurant.

    Hieronder dan het summum van Pipe, de 180 pk van Prins Heinrich?

    En omdat we toch in de koninklijke sfeer zitten hier de prijsvraag....   De eerste auto van Koning Leopold II......  Wie weet welk merk dit is.
    Antwoord  ;  Germain 1902 .  Germain produceerde een bijna gelijkaardig model als taxivoertuig.

    17-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ça va  Royal

    ça va ;  (verboden teksten en foto's over te nemen en op sociale media of elders te plaatsen)


    ZalÂ’t gaan ja, dat moet ongeveer de reactie van de beheerders van Société Anversoise Voitures automobiles of te wel S.A.V.A  geweest  zijn, toen ze deze in het leven  riepen in 1910.  Deze afkorting werd onder stimulatie van concurent Minerva, in de volksmond al vlug vertaald als  Â« Slechtste auto van Antwerpen Â» .

    Tja, het was nu eenmaal nog de periode dat alles wat met techniek te maken had in het Frans moest. Om een of andere, maar waarschijnlijk vooral snobistische reden, kon onderwijs enkel in deze landstaal. Hierdoor zitten we nu o.a. nog altijd opgescheept  met onze embrayage, vitessen en ander gelijkaardige noodzakelijkheden.

    Ze waren nog wel allemaal te samen begonnen aan het technische avontuur al in 1893.


    Dus zowel de Hollanders De jong, die later Minerva oprichtte,  als Dodelinger, een Luxemburgs zakenman die aan het auto/moto avontuur begon in 1902. Dodelinger was de initiatiefnemer om in Berchem  Sylvain de Jong concurrentie aan te doen die een jaar eerder begon.  In eerste instantie gebeurde dat onder de naam Royal Star, die net zoals Minerva met gemotoriseerde fietsen begonnen te experimenteren.  Ondernemingen zoals de rederijen  Red en White star line waren inspiratiebronnen voor de naamgeving..


    Zoals ook de andere merken, Pipe, Vivinus en alle anderen probeerden ze ook op sportief vlak reclame te beuren, en ook hier weer  duikt Mr Hautvast op. Hij won met een Sava op de Meeting van Oostende de Beker van de Koning,  reed met SAVA de Coupe Williame en de rally Brussel - San Sebastian.  In 1913 Vestigde SAVA een  nieuw snelheidsrecord op de weg met 123,6 km/h tijdens een Antwerpse meeting.  De domper werd op de successen gezet toen tijdens het criterium van de Maas Baron de Woelmont verongelukte met zijn SAVA.  Hij wilde de Springuel  van Klinkhaemers inhalen, maar vloog in de berm en overleefde het dus niet.  De Woelmont was in 1911 nog  succesvol in de Coupe de Boulogne met een Excelcior.  Er werden nog enkele andere kleine successen geboekt met de coureurs Berger en Sauvenière waardoor en waarvoor er in 1914 een nieuwe racewagen  ontwikkeld was, met kop/zijkleppen en dubbele ontsteking.  Helaas,  het lot werd beschoren door de Duitsers.

    Twee aandeelhouders trachten na de oorlog terug op te starten, maar helaas kon dit avontuur niet waargemaakt worden en werd de firma opgeslorpt door de concurrent Minerva.

    Dit alles maakt dat er vandaag  nog zeer weinig sporen van deze fabrikant overgebleven zijn. Geen enkele Royal Star overleefde, hoewel  we weet hebben van een Chassis met motor. Van Sava bestaan er 2 exemplaren, mede dankzij hun export naar Engeland. Beide wagens zijn in handen van Belgische verzamelaars, en wij hadden de eer en het genoegen ze allebei in levende lijve te ontmoeten.  Ook op fotografische gebied extreem zelden te vinden, maar ook niet altijd makkelijk de determineren.  Sava verving een niet erg opvallende radiator pas in 1913 door een beter te herkennen afgerond exemplaar. Iemand nog meer  fotoÂ’s en/of verslagen in de lade liggenÂ…Â…. Laat maar komen om het verhaal nog completer te maken.

     





    Het hele avontuur begon dus 1902 met Royal Star, waarvan hier de catalogus.

    Een van de eerste producten motorfiets 1902.

    In 1903 opgevolgd door dit model.

    Een zeer zeldzaam beeld van een Royal Star 2 cilinder 1904.

    En ook dit soort constructies waren verkrijgbaar. Forecar

    Eén van de eerste automobielen van Royal Star, deze was ingeschreven in Zeeland met kenteken Z336. Een van de kenmerken van Royal star zijn de schuin geplaatste louvres in de motorkap.

    Maar dit kenmerk is niet noodzakelijk zoals blijkt uit de brochure met dit model 1906.

    Ook dit model heeft geen schuine louvres.

    Nederland was blijkbaar een goede afzetmarkt voor Royal Star. Hieruit blijkt dat ze ook een 6 cilinder op de markt brachten. 1908.


    Stand van M van Genderingen in Amsterdam 1907, waarvan hieronder een verdere advertentie.


    Hier dan uit dat jaar een coupe chauffeur met de schuine Louvre's.
    Hieronder weer een zeer zeldzame foto' van een Royal Star.  1907

     Hier onder ;Royal Star op naam van Jan van Kampen uit Friesland.1907.

    Een super fraaie Royal Star, waarbij mevr even voor de foto achter het stuur ging zitten. 

    De luchthaven van Braschaat beschikte over 2 Royal stars voor het vervoer van reizigers. Hieronder een beeld uit 1912.

    Nog een foto met Militairen per Royal Star 1914.

    En ten slotte nog een foto van een van de laatste Royal Stars 1922. 

    08-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ça va Sava.

    In 1910 wijzigde de naam in SAVA, door de concurrentie bestempeld als Slechtste auto van Antwerpen, Maar om het tegendeel te bewijzen ging men de sportieve toer op. Hieronder een paar beelden van Sportieve Sava's die succesvol deelnamen aan Belgische evenementen.
    1911 Meeting van Oostende.
    Hieronder een beeld van Baron de Woelmont welke dodelijk verongelukte tijdens een Manoeuvre  om Springuel in te halen. 1913 Ardenne trial Startnummer 11.

    Hieronder staan zowel de Springuel als een SAVA op de foto. Deze Sava heeft startnummer 7, en is dus niet die van Woelmont.


    Ook in 1913 met Rene Berger aan het stuur. Winnaar van de GP van België.


    Twee Sava's met starnummers 8 en 14 coupe de roi 1913. nr 10317 is niet die van Woelmont. Die had 10311.

    Het mooie embleem van SAVA.



    Sava werd niet enkel gepromoot in Nederland, maar ook in Spanje.


    In het Spaans aangeprezen als winnaar van de beker van de koning op de Grand prix
    Krantenknipsel uit 1922. Misschien staat ie er nog?
    Hieronder nog een van de 2 wagens op de luchthaven van Brasschaat. 1912

    Onderstaande foto zou een SAVA zijn volgens het kenteken dat ingeschreven stond te s'Gravenvoer als bedrijfsauto van Dhr. Groothuis. Geheel andere radiatorvorm.

    Hieronder nog een heel mooie opname van SAVA uit 1913.

    Iets wazigere foto Sava 18/24 pk 1913 coupe chauffeur.

    Een zeer mooie Torpedo SAVA 1913.

    Zo ook onderstaande  tekening in kleur. 1913



    In 1913 kwam men met de afgeronde radiator. Hieronder een mooie foto 1914 Antwerpen mobilisatie.

    07-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ça va Sava..


    Sportieve SAVA 2 zitter 1914.

    Een SAVA te koop bij deze dealer jaren 20 helemaal acheraan.

    Close up.

    Nog een SAVA beeld uit de oude doos. 

    Als 2 druppels water hoewel er toch verschillen op te merken zijn, zoals het ontbreken van het SAVA log op de radiator bij de bovenstaande foto.

    Zo werd deze in 2004 gevonden en overgebracht naar België, waar hij vandaag nog steeds verblijft.

    Hier op een treffen in Zaventem in 2014.


    Een tweede overlevende SAVA  mochten we een aantal keer bewonderen op evenementen van de RVCCB.




    Het Dashboard met mooie koperen instrumenten.

    Een blik onder de motorkap 2017.



    De SAVA in actie op de Rondoneé Du Hain, een jaarlijkse rally voor open pre war cars in België.



    En tenslotte nog een foto van een SAVA die tijdens WO I net zoals andere Belgische merken voor minder leuke doeleinden werden gebruikt.



    Nog iemand meer SAVA beelden of verhalen in de schuif liggen ? ................. 

    05-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vroolijke tocht
    In het artikel 'de Windhond' van 16/08/2017  kon u hier het spannende verhaal in woord en beeld lezen van een huwelijksreis per Minerva van Londen tot Venetië in het jaar 1910. In oktober van datzelfde jaar deed een bekende Belg ongeveer hetzelfde maar beperkte zich tot Frankrijk, om er achteraf het boek ' De vroolijke tocht' over te componeren. De auteur Cyriel  Buysse schreef dus zijn bevindingen neer en publiceerde deze in 1911. Het werd een ode aan een ronde van Frankrijk, maar ook aan de Helse machine op luchtbanden. In die tijd reden er al zo een 6000 auto's in heel België. Wie aan een drukke weg woonde zag er gemiddeld 8 per dag voorbijrazen. De automobiel was een even belangrijk communicatiemiddel als fotografie of cinema.
    Het enige wat wij ondertussen van deze tocht weten is dat hij onderweg een kapotte koppeling kreeg en door een ossengespan moest worden verdergetrokken aan 3 km/h, en zijn chauffeur moest daarbij regelmatig op de rem gaan staan om niet letterlijk in de 'shit' terecht te komen. De wagen was een 4 cilinder die maximaal 80 km/h deed. De reis zou 5000 kilometers hebben belopen, maar of dat gemeten werd met een kilometerteller of  eerder per buik - achterwerk gevoel, kunnen we helaas niet nagaan. Hij maakte de reis in het gezelschap van zijn stiefdochter, en herhaalde ze nog twee keer in 1913 en 1923.
    Wij vonden enkele beelden van de Minerva, en wie al eens op het net op zoek gaat vindt nog meer automobielen van Cyriel. Hij was een echte autoliefhebber en bezat een van de eerste auto's in Deinze. Omstreeks 1906 had hij een Chenard Walker. Maar daarvoor had hij nog een andere wagen.
    Hiervan bestaat er een mooie foto, samen met zijn Zoon Rene. Helaas gaat het hier dus niet om een Minerva, ondanks deze vermelding. Jammer dat de journalisten van dienst niet de moeite genomen hebben dit te verifiëren. Ook de afbeelding op een herdruk van het boek toont een auto uit de jaren 20, waarschijnlijk geen Minerva. Jammer. 
    Moest er iemand in het bezit zijn van dit boek, we zouden het graag eens uitlenen.
    Verboden foto's en teksten over te nemen en te  plaatsen op sociale media !

    Cyriel gefotografeerd toen hij in de bloemetjes werd gezet te Deinze als verdienstelijk Vlaams schrijver.


    Een van de eerste uitgave's van de Avonturen van Cyriel.  Automobiel met nummerplaat B 29.

    Hier Cyriel  Links samen met Emile  Claus Rechts en de Minerva waarmee ze door Frankrijk tukkerden.

    Beelden van de Minerva zijn zeldzaam. Hier zijn we Cyriel op de achterbank van zijn Minerva.
    Hieronder, de autotocht werd door Michiel Hendryckx overgedaan en herschreven.

    We konden het niet laten ook nog 2 andere Minerva beelden toe te voegen. 
    De tweede wagen van rechts is een Minerva, tijdens de mobilisatie 1914 getrokken in Antwerpen? 
    En hieronder nog een beeld van Minerva AK 1932 in de vroege jaren 80. Deze wordt nu geveild op de beurs van Parijs door Bonhams.

    04-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe photografic history
    De fotografische geschiedenis  en meer, van het Belgisch merk Pipe, wordt hier uitvoerig uit de doeken gedaan. Dit in 15 artikelen gepost tussen 27 november en 17 December 2017.
    U kan deze nakijken door in de rechter kolom op een van deze data te klikken. Als u net zoals ons dacht dat we het daarmee gehad hadden, waren we weer mis, want weer enkele nieuwe beelden zijn binnengeslopen.  O.a. van de derde deelnemende Pipe aan de Gordon Bennet uit 1904, met als bestuurder Maurice Augieres, welke de rit niet uitreed, en derhalve zijn foto's minder bekend. Bovendien had Maurice de Franse nationaliteit.  Lucien Hautvast en  Baron de Crawhez toonden we reeds eerder, maar ook hiervan weer enkele nieuwigheden in ons archief. De Crawhez bereikte  ook de finisch niet.
    Nog Pipe foto's ergens in uw bezit ? Wij delen ze zeer graag.



    Maurice Augieres poseert fier met zijn Pipe voor het vertrek in 1904 aan de Gordon Bennet rally.  Helaas zal hij de finisch niet halen.

    Nogmaals Augieres aan de startlijn, te herkennen aan de Moustache.

    Het is niet heel duidelijk of dit Maurice of Baron de Crawhez is die met gierende banden vertrekt. We vermoeden de Crawhez, met pet, terwijl Maurice een lederen muts droeg.

    Deze is dus vermoedelijk ook Maurice. 

    Lucien Hautvast vertrekt met starnummer 6, ook met pet.

    Dit is een opname van Baron de Crawhez welke ook de finisch niet haalde 

    Dan nog een hele mooie van Lucien Hautvast in 1907 coupe de Meuse. Hier reed hij met starnummer 3, 50 pk versie.

    Een mooie schets van Pipe 16A in 1907, welke eveneens bereden werd door Lucien. 
    Om in hetzelfde jaar te blijven, hier een beeld van de stand van Pipe salon Parijs.

    Daar kon men o.a. opteren voor dit model uit 1907.

    Of de Open phaeton versie.

    Enkel jaren laten 1913 geëvolueerd naar deze torpedo tourer.


    Hieronder dan een van de laatste modellen 1913.

    En ten slotte nog een zeer zeldzame overlever van Pipe.

    01-02-2018 om 18:30 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ceylon pipe
    Hieronder dan de wellicht enige Pipe uit Azië.  Deze vertoeft op Ceylon, nu Sri Lanka en is in top conditie. Het is een 20 pk uit 1913. Top stuk, en met zekerheid een echte blikvanger op elk evenement.







    31-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva nieuwtjes.
    Deze week mochten we van een Lezer weer enkele mooie niet eerder geziene foto's Minerva en andere Belgische merken ontvangen.  Als je in de jaren 70 op zoek ging, kwam je al eens iets tegen, maar foto's maken was toen nog niet zo evident als nu.  En we doken ook nog eens in onze eigen archieven om nog meer niet getoonde Minerva's op te duiken. U kan ze hier bekijken maar, verzoeken geen foto's van dit blog elders op het internet te reproduceren ! Met dank aan de schenker. 

    Ergens in de jaren 70 oog in oog met een Minerva 1912.

    Of eentje uit 1934, 17 pk model.

    Interieur




    Minerva Berline vermoedelijk eind jaren 20 met schijfwielen.
    Minerva 1912 GP België

    Minerva 1913 op uitstap. Waarschijnlijk was er een haar in de boter, of vergat de fotograaf  'smile'  te roepen.

    Een mooie 6 cilinder model ?

    Minerva 1925 Feval.


    Grote Minerva 1934?
    Even op bezoek op het salon van 1927.

    Leopold was er ook !

    Enkele modellen geschikt voor het Hof bewonderen.





    Minerva bij de gebouwen van d'ieteren freres.

    In de vitrine van een dealer,  de vierde in de rij, Minerva.

    Parade aan de kust, met 2 Minerva's op kop.

    30-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva schetsen.

    Enkele mooie Minerva tekeningen.





    28-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Paris, City of love......
    Nog een mooi verhaal dat we even willen delen.
    De Actrice Marie Marquet, trad vooral op in Parijs en St.Petersburg, en liet zich verplaatsen per Minerva met chauffeur, welke ze regelmatig inhuurde.  Hier enkele foto's van chauffeur George, welke van Marie een gesigneerde foto in theaterprogrammaboekje ontving. Zelf gaf hij haar een foto met daar achterop een boodschap. Het verhuur bureau was gezeteld in Londen.  


    Ter attentie van alerte chauffeur  en vriend George.
    George in zijn riante Limousine Minerva.

    In zomerdagen stond deze Coupé chauffeur Landaulette ter beschikking.



    En eveneens was er een gesloten coupe chauffeur.

    Op een van de achterzijden liet hij deze boodschap na.
    Beste Jullie Drie.
              Ik stuur u mijn zeer elegant flesje waarop ik sedert 19 dagen wachtte.
              Het is de garage die de foto's heeft doen maken om verzending naar het bureau van het
              agentschap waarvoor wij werken( te Londen)
              Een antwoord a.u.b. met uw nieuws.
               Goede dingen.
    Latere foto in de Vitrine van het verhuurbedrijf.

    24-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het echte Minerva nieuws !!!
    We leerden uit een voorgaand artikel over een Rallye gehouden in SPA 1933 dat Minervisten zich konden inschrijven via de Minerva agentschappen, en dat er van daar uit ook vertrokken werd richting SPA. We gingen op speurtocht en vonden dat één van deze agentschappen was gevestigd in Aalst. Behalve advertenties van de firma vonden we ook boeiende verhalen en gebeurtenissen, nu lang vergeten. Van ongevallen tot in 'Al Capone' stijl Bankovervallen en nog veel meer. 
    Hier en nu uitgespit en we weten zeker dat het de liefhebber meer dan bevallen zal. 

    Lees en geniet. 
    We beginnen met de rubriek Ongevallen, daar we een fantastische anekdote vonden niet ver hier vandaan gebeurd.  Daarna vervolgen we met Straffe verhalen en andere gebeurtenissen. Wordt vervolgt met nog meer nieuws.....  

    Vreeselijk ongeval in Januari 1912.  Minerva tegen Boom na klapband. 2 doden.

    Chauffeur van Baron Osy verongelukt. 1912.

    Minerva botst met paardengespan. 1914

    Chauffeur van de fabriek tegen boom 1914. 2 doden.

    Splinternieuwe Minerva tegen boom 1921 

    Vreeselijk ongeluk 1924.

    Minerva bots op Citroên 1931

    Verder in de rubriek sterke verhalen !
    Minerva van dokter gestolen ! 1912

    Stad  Antwerpen schenkt Slijk bij mooi weer !!! 1913

    Minerva in sluis gereden 1925.

    Bank overval met gestolen Minerva 1933

    Wie een Minerva wiel vindt in de buurt van Aalst kan het hier gaan terugbezorgen !

    Miss univers 1934  Lees vooral de commentaar achteraf van een Jounalist die blijkbaar niet erg tevreden was.



    Ondanks het hele gebeuren slechts enkele minuten duurde had de journalist het er toch moeilijk mee.

    Koninklijk bezoek. 1925

    En 1926

    voorlopig ten slotte; nog een artikel ivbm de rally te Spa 1933

    23-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva advertenties
    Uit de krant nog enkele advertenties, Met de vraag of er Aalstenaren zijn die hier beelden van hebben?
     Garage van Louis de Smet en R. Andries en S. Hoffmann. Gesitueerd jaren 20 en 30.

    1919


    Gezocht,  oude foto's van deze handelaar in Aalst. 







    Oproep om Belschische wagens te kopen.

    In dit artikel worden ook Andere Belgische merken aangeboden zoals SAVA, Metalurgique, Pipe en Imperia.

    Groote tentoonstelling 1932. 










     Economisch nieuws.....
    1926

    1927

    1934

    1939

    Minerva 1925 type AC.

    22-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs