Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    04-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vroolijke tocht
    In het artikel 'de Windhond' van 16/08/2017  kon u hier het spannende verhaal in woord en beeld lezen van een huwelijksreis per Minerva van Londen tot Venetië in het jaar 1910. In oktober van datzelfde jaar deed een bekende Belg ongeveer hetzelfde maar beperkte zich tot Frankrijk, om er achteraf het boek ' De vroolijke tocht' over te componeren. De auteur Cyriel  Buysse schreef dus zijn bevindingen neer en publiceerde deze in 1911. Het werd een ode aan een ronde van Frankrijk, maar ook aan de Helse machine op luchtbanden. In die tijd reden er al zo een 6000 auto's in heel België. Wie aan een drukke weg woonde zag er gemiddeld 8 per dag voorbijrazen. De automobiel was een even belangrijk communicatiemiddel als fotografie of cinema.
    Het enige wat wij ondertussen van deze tocht weten is dat hij onderweg een kapotte koppeling kreeg en door een ossengespan moest worden verdergetrokken aan 3 km/h, en zijn chauffeur moest daarbij regelmatig op de rem gaan staan om niet letterlijk in de 'shit' terecht te komen. De wagen was een 4 cilinder die maximaal 80 km/h deed. De reis zou 5000 kilometers hebben belopen, maar of dat gemeten werd met een kilometerteller of  eerder per buik - achterwerk gevoel, kunnen we helaas niet nagaan. Hij maakte de reis in het gezelschap van zijn stiefdochter, en herhaalde ze nog twee keer in 1913 en 1923.
    Wij vonden enkele beelden van de Minerva, en wie al eens op het net op zoek gaat vindt nog meer automobielen van Cyriel. Hij was een echte autoliefhebber en bezat een van de eerste auto's in Deinze. Omstreeks 1906 had hij een Chenard Walker. Maar daarvoor had hij nog een andere wagen.
    Hiervan bestaat er een mooie foto, samen met zijn Zoon Rene. Helaas gaat het hier dus niet om een Minerva, ondanks deze vermelding. Jammer dat de journalisten van dienst niet de moeite genomen hebben dit te verifiëren. Ook de afbeelding op een herdruk van het boek toont een auto uit de jaren 20, waarschijnlijk geen Minerva. Jammer. 
    Moest er iemand in het bezit zijn van dit boek, we zouden het graag eens uitlenen.
    Verboden foto's en teksten over te nemen en te  plaatsen op sociale media !

    Cyriel gefotografeerd toen hij in de bloemetjes werd gezet te Deinze als verdienstelijk Vlaams schrijver.


    Een van de eerste uitgave's van de Avonturen van Cyriel.  Automobiel met nummerplaat B 29.

    Hier Cyriel  Links samen met Emile  Claus Rechts en de Minerva waarmee ze door Frankrijk tukkerden.

    Beelden van de Minerva zijn zeldzaam. Hier zijn we Cyriel op de achterbank van zijn Minerva.
    Hieronder, de autotocht werd door Michiel Hendryckx overgedaan en herschreven.

    We konden het niet laten ook nog 2 andere Minerva beelden toe te voegen. 
    De tweede wagen van rechts is een Minerva, tijdens de mobilisatie 1914 getrokken in Antwerpen? 
    En hieronder nog een beeld van Minerva AK 1932 in de vroege jaren 80. Deze wordt nu geveild op de beurs van Parijs door Bonhams.

    04-02-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe photografic history
    De fotografische geschiedenis  en meer, van het Belgisch merk Pipe, wordt hier uitvoerig uit de doeken gedaan. Dit in 15 artikelen gepost tussen 27 november en 17 December 2017.
    U kan deze nakijken door in de rechter kolom op een van deze data te klikken. Als u net zoals ons dacht dat we het daarmee gehad hadden, waren we weer mis, want weer enkele nieuwe beelden zijn binnengeslopen.  O.a. van de derde deelnemende Pipe aan de Gordon Bennet uit 1904, met als bestuurder Maurice Augieres, welke de rit niet uitreed, en derhalve zijn foto's minder bekend. Bovendien had Maurice de Franse nationaliteit.  Lucien Hautvast en  Baron de Crawhez toonden we reeds eerder, maar ook hiervan weer enkele nieuwigheden in ons archief. De Crawhez bereikte  ook de finisch niet.
    Nog Pipe foto's ergens in uw bezit ? Wij delen ze zeer graag.



    Maurice Augieres poseert fier met zijn Pipe voor het vertrek in 1904 aan de Gordon Bennet rally.  Helaas zal hij de finisch niet halen.

    Nogmaals Augieres aan de startlijn, te herkennen aan de Moustache.

    Het is niet heel duidelijk of dit Maurice of Baron de Crawhez is die met gierende banden vertrekt. We vermoeden de Crawhez, met pet, terwijl Maurice een lederen muts droeg.

    Deze is dus vermoedelijk ook Maurice. 

    Lucien Hautvast vertrekt met starnummer 6, ook met pet.

    Dit is een opname van Baron de Crawhez welke ook de finisch niet haalde 

    Dan nog een hele mooie van Lucien Hautvast in 1907 coupe de Meuse. Hier reed hij met starnummer 3, 50 pk versie.

    Een mooie schets van Pipe 16A in 1907, welke eveneens bereden werd door Lucien. 
    Om in hetzelfde jaar te blijven, hier een beeld van de stand van Pipe salon Parijs.

    Daar kon men o.a. opteren voor dit model uit 1907.

    Of de Open phaeton versie.

    Enkel jaren laten 1913 geëvolueerd naar deze torpedo tourer.


    Hieronder dan een van de laatste modellen 1913.

    En ten slotte nog een zeer zeldzame overlever van Pipe.

    01-02-2018 om 18:30 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ceylon pipe
    Hieronder dan de wellicht enige Pipe uit Azië.  Deze vertoeft op Ceylon, nu Sri Lanka en is in top conditie. Het is een 20 pk uit 1913. Top stuk, en met zekerheid een echte blikvanger op elk evenement.







    31-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva nieuwtjes.
    Deze week mochten we van een Lezer weer enkele mooie niet eerder geziene foto's Minerva en andere Belgische merken ontvangen.  Als je in de jaren 70 op zoek ging, kwam je al eens iets tegen, maar foto's maken was toen nog niet zo evident als nu.  En we doken ook nog eens in onze eigen archieven om nog meer niet getoonde Minerva's op te duiken. U kan ze hier bekijken maar, verzoeken geen foto's van dit blog elders op het internet te reproduceren ! Met dank aan de schenker. 

    Ergens in de jaren 70 oog in oog met een Minerva 1912.

    Of eentje uit 1934, 17 pk model.

    Interieur




    Minerva Berline vermoedelijk eind jaren 20 met schijfwielen.
    Minerva 1912 GP België

    Minerva 1913 op uitstap. Waarschijnlijk was er een haar in de boter, of vergat de fotograaf  'smile'  te roepen.

    Een mooie 6 cilinder model ?

    Minerva 1925 Feval.


    Grote Minerva 1934?
    Even op bezoek op het salon van 1927.

    Leopold was er ook !

    Enkele modellen geschikt voor het Hof bewonderen.





    Minerva bij de gebouwen van d'ieteren freres.

    In de vitrine van een dealer,  de vierde in de rij, Minerva.

    Parade aan de kust, met 2 Minerva's op kop.

    30-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva schetsen.

    Enkele mooie Minerva tekeningen.





    28-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Paris, City of love......
    Nog een mooi verhaal dat we even willen delen.
    De Actrice Marie Marquet, trad vooral op in Parijs en St.Petersburg, en liet zich verplaatsen per Minerva met chauffeur, welke ze regelmatig inhuurde.  Hier enkele foto's van chauffeur George, welke van Marie een gesigneerde foto in theaterprogrammaboekje ontving. Zelf gaf hij haar een foto met daar achterop een boodschap. Het verhuur bureau was gezeteld in Londen.  


    Ter attentie van alerte chauffeur  en vriend George.
    George in zijn riante Limousine Minerva.

    In zomerdagen stond deze Coupé chauffeur Landaulette ter beschikking.



    En eveneens was er een gesloten coupe chauffeur.

    Op een van de achterzijden liet hij deze boodschap na.
    Beste Jullie Drie.
              Ik stuur u mijn zeer elegant flesje waarop ik sedert 19 dagen wachtte.
              Het is de garage die de foto's heeft doen maken om verzending naar het bureau van het
              agentschap waarvoor wij werken( te Londen)
              Een antwoord a.u.b. met uw nieuws.
               Goede dingen.
    Latere foto in de Vitrine van het verhuurbedrijf.

    24-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het echte Minerva nieuws !!!
    We leerden uit een voorgaand artikel over een Rallye gehouden in SPA 1933 dat Minervisten zich konden inschrijven via de Minerva agentschappen, en dat er van daar uit ook vertrokken werd richting SPA. We gingen op speurtocht en vonden dat één van deze agentschappen was gevestigd in Aalst. Behalve advertenties van de firma vonden we ook boeiende verhalen en gebeurtenissen, nu lang vergeten. Van ongevallen tot in 'Al Capone' stijl Bankovervallen en nog veel meer. 
    Hier en nu uitgespit en we weten zeker dat het de liefhebber meer dan bevallen zal. 

    Lees en geniet. 
    We beginnen met de rubriek Ongevallen, daar we een fantastische anekdote vonden niet ver hier vandaan gebeurd.  Daarna vervolgen we met Straffe verhalen en andere gebeurtenissen. Wordt vervolgt met nog meer nieuws.....  

    Vreeselijk ongeval in Januari 1912.  Minerva tegen Boom na klapband. 2 doden.

    Chauffeur van Baron Osy verongelukt. 1912.

    Minerva botst met paardengespan. 1914

    Chauffeur van de fabriek tegen boom 1914. 2 doden.

    Splinternieuwe Minerva tegen boom 1921 

    Vreeselijk ongeluk 1924.

    Minerva bots op Citroên 1931

    Verder in de rubriek sterke verhalen !
    Minerva van dokter gestolen ! 1912

    Stad  Antwerpen schenkt Slijk bij mooi weer !!! 1913

    Minerva in sluis gereden 1925.

    Bank overval met gestolen Minerva 1933

    Wie een Minerva wiel vindt in de buurt van Aalst kan het hier gaan terugbezorgen !

    Miss univers 1934  Lees vooral de commentaar achteraf van een Jounalist die blijkbaar niet erg tevreden was.



    Ondanks het hele gebeuren slechts enkele minuten duurde had de journalist het er toch moeilijk mee.

    Koninklijk bezoek. 1925

    En 1926

    voorlopig ten slotte; nog een artikel ivbm de rally te Spa 1933

    23-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva advertenties
    Uit de krant nog enkele advertenties, Met de vraag of er Aalstenaren zijn die hier beelden van hebben?
     Garage van Louis de Smet en R. Andries en S. Hoffmann. Gesitueerd jaren 20 en 30.

    1919


    Gezocht,  oude foto's van deze handelaar in Aalst. 







    Oproep om Belschische wagens te kopen.

    In dit artikel worden ook Andere Belgische merken aangeboden zoals SAVA, Metalurgique, Pipe en Imperia.

    Groote tentoonstelling 1932. 










     Economisch nieuws.....
    1926

    1927

    1934

    1939

    Minerva 1925 type AC.

    22-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Apendix
    Dit korte artikeltje toont nog enkele vondsten van Minerva familie foto's met dank aan leden van de Royal Veteran Car club. 


    Prachtige familiefoto van een grote Minerva Landaulette.

    Ook opgedoken uit een oude lade de Minerva Type AN ?

    En nog eentje die eigenlijk in het voorgaand artikel thuis hoorde Minerva op Tijgerjacht in India.........; 

    Deze komt dan weer uit een krantenartikel uit Valkenswaard, helaas niet de allerbeste kwaliteit.
    Hieronder nog een appendix voor voorgaand artikel ivbm de Rally in Spa 1933, welk nog een paar andere aspecten aan het licht brengt.  

    Hieronder enkele beelden van een Minerva Motor pre 1914 met kleppen.



    Minerva motorfiets V twin 1909. Australië

    En als laatste enkele Minerva's die onlangs een nieuwe eigenaar kregen, en waarvan we hopen ze te mogen ontmoeten.

    Minerva V twin 1912. 
    En hieronder een pracht en superzeldzame 8 cilinder landaulet Type AP, nu in een Belgische verzameling.

    19-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische dag Peer
    Wegens het succes van 2017  herhaalt de organisatie van Cars  & Coffee Peer deze dag op 21 juni.  Iedereen met een in België vervaardigd vehikel is welkom op deze themadag. Kent u iemand, bezorg hem dan deze uitnodiging. 



    18-01-2018 om 13:26 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld. Springuel



    Springuel.


    Via onze vriend  Lucien Hautvast, welke zich vlijtig bezigde bij voorgenoemde merken Vivinus en Pipe, kwamen we terecht bij ander Belgisch merk met ambitie en alure. Hij werd in 1910 geëngageerd door autobouwer Springuel, een merk dat in 1902 zijn levenslicht zag.

    Toen begon Jules, net afgestudeerd als ingenieur met het construeren van enkele prototypes automobielen voor eigen gebruik. Plaats van delict; Huy. Zijn zoektocht naar speciaalheid  viel in de smaak en onder druk van vrienden, pakte hij het groter aan. In 1907 kocht hij een oud fabriekspand om uit te breiden. Officieel onder de naam S.A. des Automobiles Springuel.


    De eerste wagen die uitkwam was een tourer die een snelheid van 80 km/h kon behalen, een flinke jongen in die tijd die aardig wat spektakel creëerde. Het merk werd bekend omwille van zijn prima kwaliteit.  Ze maakten gebruik van top materialen voor de motoren, en om de bedrijfszekerheid te garanderen hadden de wagens een dubbel ontstekings systeem. Er was geen plaats voor fragiele fragmenten. Wat betreft de vervaardiging van mechanische onderdelen, bijna alles werd met de hand en in eigen beheer gemaakt. Ludovicus Springuel, neef van Jules verteld ; De motor werd op een testbank geplaatst, draaide minimaal acht uur en werd vervolgens op een chassis gemonteerd. Een tester reedt enkele honderden kilometers, en noteerde al zijn opmerkingen. De motor werd vervolgens volledig gedemonteerd, gecontroleerd, opnieuw geassembleerd en uiteindelijk aan de klant geleverd, welke daarna een impuls van verrukking kon ervaren. Vooral de zeer soepele werking van de koppeling van Springuel werd voor die tijd als een 'bijna orgasme' ervaren.


     Het carrosseriewerk werd zoals destijds gebruikelijk, uitbesteed, maar wel onder toezicht en aanwijzingen van Jules die overal een vinger in de pap wilde hebben zonder zich te verbranden.  Men oogste felicitaties van de koning op het salon in Brussel van 1908, welke toen ook klant werd.

    Vanaf 1910 kwamen er meerde modellen om een keuze te kunnen maken uit 3 lengteÂ’s.

    In dat jaar trokken ze ook de succesvolle Lucien Hautvast aan om op essentieel sportief vlak  reclame te kunnen maken. Het was meteen in de roos, want ze wonnen de ‘Coupe de la MeuseÂ’ met de 16 pk.  Ook in dat jaar werden ze eerste in de Meeting dÂ’Oostende. In 1911 herhaalden ze het succes van de Coupe de la Meuse. Jules kon dus direct een mooi palmares  aan adelbrieven voorleggen.


      Er kwam ook een kopzijklepper 2,12 liter die vanaf 1912 vele successen kende in wedstrijden. Meegevoerd door de stroom, kon dit succes niet onopgemerkt voorbijgaan; Er volgde een samenwerking met Imperia. De merken hanteerden elk een eigen naam,  een dun laagje Springuel-ImperiaÂ’s werden geboren . Vanaf 1914 waren er 4 modellen ; 12/14 pk en 16/20 18/24 en 26/28 pk.  Jules toonde altijd interesse om te verbeteren, en ontwierp een vierde merk, de ‘AbadalÂ’. Deze was qua prestaties te vergelijken met de Hispano Suiza. Puur krachtvoer!

    Ook de coureur ‘Klinkhamers’ reed voor Springuel. Hij vestigde een record toen hij in Huy een helling van 8% trotseerde met een snelheid van 75km/h. Op de vlakke weg haalde hij een goed gerijpte 117,64 km/h.

    Datzelfde jaar schitterden ze ook weer in de voorgenoemde wedstrijden in de sportwagen categorie.  Derny deed het ook goed bij een betrouwbaarheids rit waarbij hij probleemloos een afstand van 756 kilometer aflegde aan een gemiddelde snelheid van 86 km/h in de Ardennen.

    Jules hield zijn geheimen angstvallig verborgen onder een luchtdicht afgesloten motorkap.

    Eén Springuel verhuisde naar Argentinië om deel te nemen aan een parcours van 1000 km door de woestenij van de Andes. Hij reed aan een gemiddelde snelheid van 70 km/h, inclusief een botsing met een paard, wat hem veel tijd koste om de wagen te herstellen. 

    Maar u raad het al, de wereld begon andersom te draaien toen de Duitsers letterlijk roet in het eten kwamen strooien. Tijdens de bezetting probeerden ze de geheimen van de succesvolle motoren te ontfrutselen; maar Jules weigerde ze prijs te geven, en werd prompt uit zijn eigen fabriek gesmeten. Machines en autoÂ’s verdwenen per trein richting oosten. Na de oorlog werden enkel nog enkele wagens geassembleerd met overgebleven- en vernieuwde onderdelen, maar de productie kwam nooit meer op gang. Ook al omwille van ziekte van Jules, welke  hieraan overleed in 1929.  Hij tekende wel nog enkele ontwerpen, maar moest genoegen nemen met de wetenschap dat tijdens de oorlog een Springuel de persoonlijke post van de Koning  verzekerde in een verbinding met Le Havre.  Een laatste heldendaad voor het merk. 

    Trofeeën en nalatenschappen worden tegenwoordig bewaard door familieleden en vrienden. Voornamelijk door Hervé Springuel, zoon van Ludovic, neef van Jules.

    Lang werd gedacht dat er geen overlevende Springuel's meer ronddwaalden op deze aardbol, en waarschijnlijk is dat ook zo. Men werk wel aan een replica.De stad Huy gaf in 1997 Beeldhouwer Jean-Marc Gaspard de opdracht een sculptuur te maken. Hij koos als culturele identiteit voor de gemeente de raceauto van Springuel, als eerbetoon aan de voormalige autoconstructeur. Hij vervaardigde het beeld volledig in aluminium om ook de kwaliteit van het merk te benadrukken. Een beetje Prozac voor uw ziel, te bewonderen op een rotonde te Huy.

    Weet je dus niet waarheen, deze tip als sociale ontmoetingsplaats. Maak eens een zoektochtje naar Huy en portreteer  een mooi aandenken met je oldtimer, mijmerend over de 'goede oude tijd'. Wat als ............


    Heb je  nog meer info over dit merk, we ontvangen dit steeds met plezier.






    Een eerste foto van de familie Springuel met een van de prototype's in 1904 !

    Een latere opname met 'Roi des Belges' carrosserie aan de oever van de maas 1907. 

    Zelfde plaats, betere foto. Bronnen over het jaartal spreken elkaar tegen. 

    Familie Springuel met een Coupe chauffeur  model. 1913 reeds in samenwerking met Imperia.

    Een Springuel gefotografeerd in Luxemburg. 

    Springuel tijdens 'Coupe de Meuse', bestuurd door Klinkhamers.  Men koos voor een 'Toerisme' model.
    Hieronder enkele Springuel coupe chauffeur modellen uit 1913. De 16 pk versie.







    Een open phaeton 16 pk

    En een sport torpedo. 

    Landaulette 

    Hieronder een Springuel  'Roi des Belges'in Kleur 


    Het Embleem van Springuel in 2 uitgave's.





    Cataloog van Springuel.

    11-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld. 2


    Advertentie van Springuel  uit een Vlaamse krant.



    Chassis met motor zoals die geleverd werd aan de carr
     Prijslijst van 4 verkrijgbare modellen. 12,16,
    18 en 28 PK
    Springuel eigen motoren in beeld.







    Springuel op de beurs van  1912.
    Sportieve prestaties

    Springuel meeting van Oostende 1910.

    Zeer mooie opname van dezelfde als voorgaande. Aan boord Jules Springuel himselve? 1910 Oostende

    Familie Springuel aan boord van één van de eerste Springuels pre 1907.

    Beker van coupe de la Meuse in datzelfde jaar, zelfde wagen.


    Springuel 12027  coupe de la meuse 1911 met Hautvast aan het stuur.

    Nog eentje 1911.

    Een tweede Springuel met nr 12028.

    Hier het hele  4 koppig Springuel Team in Oostende met La marche, Klinkhamers, Jules springuel en Hautvast. aan de startlijn
    Springuel 4881 1911 Oostende een 12 pk.

    10-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische spring in't veld.3


    1911 Oostende 12028

    Oostende Lamarche 12 pk









    Coupe Boulogne sur Mer 

    Springuel op criterium Spa 1913.





    Springuel 1914 coupe roth Argentinië

    Deze laatste is geen springuel maar Bignan, maar wel bestuurd door Jules Springuel 1924 in Spa, toen het Springuel avontuur beëindigd was.

    Lovend krantenartikel Vlaamse krant.
    Een Standbeeld opgericht 1997 te Huy, ter nagedachtenis van dit succesvolle merk.





    Er zijn Geen overlevende Springuel's bekend, ondank eerder bericht. 

    09-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (1)
    08-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alle indianen spelen met .........
    Alle indianen spelen met ................ Bananen,  Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen..................  Minerva's


    Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India.

    Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja.

    Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors.

    In dezelfde collectie deze uit 1914. 

    Concours in Delhi. 
    Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.

    Minerva 16009

    en 0082.
    Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg.

    En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs.

    Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie.

    Een futuristisch model van Armbruster.

    Minerva royal van koningshuis.

    Minerva Phaeton 1907.

    Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.


    We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.

    Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally.   Een enorm bedrag in 1933 !!!!!   We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt.  Graag nog meer van dit..........  wie heeft het liggen? 

    08-01-2018 om 13:27 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Just FAB; het wordt een Fabuleus jaar !!!
    Just FAB !

    Op de valreep kregen we nog enkele beelden van dit extreem zeldzame Belgische merk, waarvan bij ons weten geen overlevenden zijn gevonden. Wat wel overleefde is de fabrieksplaat die een jaar of 20 geleden door een lezer van dit blog van de fabrieksmuur werd geplukt. Hier als onvergetelijk erfgoedstuk aan de digitale muur  geplakt, zodanig iedereen kan meegenieten van onze rijke automobielgeschiedenis



    De Belgische driekleur verdedigd door FAB, met dank aan de eigenaar

    FAB aan het werk op het criterium van SPA 1912. Aan het stuur Coosemans. Hij won o.a. coupe de Liedekerke 1912.  In 1913 op 21 september nam hij deel aan de 'Coupe de Boulogne' met startnummer 9. Een tweede FAB was in geschreven met startnummer 20, bestuurd door Losci, en Jakke als reserve piloot. Mocht iemand hier beelden van hebben............ 

    Affiche van FAB 1913

    Een Zeldzame aanblik van een FAB limo 1912

    Deze toonden we al eerder, alsook beelden van een teruggevonden FAB, waarvan hieronder enkele schetsen.



    Bovenstaande tekeningen werden gemaakt aan de hand van deze vondst.

    We zijn nog steeds op zoek naar de toenmalige en/of huidige eigenaar van deze overblijfselen.  De radiator zou aan de garagemuur gehangen zijn, en blijkbaar zaten er ook nog carbuurlampen op.
    Dus deze warme oproep aan wie weet waar deze zich bevind, zich te melden. Alle tips welkom!

    03-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAB apendix


    Nog een FAB ontdekking, reclame in het Spaans voor 20/28 en 12/16 pk modellen.

    02-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva voor onder de kerstboom

    Voor degenen wiens Russisch niet zo goed ligt, hier eenzelfde reclame in het Duits. Kellner, ook Hofleverancier voor het Duitse Hof.
    Toch wel een ander afbeelding met geopende achterdeur om duidelijk de comfortabele 'noodzitplaatsen' te illustreren.

    Voor degenen bij wie het Duits ook al niet ligt, kleine vertaling, waarbij vooral nr 6 interessant is.
    Deze zegt: bij volle bezetting van de wagen zitten de Heren achter in de wagen, waardoor de dames niet gestoord worden door de rook van sigaren en sigaretten !
    1. Omdat de zitplaatsen tussen de assen liggen zijn schokken en trillingen minder voelbaar.
    2. Omdat de achterste zitbank voor de as ligt bespaart men op bandenslijtage.
    3.Men kan de chauffeur instructies geven zonder te moeten schreeuwen zoals vroeger.
    4.De achterin zittenden zijn eveneens beschermd door het voorste windscherm. 
    5.De achterste nood zitplaatsen (strapontins) zijn comfortabeler dan vroeger omdat ze breder en dieper zijn, en kunnen worden voorzien van armsteunen, waardoor men makkelijker kan omhoog komen.
    6. Heren kunnen  achteraan zitten om dames niet met sigaren en sigarettenrook te parfumeren.
    7.Als de noodzitplaatsen niet gebruikt worden, kunnen ze worden opgeklapt en is er ruimte voor 5 grote koffers.

    Hieronder een Minerva  Spitzkuhler voorzien van Zomer en Winter carrosserie van Kellner.

    22-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva voor onder de kerstboom
    Het is weer bijna zo ver. Einde van het jaar nadert en talloze zinvolle en zinloze dingen zullen weer onder de kerstboom liggen. Wij leggen er deze mooie Minerva vondsten onder, en hopen de gepaste liefhebber daarmee een mooi kado te doen. 
    Het is blijft wel verboden deze foto's en teksten te posten op sociale of andere media!
    Not allowed to copy photos and text !


    Dank zij ons contact in Rusland, hebben we enkele toch wel super mooie beelden van Minerva in dit werelddeel gekregen.
    Zoals deze bovenstaande in Siberië omstreeks 1914.
    Maar nog mooier deze hieronder van een zeldzame 'Spitzkuhler' Minerva 1914. Net een paar nieuwe reservebanden gaan 'kerst'shoppen.
    p.s. mogelijk is de motorfiets links een Sarolea.

    Gewoon om te vergelijken hieronder nog een foto die we al eerder toonden, 1914 Alpenfahrt.

    Voor de ongelovige Thomassen, een detailopname van de radiator met duidelijk het Minerva embleem.

    Hieronder dan een Russische reclame affiche van de Minerva 'Spitzkuhler' met een carrosserie van Kellner.

    Ook de onderstaande is eenzelfde model maar deze carros in van Papler in Keulen.



    Daar ons de pap in de mond gegeven werd, hier nog een Minerva met Papler carros.



    Dan nog enkel beelden van een Minerva die een officiële functie bekleede in het Oostblok., leuk te zien hoe de bagagekoffer ingewerkt werd.

    Dan nog een beeld van een dikke 8 cilinder die ooit in Oostenrijk dienst deed.

    Deze hierboven in een meer bekend beeld van het topmodel Minerva op het salon van Parijs 1931. Ook de 8 cillinders onder de kap, en een Amerikaans aandoende bumper.

    Gezien de palmbomen op de achtergrond is deze in meer warmere streek te situeren, of een of ander arboretum.

    Als bijna afsluiter, een Minerva lijkwagen met redelijk moderne opbouw.
    Niet de allerbeste foto, maar we zagen op de achtergrond toch nog net een Minerva piepen. Foto zou zijn uit 1921. Misschien een model NN.

    21-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.happy motoring




    20-12-2017 om 09:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Quest ?
    Van een Duitse lezer kregen we deze mooie opname uit Kongo omstreeks 1934 toegezonden. De vraag is ; is dit en Minerva, zo ja welk type/bouwjaar. Heeft voorwielremmen en links stuur dus  na 1927. Maar er zijn ook twijfels omwille van de hoek van de radiator.
    Alle suggesties welkom via gastenboek of opgegeven mailadres in de titel.


    Hieronder dan eentje die ook determinatie nodig heeft. Nederlandse inzending. Deze Minerva deed dienst als taxi bij het bedrijf Gramtax in Hardenberg.
    De wagen werd in gebruik genomen in 1933, maar is duidelijk een occasie van voor WO I.  
    Ook hier graag een type en bouwjaar op te plakken.

    Hieronder een inzending uit het Oostblok Niet 100% zeker of het om Minerva's gaat, wie het weet mag het zeggen. oplossing; het zijn 'White' vrachtwagens Rusisch leger. (Amerikaans)

    Een ander leger verhaal hieronder. De Nederlanders waren uitgerust met een peloton Motoren, maar zoals blijkt op de achtergrond ook Minerva.  De motorfietsen zijn van de merken  Douglas en Excelcior?

    Hieronder dan een beeld van eerder vermelde rally Amsterdam Parijs met een rondje op Zandvoort. De Minerva landaulette moet met zekerheid nog bestaan. Wie weet meer?
    Bekijk  https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_042344~historische-autorally-amsterdam-parijs-1898-1968-met-spijker-uit-1906~.html

    De andere deelnemende Minerva aan deze rit hieronder nog maar eens in beeld. We weten ondertussen wie de huidige eigenaar is.

    En voila, een opname van 2015.



    Hieronder gewoon een mooi beeld van de Minerva 'Aster' NN  1920 in een sportieve uitvoering.


    Als laatste enkele beelden van Minerva met een carros van Vesters & Neyrinck 1926, 1929 en 1931




    18-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs