Inhoud blog
  • Oud België en oude Belgen
  • 100 jaar later..... 5
  • Vakantie ontdekkingen
  • Willem Mengelberg's Minerva
  • Irisch coffee?
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    20-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva roots; Vivinus

    Verboden foto's over te nemen zonder toestemming!

    Vivinus, een andere Belg aan het hoofd van de Minerva stamboom.

    Onlangs struikelden we zowat over een echte oude Belg in de verzameling van een liefhebber van Belgisch historisch rollend erfgoed, en bij Bonhams werd er eentje onder de hamer gebracht en verkocht aan 65.000 euro. Reden genoeg om hem hier eens verder te belichten nu het buiten toch vochtige en donkere zonnestralen  miezert.

    Vivinus is een klein Brussels merk, opgericht door ene Alexis met dezelfde achternaam. Van origine een Fransman geboren in 1860 en in 1888 naar België uitgeweken. In 1896 knutselde hij een kleine stoommotor in, in een fiets, en vanaf toen ging de bal aan het rollen.  In 1899 ontmoet hij Graaf Jaques de Liedekerke, en samen vormden ze de Society of Workshops VIVINUS te Schaarbeek.

    De eerste VIVINUS die in 1899 in serie werd geproduceerd, was een kleine tweezitter die werd aangedreven door een eencilinder motor aan de voorzijde en gekoeld door lucht.
    Deze 3.5-pk auto, met een snelheid van 25 km / h, was een onmiddellijk succes dankzij de manoeuvreerbaarheid en lage prijs.

    In 1900 al, werd een 7 HP in productie genomen, die een topsnelheid van 56 km / h  behaalde.
    Het was toen een luchtgekoelde tweecilinder bestaande uit twee dwars op elkaar gemonteerde gekoppelde blokken, versnellingsbak met 2 versnellingen en riemaandrijving.Tussen 1899 en 1901 rolden 152 exemplaren uit de poorten van de fabriek.

    Vanaf 1901 begon VIVINUS met de ontwikkeling  van waterkoeling met een 9pk DE DION-motor  terwijl de riemoverbrenging plaats maakte voor een versnellingsbak.
    Van 1902 tot 1906 werd de viercilinder  15/18 pk, ook La Routière genoemd, geproduceerd. Van 1907 tot 1912 werden vier verschillende viercilindermodellen aangeboden: Type A 24/30 pk met 4156 cc cilinderinhoud, Type L 22/28 pk met 3742 cc capaciteit, Type N 20/24 pk met 3500 cc cilinderinhoud en Type O 12/14 pk met 2799 cc. 1910 was nog steeds het type P 10/12 pk met een verplaatsing van 1944 cc

     VIVINUS verwaarloosde de autosport niet, komt met een 2,8 liter racer, en neemt met enig succes deel aan de Liedekerke Cup van 1906, 1907 en 1909.

    Maar VIVINUS was ook geïnteresseerd in andere vormen van motoren voor de luchtvaart en de marine, een gebied waar deze motoren zeer werden gewaardeerd.
    Werd het bedrijf slachtoffer van te veel diversificatie van zijn activiteiten?
    De situatie van het bedrijf werd zo precair dat het in 1911 in liquidatie zou worden gebracht.
    De productie van auto's met 2 en 6 cilinders werd al in 1907 stopgezet en toen VIVINUS in 1912 alle activiteiten stopzette, omvatte het gamma auto's enkel vier 4-cilindermodellen van 10/12 pk, 16/20 pk en 24/30 pk.

    Het was de Belgian Automobile Factory (FAB) die de installaties overnam in 1912, terwijl Alexis VIVINUS, na een korte vertegenwoordiging in België van het Franse merk CLEMENT-BAYARD, wordt ingehuurd door MINERVA in Antwerpen, waar hij er de 40 pk  ontwikkeld als hoofd ingenieur. Voila, daarmee zijn we er.

    Het merk was erg geliefd in Scandinavië, en men kan dan ook enkele zelden overgebleven exemplaren vinden in musea in Denemarken, Zweden en Noorwegen. In België staat er een 7pk in het museum Mahy the Leuze, en in Frankrijk is er ook nog een exemplaar te bewonderen.  In totaal zijn er slechts een dozijn overlevenden. Mocht je er ooit een ontmoeten met deze wetenschap, weet dan dat het een unieke gelegenheid is. Voor zo ver wij weten is er geen enkele FAB bekend.

    Leopold II was eigenaar van een 4 zits Vivinus met gewoven ‘wicker’ carosserie, en  Etore Bugatti  werd door het autovirus geïnfecteerd toen hij een ritje mocht maken in een Vivinus.

    Wie nog meer weet over dit kleine maar fijne merk,of foto’s heeft, wordt vriendelijk uitgenodigt het met ons te delen. Alvast dank.



    Deze 1900 Vivinus welke we niet zo lang geleden ontdekten was aanleiding tot dit artikel.


    Dit exemplaar werd vorige week bij Bonhams geveild aan 65000 euro (afgerond)


    Een beeld van de tijd toen deze voertuigen nog nieuw waren

    Een Vivinus die dienst deed in Amsterdam bij de familie Wurbain. 3PK voiturette

    Wie een zich een Vivinus kon permitteren, was goed gezien bij het vrouwvolk.

    Deze Vivinus tukkerde rond in het Brusselse. Gerard Leon aan het stuur. 







    Deze Vivinus is te bewonderen in een Zweeds Museum.



    De heer Lucien Hautvast in 1905 op een Vivinus 'tourisme'

    Lucien met zijn mechanicien op de Vivinus 'course' 1906 coupe de Liedekerke.

    Een Vivinus 'de dietrich' met investeerder Baron de Dietrich aan het stuur.

    Nog een Vivinus 'course' 4 cilinder al in 1902 met Henri Langlois van Ophem aan het stuur.

    Geen denderende opname, maar hier zien we niemand minder dan Etore Bugatti terwijl hij het auto virus opneemt aan het stuur van een Vivinus onder licentie van de Dietrich. foto van Bugatti trust UK.

    Ook onder licentie werd de 'new Orleans' geproduceert in de UK.

    20-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    19-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Nog een 'new Orleans' 

    Een groter exemplaar van New Orelans Vivinus



    Deelname van een George Richard 'vivinus' in de jaren 50 bij PAC.

    George richard Vivinus



    Een vroege Vivinus onder eigen naam in Denmarken.

    Krantenartikel van de vondst van deze voiturette.





    Ook deze Vivinus staat in een Deens Museum.

    Een 'de Dietrich' Vivinus in een frans Museum

    Foto van deze zelfde Vivinus met Baron de Dietrich 









    19-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Een Nederlandse 'de Dietrich Vivinus'



    Ook nog na het verdwijnen van het merk in 1914 met Theodore Pilette aan het stuur.

    christiaansens in 1905 





















    Vivinus was een erg gegeerd merk in Scandinavië. Foto met 3 vivinusen met verschillende opbouw.

    Ook hier 2 Vivinusen in aktie rijschool!

    Vivinus als Bakkerwagen Antwerpen.

    Een van de laatste Vivinussen.

    18-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Rechts een Vivinus 

    Vivinus , de eerste auto ingeschreven in het Nederlandse roosendal

    Vivinus in Zweden K34

    Het vooraanzicht van K34, en een andere Vivinus MZ1

    Ook in scandinavië 













    nog even terug komen op de 'roosendaal' vivinus, hieronder de verkoopsreclame van deze 18pk, en daaronder nog eens met chauffeur.



    De Roosendaal Vivinus





    Vivinus dealer Zweden.

    Mooie pheaton Vivinus 1910

    17-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus




    2 vivinusen

    Een Nederlandse Dealer  'De wit'





    Een fraai motorblok van Vivinus

    Voor een auto uit 1903, ziet deze er al zeer vooruitstrevend uit.







    Vivinus was erg in trek in de vliegtuigbouw.

    Nog een Link Met Minerva..Moore Brabazon. Zoals ook de Minerva 'circuit des Ardennes gedoopt werd.



    En ten slotte een zeeeeeeeeeeeeeeeeeer zeldzame foto van een FAB, De Vivinus na 1912.

    We kijken uit naar nog meer Vivinus materiaal, dus niet aarzelen deze door te sturen................ alvast dank.

    16-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva roots vivinus


    Om een zeer zeldzame overgebleven Vivinus te bezichtigen moet je al helemaal naar Noorwegen..............

    Of dit exemplaar iets dichterbij in de Collectie Mahy te Leuze. Dit is Vivinus nr 6



    Deze ' de Dietrich' Vivinus was persoonlijke eigendom van Baron de Dietirch, waarin ook ooit Etore Bugatti gezeten was.

    Een mooi beeld op de aan elkaar gekoppelde motoren de dion om alzo een 2 cilinder te verkrijgen.

    Ooit stond de Vivinus nr 6 in Houthalen, Museum Mahy.

    15-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische Elgé

    Elgé

     

    Op 30/12/2012, we zijn ondertussen weer  5 jaar zachtjes verder gerold,  brachten we hier het verhaal  van een extreem zeldzame vondst; een Belgische Elgé.  Niet echt een spectaculaire creatie, maar we kunnen leven met gewone gewoonheid. (zie bericht 30/12/2012)

    We wisten dat men deze wagen gerestaureerd wilde hebben voor het evenement ‘Circuit des Ardennes’ van dit jaar, maar daarin is men wellicht niet geslaagd, hoewel de werken sterk gevorderd waren.  Een evolutionaire stap vooruit is gezet, want we vonden enkele beelden en ook een video van de draaiende motor van Chapuis Dornier waarmee deze cyclecar is uitgerust. Zou perfect passen in het kader van de momenteel lopende beurs in Brussel, voor degenen die willen gaan navelstaren.

      Lees dus nog eens het verhaal in onze archieven, en bewonder het werk van de nazaten van de originele bouwer, familie Lambin. Weer een stukje fragiel erfgoed gered van een bijna gewisse ondergang.



    De Elgé nadat hij uit zijn schuilplaats naar de plaats van restauratie gebracht werd, ontdaan van een paar kilo's duivenmest.

    Immer nog met zijn laatste nummerplaat uit de jaren 60.

    Een beetje overzichtelijker dan in de schuur waar hij onder een hoop junk en vuil 30 jaar moest verblijven.

    Momenteel ziet het achterkantje er zo uit. Blinkt als een spiegel.

    De triestige aanblik van een verwaarloosd motortje.............

    welk er met de nodige hand der liefde nu zo uit ziet.

    Hetzelfde voor het instrumentenbord.   Voor..............

    en Na

    Wieldopjes mooi opgeblonken zodat de merknaam weer fier in de openbaarheid kan treden.

    Voila, en dan hier het geheel................. hopelijk komen we hem binnenkort tegen.

    14-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.news on the Henry Ford Minerva
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Onlangs ontvangen, Kleurfoto van de Henry Ford Minerva begin jaren 80.
    Zie meer in de artikels ; 7/9/ 2017 en 6/9/ 2017 en 27/8/2017




    12-11-2017 om 09:03 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reactie op bericht coupé chauffeur.
    Als reactie op onze rubriek 'Minerva coupé chauffeur kregen we deze mooie foto uit Frankrijk.
    We moeten echter wel vast stellen dat de eigenaar het embleem van een Packard op deze Minerva plaatste.
    Moeten we dit zien als een eerbetoon aan de Belgische Rolls Royce of als een belediging? 
    U mag kiezen, wij gaan voor het eerste. 
    Foto uit 1927, met natuurlijk onze dank aan de inzender.




    09-11-2017 om 20:13 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva 1906
    Speciaal bericht,
    foto ingezonden door een Lezer. 
    Achiles Zephirinus Bekaert op zijn Minerva 1906 te Nevele
    Mooi, en hartelijk dank aan de inzender. 
    Daarnaast 2 foto's van het grootste broertje, Minerva 6 cilinder 1906.
    en tenslotte een beeld van het Minerva equipe 1904 van circuit des Ardennes,  hoewel we daar onze twijfels over hebben.

    Nogmaals, het is verboden foto's over te nemen, te publiceren op sociale media en andere !
    U mag wel naar dit blog verwijzen.
     Forbidden to take photos and post to social media or others !
    You can refer to this blog.


    De trotse Achil op zijn fonkelnieuwe Minerva.

    Ook deze Minerva liep in 1906 uit de fabriek. De grootste tot dan toe gebouwde Minerva met een 6 cilinder.

    Mogelijk dezelfde auto als hierboven.

    Volgens het opschrift zou dit het Minerva team circuit des Ardennes 1904 zijn?  Wie weet meer?

    08-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva coupé Chauffeur
    Zoals gemeld in de voorgaande Rubriek, waren en veel Minerva's die zelf model stonden. 
    We beginnen met Minerva's van het model coupé chauffeur waarbij de eigenaar meestal niet zelf achter het stuur zat.
    Om duidelijk te maken dat ze in een andere klasse zaten dan hun bedienden, kregen deze een apart afgescheiden werkruimte. 
    Pas na WO II raakte dit verschijnsel in onbruik. 


    Minerva type SS uit 1910.

    Minerva type 24 pk 1907. Deze had zijlingse rolgordijnen

    Minerva uit 1911 met Henri Lafitte carrosserie.

    Deze foto gezien op een Antwerpse beurs. Helaas gegevens niet duidelijk.

    Nog een 26 pk Minerva omstreeks 1912

    Fabrieksfoto Minerva D' Ieteren

    Nog een D'Ieteren 1915

    Minerva voorzien van een Engelse carros. Offord & Sons begin jaren 20, en een exemplaar van dezelfde carrossier later.

    Belgische makelij D'Ieteren

    Een type TT 1915 door D'ieteren

    Amerikaanse boddy halverwege jaren 20

    Deze is ook een Amerikaanse versie van Rolston.

    Dezelfde wagen ander perspectief.

    Minerva 1923 door D'Ieteren

    Ook dit is een creatie van D'Ieteren.

    Nog een D'Ieteren 

    Zonder gegevens

    Type O 1921 gebouwd voor Marylin Miler

    02-11-2017 om 15:03 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva coupé Chauffeur vervolg
    Vervolg Minerva coupé chauffeur tot in de jaren 30.



    Minerva met Vandenplas boddy

    Minerva 1929 van Ostruck type AM



    Minerva 'imperial' D'Ieteren 







    Imperial D'Ieteren







    40 pk 1934









    01-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva oude foto's
    De Herfstmaanden zijn weer aangebroken, waardoor de auto's weer op stal staan en er een beetje tijd is om weer in de archieven en onder de wagens te duiken. 
    Afgelopen paar weken zijn er weer enkele mooie beelden van Minerva producten in de digitale brievenbus beland, en zoals u het van ons gewoon bent delen we ze hier met u. Gratis en voor niks, met enkel de vraag ze niet te produceren op sociale media, vermits we daar niet altijd de toestemming hebben.  (dus geen Facebook, Pinterest, en aanverwanten.) U mag altijd wel verwijzen naar dit blog. En natuurlijk, mocht u zelf nog foto's hebben liggen van Minerva of andere Belgische merken, we zien ze graag verschijnen.

    We beginnen met enkele motorfietsen........




    Een meer dan mooie opname van bij onze noorderburen. Minerva clip on omstreeks 1901/2

    Ook deze foto is gemaakt met een kwaliteits camera.

    Een  nog jonge Olieslagers?






















    En nog enkele automobielen.
    Antwerpse verkeersagent

    Wat een drukte !



    Effe naar de Bakker.

    30-10-2017 om 12:22 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    29-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva oude foto's vervolg


    Foto toegezonden door een lezer die hierdoor besmet werd, en besloot zelf Minervist te worden. 





    Deze foto ontvingen we vanuit Australië van Gregg. Op de treeplank staat de man die 2de eigenaar werd van deze Minerva, en hem vorig jaar op 82 jarige leeftijd verkocht aan Gregg.

    Nog steeds in zijn oude glorie, met toepasselijk schaap op de radiator.

    Gregg, samen met Bill Sides, welke enkele maanden geleden nog op toer was in Europa, en ons met zijn bezoek en kennis verraste. 

    De motor werd zuiver gemaakt, nagekeken en voorzien van nieuwe segmenten, en hopla, weer klaar voor de volgende 80jaar.



    Terug onderweg naar de toekomst............

    Verder nog wat foto's van een 1913 Minerva welke via Spanje en Amerika weer in België belande, en deelnam aan o.a. de laatste Groote rally.





    Hier in actie afgelopen Augustus. 



    Ook niet bij de deur, deze Minerva, eigendom van een Maharadja in India. 

    We hebben nog honderden foto's van Minerva's welke op zich als fotomodel dienden. We zullen deze in de nabije toekomst publiceren, maar ook andere Belgische merken zullen aan bod komen.



    Een van de latere modellen van Minerva. 

    29-10-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t is weer voorbij die mooie ................
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    't is weer voorbij die mooie zomer, en meteen ook de kans om samen te troepen met Auto's, motoren van Belgische Bodem.
    Dit was het thema op Cars & Coffee Peer, de voorlaatste aflevering van 2017. Eerder uitgesteld omwille van slecht weer.
    Het is alweer enkele uurtjes vroeger dat het licht begint te dimmen, en een aantal liefhebbers die zich voor de eerste aflevering hadden aangemeld moesten daarom verstek geven.? Toch kwamen 5 Minerva's opdagen en minstens het dubbele Minerva eigenaars, geen slecht resultaat, en daarnaast nog wat Motoren en brommers van de meest bekende merken.  Minerva's waren van 5 verschillende type's, de AC, AG, AH, XX en NN.

    Ze hadden het alleszins naar hun zin, en als het volgend jaar een beetje meezit, zal het met zekerheid enkel toenemen.
    Het was een mooie ontmoeting met slechts één nadeel........ het was te kort.
    Derhalve geen tijd gehad om zelf foto's te nemen en hiermee dus gestolen van hun Facebookpagina. Ze zullen het wel vergeven.


    Minerva Type AC.

    Type AG

    Type XX

    Type AH

    XX

    Type NN

     AG







    22-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva saouchik en meer.........
    Het is alweer meer dan twee jaar geleden ( 13 en 14/1/2014) dat we hier verslag uitbrachten van de Minerva Saouchik, die na een ongeval terug op eigen bodem en wielen belande en gerestaureerd werd. (hij viel van een trailer, ondersteboven in een ravijn) Recent ontvingen we nieuwe 'oude' foto's van dit unieke voertuig, welke zelfs de huidige eigenaar nog niet allemaal gezien had. Wij delen ze hier met veel plezier.
    Er werd aangenomen dat dit de enige Minerva is welke van een carrosserie van Saouchik voorzien werd, maar we vonden nog anderen. Wel mogelijk dat deze niet meer bestaan.

    Ook nog ander Minerva vondsten passeerden onze revue, en we mogen ze weeral toevoegen aan ons ondertussen welgevuld fotoalbum.
    Dit zijn beelden van motoren, royal Minerva's, en andere rubrieken die hier eerder verschenen.

    Gelieve geen foto's over te nemen, te publiceren of te plaatsen op o.a. sociale media zonder toestemming ! 



    General Coxey  met zijn Minerva voor het Witte huis.

    Een zeldzame foto van de Generaal met zijn echtgenote Ruth en Minerva.

    Een Saouchik  Minerva tijdens een Parade

    De wagen werd meermaals ingezet voor zulke gelegenheden. Mademoiselle Annie ? (zie hieronder)

    Zeer modern in die tijd ws het volledig wegklapbare dak, hoewel we er een kennen uit 1920 die ook reeds deze optie had.

    Naar onze bescheiden mening is dit toch een 2de Saouchik exemplaar.   Nml het reservewiel staat verder naar voor, en de belijning vanaf de voor ruit naar reservewiel is niet aanwezig op de andere foto's. Voorbumper en achterbumper zijn 3 delig, die van Coxey 2 delig.  Mademoislee Anny vinden we  niet terug in de stamboom van het Maybel boll verhaal. Bleef deze 2de Minerva in Europa?



    Eentje zonder de wieldeksels

    Tenslotte nog eentje in kleur. Ook zonder de wieldoppen en witgerande banden.
    Hieronder nog enkel 'ontwerpen' van Saouchik voor Minerva





    Onderstaande foto kan verwezen worden naar onze eerdere rubriek 'Minerva royals', koningin Elizabeth met op de achtergrond haar koninklijke Minerva.




     Een heel bijzonder foto ons toegestuurd vanuit Genk, waar koning of toenmalig Prins Leopold op bezoek ging. De man rechts waarschijnlijk de burgemeester.... Wie kent hem?

    Nog een hele mooie opname uit Remouchamps. 

    Enkele dames met hond. Duidelijk een Amerikaanse versie.

    Een Minerva welke momenteel verblijft in een Eindhovense verzameling tijdens een parade in de jaren 50.

    16-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minerva extention
    Voor de liefhebbers van de 2 wielige Minerva's ook enkele pareltjes.


    Een vroege 'Clip on'  netjes tegen een muur geparkeerd. Standaart was er nog niet bij Minerva

    Iets modernere versie met reeds in het frame ingebouwde motor. Circa 1904.........

    Prachtige familie foto.....

    Een mooie 'round' tank waar veel liefhebbers en verzamelaars van dromen.

    Ook als 2 cilinder verkrijgbaar.

    3 op een rij;

    Nog een familiefoto, opvallende carrosserie met ovaal achtervenster.

    En nog eentje met het huisdier in de belangstelling.





    Uit een famillie album.  Eigenaar wil graag weten welk type en bouwjaar deze is.

    Eigenaar en chauffeur.




    Nog een ontwerp van Saouchik .


    Zeer mooie opname van een Minerva met verkeerde radiatorstop.

    Deze gasten bouwden hun eigen wagen op basis van een Minerva. Ze vervingen zelfs de radiator.

    15-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva nieuws.........(.)
    Soms is het moeilijk om minder goed nieuws te brengen.
    Geert Decoopman overleed onverwacht een week na zijn deelname aan de Groote Minerva Rally op 4 september 2017.
    We hadden hem net leren kennen, en gehoopt dit avontuur te kunnen verderzetten.

    Gisteren ontvingen we vanuit Amerika een foto van deze Minerva, ooit eigendom van Henri Ford, toen deze zich nog in het Henro Ford museum bevond, waaraan hij ooit geschonken werd. Het zou Geert zeker verheugd hebben.


    Ook uit Amerika kregen we nog originele beelden van de ' Hawkeye-Carini' Minerva uit de tijd dat deze nog nieuw was.


    Geert Decoopman hier nog aanwezig op de Groote Minerva Rally te Antwerpen. We zullen dit beeld missen.
    Verboden foto's over te nemen zonder toestemming!

    Deze foto werd deze week aan ons verzonden vanuit Amerika. Dezelfde Minerva als hierboven in de jaren 50, Ford museum.
    Aan de vorm van de banden kan men opmaken dat hij toen reeds geruime tijd stil stond.
    Hieronder enkele gegevens vemeld bij deze wagen.





    Ook nog uit Amerika deze 2 onderstaande foto's van de 'Carini Hawkeye' Minerva welke op 18 augustus geveild werd voor 411.550 euro.
    Hij stond 40 jaar stil. Op deze foto's zonder wieldeksels.
    Zonder veilingskosten en BTW.







    De ontwerptekeningen van Hibbart & Darin. Hier heeft hij ook een andere mascotte.
    Volgens Carini en anderen was dat een éénmalig ontwerp, maar deze foto bewijst dat dit niet helemaal juist is, of dit is tenminste een zeer gelijkende carrosserie. 

    07-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henry buys Minerva
    Op de kop getikt krantenartikel uit oktober 1912  waar men te kennen geeft dat Henry een Minerva aangekocht heeft voor persoonlijk gebruik.
    Verboden foto's over te nemen zonder toestemming !





    06-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rally Du Hain
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rally du hain, de 42ste

     

    Stoute schoenen en omhooggetrokken sokken waren niet nodig om ons naar de 42ste uitgave van dit festijn van de RVCCB te begeven. Nadat het donker alles bedekt had, ging het bijna op automatische piloot, cruise control ingeschakeld richting centrum. Het moet wel een soort magnetisme zijn dat aan de gevoelige zone wriemelt. Zo dachten ook de 35 equipes die deelnamen erover. We zijn de tel ondertussen kwijt, maar het is iedere keer de moeite, om niet te zeggen; verplichte kost.  Na een gemoedelijk ontbijt en kennisgeving van de deelnemers volgde de creatie van het spektakel. De lucht van  benzine en koppelingen ging rechtstreeks de aderen in.  We gingen de contoeren schetsen van schitterende landschappen ten zuidwesten van de hoofdstad. Iedere keer weer vragen we ons af…… Hoe ziften ze in godsnaam deze wegen er uit. We beseffen maar weer eens hoe mooi en schilderachtig ons kleine landje is. Een simpel geval van schoonheid waarin je steeds in 1ste klasse reist.

      Onder de deelnemende voertuigen een hele reeks bekende gezichten, maar we mochten ons ook weer voeden en laven aan enkele nieuwigheden. Een pracht van een Amilcaretje, in schuurvondst staat, en een Ballot welke voor het eerst op straat kwam na jarenlang in een collectie te hebben gestaan. Het aanblik van een sublieme  Alfa Romeo, aantal Bugatti’s  blijft weer op de netvliezen plakken.  Voor iedereen was er wat wils, variatie is een immer belangrijk, pittig kruid. Bovenal is het de groep mensen waartussen we ons zeer welkom geheten voelen die het geheel afmaakt. Geen houterig gedoe of afgunst. Bezit is mooi, maar herinneringen zijn meer waard. Hier ontstaan de verhalen die zich als een olievlek in onze geheugens verspreiden. Dik 130 kilometertjes af te leggen, en geen enkele daarvan die verveelt. De baarmoeder van het onbekende, nodigde ons uit om hier een reflectie van weer te geven. Kijk en geniet mee.


    wordt vervolgt.........

    Foto’s Jaak Jacobs.



    Een Belgische FN

    Deelnemers werden opgewacht voor inschrijving en een ontbijt.



    Overzicht startpeleton

    De poppetjes in de ogen begonnen reeds te dansen.

    Amilcar dans son jus

    Ballot voor het eerst op een rally.

    De nodige moed inspreken........

    Verhalen uitwisselen......

    En van start............ Alfa Romeo

    Ze lieten al snel hun achterkant zien.

    Als palingen in het Waalse groen.

    Equipe Amilcar.

    Overstekend wild, waar zie je dat nog ?

    Ondanks het zonnetje toch nog het kapje omhoog.

    Maar dat gold niet voor iedereen.

    De champagne stond koud........

    Even als de hapjes.

    03-09-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter
  • Oude klepper parade

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!