We gaan het
jaar royaal afsluiten met beelden onze Royals, welke, zei het in alle stilte,
ook oog hadden voor mooie mobielen. Dat vanaf het eerst uur. Vooral Albert I
en zoon konden er wat van. Albert was op dat gebied ook een kieteltje
chauvinistisch. Hij voorzag het hof van Belgische wagens zoals Exelcior, Pipe,
Sava, Germain, FN maar vooral veel MinervaÂ’s.
We doken
heel heel diep in de geschiedenis en vonden heel wat schatten. Hoewel we ervan
zijn overtuigd dat er nog veel meer moet zijn, en sporadisch komt er al eens
wat vanzelf bovendrijven. Dus nogmaals een warme oproep, nog iets liggen van
Belgische auto en motor industrie, deel het met ons. Het is echt geen taaie
klus.
Jammer dat
we van de fotografen uit die tijd niet kunnen beweren dat ze techniek bijzonder
genegen waren. Blijkbaar hadden die geen enkele affectie met vervoersmiddelen,
want beelden zijn karig, en als ze er al zijn, dan dikwijls met de focus op de
voor ons verkeerde plaats. Maar toch, de beelden die er dan wel zijn, tja die
zijn er Â…Â…Â…Â….en wij proberen ze in spannende cinema te gieten en enkele
mysteries te ontsluiten.
Kijk en
geniet mee. We beginnen met ons te laven aan een laatste reeks Minervitus
gevallen; Minervitus Royalus en Ed-war-dianus. Deze laatste met de nadruk op ‘WAR’
. De andere merken komen later aan bod, variatie is immers een belangrijk
levenskruid.
Het koninklijk konvooi brengt een bezoek aan de overblijfselen van Ieper.
Een tekening welke waarschijnlijk gemaakt is aan de hand van een foto, nog voor het uitbreken van WOI 1912.
Zoals gezegd, de fotograaf had geen enkel oog voor de voertuigen. wel voor ons. U bent nu (aan)geschoten.
Een Minerva welke tijdens WOI als ambulance werd ingericht. Wat een luxe ! Altijd nog beter dan lopen.
Vele wagens werden tot ambulance omgebouwd.
Een van deze ambulances is nog te zien in de collectie Mahy.
Albert brengt een bezoek aan een hospitaalkamp van het rode kruis. Zelf ariveerde hij in een Excelcior, zijn echtgenote Elizabeth in een Germain, en het gevolg per Minerva's. Wapen van het paleis op de deur.
Hier nog net te zien in de linkerhoek.
Hij wisselde regelmatig van voertuig. Hier laat hij zich vervoeren in een coupe chauffeur Minerva. Ook Elizabeth zat achterin.
Weeral enkel het snuitje.
Hier iets beter in beeld tijdens een intocht in Brussel.
Soms werden de wagens tijdens defilee's met bloemstukken belegd.
Na de oorlog bracht Albert een bezoek aan het graf van de onbekende soldaat aan de congreskolom.
Maar ook zoonlief Leopold kwam nu al in actie.
Albert nogmaals, maar dit is waarschijnlijk een excelcior. Bezoek aan de universiteit van Leuven.
Koninklijke Minerva's tijdens een Parade in Brussel.
De chauffeur mag ook eens in de kijker gezet worden.
Minerva tijdens een bezoek aan de kazernes van Leopoldsburg. De volgwagen waarschijnlijk een FN.
Ook hier vergat de fotograaf dat de toekomst ook interesse zou hebben in de auto achter de man.
Hier samen op de foto, een Excelcior en een Minerva..............
langs de achterkant moeilijk te determineren, maar wie weet duiken er nog een beelden op van een wagen met nummerplaat 66631.
En ook hier. Albert bracht een bezoek aan een technische school in Winterslag.
Af en toe gingen de wagens in onderhoud. Hier een zeldzame foto daarvan. Albert kwam persoonlijk toezien op de gang van zaken.
nummerplaat 25181?
Een van de heel zeldzame foto's waar de minervavloot helemaal in beeld kwam. 5 Minerva's tijdens een bezoek aan de gevangenis van Namen. Een Minerva tijdens het binnenrijden van ...
Albert en Leopold samen bij het inhuldigen van een gedenkplaat te Veurne.
Aankomst van Astrid luchthaven evere.
Leopold en Astrid Evere
Op deze kan je de auto beter herkennen. Minerva.
Albert bezocht de scheepswerf teTemse voor de doop van een schip. Het gevolg telde 5 Minerva's. 10108
Minerva 15839 met aan boord waarschijnlijk de koningin. Albert, echtgenote en kinderen reden nooit samen.
En er was ook nog 10106
Leopold bezocht traditiegetrouw het autosalon Brussel. Hij had ook voor Minerva, Excelcior, maar ook Bugatti, en Alfa Romeo konden hem bekoren. Het Belgische koningshuis was 1 van de bezitters van een Bugatti Royalle.
Mijn favoriet deze opname van Leopold tijdens een bezoek aan de 24h van Spa, bij een Minerva.
Hier met een Minerva aan een scheepswerf van Hoboken.
Een mooie opname van een Minerva tijdens een parade ter ere van oudstijders. WO I
Deze Mineva behoorde toe aan een magistraat van arondisement Tongeren.
Minervette/Minerva van Baron Cyriel Buyse
Uit de categorie 'oudste' Minervette in Nieuw Zeeland Ook deze een Minervette in New Zeeland
Deze foto, of een deel daarvan stond reeds in een eerdere rubriek. Nu hier in zijn geheel.
Het opschrift zegt het zelf, een Souvenir uit Ieper. let op de dubbele achterwielen van de eerste auto. Pracht van een Minerva met waarschijnlijk amerikaanse boddy.
Hier piepte nog even een Minerva mee naar de stoet.
Minerva uit Noorwegen.
Als dit geen mooie is? Dan hier een chauffeur die op zijn Baasje staat te wachten.
Nog eens AXV 18
in 1930 waren de wieldoppen weer uit de mode.
Franse Minerva waarvan de glaasjes reeds uit de spatbordlampjes verdwenen waren anno jaren 50.
Nog een leuk beeld van een Minerva vrachtwagen uit het Turnhoutse.
En den deze met Franse belettering
We publiceerden al vele foto's van de Brabazon, maar deze hadden we nog niet eerder gezien. Circuit des ardennes
En ook dit racegevaarte op het eiland Man.
Dit is dan een amerikaanse versie.
Eentje uit een werkplaats.
En nog een verloren gelopen beeld van Leopold III (prins) bij een bezoek aan het Erasmushuis te Anderlecht.
Eerder toonden we een foto van Jan Olieslagers actief in de vliegerij. Hier zie je zijn Minerva langs de achterkant. Vliegveld Kiewit waar tegenwoordig Pukkelpop gehouden word. Ook nog een mooie uit een oude doos. De gigantische Minerva 8 cilinder. iets om trots op te zijn toen en ook nog vandaag.
Een Minervette die verdwaalde in UK. Nummerbord K 222
Deze dan is weer genomen in de Vlaanders. 46479.......... Wie weet bestaat hij nog.
En nog een ontsnapte foto uit de reeks Minervitis Royalitis. Bezoek van het hof aan Veurne.
Een snapshot op de beurs van Parijs 1931. Minerva kreeg een plekje naast Rolls Royce.
En dan deze schitterende die eigenlijk in de rubriek Ed - WAR - dian hoorde te staan.
Ook een ontsnapte foto uit de rubriek 'In de fabriek' En dan nog enkel motoren. In het midden een Minerva, rechts is een Rex, de andere twee onbekend. Wie het weet mag het vingertje opsteken.
Dit is ook een hele mooie, met een FN 4 cilinder op de voorgrond.
Hier dan een zeer mooie uit een vroege Minerva motorfiets werkplaats, of was het in de fabriek zelf?
Een close Up....
Een van de vroegste Minerva modellen. 'clip on' motorblok
Net zoals deze.
En deze hele leuke met aanhangwagen ergens in het Verre Azië.
Het kon ook met rieten zijspanstoel.
Hier eentje in een sportieve uitvoering.
Zoals Jan Olieslagers ze prefereerde.
Dit is een zeer bekende foto van de 'clip on',
tenslotte de melding dat een volgende reeks zal gaan over wagens die puur zelf model stonden voor de foto. Deze als voorbeeld, we hebben er honderden van, dus Blijven inloggen....
En als afsluiter voor 2016 een warme oproep om informatie over deze Minerva............ Wie weet er meer van? Meer oude foto's?
Ho knows more about this Minerva ? Apreciate all info.
Het vorige bericht in verband met het Minervitis virus zette niet aan tot genezing doch in de richting van een verdere vertakking.
Minervitis Feminalis,, Minervitis habitus en Minervitis extremis
Wat is er mooier dan Minerva's aan te treffen in hun natuurlijke habitat en in het bijzijn van vrouwelijke schonen en in het simpele straatbeeld.
Wij zijn in ieder geval fan, en doken onderstaande voorbeelden op. Kijk en geniet mee.
Overduidelijk een vroeg geval van Minervitis feminalus. Zie ook vervolg 2 voor volledige wagen in beeld. Model K 6 cilinder? Belgische jonge deernes in hun cabrio.
Virus verspreid tot in de U.S.A.
Marlène de Dietirch zat liever voorin.
Tres elegant n'est pas?
We gaan verder met Minervitis Extremus gevallen. Jong geleerd is oud gedaan. De scouts reden 1935 per Minerva...........
Je zou voor minder lid worden.
Als daar maar geen brokken van komen zoals hier te Bouillon Luxemburg. De Godfried stond er bij en keer er naar.
Heel wat volk kwam opdagen op dit spektakel bij te wonen. Hoe de chauffeur er van afgekomen is, is niet bekend. Hij had in ieder geval een natte broek. Zie ook laatste foto vervolg 2, daar rijd deze wagen nog lustig over de brug.
Ook hier was alle hulp welkom.
Dan maar de boot op en verre oorden opzoeken.
Op Safari doorheen het hoge noorden
Of het verre oosten. Dit kiekje werd genomen in Bombay. dit is een uitvergroting uit onderstaande foto.
Tja, en ook in duitsland was de wagen niet onbekend. Wellicht vergisten de mannen zich bij het lezen van het opschirft SS. ' Sans soupappes'
Dit is een hele speciale. Koning Albert van België begaf zich op zijn laatste dag per Minerva naar Marche les dammes. Deze opnames zijn gemaakt na het vinden van zijn lichaam. Hij reed persoonlijk met deze Minerva. Hoewel andere bronnen vermelden dat hij die dag reed met een Ford cabriolet.
Deze Ambulance zou van pas gekomen zijn. Of misschien een Kraanwagen ?
Een ander functioneel voertuig.
Nog een opname van de wagen die in een eerder rubriek ter sprake kwam.
En ook dit is een hele speciale. Geïnspireerd door Voisin en Bugatti ?
Nog een koninklijke verschijning, de wagen van Koning Hakon van Noorwegen.
Een groepje Amerikaanse wetenschappers bestuderen Belgische techniek.
Af en toe een rustpauze inlassen.
Groepsfoto van Minerva's te Dendermonde. Een samenkomst van een Minervaclub? Let op de rechtse Minerva sleeptruck!
Minervitis Familialus Familie uitstapje naar de kust. Opname uit Oostende. Patron met dikke sigaar in de hand.
Deze is dan gemaakt in de Panne. Ook deze hele mooie opname is gemaakt ergens in België. Britse carrosserie?
Nog een hele verzameling Minerva's in een Franse garage. Even wat Benzine vlotteren alvorens we verder gaan. Minerva mascotte vervangen door een vogeltje.
Hans Osterman in scandinavië. In de eerste reeks foto's over dit merk enkele maanden geleden reeds enkele beelden van deze handelaar. Ni vonden we ook nog deze.
Een mooie, zei het niet zo duidelijke opname van bij onze noorderburen. En dit vinden we helemaal goed. Minerva 6 cilinder met madam aan het stuur. zie ook de openingsfoto. Zelfde wagen of toch het nummerbord?
Hier moest ze dan wel achterin.
Zelfde familie in vooraanzicht.
Uit dezelfde periode als de voorgaande foto (zie model K)
Een voor ruit was destijds nog een optie.
Portret foto uit de USA.
Terug aan de kust; Nieuwpoort.
Knokke, ook toen al een oord voor de beter gegoeden.
Gespot aan het station van Gembloux
En den deze in Retie.
zelfde foto als voorgaande te Knokke, maar andere beeldkwaliteit. Zou het kunnen dat het deze wagen is die op eerdere foto's uit het ravijn te bouilon gevist werd? Even vergelijken.
Zeer mooi familiekiekje van deze zeldzame 3 wieler Minerva. En ook deze schitterende familiefoto. Papa was burgemeester (staande persoon), zoonlief champetter en de playboy van de familie bouwde de Minerva om tot gangmaker voor wielerwedstrijden. En dochterlief hoefde ook al niet meer te fietsen.
Hier nog in originele versie.
En nog een mooie opname van bij de noorderburen. Minerva N-1401.
De maanden
voor en tijdens de winter nodigen meestal uit om een of ander besmettend virus
op te lopen. Hoewel de infectie reeds jaren geleden werd opgedaan, ziet het er
naar uit dat de uitbraak van de verschijnselen pas dit jaar echt goed tevoorschijn
komen. Diagnose; acute Minervitis
De
neergedaalde muze ‘Minerva’ produceerde niet enkel auto’s, maar begon zijn
gemotoriseerde geschiedenis eigenlijk met motorfietsen. Lang geleden bezat ik
er zelf eentje van de aller eersten die er uit de poort rolde, en sedert dien
is het enthousiasme blijven hangen. In deze reeks beelden ook enkele opnames
van Minerva motocycletten om de liefhebbers van tweewielers dit genot ook niet te
ontzeggen. En het feit dat Minerva als een delicaat aroma wereldwijd verspreid
was, word ook bewezen.
Veel plezier
met deze super verse beelden zonder verlopen houdbaarheidsdatum.
Arbeiders poseren fier bij hun creatie. Nog geen bandwerk bij Minerva.
Is dit geen pracht beeld ? Wie weet kijkt de huidige eigenaar nu zijn doppen uit, op een moment dat zijn Godin nog in een geboortefase zat.
De crew die de 12 HP produceerde.
Minerva had ook een eigen carrosserie productie, hoewel je ook enkel een Chassis met motor kon aankopen voor een beetje Haute coiture.
controle op kleine foujes
aluminium sierlijstjes kloppen.
plaatwerk aanbrengen
De schrijnwerkerij
Deuren werden afzonderlijk gemonteerd. Arbeider op zijn sloffen.Ja
Tot hier de beelden uit de fabriek. We gaan verder met enkele vondsten van Minerva Motocyclettes. De Minerva links en zijn bestuurder namen deel aan een zes daagse rally volgens het opschrift achterop. De motorfiets ziet er nieuw uit, moet dus geweest zijn omstreeks 1905/6
Minerva 'Clip on op de Belgische Zeedijk. 1901/1902 ?
In het midden een Minerva die emigreerde naar UK. omstreeks 1904/05
Een zeer zeldzaam beeld van 3 Minerva's !
Zeldzame Minerva 3 wieler. Het is ons bekend dat Koning Leopold II op een dergelijk FN driewieler reed. Men kon het zich niet permitteren dat hij zou omvallen.
Minerva B 221 met voorvork vering.
Een Minerva die in de jaren 50 aan rally's deelnam.
Minerva met ronde tank omstreeks 1908.
Dit is een hele leuke. Man poseert fier bij zijn nieuwe fiets. later vonden we een andere foto van deze zeflde motorfiets zie hieronder.
Het is niet zo goed afgelopen met FL91. de hele trapas afgebroken.
Nog een driewielige constructie, waarbij de mede passagier enkele extra paardekrachten kon toevoegen door te trappen ! (zie pedelen en kettingaandrijving)
Brandweer Antwerpen uitgerust met o.a Minerva wagen 1,2 en 4.
Opname van een Minerva met Amerikaanse carros
hier een beter beeld.
Deze carrosserie had een Boattail.
Chauffeurs die wachten op een klant.
Dit bedrijf had een hele vloot Minerva"s in dienst
Minerva 1926 met Nederlandse kentekens.
Een Minerva kon tegen een stootje.
Nog een Amerikaanse Versie. Minerva in het Midden Oosten.
Deze Minerva behoorde toe aan Prins Hendrik van Nederland.
Minerva als dienstvoertuig bij een Begrafenis ondernemer in Nederland.
We eindigen
ons ‘Funtastic’ rijke oldtimer seizoen toepasselijk
‘happy’ met oogstend oud ijzer.
2016 zit er
bijna op en kan definitief ingaan als
een jaar met een zeer rijke oogst, welke we met veel plezier hebben
binnengehaald. We plaatsten vele aangename evenementen, verhalen en gescoorde
objecten op ons conto, en deelden zehier, met u, in dit blog. Â…Â…Â….. Goed voor de ziel!
Het hing al enkele jaren in de lucht, een
evenement organiseren waar vervangende paardenkrachten echt in actie schieten
in een ware tuin van onstuimigheid. Eindelijk zijn de plannen voldoende
gerijpt, en afgelopen Oktober werd alvast proefgedraaid voor een groter
gebeuren volgend jaar. ‘Readdy for the ring’
Het is de bedoeling een totaal nieuwe
trekpleister aan te brengen voor gelijkgezinde geitenwollensokkenmannen. Echt
een aanrader om met je oude auto of motorfiets eens naar toe te heulen. Te
genieten van een rit, en tegelijkertijd ook het tegen dan volledig voltooide
museum te bezoeken, om verborgen
verleden nog eens te herontdekken. Het voornaamste ingrediënt dat je moet meebrengen
is Lef.
Het
verzamelen en restaureren van oude tractoren is een verschijnsel dat al geruime
tijd in de lift zit, maar gooi daar nog vrachtwagens, stationaire motoren en
ander zwaar materiaal tegenaan, en je zit direct in een heel ander avontuur. In
het rariteitencabinet van Marc Geerkens ontmoet je ook zeldzame motorfietsen en autoÂ’s en andere onuitwisbare
krassen uit vervlogen tijden, die hier een ticket voor het eeuwige leven
kregen. Je kan er lekker bijkeuvelen en desgewenst enkele moppen van de kant af
duwen, in de anno 1920 Bar op de
bovenverdieping.
Het is echt
wel de moeite om deze machines ook in werking te zien te velde. Je kan er zeker
van zijn dat je deze geen tweede keer elders zal tegenkomen. Houd dus de agenda
in de gaten tegen volgend jaar, en zet alvast een groot rood kruis ergens in
oktober op je agenda, en op je kaart ter hoogte van Gruitrode.