Inhoud blog
  • Frits verteld !!
  • Next ; what's up doc ;
  • pandora's paas minerva box deel 13
  • 100 km van Ophain 2019
  • 100 km van Ophain 2019 (2)
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    11-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.minervitis feminalis extremis habitus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Het vorige bericht in verband met het Minervitis virus zette niet aan tot genezing doch in de richting van een verdere vertakking.
    Minervitis Feminalis,, Minervitis habitus en Minervitis extremis
    Wat is er mooier dan Minerva's aan te treffen in hun natuurlijke habitat en in het bijzijn van vrouwelijke schonen en in het simpele straatbeeld. 
    Wij zijn  in ieder geval fan, en doken onderstaande voorbeelden op. Kijk en geniet mee.


    Overduidelijk een vroeg geval van Minervitis feminalus. Zie ook vervolg 2 voor volledige wagen in beeld.
    Model K  6 cilinder?
    Belgische jonge deernes in hun cabrio.

    Virus verspreid tot in de U.S.A.







    Marlène de Dietirch zat liever voorin.

    Tres elegant n'est pas?


    We gaan verder met Minervitis Extremus gevallen.
    Jong geleerd is oud gedaan. De scouts reden 1935 per Minerva...........

    Je zou voor minder lid worden.

    Als daar maar geen brokken van komen zoals hier te Bouillon Luxemburg.  De Godfried stond er bij en keer er naar.

    Heel wat volk kwam opdagen op dit spektakel bij te wonen.  Hoe de chauffeur er van afgekomen is, is niet bekend. Hij had in ieder geval een natte broek. Zie ook laatste foto vervolg 2, daar rijd deze wagen nog lustig over de brug.

    Ook hier was alle hulp welkom.

    Dan maar de boot op en verre oorden opzoeken.

    Op Safari doorheen het hoge noorden

    Of het verre oosten. Dit kiekje werd genomen in Bombay. dit is een uitvergroting uit onderstaande foto.

    Wagen 3de van links. Bolywood.

    11-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. vervolg 1 minervitis extremis familialus
    vervolg

    Tja, en ook in duitsland was de wagen niet onbekend. Wellicht vergisten de mannen zich bij het lezen van het opschirft SS. ' Sans soupappes'

     Dit is een hele speciale. Koning Albert van België begaf zich op zijn laatste dag per Minerva naar Marche les dammes. Deze opnames zijn gemaakt na het vinden van zijn lichaam. Hij reed persoonlijk met deze Minerva. Hoewel andere bronnen vermelden dat hij die dag  reed met een Ford cabriolet.




    Deze Ambulance zou van pas gekomen zijn.
    Of misschien een Kraanwagen ?

     Een ander functioneel voertuig.

    Nog een opname van de wagen die in een eerder rubriek ter sprake kwam.

    En ook dit is een hele speciale. Geïnspireerd door Voisin en Bugatti ?

    Nog een koninklijke verschijning, de wagen van Koning Hakon van Noorwegen.

    Een groepje Amerikaanse wetenschappers bestuderen Belgische techniek.

     Af en toe een rustpauze inlassen.

    Groepsfoto van Minerva's te Dendermonde. Een samenkomst van een Minervaclub? Let op de rechtse Minerva sleeptruck!



    Minervitis Familialus
    Familie uitstapje naar de kust. Opname uit Oostende. Patron met dikke sigaar in de hand.


    Deze is dan gemaakt in de Panne.
    Ook deze hele mooie opname is gemaakt ergens in België.  Britse carrosserie? 


    Nog een hele verzameling Minerva's in een Franse garage.
     Even wat Benzine vlotteren alvorens we verder gaan. Minerva mascotte vervangen door een vogeltje.

    10-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2 minervitis habitus familialus
    Vervolg...............

    Hans Osterman in scandinavië.  In de eerste reeks foto's over dit merk enkele maanden geleden reeds enkele beelden van deze handelaar. Ni vonden we ook nog deze.


    Een mooie, zei het niet zo duidelijke opname van bij onze noorderburen.
    En dit vinden we helemaal goed. Minerva 6 cilinder met madam aan het stuur. zie ook de openingsfoto.  Zelfde wagen of toch het nummerbord?

     Hier moest ze dan wel achterin.

    Zelfde familie in vooraanzicht.

    Uit dezelfde periode als de voorgaande foto (zie model K)





    Een voor ruit was destijds nog een optie.



    Portret foto uit de USA.



     Terug aan de kust; Nieuwpoort.

    Knokke, ook toen al een oord voor de beter gegoeden.

    Gespot aan het station van Gembloux


    En den deze in Retie.

    zelfde foto als voorgaande te Knokke, maar andere beeldkwaliteit.
    Zou het kunnen dat het deze wagen is die op eerdere foto's uit het ravijn te bouilon gevist werd? Even vergelijken.

    09-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 3 minervitis habitus
    vervolg 4 Minervitis Habitus.  Minerva's in hun natuurlijke habitat.


    Enkele Minerva's te Spa...
    Hier  gespot op een drukke plaats ergens in de Ardennen.


    In Aarlen was het iets rustiger.
    Samenkomst van een autoclub te Gent.





    Op de achtergrond nog net in beeld een Minerva tijdens een hoogdag te Kalmthout.

    Amerikaans straatbeeld

    Mogelijk is dit beeld gemaakt tijdens een filmopname

    Mooi opgeblonken coupé chauffeur. Minervitis feminalis habitus.

     Taxi Minerva Frankrijk



     Ook een Minerva gespot in Amerika.

    Niet met zekerheid een Minerva, ondanks het opschrift, maar toch een mooi foto uit Belgisch Kongo.

    Let op het opschrift boven de deur; Minerva house !

    De wagens stonden gewoon ooit zelf model voor een foto.

     showroom foto?

    08-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 4 minervitis habitus






























    Showstand Minerva op draaischijf

    Salon Brussel

    Minerva op het RAI nederland
    Minerva Parijs

    07-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 5 minervitis habitus




    Nog een beeld in de Minerva fabriek.

    Nog geen bandwerk te bespeuren.

    De stoffeerderij.

    De afdeling motorfietsen in vroeg stadium van de fabriek.

    Vandaar naar de winkel.

    En naar de klant.....

    Met groot Belgisch nummerbord. 4 cijfers.



    Nog eentje van de eerder getoonde 3 wieler


    Klip on motorblokje op vroege Minerva fiets


    De bekende Jan Olieslagers met zijn race motor.... 

    Voila; mooi werk !

     En tot slot deze pagadder welke ............

    Jaren later nog steeds in gebruik.

    05-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. vervolg 6 minervitis habius familialus
    Nog enkele zeer mooie beelden van Motorfietsen.

    Omstreeks 1904 Minerva N-1401 uit Holland


    Zeer mooi familiekiekje van deze zeldzame 3 wieler Minerva.
    En ook deze schitterende familiefoto. Papa was burgemeester (staande persoon), zoonlief champetter en de playboy van de familie bouwde de Minerva om tot gangmaker voor wielerwedstrijden. En dochterlief hoefde ook al niet meer te fietsen.

    Hier nog in originele versie.

    En nog een mooie opname van bij de noorderburen. Minerva N-1401.

    04-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 7 minervitis habitus


    Zie hier een opname van een nog jonge 'olieslagers' tijdens de rally Parijs bordeaux.


    Olieslagers was ook erg actief in de vliegerij. Hier op vliegveld Kiewit in 1911   7 juli wereldrecordpoging.  Hij verplaatste zich per Minerva 85755.

    ook een mooi straatbeeld.

    brabazon circuit des ardennes
    Race Minerva nr 19.

    Opname ergens te Chaleroi.

     Dit is dan weer een shot gemaakt in Oostende.


    Een Nederlandse Minerva omge"bouwd tot vrachtwagen
     Minerva camionette

    Busvervoer werd in Marocco verzorgd met deze Minerva...

    Zelfs de garage had het opschrift Minerva Luxe............ casa blanca

    En hier een reclame affiche uit een  Marocaans tijdschirft. Zeer mooi met type Nürberg  Mercedes Benz carosserie.

    03-12-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervitis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Minervitis.

     

    De maanden voor en tijdens de winter nodigen meestal uit om een of ander besmettend virus op te lopen. Hoewel de infectie reeds jaren geleden werd opgedaan, ziet het er naar uit dat de uitbraak van de verschijnselen pas dit jaar echt goed tevoorschijn komen.  Diagnose; acute Minervitis

    Wie regelmatig inlogt, had het al begrepen. We dragen het Belgisch erfgoed hoog in het vaandel en ook nu weer willen we dit zoete verhaal met weer nieuwe oude beelden wereldwijd delen.  Onlangs werden bij een opruimactie een hele reeks mooie foto’s ontdekt van wat er zoal gebeurde binnen de Minerva fabrieken. Moest u toevallig een goddelijke bezitter zijn, dan zou het best kunnen dat één of meerdere  van de afgebeelde personen ooit uw Godin mee in elkaar hielp steken. Hopelijk wriemelen we hiermee ook weer aan uw  gevoelige zone, en komt er nog een dikke laag lotgenoten tot de verleiding om mee te doen aan het delen van het gene wat er bij hen nog in de kast ligt. Het moet niet per sé van dit merk zijn. Belgisch, auto, motor, en oud, dat zijn de voor te leggen adelbrieven.

    De neergedaalde muze ‘Minerva’ produceerde niet enkel auto’s, maar begon zijn gemotoriseerde geschiedenis eigenlijk met motorfietsen. Lang geleden bezat ik er zelf eentje van de aller eersten die er uit de poort rolde, en sedert dien is het enthousiasme blijven hangen. In deze reeks beelden ook enkele opnames van Minerva motocycletten om de liefhebbers van tweewielers dit genot ook niet te ontzeggen. En het feit dat Minerva als een delicaat aroma wereldwijd verspreid was, word ook bewezen.

    Veel plezier met deze super verse beelden zonder verlopen houdbaarheidsdatum.



    Arbeiders poseren fier bij hun creatie. Nog geen bandwerk bij Minerva.





    Is dit geen pracht beeld ? Wie weet kijkt de huidige eigenaar nu zijn doppen uit, op een moment dat zijn Godin nog in een geboortefase zat.

    De crew die de 12 HP produceerde.

    Minerva had ook een eigen carrosserie productie, hoewel je ook enkel een Chassis met motor kon aankopen voor een beetje Haute coiture.

    controle op kleine foujes

    aluminium sierlijstjes kloppen.

    plaatwerk aanbrengen







    De schrijnwerkerij



    Deuren werden afzonderlijk gemonteerd. Arbeider op zijn sloffen.Ja

    Dames op de klompen



    Ja, men had ook al polijstapparatuur.

    15-11-2016 om 16:09 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg Minervitis

    vervolg Minervitis










    Tot hier de beelden uit de fabriek. We gaan verder met enkele vondsten van Minerva Motocyclettes.
    De Minerva links en zijn bestuurder namen deel aan een zes daagse rally volgens het opschrift achterop. De motorfiets ziet er nieuw uit, moet dus geweest zijn omstreeks 1905/6

    Minerva 'Clip on op de Belgische Zeedijk. 1901/1902 ?

    In het midden een Minerva  die emigreerde naar UK. omstreeks 1904/05

    Een zeer zeldzaam beeld van 3 Minerva's !

    Zeldzame Minerva 3 wieler. Het is ons bekend dat Koning Leopold II op een dergelijk FN driewieler reed. Men kon het zich niet permitteren dat hij zou omvallen.

    Minerva B 221 met voorvork vering.

    Een Minerva die in de jaren 50 aan rally's deelnam.

    Minerva met ronde tank omstreeks 1908.

    Dit is een hele leuke. Man poseert fier bij zijn nieuwe fiets. later vonden we een andere foto van deze zeflde motorfiets zie hieronder.

    Het is niet zo goed afgelopen met FL91. de hele trapas afgebroken.

    14-11-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2 minervitis
    vervolg 2

    Nog een driewielige constructie, waarbij de mede passagier enkele extra paardekrachten kon toevoegen door te trappen ! (zie pedelen en kettingaandrijving)



    Brandweer Antwerpen uitgerust met o.a Minerva wagen 1,2 en 4.

    Opname van een Minerva met Amerikaanse carros

    hier een beter beeld.

    Deze carrosserie had een Boattail.



    Chauffeurs die wachten op een klant.

    Dit bedrijf had een hele vloot Minerva"s in dienst

    Minerva 1926 met Nederlandse kentekens.

    Een Minerva kon tegen een stootje.


    Nog een Amerikaanse Versie.
    Minerva in het Midden Oosten.

    Deze Minerva behoorde toe aan Prins Hendrik van Nederland.



    Minerva als dienstvoertuig bij een Begrafenis ondernemer in Nederland.

    Een gecrashte Minerva met mooie Mascotte.

    Minerva Brabazon in Circuit des ardennes.

    13-11-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Happy Old Iron

    Happy Old Iron.

     

    We eindigen ons ‘Funtastic’ rijke oldtimer seizoen  toepasselijk ‘happy’  met oogstend oud ijzer.

    2016 zit er bijna op en kan  definitief ingaan als een jaar met een zeer rijke oogst, welke we met veel plezier hebben binnengehaald. We plaatsten vele aangename evenementen, verhalen en gescoorde objecten op ons conto, en deelden ze  hier, met u,  in dit blog. ………..  Goed voor de ziel!

     Het hing al enkele jaren in de lucht, een evenement organiseren waar vervangende paardenkrachten echt in actie schieten in een ware tuin van onstuimigheid. Eindelijk zijn de plannen voldoende gerijpt, en afgelopen Oktober werd alvast proefgedraaid voor een groter gebeuren volgend jaar. ‘Readdy for the ring’

     Het is de bedoeling een totaal nieuwe trekpleister aan te brengen voor gelijkgezinde geitenwollensokkenmannen. Echt een aanrader om met je oude auto of motorfiets eens naar toe te heulen. Te genieten van een rit, en tegelijkertijd ook het tegen dan volledig voltooide museum te bezoeken, om  verborgen verleden nog eens te herontdekken. Het voornaamste ingrediënt dat je moet meebrengen is Lef.

    Het verzamelen en restaureren van oude tractoren is een verschijnsel dat al geruime tijd in de lift zit, maar gooi daar nog vrachtwagens, stationaire motoren en ander zwaar materiaal tegenaan, en je zit direct in een heel ander avontuur. In het rariteitencabinet van Marc Geerkens ontmoet je ook zeldzame  motorfietsen en auto’s en andere onuitwisbare krassen uit vervlogen tijden, die hier een ticket voor het eeuwige leven kregen. Je kan er lekker bijkeuvelen en desgewenst enkele moppen van de kant af duwen, in de  anno 1920 Bar op de bovenverdieping.

    Het is echt wel de moeite om deze machines ook in werking te zien te velde. Je kan er zeker van zijn dat je deze geen tweede keer elders zal tegenkomen. Houd dus de agenda in de gaten tegen volgend jaar, en zet alvast een groot rood kruis ergens in oktober op je agenda, en op je kaart ter hoogte van Gruitrode.

    Wij voorzien hier alvast van een voorsmaakje.

    foto's  Jaak Jacobs.

     





































    30-10-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.internationale rally Lanaken
    De internationale oldtimerrally te Lanaken was een succes.

    Kijk hiervoor willen we wel even naar Lanaken rijden;  Een echte Belgische Minerva typ AB 1924.  coupé chauffeur.  Geweldig! Had dan ook veel succes bij het publiek.

    Maar ook niet te versmaden; Rolls Royce Silver Ghost.  prachtig.........

    En hij was niet de enige.

    Kijk eens wat een extravagante Luxe ..............  inclusief een mooi weer meter.

    Maar ook de Phantom I liet zich weer blikken. Deze met een Australisch koetswerk.

    Ook de Amerikanen lieten zien dat ze er wat van kunnen.  Een pracht van een La Salle Phaeton.

    Extra large uitvoering, deze Packard.

    Dan ging het tochtje via Rekem richting Zutendaal, waar we toch weer verrast werden met mooie onbekende wegeltjes.

    De camera stond weer in de verkeerde stand, waardoor de voorbijflitsende wagens zo op de foto kwamen... jammer.

    Hier een beter zicht op deze heeeeeeel mooie Lancia, compleet met achtervin.

    Enne, enkele wagens werden behalve met de moderne apparatuur ook met de hand vereeuwigd.

    Een tof chevroletje voor puur oldtimerplezier met vier.

    Buick.

    De Soto, kom je ook al niet daglijks tegen.

    En deze liefhebber bracht ook zijn zachte knuffels mee.

    Heel fraai, deze Talbot cabriolet.

    Een van de 'koperen' was deze Maxwell.

    En last but zeker not least; Mercedes 540 K  ..........................    schitterend, letterlijk en figuurlijk!

    09-09-2016 om 12:15 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rallye du hain 2016
    Alvast enkele beelden van rally Du hain 2016

    Voor het eerst in minimaal 6 jaar, dreigende wolken aan het sterrenfirnament. nochtans de dag ervoor het allerbeste weder (zie lanaken)

    Allen klaar voor de start, met alvast het kapje er op. Dit jaar telden we zo maar even 5 Bugatti's.  Dat waren en 2 meer dan A Ford's.

     Deze Sava, wreed zeldzaam, moest het doen met een paraplu.



    Voor wie het niet weet, dit in een in België geproduceerde wagen.  Er nam ook nog een Excelcior Albert I deel, helaas viel deze uit met ontstekingsproblemen.

    Nog geen 20 minuten na het vertrek was het dan al prijs. Alle zwembaden van België werden tegelijk geledigd............. en onze kattenbak werd in enkele minuten omgetoverd tot een heus bubbelende jacuzzi

    Maar de passagier kon er toch nog mee lachen..............

    Ook andere deelnemers zaten in de frisse bui(t)enlucht, maar dan wel lekker warm bij elkaar............. chapeau....  of beter ...... paraplu.




    Ook in deze lagonda zaten de bewoners lekker knus op elkaar. Het dak ging er niet op. That's the spirit folks !
    Een rare George Irat verving Sandford, wegens wel met een dak.

    Uiteindelijk aangekomen een dikke 75 km verderop nabij de Franse grens, met slechts 2 uitvallers, en een genoodzaakte opgever.





    Een blik vanuit de paardenstal, waar culinaire hapjes werden geserveerd.

    Amilcar was er ook.

    Heel mooi Renaultje.

    De A fords waren dit jaar met z'n 3. 2x roadster, 1x cabriolet.

    04-09-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg du hain 2016
    vervolg du hain 2016

    Het personeel was druk in de weer om er voor te zorgen dat de deelnemers niets te kort hadden.

    Nog een andere Belg; FN sport 1925

    En dan ging het in de namiddag weer terug richting Waterloo. Paul Grant gaf zijn Bugatti de sporen.

    Ook heel mooi, een Al-vis, perfect voor dit weer. Hoewel de naam 'Firebird' eerder aan warm weer doet denken. 1935

    Ze stonden erbij en keken er naar.

    Heel de namiddag verliep dan perfect. Alle druppels waren gevallen, en weer werden er heel wat kilometers afgetokkeld. In totaal 155 km. Niet niks voor deze bejaarde voertuigen.

    Een schone Bentley 1937







    Deze fraaie Vauxhall zal zeker op het verlanglijstje van menig liefhebber staan.  Helaas staat hij niet vermeld in de deelnemerslijst. Dus details kennen we niet.

    2 zeldzame Ballots aan de start, en niet de minsten.

    Om alles te verwerken tot slot een stevig diner  met voor allen wat wils.



    Smakelijk.

    En alvorens terug huiswaarts te keren werden nog de wisselbekers uitgereikt.

    We zullen ons best moeten doen, willen we er ooit onze naam op vereeuwigd zien. Dit jaar is het net niet gelukt............

    03-09-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kastelentocht, de enige echte !

    Terwijl de beelden van vorig evenement eigenlijk nog niet voldoende opgesteven zijn, toch alweer verder naar een volgende festijn. Hij stond al even op de verlanglijst, na deelname alweer 3 jaar geleden,

    De Kastelentocht van TOC. Deze mag met vlag en vaandel de enige echte kastelentocht genoemd worden. Schitterende organisatie, bezoek aan vele kastelen, waarvan de meesten in privébezit, en bovendien kan je kennis maken met de bewoners, die je met een applaus verwelkomen. Dit jaar telde ik maar liefst  78 voertuigen aan de startlijn in Torhout. Allen van voor 1940, aan een zeer democratische deelnameprijs. Ik denk dat geen enkele club in België hen dat nadoet. Daar  bovenop komt nog dat de meeste deelnemers zich ook kleden in de jaarperiode van hun voertuig. Prachtig. Er is daar dan ook nog een prijsuitreiking aan verbonden. 3 jaar geleden gingen we zelf aan de haal met de pot Mosterd.  De rit zelf gebeurt in kolonne, begeleid van Motards, om vlotte doorgang te verlenen aan de kruispunten, en ook de ordediensten staken een helpende hand toe om overgangen met verkeerslichten te bemannen, zodanig dat we geen enkel rood lampje voor lief moesten nemen. Het was ook wel nodig, want een stoet van 80 wagens, is niet niks. Hier en daar werden er dan ook voor nietsvermoedende automobilisten files veroorzaakt.

    Pet af voor de organisatoren. je moet het maar doen. Een super mooie tocht doorheen West Vlaanderen op plaatsjes waar de normale Limburger nooit of te nooit zou komen. Ze hebben daar zelfs bossen........

    Heb je een prewar car, schrijf je dan zeker in volgend jaar, echt de moeite, en de datum kan niet missen, steevast op de 15de augustus.  De meeste wagens dit jaar waren van Franse en Amerikaanse makelij. Slechts enkele Engelse, Italiaans en Duitse vehikels lieten zich kijken, en geen enkele Belg.

    Eigenaardig, met zo een  automobiel geschiedenis in eigen land. Waar zitten de Minerva's, FN en Imperia's........... 

    Dus hier een warme oproep voor een volgende aflevering.... de organisatoren zullen ze zeker verwelkomen. Geniet ondertussen van de beelden van dit jaar.



    Zelfs deelnemers uit (de) Verre Limburg lieten zich niet afschrikken om naar het Verre Westen te reizen.

    De raarste eend uit de bijt, deze Villard driewieller. Is het een auto, is het een motor, neen wij weten het niet. Het is Mega cool, voor degene die het ziet.

    De Franse geschiedenis kwam goed aan bod.

    Het overgrote deel van de deelnemers kwam geheel in stijl, en opvallend toch wel dat er jonge mensen meededen.

    Nu moet ik het antwoord schuldig blijven op de merknaam van deze wagen. Was het dan toch een Imperia?  Jammer genoeg reeds vroeg in de rally uitgevallen met pech.

    Een van de weinige Engelse wagens, een pracht van een Lagonda.

    En een enkele Rolls Royce.

    Charleston was duidelijk aanwezig.

    Compleet met elegante sigarettenvellengstuk. Roken was toen echt nog in de mode en zag er elegant uit.

    Je moet ook niet bang zijn om je voorliefde voor de Saloon car te laten blijken.

    Zelfs een gebroken been kon deze deelnemers niet beletten er te zijn.

    Het gebeurt niet dikwijls dat het de echtgenote is die moet zitten wachten op de chauffeur?

    Het vertrek kon op veel publiek rekenen.

     Bijna allemaal geheel in stijl.

    Toch mooi zo ...

    Oma's aan het stuur............ Top !

    Allemaal lachende gezichten.

    De enige Duitse wagen was deze Mercedes.

    16-08-2016 om 18:32 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg kastelentocht
    vervolg


    Onderweg langs vele onbekende, soms stoffige wegen.

    Maar ook West Vlaamse bossen werden ontdekt.



    Plechtig ontvangen op vele kastelen.



    Waar de deelnemers op een warm applaus konden rekenen.



    En een aantal kasteelheren toonden hun eigen collectors item.

    een van de oudste voertuigen deze Maxwell.

    Dubbele rij voertuigen zo ver de camera reikte.

    De echte liefhebber kwam hier rijkelijk aan zijn trekken.





    Geen idee of het toeval of georchestreerd was, een hele resem Groene wagens bij elkaar.

    En ook de blauwen stonden in een groepje.

    Salooning is duidelijk Okay.

    Nog een rijtje groene jongens.

    Dit nodigt zeker uit voor een inschrijving volgend jaar. Zet hem alvast in je agenda !

    15-08-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schloss dyck 2016

    Schloss Dyck 2016

    Na enkele sabatsjaren besloten we dit jaar toch maar weer eens met  enthousiasme de Duitse grens over te trekken, richting Schloss dyck nabij Dusseldorf. Het is  een kleine 100 km binnendoor tukkeren, een haalbare kaart, zelfs met een echte oldtimer.

    De sabatsjaren waren er gekomen vermits we de indruk hadden dat het steeds maar commerciëler werd, de echte oldtimers niet echt aanwezig waren, en de inkomtickets werden aangedikt met extra betalen om het ‘slot’ te betreden, en gemaakte afspraken met de organisator werden niet nagekomen.

    Toch is dit een evenement dat geen enkele gelijke kent op het Europese vaste land. We moeten het maar slikken dat dit nu eenmaal de gang der zaken is.

    Maar het zonnetje scheen, we verheugden ons op de hoop om weer schitterende bolides te mogen aanschouwen, zowel statisch als in actie.

    De Duitsers zijn perfectionisten,  niets werd aan het toeval overgelaten. De organisatie is gewoon top, daar moet je het niet voor laten. De rit er naar toe en terug in optimale omstandigheden is al 50% van de vreugd.  Eenmaal gearriveerd, het meest opvallende,  de vele in oude klederdracht uitgedoste pick-nickers. (niet die donkerkleurige met lange vingers). In ieder segment vielen ze met de dozijnen uit de lucht. De organisatie had er ook een punt van gemaakt door een modeshow te organiseren met kledij van 1890 tot de jaren 70, uit een privé collectie van 750 stuks.

    Deze kledij  gedragen door modellen, inclusief passend kapsel, mocht op veel bijval rekenen. Op de pick nick weide werd er in de stijl van de roaring 20ties een dansfeestje georganiseerd. Dit jaar geen extra toeslag meer om het Schloss te betreden, waar de oudste ‘koperen’ voertuigen gestald werden. De meesten hiervan echter zagen we reeds tijdens de ‘Rasanz’ rally. Dus daar was niet echt iets ‘nieuws’ te ontdekken.



    Ons hoogtepunt was het uitgebreide gesprek dat we mochten voeren met de bezitter en zijn echtgenote, van de Unieke ‘Fiat – Isotta frachini’ racecar uit de UK.  We kenden dit voertuig enkel van enkele video beelden op You tube e.a.  Bleek dat hij dit vehikel momenteel te koop aanbied om een nieuw gelijkaardig project te bekostigen. Ook gaf hij toe dat hij het gaspedaal heel graag tot op de bodem indrukt, en hij hoopt dat een eventueel nieuwe eigenaar wat omzichtiger omgaat met deze spectaculaire machine. De top van deze oersauriër gaat over de 200 KM/h. Voor die tijd een snelheid waarvan de professoren dachten dat dan je hersenen zouden uit elkaar spatten. Het verbruik is bijzaak. Als je ‘normaal’ rijd zo een 5 liter per kilometer. Als je het iets sportiever opvat……….  Tja, hopen op voldoende tankstations.

    www.youtube.com/watch?v=H9Yww_nYuFA

      

    www.youtube.com/watch?v=tASSCdgoDVQ

     

    Ook nog een grappige anekdote; op weg naar het evenement werden ze door de politie aan de kant gezet, om op de foto te gaan voor persoonlijke archieven. Ook goed om te weten, de eigenaars vonden dit evenement veel beter dan het Engelse ‘goodwood’ dat ook al te commercieel geworden is.



    Buiten deze race mobiel enkel nog een Mercedes anno jaren stillekes, en een raceauto gebouwd op basis van een Rolls Royce V12 vliegtuigmotor. Helaas was deze laatste geen originele, echter wel mooi in elkaar gestoken.  Toevoegsel, ik was het bijna vergeten te vemelden, maar Renault had ook een bijzonder mooie stand met race auto's. Echt de Max! 2 stuks uit de jaren 10 en 2 blauwe monsters met prachtige monocock behuizingen.  Een tikkeltje claustrofobisch. https://www.youtube.com/watch?v=LZ6Pw92DbwI en https://www.youtube.com/watch?v=v9okiVsQDgE


     We mochten ook een praatje slaan met de eigenaar van de Minerva raceauto ook hieronder in dit blog beschreven.  We zijn er nu dus uit. Het chassis is  een model NN, 1918/1919,  en ooit in een ver verleden kreeg hij een 4 cilinder Aster motor onder de kap. Uiterlijk niet echt veel verschil met de originele schuivenmotor. Hoewel; als je ze naast elkaar zou zetten? De bezitter vertelde dat de wagen uitermate licht stuurt, en een plezier is om mee te rijden. Woonplaats noord Duitsland. Dus dat weten we ook al weer. Een andere nieuwigheid een Stanley steamer gestookt op vette kool. Tjonge, als je dat ding in je garage moet opstoken, is het maar te hopen dat je een goede ventilatie hebt. Eenmaal warm, valt het nog wel mee, en kan je op de boiler tegelijk je verdiende kopje koffie zetten. En een barbecue brochetje krijg je ook nog gaar. Voor de liefhebbers van motoren was ongetwijfeld de aanwezigheid van een collectie Brough Superiours het hoogtepunt. Enne, van dat merk was ook een topautomobiel te bewonderen, nog nooit eerder in het echt gezien. Ook heel erg leuk een nog geheel originele ‘Chalmers’ uit begin jaren 20, in goed gebruikte staat en nooit gerestaureerd. Een automobiel van het merk Laurin Clement, zie je ook al niet dagelijks. Dit jaar opvallend veel mooi verzorgde standen met allerlei atributen, drankgelegenheden, een zeer goed gevulde anno …… camping. Ok veilingshuis Coys was neergestreken op de kersenweide, welke 3 jaar geleden nog zo goed als leeg stond. Tenslotte kregen we een deel van ons inkomgeld ook nog terug van een vriendelijke ober die ons trakteerde op een fris Duits biertje, vergezeld van een ander aantrekkelijk blondje.

    Samengevat, dit jaar zijn de Duitsers er weer in geslaagd ons enthousiast te maken voor de aflevering van volgend jaar. Enige voorzichtige raadgeving aan de organisatie. Minder klassiekers op de centrale plaatsen en meer nadruk op echte oldtimers.




    Wat als eerste opviel dit jaar, de zeer vele Picknickers, je vond ze overal, en in stijl.



    Of het nu per Ford of per Rolls was, het was een groot feest!

    In dezelfde stijl werd er een danske geplaseert.

    Ter vermaking van de toeschouwers.

    En als de vermoeidheid toeslaat, kan je je neervlijen op de pick nickweide.

    Nog meer moois, mannequins maken zich klaar om klederdracht van 1880 tot 1970 te showen.

    De Duisters hadden kosten nog moeite gespaard om alles piekfijn te laten verlopen. Grundlichkeit in alle aspecten.

    Ook dit jaar zeer vele standjes met alles en nog wat, als het maar nostalgie ademde.

    De collega van Bertha Benz, Mevr. Ford zat de ganse dag lekker in de schaduw van haar parasolletje. Pet af.

     De meeste gaatjes werden gevuld.........

    Ook dit jaar weer een goedgevulde motor renn stal.



     Leuke schuurvondst.

    Top van de motoren; een hele trits Brough Superiours. Blijkbaar toch niet zo heel zeldzaam.

    Maar wist je dat Brough ook auto's bouwde?  Hier een voorbeeld van zo een zeer exclusief exemplaar. Deze is wel superzeldzaam! Voor ons weer een primeur.

    Een andere zeldzaamheid, deze schitterend originele Chalmers ! wow.

    ieder jaar weer weten de Duitsers toch een stoomvoertuig te lokken. Deze Stanley werd gestookt op Vette kool. Er hing dus een navenante geur. Niet echt een aanrader voor wie ove een kleine garage beschikt.  Voordeel, je kon tegelijk koffie of thee op de boiller zetten.

    Maar eenmaal de ketel warm, was het voorbij met de rook, en stoomde de Stanley vrolijk voorbij het publiek, zonder zijn achteroprijdende collega in de mist te zetten. Nu ook goed als rijdende Barbecue.

    10-08-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 1 schloss dyck



    De alleroudste voertuigen uit het ' Messingtijdperk' kregen een ereplaatsje op de binnenkoer van het slot.

    Zie hier de ingewanden van een Daimler pre 1914.

    Vis a Vis model van in het tijdperk waarin nog geen stuur was uitgevonden.

    Enne, de Minerva die ter sprake kwam in vorig artikel, kon vandaag live bekeken worden.

    Het is een Type NN, waarvan de originele motor in de loop der jaren vervangen werd door een Aster 4 cilinder, uit een zelfde periode 1918/1919

    Ander racers werden ook op het slot tentoongesteld. Zoals deze Chrysler.

    Superbe!

    In de Rennstal ook nog enkele van deze bolide's.

    Mg's, Jaguars,  Alvissen, Riley's............. de engelsen konden er wat van in de jaren 30.



    Maar ook enkele niet te versmaden schoonheden uit de 50er jaren waren  present. Alfa Romeo !

     en Lancia, voor de Italianen.

    Natuurlijk, als je in het land der Germanen vertoeft, kan het niet anders als zei Mercedes aanwezig, en dat met vele topstukken.

    zoals o;a. deze uit de jaren 20.

    Of ouder, een echte Race Mercedes met nog ketting aandrijving.

    Een hele rij SSK modellen.



    En natuurlijk was ook Bugatti van de partij.

    09-08-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2 schloss dyck



    Een van de oudsten de Benz 1899, die af toe een demo ritje maakte.

    Nog meer koperen voertuigen, waarvan we er al een heel deel te zien kregen tijdens de 'Rasanz rally' eerder in dit blog.

    Opstelling binnen de kasteelmuren, waar we dit jaar geen extra inkom moesten betalen. Nu mogen de organisatoren weer een Bankje vooruit.

    Nog een Mercedes.



    Een enkele ouderling raakte dan verdwaald tot in het centrum.

    07-08-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!