Voila, we
zijn terug aangekomen in 2016, waar enkele enthousiaste Nederlandse en
Belgische Amilcaristen hun religie met anderen wilden delen gedurende een 3
daags feest. Meer dan 60 deelnemers uit 7 landen zakten af naar de drielanden
gemeente om mee te vieren. De Amilcaristen Pur sang hadden een mooi programma
uitgedokterd met dagelijks bezoeken aan bezienswaardigheden die niet
altijdhet daglicht mochten aanschouwen.
O.a. een mijn bezoek, de plaatselijke mergelgrotten en museum Francorchamps
werd aangedaan,alsook de antiekmarkt van Tongeren.
De route was
zalig, glooiende landschappen, heerlijk aangekleed met heel veel fris groen en
prachtige uitzichten. Heel erg mooie voertuigen, waar we weer
wat nieuwigheden te zien kregen. Maar liefst 2 BignanÂ’s kwamen opdagen. Deze
zie je anders nooit. Natuurlijk een stortvloed aan AmilcarÂ’s van alle typeÂ’s,
Salmsons, en ook verschillende RallyÂ’s. Ook niet alledaags. We zagen ook een voor ons
onbekende Bugatti of 2.
De Britten
brachten hun RileyÂ’s, Mg tjes en een Frazer nash mee.
De laatste
dag, Zondag, besloot men in een ondergrondse feestzaal, een van de grotten van
Cannes, om tot weerziens te zeggen tegen al die gelijkgezinde cyclecaristen. Nu
word het weer uitkijken naar een nieuw brandpunt van verlangen; de 35 ste
aflevering.
AMILCAR_CYCLECARS MEETING 10/11/12 JUNI 2016 VAALS !
Hoewel de evenementen voor de echte oldtimers niet zo heel dik gezaaid zijn, zijn de mei en juni maanden druk bezet, en dienen er soms keuze's gemaakt te worden.
Dit jaar kozen we voor de 'Trektocht der Pioniers' welke weer kon rekenen op een schone zonnige dag.
De opkomst was goed, maar kon nog beter. Soms is het niet goed te begrijpen dat bezitters klagen over het gebrek aan evenementen, maar als het dat zo ver is, komt men niet opdagen.
Jammer want dit is echt wel een mooi initiatief, en voor het inschrijfgeld, welk je meer dan terugkrijgt onder de vorm van drankbonnetjes en een heel mooi aandenken, moet je het niet laten.
We hebben ze niet afgeteld, maar naar schatting waren er een 25 tal wagens te bewonderen, waarvan toch wel enkelen uit de juwelenwinkel waren weggenomen. Een mooie bonte verzameling van allerlei slag.
Er werd ook een heel mooie Renault te koop aangeboden.
Er was keuze om individueel per roadboek te rijden, of in kolonne, met de organisator op kop. En het waren echt wel heel mooie wegen die gevonden werden.
De motorrijders, hoewel welkom, stuurden hun kat, en ze hebben een buitenkans gemist, want er werd een bijzondere schuurvondst tentoongesteld van wat je de absolute top onder de motorfietsen kan noemen.
Meer zeggen we er niet over, ze hadden maar moeten komen. Er werd gevraagd hiervan geen foto's op het net te presenteren, en daar houden we ons dan ook aan. Slechts een enkele motorijder kwam met zijn FN een kijkje nemen, wat zeker geapprecieerd werd
We namen onze pick-nick mand mee, en maakten er een ech Limburgse aangename dag van, oergezellig, meer moet dat niet zijn.
Volgend jaar een nieuwe kans.
Trektocht der Pioniers, Iedere eerste zondag van Juni.
Schitterende Nash 'special' dual ignition. slechts enkelen nog wereldwijd.
In totaal een 20 tal deelnemers van allerlei slag.
In naam van de Keizer alvast een voorsmaakje op het verhaal........... Wordt vervolgt met meer tekst en beeld............
Even een rooksignaal geven voor het komende Indianen verhaal...........
Pre 1919 rally Nederland/ Duitsland
Enkele ongeziene wagens en Merken voor onze lens..... waaw!
Zoals deze 'Charron'
Enkele edele delen kwamen nog eens boven water drijven.
Sehr shön ...
Neen het is geen Bentley...........
Van dit merk zelfs nog nooit gehoord of gelezen........... wat is het? We verklappen het later. Blijf inloggen .
Ook een zeldzame Benz liet zich zien;
De natte droom van menig pre war racecar liefhebber, hier te zien en vooral ook te horen. Broem broem... jammer dat we op dit blog geen geluiden kunnen weergeven.
'Als het gras twee kontjes hoog is' ... klonk het toepasselijk op de Nederlandse radio.
Een werkelijk ideale dag. 21 graden en windstil. Hoog flierefluiter gehalte.
Gieren en Brullen.......... dan pas lachen.
Een sliert (on)eindig spektakel onder een zwoele blauwe Hemel.
Een stopke aan de Maas te Thorn. Als we dat geweten hadden !
Nog meer edellieden.
Met een Reuze Picknickmand in de aanslag, ideale gelegenheid.
Bij het lezen van dit bericht zijn de vogeltjes helaas al gaan vliegen, en de bubbels verdwenen. Wie er niet bij was maakt volgend jaar nog een kans.
WORDT VERVOLGT.................................. KEEP WATCHING!
Het gebeurde
anno 2015 dat we tijdens het wildsurfen ontdekten dat vlak onder onze Belgische
neus een oldtimertreffen met allure, al voor de derde keer werd georganiseerd.
Dit door de grondlegger van het bekende ‘Schloss Dyck’ , eigenaar en ‘begeisterde’
van alles wat met pre war machinerie te maken heeft, Marcus Herfort.Een prachtige website met fotoÂ’s en videoÂ’s
deed ons onmiddellijk besluiten; daar moeten we absoluut bij zijn in 2016. Iets
om rijkhalzend naar uit te kijken, een essentieel onderdeel voor deze lente.
Afgelopen
weekend was het dan zo ver. ‘Execute desision’. Het weersbulletin voorspelde
mogelijke zware regen en onweer, maar oh, gelukkig zaten ze er anderhalve dag
langs. Zaterdagochtend begaven we ons ‘mit fiel swung’ richting startplaats, om
even over het randje mee te kijken.
Het leek net alsof de zon een zilveren deken over de
tarwevelden had uitgespreid.Je kon bij
uitstek al voorspellen dat dit een speciale dag zou worden. Het was windstil,
en al vroeg in de morgen hing er al een aangename zwoelewarme lucht tussen bos en veld.
De meimaand
is sowieso al mijn favoriet onder de twaalf apostelen, als alles nog fris groen
is, en de graslanden, wegborders uitpuilen van bloeiende planten. Je zou er zo
in kunnen duiken en beginnen determineren.
Maar we
waren er niet om de groene jongen uit te hangen, doch om weer rond te dobberen
in een soepje van oude technieken, vindingen en vormgevingen, met delicaat
aroma. Een ander soort tuin der lusten.
Het
evenement werd boven het doopvond
gehouden in 2013 en kreeg de naam ‘ Rasanz rally’. Naar een verhaal van
kroonprins Wilhelm Rasanz, die anno 1907 Dusseldorf bezoekt per automobiel.
Willem, voor
de vrienden, is zoals zijn nonkel ‘Prins Heinrich’een fervent liefhebber van automobielen en de
autosport, die toen nog in de kinderschoenen stonden. Dit in tegenstelling met
de Keizer zelf welke dacht dat het om een overgaande mode ging.
Destijds had
de toen bekende autocoureur Herman Weingand een Mercedes/ Daimler agentschap in
Dusseldorf. In 1905 behaalde Weingand de 2de plaats in de Herkommer
Konkurrenz rally, in dit blog al enkele keren genoemd.In dat jaar koopt hij ook een 90 PK race auto
voor deelname aan de Gordon Bennet onder startnummer 29, in naam van Willems
vader, keizer Willem II.
Tijdens het
bezoek van Willem leent hij hem een Mercedes 70 pk, en speelt hij zelf voor
chauffeur van de kroonprins.Een andere
autogek, Graaf von Schaesberg,die een
80 tal kilometers van Dusseldorf op kasteel Krickenbeck woont, hoort van het
bezoek van de kroonprins, en plant de 80 kilometer rit van en naar Dusseldorf,
en het is deze rit welke nu frivool herdacht word.
Om voor ons
onbekende organisatorische redenen werd dit jaar het vertrek geplant vanuit het
Nederlandse kasteel Daelenbroek, bij Roermond.De afstand tot Schloss Dyck blijft daarmee ongeveer dezelfde als anno
1907, en word nu, 100+ jaar later weer eens netjes over gedaan.
Dit jaar
telden we een 35 tal deelnemers, daar waar het er vorig jaar nog 45 waren. Niet
enkel de wagens worden ouder, ook de eigenaars. Life is short, time is fast!
Het oudste vehikel aanwezig een vierzits
peugeot 1899.Deze zagen we voor het
eerst in onze 40 jarige carrière als oldtimerspotter. En dan is al een en ander
de revue gepasseerd.
We hebben
het al een paar keer aangehaald dat het een taaie klus is een rally te
organiseren voor deze voertuigklasse. Als je er dan in slaagt dit pallet vol te
kleuren, dan kan het enkel resulteren in een grandioos schilderij. We zagen deelnemers uit Noorwegen, Zweden,
Zwitserland, en dan natuurlijk Benelux en Duitsland. Van de 35 deelnemers
slechts een 5 tal wagens die we al eerder op een ander treffen zagen.
Een catwalk
tussen de heiligen.
Top of the
bil, een voertuig waarvan we nog nooit gehoord of zelfs gelezen hadden. Echte
‘Mantiek’. Op de radiator stond het opschrift Duhanot ?Waarbij de D de rest van de letters
opslorpte. Ook nog een door 'poetsijver' slecht leesbare tekst in het Frans onder de radiatordop.
Een bouwjaar konden we ook niet onthullen, maar volgens onze bib enkel gemaakt
1907/1908. Jammer genoeg was de wagen er op Zondag niet meer bij, want we
hadden ons een gesprekje met de eigenaar verheugd.
Een andere vreemde eend in de bijt; een Rex
Simplex. Bij deze merknaam ging de bel ook niet echt luiden. Het gaat hier om
een zeer zeldzaam Duits product 1901/1924 uit Ronneburg met Fafnir of de Dion
motoren.
Charron,
kenden we tot nog toe enkel uit de literatuur, en het exemplaarhier aanwezig was een bloedmooi curiosum. Hoewel
de naam Frans klinkt, gaat het hier om een Engels product. Puur cool!
Wat we ook
enkel kenden van het net en de boekjes, een topstuk, de Amerikaanse Mercer
Raceabout. Alleen deze al was de moeite om naar te gaan kijken, en Jongens, wat
een sound !Dat ding brult Â…Â…Â…. Een
woordenloos schouwspel van vuur en rook. Geen wonder dat al een 10 tal jaar
geleden 800.000 dollars geboden werden op een bekende veiling voor zulk speelgoed.
Cadillac,
een andere Amerikaan was ook goed vertegenwoordigd met 3 exemplaren, een heel
vroege, helemaal uit Noorwegen aangereisd, en dan 2 giganten met bouwjaar 1912
en 1913. Andere amerikanen waren Locomobile, Studebaker, Buick, Dodge , Pierce
Arrow en natuurlijk Ford, hoewel deze laatsten toch slechts 2 exemplaren
stuurden.
Zoals we
verwacht hadden van een Duitse organisatie waren er enkele ‘Heimat’ merken
aanwezig, niet onbekend van naam, maar exemplaren die je in België zelden te
zien krijgt. 4 Opels waaronder ook een ‘spitzkuhler’.
Ook twee Benz van voor 1919 konden bewonderd worden, wij zagen deze nog nooit,
net zoals de eerder genoemdeRex
Simplex.
Dan nog de
Franse en Engelse wagens. Een oogstrelende Rolls Royce Silver Ghost 1914 met
Australische carrosserie en een ander Phantom I model. Dan nog een prachtige
Sunbeam, en aloude Humberette. Frans moest je dan weer spreken tegen Renault,
Daraque en Brassier. De Renault in een prachtige Coupe chauffeur uitvoering,
met een dikke bijna 6 liter motor. De Brassier van 1911, kreeg de naam FIFI
aangemeten, en deed denken aan het stripverhaal van Jommeke waarin de held een
oldtimer in een kasteelschuur ontdekt, en er niet zachtzinnig een toerke mee
gaan uithalen. Fifi was het schoothondje vanGravin van Stiepelsteen.
Jammer genoeg geen enkele Belgische wagen op appel dit jaar, we hadden graag de Minerva die er vorig jaar bij was ontmoet.
Als bezoeker
waren we op tijd aanwezig om alles op de gevoelige plaat vast te leggen, en mee
te slalommen door het heden, zowel op Zaterdag als op Zondag. Brutaal eerlijk, vond ik dat de route op
zaterdag iets te veel drukke wegen in zich opnam, men ging zelfs over de
autosnelweg. Ik kan me voorstellen dat het hartritme op dat moment even andere proporties
aanneemt dan normaal. In geval je bijvoorbeeld met een klein monstertje op edele
leeftijd rondtuft.
De Rit op Zondag richting Schloss Dyck was
knap ineengeschoven, ging zelfs doorheen
een natuurgebied.(toegelaten) En het zonnetje bleef schijnen tot tijdens de
lunch. Natuurlijk legden we hier weer interessante contacten die het
toelaten weer verdere verhalen te bedenken. Perfect.
De Rasanz
rally staat alleszins weer op de lijst,en we hopen dat ze volgend jaar weer
niet samenvalt met een ander festijn zoals dit jaar de pre1905 rally van rvccb.
Deze laatste was ook de moeite met 18 deelnemers pre 1905. Beelden daarvan op de website van RVCCB. Zeker kijken en op het programma van volgend jaar zetten!
Rasanz rally 2016............ lekker, ech lekker
Zoals beloofd in het voorsmaakje, hier verkappen we de naam de exotische rariteit ; Duhanot 1906/1907
Hier in zijn geheel aan de linkerkant.
En langs rechts ziet het er zo uit.
Nog een feest; Charron Niet frans maar Engels zie Limited !
En ook niet te versmaden deze Rex Simplex van Duitse makelij. Wat zijn die 2 vreemde voelsprieten ??
Het oudste exemplaar Peugeot 1899, welke langs achteren aangedraaid moest worden.
De motorkap was nog niet uitgevonden.
De stuurinstalatie van de 1899 Peugeot.
Cadillac was goed vertegenwoordigd.
Helemaal uit noorwegen deze Taxi uitvoering.
Fix onderweg per Duhanot
Of Cadillac 1913.
Deze Cadillac was dan 1912.
Nogmaals het 1913 model.
Een blik op het startersveld, met hoorngeschal op de achtergrond. Er vond namelijk een jachthoorn festival plaats op het kasteel.
Jeu jeu
zeige ze in Pèèr, Voila voila et encore voila in Cuesmes, een stil oord van
verbeelding in de buurt van Mons. Stil
tot gisteren, want toen werd het geluid van ronkende oude motoren weer uit de
herinneringen van de inwoners gepuurd. Door de Â…Â…Â… Deblock Bielles ! Ondertussen een
gloednieuw merk in onze religie.
Bij aankomst
in het centrum vielen al direct enkele oudjes op die we nogniet eerder zagen, waardoor de goesting nog
meer begon te borrelen. Men kan hier eindelijk weer eens genieten van echte Oldtimers!En, met 33 inschrijvingen kan men enkel maar
zeggen; een rijke oogst goudklompjes! Superbe!
Al heel erg vroeg
in de ochtend werd er met degeblokte
startvlag gezwaaid. Maar dan hier zonder pretentieuze volgnummers, allerlei
regeltjes. Iedereen doet deze ‘spatziergang’ aan zijn eigen tempo, met behulp
van een mooi roadboek. Alle deelnemende voertuigen zijn minimaal 97 jaar oud. En
ook waren er dit jaar, ik denk voor het eerst, enkele motorfietsen op het
appel. Voila voila voila.Prachtig
toch!En uit de reactiesachteraf te horen, hebben dezen ook genoten
van deze dag.
Volgend jaar
dus hopelijk nog meer van die dadda.
De bouwjaren
variërend van 1899 tot 1919. De meeste merken hier te zien, zijn al enige
tijd uitgestorven. Enkel voor de insiders klinken deze namen nog bekend in de
oren. Opsomminkje van maaksels die verdwenen in de tijd en niet in Bermuda?
Decauville,
Corre, Phenix, Roland Pilain, Chenard Walker, DFP, Rochet, Crestmobile, Locomobile,Le
Zebre, Stodart Dayton, Unic,Loraine Dietrich,Sarolea, Delage, Nagant, Loraine de Dietrich Â…Â…Â…Â…Â…. De Dion Bouton, Le Minerve.e.a
Maar ook
bekende nog bestaande rassen zoals Renault, Ford,Peugeot,BSA,Triumph, Buick ,
Rolls Royce stuurden geen plaatsvervangende katten. Een hele kus om dit keurrijk pallet in
deze periode van het jaar bij elkaar te toveren.
In 1919 was
de automobiel al 34 jaar oud, meer dan volwassen naar hedendaags begrip. Maar
eerlijk gezegd stonden ze nog steeds naderder tot de paardenkoets dan bij de
autoÂ’s van vandaag. In 1919 was een
voorrem bijvoorbeeld nog lang geen algemeen goed. De ‘messing mensen’ kunnen
dan ook nog een echte machine ‘unter den hintern' spuren, als ze bij het
aantrekken van de achterremmen hun vehikel naar links of rechts voelen
uitbreken. Vandaag werd snelheid ook niet gemeten in kilometers per uur, maar
wel aan de breedte van de grijns op de gezichten van de bestuurders en hun
copiloten. Snelheid is subjectief, en lol niet altijd het quotiënt van afstand
en tijd. Vandaag was men zo snel als dat zich aanvoelde, zo eenvoudig is de
definitie van de vreugde aan het rijden.
Wie we wel
gemist hebben zijn de vertegenwoordigers van onze noorderburen. Die hadden
blijkbaar iets anders op het programma, want er was er geen enkele te
bespeuren, hoewel ze daar toch ook mooi speelgoed hebben, en ook wel wat over
hebben voor onze frietcultuur.
De weermeter
stond op Wisselvallig, het is nu geweten wat dat betekend. Afwisselend zon met
flinke frisse buien en zelfs af en toe een paar hagelbollekes.Maar over het algemeen toch doenbare
aangename dag, want warm krijg je het vanzelf als je met deze oude rossen gaat
spelen.
Kasseien en
wegen avec ‘Jus brune’, (bruine saus) werden niet
geschuwd.
Het was een sociale ontmoetingsplaats onder vele vrienden, en hoewel er menig mondje
Frans gesproken werd, viel het op dat velen toch hun best deden hun beste
Nederlands boven te halen, als dat nodig was. We houden niet enkel van het
woordenloze schouwspel van rook en roestig ruikend oud metaal, maar ook van
culinaire verwennerijen. Hieraan was er geen te kort. Het ontbijt, met een zeer
variërend arsenaal aan streekproducten, stond klaar na de eerste tientallen
kilometers te hebben verteerd. ‘Uitmuntend’
is het enige woord dat bij me opkomt. Aan nattigheid ook voor de binnenkant, was
er geen te kort. In totaal werden er een 80 tal kilometers verorberd, voor dat
het finale verdict een einde breidde aan deze taaie klus.
Nu is het
weer collectief verder mijmeren tot volgende
gelijkaardig evenement. Deze zijn niet dik gezaaid.De rubriek ‘whats Up doc’verraadt alvast waar we volgende keer present
proberen te zijn, en op welk kakelvers verhaal
u hier dan weer kan afstemmen.
Tot dan.
foto's JJJ en BDL en Luc Scounaux
wordt vervolgt..........
Nog vroeg in de ochtend naar het contactslot zoeken.
Gisteren zat het er nog..........
Jawel, onder de motorkap schuilen aloude geheimen.
En ook als je op waterkracht wil rijden moet er een en ander afgesteld worden.
Locomobie op stoom........
Lutele minuten later.........
En ook hier moest eerst de Engelse sleutel tevoorschijn komen.
Wij zijn alvast op weg, want onze ene cilinder heeft iets voor de boeg. Wij zagen deze auto voor het eerst op deze rit.
Helaas helaas, enkele kilometers na de start het eerste Panne geval.
Maar de meesten tuften er vrolijk op los richting 'La france'
Idylisch beeld, zeer veel oude hoeve's in deze omgeving.
Na de eerste Kilometers stond een uitgebreid ontbijt te wachten.
Sfeerbeeld. Belgische Nagant als een paasei in de tuin.
Rolss Royce, bestuurd door heuse Engelse Gentlemen.
Hier willen we de echte kenners aan het werk laten; wie weet welke merken er hier te zien zijn...............
De bloemetjes werden duidelijk buitengezet. Anno 2016 zijn 3 motorfietsen welkom ingeschreven.
Aanvallen........... Een hele tafel vol heerlijke streekproducten.
Laatste 5 foto's van Luc scournaux ; Triumph 1905 welke het schitterend deed volgens zijn berijder. (geen versnellingsbak)
Crestmobile 1902, een voorruit was toen net als voorwielremmen praktisch onbekend. Geen idee of deze zelfs achterremmen heeft?
Britse Gentlemen...... Zo hoort men te poseren als je in de UK komt..... nie vergeten. En ook de Bere goede wanten aantrekken!
Tijdens een stop konden de verkleumden even gaan opwarmen aan het haardvuur.
Kaseiwegen werden niet geschuwd, alsook de zanderige (modder) wegen. Het landschap was dan ook schitterend, Hectaren bos met in bloei staande wilde Hyacinten waren adembenemend...
Gedurende 2015 verschenen hier enkel artikels ivbm de Belgische automobielindustrie.
Minerva; 17/09/2015 Hofleverancier Minerva
Metalurgique 31/10/2015 A blast from the past
Speedsport 16/12/2015 kertverhaal; geboorte van een .....
Ondertussen zijn er weer nieuwe beelden opgedoken van enkele van deze merken die we hier met u willen delen.
Later zullen ze verplaatst worden naar de bovengenoemde artikels.
Minerva 'kaizerspreis" Ze waren er dus minimum met z'n 4. deze opname stamt uit 1907 circuit des Ardennes.
Hier nr 24 aan het werk
En er was ook een nr 10
En nr 18 volgens deze aquarel
Een later model kreeg nr 21
Zwarte Roi des Belges
Minervette
Uitstapje op een zonnige dag.
Deze opname stamt uit Noorwegen
Helemaal rechts een Minerva aan de startlijn. De goede opletter heeft in de smiezen dat daarachter een Nagant staat.......... nog een Belgisch raspaard.
Deze opname is gemaakt te Gent. Wie weet waar?
Misschien nog andere Belgische wagens in het rijtje? Uiterst links 'Minerva'
Minerva aan een station.
Deze mooie wagen met nog vlakke kant achter de motorkap.
De Minerva van Papa.
Uitstapje in het Zoniënwoud?
Minerva met nummerplaat 7501..........of is het 47501
Mooie foto uit Knokke, is de achterste wagen ook een Belgisch merk? Wie hat weet mag het melden;
Nog een fraaie Minerva, pas gekocht? de reservewielen zijn nog ingepakt.
Na
tweede kerstdag van 2015 hadden we liefst onze kalender met een
druk op de knop en grote snelheid vooruitgespoeld, om aan de ellenlange donkere,
oldtimerloze Januari en Februari te ontsnappen.Behalve een verre beurs in Parijs, viel er niets te beleven in het pre
war klassement.
Twee
maanden lang op de tanden bijten om dan uiteindelijk de kop er af te slaan, net
zoals men traditioneel een champagne fles met een zwaard ontkurkt. Het ei is
gelegd, het feest kan weer beginnen bruisen.
De
Royal veteran car Club presenteerde het voor de 56ste keer, de
organisatie van de ‘Fagnez Hivernales’. Alstublieft!
Een
dubbel dozijn liefhebbers van het oeuvre ‘open prewar cars,’ vertrokken met
modeste noot op zaterdag te Verviers. Dat kan tellen. Men kan dit met bravoure alweer
eensucces noemen, een nieuwe voetnoot
in de analen van de geschiedenis van de club, welke dit jaar tevens hun 60 jarig bestaan viert.
Zelf
waren we erbij op zondag, om deze teksten en
beelden als een olievlek over uw scherm te laten vloeien. De zon stond nog vrij
laag , toen de machinisten hun voertuigen van ochtenddauw- en ijs bevrijden. Zo ging het er ook aan toe, zeventig a honderd jaar geleden.Na het sluimeren in een zoete slaap, en de gulheid van een uitgebreid ontbijt,
vooruitzicht op een zonnige winterdag. Het
was slechts enkele graadjes fris, en er stond een flink erin beukende noordooster... Tijdens deze ‘spatziergang’ worden de ‘echten’
van de anderen geschift.Puur Cool die
gasten!
Onder
de levende fossielen, tal van automerken, hoewel we niet echt iets nieuws onder
de pet kregen. Maar het gezelschap onder gelijkgezinden maakt dat allemaal
goed. Wat mij vooral als nieuwkomer was opgevallen, een heel mooie nog in
eerste lak zittende Citroën, met tatoeages die een vergeten avontuur in het leger verklapten. Een
heel kleine opsomming van het deelnemersveld;Daraque, FN, Citroën, Packard, Loraine de Dietrich, MG, Bugatti, Talbot,
Ford, Calcott, Fiat, Hotchkiss, Buick, Oldsmobile Â…Â…Â…Â….
Aan
eenflink tempo trekt het ontspannen
gezelschap aan je voorbij, terug richting Verviers. Een winterrally zonder
sneeuw, is er geen, en daarom ging het weer over de hoogste punten van ‘La Belgique’,
alwaar het landschap nog wit geschilderd leek.
Wij
schoten dit jaar geen grof Ardens wild zoals bij een vorige editie,maarandere breinplakkers, zoals eenchauffeur die voorovergebogen in zijn stoel zit te genieten, om
vervolgens met een brede glimlach de derde gang er in te rammen. Een voordeel
van een ritje in deze periode van het jaar is, dat als je geen voorruit hebt,
je geen schrik moet hebben om achteraf insecten vantussen je tanden te moeten
peuteren. Enkel de ijspegels afkloppen volstaat! Veel pechgevallen hebben we
niet gezien, op een vast zittende koppeling na. Gelukkig kon dat euvel ter
plaatse en met een truck van de foor,
losgesleuteld worden. De depaneur bleef werkloos.
2
volle dagen dikke winterpret zonder gebroken benen zitten er weer op ,en we
gaan schuimbekkend en in volle vaart af op de volgende rit, in het gezelschap de
messingmensen. 19 aprilpre 1919 rally.
Tot
dan.
foto's JJJ en BDL
Voor de 56 ste keer; Fagnez Hivernales, je moet het maar doen !
Ochtenddauw en ijs wegkrabben and of they go.
Met de nodige liefde en 'Muskles ' je schatje tot leven wekken na zoet sluimerende slaap.
Je kan ook proberen aan de gang te kietelen, maar of dat lukt ?
Blijkbaar wel ..;
Gepakt en gezakt, klaar voor een rit naar het hoogste punt van België.
Even nog het zitkussen opschudden en roadbook bestuderen....... and of you go.
Kussen opschudden, goed idee, dat had ik ook moeten doen
Weerom zeer goed vertegenwoordigd Ford model A.
overzichtje over het roege startersveld. Ford en Citroen nemen het voortouw, hoewel ook FN met 2 exemplaren present was.
Kon in Zwitserland genomen zijn.
er werd heel wat afgefotografeerd.
Elkaars brillen controleren...
Strategie bepalen aan de start, Oldsmobile versus Citroën.
Tatoeage uit een vorig leven.
Startnummer bevestigen nu de handjes nog warm zijn.
Toeters en bellen op een Packard.
Lets do this! Geen gevaar voor insecten tussen de tanden, dus het venster mag naar beneden.
Want zo net tukkerde de 40.000ste bezoeker voorbij sedert het oprichten van dit blog eind 2008.
De laatste 2 jaar bezochten 81 nationaliteiten wereldwijd dit virtueel circus. Hopelijk zijn we in staat geweest menige glimlach of gefronste wenkbrauwen op diverse gezichten te toveren van 4309 landgenoten en 1047 taalgenoten.
Zoals u kan zien voor het seizoen 2016 hebben we onze verlangkalender al gedeeltelijk opgesteld, (what's up doc') welke in de loop der tijd nog aangevuld zal worden. We gaan binnenkort gewoontegetrouw van start met de 'Fagnez Hivernales' en hopen op dezelfde enthousiaste weg verder te rijden, zoals we dat in het verleden gedaan hebben.
Onze inspiratie wat betreft schatbewaarders, begint langzaam maar zeker op te drogen.
Dus,
beste lezer, het zal van u afhangen om ook in de toekomst alhier productief te zijn.
Aarzel dus niet u te melden met al uw moois en straffe verhalen om lezers en liefhebbers van mooi geschoten beelden hier verder te laten watertanden.
Bedankt voor uw bezoek!
De 40000ste mag zich melden ! zie gastenboek. We zijn benieuwd.
Update; het was een inwoner uit Indië die met de eer ging lopen,
waarschijnlijk begreep hij geen snars van de Nederlandsche taal.