Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    30-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest !!!!





     40000 ste bezoeker

    Vandaag, 31 januari  2016 is het feest!

    Want zo net tukkerde de 40.000ste bezoeker voorbij sedert het oprichten van dit blog eind 2008.
    De laatste 2 jaar bezochten 81 nationaliteiten wereldwijd dit virtueel circus. Hopelijk zijn we in staat geweest menige glimlach of gefronste wenkbrauwen op diverse gezichten te toveren van 4309 landgenoten en  1047 taalgenoten.
    Zoals u kan zien voor het seizoen 2016 hebben we onze verlangkalender al gedeeltelijk opgesteld, (what's up doc') welke in de loop der tijd nog aangevuld zal worden.  We gaan binnenkort gewoontegetrouw van start met de 'Fagnez Hivernales' en hopen op dezelfde enthousiaste weg verder te rijden, zoals we dat in het verleden gedaan hebben.
    Onze inspiratie wat betreft schatbewaarders, begint langzaam maar zeker op te drogen.

    Dus,
    beste lezer, het zal van u afhangen om ook in de toekomst alhier productief te zijn.
    Aarzel dus niet u te melden met al uw moois en straffe verhalen om lezers en liefhebbers van mooi geschoten beelden hier verder te laten watertanden.

    Bedankt voor uw bezoek!

    De 40000ste mag zich melden ! zie gastenboek. We zijn benieuwd.
    Update; het was een inwoner uit Indië die met de eer ging lopen,
    waarschijnlijk begreep hij geen snars van de Nederlandsche taal.

    30-01-2016 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstverhaal geboorte van een...........

     

    The bumpy road of life.

    Het zal je maar overkomen, op een blauwe maandag, terwijl er een droefgeestig deuntje blueÂ’s op de achtergrond speelt,  besluit je als ondernemer je leven in een  totaal andere richting te sturen. Het gebeurde zoÂ’n 25 jaar geleden bij onze  volgende schatbewaarder.

    Diepe wortels in de tuinbouw werden gerooid, toen een Kasteel, genaamd ‘Chateau BleuÂ’, te koop stond, in de nabijheid van de oevers van de Vesder. Het idee om hier een hotel/restaurant te beginnen werd werkelijkheid, bewust van kop tot teen dat dit een risicovol project zou worden. Iedereen weet het, “een kasteel” klinkt aantrekkelijk, en ziet er ook zo uit, maar achter de schermen huist er gevaarlijk charisma in plaats van puur amusement.  Â‘Life is a bumpy roadÂ’;  de restauratiewerken en aanpassingen om de  busines te beginnen hadden heel wat voeten in de aarde. Uiteindelijk kwam alles goed terecht, en men gaat ondertussen al heel wat jaartjes mee in dit milieu. Het leven is simpel als je er op terug kan blikken.

    Na de aankoop, en tijdens de restauratie werd er heel wat onderzoek verricht naar de geschiedenis van het kasteel. Navigerend door het mystieke, vond de eigenaar op een dag een postkaart. Daarop afgebeeld het kasteel met daarvoor een oude wagen. Als liefhebber van techniek en specifiek oldtimers, was hij  al vlug in het verhaal verdwaalt. Hier  wilde hij meer van weten! In de details gedoken, bleek het te gaan om een in België geconstrueerde wagen, waarvan er bij ons weten, geen enkele meer bestaat. Het merk staat wel beschreven in de analen van de Belgische automobielgeschiedenis.

    Ergens  in 1923, in de ‘rue waelhemÂ’ van Schaarbeek besloten ondernemers Baertsoen en Bonar  op het onderstel van een T ford sportieve, maar ook berline  wagens te bouwen. Deze T-ford kloon, , werd op de markt gebracht onder de naam Speedford, later omgedoopt tot Speedsport.  Ze namen er mee deel aan verschillende rallyÂ’s, met aangepaste motoren, kopkleppers met 16 kleppen. Al even snel als ze op de markt kwamen verdween het merk  ook weer in 1927.  Daar er tot dus ver geen overlevenden  opgedoken zijn, en documentatie schaars is, geen rijke oogst aan details. Ook Louis Chevrolet dat deed met zijn ‘frontenacÂ’, en  Charles Montier gebruikte ook de T ford als basis voor zijn vindingen. Het chassis werd verlaagd, en de wagen kreeg ook al voorwielremmen, toen nog niet evident.

    Het  waanidee om zelf een speedsport te gaan bouwen is met al deze kennis geboren. Een peulschil lijkt het, als je een project als ‘Chateau bleuÂ’ al achter de kiezen hebt. De handschoen werd opgenomen. Een in de buurt residerende T ford van het juiste bouwjaar werd naar huis gesleept, en de plannen werden werkelijkheid, na  grondig de fotoÂ’s te bestuderen en aan elkaar spinnen van andere gegevens.  Het meeste werk is door eigen handen gebeurt, waar de eigenaar zeker fier op mag zijn. Een aantal  kleinere werken zoals het spuiten werd wel uitgegeven, maar dit verliep niet altijd zoals een klant dat eigenlijk wenst. Achteraf bekeken wel grappig dat de spuiter de onderdelen in dozen terug liet afhalen, zij het in stukken geslepen, na onenigheid over de kwaliteit en prijs. Middeleeuwse wreedheid? Gelukkig werd het extra werk van het slijpen niet aangerekend.

    Momenteel is de motor ook weer gedemonteerd want bij een eerdere testrit bleek er toch niet voldoende power aan boord  te wonen, om de Ardense heuvels het hoofd te bieden. Bij het gebruik van de remmen, sta je ook stijf van de adrenaline.

    Meer relax gaat het er aan toe in de ontvangstruimte van het blauwe kasteel, waar de fotoalbum naar bovenkomt, met daarin de oude postkaart, en daaronder een foto van de gereconstrueerde speedsport in exact dezelfde positie. Leuk , dit  vers perspectief op een oud verhaal!

    Een ander wapenfeit is dat de  grondvest van de FN fabrieken hier werden gelegd. De eerste wapens van FN zouden hier ontworpen en getekend zijn. En, de eigenaar organiseert het hele seizoen door oldtimer arrangementen, maar bijna ieder weekend voor 2016 is reeds geboekt.

     Nog meer ‘shedworkÂ’; ondertussen is gebleken dat elders in dit kleine landje ook nog een andere gniffelende dappere, hetzelfde intense idee heeft, en ook een ‘speedsport ‘aan het reconstrueren is. Dit word dan een sportief model zoals degene waarvan we hier enkele fotoÂ’s tonen. Naar complimenten hakend, welke de mooiste is, laten we aan uw beslissing over. Mogelijk krijgen we beide exemplaren te zien op de volgende uitgave van ‘Circuit des ArdennesÂ’ in 2017Â…Â…Â…Â…Â….. allen daarheen!

    In ieder geval is het mooi te weten dat dit semi ‘nativeÂ’ merk weer nieuw leven ingeblazen word. En daar we nu toch hier in de buurt waren, aan de oever van de Vesder, hier ligt nog meer Belgische autogeschiedenis te bestoffen. Een flinke boorscheut verderop liggen de restanten van de ‘ImperiaÂ’ fabrieken. U weet wel, in vorig artikel over Metalurgique, vernoemden we  al dat Imperia de machines in 1927 opkocht. De cirkel komt rond.

    De laatste jaren wordt er wat aandacht besteed aan het merk, met zelfs ideeën om het nieuw leven in te blazen. Imperia was een vooraanstaand merk, een moderne fabriek, welke zijn eigen testbaan had, op het dak van de usines.  Een deel daarvan ligt er nog steeds.  Men vervaardigde hier ter plaatse ook in licentie wagens van het Engelse  merk Vanguard. Nog steeds leeft de vervagende geest van Imperia en Vanguard in het kleine dorpje Nessonvaux, zoals blijkt uit een recent gerenoveerde  muurschildering, en de blonde verleiding ; frietkot ‘ImperiaÂ’.

    Tussen Chateau Bleu en de Imperia fabrieken, kan je een klein Auto museum bezoeken, waar heel wat aandacht besteed word aan het streekmerk. Ten tijde van ons bezoek was het wellis waar gesloten, maar toch gaf de bezieler ons een privé rondleiding. Voor de oldtimer liefhebbers die dit lezen, en tijdens de zomermaanden eens willen gaan toeren in deze  fantastische streek, een aanrader om eens te stoppen. Daar hoeft het niet bij te blijven want slechts enkele kilometers verderop ligt er nog een minder bekend automuseum. Naar verluid zeer de moeite waard om te bezoeken. Het is wel enkel open op Zondag namiddagen, en wie van dansen houd, vind hier ook zijn gading.

    Dus aan te raden zomerprogramma voor 2016,  gastronomisch verblijf op Chateau Bleu, met bezoek aan 2 automusea, en een toffe rondrit in dit deel van de Ardennen. Wij zetten dit alvast op onze agenda.

    Met dank aan de ontvangst te Chateau Bleu te Trooz.



    Ons kerstverhaal speelt zich af, hier aan de oevers van de Vesder. Op de achtergrond dampt de schouw van voormalige fabriek.

    Chateau Bleu, Welkom bij oldtimer mindet eigenaar van dit Hotel/restaurant.

    In de ontvangstruimte komen de foto albums en herinneringen boven...........


    Deze postkaart werd gevonden, en was aanzet tot dit verhaal...........  Speedsport uit de jaren 20.
    Een voor en na foto...  zoek de 7 verschillen....

    Nu over naar het echte werk........

    Speedsport in volle wording, de radiator werd volledig nieuw gemaakt, want met de originele T ford heeft hij niet veel te maken.

    Zo staat hij er momenteel bij, motor gedemonteerd voor een noodzakelijke update.

    De hele Boddy werd met de hand nagebouwd, aan de hand van de foto op de postkaart.

    Mooie oplossing voor het plaatsen van een reservewiel.

    Hier een affiche voor de promotie van de speedsport, welke in verschillende modellen leverbaar was.

    Fabriek was gelegen aan de Rue Waelhem te Schaarbeek.

    Ook een berline was verkrijgbaar.

    Een aangepast motorblok voor sportieve evenementen. 16 klepper.

    De herboren speedsport tijdens een allereerste debuut.  Ook de nummerplaat op de postkaart werd overgenomen. Let ook op de vorm van de spatborden... Mooi......


    Met uitvergrootte foto's.
    Dit was zelfs voer voor tv opname.

    Een speedsport op salon te Brussel 1925.

    16-12-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 1
    vervolg

    Een optimistische snelheid van 140 km/h word weergegeven.............



    Een met vele bekers bekroonde speedsport op het salon te Brussel, ook enkele berline's op de achtergrond.

    Dezelfde speedsport hier op deze afbeelding.

    Een uitvergroting van de postkaart met speedsport 57531. Enkele details zoals de vorm van de voorspatborden zijn duidelijk herkenbaar.

    Speedsport 27116 hier met startnummer 1.

    Hier een betere opname te monthelery of brooklands?

    nog maals

    Deze is duidelijk op Brooklands gekiekt.

    En ook hier herkennen we 27116, naast speedsport A 439.

    Nog een speedford met plaat .94161

     94161 in actie

    speedfordje met klaver boddy en dichte wielen.

    Ook op deze afbeelding zou een speedsport te vinden zijn. wie van de drie?

    Een wat simpelere uitvoering

    Ook bruikbaar door mama om te gaan shoppen.

    het zelfde clubje als bovenstaande foto.

    Verwijzing naar enkele details

    15-12-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2
    Vervolg

    we vervolgen het speedsport verhaal met speedy gonzales D 733, waar we meerdere opnames terugvonden van rallys te Spa, Chimay en Waver

    Spa 1926



    hier droeg d 733 startnummer 22

    En hier 38. Duidelijk belangstelling van de pers.

    Het team mechaniekers in 1926 te Chimay

    Man met zelfde pet, maar nu startnummer 26.
    Een race te Waver 1926
    Duidelijk de achterkant ergens te Spa, let ook op het reclame bord van Ford !

    Opname te Spa, zie spandoek 'automobile club Spa'

    Overwinning werd in de bloemetjes gezet.

    Zelfde tijdstip, andere camera.

    Nog meer bloemen starnummer 22

    In 1927 kreeg speedy gonzales een andere achterkant verpatst.
    Hier heel duidelijk met startnr 43

    Speedy Gonzales mocht het opnemen tegen o.a. een Bugatti 1927 Chimay.



    Ook Charles Montier vervaardigde dit soort racers op basis van T ford.

    14-12-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 3
    vervolg 3  Imperia


    Nog een Montier Ford uit deze periode. Best wel geslaagde constructies.
    Dezelfde wagen hier als vierzits racer.

    Hier aan het werk als concurerend met de speedsport

    De reconstructie van D 733 is in volle gang.

    Alles begint met opmeten en tekenen.

    Detail van nagebouwde embleem



    Alles, maar dan ook alles moet worden gemaakt.

    met behulp van mallen









    het resultaat tot op heden?

    Aan de over van de Vester vinden we ook de oude Imperia fabrieken terug.

    Langs deze poort kuierden in het verleden de hooggeplaatste functionarissen.

    Een deel van de Testbaan vandaag de dag nog te bewonderen.

    Of toch wat er van over blijft.

    13-12-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 4


    Van op een flinke wandelafstand kan je het Imperium zien liggen.

    Heb je hem gezien?  De geest van Imperia en Vanguard leeft nog voort te Nessonvaux

    O.a. in dit frietkot

    In het imperia museum, een eind verderop kan je deze 1927 imperia SS bewonderen.  SS = sans soupapes.

    En een hele rij latere modellen uit later jaren.



    Maar ook ander wagens zijn er te vinden, als ook worden de banden met het Duitse 'Adler ' in de verf gezet.

    Nog een beetje verderop, ook nog dit museum. Ook de moeite.

    Dit hele verhaal begon met deze postkaart. Met dank aan Chateau Bleu en Norbert Huygebaert.

    12-12-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.happy halloween
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Scary Halloween


    clique on picture !

    Metalurgique gevonden in een graftombe ......... brrrrrrr...... spooky

    Nu het hele verhaal en nog veel meer over dit mysterieurze merk  hier onder.............  

    keep logging in.

    01-11-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique

    Halloween Metalurgique.

    ‘A blast from the past’.

    Het hele verhaal komt ter sprake alweer een 5 tal jaar geleden, of is het al langer, toen op een bekende oldtimer site een Metalurgique in IJsland werd aangeboden. Een in Spanje residerende Belg kocht hem, en liet hem naar daar overbrengen om samen met enkele andere Belgische wagens in zijn collectie te laten koelen zonder blazen.

    Uiteindelijk bleef het bij het vergaren van spinnenkoppen en andere onwenselijke oppervlakte conservators. Hij kwam opnieuw te koop en verhuisde naar Nederland, net over de Belgische grens. Kwam in handen van een met een ton enthousiasme beladen boterkijker, die het vehikel kost wat kost terug op de baan wil krijgen. Echter had hij niet gerekend op de grote schaarste aan toch veel ontbrekende onderdelen die nodig zijn om dit ‘project’ te realiseren. Eigenaardig, want gedurende de jaren dat het merk werd geproduceerd, zijn er toch aardig wat van de band gelopen.

    De jaren werden weeral op fast foreward geprogrammeerd, en het enige wat er van gekomen is, is dat wel al wat benodigdheden gevonden zijn om er eindelijk aan te kunnen beginnen, inclusief een geschikte stal/werkplaats. Ook belangrijk. De toekomst, die ligt nog een beetje te slapen op zijn tong.

    Het moest lukken, dat net op 1 november we een openbarende audiëntie konden vastleggen om dit extreem zeldzame overblijfsel eens nader te gaan bekijken. Zijn huidige standplaats, een donkere en vochtig aandoende kelder, met traliewerk deed aan een grafkelder denken. Erg passend op deze herdenkingsdag. Maar zal deze relikwie ooit uit den doden opstaan? Waarom niet? Het is zoals met fluwelen handschoenen van citroenen limonade maken!

    De bovenstaande ontdekking is ergens uit het begin van de jaren 20, en kreeg het hard te verduren. Ergens in de loop van zijn bestaan besloot een of andere IJslandse boer hem om te bouwen tot tractor.

    Hij sleep de hele achterkant van het chassis weg, en verankerde er de achterkant en overbrenging van een tractor aan vast. Dat moet nu allemaal weer hersteld worden. De nodige onderdelen zijn er al voor gevonden. De ideeën zijn ondertussen ook tot volle wasdom gekomen. Als het project klaar is moet hij er uit zien alsof hij zo gevonden is, met een min of meer sportieve toets. Immers zoals u zult kunnen afleiden uit het vervolg in deze tekst,  en foto's, boekte het merk toch wel wat sportieve prestaties. Authenticiteit moet er met liters lekker vettig af druipen. Aura  tot 'oily rag' restauratie bezegeld!

    Het toeval wil dat elders in België ook nog gewerkt word aan een wagen van dit merk uit het jaar 1910. Toch wel straf als je weet dat het totaal aantal overblijvende metalurgiques op je twee handen te tellen zijn, en dat wereldwijd!

     Nu, een streepje verdunde geschiedenis.

    Metalurgique, het klinkt als een naam van een hoogoven, eerder dan als een automerk. En toch, dit was ooit een befaamde Belgische autoconstructeur, waarvan de wortels liggen aan de oevers van de Samber, waar men vooreerst werk maakte van vooral spoorwegmateriaal. In 1899 al, werd besloten deze bestaande werkzaamheden uit te breiden naar de auto industrie, waarvoor compleet nieuwe werkplaatsen werden gebouwd in Marchienne- au- pont.

    Op het salon van Parijs in 1901 werden de eerste vruchten in de schaal van de nieuwe petrolheads gelegd.

    Een kleine 2 cilinder ‘vis a visÂ’ met achter of voor in liggende motor was het eerste kant en klare product, maar men was ook toeleverancier aan andere autobedrijven. 

    Vanaf 1904 kwam er ook een viercilinder in het gamma, waar men in 1905 helemaal op overstapte.

    Gezien de motoren ontworpen waren door een Duits ingenieur, met toen al een goede reputatie, had men goede banden om te exporteren naar onze oosterburen. Men had ook verkoopsrechten in Engeland, onder de naam Métalurgique Company.

    Ook in Frankrijk werden Metalurgiques onder licentie gebouwd.

    Hoewel Metalurgique zich inschreef voor de Gordon Bennet rally in 1904, gebeurde er niets, maar in 1906 won een Metalurgique de ‘coupe de liedekerke’.

    In 1906 voegde men aan de fabieksnaam   “lÂ’auto” toe om zich van de spoorwegfirma te onderscheiden.

    In 1907 stond een Metalurgique op de 2de plaats in de Duitse Herkomer coupe.

    Een rally die vandaag nog steeds herdacht wordt als de ‘herkomer konkurrenzÂ’ . www.youtube.com/watch?v=x-_VGP_Pj14 en https://youtu.be/g834dp6dtLg

    Vanaf 1908 was de spitse radiator een kenmerk voor metalurgique wagens, een stijlicoon welke ook Mercedes hanteerde. Door de Duitse successen kreeg men ook in Duitsland een licentie om onder de naam ‘Bergmann metalurgiqueÂ’ wagens te produceren van 1909 tot 1915 en van 1920 tot 22.  Tijdens WO I werd de fabriek nagenoeg geheel door de bezetter leeggeroofd. Een makkelijke prooi vermits een aantal aandeelhouders Duitsers waren. Ondanks dit feit, en de weigering van herstelbetalingen door de Duitse regering, was Metalurgique een van de eerste fabrieken om de productie terug op te starten. Dankzij in een magazijn opgeslagen onderdelen. Echter liep het niet van een leien dakje. Motoren hadden de reputatie ‘zwakÂ’ te zijn in vergelijking met de concurrenten.

    Imperia kocht in 1927 het machinepark, en de gebouwen gingen naar Minerva. Hier eindigt ook ons verhaal, maar u weet het;

    heeft u nog meer fotomateriaal of interessante  weetjes over dit merk, zeker opsturen, wij delen het gratis en voor niks, ook met u !




    Deze foto zag u al eerder, zoals de Metalurgique er al enkele jaren bijstaat, te wachten op een roemrijke metamorfose.
    Een kijkje onder de motorkap onthult een mooi motorblok met kopkleppen.

    Het is vooral de mooie spitse radiator met honingraat profiel waarop de huidige bezitter verliefd raakte.


    Het motorisch gedeelte is compleet, met alle wenselijke agregaten. Motor zit niet vast, en heeft zelfs nog ontsteking.

    Maar alles wat daarachter ligt, daar is nog wat werk aan. inclusief verwijderen van de 2de versnellingsbak.
    Op de achterwielen zaten houten blokken voorzien van 'Spikes' om door het veld of sneeuw te ploegen.  Hier enkele overblijfselen.

    In gedachte is dit project reeds tot volle wasdom gekomen........

    Nog zo een sportief monster uit de tiener jaren.

    Hier nog een andere afbeelding van deze Metalurgique 'Brooklands'  40 HP  1908, begin van het Spitse radiator tijdperk.

    Voor mevrouw dan een modelleke met Spatborden.

    Sportieve groeten ook uit Rusland. Foto 1e grand prix van Rusland 1913 waar metalurgique medailes wist weg te kapen.

    Nog een Metalurgique met Nr 8 tijdens dezelfde race. 1913

    Hier Baron de Nothomb, uit Belgische adelijke kringen aan het werk tijdens een Race in Moskou. 1913

    Maar ook de Mont Ventoux werd in de Prille jaren beklommen, ook in 1913.

    Nog een opname te Frankrijk.

    Deze foto dan weer uit Scandinavie.

    En ook in de UK werden Metalurgiques in race's gebruikt. Hier een laat model jaren 20.

    Deze opname dan werd gemaakt in Spanje, waar een Metalurgique chassis een heel andere functie kreeg. Brandweerwagen?

    31-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique vervolg I
    Vervolg I

    Nog een leuk sportief model met Amerikaanse carrosserie. Deze wagen bestaat nog steeds, zie beneden Meatlurgique vandaag.

    Kamperen met je metalurgique ook al ten tijde van WO I   foto van dezelfde wagens?  eentje met voorruit.

    En ook Opa kon er mee overweg, wel kapje gemonteerd, en ingebouwde benzinetank.


    Zeer mooie familiefoto, klaar voor een toerke in het land der engelen.
    En Deze stoere jongens waren ook iets gelijkaardigs van plan.


    Met een Metalurgique mocht je voor de dag komen.
    Met of zonder chauffeur.


    Maar ook het Leger zag er wel wat in. (een door den duits aangeslagen exemplaar?) met als moto, een plakker er op en hij is van ons. Hoewel het ook kon gaan over een 'Bergmann'
    Zoals gezegd als coupé chauffeur een gewild object, mooi met wit gerande bandekes

    Nummerplaat uit Duitsland?

    Chauffeur poseert fier bij zijn vehikel

    Aan mechaniek moet al eens gewerkt worden, ook aan een Metalurgique.

    Ook hier eentje in een Belgische werkplaats.

    Een vreemd aandoende carosserie, engels fabrikaat?

    Deze werd dan weer in België geflitst, bij het jagers café.

    Nog een coupé chauffeur met radiator embleem en  moglijkheid tot het monteren van een dichte carosserie; zie vensterstijlen.
    Opname uit een  Zweeds familiealbum.

    30-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    29-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique vervolg II
    vervolg II

    Prachtig mooie koplampen op dit zeer fraai exemplaar.

    Ook deze mogen er zijn.  Open tourer en nog een coupé chauffeur.



    Familie foto uit het noorden.

    Een zelfde model van corros uit jommekes 'kinderen baas'

    15 jaar later.... Politie kwam weer net te laat.

    Weer zo'n sjieke sjees, waarvan het landaulette gedeelte gedemonteerd kon worden.


    Deze foto kregen we toegestuurd uit Nieuw Zeeland.  Auto behoorde toe aan de burgemeester.

    Dit exemplaar lag ergens in de jaren 60 in Finland weg te roesten, maar werd onlangs gered.... zie verder bij metalurgique vandaag.
    Eenzelfde type, of misschien de
    zelfde wagen in betere tijden.

    Nog een schuurvondst.

    We gaan verder met foto's  en affiche's uit de reclamewereld. 




    Een van de in Duitse onder licentie gebouwde Bergmann Metalurgiques.
    Een van de eerste exemplaren uit de fabriek van Marchienne au Pont

    Nog eentje met Vandenplas limousine

    Een reclame foto zoals het gevonden model uit finland.

    Dit is dan weer een fraai Amerikaans ontwerp, afgebeeld op een postkaart. Design wielen.

    29-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique III
    vervolg 3



































    28-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    27-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique IV
    vervolg

     Kleine metalurgique met toch weer een apparte radiatorvorm.

    Vrouwen aan het stuur, het kon, ook in de vroege jaren, in dit geval Miss Ellice Jeffreys.

     Reclame affiche voor de Duitse licentie Bergmann


    Ze fabriceerden ook vrachtwagens


    Dit is dan een voorbeeld voor de verkoop op de Engelse markt, 1905

    Uitbreiding gevraagd in Nederland

    Nog een voorbeeld van Engelse verkoops affiche

    Op deze affiche word Bergmann niet vernoemd.

    Kijk, dit is nog eens lovende reclame van onze noorderburen



    Wondermooi deze gekleurde Poster!

    Kerst kaart met als onderwerp Bergmann Metalurgique, tja het zal een duur vrouwke geweest zijn...

    Dit is ook een heel erg fraaie.

    Zeven mijls laars in de vorm van een Metalurgique

    De metalurgique kwam zelf op Postzegels, dat wil wat zeggen over de kwaliteit !




    Artikel onder constructie

    27-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    26-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique V




































    26-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A blast from the past ; Metalurgique VI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Metalurgiques vandaag. Anno 2015 blijven er slechts een handvol van deze Wagens over, waarvan hier enkele afbeeldingen.
    Inzet foto een metalurgique van het eerste uur. Gefotografeerd ergens in Duitsland.

    Metalurgique welke begin jaren 90 uit Australië terug naar Belgiê kwam. Momenteel in restauratie.



      Metalurgique met Amerikaanse boddy, ergens in USA                   

    Zeldzaam overgebleven Metalurgique uit de 20er jaren, museum Franrijk                                                                   


    Dit 1913 model is te bewonderen in Spanje
    Ook dit is een Metalurgique, van voor het  Spitse radiator tijdperk, (pre 1907) Boddy waarschijnlijk niet origineel, in USA

    Een in België verblijvende Metalurgique welke nog regelmatig aan rally's deelneemt.

    Ook deze reed tot enkele jaren geleden nog in België.

    Werd kort na de vorige foto te koop aangeboden.

    Ook deze stond in een Belgische collectie en werd 2014 geveild te Frankrijk.

    Dit is de Beruchte Maybach Metalurgique. In de jaren 50 maakte hij zijn debut in Beaullieu, UK. U kan er een videoclip van terugvinden op You tube.  Chassis Metalurgique met Maybach motor.

    Het verblijf van deze in ons onbekend.

    Deze pheaton verblijft in Australië en onderging vorig jaar (2014)  een grondige technische restauratie.





    Hier dan het wrak dat 7 jaar geleden in Finland opdook, (foto's hierboven)  Nu in restauratie.

    Het gaat om eenzelfde model als het 'halloween' project


    24-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A slice out of time. Pre 1919 rallye



    ‘ A slice out of timeÂ’ 


    Onze actieve Oldtimer kalender wordt dit jaar afgesloten met een flinke brok uit de oude tijd, de derde pre 1919 rit van de RVCCB, opvolger van de Sweet valley rallye.

    Een dozijn dapperen met voertuigen van 1903 tot 1914, durfden het aan  op dit 3 daags festijn het verleden nogmaals te doorwaden.  Het ging van start in de achtertuin van Bobejaan in Lichtaart, op een goede vrijdag in oktober. Al vroeg in de ochtend werd een rit van in totaal 87 kilometer onder de wielen genomen. De weerkaarten waren niet echt schitterend ingekleurd door onze  Frank. Kil en nat. Je moet dus uit het juiste hout gesneden zijn om je tot deze hard core te rekenen.


    De rit ging door de noorderkempen om de streek ten noorden van het Albertkanaal en de grote Nete onder de loep te nemen. En ook Olen werd bezocht om de pot met de drie oren  uit te testen in het radiomuseum. Als het voor Karel de Grote goed genoeg was, voor ons ook, zonder vuile taal te schuwen.


    Op zaterdag dan werd  frivool de zuiderkempen aangedaan, gelukkig droog weer voor de grootste brok van 108 kilometer, met een  geleid bezoek aan de abdij van Tongerlo. En wie de nattigheid van vrijdag gemist had, die kon dat na de rit lichtjes overdoen bij aankomst, in het Zwembad van het Hotel, voor of na het gastronomisch diner.


    En ten slotte op Zondag  voor de wagens die het nog deden, nog eens een kort ritje van een 75 tal kilometers in de omgeving van Gierle, Beerse, Wortel Merksplas en oud Turnhout. Ondanks ochtendmist, was dit de meest aangename dag wat het weertje betreft.


    Afsluitend met een licht middagmaal werd uitgebreid afscheid genomen, maar niet zonder plannen te hebben beraamt, voor volgende en andere ontmoetingen. Het moet gezegd en geprezen worden, dat degenen die dit in elkaar staken, zeer mooi werk geleverd hebben. Een heel mooi roadbook, bijna aan kunst grenzend, en super mooi uitgezochte wegen. Geen klein bier in deze tijd, waar het op heel veel plaatsen verboden is om nog  gemotoriseerd te kuieren. Vluchtheuvels moet je er nu eenmaal bijnemen. Het leven is nu eenmaal een hobbelig parcours, net zoals deze tekst. Dus een dikke proficiat, en we spreken de hoop uit dat bij  een volgende gelegenheid zich toch wat meer gegadigden geroepen voelen. Het is echt de moeite. Dus haal die oude paarden van stal, ze zijn gemaakt om mee te rijden!


    Bij het huiswaarts keren, hadden we er nog niet genoeg van, en brachten we nog een bezoek aan een schatbewaarder,  conservator van verloren dingen, waarvan we wisten dat hij werkt aan de restauratie van een oude Belg. Niet den dieje van Tongeren, den Ambiorix, maar een andere Franstalige van ietsje verderop; Herstal.


    Een FN  1950cc uit 1913.  Chassis en motor staan al redelijk ver, maar aan de torpedo carrosserie moet letterlijk nog wat getimmerd worden, met meer hoop dan metaal. De winter staat weer voor de deur, en de gezondheid vraagt om het wat kalm aan te doen. Maar toch, bezig blijven is een goede therapie.


    Voor dit jaar gaan ook onze oldiÂ’s in de winterstalling, tenzij er nog eens een warm dagje volgt, zoals 2de kerstdag 2014.


    Deelnemende voertuigen aan deze herfst rit waren; De Dion bouton 1903, Darracq 1910, Oakland 1910, Oldsmobile 1910, Ford T 1911, Unic 1912, Overland 1912, Oldsmobile 1912, Stoddart Dayton  1912 (vervangen door pontiac 1927) Ford T 1914, Calcott 1914, Reo 1914.


     

    Nog meer foto's vindt u via de link van Bruno Costers , waarvoor dank.

    http://users.skynet.be/bruno.costers/humber/gespot.html

    en op de website van Rvccb, foto's van Luc van Roost.

    Opmerkingen en commentaren kunnen genoteerd worden in het gastenboek rechter kolom, of stuur een persoonlijke mail.



    Wondermooi T fordje van de eerste edities 1911. foto BC

    De witte bandjes zullen na drie dagen herfstweer, ietsje minder maagdelijk zijn. foto BC

    Reo 1914, zeldzame verschijning en bijna de jongste uit het gezelschap. foto BC

    Oldsmobile 1912, als nieuw ! foto BC

    Foto BC

    De Unic singel phaeton uit hetzelfde jaar, kreeg helaas ook met panne te maken. foto BC

    04.jpg

    Moest later helaas opgeven wegens probleem met contactpuntjes. foto LVR.
    Zeer fraaie Darracq 1910.

    Hier nogmaals het rechter profiel. Startte met een enkele ruk aan de hendel!

    Overland speedster 1912, één van de drie deelnemers uit Limburg !

    Voor velen nooit van gehoord; Calcott open tourer 1914, en vaste klant op deze rally.

    De oudste van het groepje; De Dion Bouton 1903. Probleemloos het 3 daags parcours afgetuft.

    Moet wel toegeven dat het nog al een roker is ................. schaadt de gezondheid blijkbaar niet want reeds  112 jaar op de kalender.

    Klaar voor een beetje actie .

    Vroege ochtendrit, vanaf 9 h ging men de baan op, met een beetje mist in de ogen.

    Maar na een tijdje kwam het zonnetje er toch door.

    Mooie landelijke wegen werden uitgefilterd.

    Kijk zo zien de echte 'die hards' er uit. Zonder venster, de frisse herfstlucht trotserend !







    30.jpgfoto LVR





    90.jpgfoto Lv R







    Echte oldtimer fun aan een gezapig tempo.
    Kuieren is het verticale luieren ............

    21-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg slice of time
    Vervolg a slice out of time

    Dankzij verzorgde roadbook geen verloren rijders.

    De Calcott rijdt deze rit voor de heel veelste keer. Kwaliteits automobiel, waar velen nog nooit van hoorden.

    Pontiac  1927 moest  Stodart dayton vervangen. De editie 2014 werd wel uitgereden (zie voorgaand artikel op dit blog)



    Een bijna liefdes verklaring.

    T fordjes zijn meestal zeer goed vertegenwoordigd in het pre 1920 segment.

    Oakland ving onder weg een vlierbladig geluksbrengertje op. Geen klavertje, maar voor de kenners een blad van Laburnum Waterii Vosii !

    Bij aankomst aan de eerste stop kwam de zon er reeds door, tijd voor een lekkere verwen koffie met ijs en Advocaat......



    Compleet interieur van een T ford.  De wagen die de gewone sterveling ook tot chauffeur maakte.



    Toch wel wat verschil  in schoenmaat en poetszin.

    Dan weer op weg richting eindpunt.

    Darracq 1910

    Even nog de olie etc. controleren.

    Lekker beschut achter een  gestroomlijnde voorruit.

    Oversteken van de Nete.

    En als afsluiter werd de onderweg overreden eend gesmaakt, na een glaasje champagne en uitdelen van de aandenkens.

    Tot volgende aflevering met hopelijk dubbel zo veel deelnemers .....  Zet hem al in uw agenda !

    20-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.a slice out of time 'de schatbewaarder'
    Na dit oldtimer festijn, met de nadruk op 'old',  hadden we er nog niet genoeg van, en bezochten een in de buurt wonende schatbewaarder,
    Concervator van verloren dingen.


    Ergens in een hoekje achter de molen staan deze twee kandidaten nog te wachten op betere tijden.  Renault Nerva Stella en Citroen C4

    Schuurvondst uit vervlogen tijd.

    Maar ook een rijdend exemplaar van een Belgisch FN is er te vinden.



    En deze zeer begeerde Belgische Germain, welke tijdens WO I in de Maas voor de Duitse bezetter verstopt werd.

    Ergens in een verloren hoekje dit oude Dion Bouton blokje.

    En hier dan het sluimerend restauratieproject FN 1913.



    Motor gedeelte van deze 1950 cc reeds in orde.

    En ook het houtwerk van de boddy is reeds gevorderd.



    Hier een voorbeeld van een zelfde type met roadster carrosserie.

    18-10-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A case Apart .....

    A case apart.

     

    Onze schatbewaarder van deze week, residerend ergens in de oksel van de noorderkempen, heeft een venijnig boontje voor de Belgische Minerva automobielen. We leerden hem kennen, al enkele jaren geleden, maar het kwam pas tot een echte ontmoeting op Cars and Coffee te Peer.  Zie artikel ‘minerva BillÂ’

     Momenteel wordt er gewerkt aan een Minerva uit het jaar 1911, welke ei zo na,  technisch bijna op punt staat. De wagen rijdt ondertussen, enkel is er nog het raadsel van de elektrische starter op te lossen. 1911, elektrische starter?  Kan niet ! zult u denken.


    In principe heeft u dan gelijk, want de elektrische starter dateert van iets later, maar toen zoals ook nu werden destijds wagens gemoderniseerd. Van zodra de elektrische starter mogelijk werd, besliste een van de vorige bezitters deze nieuwigheid toe te passen op deze wagen. Het hoort gewoon bij zijn geschiedenis . Af en toe mag je de waarheid eens een dreun geven.

    Het is gewoon een fantastisch en behoorlijk zeldzaam gegeven dat deze innovatie hier gebruikt  en nog aanwezig is.

    Van deze wagen is de gehele geschiedenis bekend van in de jaren  vijftig. Oorspronkelijk reed deze voiture ergens in Nieuw Zeeland, waar hij het zeker hard te verduren kreeg.  Ergens in de plooien van de tijd, werd de originele carrosserie  clean verwijderd, meer dan waarschijnlijk om er meer praktische dingen mee te kunnen doen. Tja, toen was dat heel gewoon.

    De motor -en andere technische, en daarmee de meest belangrijke dingen ,bleven wel bij elkaar. En erg leuk is het te vernemen dat de huidige eigenaar door veel onderzoek, ontdekt heeft dat Minerva destijds zijn chassis liet vervaardigen bij een Leuvense smit. Geen bagatel deze ontdekking!

    De sensatie van het onbekende  is het, wat het voor deze schatbewaarder interessant maakt deze hobby te beoefenen. Hoe men destijds van stukken koud staal en gevelde bomen, kunstwerken maakte. Welke kwaliteit men kon leveren met beperkte middelen. De ontwerptekeningen, zijn waarlijk kunstwerken,strevend naar perfectie.  Met het uiteindelijke resultaat, kan je stevig uitpakken in het openbaar.

    De overblijfselen van dit relikwie verhuisden van Nieuw Zeeland naar de UK, naar Amerika en weer terug naar Londen om ten slotte via Nederland weer naar homeland België te geraken. Met deze aankoop werd er comfortabel in de roos geschoten.  Belgisch erfgoed is nergens zo goed thuis.

    Ergens op deze reis, kreeg  hij zijn  huidige carrosserie Type ‘Roi des BelgesÂ’ . De wielen werden compleet nieuw vervaardigd en een set  stoere nieuwe rubbers waren ook nodig.

    De bedoeling  momenteel is de wagen technisch rijvaardig te maken, zodat alle problemen zich kunnen manifesteren. Daarna kan er aan verdere afwerking gedacht worden. Vermits de huidige eigenaar er het hele jaar door mee wil rijden, in tuxedo, is er, zoals het vroeger ook gebeurde, een winter carrosserie aangeschaft. Deze is van het type landaulette. Je weet wel,  de chauffeur zit dan open, en daarachter een half gesloten koets, die bij mooi weer langs achter ook open  en dicht kan.

      Het is straf dat de wagen net op de dag van ons bezoek de documenten voor inschrijving ontving.

    Nummerplaat zal dus snel volgen, en wanneer de startmotor op punt staat kunnen de testritten beginnen.

    Rijden kan toch, want er staan nog enkele T fordÂ’s in de garage. Eentje voor mooi weer, eentje voor in den drup. Als het moet staat er nog een andere Minerva ter beschikking, een grote limousinetype AC 1924 , zie vorig artikel  . Maar ook een kleine MG staat paraat voor de meer sportieve evenementen.

    We hopen alvast dat de 1911 Minerva binnenkort van de krukken kan, eventueel knutselen we weerom eens een teenager pick nick in elkaar.

    Waarom dit artikel de betiteling ‘a case appartÂ’ gedoopt werd, moet ook nog uit de doeken gedaan worden.  De oldtimer hobby, zeker in het segment ‘pre-warÂ’, moet u toegeven is een pure mannelijke aangelegenheid.  In dit geval niet. De echtgenote geniet eveneens van de oude voertuigen, en bezit er ook een, waar ze regelmatig mee op pad gaat. De genoemde T ford die staat te blinken van plezier. Onlangs werd het koper nog eens met een ton enthousiasme,  flink opgeblonken. En, er is ook  nog een andere link tussen Minerva en Ford. Jawel,  meneer Henri Ford heeft ooit gezegdÂ….

    ‘A Ford wil bring you anywhere, exept in high society’.

    Moet dit nog vertaald worden?    Dacht het niet.


    En derhalve reed hij zelf met een Minerva !



    Minerva  type XX uit 1911, binnenkort terug op Belgische wegen. Zeldzaam diertje.

    Wanneer alle technische euvels opgelost zijn, is het carrosserie gedeelte aan de beurt om heel flink onder handen genomen te worden.

    Dit is de betreffende startmotor die voor op de wagen gemonteerd zal worden,  die momenteel nog voor strubbelingen zorgt.

    Een 4 cilinder schuivenmotor woont onder de motorkap.

    Dashboard, sober maar voldoende.

    Dit  is de  landaulette 'winter carrosserie, een fenomeen welk ook vroeger toegepast werd.  Zie in onderstaande artikelen foto's van Minerva met nummerplaat A2 van een koningshuis, met 2 verschillende carrosseriën.

    Dan is er het schitterende T fordje van echtgenote, netjes opgeblonken.

    Bij slecht weer kan dan deze dichte versie aangezwengeld worden..

    Model met slechts 1 deur in het midden.......... genoemd centerdoor.oO

    Opklapbare zetel doet me denken aan een Buschauffeur stoel.

    Voor het sportievere werk is er dan deze kleine MG, een plezier om mee op stap te gaan.

    En als er dan passagiers mee moeten, is er de Minerva AC.



    Stijlvol voertuig waarmee zelfs Henri Ford zich zou laten verplaatsen, naar de hoger klasse...........

    23-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hofleverancier 'Minerva'
    Vermits het merk 'MINERVA' al heel wat keren ter sprake kwam, en destijds 'hofleverancier' was aan talrijke koningshuizen, hier een grove greep uit de oude doos.
    Geniet van de beelden van toen..........
    Wie commentaren bij de foto's kan voegen, graag. Wie, waar, wanneer, welke? Of heeft u ook nog zulks op archief liggen, deel het met ons.
    (andere mag ook)
    foto's uit 'autohistorica' Met dank aan de Zweedse automobielclub.
    pre war car, conan het world wide web...........;
    wordt vervolgt met nog veel meer moois............  keep watching Shocked
    Deze reeks is  steeds onder constructie.
    Heeft u nog ergens oude foto's liggen van Belgische merken, en wenst u deze te delen met andere liefhebbers, wij zien ze graag komen.
    Bijhorende commentaar bij onderstaande foto's , ook welkom.

     1.  Deze affiche zegt het   ' meest sucsesvolle merk '

     2. Voilla, deze Minerva met Noorse vlag vervoerd met zekerheid enkele adellijke figuren. Deze nummerplaat werd ingeschreven op naam van Bankier Niels Aspen in 1911.

     3. Aan het nummerbord te zien is dit ook 'gene gewone'    tijdens de Älfkarleöfärd mei 1909 namen twee Minerva's deel. De foto toont de grootste van deze, een 28/40-pk-model. De eigenaar was groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. De auto was ingevoerd 17 augustus 1908.
    ..
     4. Hier een hele stoet nieuwe (voor die tijd) wagens, met op kop een Minerva.  Het betreft een reeks Taxis in Stockholm rond 1912. De eerste auto is een  Phaeton, waarschijnlijk het type AP / G, die  werd geregistreerd SELLBERG 11 september 1911 en vervolgens voorzien met de kentekens A1172. Auto nummer twee is een Vinot & Deguingand Landaulet. Het werd geregistreerd bij het bedrijf Taxameter 22 november 1910 en had nummerplaat A1113. De volgende twee auto's zijn een open Brasier en nog een Minerva.

     5. Vergadering van ministers ?  De chauffeurs wachten bij de wagens, op de voorgrond  een minerva phaeton. Foto gemaakt bij  centraal station in Gävle en de tijd is waarschijnlijk tweede deel van de jaren 1910.

     6. Minerva met nummerbord A 1560,  Linköping rond 1912. De plaats is het centrale plein bij het gemeentehuis. De  auto aan de rechterkant is Minerva, Phaeton, een identificatie A1560. De auto was ingevoerd 13 april 1912 en werd vervolgens geregistreerd bij Minerva verkoper Automobile Company Hans Osterman in Stockholm. De auto er naast  is een De Dion-Bouton Landaulet.

     7. Dit is ook een hele fraaie, kon ook metalurgique zijn? Een wagen uit ongeveer 1914 deelname aan de Children's Day feest in Norrköping 1921. De boddy van de auto is waarschijnlijk gebouwd door Gustaf Nordberg Vagnfabrik in Stockholm. Verschillende details zoals ramen en lampen op de voorspatborden waren kenmerken van Nordberg carrosserie uit deze periode.

     8. Nog een goed beladen voiture. Deze foto werd genomen 1 april 1915 in Stockholm en toont de eigenaar, Knut Hermansson  met zijn vier zonen in Minerva uit 1914. Het kenteken lijkt te worden bevestigd op een koplamp. Dit is geen aprilgrap. Vier zonen, toen kon het nog !

     9. Ook deze chauffeur staat op klanten te wachten. De auto is gefotografeerd op Fersenska in Stockholm. Minerva  ongeveer 1914. De taxameter is een Halda model 1

     10.Een geheel andere carosserie. 
    Minerva van ongeveer 1914 Limousine carrosserie gebouwd door AB Adolf Freyschuss Vagnfabrik in Stockholm.
      . 11. Fantastische opname met een nummer 15, deelname aan een rally...  zie ook het materiaal op het voorspatbord!
    Industrieel Carl Eck uit Partille in een Minerva 25/50 pk met registratie O337 bij de start van de 1914 winter competitie. , 3 februari 1914. moest de race in Göteborg  opgeven vanwege een probleem met de koppeling. En dan nog zo voorbereid !

     12 Minerva zonder soupappen, dat is duidelijk ! Nog maals Hans Ostemans winterrally 1912.

     13. Typisch carosserie type van deze periode rond 1922. 60 pk Minerva met carrosserie door de Nordberg carosserie fabriek. De auto werd verkocht door Per Nas die toen werkzaam bij AB Hans Osterman. Het chassis, welk 28.000 kronen koste werd verkocht met dubbele boddy's voor 32.000 kronen per stuk. een speciale koffer  kon men krijgen aan  800 SEK. De foto is genomen buiten Villa gatan 13 in Stockholm.

     14. Wat alcohol-aangedreven auto's namen deel aan de KAK's Winter Sweepstakes. Hier is het Gunnar Enderlein met een Minerva aan  het Olympisch Stadion in de wedstrijd van 1914. Let op de extra tank, de drank-aangedreven wagens gebruikten aanzienlijk meer brandstof dan een benzineauto.

     15.Ook in winterse omstandigheden werd er open gereden, gewoon een dikke jas aandoen.  De foto toont de weging van een Minerva 18/30 HK voor de  Winter Competition 1914. De auto ingeschreven door Hans Osterman werd de wedstrijd winnaar.

     16.Hans Osterman tijdens een wintercompetitie in 1912.

     17.Deze Minerva neemt ook deel aan een of andere evenement zweedse motorclub in 1913 met nr startnummer 10 . Foto genomen te Stockholm. 
    De foto werd genomen bij het begin van de Zweedse Motor Club Summer Contest 1913. De locatie is buiten het station op Valhallavägen in Stockholm.  Na de finish, het was duidelijk dat hij één was van de drie deelnemers  die  de race  voltooide zonder strafpunten. Hij werd uitgeroepen tot de winnaar van de Summer Trophy omdat hij de 200 mil-lange wedstrijd  reed met slechts één lekke band  van Dunlop..
     18.Hier dan een Minerva motorfiets met speciale voorvork. foto circa 1908.

    17-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg hofleveranciers
    vervolg

    19. Winter 1912  deze Minerva Phaeton van Gustaf LM Ericsson. De carrosserie werd gebouwd door Nordbergs in Stockholm. Gustaf zelf had de carrosserie ontworpen er waren ook nog andere 'coole' ontwerpen te krijgen . De foto is genomen in Haga Park.

     20. J.E. Ohlsson reed de Minerva 18 HP in de KAK's Winter Competition 1914. Helaas werden ze gedwongen om de race af te breken als gevolg van een schuddende ventilator welke de radiator vernietigde.  Ohlsson werd later  bekend als "Auto-Olle" , succesvol deelnemer gedurende de jaren 1920.

     21. Een andere foto toont de Minerva met de Phaeton carrosserie  vanNordberg Gustaf LM Ericsson in de winter van 1912. De foto werd genomen in het Haga Park en het is Garfield, die achter het stuur zit.

     22. Minerva met carrosserie van Nordberg  voor koning Gustaf V verworven in 1914. De foto werd genomen op Skeppsholmen in Stockholm. Merk op dat de reservewiel / band niet op zijn plaats is. In de vroege jaren 1920, verhuisde deze boddy naar een ander Minerva chassis.

     23.Gustaf V verwierf deze Minerva in 1914. Hij liet Nordbergs in Stockholm deze boddy bouwen. Het was  cool om een puntige vorm te hebben. De auto had een bolle voorruit, uit één stuk. De foto werd genomen op Skeppsholmen in Stockholm vlak voor de levering.

     foto  24. genomen  in Göteborg genomen in 1915. De bestuurder profiteren van een Minerva van ongeveer 1914

     25. De foto werd genomen op Oakhill op DjurgÃ¥rden in Stockholm rond 1920. De auto is een Minerva uit ongeveer 1912,  hij werd gebruikt  taxi, op het moment van de opname zijn er zeven passagiers. Merk op dat het rechter voorspatbord is verstuikt

     26. Minerva taxi circa 1912.

     27. Phaeton model circa 1913.

     28. Zondags uitstapje. De auto is een Minerva, Phaeton,  eigendom van de groothandelaar Erik Kronberg van Gävle. Het was een 28/40 pk model  geregistreerd 17 augustus 1908 en vervolgens bekroond met de kentekens X11

     29.Minerva 1913

     30.Op deze foto staan er een paar citaten: ". Matton Affärden van Lundbergs mevrouw Dagmar Lundberg Skutskär".  Matton betekende waarschijnlijk consul Emil A. Consul  in Gävle

     31.foto uit 1912

    32. Minerva taxi omstreeks 1910 Stockholm

     33. Familiefoto 1914, vier zonen was goed, 5 nog beter.......

    34.Minerva 1911 met de Phaeton carrosserie gebouwd door Nylund Hofvagnfabrik in Stockholm. Aan het stuur zitten Carl Schurman die reed met deze auto in de KAK's Winter Competition 1912.

    35.Body Company C. W. Jakobsson & C: o in Stockholm, op Minerva 20 HP met een limo-opbouw1923. Het  bovenste gedeelte kan worden verwijderd, zodat de auto werd omgezet in een open Phaeton. Bij Minerva verkoper  Hans Osterman  kostte een auto als deze 18.000 kronen.

    36. 1923 Geleverd, de Minerva 20 HP Type RR naar de Royal Mews. De auto werd geregistreerd A30 een body gebouwd door Body Company CW had Jakobson & C: o in Stockholm. Deze vorm van 6-persoons Phaeton kost 16.000 kronen bij Minerva verkoper Hans Osterman. Enkel één chassis kostte 12.000 kronen.

    16-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs