Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    13-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg
    vervolg

    77.1907 Minerva met spitse radiator  ergens gefotografeerd te frankrijk of circuit des ardennes? zie ook foto's  'kaizerspreis'

    78.Zelfde voertuig als hierboven

    79.Nog eentje.......... zelfde wagen en piloot?

    80.Hier op de achtergrond een grote reclame affiche van 'automobiles Minerva'
    auto helaas niet herkenbaar.

    81.Nog meer reclame, deze in het engels

    82.En eentje in het frans.

    83.Familie kiekje bij een Minerva met 4 sterren nummerplaat. Deze behoorde toe aan een generaal Belgisch leger.

    84.Postkaarten werden ook gesierd met voertuigen,
    Dit is een exemplaar uit Engeland

    85.Jammer van het formaat  1919 race grand prix remio te Italië

    86.Deze is dan al ietsje beter, familie foto tijdens uitje.


    87.Een opschrift op de achterkant zegt Minerva te Waver.
    88.Mooie opname uit 1906.

    89.Deze is dan weer geflitst in Frankrijk.

    90.De Belgen voorzagen de chassis van Minerva van zeer fraaie carrossen. Deze van d'ieteren

    91.Net zoals dit exemplaar. d'ieteren

    92.Nederlandse reclame voor een 30pk torpedo.

    93.Minerva taxi bij een Hotel in Brussel.

    94.Opname uit 1935

    13-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg
    vervolg

    95.Foto van een Minerva welke tijdens wegenwerken in een greppel sukkelde......... tja zelfs met een Minerva kan je brokken maken

    96.Minerva van het koningshuis, nummerplaat  A 1  (zweden)

    97.Hier nog maals, aan de voorkant

    98.Hele bussel chauffeurs die de eer hadden met de koningklijke vloot Minerva's te kunnen rijden (Minerva A1)

    99.En als je nummerplaat A1 hebt, heb je ook A2...

    100.Zelfde wagen tijdens een Parade

    101.Iets heel anders, militaire Minerva's tijdens WO I

    102.zonder comentaar


    103.Zeer mooie foto, helaas ook zonder gegevens
    104.Een exemplaar ven d'ieteren 1930

     105.Onbekend

    106.Minerva van de koninklijke familie uit Noorwegen.

    107.Minerva ergens in Oostenrijk of zwitserland.  via Prewarcar.


    108. 6 liter Minerva, helaas bordje onleesbaar.
    109.Bij Conam vonden we dit exemplaar 8 cilinder 40 hp.
    110.En hier nog eentje van een minder goede chauffeur.

    111. Type AK 1929

    112.Ook, en veel reed men met Minerva in Australië .... maar niet de gewone man uit de straat.

    12-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg
    vervolg



    113.Een Minerva met Nederlandse carrosserie, en spitse radiator !

    114.Ook in Spanje werden  Minerva's aangeprezen. Hier een brochure 1913.

    115.Foto uit de pre 1914 oorlogstijd.

    116.Ook deze is een Minerva met hoge gasten uit Noorwegen aan boord.

    117.Deze Minerva kwam ter sprake in in dit blog. Wij vonden met wat opzoekwerk deze opname van Mabel die bij een hotel in Parijs uit de wagen stapt. Minerva met saouchik boddy.

    118.E 535 toerde ergens in een bergachtige streek.

    119.Zelfde wagen en personen op deze afbeelding.

    120.Onbekende minerva

    121.Dit is dan een van de oudsten, Minervette B 183

    122.Men bouwde ook al vroeg vrachtwagens bij Minerva.

    123.En dan hier, een originele foto van de Minerva uit het verhaal 'Belgian discovery' op dit blog. Foto uit de jaren 50.

    124.Jan Olieslagers, gevierd coureur op Minerva motorfiets. 1904


    125.
    126.De Minerva race wagen waarmee koninging Sylvia van Noorwegen al eens rondtoerde.

    127.Niet met zekerheid een Minerva, maar de radiatorvorm lijkt er wel op.  Wie kent het antwoord?

    128.Koeien gaan melken, het kon ook . Waarom hangt er een lederen lap van voor tussen het frame? zie ook foto 15.

    129.Wagen in het midden zou een Minerva zijn volgens opschrift. Echt duidelijk is dat niet.

    11-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg


    130.Nederlandse reclame afifche  voor verkoop van luxe automobielen.


    131.

    132.Mooie opname van een Minerva (volgens opschrift) of is het een Nagant? in Antwerpen.We herkent de persoon achterin, of het fort waar deze foto werd gemaakt? Koning Albert?
    133.Race Minerva?
    met Hispano suiza motor?
    134.Deze opname stamt uit Amerika, 1907, south hartling heuvel klim.

    135.Nog een opname van de Minerva 'kaizerspreis'

    136.De 8 cilinder van Minerva

    137.Minerva Model K 6 cilinder.

    138.Minerva motocyclette

    139.De kaizerspreis tijdens een race, nu met nr 1.

    140. En een zeer mooie van de TT op eiland Mann 1914


    141.koningin Sylvia van Noorwegen liet zich kieken in deze sportieve Minerva.
    142.Minerva met Van den Plas carrosserie.



    143.Mooie Nederlandse affiche.

    144.En ook deze van bij onze Noorderburen.



    145. Een Minerva met spitse radiator, bevind zich in Spanje. Museum Malaga.

    10-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg
    vervolg

    146.Deze 2 foto's zijn van dezelfde wagen, maar als je goed kijkt zie je dat de radiator verschilt. He gebeurde dat een grotere radiator geplaatst werd voor beter koeling wanneer de in een warm land terecht kwam, of gewoon om 'up to date' te blijven.

    147. Dit voorbeeld toont een goed bewaarde en ' gebruikte' foto

    148. Foto uit 1928


    149. Minerva deelnemend aan een rally in de jaren 50.
    150. Deze opname is gemaakt ergens in een filmstudio. jaren 50

    151. Minerva als dienstwagen WO I. Mogelijk een omgebouwde wagen die zijn leven begon als Luxe tourer.

    152. Opname van een Minerva  in USA

    152. Nog een Minerva met spitse radiator ergens in Noorwegen.

    153. Minerva deed ook mee aan sportieve evenementen zoals blijkt ook in vorige afbeeldingen. Hier een actie foto gemaakt te Spa- Francorchamps.

    154. Af en toe moesten er nieuwe rubbers gelegd worden.

    155.Grote limousine.

     157. Hier dan de grote schuldige.......
    oprichter van Minerva 'Sylvain de Jong' op een van zijn eerste producten.

    158. Op auto gebied was dit een van de pioniers.  Type N 1906 24 PK. Het Minerva embleem op de radiator kwam pas een jaar later.

    159. Het bestkope model was deze 14 pk 1914.

    160. Cabrio model typ AC 1926.

    161. foto uit de jaren 20, op de achtergrond een  Minerva dealer?

    162. Anno 1904/5 produceerde Minerva eerder kleine wagens.

    163. Voorbeeld van een 10 pk

    09-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Schatbewaarder ;Minerva Bill

    ‘MinervaÂ’  BillÂ’s story

     

    Ons  schatbewaarders verhaal begint wanneer Bill via op deze blog een Minerva te koop spotte, en kocht, hier in zijn homeland. (zie artikel Belgian discoverie)

    Zijn eigen verhaal begint toen in zijn jonge jaren op school tijdens Boot races een Minerva motor model XX te zien was.  Hij was verbluft door de stilte en boterzacht draaien van de motor. Zijn vader vertelde hem dat het een Minerva schuivenmotor betrof.

     

    Here we go;

    Jong en nog vlug onder de indruk, besloot ik de waarheid zelf te ontdekken. Bibliotheken waren destijds nog niet zoals vandaag, en het enige wat ik hier vond, was dat deze motoren erg goed of erg slecht waren. 40 Jaar geleden waren er nog heel wat mensen die een Minerva hadden gehad, dus ik deed heel wat persoonlijk research. De Meesten vertelden dat deze wagens fantastisch waren, en dat ze er spijt van hadden deze te hebben verkocht of weggegeven.

    In 1977 kocht ik mijn eerste Minerva overblijfselen met de bedoeling er gewoon wat mee te ‘spelenÂ’, een ontdekkingstocht uit te voeren doorheen de wereld van techniek.  Het was een echt wrak, maar voor 300 ponden had ik het gevoel dat dit betaalbaar was. Dit was wat er in mijn herinneringen sluimerde, ook al was deze motor wat ouder, namelijk een model JJ van 1914.

    De speeltijd leidde tot een lopende motor, en dus dacht ik, waarom de rest ook niet onder handen nemen, zodat de motor ook iets te doen had. Ik plaatste goedkope advertenties, en misschien omwille van de zeldzaamheid, kwamen de onderdelen druppelsgewijze binnenkomen. De auto kwam tot leven. Aan de motor was eigenlijk vrij weinig gedaan, en omdat hij goed draaide was ik gelukkig met het resultaat. In feite hoe meer de motor gebruikt werd, hoe beter hij het deed, net zoals de oude verhalen dit voorspelden. Bewondering voor MinervaÂ’s was dus niet moeilijk.

    Door de advertenties ontdekte hij veel MinervaÂ’s en onderdelen, en vond een EE in Brisbane, en ook onderdelen hiervoor. Een derde Minerva werd aangeboden op een veiling. Een type A Minervette.

    Mensen stookten me op om deze te kopen, omdat ze wisten dat ik deze zou repareren, wetende wat ik had gepresteerd met de JJ en de EE.  Ik kocht hem, en een jaar later reed ik er al mee. De werken aan de EE kwamen daarmee wel in het gedrang.  Ik wist dat mijn toenmalig lief het serieus meende, vermist ze hem niet in de steek liet op het moment dat ik al zijn tijd in de Minervette stak.

    Tijdens een nationale rally vroeg ik haar ten huwelijk, en zelfs mijn huwelijksreis verliep per Minerva.  Ondertussen kwam ook de EE gereed en de allereerste rit was gelijk een toerke van 3000 mijl naar Brisbane. Vanaf toen was er geen houden meer aan. Ik bleef MinervaÂ’s kopen, meestal met problemen, en herstelde ze eigenhandig, om de kosten laag te houden. Hetzelfde verhaal nu dus met de recente aankoop via dit blog. Als ik hem ooit mocht verkopen, denk ik toch nog een beetje winst te maken, ondanks vervoer en importkosten. De onderdelen hoef ik niet meer te zoeken, deze liggen al jaren in voorraad te wachten.

    Mijn meest dure aankoop was de AF, maar zelfs al was er veel werk aan, het heeft enkel veel tijd gekost, maar financieel viel het mee.

     

    Ik ontmoette de vorige eigenaar later op een race meeting, en hij was verbaasd dat ik daarheen gereden was. Hij had er zelf nooit echt veel mee gereden, en vond het een trage bak, geen snelle, vlotte betrouwbare wagen om grote afstanden mee af te leggen. Dit verhaal was me bekend, en ook vele Belgen vertellen dat MinervaÂ’s veel rokenÂ…Â…Â…..   Dit is enkel en alleen omdat ze de wagens et weinig gebruiken. Deze motoren smeken om er mee te rijden. Mijn MinervaÂ’s roken totaal niet, een ook anderen die regelmatig en echt gebruikt worden zullen dat niet doen.

    Ik heb vele motoren uit elkaar gesmeten en reparaties uitgevoerd voor anderen, maar heb nog nooit echt serieuze slijtage schade gevonden. Het ergst voorkomende is het re-metalen van de Big ends, maar dit komt enkel voor wanneer overvloedig en verkeerd gebruikt.

     Ik ben de wereld rondgereisd om MinervaÂ’s te bekijken en hun bezitters te ontmoeten. Het is een sociaal gegeven. Ik ben geen car hunter, maar wil mensen er mee verder helpen. Omwille van mijn werk aan de JJ, werd ik gevraagd om eens te kijken naar een AG, welke ik nu bezit. Sindsdien werkte ik aan vele motoren, waarvan er nu ook veel in België zijn. Ik heb tekeningen gemaakt van Minervette om Iemand in Ierland verder te helpen, en heb deze mensen ontmoet toen ik de London to Brighton reed in 1986. Ook zijn er contacten met 2 eigenaars van DD modellen . Hier heb ik ook de mooie ‘roi des BelgesÂ’  carosserie gekocht, welke ik op mijn Model G ga monteren. In Noord Ierland had ik de eer een model TT, afkomstig uit Australië te mogen rijden. En in België en Nederland heb ik de meerderheid van garages en collecties bezocht, waar zelfs de buren niet binnen zijn geweest.

    Het internet tegenwoordig  maakt het leven tegenwoordig een stuk eenvoudiger. Deze week nog werden me enkele MinervaÂ’s aangeboden, waaronder een model NN en een AC. Ik koop enkel wanneer ik de waarde er van inzie. Enkel de grote en zeldzame modellen, beter dan nieuw zijn hoog geprijsd. Mijn Wagens worden gebuikt, en behoren dus niet tot deze categorie. Ik heb weinig slechte ervaringen, en negeer eenvoudigweg idioten.

    Mijn carriere bestond er uit gaten te boren in de grond, waarvoor veel speciaal  gereedschap nodig was. Meestal waren hiervoor geen onderdelen voorhanden, dus die moesten we dan zelf maken. Met oude autoÂ’s is het net zo. Momenteel ben ik gepensioneerd, en kan dus veel tijd steken in mijn hobby. Ik ben ook een gelicenceerd radio amateur, dus electronica ligt me ook. Enkel carrosseriewerk ligt me niet, dat geef ik meestal uit. Omwille van mijn werk reisde ik veel, maar had niet altijd tijd om individuen te bezoeken. Meestal bleef het bij Musea.

    Ook restaureerde ik een Austin 7 chummy, een 1934 Austin 10 roadster, een Austral cyclecar 1913 en een V16 caddillac 1930 limo, en deze vond ik moeilijker te restaureren dan MinervaÂ’s ! Daarnaast heb ik ook interesse in stermotoren en stoommachinesÂ…  En voor de fysiek doe ik nog aan schots dansen sedert een jaar of 10, waarvoor ik ook veel rondreis. En dan ben ik nog betrokken bij een schoolcommite酅….    tijd te kort dusÂ…..

    Op dit eigenste moment maak ik weer een reis over de globe om MinervaÂ’s te gaan bezichtigen, contacten te leggen, en mijn laatste nieuwe aanwinst in België te bekijken. Met de hoop dat deze tegen kerstmis in Melbourne zal arriveren. Ik bracht een bezoek aan Cars and coffee in Peer, met een Minerva uiteraard.  Kers op de taart was het Bezoek aan de Minerva model K 1906 6 cilinder. Nooit in het echt  dit model met dubbelle carburatie gezien, en in dit geval ook nog zien rijden !  Er zijn er dan ook maar 3 van, wereldwijd. Eveneens is me een  1920 Minerva in de UK aangeboden, welke ook de nodige aandacht zal krijgen. En ook in de VS staat nog een en ander op het programma. Op zoek naar nog meer container vulsel?





    Zie hier de trotse bezitter van een hele collectie Belgische Minerva's, bij zijn 1924 AC


    Het oudste 'Minerva object in de verzameling is deze 'clip on' motocyclette 1903




    Gevolgd door deze 1904 Minervette. Deze foto toont hoe hij werd gevonden.

    En hier dan na een nodige restauratie.

    Getracht de foto's chronologisch te plaatsen, vervolgen we met de vondst van een 1913 model EE chassis

    Welke er ondertussen al heel anders uitziet.

    Hier in zijn geheel.

    De motor van een DD op de testbank, welke menig ingenieur verbaasde qua prestatie.

    Minerva 1914

    Een blik op oudste  deel van de collectie.

    De 1924 AC, mijn persoonlijke favoriet uit de collectie.

    Hier zonder kap.

    Met het 6 cilinder motorblok

    Project op stapel Typ AG

    Deze roi des belges caros werd onlangs in Ierland gevonden, en zal gebruikt worden op onderstaand chassis van een typ G.

    08-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg minerva bill
    Vervolg


    Een 1925 AB chassis

    met motorkap en radiator.



    En deze laatste aanwinst 1925 uit België



    En dan is er nog dit droom exemplaar Model AF coupé



    Samen op de foto

    Interieur van de AF coupe

    Ook een 6 cilinder blok.

    Dan is er nog de typ AG roadster 1926

    Met dak

    En een viercilinder blokje.





    Bill  op bezoek in Ierland, met bekende minervist 'Derek Wilson'

    En tenslotte  De Minerv die in België opgehaald word.

    Hier een allerlaatste blik op deze mooie Belg op Belgische Bodem.  Good bye............

    07-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Bill op Cars and coffee Peer

    'Minerva' Bill met zijn echtgenote  uit Australië op bezoek tijdens Cars and Coffee te Peer.
    Natuurlijk in stijl, per Minerva limousine, van een bevriend koppel, en aanleiding tot volgend schatbewaarders artikel ' A case apart'

    Met dank aan Roger Huibers voor de foto's.


    Blijde intrede te Peer

    Minerva Type AC uit 1924, met de grote 6 cilinder.



    06-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In between junk and rubbisch.

    In between junk and rubbisch.

     

    In het zog van de rally du hain, waar we echt niet  veel tijd hadden om ons op de rommelmarkt werkelijk te laten afdalen  in de diepere krochten van kunst en kitsch, willen we met u toch delen wat je op het gebied van automobilia zoal kan tegen komen.

    Op ons gemak rondstruinend, toch wel een en andere onverwachte ontmoeting. Moest het zijn dat onze zakken diep genoeg waren, en er nog plaats in hoekjes en grotere kanten was, dan zou er wellicht weer een ei gelegd worden. De onvervalste jager in ons, benutte zijn prestatievermogen om tussen pure junk, schoonheid te vinden. Deze delen we hier met u.

    Dan een flinke kikkersprong verderop was er ook nog Cars and coffee, waar er toch enkele pre war cars gespot ende geschoten werden.

    Kijk en geniet.



    Als eerste ontdekten we een reeks mooie afiche's  zoals deze cover van een Mode magazine.

    Of deze hofleverancier van koetswerken, de gebroeders Beisbarth........... nog nooit van gehoord

    Buick Marquette klonk dan wel bekend in de oren

    Maar ook Vermorel kwam dit jaar al ter sprake in dit blog; zie circuit des ardennes. Leuk toch dat de auteur dit merk in het zonnetje probeert te zetten met een achtervolging van enkele boeven.

    Mijn absolute favoriet, dit emaile reclame paneel van Royal automobile club de Belgique afdeling Yvoir...........  fantastisch, jammer, enkele beschadigingen.

    Maar ook enkel kleine porceleinen bordjes met afdrukken van automobilia begin vorige eeuw en daarvoor.

    Deze konden we u ook niet onthouden. hela, de kranten houder ;;;;;;;;;;;;;

    Wie ook zijn kinderen nog wil aanzetten tot de hobby kwam ook aan zijn trekken.

    Nog meer kastvulsel........

    En voor de liefhebbers van strips/auto dit mooie originele werk van Becassine

    Eerder een curiosium
    deze regulator??????????
    Wie zijn lichten nog wil afstellen a la 60 ties voila, geen probleem, en tegelijk de garage opfleuren met enkele reclame panelen.

    Of wie nog een schitterende werkbank van doen had, die vond hier ook zijn gading. Met zekerheid kon Michelin in de prijs mee onderhandeld worden.

    Voor de motomannen, een krat getten.

    Literatuur dan, Mooi boek met de werken van karosier 'd'ieteren freres.  weymann boddy op een Minerva chassis.



    Iets recenter deze catalogus uit de 50er jaren. Mooi.

    En degene die nog net dit radiator embleem miste op zijn Renault, die had hier ook prijs.

    05-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolgJunk and rubbisch
    Vervolg

    Speelgoed uit de jaren stillkes vond men er ook. Kijk deze perfecte vrachtwagen uit de jaren 20, met doos, alsook de auto daar acher.

    Ook nog nieuw out of the box  2 Manjit automatic cars, een blauwe en een zwarte, in perfecte staat......

    Het grotere werk een Mercedes ster ergens uit een muur gebeiteld. 60 cm doormeter en heavvy..........

    Voor de liefhebbers van belgische brommer dit reclame bord van Novy !

    En dan dit hele mooie racewagentje, amper enkele centimeters groot, maar wat een patina ..........;   wow.

    Ook nog voor de oer automobilist, deze stofbril met komplete stofdoek. redelijk gave en bruikbare staat. Een must have voor de echte pre war risten.

    Ook niet te versmaden deze prachtige koffer van citroën!
    In zeer gave staat.

    En mijn absolute favoriet was toch wel den deze.  Antieke  kinderwagen met inhoud. Als die niet schattig is? Om op te eten ! Smakelijk.

    Ook te koop aangeboden deze Ford model T.

    En ook deze  1936 Lanchester, hoewel daar een prijskaartje aanhing om lichtjes van te duizelen.

    Als afsluiter deze Mg.

    Met vriendelijke groeten.............

    04-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.once upon a time in the West.........; rallye du Hain !
    Once upon a time; Rallye Du Hain 2015

    Het is een tijdje heel stil geweest hier op dit blog, want inderdaad de oldtimer activiteiten stonden op en heel laag waakvlammetje, na een intensief voorjaar.  Het kan niet altijd feest zijn.

    Midden onze agenda staat de jaarlijkse tour van Du Hain, dus dat kon er nog net boven op. En bovendien combineren we dat nog met het struinen op een plaatselijke antiekmarkt, van waar er weer een halve kilo oud ijzer mee naar huis gesleurd werd. Onverstandige obsessie!
    Een klassiek geval van jammer is dat de eigen oldtimer weer thuis bleef. Mechanische problemen die net niet op tijd gefikst konden worden.
    Het is de onverdunde waarheid dat deze hobby er heel erg leuk uitziet wanneer alles werkt, maar er kan al eens iets mis gaan; Op zo een moment zie je enkel een blik ellende. Passie is de juiste sleutel, er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Je hoeft hem enkel maar af te lopen.
    Ons vast voornemen voor volgend jaar; er bij zijn.

    Dit jaar vond het vertrek plaats in de schaduw van de leeuw van Waterloo. Hoewel er weinig schaduw was er onder de wolkenloze hemel. Je moet het maar doen, meer dan 50 prewar open sport en grand tourer cars troepten samen in het grasveld waar eens Franse en Engelse legioenen  hoogtij vierden. 'State of the art 'zou Wellington gezegd hebben.

    Deze locatie ontpopte ook als culinair punt, en net zoals vorig jaar werden we weer verwend met ongeziene voertuigen. Onder andere een V 16 caddillac in een sportief kleedje. Puristen zullen deze  blikken trommel  als een 'Kittkar' bestempelen, maar wanneer men deze kwaliteit kan leveren, kunnen we dat wel pruimen.
    De oudste eigenheimer was een Delage van rond de eerste wereldoorlog, waar behoorlijk wat verse Pit in zat. We kunnen weerom beginnen met een opsomming van automerken, maar we laten in dit geval de excuise beelden van JJJ. voor zich zelf spreken.

    Top, dat men er weer in slaagde weer fantastisch mooie wegen te vinden ten zuiden van Brussel.  Echt de moeite met af en toe een sportief, nat onderkantje.  Mocht ook wel bij een dorstig temperatuurtje van 30c°.

    Entil Next year.






    03-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.du hain 2015 vervolg


    Eerst een Bezoekje aan een rommelmarkt waar de Bugattisten dit konden buit maken.

    Er werd weer gesleurd met oud ijzer

    En dan op naar de 40e rallye van Du Hain

    Ook artistiek deze foto van JJJ.

    In de scahduw van de Leeuw van Waterloo, nog net in beeld helemaal in het rechterhoekje.

    Kijk, zo werden de gasten ontvangen, of dat voor Napoleon er ook zo aan toe ging? Ook hier rechts boven de leeuw.

    Een overzichtje

    Ergens anders in een een hoekje verstopt, deze A ford die zich toch niet helemaal tot de klasse 'grand sport' geroepen voelde.

    Belgische FN van een ras echte en verwoed FN verzamelaar. Van het type 'kijk mama, ik heb ze allemaal'
     
    Deze Bentley zagen we voor het eerste op deze Du Hain.

    Vooroorlogse BMW, Ballot en op de achtergrond een V 16 Cadillac, welke alle aandacht trok.

    Dit unieke stuk kan je dan ook maar eenmaal op deze aardkloot tegenkomen.

    Een manier om het gemaaide gras te vergaren............ koop een Buggatti

    Net nog vooroorlogs, of net niet?  Evenveel leut.

    En dan op pad naar het zuiden.

    Onderweg weg werd een steekproefje afgenomen.

    Mooi toch deze Alfa met vulling.........

    MG maakte niet enkel kleine sportwagentjes...........

    02-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.du hain 2015 vervolg


    Kijk, het bewijs dat bugattisten stoeffers zijn .................

    om daarna in alle onschuld alles weg te spoelen...........

    schuilen achter het roadbook helpt niet echt.

    Deze foto is op een of andere manier behekst............. niet recht te krijgen. de enige oplossing, pc op zijn kant zetten.
     
    Als je niet van poetswerk houd, doe je het een beetje kalm aan.

    mooie flits van de MG

    Nog zo een geval dat niet recht te krijgen is.

    Nog een tweede FN was op appel.

    Erg opvallend dat bijna alle voertuigen dubbel bemand waren. Of in dit geval bevrouwd?

    Maar de mannen mochten het werk doen.

    Zie je ook niet alle dagen , een Lanchester

    Hier van uit een andere hoek

    Het sportgehalte was heel erg hoog. Ballot en Salmson

    En hier Amilcar, Ballot en Lagonda.

    De BMW te velde



    En hier nog een ander zicht op de cadillac

    Onderweg flitsten we ook nog deze Bristol.........

    En teslotte sluiten we af met deze Talbot.


    foto's JJJ en Bdl

    01-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oldtimer Brunch aan de Schelde.
    Oldtimer Brunch aan de Schelde.

    Voor de 5de maal op rij mochten we anno 2015 weer gaan aanschuiven.
    Niet zonder obstakels dit jaar, want terwijl de voorgaande afleveringen werden georganiseerd in samenwerking met 'Belgian Heritage Vehikel club', trokken dezen zich terug uit de organisatie. Vandaar dat de naam 'Minerva dag' ook gewijzigd werd in eenvoudig 'Oldtimerbrunch'. 

    Initiatief nemer "Frank de Boeck" legde zijn gasten zoals ieder jaar in de watten met een feestmaal. Welliswaar is de formule enigszins gewijzigd, en was de opkomst van de prewar cars, waar wij het voor doen, jammer genoeg bedroevend laag. Klassiekers waren er dan weer in overvloed. Maar we lieten het niet aan ons hart komen en vertoefden in goed gezelschap. Af en toe moet je water bij de wijn doen, maar een kreeftje bij een goed glas bier werkt ook.  Er was van alles niets te kort. Barbecue, visschotels, quische, wok, paëlla, fruit, hot dog, frieten, ijs, noem maar op.   En voor iedereen die met een Oldtimer kwam alles Gratis !   Onder de klassiekers, veel MG, Jaguar, Mercedes, Volvo en enkele Amerikaanse merken, maar ook een zeer fraaie Aston Martin. De zon liet het wel afweten van bij aankomst tot bijna aan het einde, gezegend werden de bloemekes, ander groen en vochtverdragende keelgaten. We mochten toch met een warm gevoel en zonnestralen naar huis.

    Tot slot ook nog vermeldenswaardig, de donderdag voordien waren we op bezoek in Peer, waar ook Stan Laurel en Oliver Hardy, onder een stralende zon, hun intrede deden per 100 jaar geworden Overland.
    Dat leverde mooie beelden op. En zingen konden ze ook nog. Trouwens, bijna ieder week staat er iets op het programma te Peer.. Je kan het volgen op facebook.


    Magere opkomst van de Pre war cars aan de Schelde, laten we zeggen, de 'harde kern' was aanwezig

     Deze fraaie Bentley vond  ook de  weg naar linkeroever.

    En de altijd weer prominente  Minerva 1924.

    Ook een fraaie Singer Le Mans was dit jaar op Appel

    Met zekerheid de oudste; Germain 1898.  Deze wagen verbleef tijdens de WO enkele jaren onder water. Hij werd in de Maas verstopt voor de Duitsers.

    En ook de
    6 cilinder MG was van de partij.
    2 Motoren van Belgische makelij FN en Gillet 500 cc kopkleppers 'dans leur Jus'

    en om dan toch 1 klassieker in de kijker te zetten  deze Aston Martin DB II, met eenzelfde opschrift als nummerbord. Ook dans son Jus ! Alles origineel. Zeer fraai.

    Kijk, als je dan o.a. een smakelijk kreeftje  en andere lekkernijen met een paar verse pintjes in goed gezelschap kan doorspoelen, maakt dat veel goed.

    De blije intrede van 'den dikke en den Dunne'  In Peer. Nen 'big smile' op het gezicht van de chauffeur, want zijn auto was jarig. 100 bougiekes uitblazen...........

    Altijd weer goed voor enkele fratsen en een glimlach.

    20-07-2015 om 14:16 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coffee and cars !!!

    Nu de Cars and coffee evenementen als paddestoelen uit de grond poppen, hier een passend verhaal!

    U, als oldtimerrijder, weet het als geen ander. Wanneer je al eens een toerke maakt per oud vehikel, krijgt men al vlug eens een reactie. Een glimlach of uitgestoken hand, een duim die spontaan de hoogte in schiet, of een middelvinger. Als men dan al eens ergens stil staat, en de gelegenheid zich voordoet, wil men al eens op de foto, en/of volgt er een gesprek(je).

    Zo gebeurde nu afgelopen zondag, maar ook een week of 2 geleden toen een fietser halt bij me maakte toen ik ergens te velde plaatjes stond te schieten van een voorbijrijdende oldtimertocht.

    Zo had mijn vader er ook een!, was een bekende openingszin 40 jaar geleden, dus nu eerder een zeldzaamheid. Tenzij je met zo’n ‘klassieker’ rijdt. En als je je dan in dat gesprek verdiept, volgt uiteraard de vraag; heeft u daar nog iets van? En in dit geval klonk het antwoord merkwaardig genoeg ‘Ja’

    Ergens in een oud fotoalbum zitten er nog fotoÂ’s van al de wagens die mijn vader ooit had. Dus ook van deze, een Ford Model A. Hij vroeg zich evenwel af of deze wagen werkelijk het bezit was van zijn vader, of dat deze gewoon uitgeleend wasÂ…Â…Â… Het antwoord ligt misschien bij een nog levende tante met meer dan 90 zomers op haar teller. Kom van de week maar eens langs, ik leg de fotoÂ’s voor je klaar. Zo gezegd, zo gedaan.

    Zijn Vader had vroeger een eigen zaak, nml een Koffiebranderij. En deze bestaat nu nog steeds. Eigenaar nu, is een verhalenverteller Himselve. In het Hartje van Bree, vind je het meest nostalgische winkeltje, onder de passende naam “ GULDEN TAS “. Ingericht zoals in de jaren 20. Achter de oude nog werkende mechanische kassa en in gepaste klederdracht vind je hem terug. Op de stoep staat er steevast een krijtbord, waarop iedere week een spreuk die waarheden als koeien vermeld. Als je lachspieren dan niet in actie komen, dan ten minste die van je wenkbrauwen. 
     En de man, eigenlijk al lang op pensioenleeftijd zit niet verlegen om verhalen, nog straffer als zijn koffie. Als dit laatste het gespreksonderwerp is, trek je best een uurtje uit om tijdens een degustatie alle uitleg te krijgen. GSMÂ’s zijn dan ook ten strengste verboden in de winkel ! Uitzetten die handel ! Hier leer je koffie drinken! Ai neen, dat mocht ik niet zeggen; koffie drink je niet, koffie degusteer je!. Er worden dan ook geregeld koffie proeverijen ingericht, een aanrader als je eens een oldtimertocht wil organiseren dan wordt je hier met zekerheid hartelijk ontvangen. Wel zonder gsm of huisdier aub.

    Hier, proef den deze eens, werd er geopperd, je zal hem tegen vanavond nog proeven. En gelijk had ie, ondanks enkele pepermuntjes bleef het aroma me bij tot laat in de namiddag. Dat waren 6 uur koffieplezier. Ik ben alvast overtuigd. (zie ook het artikel hier in dit blog getiteld 'Paris City of love')  Ondertussen lagen de fotoÂ’s klaar, met daarop inderdaad een A ford model sportcabriolet, en zijn vader, toen soldaat. Moet ergens genomen zijn omstreeks 1928/30. Aan het stuur een van zijn zussen.

    Verder waren er nog opnames van lichte vrachtwagens die destijds voor de zaak gebruikt werden. Een leuke anekdote is dat zijn vader de wagen aan een kant rood had geschilderd, en de andere kant in een andere kleur. Wanneer hij dan door de straten reed, hadden de mensen de indruk dat er 2 verschillende wagens reden, en dat was een teken dat de zaak het goed deed; Wie kon zich immers een vrachtwagen permitteren, laat staan 2 !!!! Ook hing er een foto van een Minerva aan de muur. Het hele verhaal hierrond werd ook ontsponnen. Deze Minerva, ik herinner me het nog als ware het gisteren, verbleef tot in de jaren 80 op de technische school waar ik destijds 4 jaar lang broeken versleet, en ik heb me altijd afgevraagd wat daar nu van geworden wasÂ…Â…Â…Â….. Nu weet ik hetÂ…Â…Â…Â… maar het spoor wordt weer beister nu ik ook weet dat de laatste eigenaar al een 10 tal jaar geleden overleden is.

    Zin gekregen in een taske koffieÂ…Â…Â…Â…Â… op dan naar Bree!


     




    Zie hier, de kleinste koffie branderij uit Vlaanderen. Klein, maar zeer fijn !



    De gulden tas, heeft zijn naam niet gestolen................ zeker eens bezoeken!
    Stichter van de koffiebranderij, nog voor hij wist wat zijn carriere na zijn legerdienst zou worden........... Aan het stuur zijn zus.

    Fier poserend bij de wagen op een zonnige zondag namiddag.

    Een andere wagen die omstreeks deze periode in de familie kwam. Weeral de zussen in de wagen. Imperia 1929 met dank aan trouwe lezer.

    Daarna kwam dit vehikel op de proppen.  merk ??? Renault 1932

    En ook deze werd ingeschakeld. Weerom met de zussen.... een chevrolet?

    Op zondag ging men dan al eens naar francorchamps in de 50er jaren.  Deze foto getuigd daarvan.

    En omstreeks deze tijd kwam er ook deze Mercedes..... de zaken gingen goed.

    Ook in de jaren daarna bleef het bij duitse grundlichkeit.  De audi alleszins moest aan de kant wegens te hoog olie verbruik.......... heeft jaren buiten gelegen tot hij goed rijp was voor het schroot. Vergelijk de nr platen van de Mercedes hierboven.....

    16-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Nieuws, 'Heet van de naald'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan degenen die zich het bericht 'Belgian discovery' herinneren, hier neergepent op 20/03/2015, mogen we vreugdevol melden dat de toen beschreven Minerva via deze Blog een nieuwe eigenaar heeft gevonden.  Daarmee is meteen bewezen dat dit schrijfsel wereldwijd bekeken en gelezen wordt, want de auto verhuist naar een collectie aan de andere kant van de Wereld. Australië wel te verstaan.  De nieuwe eigenaar is in zijn nopjes, vermits de Minerva's tot zijn spijt, meestal in de andere richting verhuizen, nml van Australië naar Europa.
    Dit wordt volgens hem waarschijnlijk de enige Minerva of zelfs andere wagen met Weymann boddy op dit continent.

    Deze types werden hier immers nooit verkocht, daar het warme weer niet echt geschikt is voor deze met leder beklede carrosseriën. De nieuwe eigenaar is een echte Minerva verzamelaar, en dit wordt nr 17 in de collectie. Er is reeds een feestje geplant met al zijn oldivrienden om de aankomst van het Vehikel in te luiden.
    Ook de huidige bezitter is tevreden, daar het met deze transactie zeker is ,dat deze brok geschiedenis terug in eer en techniek hersteld zal worden. Velen zullen weer de gelegenheid krijgen te genieten van dit rijdend reliqui met oer Belgische roots.

    Binnenkort een reportage over deze schatbewaarder en het verhaal van een tocht van Oost naar West doorheen gans Australië met een 1911 Minerva. We volgen ook de afhaling van de auto op en hopen hiervan toch ook beelden te kunnen schieten.

    Wordt dus vervolgt..........

    09-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand Prix Retro d'Yvois'*
    Grand prix Retro d' Yvois 2015.  Vorig jaar waren we er ook al, en vernoemden we dit evenement als DE geheimtip voor de liefhebbers van pre war racegeweld.
    Er was zelfs sprake van het opdoeken van dit spectakel, gelukkig volgde er nog deze aflevering, met 20 tal meer inschrijvingen dan het jaar ervoor.  Wel een verschuiving van de Grand Sport klasse naar de Classe touristique en cyclecars, met vooral veel Austin Seven geweld. Dit bewijst maar weer dat je niet altijd over een heel dikke portemonee moet beschikken om evenveel lol te hebben.
    Wij verplaatsten ons per ondertussen 65 jaar oude oldtimer Jowett  Jupiter een kleine 250 naar het zuiden over de mooie Ardense binnenwegen.  En dezelfde weg moesten we ook weer terug. Dat alleen al een hele belefenis.
    Een dikke merci aan het 17 koppige organisatie comitee en hun medewerkers, en moge er in de volgende jaren nog edities volgen.
    Het enige jammere aan dit evenement is dat het samenvalt met een aantal andere oldi feesten. Zoals o.a. Trektocht der Pioniers.


    6 en 7 juni was het weer prijs. kiezen tussen een 4 tal evenementen op deze dag. Jammer dat alles tegelijk nu eenmaal niet kan.

    Ons vervoermiddel geparkeerd vlak aan de omloop.

    Motards zorgen ieder jaar weer voor volumineus geluid, dit jaar voor de 8e keer.....

    Toch heel wat volk dat kwam kijken en beleven.

    Heel veel puntige carrosseriën geteld.In totaal waren 72 equipes auto's en motoren ingeschreven.

    Een van de motoren met Zijspan.

    Vooral het Merk Austin seven was goed vertegenwoordigd. Opvallend weinig Amilcars en Salmsons en Rileys dit jaar, maar ze waren er wel.

    Een gesprekje met de chauffeur van dit vehikel leerde ons dat het wagentje door zijn Grootvader in elkaar geknutseld werd, en aan kleinkind dus de honeurs om er mee te gaan gassen.
    Mooi cadeau van Opa........houtworm inclusief.

    En ook de nieuwe generatie mag eens op de plek van Opa gaan zitten. vroem vroem.........

    Deze dorstige lagonda rapier met even dorstige chauffeur kwam net het hoekje met café om.

    Bewijs dat bier en auto rijden toch samen gaan. Zolang je er maar niet van drinkt. Enkel ruiken mag.

    Et voila, weer eens iets nieuws. Dit racemonsterje is gebouwd op basis van een Rosengart (franse austin seven)   Zeer geslaagd....  proficiat aan de maker.

    Auto's en motoren, het mixt allemaal goed tot een dikke oldtimerpap.

    met nr 3  de Simca 'Vanhecke'Special......

    Jip, de Nederlandse variant van Manneke Pis. Fop speen. Maar vooral niet betuttelen deze racebak.

    Dit is het bouwsel van Opa op een zekere afstand. Leuke details. Het is een Peugeotje. (geweest) 

    Kijk eens diep in mijn ogen, lijkt deze Talbot te zeggen.

    En kijk ook eens in mijn holletje repliceerde Renault. Is er nog iemand thuis?   Neen dit is gewoon de nieuwste snuif rage...............

    wordt vervolgt met meer foto's

    08-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg gp yvois.
    vervolg Yvois

    Niemand in het holleke, dan misschien onder de kap?

    Een leuke Morgan 4 cilinder


    De Rosengart met mooi snuitje

    Mooi detail het achterlicht met knipperlichten in pijlvorm.

    Veel langer kon niet.

    Bugatti nr 2 typ 35
    Zoals je ziet, heel wat punt auto's. Dit is een Salmson...... en hij was te koop ......... zie verder..........
     
    Overzichtje over het moto parcours.

    langs de andere kant..........

    Om met een Renault te rijden moet je wel kunnen klok lezen.........

    En dan weer de baan op....

    Klaar voor de start.

    En koersen maar.



    Mg met Blower.

    Een goede verkoopstechniek.  Misschien is er voor deze ook een lezer met interesse?  Bellen maar.

    En nog een blik op de mooie techniek van Morgan.

    06-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Grand Prix Retro d'yvois'
    vervolg

    Austin Seven's in verschillende uitvoeringen op het circuit.


    Nog een paljas die zijn voiture zelf bouwde.....Austin special.

    En ook dit is een snelle jongen Simca Vanhecke



    Een van onze favorieten van de dag in de Grand sport klasse.......... Alvis Speed 20

    En ook hier waren de 5 Heemskinderen aanwezig.......;; waar hebben we die nog gezien........... (fagnez hivernales) maar nu in zomeruitvoering.

    En gelukig stonder er strobalen, want deze motard nam de boch een beetje te snel en te ruim.  Zonder de strobalen in plaats per oldtimer per ambulance terug naar huis.

    Gelukkig bleef het bij een misplaatste koplamp en een paar kilo Franse vloekwoorden...........  Merde............

    Deze deed het dan weer beter.

    Het oudste vehikel aan boord deze Renault AX 1908 van Hubert Vingtdeux

    Dit was de enige Amilcar aanwezig. Wel een CGSS uitvoering 1927. Waar zaten al die Amilcaristen? blijven plakken op Monthléry?  Of lag het er aan dat komend weekend een groot Amilcartreffen op het menu staat, eveneens in La duce France.

    Zie hier dan de Alvis Speed 20 van dichterbij.  Dit was een eerste rally die deze wagen onderneemt. We zullen hem in de toekomst zeker en hopelijk nog zien.

    Ook de driewielers waren weer goed vertegenwoordigd.  Pracht van een Morgan.......

    Welk merk dit weer was moet ik schuldig blijven. Ik vermoed MG.

    Hier de talbot met de grote ogen.
    Heel mooi zijn de ingewerkte knipperlichten in de radiatormantel

    Een eenzaat; Wolseley hornet sports 1930

    Ook Bugatti stuurde enkele afgevaardigden. Altijd weer mooi. deze typ 35.

    Nog een morgan in 4 cilinder uitvoering.

    06-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gordon Bennet Herdenkingsrit 2015

    Circuit de lÂ’Argonne 2015.

    Op 23 en 24 mei 2015 werd te Frankrijk een herdenkingsrit van de 1905 Gordon Benett cup ingericht, door RVCCB.

    Raddraaier was ene zekere
    James Gordon Bennet Junior, een exentriek bilionair, zakenman en motorhead, en o.a eigenaar van de New York Herald en sponsor van de ontdekkingsreiziger Stanley, die Kongo verkocht aan Polleke II. Hij stelde in 1899 verschillende automobielclubs voor, een race in te richten voor toen opkomende speeltjes van de vraiment Beau Monde. De regels waren eenvoudig. Minimaal 2 personen van minmaal 60kg. Gewicht van de auto minstens 600kg leeg. Ieder land mocht 3 equipes laten meedingen, en de wagen moesten volledig gebouwd zijn in het land dat ze vertegenwoordigden. Deze laatste regel zorgde voor constante problemen. 

    In totaal kwamen er 6 races, ingericht in Europa, en vonden plaats in volgende landen;

    1900 frankrijk (Parijs- Lyon)

    1901 frankrijk (Parijs- Bordeaux)

    1902 frankrijk Parijs- Insbruck

    1903 Engeland Athy – Comté de kildare circuit

    1904 Duitsland Circuit taunusgebergte

    1905 Frankrijk Circuit dÂ’argonne

    Daarna was het afgelopen met de Pret.

    2015, 111 jaar na de laatste datum besliste de rvccb, deze cup te herdenken in de voetsporen van de laatst ingerichte race. Dus hetzelfde circuit, en met voertuigen die destijds op ook al op de aardbol rondtuften.

    Belgen waren van in den beginne deelnemers aan deze race, en wonnen zelfs de uitgave van 1903. Toen reed Camile Jenatzy, bijgenaamd ‘rode duivel’ (wegens rode baard) als eerste over de finisch met een 60 PK Mercedes en legde het parcours af in 6h en 39 minuten. Hij ging aan de haal met een prijzenpot van 8000 pond. Omgerekend naar vandaar; een hele bom geld. Wegens het reglement ging de eer wel naar Duitsland.

    Jenatzy ook bekend van de eerste electrische wagen die in 1899 een wereldrecord vestigde met zijn ‘jamais contente’ op het strand van Oostende, en net iets sneller ging dan 105 km/h.

    In de eerste uigave van de Gordon Bennett, viel Jenatzy met een Snoeck Bolide (Belgisch/Franse makelij) uit door een ongeval met niet minder dan 6 honden.

    In de jaren 1900 en 1901 werden de drie eerste plaatsen ingenomen door Fransen, telkens met Panhard & Levassor. 1902 werd een Brit eerste met een Napier, en de vierde plaats was voor een Belg, Chevalier Réne de Knyff, ook met Panhard. Ik moet toegeven dat de bronnen niet geheel duidelijk zijn, daar in andere bronnen deze de Knyff in 1900 als fransman wordt aangeduid, en reed met een Amerikaanse Winton, en 3de werd. Hij werd geboren in Antwerpen, genaturaliseerd tot Fransman in 1914.

    In 1904 zien we de naam van Baron de Crawhez opduiken met een hotchkiss, op de 3de plaats. Of dit een overwinningstitel is, is niet duidelijk. Volgens nog een andere bron (wikipedia) werd Jenatzy hier 2de ?

    In 1905 werd Pierre de Caters, toch ook duidelijk een Belgisch Baron, 7de op Mercedes. vermits hij met een Duitse wagen reed, werd hij genoteerd als zijnde Duitser?

    Opvallend is dat de 8e plaats toen werd ingenomen door niemand minder dan Charles Rolls, die met een Wolsely reed.

    Om vergissingen te voorkomen, en het publiek duidelijkheid te geven, werden vanaf 1905 aan de deelnemende landen kleuren gegeven. Van af dan reden Fransen in blauwe wagens, Italianen in rood, Duitsers wit, Belgen geelÂ…. Engelsen in het groen. De wedstrijd werd toen op verzoek van Michelin, welke hun fabriek in deze omgeving hadden, voor hun deurdorpel georganiseerd, ook al vermits het aantal franse inschrijvingen de bovenhand had.

    Deze laatste aflevering werd gewonnen door Frankrijk zelf, Léon Thery won met een Richard Brasier.

    Waarom het in 1906 afgelopen was, wordt nergens vermeld. Er was nochtans belangstelling genoeg. In 1905 stonden meer den 200 reporters langs Franse wegen om wereldwijd verslag uit te brengen. Toen toch een echt spektakel. Misschien was het nieuws er af voor de verwende Gordon, want in 1906 verving hij de coupe automobile door de coupe aeronautiqueÂ… vliegen was weer ietsje nieuwer. Ook startte zijn rivaal en ook steenrijke amerikaan Vanderbilt de Vanderbilt cup in 1904. Te veel van het goede?

    Bronnen; o.a.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_Bennett_Cup_(auto_racing)#1903_Gordon_Bennett_Cup



    Dhr James Gordon Bennett, voor wie geld geen probleem was.

    Tekening van de in Antwerpen geboren 'Chevalier'  Knyff, welke in 1899 reeds met zijn Panhard van Parijs naar Bordeaux tukkerde.

    Hier geflitst tijdens de Gordon Bennet 2 jaar later toen hij met nr 9 van start ging. Ook een panhard. Of het om dezelfde wagen gaat is niet echt duidelijk, werd in ieder geval ge-updated.

    Camile Jenatzy op zijn beruchte Simplex Mercedes. Hierdoor reed hij wel onder Duitse vlag.

    Dezelfde Camile onderweg

    Snoeck Bolide waarmee Camile deelnam in 1900, maar door een ongeval moest opgeven.

    De omloop van de uitgave van 1905 die ook anno 2015 gevolgd zou worden

    foto gemaakt aan de start 1905.

    Richard Brasier, winnaar 1905 en laatste cup.

    een andere deelnemer 1905 was deze daraque

    Toen de Gordon Bennet doorging in Engeland, werden maar liefst 5 equipes met Napiers geselecteerd.

    Ook deze de Dietrich was in 1905 van de partij.

    Nog maals de Richard Brasier 1905.

    opname tijdens de Gordon Bennet, jaar en wagen onbekend. Wie het weet mag het zeggen.

    Napier deelnemer 1904. foto theoldmotor.com

    Camile Jenatzy welke afscheid neemt aan de start. Er kwam nog een beetje volk opdagen.

    En als laatste een foto van een zeldzaam overgebleven 'Bolide'

    herdenkingsrit ingericht door RVCCB.   De moeite waard !

    31-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs