Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.du hain 2015 vervolg


    Kijk, het bewijs dat bugattisten stoeffers zijn .................

    om daarna in alle onschuld alles weg te spoelen...........

    schuilen achter het roadbook helpt niet echt.

    Deze foto is op een of andere manier behekst............. niet recht te krijgen. de enige oplossing, pc op zijn kant zetten.
     
    Als je niet van poetswerk houd, doe je het een beetje kalm aan.

    mooie flits van de MG

    Nog zo een geval dat niet recht te krijgen is.

    Nog een tweede FN was op appel.

    Erg opvallend dat bijna alle voertuigen dubbel bemand waren. Of in dit geval bevrouwd?

    Maar de mannen mochten het werk doen.

    Zie je ook niet alle dagen , een Lanchester

    Hier van uit een andere hoek

    Het sportgehalte was heel erg hoog. Ballot en Salmson

    En hier Amilcar, Ballot en Lagonda.

    De BMW te velde



    En hier nog een ander zicht op de cadillac

    Onderweg flitsten we ook nog deze Bristol.........

    En teslotte sluiten we af met deze Talbot.


    foto's JJJ en Bdl

    01-09-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oldtimer Brunch aan de Schelde.
    Oldtimer Brunch aan de Schelde.

    Voor de 5de maal op rij mochten we anno 2015 weer gaan aanschuiven.
    Niet zonder obstakels dit jaar, want terwijl de voorgaande afleveringen werden georganiseerd in samenwerking met 'Belgian Heritage Vehikel club', trokken dezen zich terug uit de organisatie. Vandaar dat de naam 'Minerva dag' ook gewijzigd werd in eenvoudig 'Oldtimerbrunch'. 

    Initiatief nemer "Frank de Boeck" legde zijn gasten zoals ieder jaar in de watten met een feestmaal. Welliswaar is de formule enigszins gewijzigd, en was de opkomst van de prewar cars, waar wij het voor doen, jammer genoeg bedroevend laag. Klassiekers waren er dan weer in overvloed. Maar we lieten het niet aan ons hart komen en vertoefden in goed gezelschap. Af en toe moet je water bij de wijn doen, maar een kreeftje bij een goed glas bier werkt ook.  Er was van alles niets te kort. Barbecue, visschotels, quische, wok, paëlla, fruit, hot dog, frieten, ijs, noem maar op.   En voor iedereen die met een Oldtimer kwam alles Gratis !   Onder de klassiekers, veel MG, Jaguar, Mercedes, Volvo en enkele Amerikaanse merken, maar ook een zeer fraaie Aston Martin. De zon liet het wel afweten van bij aankomst tot bijna aan het einde, gezegend werden de bloemekes, ander groen en vochtverdragende keelgaten. We mochten toch met een warm gevoel en zonnestralen naar huis.

    Tot slot ook nog vermeldenswaardig, de donderdag voordien waren we op bezoek in Peer, waar ook Stan Laurel en Oliver Hardy, onder een stralende zon, hun intrede deden per 100 jaar geworden Overland.
    Dat leverde mooie beelden op. En zingen konden ze ook nog. Trouwens, bijna ieder week staat er iets op het programma te Peer.. Je kan het volgen op facebook.


    Magere opkomst van de Pre war cars aan de Schelde, laten we zeggen, de 'harde kern' was aanwezig

     Deze fraaie Bentley vond  ook de  weg naar linkeroever.

    En de altijd weer prominente  Minerva 1924.

    Ook een fraaie Singer Le Mans was dit jaar op Appel

    Met zekerheid de oudste; Germain 1898.  Deze wagen verbleef tijdens de WO enkele jaren onder water. Hij werd in de Maas verstopt voor de Duitsers.

    En ook de
    6 cilinder MG was van de partij.
    2 Motoren van Belgische makelij FN en Gillet 500 cc kopkleppers 'dans leur Jus'

    en om dan toch 1 klassieker in de kijker te zetten  deze Aston Martin DB II, met eenzelfde opschrift als nummerbord. Ook dans son Jus ! Alles origineel. Zeer fraai.

    Kijk, als je dan o.a. een smakelijk kreeftje  en andere lekkernijen met een paar verse pintjes in goed gezelschap kan doorspoelen, maakt dat veel goed.

    De blije intrede van 'den dikke en den Dunne'  In Peer. Nen 'big smile' op het gezicht van de chauffeur, want zijn auto was jarig. 100 bougiekes uitblazen...........

    Altijd weer goed voor enkele fratsen en een glimlach.

    20-07-2015 om 14:16 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coffee and cars !!!

    Nu de Cars and coffee evenementen als paddestoelen uit de grond poppen, hier een passend verhaal!

    U, als oldtimerrijder, weet het als geen ander. Wanneer je al eens een toerke maakt per oud vehikel, krijgt men al vlug eens een reactie. Een glimlach of uitgestoken hand, een duim die spontaan de hoogte in schiet, of een middelvinger. Als men dan al eens ergens stil staat, en de gelegenheid zich voordoet, wil men al eens op de foto, en/of volgt er een gesprek(je).

    Zo gebeurde nu afgelopen zondag, maar ook een week of 2 geleden toen een fietser halt bij me maakte toen ik ergens te velde plaatjes stond te schieten van een voorbijrijdende oldtimertocht.

    Zo had mijn vader er ook een!, was een bekende openingszin 40 jaar geleden, dus nu eerder een zeldzaamheid. Tenzij je met zo’n ‘klassieker’ rijdt. En als je je dan in dat gesprek verdiept, volgt uiteraard de vraag; heeft u daar nog iets van? En in dit geval klonk het antwoord merkwaardig genoeg ‘Ja’

    Ergens in een oud fotoalbum zitten er nog fotoÂ’s van al de wagens die mijn vader ooit had. Dus ook van deze, een Ford Model A. Hij vroeg zich evenwel af of deze wagen werkelijk het bezit was van zijn vader, of dat deze gewoon uitgeleend wasÂ…Â…Â… Het antwoord ligt misschien bij een nog levende tante met meer dan 90 zomers op haar teller. Kom van de week maar eens langs, ik leg de fotoÂ’s voor je klaar. Zo gezegd, zo gedaan.

    Zijn Vader had vroeger een eigen zaak, nml een Koffiebranderij. En deze bestaat nu nog steeds. Eigenaar nu, is een verhalenverteller Himselve. In het Hartje van Bree, vind je het meest nostalgische winkeltje, onder de passende naam “ GULDEN TAS “. Ingericht zoals in de jaren 20. Achter de oude nog werkende mechanische kassa en in gepaste klederdracht vind je hem terug. Op de stoep staat er steevast een krijtbord, waarop iedere week een spreuk die waarheden als koeien vermeld. Als je lachspieren dan niet in actie komen, dan ten minste die van je wenkbrauwen. 
     En de man, eigenlijk al lang op pensioenleeftijd zit niet verlegen om verhalen, nog straffer als zijn koffie. Als dit laatste het gespreksonderwerp is, trek je best een uurtje uit om tijdens een degustatie alle uitleg te krijgen. GSMÂ’s zijn dan ook ten strengste verboden in de winkel ! Uitzetten die handel ! Hier leer je koffie drinken! Ai neen, dat mocht ik niet zeggen; koffie drink je niet, koffie degusteer je!. Er worden dan ook geregeld koffie proeverijen ingericht, een aanrader als je eens een oldtimertocht wil organiseren dan wordt je hier met zekerheid hartelijk ontvangen. Wel zonder gsm of huisdier aub.

    Hier, proef den deze eens, werd er geopperd, je zal hem tegen vanavond nog proeven. En gelijk had ie, ondanks enkele pepermuntjes bleef het aroma me bij tot laat in de namiddag. Dat waren 6 uur koffieplezier. Ik ben alvast overtuigd. (zie ook het artikel hier in dit blog getiteld 'Paris City of love')  Ondertussen lagen de fotoÂ’s klaar, met daarop inderdaad een A ford model sportcabriolet, en zijn vader, toen soldaat. Moet ergens genomen zijn omstreeks 1928/30. Aan het stuur een van zijn zussen.

    Verder waren er nog opnames van lichte vrachtwagens die destijds voor de zaak gebruikt werden. Een leuke anekdote is dat zijn vader de wagen aan een kant rood had geschilderd, en de andere kant in een andere kleur. Wanneer hij dan door de straten reed, hadden de mensen de indruk dat er 2 verschillende wagens reden, en dat was een teken dat de zaak het goed deed; Wie kon zich immers een vrachtwagen permitteren, laat staan 2 !!!! Ook hing er een foto van een Minerva aan de muur. Het hele verhaal hierrond werd ook ontsponnen. Deze Minerva, ik herinner me het nog als ware het gisteren, verbleef tot in de jaren 80 op de technische school waar ik destijds 4 jaar lang broeken versleet, en ik heb me altijd afgevraagd wat daar nu van geworden wasÂ…Â…Â…Â….. Nu weet ik hetÂ…Â…Â…Â… maar het spoor wordt weer beister nu ik ook weet dat de laatste eigenaar al een 10 tal jaar geleden overleden is.

    Zin gekregen in een taske koffieÂ…Â…Â…Â…Â… op dan naar Bree!


     




    Zie hier, de kleinste koffie branderij uit Vlaanderen. Klein, maar zeer fijn !



    De gulden tas, heeft zijn naam niet gestolen................ zeker eens bezoeken!
    Stichter van de koffiebranderij, nog voor hij wist wat zijn carriere na zijn legerdienst zou worden........... Aan het stuur zijn zus.

    Fier poserend bij de wagen op een zonnige zondag namiddag.

    Een andere wagen die omstreeks deze periode in de familie kwam. Weeral de zussen in de wagen. Imperia 1929 met dank aan trouwe lezer.

    Daarna kwam dit vehikel op de proppen.  merk ??? Renault 1932

    En ook deze werd ingeschakeld. Weerom met de zussen.... een chevrolet?

    Op zondag ging men dan al eens naar francorchamps in de 50er jaren.  Deze foto getuigd daarvan.

    En omstreeks deze tijd kwam er ook deze Mercedes..... de zaken gingen goed.

    Ook in de jaren daarna bleef het bij duitse grundlichkeit.  De audi alleszins moest aan de kant wegens te hoog olie verbruik.......... heeft jaren buiten gelegen tot hij goed rijp was voor het schroot. Vergelijk de nr platen van de Mercedes hierboven.....

    16-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Nieuws, 'Heet van de naald'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan degenen die zich het bericht 'Belgian discovery' herinneren, hier neergepent op 20/03/2015, mogen we vreugdevol melden dat de toen beschreven Minerva via deze Blog een nieuwe eigenaar heeft gevonden.  Daarmee is meteen bewezen dat dit schrijfsel wereldwijd bekeken en gelezen wordt, want de auto verhuist naar een collectie aan de andere kant van de Wereld. Australië wel te verstaan.  De nieuwe eigenaar is in zijn nopjes, vermits de Minerva's tot zijn spijt, meestal in de andere richting verhuizen, nml van Australië naar Europa.
    Dit wordt volgens hem waarschijnlijk de enige Minerva of zelfs andere wagen met Weymann boddy op dit continent.

    Deze types werden hier immers nooit verkocht, daar het warme weer niet echt geschikt is voor deze met leder beklede carrosseriën. De nieuwe eigenaar is een echte Minerva verzamelaar, en dit wordt nr 17 in de collectie. Er is reeds een feestje geplant met al zijn oldivrienden om de aankomst van het Vehikel in te luiden.
    Ook de huidige bezitter is tevreden, daar het met deze transactie zeker is ,dat deze brok geschiedenis terug in eer en techniek hersteld zal worden. Velen zullen weer de gelegenheid krijgen te genieten van dit rijdend reliqui met oer Belgische roots.

    Binnenkort een reportage over deze schatbewaarder en het verhaal van een tocht van Oost naar West doorheen gans Australië met een 1911 Minerva. We volgen ook de afhaling van de auto op en hopen hiervan toch ook beelden te kunnen schieten.

    Wordt dus vervolgt..........

    09-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand Prix Retro d'Yvois'*
    Grand prix Retro d' Yvois 2015.  Vorig jaar waren we er ook al, en vernoemden we dit evenement als DE geheimtip voor de liefhebbers van pre war racegeweld.
    Er was zelfs sprake van het opdoeken van dit spectakel, gelukkig volgde er nog deze aflevering, met 20 tal meer inschrijvingen dan het jaar ervoor.  Wel een verschuiving van de Grand Sport klasse naar de Classe touristique en cyclecars, met vooral veel Austin Seven geweld. Dit bewijst maar weer dat je niet altijd over een heel dikke portemonee moet beschikken om evenveel lol te hebben.
    Wij verplaatsten ons per ondertussen 65 jaar oude oldtimer Jowett  Jupiter een kleine 250 naar het zuiden over de mooie Ardense binnenwegen.  En dezelfde weg moesten we ook weer terug. Dat alleen al een hele belefenis.
    Een dikke merci aan het 17 koppige organisatie comitee en hun medewerkers, en moge er in de volgende jaren nog edities volgen.
    Het enige jammere aan dit evenement is dat het samenvalt met een aantal andere oldi feesten. Zoals o.a. Trektocht der Pioniers.


    6 en 7 juni was het weer prijs. kiezen tussen een 4 tal evenementen op deze dag. Jammer dat alles tegelijk nu eenmaal niet kan.

    Ons vervoermiddel geparkeerd vlak aan de omloop.

    Motards zorgen ieder jaar weer voor volumineus geluid, dit jaar voor de 8e keer.....

    Toch heel wat volk dat kwam kijken en beleven.

    Heel veel puntige carrosseriën geteld.In totaal waren 72 equipes auto's en motoren ingeschreven.

    Een van de motoren met Zijspan.

    Vooral het Merk Austin seven was goed vertegenwoordigd. Opvallend weinig Amilcars en Salmsons en Rileys dit jaar, maar ze waren er wel.

    Een gesprekje met de chauffeur van dit vehikel leerde ons dat het wagentje door zijn Grootvader in elkaar geknutseld werd, en aan kleinkind dus de honeurs om er mee te gaan gassen.
    Mooi cadeau van Opa........houtworm inclusief.

    En ook de nieuwe generatie mag eens op de plek van Opa gaan zitten. vroem vroem.........

    Deze dorstige lagonda rapier met even dorstige chauffeur kwam net het hoekje met café om.

    Bewijs dat bier en auto rijden toch samen gaan. Zolang je er maar niet van drinkt. Enkel ruiken mag.

    Et voila, weer eens iets nieuws. Dit racemonsterje is gebouwd op basis van een Rosengart (franse austin seven)   Zeer geslaagd....  proficiat aan de maker.

    Auto's en motoren, het mixt allemaal goed tot een dikke oldtimerpap.

    met nr 3  de Simca 'Vanhecke'Special......

    Jip, de Nederlandse variant van Manneke Pis. Fop speen. Maar vooral niet betuttelen deze racebak.

    Dit is het bouwsel van Opa op een zekere afstand. Leuke details. Het is een Peugeotje. (geweest) 

    Kijk eens diep in mijn ogen, lijkt deze Talbot te zeggen.

    En kijk ook eens in mijn holletje repliceerde Renault. Is er nog iemand thuis?   Neen dit is gewoon de nieuwste snuif rage...............

    wordt vervolgt met meer foto's

    08-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg gp yvois.
    vervolg Yvois

    Niemand in het holleke, dan misschien onder de kap?

    Een leuke Morgan 4 cilinder


    De Rosengart met mooi snuitje

    Mooi detail het achterlicht met knipperlichten in pijlvorm.

    Veel langer kon niet.

    Bugatti nr 2 typ 35
    Zoals je ziet, heel wat punt auto's. Dit is een Salmson...... en hij was te koop ......... zie verder..........
     
    Overzichtje over het moto parcours.

    langs de andere kant..........

    Om met een Renault te rijden moet je wel kunnen klok lezen.........

    En dan weer de baan op....

    Klaar voor de start.

    En koersen maar.



    Mg met Blower.

    Een goede verkoopstechniek.  Misschien is er voor deze ook een lezer met interesse?  Bellen maar.

    En nog een blik op de mooie techniek van Morgan.

    06-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Grand Prix Retro d'yvois'
    vervolg

    Austin Seven's in verschillende uitvoeringen op het circuit.


    Nog een paljas die zijn voiture zelf bouwde.....Austin special.

    En ook dit is een snelle jongen Simca Vanhecke



    Een van onze favorieten van de dag in de Grand sport klasse.......... Alvis Speed 20

    En ook hier waren de 5 Heemskinderen aanwezig.......;; waar hebben we die nog gezien........... (fagnez hivernales) maar nu in zomeruitvoering.

    En gelukig stonder er strobalen, want deze motard nam de boch een beetje te snel en te ruim.  Zonder de strobalen in plaats per oldtimer per ambulance terug naar huis.

    Gelukkig bleef het bij een misplaatste koplamp en een paar kilo Franse vloekwoorden...........  Merde............

    Deze deed het dan weer beter.

    Het oudste vehikel aan boord deze Renault AX 1908 van Hubert Vingtdeux

    Dit was de enige Amilcar aanwezig. Wel een CGSS uitvoering 1927. Waar zaten al die Amilcaristen? blijven plakken op Monthléry?  Of lag het er aan dat komend weekend een groot Amilcartreffen op het menu staat, eveneens in La duce France.

    Zie hier dan de Alvis Speed 20 van dichterbij.  Dit was een eerste rally die deze wagen onderneemt. We zullen hem in de toekomst zeker en hopelijk nog zien.

    Ook de driewielers waren weer goed vertegenwoordigd.  Pracht van een Morgan.......

    Welk merk dit weer was moet ik schuldig blijven. Ik vermoed MG.

    Hier de talbot met de grote ogen.
    Heel mooi zijn de ingewerkte knipperlichten in de radiatormantel

    Een eenzaat; Wolseley hornet sports 1930

    Ook Bugatti stuurde enkele afgevaardigden. Altijd weer mooi. deze typ 35.

    Nog een morgan in 4 cilinder uitvoering.

    06-06-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gordon Bennet Herdenkingsrit 2015

    Circuit de lÂ’Argonne 2015.

    Op 23 en 24 mei 2015 werd te Frankrijk een herdenkingsrit van de 1905 Gordon Benett cup ingericht, door RVCCB.

    Raddraaier was ene zekere
    James Gordon Bennet Junior, een exentriek bilionair, zakenman en motorhead, en o.a eigenaar van de New York Herald en sponsor van de ontdekkingsreiziger Stanley, die Kongo verkocht aan Polleke II. Hij stelde in 1899 verschillende automobielclubs voor, een race in te richten voor toen opkomende speeltjes van de vraiment Beau Monde. De regels waren eenvoudig. Minimaal 2 personen van minmaal 60kg. Gewicht van de auto minstens 600kg leeg. Ieder land mocht 3 equipes laten meedingen, en de wagen moesten volledig gebouwd zijn in het land dat ze vertegenwoordigden. Deze laatste regel zorgde voor constante problemen. 

    In totaal kwamen er 6 races, ingericht in Europa, en vonden plaats in volgende landen;

    1900 frankrijk (Parijs- Lyon)

    1901 frankrijk (Parijs- Bordeaux)

    1902 frankrijk Parijs- Insbruck

    1903 Engeland Athy – Comté de kildare circuit

    1904 Duitsland Circuit taunusgebergte

    1905 Frankrijk Circuit dÂ’argonne

    Daarna was het afgelopen met de Pret.

    2015, 111 jaar na de laatste datum besliste de rvccb, deze cup te herdenken in de voetsporen van de laatst ingerichte race. Dus hetzelfde circuit, en met voertuigen die destijds op ook al op de aardbol rondtuften.

    Belgen waren van in den beginne deelnemers aan deze race, en wonnen zelfs de uitgave van 1903. Toen reed Camile Jenatzy, bijgenaamd ‘rode duivel’ (wegens rode baard) als eerste over de finisch met een 60 PK Mercedes en legde het parcours af in 6h en 39 minuten. Hij ging aan de haal met een prijzenpot van 8000 pond. Omgerekend naar vandaar; een hele bom geld. Wegens het reglement ging de eer wel naar Duitsland.

    Jenatzy ook bekend van de eerste electrische wagen die in 1899 een wereldrecord vestigde met zijn ‘jamais contente’ op het strand van Oostende, en net iets sneller ging dan 105 km/h.

    In de eerste uigave van de Gordon Bennett, viel Jenatzy met een Snoeck Bolide (Belgisch/Franse makelij) uit door een ongeval met niet minder dan 6 honden.

    In de jaren 1900 en 1901 werden de drie eerste plaatsen ingenomen door Fransen, telkens met Panhard & Levassor. 1902 werd een Brit eerste met een Napier, en de vierde plaats was voor een Belg, Chevalier Réne de Knyff, ook met Panhard. Ik moet toegeven dat de bronnen niet geheel duidelijk zijn, daar in andere bronnen deze de Knyff in 1900 als fransman wordt aangeduid, en reed met een Amerikaanse Winton, en 3de werd. Hij werd geboren in Antwerpen, genaturaliseerd tot Fransman in 1914.

    In 1904 zien we de naam van Baron de Crawhez opduiken met een hotchkiss, op de 3de plaats. Of dit een overwinningstitel is, is niet duidelijk. Volgens nog een andere bron (wikipedia) werd Jenatzy hier 2de ?

    In 1905 werd Pierre de Caters, toch ook duidelijk een Belgisch Baron, 7de op Mercedes. vermits hij met een Duitse wagen reed, werd hij genoteerd als zijnde Duitser?

    Opvallend is dat de 8e plaats toen werd ingenomen door niemand minder dan Charles Rolls, die met een Wolsely reed.

    Om vergissingen te voorkomen, en het publiek duidelijkheid te geven, werden vanaf 1905 aan de deelnemende landen kleuren gegeven. Van af dan reden Fransen in blauwe wagens, Italianen in rood, Duitsers wit, Belgen geelÂ…. Engelsen in het groen. De wedstrijd werd toen op verzoek van Michelin, welke hun fabriek in deze omgeving hadden, voor hun deurdorpel georganiseerd, ook al vermits het aantal franse inschrijvingen de bovenhand had.

    Deze laatste aflevering werd gewonnen door Frankrijk zelf, Léon Thery won met een Richard Brasier.

    Waarom het in 1906 afgelopen was, wordt nergens vermeld. Er was nochtans belangstelling genoeg. In 1905 stonden meer den 200 reporters langs Franse wegen om wereldwijd verslag uit te brengen. Toen toch een echt spektakel. Misschien was het nieuws er af voor de verwende Gordon, want in 1906 verving hij de coupe automobile door de coupe aeronautiqueÂ… vliegen was weer ietsje nieuwer. Ook startte zijn rivaal en ook steenrijke amerikaan Vanderbilt de Vanderbilt cup in 1904. Te veel van het goede?

    Bronnen; o.a.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_Bennett_Cup_(auto_racing)#1903_Gordon_Bennett_Cup



    Dhr James Gordon Bennett, voor wie geld geen probleem was.

    Tekening van de in Antwerpen geboren 'Chevalier'  Knyff, welke in 1899 reeds met zijn Panhard van Parijs naar Bordeaux tukkerde.

    Hier geflitst tijdens de Gordon Bennet 2 jaar later toen hij met nr 9 van start ging. Ook een panhard. Of het om dezelfde wagen gaat is niet echt duidelijk, werd in ieder geval ge-updated.

    Camile Jenatzy op zijn beruchte Simplex Mercedes. Hierdoor reed hij wel onder Duitse vlag.

    Dezelfde Camile onderweg

    Snoeck Bolide waarmee Camile deelnam in 1900, maar door een ongeval moest opgeven.

    De omloop van de uitgave van 1905 die ook anno 2015 gevolgd zou worden

    foto gemaakt aan de start 1905.

    Richard Brasier, winnaar 1905 en laatste cup.

    een andere deelnemer 1905 was deze daraque

    Toen de Gordon Bennet doorging in Engeland, werden maar liefst 5 equipes met Napiers geselecteerd.

    Ook deze de Dietrich was in 1905 van de partij.

    Nog maals de Richard Brasier 1905.

    opname tijdens de Gordon Bennet, jaar en wagen onbekend. Wie het weet mag het zeggen.

    Napier deelnemer 1904. foto theoldmotor.com

    Camile Jenatzy welke afscheid neemt aan de start. Er kwam nog een beetje volk opdagen.

    En als laatste een foto van een zeldzaam overgebleven 'Bolide'

    herdenkingsrit ingericht door RVCCB.   De moeite waard !

    31-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.circuit de l'argonne
    Pre 1905 rit 'circuit de l'argonne'  Herdenkingsrit 2015!

    Hier dan de zelf geschoten beelden van vooral een Primeur;  Een recente vondst op het eiland Mann !
    Na technische renovatie maakt deze automobiel na XXXXXXXXXXXx aantal jaren een aller eerste rit. Een Britse auto samengesteld uit Franse componenten 1903 met als merknaam Batman- Lacoste. Niets te maken met de bekende sjakossen en vleermuismannen.  Of heeft men zo sjakossen in vleermuisvel uitgevonden? Geniet alvast van de beelden, dit equivalent van London to Brighton telde 22 deelnemers.



    Dit is de beruchte schuurvondst, bouwjaar wordt nog onderzocht, waarschijnlijk 1903 Batman Lacoste











    Batman  en Achiles , mythische figuren  uit 1903


    Clement

    Zeer fraai deze George Brasier uit 1904



    Rover 1904

    De Dion Bouton 1904, van dit merk waren er meerderen vertegenwoordigd.

    Nog een Clement 1903.

    De Dion?

    De Dion Bouton

    Achiles 1904

    Gladiator 1902 met als nickname  'Katie'   Daarnaast een gele Renault 1901

    23-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg circuit de l'argonne
    vervolg

    Renault 1901, daarnaast de 2de oudste deelnemer De dion 1900 met als bijnaam  'Cecille'

    Audibert & Lavirotte kregen we vorig jaar al eens te zien tijdens de 'hot tube rally'  Het oudst deelnemende voertuig 1897 . dus 118 jaar oud !



     de dion?

    Met zeer fraaie uitrusting.

    Leuk detail, een fluit aangedreven door de uitlaatgassen als je deze omhoog klapt. Een viagra pilleke in de tank kan ook helpen!



    De Dion 1903

    Duidelijk een 1904 De Dion Bouton.



    Mooi overzicht over het deelnemerspallet.

    Nog een De Dion, tot in de puntjes gerestaureerd en gepoetst. 



    Clement 1902

    Clement 1903

     Clement,La minerve, George Richard 1902, al eerder beschreven in voorgaand artikel.

    Clement 1903

    En ja, soms moet er al eens geduwd worden.........

    22-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.c dargonne
    vervolg



    Lacoste en Achiles



    Batman

    Achiles

    De Dion 1903

    De Dion Bouton 1903

     Nog een Dion 1903,op de achtergrond een Cottereau 1902 en l'elegante 1903

    Clement 1902

    Locomobile stoomauto....
    Ook een Stanley Steamer  1904 was van de partij, helaas niet tot op deze stopplaats geraakt. (zie website Rvccb)
    l'elegante 1903

    En nog maals de George Brassier 1904

    21-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    09-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ogen te kort 'Monthléry 2015'


    Ogen te kort.  https://www.youtube.com/watch?v=SUWcbd8allU  WOW !!!!

    Ken je dat gevoel van vroeger, toen je nog in de kleuterklas onderbroeken versleet, en je een keer per jaar naar de poppenkast mocht gaan kijken? Je moest er wel een vrije woensdag namiddag voor opofferen. Maar desondanks, keek je er naar uit, want bovendien kon je nog een prijs winnen in de vorm van een zak chips. Je moest daarvoor een tekening met koersers inkleuren. Een dankbaar onderwerp dat omwille van zijn kleurenrijkdom.

    Awel, nu terzake, dat gevoel hadden we gisteren toen we helemaal richting Parijs trokken voor de Historic races op Monthlery. Eerst waren er wel wat twijfels want natuurlijk moesten we weer heel erg vroeg uit het lekkere warme nestje, zoals meneer de uil dat pleegde te zeggen. Zonder eigenlijk goed en wel te beseffen waar je in godsnaam weer aan begonnen was. Maar eenmaal aangekomen en een inkom ticketje veroverd, aan een verrassende prijs, en mochten parkeren te midden van het circuit.

    De vraag rees, waar gaan ze ons hier weer pluimen, geen parkeergeld??? Komt er nog een geest uit een fles? Is er nog ergens een tweede verstopte kassa zoals op Schloss Dyck? Neen, niks ervan we waren letterlijk ‘Binnen’

    Een eerste blik op de bezoekersparking, gevuld met vele oldtimers, en ons inkom geld was al eigenlijk opgebruikt. Ga je een museum of beurs bezoeken, en je bent al meer kwijt. Eva zou zeggen; Fantastig toch !!!!!!!!! Het beloofde een met wijwater besprenkelde dag te worden.

    Later vernamen we dat als je met een Oldtimer komt, de inkom helemaal Gratis is. Allee, dat is dan voor volgend jaar, dan is de Peage ook al weer inclusief.

    Kijk, hier doen we het voor, en dan zie je al deze ongewone dingens ook nog eens in actie.

    En ongewoon is een ‘understatement’. We worden altijd weer emotioneel als we eens iets tegenkomen, dat we nog niet eerder zagen, of enkel van een foto. Vandaag mochten we weer heel wat doorstrepen uit onze lijst ‘things to see before you die’ .

    We hadden ogen te kort, zonder overdrijven. Amilcars zoveel je maar wil, BugattiÂ’s ook geen zeldzaamheid, net zoals de gekende rileys, morgans, mgÂ’sÂ….. hoewel deze laatste niet eens zo dik gezaaid waren. Wij gingen voor de zeldzame krenten uit de naftpap. Onze autoburen Voisins, waren er in drievoud. Dan namen zoals Hinstin, Schlasch, Guyot,GAR, Bedelia, Scap, Fafnir, Georde Irat, GN etc. klonterden hier samen tot een dikke oldtimerpap Â….. Tot nog toe scoorden deze enkel in ons vocabulaire, maar op het netvlies stonden ze nog niet. Ogen te kort, en zelfs de geheugenkaarten van onze cameraÂ’s bleken onvoldoende capaciteit te hebben.

    Tot nog toe heb ik het enkel gehad over de auto’s, maar er was natuurlijk ook een groot motorfietspark. Belgen waren zeer goed vertegenwoordigd. De grote merken Gillet, FN en Sarolea volop aanwezig, maar ook waren er Brondoit en Bovy, en wel in een unieke race uitvoering. Een viercilinder in V zal ik het maar noemen, stal de show, naast een nog ander onbekende gigant met V twin motor. Weliswaar een soort van zelfbouw inspiratie, maar mooi gemaakt, maar ook waren er weer pareltjes van race motoren zoals Exelcior en Harley’s te zien, naast exoten zoals koëler escofier, magnat’s, e.a………….. Stayers, race- baan motoren en de hele oudjes waren van de partij.

    En op de achtergrond bijna ononderbroken motorengeronk van piloten welke in verschillende classes enkele rondjes mochten draaien op een van de zeldzaam nog bestaande kombanen te wereld.

    Naadloos gingen de manches in elkaar over, zonder lange wachttijden. Geen gedoe met onozele reglementjes. Wilde je even een testritje maken, geen probleem.

    Er is sprake van geweest deze kombaan stillekes te gaan opruimen, maar gelukkig is dat tot op heden nog niet gebeurd. Niet te hard roepen.

    Het oudste gespotte vehikel was volgens mij een Leon Bollee driewieler. En de grootste rariteit misschien de Propeller aangedreven vehikel dat we ook al eens zagen op de beurs in Parijs, en in dit blog al eens beschreven. Dit maal konden we hem in actie zien, hoewel de bezitter toch een en ander moest sleutelen om het ding te reanimeren. Als je het aan mij vraagt, zat er gewoon nog benzine in de tank van een halve eeuw oud. Die geur verspreidde zich er in ieder geval. Ook nog een opvallend stuk was de Autocycle, een hybride half auto, half moto. Hij reed op 2 wielen maar had 2 intrekbare zijwielen zoals bij de ‘Militaire’ 4 cilinder van Amerikaanse makelij. Deze is dan uitgerust met een ‘badkuip’ body en het stuur van een WO I vliegmachien. Eerder al las ik het verhaal van deze vondst, waarvan men toen dacht dat er maar 1 exemplaar meer bestond, tentoongesteld in het museum te Ibenburen.

    Tijdens de middag viel er dan plots een rare stilte, al het motorgeronk werd aan banden gelegd, en de barbeques verspreidden een ander dampend geurtje. Een dik uur genieten van zon, bolides, eten en drank. Bier werd er evenwel niet geserveerd. Alles de simpelheid zelve, een pad zonder bochten.

    En dan in de namiddag ging het weer loos. Ondertussen kon je gaan kijken naar een tentoonstelling van Salmson wagens, en enkele bekende dealers brachten hun pronkstukken mee, hopende deze hier aan de man of vrouw te brengen.

    Wij lagen gelukzalig en flierefluitend in het hoge gras, te kijken naar de oneindige parade van geschiedenis, en fotografeerden tot de batterijen en de geheugenkaarten tild stonden.

    Tegen een Uur of zes was het dan afgelopen met de pret en konden we enkel nog huiswaards met onze herinneringen als troostvoer. Plannen smedend om over 2 jaar terug van de partij te zijn. Die keer met een oud voertuig. Toegevoegd aan onze lijst met geheimtipsÂ….  
    Videolink https://www.youtube.com/watch?v=YBWqiXK9FEE  vanuit tamplin 1921   Zeker bekijken !

    NextÂ… Grand prix dÂ’Yvois.

    met exuses voor de kleine tekst, helaas krijg ik hem niet groter.

    Foto's BDL en JJJ

     



    Koeler Escofier, een merk dat je niet vaak tegenkomt, maakten in de jaren 20 best wel mooie machienes

    De Belgische Motoren en hun Belgische berijders waren goed vertegenwoordigd.  Sarolea, Gillet, La mondiale.........



    Nog een rare krent Montgommery OHV dubbelpoorter.

    Belgische Bovy in race uitvoering met JAP motor.

    merknaam hiervan ontsnapt me momenteel. Triumph?

    Sarolea

    FN Sport M60

    Maar ook heel veel Brits geweld; BSA, Nortons en Triumph,
    maar ook brough's en ander vreemde gevallen.


    En een enkel knutselaar vond 2 cilinders te weinig en een vier cilinder in lijn te gewoontjes. Vandaar deze constructie. Torpedo 4  1909  https://www.youtube.com/watch?v=1X9yP1YDNsg zie hem hier aan het werk versus Indian racer 1918 !!!

    En als de cilinderinhoud ietsje meer mag zijn.

    ABC ook britse makelij naar voorbeeld van een franse constructie van Gnome et rhone.

    NUT en BAT, 2 minder bekende engelse merken.

    Amerikaanse Exelcior.

    in dubbel pakket

    Witte Mars, Duits fabricaat en extreem zeldzaam.

    Engels fabrikaat ??? Neen,Wanderer 5,4 PS mit Achtventilkopf aus dem Jahr 1925.  8 klepper dus. 4 per cilinderkop.

    En nog meer Exelcior... in race uitvoering.

    09-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (1)
    08-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthléry
    vervolg

    Het opschrift zegt Fulger. Wie meer weet mag het melden.Nooit van gehoord. Toch ook wel twijfels of dit geen zelfbouw pakketje was. Helaas te weinig tijd om alles grondig te bekijken.

    Een van de oudere motoren die ook meereden, en in panne vielen.

    Nog een ABC in origineel kleedje.

    Griffon met magneto ingebouwd in de tank. let op het voertuig op de achtergrond.

    Hier naderbij bekeken. Autowheel? Neen op het internet gevonden dat dit een licentie is van een constructie van Morgan.

    Ook Pacers kon je vandaag eens in actie zien. Dit keer geen statisch object. Dikke anzani 2 cilinder.

    Nog een vreemde eend, franse Villard, met in het groot Informatie gezocht.

    De oudste? Leon Bolee

    En dan het sumum van cyclecar Bedelia. Chaufeur zit achteraan, passagier van voor.

    Nog nooit in het echt gezien, en hier waren ze met 2.

    En dan nog eens het rariteitenkabinet opentrekken. 1921 Tamplin !

    Gewoon fantastig toch? achterin de reeds eerder in dit blog opgedoken lea francis. 1913     https://www.youtube.com/watch?v=YBWqiXK9FEE  bekijk hem hier aan het werk !!!!!

    Ook nog nooit in het echt aan het werk gezien, deze eencilinder Sizaire & Naudin.

    Nog meer rariteit Grafton cyclecar ..

    De kids konden aan de slag op het co cart parcour, in stijl...

    Niet voor kids dit electrisch aangedreven gevaarte.

    En naast de cyclecars, het echte werk  Austin racecar. WOW!

    Of wat dacht je van deze Duitse Fafnir uit Aachen?

    08-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthléry


    Zeer futuristsch voor zijn tijd deze Voisin, die op de bezoekersparking stond.

    Nog een Buurman,Voisin met extra lange achterkant.

    En dan nog een specialeke van dezelfde constructeur. Voisin met gevlochten rieten body.

    Dans son jus, pracht van een patina droop er letterlijk van af. George Irat torpedo 1926. Won dan ook de prijs van de meest originele auto.

    zo uit de film weggeplukt WO I engelse truck

    Nog op de bezoekersparking vonden we deze Vauxhall. Mooi !

    net zoals deze Delage

    met nog origineel lederen interieur.

    En het kon helemaal niet op met deze prach van een raceauto. merk?  Ik zou het begod niet weten..

    Wel we de eigenaar was. Ene zekere Bernard. Gelukszak!

    Hier dan een Hochkiss special. Subliem !

    Wie dacht dat dit een Amerikaan is heeft het mis. Nog een Delage.

    En de Engelse Gentlemen en vrouw, zaten er bij en keken er naar.

    Van dit racegeweld was er een overvloed. Amilcar.

    Ook de Bugatti's waren er als korrels zand aan de zee.

    schuurvondst van de eeuw BNC.   Tres sjiek.

    Riley?

    En ook een zeldzame scap had zijn weg hier naar toe gevonden.

    07-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthléry
    vervolg

    MG QSenechal, eindelijk kregen we hem van dichtbij te zien.
    En op het circuit een van de weinigen die echt voluit ging...........

    Belgische FN.........

    Tussendoor even plat gaan .

     Niet altijd even comfortabel in zo'n zeepkist.

    Oh la la, wonder mooi van eenvoud. Sarolea motor op deze Oostenrijkse vinding, genaamd schasche. 1927/1928

    Van dit soort voertuigen kon je er meerdere bewonderen.

    Hinstin, rare eend in de bijt.

    Welke snodaart heeft mijn deur dicht geplakt? Even opensnijden.

    overzich in het renkwartier van de dikkere kanonnen.

    GN, zie je ook al niet jaarlijks .........

    Evenals een Rochet Schneider.

     Merk en bouwjaar voorlopig onbekend. Wie het weet mag het melden.

    Amilcar in special uitvoering.

     GN,  mooi in ieder geval.

     8 cilinder Amilcar, ook van de  6 cilinders waren er hier verschillende aanwezig.
     
    De Motoren keerden terug van enkele rondjes racen.

    Bewondering allom was het ook geen GN?

    06-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthléry
    vervolg

    Men in White van een andere planeet of ander tijdperk?
    Leyland Thomas....... racing car

    Het grote geweld Brasier rond 1909.

    En broertje Napier uit dezelfde epoque.



    Bentleys, Lagonda's en andere grote Jongens horen ook bij de grote kannonnen.

    Mercedes simplex hier in drievoud.

    Chrysler special 1931.
    en dan het stokpaardje van de ook aanwezige jowett kardinaal
    Jowett 8 !!!!!!!!!!!   Samenraapsel op het chassis van een Jowett, maar prachtig gedaan, en op het circuit haantje de voorste.

    Zijaanzicht van de Jowett.

    Deze zagen we al eerder, om vingers en duimen van af te likken!



    Fafnir uit Aachen

    merk ook ontsnapt uit het geheugen.

    Hier nog een duimenlikker voor de kenners. Verstopt tussen het autogeweld............  Een rasechte Crocker.......... oh la la, ook voor het eerst in het echt gespot.

    Renstal met GN, Amilcar en Riley......;

    Helocorn aangedreven per propeller.

    Mooi mooist mooier

    Ook de Italianen stuurden enkele vertegenwoordigers. Prachtige Fiat racecar.

    05-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg monthléry
    vervolg

    Ook hier schiet het geheugen weer te kort. Maar in ieder geval; Mooi !

    Salmson club stelde een 7 tal modellen ten toon.

    Ook aan kunstwerken werd aandacht besteed. sjieke dinges.





    Van deze schiet me wel nog de naam te binnen; Tatra.

    Overzicht over een van de renn kwartieren. Cyclecars in overvloed.

    De kleine Graflin vroeg om aandacht.

    ABC in originaal toestand

    Op een aanhanger achter deze  'zoals gevonden' chevrolet '

    Op de parking dan nog deze ouderling. Misschien de 2de oudste van het evenement 1901 Gladiator.........

    En dan de ganse dag doorlopend werden er demo races gegeven op de kombaan. Een enkeling waagde het helemaal tot aan de bovenste rand.

    Best wel stijl, hier de driewielers aan het werk.



    Heerlijk !!!!



    Bezoekersparking.

    De 'Witte Mars' smaakte lekkerder dan de bruine.


    Wordt nog vervolgd met foto's van JJJ.

    04-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.monthlery 2015 jjj

    Foto's van JJJ. eindelijk gelukt!



    Klein kleiner kleinst....



    Sandford een driewieler die je ook niet op elke hoek van de staat ziet staan.



    Zeepkist op weg naar het circuit...



    Clement clip on 1901 met duidelijk een Belgische plak er op............

    Er werd op allerlei manieren gesleurd.. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert.

    Ondertussen een boekje verslinden.BNC

    BNC 's waren er ook in meerdere vormen. De laatste die wij te zien kregen was vorig jaar bij rally du Hain.

    Nog een Voisin !



    Familie uitstap met de Buggie

    Lekker picknicken........  zo vader zo zoon .....

    Herinneringen neerpennen.

    Silver Hawk ..............  speciale special.

    En nog meer Buggies

    Zeg manneke, t'is hier wel warm hoor !

    03-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.monthlery 2015 jjj
    vervolg

    cyclecars aan de startlijn.

    met Opa op stap........e

    Even een charlerstonneke placeren.

    gewoon gezellig....

    En dan weer de baan op.
    En
    Net iets te vroeg met het vingerke op dat knopke gedrukt. Daar komen die klein mannen van......

    Zonder commentaar



    De jeugd kreeg het hard te verduren.

    Maar het kon ook prettig zijn.......





    Zie je hoe laat het is?  Bijna tijd om op te stappen !

    David Goliath........

    "The men in white" liepen echt overal

    niet te kort door de bocht !!!!!!!!!!!

    02-05-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Débloc Bielles


    Deblock bielles 2015

    Het is 4 jaar geleden dat leden van rvccb besloten een rally in te richten voor pre 1919 voertuigen onder de benaming Débloc bielles. Of er destijds enige drijfstangen moesten bevrijd worden om tot deze benaming te komen, is nog een open vraagteken. Of misschien was het een ode aan Maggie?

    In ieder geval moeten we vaststellen dat het aantal deelnemers jaar na jaar toeneemt. Een succesverhaal in het dik onderstreept.

    Appel in de achtertuin van de culturele hoofdstad Mons (Bergen) in een stadje genaamd Cuesmes. Vanuit het verre Limburg al heel vroeg uit de veren, want het vertrek stond op gepland op 8h30. Vroeg als je eerst bijna 200 km moet verteren.

    The whole package, 28 voertuigen, waarvan het gros van voor de eerste wereldoorlog, kwamen hier samenzweren. De echte oldtimers dus, waar we het hier zo graag, schuimbekkend over hebben.

    Slechts 2 voertuigen verschenen niet aan de start wegens Panne. Een daarvan van ondergetekende, maar dat mag de pret niet drukken. Met de camera in de aanslag, en een hoop bonnekes voor het inwendige plezier hadden we het dik naar onze zin.

    Hartelijke ontvangst, met een leuk programma voor de boeg, kon de dag al niet meer kapot. Oppeppers, enkele voertuigen die we nog nooit eerder zagen. Stipt om 8h30 werd het startsein gegeven. Zonder gedoe kon iedereen vrij vertrekken om zijn weg te vinden aan de hand van een mooi verzorgd en duidelijk, handig Roadboek.

    De streek ten zuiden van Mons is ons glimburgers vrij onbekend. Een onontdekte parel van La Belgique. Volgende keer trekken we ons safariepakje aan.

    Het weerke speelde het spel mee, geen enkel wolkje aan de azuurblauwe hemel. Wel een frisse Noordooster.

    Na een vijftiental kilometer was er al een stop voor het uitgebreid ontbijt, ten huize van de Sponsor en Renault verzamelaar. Voor alle deelnemers een feest met bravoure, verse streekproducten, tot het niet meer op kon. Dit in een passende omgeving, terwijl ook de kleine private collectie bewonderd kon worden. Hier werden we een tijd lang verankerd tussen verwondering en verbazing.

    De gehele voormiddagrit, nam een kleine 50 km in beslag, doorheen een zeer afwisselend landschap. Gewone vlakke boerenakkers, holle wegen, afwisselend met rotsen, af een toe een heuveltje, bossen en beekjes. Ook de kasseien werden niet geschuwd, net als stoffige onverharde wegen zoals die er destijds ook bijgelegen moeten hebben.

    Tijdens de middagstop hadden we de gelegenheid aan kannibalisme te doen. Doorspoelen met de nodige geestrijke sapjes. Alles netjes op tijd en zonder stress. Verrukkelijk. De gene die nu denkt dat dit weer wat elitair gedoe was, die zit er bonk langs. Democratische prijzen, en een overvloed aan attenties aangeboden door de sponsor. Een dik deel van het lidgeld is hiermee wedergekeerd.

    Namiddag stonden er nog een 40 km voor de boeg, met tussenstop, en het eindpunt weer terug in cafe embuscade, gerund door een echte oldtimer liefhebber.

    Het was geen eenvoudige opgave om uit de meer dan 500 geschoten beelden een selectie te maken; immers elke blikken trommel hier aanwezig was meer dan de moeite waard in actie gezien te worden. Zwaartepunt lag deze aflevering bij de franse constructies. Dion Bouton op kop. Panhard Levassor, Delahaye,Delage, Le Zebre, Delaunay Belleville, Peugeot, Lorraine Dietrich, Clément bayard, Renault, Corre, Unic, Rochet, Crestmobile, le Minerve, ze waren er allemaal. Ook enkel Belgische automobielen, Minerva,FN en Nagant, en dan nog de Amerikanen; Ford model N, Buick, Stoddart , Overland, Oakland. In totaal waren er 28 bolides, een aantal dat volgend jaar met zekerheid weer overtroffen zal worden. Proficiat aan de inrichters en deelnemers, vooral verder borduren aan dit concept.


    foto's door J.J.J. en B.D.L.




    5 de Débloc Bielles van de RVCCB

    Inschrijving en ontvangst in Caffee l'embuscade


    Al vroeg aan de start 8h30 na al bijna 200 km op de teller. Renault 1906.

    En dan onderweg richting ontbijt.  La minerve 1902 (franse makelij)

    Leuk detail deze taxplaat uit 1909 regio Luik

    Azuurblauwe lucht, geen enkel wolkje doorheen bos en dal.


    De bloessemtijd is aan het doorbreken. 

    Licht glooiend landschap, wegen enkel bevolkt met oude blikken trommels.
    Na de eerste frisse kilometers een welgekomen ontbijt.

    Met als toemaatje een kleine collectie trapauto's.

    Maar ook het echte werk in een aanpalende garage.

    Een blik door de achterdeur,  tuin vol met oud ijzer.

    Zoals ook deze Renault. een echte schuurvondst

    Zo laten of restaureren?

    Nieuwe generatie in optocht........

    Loraine de Dietrich 1907, een van de vele Franse merken hier aanwezig

    Net zoals deze zeer zeldzame Corre 1905. Let op hoe de 'deur' opengaat !

    Interieur van een Minerva coupé chauffeur.

    Foto's JJJ en bdl

    18-04-2015 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs