Nog een Dion 1903,op de achtergrond een Cottereau 1902 en l'elegante 1903
Clement 1902
Locomobile stoomauto.... Ook een Stanley Steamer 1904 was van de partij, helaas niet tot op deze stopplaats geraakt. (zie website Rvccb) l'elegante 1903
Ken je dat gevoel van vroeger, toen je nog in de kleuterklas onderbroeken versleet, en je een keer per jaar naar de poppenkast mocht gaan kijken? Je moest er wel een vrije woensdag namiddag voor opofferen. Maar desondanks, keek je er naar uit, want bovendien kon je nog een prijs winnen in de vorm van een zak chips. Je moest daarvoor een tekening met koersers inkleuren. Een dankbaar onderwerp dat omwille van zijn kleurenrijkdom.
Awel, nu terzake, dat gevoel hadden we gisteren toen we helemaal richting Parijs trokken voor de Historic races op Monthlery. Eerst waren er wel wat twijfels want natuurlijk moesten we weer heel erg vroeg uit het lekkere warme nestje, zoals meneer de uil dat pleegde te zeggen. Zonder eigenlijk goed en wel te beseffen waar je in godsnaam weer aan begonnen was. Maar eenmaal aangekomen en een inkom ticketje veroverd, aan een verrassende prijs, en mochten parkeren te midden van het circuit.
De vraag rees, waar gaan ze ons hier weer pluimen, geen parkeergeld??? Komt er nog een geest uit een fles? Is er nog ergens een tweede verstopte kassa zoals op Schloss Dyck? Neen, niks ervan we waren letterlijk ‘Binnen’
Een eerste blik op de bezoekersparking, gevuld met vele oldtimers, en ons inkom geld was al eigenlijk opgebruikt. Ga je een museum of beurs bezoeken, en je bent al meer kwijt. Eva zou zeggen; Fantastig toch !!!!!!!!! Het beloofde een met wijwater besprenkelde dag te worden.
Later vernamen we dat als je met een Oldtimer komt, de inkom helemaal Gratis is. Allee, dat is dan voor volgend jaar, dan is de Peage ook al weer inclusief.
Kijk, hier doen we het voor, en dan zie je al deze ongewone dingens ook nog eens in actie.
En ongewoon is een ‘understatement’. We worden altijd weer emotioneel als we eens iets tegenkomen, dat we nog niet eerder zagen, of enkel van een foto. Vandaag mochten we weer heel wat doorstrepen uit onze lijst ‘things to see before you die’ .
We hadden ogen te kort, zonder overdrijven. Amilcars zoveel je maar wil, BugattiÂ’s ook geen zeldzaamheid, net zoals de gekende rileys, morgans, mgÂ’sÂ….. hoewel deze laatste niet eens zo dik gezaaid waren. Wij gingen voor de zeldzame krenten uit de naftpap. Onze autoburen Voisins, waren er in drievoud. Dan namen zoals Hinstin, Schlasch, Guyot,GAR, Bedelia, Scap, Fafnir, Georde Irat, GN etc. klonterden hier samen tot een dikke oldtimerpap Â….. Tot nog toe scoorden deze enkel in ons vocabulaire, maar op het netvlies stonden ze nog niet. Ogen te kort, en zelfs de geheugenkaarten van onze cameraÂ’s bleken onvoldoende capaciteit te hebben.
Tot nog toe heb ik het enkel gehad over de auto’s, maar er was natuurlijk ook een groot motorfietspark. Belgen waren zeer goed vertegenwoordigd. De grote merken Gillet, FN en Sarolea volop aanwezig, maar ook waren er Brondoit en Bovy, en wel in een unieke race uitvoering. Een viercilinder in V zal ik het maar noemen, stal de show, naast een nog ander onbekende gigant met V twin motor. Weliswaar een soort van zelfbouw inspiratie, maar mooi gemaakt, maar ook waren er weer pareltjes van race motoren zoals Exelcior en Harley’s te zien, naast exoten zoals koëler escofier, magnat’s, e.a………….. Stayers, race- baan motoren en de hele oudjes waren van de partij.
En op de achtergrond bijna ononderbroken motorengeronk van piloten welke in verschillende classes enkele rondjes mochten draaien op een van de zeldzaam nog bestaande kombanen te wereld.
Naadloos gingen de manches in elkaar over, zonder lange wachttijden. Geen gedoe met onozele reglementjes. Wilde je even een testritje maken, geen probleem.
Er is sprake van geweest deze kombaan stillekes te gaan opruimen, maar gelukkig is dat tot op heden nog niet gebeurd. Niet te hard roepen.
Het oudste gespotte vehikel was volgens mij een Leon Bollee driewieler. En de grootste rariteit misschien de Propeller aangedreven vehikel dat we ook al eens zagen op de beurs in Parijs, en in dit blog al eens beschreven. Dit maal konden we hem in actie zien, hoewel de bezitter toch een en ander moest sleutelen om het ding te reanimeren. Als je het aan mij vraagt, zat er gewoon nog benzine in de tank van een halve eeuw oud. Die geur verspreidde zich er in ieder geval. Ook nog een opvallend stuk was de Autocycle, een hybride half auto, half moto. Hij reed op 2 wielen maar had 2 intrekbare zijwielen zoals bij de ‘Militaire’ 4 cilinder van Amerikaanse makelij. Deze is dan uitgerust met een ‘badkuip’ body en het stuur van een WO I vliegmachien. Eerder al las ik het verhaal van deze vondst, waarvan men toen dacht dat er maar 1 exemplaar meer bestond, tentoongesteld in het museum te Ibenburen.
Tijdens de middag viel er dan plots een rare stilte, al het motorgeronk werd aan banden gelegd, en de barbeques verspreidden een ander dampend geurtje. Een dik uur genieten van zon, bolides, eten en drank. Bier werd er evenwel niet geserveerd. Alles de simpelheid zelve, een pad zonder bochten.
En dan in de namiddag ging het weer loos. Ondertussen kon je gaan kijken naar een tentoonstelling van Salmson wagens, en enkele bekende dealers brachten hun pronkstukken mee, hopende deze hier aan de man of vrouw te brengen.
Wij lagen gelukzalig en flierefluitend in het hoge gras, te kijken naar de oneindige parade van geschiedenis, en fotografeerden tot de batterijen en de geheugenkaarten tild stonden.
Tegen een Uur of zes was het dan afgelopen met de pret en konden we enkel nog huiswaards met onze herinneringen als troostvoer. Plannen smedend om over 2 jaar terug van de partij te zijn. Die keer met een oud voertuig. Toegevoegd aan onze lijst met geheimtipsÂ…. Videolink https://www.youtube.com/watch?v=YBWqiXK9FEE vanuit tamplin 1921 Zeker bekijken !
NextÂ… Grand prix dÂ’Yvois.
met exuses voor de kleine tekst, helaas krijg ik hem niet groter.
Foto's BDL en JJJ
Koeler Escofier, een merk dat je niet vaak tegenkomt, maakten in de jaren 20 best wel mooie machienes
De Belgische Motoren en hun Belgische berijders waren goed vertegenwoordigd. Sarolea, Gillet, La mondiale.........
Nog een rare krent Montgommery OHV dubbelpoorter.
Belgische Bovy in race uitvoering met JAP motor.
merknaam hiervan ontsnapt me momenteel. Triumph?
Sarolea
FN Sport M60
Maar ook heel veel Brits geweld; BSA, Nortons en Triumph, maar ook brough's en ander vreemde gevallen.
En een enkel knutselaar vond 2 cilinders te weinig en een vier cilinder in lijn te gewoontjes. Vandaar deze constructie. Torpedo 4 1909 https://www.youtube.com/watch?v=1X9yP1YDNsg zie hem hier aan het werk versus Indian racer 1918 !!!
En als de cilinderinhoud ietsje meer mag zijn.
ABC ook britse makelij naar voorbeeld van een franse constructie van Gnome et rhone.
NUT en BAT, 2 minder bekende engelse merken.
Amerikaanse Exelcior.
in dubbel pakket
Witte Mars, Duits fabricaat en extreem zeldzaam.
Engels fabrikaat ??? Neen,Wanderer 5,4 PS mit Achtventilkopf aus dem Jahr 1925. 8 klepper dus. 4 per cilinderkop.
Het opschrift zegt Fulger. Wie meer weet mag het melden.Nooit van gehoord. Toch ook wel twijfels of dit geen zelfbouw pakketje was. Helaas te weinig tijd om alles grondig te bekijken.
Een van de oudere motoren die ook meereden, en in panne vielen.
Nog een ABC in origineel kleedje.
Griffon met magneto ingebouwd in de tank. let op het voertuig op de achtergrond.
Hier naderbij bekeken. Autowheel? Neen op het internet gevonden dat dit een licentie is van een constructie van Morgan.
Ook Pacers kon je vandaag eens in actie zien. Dit keer geen statisch object. Dikke anzani 2 cilinder.
Nog een vreemde eend, franse Villard, met in het groot Informatie gezocht.
De oudste? Leon Bolee
En dan het sumum van cyclecar Bedelia. Chaufeur zit achteraan, passagier van voor.
Nog nooit in het echt gezien, en hier waren ze met 2.
En dan nog eens het rariteitenkabinet opentrekken. 1921 Tamplin !
Men in White van een andere planeet of ander tijdperk? Leyland Thomas....... racing car
Het grote geweld Brasier rond 1909.
En broertje Napier uit dezelfde epoque.
Bentleys, Lagonda's en andere grote Jongens horen ook bij de grote kannonnen.
Mercedes simplex hier in drievoud.
Chrysler special 1931. en dan het stokpaardje van de ook aanwezige jowett kardinaal Jowett 8 !!!!!!!!!!! Samenraapsel op het chassis van een Jowett, maar prachtig gedaan, en op het circuit haantje de voorste.
Zijaanzicht van de Jowett.
Deze zagen we al eerder, om vingers en duimen van af te likken!
Fafnir uit Aachen
merk ook ontsnapt uit het geheugen.
Hier nog een duimenlikker voor de kenners. Verstopt tussen het autogeweld............ Een rasechte Crocker.......... oh la la, ook voor het eerst in het echt gespot.
Renstal met GN, Amilcar en Riley......;
Helocorn aangedreven per propeller.
Mooi mooist mooier
Ook de Italianen stuurden enkele vertegenwoordigers. Prachtige Fiat racecar.
In ieder geval moeten we vaststellen dat het aantal deelnemers jaar na jaar toeneemt. Een succesverhaal in het dik onderstreept.
Appel in de achtertuin van de culturele hoofdstad Mons (Bergen) in een stadje genaamd Cuesmes. Vanuit het verre Limburg al heel vroeg uit de veren, want het vertrek stond op gepland op 8h30. Vroeg als je eerst bijna 200 km moet verteren.
The whole package, 28 voertuigen, waarvan het gros van voor de eerste wereldoorlog, kwamen hier samenzweren. De echte oldtimers dus, waar we het hier zo graag, schuimbekkend over hebben.
Slechts 2 voertuigen verschenen niet aan de start wegens Panne. Een daarvan van ondergetekende, maar dat mag de pret niet drukken. Met de camera in de aanslag, en een hoop bonnekes voor het inwendige plezier hadden we het dik naar onze zin.
Hartelijke ontvangst, met een leuk programma voor de boeg, kon de dag al niet meer kapot. Oppeppers, enkele voertuigen die we nog nooit eerder zagen. Stipt om 8h30 werd het startsein gegeven. Zonder gedoe kon iedereen vrij vertrekken om zijn weg te vinden aan de hand van een mooi verzorgd en duidelijk, handig Roadboek.
De streek ten zuiden van Mons is ons glimburgers vrij onbekend. Een onontdekte parel van La Belgique. Volgende keer trekken we ons safariepakje aan.
Het weerke speelde het spel mee, geen enkel wolkje aan de azuurblauwe hemel. Wel een frisse Noordooster.
Na een vijftiental kilometer was er al een stop voor het uitgebreid ontbijt, ten huize van de Sponsor en Renault verzamelaar. Voor alle deelnemers een feest met bravoure, verse streekproducten, tot het niet meer op kon. Dit in een passende omgeving, terwijl ook de kleine private collectie bewonderd kon worden. Hier werden we een tijd lang verankerd tussen verwondering en verbazing.
De gehele voormiddagrit, nam een kleine 50 km in beslag, doorheen een zeer afwisselend landschap. Gewone vlakke boerenakkers, holle wegen, afwisselend met rotsen, af een toe een heuveltje, bossen en beekjes. Ook de kasseien werden niet geschuwd, net als stoffige onverharde wegen zoals die er destijds ook bijgelegen moeten hebben.
Tijdens de middagstop hadden we de gelegenheid aan kannibalisme te doen. Doorspoelen met de nodige geestrijke sapjes. Alles netjes op tijd en zonder stress. Verrukkelijk. De gene die nu denkt dat dit weer wat elitair gedoe was, die zit er bonk langs. Democratische prijzen, en een overvloed aan attenties aangeboden door de sponsor. Een dik deel van het lidgeld is hiermee wedergekeerd.
Namiddag stonden er nog een 40 km voor de boeg, met tussenstop, en het eindpunt weer terug in cafe embuscade, gerund door een echte oldtimer liefhebber.
panne gevallen waren uitzondering. Op een lekke band na, niemand zien sleutelen. Depanage was voorzien, 2 flatbeds, en je kreeg een gloednieuwe twingo als vervangmobiel. Wat een service.
Teuf teuf rallye des ancetres. link.... http://www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-evenement/25e-rallye-des-ancetres-en-picardie-compiegne_5052.aspx zie ook op You tube!
Het bericht Belgian discovery kreeg enige reacties. Hierbij ontspint eenzelfde verhaal aan de andere kant van de wereld, Nieuw Zeeland.
Een grijzende eminentie genaamd Minerva AH 1928, met 6 cilinder schuivenmotor is sedert 52 jaar in het bezit van een familie. Hij werd gekocht uit eerste hand van de burgemeester van Wellington. (Hoofdstad) De vader van de huidige eigenaar kocht hem dus in 1962, en nam ermee deel aan vintage car rallyÂ’s, tentoonstellingen, zoals die er toen al waren.
Midden jaren 70 vond hij het tijd om de wagen een grondige restauratiebeurt te geven, maar helaas waren zijn dagen niet lang daarna geteld.
Nu jaren later,wordt het finale verdict geveld. De zoon beseft dat de restauratie zijn capaciteiten te boven gaat, en dus ligt het besluit vast om de wagen te verkopen. De hoop gaat er van uit dat de wagen terecht komt bij een onvervalste liefhebber, misschien wel terug in het thuisland België.
De wagen is compleet, en het chassis en houtwerk waren gerestaureerd. Het koetswerk is van aluminium en dient enkel herschildert te worden. Enkel de motorkap en spatborden hebben last van oppervlakte roest. Alle scintilla en Jaeger instrumenten verkeren in zeer goede staat, alsook de mascotte. Het grijs lederen interieur behoeft enig werk. Documenten aanwezig. Hier geen geromantiseerd hoopje drek.
Voel je de bronstige lokroep om deze reanimatie als je levensinvulling te beschouwen, laat je maar horen.
Zo staat hij er al meer dan een kwart eeuw bij .....
Stof en spinnenkoppen hebben hem tot hun paleis omgedoopt.
Toch nog enig bling bling zoals de Benzine Vacuümpomp.
Interieur is gestript, maar compleet.
De roestbaronnen deden hun werk.
Op dit punt ergens moeten de werken zijn stilgevallen, ontdoen van de lak was halverwege.........
Perfecte deurpassing, kan niet veel mis zijn aan dit project.
De 6 cilinder schuivenmotor deed het nog toen hij werd geparkeerd anno toen.
Car hunters als we zijn laten we geen enkel gerucht aan ons voorbijgaan, zonder de echtheid van het verhaal te verifiëren. U kent dat gevoel wel, zo een tip die irritant in je hoofd blijft hangen.
Al zeeeer geruime tijd wisten we dat er ergens een Minerva verdoken stond, op een stek waar het vlakke land begint te plooien. De juiste lokatie vinden was geen sinecure. Vastberadenheid loodste ons in de juiste richting. In de schuur van een idyllisch gelegen antieke hoeve stond hij, onder een laag stof van een 25 tal jaar. Minerva type AD uit 1925.
Uitgerust met de typische schuiven motor en een Weyman Karosserie. De vader van de huidige eigenaar kocht hem lang geleden uit de eerste hand van een Baron ergens in de omstreken van Brugge. Hij reed er enkel jaren mee, tot dat op een gegeven moment bij het starten de motor een raar geluid maakte. Onmiddellijk werd hij stilgelegd, de kop van de motor werd er af genomen en Â…Â…Â….
Daar bleef het bij. Jaren lang verzamelde hij het stof, maar stond droog en wel met andere lotgenoten in een verwarmde schuur.
Voor ondergetekende een lust voor het oog. Een voertuig dat de verhalen van weleer met ingehouden adem verzwijgt. Charme, nostalgie en patina druipen er litersgewijze af.
De huidige eigenaar, wens hem nu van de hand te doen om ruimte te maken voor andere, meer moderne oldies. We waren er nog net tijdig bij om hem in zijn huidige toestand te ontdekken, en zijn hiervoor dankbaar genoeg om God een fles wijn op te sturen.
Deze wagen heeft een nieuwe bezitter nodig, welke hem met fluwelen handschoenen en vloekwoorden per kilo, weer in eer en glorie op hopelijk Vlaamsche wegen zal doen verschijnen. Wie weet vinden we hem via deze weg. Eveneens nog aangeboden, een fantastisch mooie Ford cabriolet in need of Tender loving care, uit de 50er jaren. Moest ik de plaats en het budget hebben, kocht ik ze onmiddellijk.
Interesse, contacteer me !
Dit is de manier waarop we onze schatten het liefst vinden, veilig en droog onder een laag stof.
Met dit voertuig tukkerde er destijds een bemiddelde baron door het West Vlaamse landschap.
Geheel en compleet met koffer en de Emaillen Belgische B ........
Aanschouw hier het inwendige van een schuivenmotor. De kop werd er een kwart eeuw geleden afgenomen, en zo staat hij er nog steeds.
Zeer mooi en gaaf interieur. Fluwelen bekleding destijds onder de adelijke achterwerken.
De kop van de motor ligt er gewoon naast.
En als toemaatje deze mooie ford cabrio uit de vijftiger jaren met het embleem van een garage uit de buurt. Origineler kan niet. Belgisch wagen! Meer weten ........... contacteer me.
Let op ! Dit jaar met zeer veel randanimatie zoals muziekbands, Special acts, Special Cars in the spotlight, Kofferbakverkoop, Rondrit, 100 jarige.... en andere attenties..... Maar vooral heel veel Leut in Peer !!!!!!! bovendien het is allemaal Gratuit.............. Oldtimer geen Melkkoe maar centrale, gewaardeerde gast. Laat U van uw beste kant zien. Nadruk op echte oldtimers. Ouder is beter ! Te volgen via Facebook.
Daar dit treffen vorig jaar naar meer smaakte, en we er dit jaar tijdig bij willen zijn, hier een oproep om bezitters en belangstellenden een voorstel te laten doen voor een aflevering anno 2015. Wie ideeën heeft, een voorstel wil doen qua plaats en datum, we ontvangen uw reacties graag. gillet.man@live.be
Seizoensopener van het jaar is zonder weerga DE winterrally van de Royal Veteran Car Club. Als een kind dat de komst van Sinterklaas afwacht, zaten we op hete kolen, afwachtend wat dit oord van verbeelding dit jaar zou brengen.
Deze tweedaagse weekendrit dit jaar op 7/8 februari, werd gereden van Verviers naar Monsschau. Net tot over de Duitse grens. Dit jaar jammer genoeg in vergelijking met voorgaande, een klein deelnemerspalet. Maar toch; een vijftiental boterkijkers durfden het aan. Zoveel krijgen de meeste organisaties er tijdens de zomermaanden niet eens aan de start. Let op, we hebben het hier wel over echte oldtimers! 85 plussers die bovendien dakloos zijn.
Inhoud van de rit op zaterdag ; een dikke 120 km over verrukkelijk slingerende wegen. Enkel open vehikels van voor 1930 toegelaten. Dat is ons pakkie an. De wat mindere opkomst misschien te wijten aan het samenvallen met Retro mobile in Parijs en/of de griepepidemie die dit jaar nogal wat slachtoffers maakt. Geen enkele Nederlander dit jaar? Wel; heel wat chauffeurs krijgen ook hun echtgenote meeÂ… Hoe flikken ze dat? Is er ergens een geheim recept waarvan we nog niet op de hoogte zijn?
Het oudst deelnemende vehikel dit jaar is met zekerheid de Loraine de Dietrich, welke zich door al die winterse omstandigheden niet buitenspel laat zetten. Hoewel er toch af een toe een raar bijgeluidje waargenomen werd. De finish werd met bravoure gehaald. Net zoals op Circuit des Ardennes, weinig T Ford dit jaar. Slechts 1 enkele reed ‘die strekke’ af. A fordjes in een dubbel pakket, en de Buick Marquette van vorig jaar was ook weer van de partij. Fiat, Lagonda, Hotchkiss, Packard en Oldsmobile en Citroen vertegenwoordigden de rest. Op zondag was er slechts 1 uitvaller.
De Citroen werd bestuurd door een dappere jonge dame in opleiding. Benieuwd of ze er volgend jaar weer bij zal zijn ? Het ingepakte kroost en grof wild van vorig jaar, niet meer gezien. (zie reportage 2014)
De 80 km lange rit op zondag kon waarlijk een winterrit genoemd worden. Zonneke was er niet meer bij. Die taak werd overgenomen door een straffe guuuure Noorderwind, gepaard met verfrissende motregen. Niet voor fragile zielen deze toer. Wie zich aangesproken voelt, en wil bewijzen dat hij niet tot de categorie ‘watjes’ behoort, kan zich al aanmelden voor volgend jaar. Wij kijken alvast uit naar de volgende rit van RVCCB. Een pre 1919 evenement komende April. We proberen er dit jaar bij te zijn en zullen onder het motto ’ het leven is al kort genoeg, maak er een feest van’ verslag uitbrengen.
Nota; vanaf april is er ook weer Cars & Coffee Peer !!! Ook op facebook.
Foto's J.J.J en G.M
Dit festijn enkel mogelijk door leden van Royal veteran Car club Belgium
Zondagochtendblik
Sleutelen ...........
Vertrek vanuit het pittoreske Monschau.
Startopstelling aan het Hotel. Buick Marquette, A ford roadster 1930 en 1928, Lagonda, Hotchkiss....
En dan terug op weg richting Verviers
Citroën
Chauffeur in opleiding; jonge dame deed het perfect. Proficiat. Hopelijk een goede manier om jeugd te motiveren.
Op de vlakte van Elsenborn tegen een gure wind in rijdend, zonder venster, maar met echtgenote.......... Echte die hards !
Fanstastig toch? Lagonda. Koude en motregen trotserend, niet voor watjes!
De grote cilinders van Loraine de Dietrich.
Mooie Oldsmobile 1923.
Een andere Amerikaan Packard......... blijkbaar een geheim recept om proper te houden.