Inhoud blog
  • Minerva nieuws uit eigen land
  • minerva nieuws uit eigen land 2
  • Eviva España (box 11)
  • Eviva España (box 12)
  • pandora's Minerva box deel 10
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    21-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg rallye du Hain
    Randonée du hain 2013...

    Een van de mooiste foto's..

    Oude wagens moeten niet altijd Spik en span zijn.  Een beetje karakter is toegelaten.

    Dartmont, MG, Buggi

    A fordjes 2x beige en 2x donkerblauw.

    De 4de buggatti.

    Fiat, Morgan,Frazer Nash



    Uit de Pan american weggerukt, Dodge jaren 40.

    Met de Amilcar de laatste 50 km verteren....

    Deze Buggatti liet ons zijn achterkant zien. Tot volgend Jaar?

    21-09-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noa's Ark

    Noa’s    Ark.

     

    Als vervolg verhaal in de rubriek schatbewaarders, vonden we eindelijk de weg naar een unieke collectie hier ter lande.  Al enkele jaren geleden kwam er een contact in stand door het elektrische vehikel welk in het titelblad vernoemd word. Hiervan kan je een video op You tube bekijken; de Allison Electric 1902.

    In deze verzameling van de helaas overleden schatbewaarder, bevind zich ook een elektrisch voertuig, waarschijnlijk de enige van dit merk, aan deze kant van de Atlantische oceaan. Namelijk een Ohio Electric. 

    Er ging dus ruim 2 jaar overheen vooralleer er een geschikte gelegenheid  plaatsvond om in levende lijve dit overblijfsel te ontmoeten.

    Op een vroege zondagochtend ging het richting westen, en na een vlot ritje van een 2 tal uurtjes kwam ik ter plaatse in een schitterende groene omgeving die een en al rust uitstraald. Te midden daarvan een grote snoepwinkel.     Daar de gastheer nog niet gearriveerd was, kon ik het niet laten al eens door het raam te piepen, en al een eerste indruk te krijgen van wat er de komende uren op me af zou komen. Als een watertandend kind voor de vitrine van een snoepwinkel. “ The candy store” zou een gepaste naam zijn voor dit automotive lekkerland. Het deed me meteen denken aan een aflevering van Pipi Langkous. 

    Na enkele spannende minuten arriveerde de man die instaat voor het onderhoud van de collectie, en bij het openen van de deur waande ik me direct in de Ark van Noa…………….

    Deze laatste verzamelde zoals u weet van alle dierensoorten een paartje, met het oog op het voortbestaan van het specimen. Het bewaren en voortbestaan van zeldzame voertuigen was ook het doel van deze schatbewaarder. Enige vooropstelling was, dat de voertuigen eerder niet voldeden aan het courante, of op z’n minst moest er een boeiend en/of straf verhaal aan vast zitten.

    En dat laatste geldt in dit geval voor elk van de wagens in deze collectie. Noah, zo zullen we onze begeleider noemen, deed van elk voertuig  hier aanwezig, het verhaal. Ik heb ze niet op de vingers geteld, maar het moeten er een 50 tal geweest zijn. Een van de feiten is dat elk voertuig hier in perfect rijdende staat is. En ondanks dat zien ze elk jaar slecht een enkele keer het daglicht. Ze worden hier gekoesterd, in topconditie gehouden.Maar er is een tijd geweest dat ze wel degelijk deelnamen aan evenementen en rally’s wereldwijd. Enkele van de verhalen die me bijgebleven zijn, is dat van een monsterrit met een T Ford doorheen Noord Afrika, samen met compagnon en vriend Mahy, u weet wel. En het avontuur met een Humber langsheen Zuid Franse wegen. Deze laatste, de Humber uit 1908, is trouwens  mijn persoonlijke  favoriet uit deze stoeterij . Hij komt uit Brazilië, en werd ingezet op een plantage, waar de Heren des tijds over hun landerijen  cruisten. Aan de linkerachterkant van dit voertuig hangt nog de zinken bak waarin de geweren bewaard werden, voor het schieten van groot wild, of het in toom houden van opstandige slaven…………. Een gigantisch voertuig met veel  blinkend koperwerk en met bruin leder beklede body, nog in originele toestand verkerend.  Edwardian vakwerk !

    Een prachtvoertuig, waarvan nog slecht 2 exemplaren bestaan, en er soms bezoekers van heinde en verre, speciaal naar België afzakken.

    Over België gesproken, natuurlijk bevinden zich er enkele Belgisch gefabriceerde mobielen. Een schitterende Germain tourer 1914, een aloude Nagant, ook uit iets vroegere periode,  en met erg apart en spannend verhaal.Helaas te lang en breed, en soms een tikkeltje te venijnig, om hier uit te smeren.

    Ontdekt  in Australië en met veel kommer en kwel naar Europa overgebracht. Een FN met mooie race body. Een prachtige 2 zits - roadster Minerva uit 1926 typ WW , die ondanks zijn sportieve uiterlijk, geen makkelijke jongen om te besturen is. Chauffeur zijn was geen luxe. Een wat later exemplaar van Imperia, eigenlijk een kopie van de Duitse Adler is ook te aanschouwen.

     Een groot deel  bestaat uit Amerikaanse wagens.  Iedereen is op de hoogte van de Duitse grundlichkeit, maar destijds, tijdens de Belle epoque, en daarvoor, stond Amerikaanse kwaliteit mee aan de top. De meest waardevolle auto, volgens taxateurs, is een Franklin uit 1902. De oudste wagen is een Benz uit 1898, met origineel chassis en techniek.  Ook nog oud; een Oldsmobile curved dasch 1902. Een van de eigenaardigste wagens is een mooie driecilinder tweetakt,Paige  Detroit  eveneens helemaal nog in zijn originele lak . Andere Amerikanen; Buick 1913, Caddilac 1909,  een Reo met chassis nr 8, en 2 andere luchtgekoelde Franklins.

    Noa legt uit hoe het komt dat deze 4 cilinder motoren niet warmlopen, dankzij een vernuftig uitlaatsysteem, welk de pas ontbrande, en dus heetste gassen versneld afvoerd. Ook het kleppensysteem van een model is bewonderenswaardig, daar in- en uitlaatklep in elkaar verwerkt zijn. 2 in een dus. Bij een vroeg model is de viercilinder ook dwars in de auto geplaatst. Niks dus dat Morris als eerste op dat idee kwam!

    Een model N Ford 1907 is van de partij, naast enkele T Fords. Dan nog de reeds genoemde Ohio Electric, zeer mooi dans son jus exemplaar.

    Ook een Amerikaanse highwheeler , Sears and Roebuck Oklahoma staat in het rijtje. Deze wagen was een Postorder bouwkit, die je dus na levering zelf, of bij je plaatselijke ‘black smith’  in elkaar moest steken.  Uit een wat latere periode staat er een Railton, een Engels merk, maar eigenlijk gebaseerd op de Amerikaanse Hudson. Ook nog van Hudson een mooie Essex Roadster, Een prachtige Paige Tourer uit de jaren 20 en een Willy’s Knight, met Daimler schuivenmotor vallen te bewonderen.

     

    De favoriet wat Noa betreft, is een kleine Renault AX 1912.  Licht en vinnig, start als een pluimpje en draait als een goedgesmeerd klokje. Aangenaam om rijden. Andere Fransozen zijn enkele  gigantische Renaults, Een  met zeer hoog uitgevoerde carrosserie, welke het vroeger toeliet in te stappen zonder dat je je hoge hoed moest afnemen. De andere een Renault Nervastalla uit de 30 er jaren staat de show te stelen met zijn Amerikaans aandoend uiterlijk, en een motor die lijkt op de 8 cilinder van Packard.  Een 1908 Peugeot taxicab staat naast de eerder besproken Humber, en is ook al geen kleine jongen .Een mooi Citroentje boulanger (bakker) model staat in nog ongerestaureerde toestand in een nabijgelegen schuur. Een kleine le zebre mag hier ook nog verblijven samen met een Peugeot, je weet wel met inklapbaar metalen dak uit de dertiger jaren is ook aanwezig, en een nog wat later uit de jaren Hotchkiss Gregoire 1952.  Nooit gezien of van gehoord dit model. Volledig uit een stuk aluminium gegoten chassis, boxermotor, een mooie aerodynamische carrosserie. Slechts enkele exemplaren van vervaardigd, en zodanig duur in productie dat deze mee bijgedragen heeft tot faillissement van de fabriek.

     En zeldzame Italiaan is de Lancia Lambda,  allereerste auto met onafhankelijke wielophanging, en een Lancia racewagen uit Argentinië, met evenzeer een pracht van een storry aan vastgeplakt.  Duitse en Engelse auto’s zijn hier niet zo dik gezaaid. Enkele DKW’s, de al eerder genoemde Benz, een Hanomag komisbrot, eerste ontwerp van mr. Porche, EMW, Mercedes sl,  Nog enkele dwergautootjes en Amerikaanse wagens uit de jaren 50 vullen de nog beschikbare plaats volledig op, en een  Austin seven met leuk verhaal als vondst in Nieuw zeeland. De ontdekking werd gedaan tijdens de Pacific rally in het magische jaar 2000, bij 2 oudjes die het wagentje voor de juiste prijs wel wilden meegeven.

    .Daarmee komt er ook een abrupt einde aan de beschikbare tijd. Zoals steeds lijken de uren korter wanneer je je amuseert, en met volle teugen geniet van bijzonder aangenaam gezelschap. Noa zou makkelijk een dik boek vol kunnen pennen met de verhalen die hij beleefde sedert midden jaren zeventig. Wie weet krijgt hij ooit de tijd dat ook te doen. Het zou de moeite waard zijn.  Deze collectie is in ieder geval compleet. Niets zal er nog bij komen en niets zal er weggaan,  maar hopelijk mogen nog velen genieten van deze nalatenschap.

    Mogelijk zitten er hier en daar wat foutjes ingeslopen wat exacte data of benamingen betreft, of zelfs typ en taalfouten zijn niet vreemd. Degene die het juiste antwoord daarop heeft, mag het altijd melden, en we passen het aan.



    Als een paling in het groen gelegen, dit kleine privé museum.

    Blik door het raam; "The  candy store" voor liefhebbers van lekkernijen!!! Belgian chocolate

    Oudste Patiënt van de Dokter, Benz 1896 Geen replica, origineel chassis en techniek !!!  Daarnaast een oldsmobile curved dasch 1902

    Hoogst getaxeerd voertuig een Franklin 1902 luchtgekoelde en dwars geplaatste 4 cilinder.

    Over naar het Belgische spul;  FN met mooie race body, en in de juiste kleur.

    Ook al in de Juiste kleur, Belgische Germain,1913. Geniet er van, want deze kom je zelden tegen..

    Grote tourer, jammer genoeg een beetje onder gemotoriseerd.

    Deze Nagant uit Australië, of was het Nieuw Zeeland heeft heel wat zweet , tranen en Ping Ping gekost om hem in deze staat en in België te krijgen. Jammer;  om een goede foto te maken heb je wat meer ruimte nodig.

    Imperia, maar toch meer een Adler. Vandaar ernaast een DKW.

    Minerva WW uit 1926. Gigantisch 2 persoons vehikel.

    Minerva langs de voorkant, en een kleine piep in Noa's ark.

    Moment suprème Oog in oog met een Humber 1909.........   Delicious ...Mmmmmmmmmmm. Mijn persoonlijke favoriet, vooral  omwille van de originaliteit; de geesten van degenen er ooit in reden leken nog aanwezig .

    Je kan  uit de foto moeilijk opmaken hoe groot deze wagen is.... De passagiers achteraan hadden ook al een appart windscherm, gemonteerd aan ongeveer 80cm lange koperen buizen. Veel beenruimte.  Het autootje ernaast is de eerder geziene 4 zits Nagant. Schiet een dikke meter te kort.

    De woonkamer van de Humber, Sober, maar stijl en veel buikruimte voor de chauffeur.  

    Zinken geweerbak opzij gemonteerd, origineel Ledercarosserie van meer dan 100 jaar oud!!  Toen hadden ze nog Koeien !

     Nu we toch met het engels werk bezig zijn, Uit een wat latere periode deze schitterende Railton.

    Het moet niet altijd groot en gigantisch zijn, Austin 7, meegebracht met het vliegtuig na deelname aan de Pacific rally, en ter plaatse gevonden. Ernaast ook een zeer zeldzaam exemplaar, geen isetta of vespa maar zundapp.

    Nog even een Humber snuitje, daarnaast een franse Peugeot Taxi cab 1910.

    13-09-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg noa's ark
    Vervolg Noa's ark

    Het grootste deel bestaat uit Amerikaanse wagens zoals deze Ford model T en

     Buick 1913 Roadster


    Een vroege Reo maar minder oud dan hij lijkt.


    Een van de meest merkwaardige voertuigen deze Tweetakt 3 cilinder  Paige Detroit, volledig in origineel kleedje. Na de Humber mijn Favoriet op plaats nummer
     2...


    En wat te denken van deze Caddilac uit het jaar 1909. 

    Deze Ohio Electric was oorzaak van ons bezoek aan deze verzameling. Kijk en geniet, want die kans krijg je geen 2de keer, tenzij je naar de states wil trekken.

    Op een rijtje, Ford Model N,1906 
     dus nog vooraleer de T in productie ging. Zijn er 2 van in België, Daarnaast de Sears die je als bouwpakket kon bestellen, en daarachter nog een T ford met zeer eigenaardige carosserie.




    Een tweede Franklin luchtgekoelde 4 cilinder,met in elkaar schuivende in en uitlaatkleppen.

    Paige Tourer uit de eerste helft van de 20ger jaren. Ook al zeldzaam aan deze kant van de oceaan.

    Overland Knight met Daimlet schuivenmotor. Rijdt heel lekker.

    De Railton werd als engels merk verkocht, maar eigenlijk was het een Amerikaanse Hudson in een engels Jasje. Combinatie van kwaliteitstechniek en europees design.

    Sportieve achterkant van de Franklin.

    En zo ziet het er uit onder de motorkap van een latere Franklin. Luchtgekoelde motor, mooi helemaal gepolijst.

    De Reo met chassis nr 8, en ook nog helemaal origineel..   Daarnaast de T ford die een mega rit maakte doorheen Noord Afrika.

    De Favoriet van Noa, wat rijeigenschappen betreft. Renault AX 1911. Klein maar zeeer fijn.

    Nog een Renault waar je je hoge hoed niet hoefde afnemen om in te stappen.

    Jammerlijk een beetje verloren dit sympathieke citroentje...

    Ook sympathiek, klein en fijn; Le Zebre

    Wat groter formaat Peugeot taxicab 1909.Franse constucteurs waren geneigd wat kleinere wielmaten te gebruiken. Kijk en vergelijk met de Humber.

    12-09-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg II Noa's ark
    vervolg II

    Tot slot nog een eenzame Italiaan, Lancia Lambda, eerste voertuig met onafhankelijke wielophanging.



    Klein overzicht doorheen de Ark, ook enkele 'modernere wagens vullen de ruimte op;  EMW, Mercedes, Lancia, Peugeot decouvrable, Hotchkiss,







    Jammer genoeg komt er ook aan mooie dingen een einde........... Alle auto's zijn niet in beeld gekomen, sommige foto's zijn mislukt, anderen onglipten aan de aandacht, de tijd,, maar het is tegelijk een stille stiekeme reden om nog eens opnieuw om audiëntie te vragen.

    Noa, van harte bedankt om ons te laten meegenieten en hopelijk tot ziens!

    10-09-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hot spot ; Barbeque

    Hot spot; Barbecue………..

     

    Wat is er meer toepasselijk om de grote vakantie degelijk af te sluiten dan een lekkere Barbecue temidden van een schone omkaderingen en schoon gezelschap. Voor ons betekend dat een omgeving van Groen en rust,  innig versmolten met nostalgische technologie!!! Moet er nog meer zijn?

     

    Onze wensen werden meer dan vervuld met de uitnodiging door volgende schatbewaarder. Een persoon op  gerijpte leeftijd, welke zijn schaapjes geteld en min of meer op het droge heeft, en met volle teugen geniet van zijn passie, zodra hij daar de tijd voor kan maken, het enige wat hem nog te kort schiet.

    Al heel wat watertjes doorzwommen, en uiteindelijk in de positie gekomen waarin men zich wat kan permiteren. We kwamen met hem  in contact al enkele jaren geleden op Circuit des Ardennes. Zijn naam was nog maar net een weekje of twee eerder vernoemd door iemand die hem bestempelde als verzamelaar van American La france wagens. Daarna bleef het een tijdje stil tot dat we hem enkele weken geleden depaneerden met zijn 1929 Caddilac V8. We kregen daarop een uitnodiging voor de jaarlijkse barbecue, en meteen een ticket om een deel van de colectie te bewonderen.

     

    De verzameling omvat voornamelijk Amerikaanse voertuigen, uit verschillende epoques. Met een zwaartepunt rond de jaren 20 en 30, de periode waarin kwaliteit nog hoog in het vaandel gedragen werd.

    2013 zal waarschijnlijk de geschiedenis ingaan als een jaar met een bijna niet te evenaren, pracht van een zomer. Net nu, dit weekend stond het zonnetje een beetje te watertanden. Zou ik of zou ik niet. Maar Pluvius stuurde zijn gazanten in povere getalen uit, en vanaf de latere namiddag mochten ze helemaal op verlof. Ideaal Barbecue weer.

     Welkom geheten werden we direct op onze wenken bediend. Glaasje bubbels, het nodige klein gerief en een open garage om ons aan de schone dingen des levens te vergapen En dat deden we. Zoals gezegd staat hier slecht een deel van de verzameling. Direct in het oog springend de kop van Minerva. Een zeldzame en schitterende open phaeton, model AX viercilinder in Buggatti blauw en met rood lederen bekleding. Daarnaast prijken 2 cadilacs, beiden in onberispelijk zwart en in cabrio versie. Een late veertiger en een begin 50 model, met al een electrisch bediende kap. Twee dromen van americanen voor veel liefhebber van dit genre.

    En vlak bij de ingang nog een gigantische cadilac uit de jaren 20. Open pheaton 7 zittter met typische artilerie wielen, welke regelmatig gebruikt word. Toen al met een V8 motor uitgerust.

    Als je een beetje verzameld kan het je niet kwalijk genomen worden dat je alle details zoals bouwjaren, pk’s niet allemaal kan onthouden. Dus daar moeten we een beetje op onze honger blijven.

    Maar de barbequegeur maakt daar weer veel van goed. Er staat nog een cabrio Mercedes uit de 70er jaren die eventueel verkocht mag worden, en een replica van een Mercedes SSK 1929. Niet het enige exemplaar, want elders staan er nog een  stuk of 3. Ook in’t zwart, allee, we bedoelen de kleur. Het ronken der motor word even gedemonstreerd. Een moderne musclecar in een oud kleedje. Om echt mee te rijden een van de lievelingsstukken.  Dan nog een paar Amerikaanse schepen uit de vijftiger jaren, deze keer in het rood, eentje met en eentje zonder dak. De voertuigen staan vrij dicht op elkaar vandaag, wat het moeilijk maakt goede foto's te maken.

    Tussenin staan enkele motocycletjes, wondermooi gerestaureerd, een monet goyon en een terrotje. Zie zo, hier hebben we ons ding gedaan en men roept ons ter tafel, want het kippetje heeft haar rondjes rond de kerk gedraaid.

     Aanpalend aan de garage een gigantische schuur, helemaal ingericht als een stamcafee uit de twintiger a dertiger jaren. Met authentieke toog en toebehoren. De Kassa stond er wel, maar behoefde niet te rinkelen. Het geheel is aangekleed met een tiental lichtere motoren die aan muren en tussen de gebinten zijn opgehangen; Whizzers, terrots, motobecane dat soort stuf. En wat ontwaard ons getrainde oog in een hoekje achter de discobar? Nog een verdere Minerva. Hij staat een beetje verloren en onbereikbaar in een hoekje, met een in V vorm gespleten voorruit en grote koplampen ons aan te staren. Het is een grote limousine, naar eerste schatting midden jaren 20. Later leren we dat deze een zescylinder schuivenmotor heeft, en niet enkel een saloon is, maar ook een cabrio , want het bovendeel van de carosserie kan in 2 delen afgenomen worden. Dus 3 modellen in een; saloon, coupé chaufeur en open pheaton. Mooi toch wat de topmerken in die tijd al bedachten.

    Na dit intermezzo lieten we het smaken, en vocht was er enkel in de vorm van drank en zweet. We veronderstelden dat we het deel van de verzameling op deze lokatie gezien hadden, maar niet dus. Onze charmante Gastheer, die tussendoor het jonge kroost probeerde warm te maken voor onze hobby, door met hen in de Rollce Royce Phantom over de grasvelden van het domein te cruisen, en demonstraties gaf met een oude fendt tractor…   Pop Pop Pop…. Een wandelingentje door het domein brengt ons bij een echte Belgische stoommachiene die hier op een verhoogje staat te pronken. Ooit deed deze hier in de omgeving dienst om allerlei werktuigen aan te drijven, droeg bij aan de industriële revolutie in dit deel van het land.

    Het ging richting garage gelegen naast de woning om nog enkele exemplaren, van amerikaans vernuft te bekijken. Als eerste stonden we oog in oog met een gigantische Packard roadster.  Dikke 8 cilinder in lijn onder de kap, en toch slechts 2 zitplaatsen op een ruim 6 meter lang schip. Die Amerkiaantjes toch !!!

    Daarnaast staat een oude overland uit de jaren 10, een speedster model, eveneens 2 zitplaatsen, tonneke er achter en klaar is kees. Een rond stukje glas gemonteerd op de stuurkolom, daar moet je het mee doen om de vliegen tussen je tanden uit te houden. Maar ik heb even gelogen, want er is nog een derde zitje gemonteerd op de rechter treeplank. ’t Zal voor schoonmoeder geweest zijn.

    Hiernaast nog een jaren vijftig rood slagschip met vleugeltjes, en red bull was er nog niet. Maar de aandacht trekt als snel naar de red Bull  die hiernaast staat.

    We schuiven  een beetje op en hier staat dan de gigant der giganten, American La france brandweerwagen. Maar liefst veertien liter cilinderinhoud, een top van ver over de 100 km/h, en dat in 1910 toen wetenschappers nog dachten dat je hersenen aan deze snelheid konden gaan koken.  Kwestie van er op tijd bij te willen zijn in geval van nood. Met dikke kettingen aangedreven achterwielen, en ook alleen langs achter geremd.

    En wat voor een pracht van een afwerking. Alles mooi in de nickel, en de stoelen, spatborden zijn met echt bladgoud versierd. Man o Man, er werd toen nog wat aandacht besteed aan schoonheid. Een absoluut topstuk, een jongensdroom die voor weinigen is weggelegd. Hij slurpt oneindig veel benzine, is wendbaar als een mossel in brak water, en toch willen velen er eentje in hun colectie. Voor onze gastheer onvoldoende, want hij bezit er nog een 10 tal meer, welke op een andere locatie gestald staan. Nou, stof weer voor een volgend bezoek. Een ding alvast uit de doeken gedaan, er bevind zich ook een originele Simplex uit 1908 in deze colectie, die ooit deelnam aan een beroemde rally. De Absolute top onder de la France’s

     

     Op zolder staat er nog een ferari, volgens onze schatbewaarder de slechtste auto die hij ooit kocht.

    Wordt vervolgd……. Want een volgende uitnodiging ligt al in de bus.

     

     

     

     

     

     



    Minerva AX 4 cyl. Jammer foto overbelicht.

    Caddillac cabrio 1949

    Caddilac V8 jaren 20

    Monet Goyon en terrot motocycletjes

    Mercedes SSK 1929

    Toertje met de Roller door de tuin.

    Voldoende plaats ...

    Belgische stoom machine  merk Ardenne

    Caffee toog uit de twintiger jaren

    Moto's kan je ook gebruiken om tegen de muur te  hangen...

     Of in de gebinten van je plafond.

    Packard met vlotte 8 cylindertjes

    Met Bladgoud belegde La France, 14 liter

    In vogelvlucht perspectief..

    Nogmaals de Packard in half volle glorie.

    Overland Speedster jaren 10



    Minerva met drie boddy options. Saloon, coupé chauffeur, Open tourer.

    04-09-2013 om 11:07 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grand prix Franco Belge
    Voila,

    Met dit schrijven zit deze derde Grand Prix er weeral op.  Vanaf nu is het weer 2 jaar wachten vooraleer je weer naar Godewaersvelde mag afzakken voor dit mooi initiatief welk zijn gelijke niet kent in België.
    Wij waren er bij op zondag, de dag voor de races met de Pre war grand sport wagens, Cyclecars en Motoren. Maar op zaterdag was er al een toertocht, en we weten uit zeer goede bron dat deze zeer in de smaak viel van de deelnemers.  Jammer dat sommigen enkel op zaterdag aanwezig konden zijn, waarvan we dus geen beelden konden schieten.
    Niets dan lof voor de organisatie die er alles op gezet heeft om alles tot in de puntjes voor te bereiden. Hopelijk word dit door de deelnemers geapprecieerd, en, vooral hopen we dat er volgend jaar al een aflevering kan plaatsvinden in Ieper. Althans Adiel, vertelde dat men aan deze formule werkt. Een jaar in Ieper, het andere in Godewaersvelde, en met een beetje meedewerking van de Politiek, moet dit kunnen.

    Een hele dikke proficiat dus aan alle medewerkers, organisatoren en het betreffende gemeentebestuur, welk hiermee hun dorpje in de kijker heeft gezet.

    Wij bewonderden de mooie voituren, motoren en pitpoezen en schoten enkele rake beelden......
    Moesten er lezers zijn die foto's van Zaterdag hier willen laten zien, we zien ze graag tegemoed.

    Hieronder nog even de deelnemersijst en website waar ongetwijfeld nog meer mooie dingen te bewonderen zijn.

    http://grandprix-francobelge.com/joomla/


    1 - Malard Edouard - FR - MG type T 1939

    2 - Van Hecke Steve - B - Simca Fiat Racer 1932

    3 - Van Hecke Adiel - b - MG type T 1939

    4 - Boedt Frank - FR - Riley 12/4 Racer

    5 - Geldhof Ronny -B- Morgan F-type

    6 - Bernard Bajeux -FR- Standard Avon 1930

    8 - Claudie Taughe -B- MG type T 1939

    9 - Hervé Melchior -FR- MG type T 1937

    10 - Cedric MG type Y

    11 - Eric Philbiche -FR- Lagonda

    12 - Bas Jansen -NL- Austin 7

    13 - Coghe Noël -B-  Amilcar cgs

    14 - Verhaeghe Yves -B- Darmont Junior

    15 - Van Zadelhoff Gérard -NL- Austin 7

    16 - Van Hecke Carl - B -  Mathys racer 1922

    17 - Waltmans Ger - NL - Riley 12/4  1937

    18 - JF Lecoeur -FR- Bugatti 35B 1927

    19 - Degraaff Johan -NL- Austin Seven Brooklands 1935

    20 - Bayart Patrick -FR- Sandford trois roues

    21- Hendrix Marc -B- Chater lea 1913

    22- Ballard Toby -GB- American Lafrance Speedster 1916

    23- Lehoux Michel -FR- Salmson GS 8 1928

    24- Wooning Arjan -NL- Whippet Racer 1927

    25- Sontrop Marcel -NL- Bugatti 37  1927

    26- Beckers Ron -NL- Bugatti 35C 

    27- Woods Brian -GB- Bentley Le Mans

    28- Dearden Cliff -GB- Morgan F type

    29- Guiller Bernard -FR- BNC

    30- Vansevenant Geert -B- Chevrolet 1934

    31- Van Egmond Ab -NL- Alvis SP 1936

    32- Slijpen Luc -NL- d'Yrsan Sport 1928

    33- De Smet Philippe -B- Bentley 3/4.5 Le mans 1925

    34- Vincke Roland -B- Bentley Le Mans

    35- Van Bever Philippe -B- Jaguar ss100

    36- Twivy Alister -GB- Morgan Threewheeler F-type

    37- Pund Christophe -FR- HRG Le Mans 1938

    38- Singer Vianney -FR- Amilcar cgss
    39- Troiani Roger -B- Lenkin GP 1939

     

     

    40- Jouvenelle Damien -FR- MG TB 1939

    41- Graham Davis -GB- MG Type y

    42- Dufour Eric -FR- MG TC


    Motoren

    1 - Geldof Ronny - B - Sarolea Factory racer

    2 - Van Hecke Carl - B - Motoconfort

    3 - Secember Roger -B-  Fn

    4 - Braeken Ivo -B- Gillet ss 500 1929

    5 - Vanmaekelbergh Jean-Claude-B- La Mondiale

    6- Corrigan Owen - GB- Norton Manx

    7- Declercq Jerry -B- Ariel Racer

    8- Hoet Herman -B- BSA Racing

    9- Van Hecke Adiel -B- Triumph Manx Racer

    10- Van den borre Robert -B- Sarolea 24 u 1929

    11- Grant Bruce -GB- Triumph 500cc 1945

    12- Depoorter Hugo -B- Norton

    13- Herrewijn Jacques -B- Terrot Type etd 1952

    14- Dehaudt Bernard -B-   Norton SIDE CA

     

    15- Jean Claude Temporelli Ariel type C 1928

    16- Motte Claude -FR- Metisse

    17-Broekaert Daan -B- Sarolea 38s 500cc 1938

     

    18- Feys Alain -B- Bmw

    19-Secember Dean -B- Moto Guzzi

     




    Aan de startlijn 2013, Goed georganiseerd, veiligheid voorop  !!!

    Ook op de parking viel er een en ander te beleven. Deze Benjamin cyclecar werd te koop aangeboden.

    Salmson, Lagonda,MG

    Zeldzame Sandford 3 wieler

    De manches waren verdeeld in 3 groepen; Motoren,  cyclecars an Grand sport ...  iedere manche kon 4x het circuit op voor enkele rondjes....

    Mathis cyclecar

    Dartmont, de franse Morgan

    Een kleine Lagonda..

    Oudste vehikel deze Chater Lea 1913

    Benjamin starte met een kleine ruk aan de slinger

    Zeer fraaie Donnet in cyclecarpakje

    Spartaans interieur

    Ariel racer

    Sarolea Kletskop

    Amilcar

    Heel mooi Austin 7

    Vooral Riley was goed vertegenwoordigd

    Bijlagen:
    franco belge 2013 (92).jpg (61.8 KB)   

    02-09-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg Franco Belge
    Vervolg beelden Franco Belge

    Lustig knorrende motoren..

    Deze Fraaie whippet special kwam uit Argentinië

    Actie en spectakel..........

    Bugatti's

    Nog meer Bugatti's

    Er werd heel wat afgefotografeerd...

    Ook MG goed vertegenwoordigd

    Motoren aan de start



    Vlotjes door de bochten...



    Chater Lea in Actie

    Gierende Banden....

    Gewoon schitterend







    Ge word er zo MUUUUG van... maar mijn schoentjes passen wel bij het interieur hé ........

    30-08-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prewar mystery Frenay....
     Primeur op deze Blog ; Prewar misterie Belgische wagen opgelost!!! 

    Het kan verkeren zei Bredero. En ondanks het een Hollander was, hij had gelijk.

    Een van de deelnemers aan onze rally, met name met een Stanley stearmer Mounten wagon, wordt regelmatig uitgenodigt op allerlei evenementen. Zo gebeurde het dat hij niet zo lang geleden op een internationale meeting in het Duitse Baden Baden aanwezig was, en enkele passagiers uit Finland mocht vervoeren.

    Jah wol, in Finland bevinden zich ook oldtimers. De Finlander vertelde van zijn bezit van enkele onderdelen van een Zeldzame Belgische wagen, waarvan hij geen enkele documentatie of foto's vond. Daar hij in het bezit is van de Radiator en motor wist hij dat het ging om het merk Frenay.  Al jaaaaaaaren was de eigenaar op zoek naar meer info, schreef brieven aan musea, contacteerde museum Mahy,  productie Stad Luik, deed oproepen via Internetsites en nog veel meer, maar helaas, tot op eergisteren, geen resultaat

    Het verhaal bereikte  via de juiste kanalen de oren van ondergetekende en, eerder al verscheen op deze blog de ontdekking van een Belgische Elgé. De kijkcijferteller vloog de hoogte in.  Vandaar dat alle registers tot wat opzoekwerk werden bespeelt,en met resultaat. In een map met heel veel originele folders,   documentatie over Belgische automobielen vonden we een vergeten originele folder met verkoopsprijzen, technische gegevens, adres van de fabriek. En nog beter ; een afbeelding.

    Een eenjaarsvlieg onder de Belgische autoconstructeurs, want deze zag het levenslicht anno 1913, en alweer een jaar later was het avontuur afgelopen. En vandaag, anno 2013 dus de vereeniging van enkele overblijfselen en wat documentatie. Voldoende eigenlijk om de auto eventueel terug op te bouwen, moest dat wenselijk en haalbaar zijn.

    Misterie gedeeltelijk opgelost, met dank aan allen die hun medewerking verleenden.

    Als apendix nog het volgende, de betrokken eigenaar zoekt voor een Minerva typ AB wielen, een versnellingbak, differencieel en eventueel boddy Wie kan helpen, mag het laten weten. Wie weet zit er een gratis verblijf in Finland aan vast.



    Overblijfselen van de waarschijnlijk enige Frenay op deze aardkloot

    Hier vereenigd met de waarschijnlijk enig nog overblijvende verkoopsfolder.

    Moraal van het verhaal; Niet thuis blijven zitten en nooit de hoop opgeven.

    30-07-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    29-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frenay mystery
    De wereld is niet zo heel groot meer Sederd het bestaan van World Wide Web. Maar ook voorheen werd er wat op en neer gehandeld.

    Zo kwamen we te weten dat de overblijfselen van de Frenay in Finland terecht kwamen via aan Fins zakenman die geregeld met België handelde. De eigenaar in België, mhr. Spruyt, woonde te Leopoldsburg en vond de Frenay op een autokerkhof bij St.truiden.

    De overblijfselen op deze blog werden herkend door een goede bekende die ooit ooggetuige was van de lopende motor te Leopoldsburg. Hij herrinerd zich levendig hoe het motortje werd aangezwengeld en als een naaimachientje draaide.

    Verder vonden we nog een foto, via Conam, gemaakt aan de grensovergang met Sittard.
    De achterkant van het autootje is wel enigzins aangepast aan de behoefte des tijds. Willen julie effe de andere kant opkijken; dank u. Ondertussen word een bonnetje uitgeschreven voor wildkakken.




    29-07-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minervadag 2013

    Minervadag 2013.............


    Anno 2012 waren we er bij op de Minervadag te Antwerpen. Lees nogmaals het artikel 'getrokken uit de vlaamsche klei' , en u weet waarom we  een gans jaar  uitkeken  om opnieuw aanwezig te zijn op deze heugelijke dag. Net als een kind dat zijn eerste comunie mag  gaan beleven.

    Met veel goesting, een azuur blauwe hemel, kon de fille ellende richting Scheldestad geen domper meer zetten op deze nasleep van de vakantie. Bij aankomst was het apperetief  reeds verdwenen in de magen van de andere dorstige aanwezigen.  De organisator kwam met een enveloppe opdagen met de vermelding dat mogelijk een prijs in de wacht gesleept kon worden.
    Het antwoord daarop was eenvoudig; We hebben al gewonnen, gewoon door vandaag deze meeting te kunnen bijwonen. Simple comme ca.

    Hoewel het om een louter statische tentoonstelling gaat, wij hadden onze dikke 100 km al gehad. Dit jaar was een echte Minerva dag.  6 Minerva's luisterden naar de lokroep van de Scheldesirene, en daarnaast verschenen nog tal andere merken op het appel.
    Chrysler, FN, Citroën, Gillet, Sarolea, Rolls Royce, Ford............
    De oudste, een FN 1914, die we vorig jaar enkel op een foto konden bewonderen. Nu rijdend en wel. Naast de wagens en motoren waren er  kunstzinnige modellen te bewonderen, het mooie vrouwvolk niet te vergeten.

    Door onze late verschijning (moesten) we meteen aan tafel, waar een overheerlijk buffet werd aangeboden, met drank naar keuze a volonté. Onze proficiat aan de Ober, ons glas heeft geen enkel moment droog gestaan, al was het 30 graden in de schaduw. In goed gezelschap zoals altijd, kwamen de tongen al vlug los, al was het maar door de overvloedige alcohol.

    We waren in staat ons een plaatsje te veroveren in een dubbeldekker Stampe vertongen op een volgende meeting, en daarmee gaat er weer een streepje door een van de opsommingen van ons lijstje  'THINGS TO DO BEFORE YOU DIE'  Allee, kan het nog beter?

    De gesprekken gingen over van alles en nog wat, de goeie ouwe tijd en de nog betere hedendaagse, en de tijd  die vloog, verdampte ............
    Voor we het goed en wel beseften vertrokken een aantal deelnemers alweer huiswaards, terwijl we ons voorgenomen hadden ook hier een gesprekje aan te knopen. Maar ja, dat zal dan voor volgend jaar zijn.  Voor degenen die het willen zal er dan ook een korte rondrit aan vast gepint worden. Hopelijk hebben we tegen die tijd een mobiel rijvaardig.

    Kortom  Oude wagens, motoren, kunst, straffe verhalen, vrouwen, eten, drank, mooi weer.......  daarmee is alles samengevat, wat moet er nog meer zijn.

    Als we er toch zijn, nemen we meteen de moeite om even de stad in te trekken.We mochten daarbij kennis maken met Stadsschilder Jacob Vermeersch. 80 Jaar jong en nog steeds actief. Op de dag dat Albert troonsafstand doet, ontmoeten we hem, met het verhaal dat hij en Albert samen dienst deden bij de marine 60 jaren geleden. Jacob is een internationaal bekend figuur, persoonlijke vriend van Edith Piaf en Jaques Brell en ander beroemdheden, waarvan veel tekeningen en schilderijen zijn atelier en woonkamer bevolken. Na 80 jaar heb je nogal wat te vertellen. Hij zou nog graag les gaan geven aan opgroeiende kunstenaars, maar helaas krijgt hij te horen te oud te zijn????   Te gek !!  Voor ondergetekende mag men deze mensen een medaille opspelden in plaats van sportfiguren die enkele jaren dienst doen....

    Kom je in Antwerpen, je kan steeds bij hem binnenspringen en hem daarmee een groot plezier doen.

    Wij kijken in ieder geval reeds uit naar Minervadag 2014...............







      Ontmoeting met Jacob Vermeersch, Stads schilder van Antwerpen  met zeer toepasselijk T shirt opschrift !!!!

     Daar we nu toch in de kunst zitten Minerva Beeldhouwwerk ..

     De verschillende Minerva radiator emblemen er ontbreken nog enkele andere modellen ...

     Een hele tafel vol dit soort kunstwerkjes.... (met belgische vlag)  ai ai ..........

     Overzichtje mooie snuitjes

     Minerva's bij de vleet

    Type's AB en AC



     AF





    Oudste voertuig FN 1910



    Even onder de kap spieken

    1500 cc 4 cylinders

    Rolce royce Peking- Paris

    Rolce Royce Phantom

     Leuke snoetjes

    23-07-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Minervadag 2013
    Vervolg fotoverslag Minervadag 2013

    Chrysler Imperial en T-ford

    Ford V 8



    A  ford

    Buffet voor allen wat wils

    Goed gezelschap

    Blije gezichten

    Beetje schaduw opzoeken

     Zo groot is hij ongeveer.Meer moet het niet zijn. (en het meisje lacht er mee....)





    Gillet SS 500

    Oude herinnering..

    22-07-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Re - Tour de France
    Retour de France

    Het is alweer een tijdje geleden dat op dit blog een fris artikeltje verscheen. Een van de redenen daartoe was een uitstapje richting Zuiden, waarbij dit jaar geen enkel oldtimer gerelateerd evenement of bezichtiging op het programma stond. En toch vielen er enkel interresante beelden te schieten. Op de route richting Cote d' Azur is er kans--- om hoe verder men zuidwaards trekt, toch enkele oldies tegemoed te rijd. Zo kruisten we o.a. een Mg Td,
    een pre war peugeot camion en een Rolls cabrio op de snelweg.

    In Valence, de stad van Nougat, kiekten we een mooie citroën vrachtwagen in een ondergrondse parkeergarage, en aan het laagje stof te zien, stond die hier al geruime tijd.
    De auto was niet op slot, de sleutels staken er gewoon op, en de motorkap was los.............. Wil dan niemand nog zo'n mooi voiture rijden?  Tijdens onze verkenningstocht op de Lavandel route, paseerden we een parkeerplaats waar veel volk stond, en enkele olditimers. Natuurlijk kon ik het niet laten even te stoppen om toch weer een fotoke of 5 te maken. Helaas bleek het geen oldtimer rally, maar een begrafenis van een voormalig darmont bezitter.  Vervelende ramptoerist zullen de familieleden gedacht hebben, maar dan in het Frans natuurlijk. Misschien is deze momenteel op zoek naar een nieuwe eigenaar.

    Niet bijzonder vruchtbaar dus deze uitstap naar het zuiden wat oude auto's betreft, maar des te meer onze terug thuiskomst in het verre Limburg. Op een zondags bezoekje aan de teutenroute troffen we in Leopoldsburg een wondermooie caddilac 1929 met V 8 motorke. Een echte blikvanger, waarvan we opmerkten dat de bestuurder vergat zijn lichten uit te zetten. Een gesprekje met een toeschouwer leverde op dat deze bezig is met de restauratie van een V 12 caddilac uit datzelfde jaar, stof dus voor een volgend verhaal waar we al met veel goesting naar uitkijken.
    Er word toch nog wat afgeknutseld anno 2013.

    Het moet goed geweest zijn in Leopoldsburg, want bij terugkeer van de chauffeur  was de batterij van meneer Caddilac zo goed als plat. Met deze willen we ook even toeschouwers van oldtimer evenementen sensibiliseren om de auto's enkel te bekijken, maar er vooral af te blijven. Er zijn  helaas mensen die het niet schuwen andermans bezittingen als hun - of publiek  bezit te beschouwen. Kijken mag, maar zonder toestemming kan je beter je handjes thuishouden. Persoonlijke ervaring leert dat sommigen zelfs in je dierbare bezit durven gaan zitten en overal aan prutsen............  Totaal ongewenst !!!

     Met een beetje hulp van een Volvo bezitter kregen we hem terug aan de praat waarvoor hartelijk dank moest hij dit lezen. Maar ook de tong van de bezitter van dit mooie beestje kwam los . Hij vertelde van zijn interesse in dit soort auto's en daarbij kwam ook het verhaal van een Rolls Royce bezitter ter sprake. Onder onze neus in een stadje met de naam van een stuk fruit, stond deze wagen al 30 jaar in een garage. Oh la la..........  Nog dezelfde dag reden we langs bij de bezitter van dit dierbaar erfgoed en inderdaad; de laatste 2 jaar was de wagen zelfs niet meer buiten geweest.
    30 jaar geleden aangekocht, en in het begin veel, of toch regelmatig mee gereden, als toen nog vrijgezel, de laatste tijd een beetje verwaarloosd.
    Maar stoutmoedig al we zijn, moedigden we de bezitter aan de auto, die het toch wel waard is, eens een kleine poetsbeurt te geven en zich op donderdag te begeven naar 'Cars and Coffee' in de fruitstad. Zo gezegt, zo gedaan, en voor het eerst sedert jaren kon de trotse roller nog eens onder de zon gefotografeerd worden. Het gaat om een 20/25 model uit 1936 met Muliner 'sedanca coupe' boddy. De eigenaar wil hem eventueel voor het juiste bedrag van de hand doen wegens te weinig gebruik. Moesten er dus liefhebbers zijn onder de lezers............ U weet ons te vinden.


    Citroën camionette in de Nougat Stad Vallence

     Geen oldtimer rally maar begrafenis !!

      Op zoek naar een nieuw baasje?

     Stoere Roller, 2 jaar geen daglicht gezien........

     Beetje afstoffen en Richting....

    Cars and Cofee  Peer



     Onder een werklijk stralende Zon

     Caddilac V 8 uit 1929 ...... met groot waaw gehalte........  Vervolg gegarandeerd.....

    20-07-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trektocht 2013
    Voilla,  De zoveelste trektocht waarvan we ondertussen  al lang de tel zijn kwijtgeraakt,  zit er weer op.  Aflevering 2013 in een nieuw kleedje gestoken, nieuwe vertrekplaats, nieuwe organisator....


    En met succes.  Mooie opkomst van een dertigtal echte prewarcars en enkele motorfietsen.
    Ondanks de stralende zon verkozen de laatstgenoemden hun geluk elders te proberen. Jammer, want er wordt door de organisatie altijd heel veel moeite gedaan om de hele toer voor hen speciaal te bewegwijzeren. 
    En inderdaad, het gebeurt steeds maar weer dat van deze bewegwijzering bordjes verdwijnen.
     Soms lijkt het wel op moedwillige sabotage? Helaas is er weinig aan te doen, behalve controleren, wat ook echt wel gebeurt. Ondergetekende reed de rit ook op deze bewegwijzering en vond op eentje na, alle bordjes. Het gene dat niet gezien werd kan ook door een onoplettendheid geweest zijn.
    Enfin dat het toch niet zo heel slecht is bewijst dat er een deelnemer is die van heel ver komt en bijna alle afleveringen per motorfiets meereed, waarvoor een welgemeende dank.
     Of het nu is dat er ook auto's meerijden wat de motoren afschrikt is een vraagteken????  Want tot  nog toe had niemand onder de motorrijders de 'Guts' om eventuele opmerkingen te maken.

    Al met al een geslaagde dag met weer mooie en minder mooie contacten.......... (zie foto's deel II)




    Duitse deelnemer met deze A ford racer.

    Velen kwamen in gepaste klederdracht, wat de sfeer van dit evenement een extra Boost geeft !

    Nieuwe generatie Oldtimerliefhebbers

    Ook geldend voor het andere geslacht ...

    Ouds deelnemend voertuig deze Maxwell 1908

    Gevolgt door deze zeldzame 1910 Gladiator die zijn eerste rit maakte.

    Onder goedkeurend oog van de bezitter.

    Vriendelijk ontvangstcomitée....

    Zeldzame  maar dappere motorrijder.

    Deze FN  van John an Carla Graal uit Nederland,nu voor de zoveelste maal als deelnemer op de Trektocht

     Fraai deelnemersplalet onder een stralende zon.

     Organisator had zijn vriendin ingeruild voor dit exemplaar.... maakt iets minder herrie?

     Ook een zeldzame krent in de pap, Reo 1914

    Bezoek aan een Alcapaca Boerderij/koperslagerij

     Picknickplaats bij een oud turfven.

    Nagels gelakt in bijpassende kleur?

    Sportieve Amilcar

    Mooi detail bij een T ford, paraplubak.

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg trektocht 2013

    Vervolg foto's 2013

    Nog meer beeldmateriaal kan u vinden op Oldtimerweb, trektochtderpionies.jimdo.com



     Deze deelnemer nam het begrip 'nieuw contact leggen'  iets te lettelijk.!!!  Jammer, maar dit soort dingen kunnen gebeuren.



     Nog een laatste overzichtje van geariveerde deelnemers



     Mooi toch????

    02-06-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De staart van de Paus
    De staart van de Paus!

    Ons verslag enige tijd geleden van het bezoek bij de Bugatti Paus heeft een staartje gekregen. Velen bekeken na zoveel jaar het filmpje van de nog jonge Jean. Zo ook een filmploeg uit het noorden die, van mening was het nog eens proberen over te doen, ook al had Jean heilig aan zichzelf belooft het nooit meer te doen. Maar daar Jean toen nog geen pauselijke titel droeg, is deze belofte niet echt  meer geldig, of op z'n minst verjaard.

    Helaas bezweek hij voor de charmes van de bevallige journaliste en het aanbod één van zijn  fotografische  werken aan te schaffen.

    Jonckheer was erbij en kiekte alvast enkele beelden als smakelijk aperetiefje.
    Nu exclusief op deze blog. 

    Waneer en waar de reportage uitgezonden zal worden is voorlopig nog niet bekend, maar ook dit delen we op tijd en stond mee.


    Charmante jonge dame die Jean wist te strikken voor deze vervolgserie.

    Jean  als "professor Van den Ujitleg " op de set met bijna voltallig team.

    Uit eigen ervaring weten we, het is een ganse dag werken  met een ploeg van 5 mensen,voor een filmpje van een 5 tal minuten.

    Camera op de Buggi gemonteerd

    Ritje naar een Taverne met de naam Bugatti

    Glaasje wijn maakt de tong wat losser

    Wat intereseert hem nu meer, de wijn of de het schone???? En waar droomt de jonge dame van??? Bugatti?

    Helemaal in zijn lichtjes beschonken element; Bugatti, sigaar, wijn en uitzicht op een schoon madammeke die een van zijn fotografische werken in ontvangst mocht nemen. Deze dag kan niet meer stuk.

    28-05-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mission impossible

    Mission impossible...........

     

    Verplichte literatuur op de hogere middelbare school, daar had ik een broertje dood aan, draag sterke herinneringen aan het werk ‘afscheid’ van Ivo Michiels. Ik snapte er geen Jota , nul de ballen van. Wie het ooit gelezen heeft weet dat het vol zit met flash backs, en destijds, voor mij althans, zeer moeilijk om lezen en nog moeilijker om de rode draad te vinden. Het enige wat er van is blijven hangen is dat er ergens een nat slipje te drogen hing op een gladde steen.

    Onlangs, niet zo lang en pas geleden in ditzelfde Belgenland,kreeg ik er zelf een van; flash back. Dit bij de ontmoeting van onze volgende schatbewaarder . Deze story zal dus maar weer eens beginnen in het verleden. Dat heb je nu eenmaal met dat ‘old- time’gedoe.

    We schrijven het jaar 2008 en begeven ons voor een 2de keer richting Bastogne om deel te nemen aan ‘Circuit des Ardennes’, deze gelegenheid nog per motorfiets. Altijd weer mooi om er bij te zijn, maar het randgebeuren, de ontmoetingen blijken weerom zo spannend. De juiste omstandigheden zijn reeds lang vervaagd, maar ik raak toevallig in gesprek met een man die een mooie FN M13 berijd. Motards onder elkaar, dat werkt meestal wel, en toch glijd het gesmeerde gesprek richting auto’s, Belgische auto’s en al snel zitten we bij Minerva.

    De persoon in kwestie wiens naam ik niet eens ken, beweert dat hij in een boerenschuur een oude kar vond welke gemaakt is van het chassis van een Minerva. Het voorste deel van het chassis was afgezaagd en er langs achter weer aangelast. Hij had het chassis gekocht, huiswaarts gesleept en beweerde dat hij van deze oude relikwiën weer een complete en rijdende wagen zou bouwen. Straf verhaal, allemaal mogelijk, maar of het op enige waarheid berust, is op dat moment in het midden te laten…. Heb zelf ook al eens een vis van 70 kg gevangen. Het bleek een kardinaalsmutsvis** te zijn !! Na Circuit des ardennes 2008 nooit meer iets van vernomen.

    ** lees vorig verhaal

    Wie deze blog een beetje volgt, weet dat ondergetekende een dikke tijd terug ging neuzen in Aladins grot, bij een verzamelaar van Belgische auto’s en motoren. Het merk Indian kwam hier ter sprake, en de trotse verzamelaar begint een verhaal van een man die een Indian aan het restaureren is. Perfect voor een vervolg story alhier, daar zijn profiel past in onze rubriek schatbewaarders en meester tovenaars. De contacten werden gelegd. Enkele maanden verder bezoeken we de bewuste Indian knutselaar. Makkelijkshalve noemen we hem hier Fred, dat typt vlotjes anticlockwise op een azerty klavier.

    De betreffende Indian is een model powerplus uit 1917. Een van de mooiste Indians wat mij betreft. Dus die willen we wel even bekijken. Wat er nog niet ter sprake was gekomen is dat deze indian niet het enige project is waar aan er geknutseld werd, want wat blijkt bij het binnen komen van Fred’s woning, Hij heeft al meer achter de kiezen.

    Hij verteld over hoe hij geïnfecteerd werd met het oldtimervirus. Al op jonge leeftijd deed hij aan speedway racen. Maar wat is er sterker dan het oldtimer en motor virus??? Juist ja, goed geraden, de voortplantingshormonen. De ware Jacobine verscheen en hij ging maar meteen over tot zorgen voor mannelijk nageslacht. Full speed door de bocht des levens. De liefde voor oude motoren moest de diepvries in, en het duurde tot in het magische jaar 2000, tot dat het weer begon te dooien. Kinderen groot, maar het virus was verzwakt en de spruiten werden niet aangetast. Maar het sluimerde, een klein vlammeke wakkerde nog steeds in het tondeldooske.

    Fred overtuigde vrouwlief dat er een hobby moest komen, een project, iets Belgisch…. Het werd een FN M13. 1948. Een wrak, een uitdaging. Fred zette alles op video en foto’s en toonde deze vol trots. Een huzarenstukje van techniek en moed. Menigeen zou voor deze overblijfselen zelfs het geld van het oude ijzer niet spenderen. Het duurde een klein jaar tot deze moto weer stond te pronken en te ronken. En hela hola, alles zelf gedaan. De motor werd voorzien van een moderne elektronische ontsteking, niet gekocht in de winkel, maar zelf ontworpen en gebouwd. Het chroom en nikkel werk werd zelf gedaan in geïmproviseerde baden en alle ontbrekende onderdelen werden eigenhandig nagebouwd, en dat waren er nog al wat. Toen de moto klaar was vond Fred een stapelrek die vervaardigd was uit overblijfselen van de speciale trekvoorvork van FN. Jeetje dacht hij perfect voor mijn FN, en hij vervaardigde voor deze overblijfselen prompt een kompleet nieuw balhoofd voor zijn FN, herstelde de vork overblijfselen. Het pas gespoten voorspatbord moet opnieuw aangepast worden aan deze voorvork.

    Succes. Een FN m 13 is niet echt een speciale motor, en Fred overtuigde vrouwlief dat er iets exclusievers in de garage mocht staan. Dit werd de bewuste Indian powerplus, maar dan wel met een flinke dosis uitdaging. Het project begon met niet meer dan een deel van een frame en een versnellingsbak………… De rest, je raad het al kan je toch makkelijk zelf maken, niet dan???? En in het ergste geval koop je toch gewoon wat onderdelen hier en daar. Allee, we leven anno 2000 plus en met internet is niets onmogelijk. Zelf gemaakt ondertussen zijn het gegoten motorblok, de gehele inboedel van de koppeling, koppelingshuis, standaard, de achterste bladveren, oliebak en nog veel meer…..

    Op zoek naar onderdelen voor de powerplus stumpert Fred toevallig over een advertentie, Boerenkar met Minerva wielen. We schrijven 2007 op onze almanak.

    Begint het euroke van de oplettende lezer te vallen???? Fred trekt zijn stoutste schoenen aan en trekt eveneens naar de betreffende boer. En inderdaad, zie daar een half afgezaagd minervaframe met achteras en 2 wielen. Ondanks deze staat moest hij er toch nog flink voor betalen, maar ja, die wielen waren toch wel interessant. Het bleek te gaan om een Minerva AE chassis 1927. Een mooi chassis dat voor diverse minerva modellen werd gebruikt. En het toeval wil dat slechts enkele maanden later opnieuw een advertentie opduikt met minervaonderdelen. Op slechts een paar boogscheuten of een geweerschot bij hem vandaan. Hij gaat kijken en vind een massa, enkele duizend kilo’s aan minerva spul, onderandere een vooras, motorblokken, en nog een heleboel kleinnood. Heel veel oud ijzer dus voor wel een heel stevige prijs, niet eens wetende of er voor hem iets bruikbaars bij zou zitten.

    Hij hakt de knoop door en vervoert het hele zootje richting moeder de vrouw. Wat die daarop gezegd heeft laten we in het midden, maar het begon waarschijnlijk met een G. Het heeft hem aanvankelijk wel heel wat slapeloze en mischien zelfs eenzame nachten opgeleverd.

    Dit verhaal eindigt dus weer met het begin, het was deze persoon die ik in 2008 ontmoette en zijn verhaal van de boerenschurenvondst klopte dus al een bus. Hoewel nog een heel eind van de finish is er ondertussen al een en ander verwezenlijkt. Het chassis is terug in oorspronkelijke staat, Bruikbare onderdelen zijn uitgesorteerd, en het motorblok word momenteel onder handen genomen.

    Er zat o.a. een groot gat aan de linkerkant welk hij eigenhandig wist te repareren, met vallen en opstaan, experimenteren, want het is eenzaam, het bestaan van minerva restaurateur. Momenteel werkt hij aan het vervaardigen van nieuwe drijfstangen. Allemaal eigen werk. Het was een hele onderneming om de bussen van de schuivenmotor, die op 5000 ste van een mimimeter nauwkeurig in elkaar passen, na zoveel jaren aangekoekte olie uit elkaar te krijgen. Als een druppel olie zich vast zet, dan doet ie het goed. Ook hier weer word alles zorgvuldig gedocumenteerd en opgeslagen in een map, op cd,s. Weinig mensen bezitten nog de kennis om dit soort restauraties aan te vatten, nog maar te zwijgen over de moed die je daarvoor moet hebben. Ga er maar aan staan. Net zoals voorgaande schatbewaarder Gerard, hier moet je vooral geduld voor hebben. Niets wat moet….

    Fred ging ook al aan de slag om de radiatormantel eigenhandig uit een stuk koperplaat te vervaardigen. Een heel proces, mal maken, van deze mal een afgietsel maken en dan hameren maar, in elkaar solderen, een eerste proefstuk is klaar, maar niet tot volle tevredenheid, het kan beter en dus begint hij gewoon overnieuw. Hij legt ook heel de werking uit van de schuivenmotor, toont alle onderdelen, alsook het gebrevetteerde remsysteem van Minerva dat niet op 2 maar 4 remschoenen werkt.


    De 6 cilindermotor die er in moet komen word een AB type, welk origineel ook toegepast werd op het AE chassis. De carrosserie?? Daar is nog veel tijd voor om over na te denken, want ondertussen staat er ook nog de Indian op afwerking te wachten. En ook liggen er nog overblijfselen van een Aermacchi " alla verde" uit de speedway periode. Met al deze projecten nog voor de kiezen zegt Fred verzadigt te zijn. Er zal dus niets bijkomen, en er zal ook nooit iets weg gaan. Ook hij werkt uitsluitend voor zichzelf, of er moet een interessante ruil  kunnen plaatsvinden. Tijd om tijd.
     

    Hij droomt ervan er ooit een 'Grote' rally mee te kunnen rijden als ultieme kers op de taart.  We wensen Fred veel succes en hopen hem ooit te ontmoeten in een rijdende Minerva, zelf zittend op de passagiersstoel.  Eveneens hopen we lezers geinspireert te hebben zelf een project aan te vatten. Alles kan ....



     De FN m 13 uit 1948, eerste restauratieproject van Fred, en deze kwam van heeeeel ver.

    Powerplusproject waar we eigenlijk voor kwamen. Volledig nagabouwd koppelingshuis, nagegoten carter... etc...


    Zo staat hij er nu bij !



    Aan de wand nog een FN project, M70

    Ook nog nagebouwd deze naven voor Aermachhi

     En dan nu het moment supreme, de bewuste boerenkar gebaseert op Minerva chassis.

    Naar huis gesleept ...........

     Twee maanden later enkele duizend kilo's aan Minerva spul

     Het kot was letterlijk te klein.............

     Zo moet het worden, Minerva chassis AE of AF met 6 cyl schuivenmotor

    Chassisdelen aanmaken

     Herstelde chassis, mooi gedocumenteerd

     Heel wat werk ging ook zitten in vernieuwen van de assen, remmen, veren etc......

     Project in gevordert stadium met ook al zelfgetimmerde radiatormantel

     Verse foto anno 2013 !

     Brevetplaatje van Minerva remsysteem

     Remt op 4 remschoenen ipv 2. zal ook wel nodig zijn voor deze zware Jongen.

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Mission imp.
    Vervolg Mission Imp.

    Beelden van de restauratie van de FN, het eerste Project van Fred

    Restauratieproject welk van heel ver kwam

      Voorvork die ooit diende als opslagrek, met volledig zelf vervaardigt balhoofd.

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg mission impossible

    Vervolg



    De schuiven van de Knight-motor geen kleinigheid om te demonteren

    Een van de vele onderdelen, nog een 4 cyl Minerva blok

     Carterpan Minerva motors

    Nokkenas

    Nieuw vervaardigde drijfstangen

     Oud en nieuw

    In het motorblok was  een groot gat geslagen, eigenhandig gerepareert.

     Alles word zorgvuldig gedocumenteerd.

     Huidig blik op de werkplaats.

    06-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen beroemd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen beroemd.

    Het verhaal van de verjaardag van de nieuwe buggati Paus gaf aanleiding tot dit vervolg, namelijk dat van Kardinaal Jowett. Je weet wel, onderdaan en kiezer van de Paus en doorgaans gekleed met een opvallend rood mutske.

    Ook hier valt er een verjaardag of twee te vieren !!!

    Jowett klinkt waarschijnlijk heel onbekend in de oren van de meeste lezers, maar daar zal dit verslag een definitief einde aan maken. De Jowett car club is de oudst nog bestaande club ter wereld, en viert dit jaar zijn 90ste verjaardag.

    Jowett, eerder onbekend in België en toch sedert jaar en dag opvallend rood aanwezig in het piepkleine Limburgse stadje Peer. In heel Vlaams sprekend België rijden er 2 jowets, een derde spreekt een aardig mondje Waals. Naast Darco en een F 16 een idee voor stad Peer om een standbeeld op te richten op een van de nieuwe ronde punten. Titel ; “ Peer, Home of the Jowett Cardinal ”

    Onze Jowett Kardinaal ; Jonckheer Jacob Jacobson bezit “25 jaar” een type uit 1951, nml de jupiter. Hoera ende proficiat; slingers in de kamer, slingers in de gang. Hiep hiep hoera, een leven lang. Wie krijgt de cadeaujes, dat zijn wij, hiep hiep hoera dat vieren wij. ……………….Laat de champagne maar bruisen en de wierrook waaien.

    En hij bezit ook de tweede met een “ le mans “ boddy. Vergelijkbaar met een Jaguar xK model. Eigenlijk iets te jong voor dit blog, maar het merk zelf gaat al een hele tijd mee, sedert 1906, en dus de moeite om eens nader te bekijken.

    Deze 25 ste verjaardag nodigt meteen ook uit tot een groot feest ???? Jonckheer is al jaaaaaaaaaaaaren aanwezig in de olditmerscene en doorzwom reeds heel wat avonturen op dat gebied. Daarnaast ook nog druk in de weer in de schilderswereld, en zijn creaties zijn binnenkort te bewonderen te Affligem, tentoonstelling Motoring Art. (zie oldtimerweb)

    Ooit stelde hij bijna ten toon in een New Yorkse gallerij, een verhaal met een staartje, of beter gezegt een hele dikke staart. Een echte, rondborstige Amerikaanse schone belde hem op, na zijn werken ergens te hebben gezien, en gaf aan een voorname kunst gallerij te bezitten in ‘The Big Apple’. Ze had interesse zijn werken aldaar tentoon te stellen en te verkopen aan duizelingwekkende prijzen. Jaques, totaal overdondert stemde toe tot een bezoek, enkele uren later, maar was toch nog sceptisch.

    Een langharige schone liet zich door haar chauffeur naar zijn woning brengen, en Jaak moest pardoes al zijn werken van de zolder halen, in zijn beste engels uitleg geven, en was al helemaal in de allerbovenste wolkenhemel met vrij zicht op roem , wereldwijde faam, en bovendien een aardig, handenvol gevuld balkon a la Lesley An Poppe!!!!!. Heel zijn living, keuken en veranda stonden al vol met schilderwerken die al jaren op de bovenste etage stonden te bestoffen. De ontnuchtering kwam na niet eindigende, extreem spannende tijd en bijna ondertekende contracten. Toen bleek helaas dat het opgezet spel was en de Chauffeur van de beruchte dame niemand minder bleek dan ondergetekende Baron.

    Nog nooit zo hard gelachen en nog altijd een moment om met volle fierheid op terug te blikken. Je weet, ergens van dromen is dikwijls veel beter dan het te bezitten. In dit geval dus meer dan geslaagt om iemand, al was het maar voor een paar uurtjes, weg te doen dromen.

    Genoeg in het verleden gespit, nu de toekomst…

    Voor wie het nog niet weet; deze zomer, Elke donderdag in Peer Centrum vanaf ergens April treffen voor sportieve oldtimers !!!!!!!!!! Wanneer, hoe, waar en wat juist heel binnenkort op dit blog. Deze samenkomst zal te vergelijken zijn met cars and cofee of de Classik summer meet.

    Vergeet niet een attentie mee te brengen voor de kardinaal !!!!!!!!!!!!! Hij zal er zeker in het oog springen . Wie weet komt de Bugatti Paus ook eens langs.

    Het moet dus goed toeven zijn in een club die reeds 90 jaar ter been is, vandaar hier het merk en de club een beetje in het zonnetje zetten.

    In een advertentie in de Bradford Telegraph verscheen op 12 mei 1922 een artikel waaruit blijkt dat de zuidelijke Jowett Car club een eerste rally zou organiseren op 26 augustus 1923. Jowets uit de twintiger jaren stonden bekend als 'THE LITTLE ENGINE WITH THE BIG PULL' “ de kleine motoren met de sterke trekkracht. Google Jowett car club en je vind alle info.

    Dit artikel is anderhalve dag actief en ongeveer 200 lezers hebben het bekeken en beoordeeld. Enkele reacties gehad waarin gesteld word dat de Fiat 500 club langer zou bestaan en ook de riley club werd genoemd. Wij hebben daarover geen verder gegevens gevonden, maar wie het echt weet, en kan staven, mag dit graag doorgeven.

     

     

    Benjamin and William Jowett

    Deze 2 broers runden een fietsenhandel in Bradford tijdens de eerste omwentelling van de vorige eeuw. De zaken gingen goed en ze waren in  staat om werktuigmachienes te kopen en allerhande opdrachten te aanvaarden.

    . In 1901 maakten ze hun eerste voorzichtige stap in de auto-industrie door het produceren van een vroege 'snellere' conversie van motoren die  courant werden gebruikt in toenmalige voiturettes. Als basis gebruikten ze de 55-graden V-twin motor van de 6-pk De Dion en 6 ½ pk Aster

    Deze motoren bleken opvallend duurzaam: In 1914 werd er nog steeds een gebruikt om een ​​houten molen aan te drijven. In 1904, bouwden de broers een tweede type motor, dit keer een 950 cc drie cylinder in lijn met luchtkoeling, kopkleppen en een vijf-gelagerde krukas. Deze was uitgerust met een nieuw type ontsteking, waarbij de sterkte van de vonk werd versterkt door gebruik van een vonkspleet.  De motor kon ook draaien in beide richtingen!

    Het  jaar daarop besloten, Ben en Willy autofabrikanten te worden.,Ze ontwierpen ‘althans dat beweerden ze,  's werelds eerste cycle-car ". Het was de bedoeling dat deze auto’s konden rijden aan een kostprijs van een penny per mijl. Afgezien van de ‘tiller’ besturing, was de kleine Jowett  een geavanceerd ogend voertuig, waarvan het uiterlijk geen kritiek zou krijgen de komende tien tot vijftien jaar later. Hij woog minder dan de helft van het gewicht van een Mini, en had een watergekoelde horizontale twee-cilinder boxer motor van 816cc, in eenheid met een drie-versnellingsbak; eindaandrijving was door wormwiel. Het koppel bij lage toerentallen en overbrengingsverhoudingen waren bij uitstek geschikt voor de heuvels in Bradford en Yorkshire, terrein waar slechte wegen waren en geen eisen gesteld werden voor gebruik van hoge snelheden of snelle acceleratie. De boddy was een open tweezitter.

    De broers beweerden dat hun experimenten hebben aangetoond dat de balans van de boxermotor  gelijk stond aan eender welke andere  motor met minder dan zes cilinders.Om dit te bewijzen zetten ze een potlood recht  op de radiatordop, gedurende meerdere  minuten per keer. De kleine auto's (de broers bouwden voor zichzelf elk een) trokken veel aandacht. Op dat moment kregen ze een opdracht van Alfred Angas Scott, bouwer van de eerste van de beroemde Scott motorfietsen. Dit werk belette hen  enkele jaren de autoproductie op te bouwen .

    Echter, in 1910, Scott opende hij zijn eigen fabriek in Saltaire, en de Jowetts besloten dat het tijd was dat ze hun lichte auto in serieproductie te nemen, en openden een fabriek voor dit doel in Grosvenor Road, Bradford.  Het ontwerp van de auto werd geleidelijk verbeterd tot aan het uitbreken van de oorlog, de meest opvallende verbetering zijn is de vervanging van de  tiller besturing. (sturen met een stok ipv stuurwiel) zie allison video.

     Twaalf voertuigen werden gemaakt onder vorm van de verbeterde versie met stuurwiel, gelanceerd in 1913 en nog eens 36 werden gemaakt voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, toen de fabriek werd overgedragen om munitie vervaardigen. Twee tiller stuur exemplaren overleefden.

     

    Tussen de oorlogen.

    Jowett Cars Limited was een nieuwe particuliere onderneming opgericht in juni 1919 om auto’s te produceren en verkopen.Het werd later een naamloze vennootschap die genoteerd aan de London Stock Exchange in 1935.

    Dat jaar, 1919, werd een nieuwe bouwplaats gekocht bij Springfield, Bradford Road, Idle, buiten Bradford, de site van een oude steengroeve. Autoproductie  begon in de nieuwe fabriek in 1920. Het eerste voertuig was de Jowett Zeven met behulp van een vergrote versie van het vooroorlogse boxer. Eerst werd het uitgebreid tot 831 cc tot 907 cc dan in 1921 toen de vordering tot 8 pk was gedaald van reclame. Daarna waren alle Jowetts  van model 7 tot de invoering van de vier-cilinder motor in 1936. De motor ontwikkeld zijn maximale koppel bij lage toerentallen en werd al snel bekend om zijn trekkracht, betrouwbaarheid en zuinigheid.
    Commerciële voertuigen op basis van het chassis werden ook gebouwd in 1922 en werden een steeds belangrijker onderdeel van de output van het bedrijf.
     Jowett werd het eerst tentoongesteld op de London Motor Show in 1921 en brak geleidelijk  uit hun lokale markt. In 1923 kwam er  spoel ontsteking en elektrische starter en werd een vierzitter de "Long Four"  geïntroduceerd als tourer, geprijsd vanaf 245 pond, gevolgd in 1925 door een gesloten sedan, de productie van de vorige korte chassis tweezitter  werd voortgezet. In 1929 kreeg de motor  afneembare cilinderkoppen om onderhoud te vergemakkelijken en remmen  op alle vier de wielen. De productie werd kort onderbroken in september 1931 toen brand uitbrak door werken.
    1934 zag de lancering van de Jowett  “falcon” met vier-versnellingsbak en in 1935 was er de merkwaardig genoemde “ Wezel” Sports Tourer. De eerste vier-cilinder in lijn kwam in 1936 met de 1166 cc twin carburateur . De Jowett Tien die tot het uitbreken van de oorlog bleef naast de traditionele twee-cilinder modellen die tot 946 cc groeide in 1937. In 1935 ging het bedrijf publiek en in 1936 ging Benjamin Jowett met pensioen. Broeder William bleef tot 1940..

    Tot zo ver de vooroorlogse geschiedenis van dit sterk merk.

      Kardinaal Jowett en Bugatti Paus op het Peers kerkplein.

    Een van de oudere Jowett cyclecars

      Oud en...

     Nieuw

     Jowett gezinswagen

     Perfect voor slechte wegen en heuvelklim.

     Toen er nog veel publiek kwam opdagen.



    Jowett tweezitter



     Nog een oud en nieuw foto.









     Jowett jupiter 'le mans' jaren 50

    Bijlagen:
    pizap.com10.51536581479012971364396677998.jpg (114.8 KB)   

    28-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte rook, nieuwe Bugatti Paus !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    White smoke, new bugatti Pope !!!
    Apres fagnes hivernales.

     

    Als vervolg op het verhaal Fagnes Hivernales, waarin  we reeds een heel klein voorsmaakje gaven, op bezoek bij een andere schatbewaarder.

     Bij het openen van zijn voordeur, waaide er een  witte rookwolk richting buiten, en we dachten meteen ………

    Witte rook !!!,   nieuwe bugatti Paus!!!

    Deze werd veroorzaakt door de nimmer dovende sigaar, zoals het nooit dovend olympisch vuur, bijhorende bij deze schatbewaarder. In deze waas beginnen we dit verhaal in het verre verleden.

    Het moet zo ongeveer een dikke smeuïge 25 jaar geleden zijn dat we voor het eerst lijfelijk in contact kwamen met de zoon van  de “Bugatti Paus “ Guilaume Prick.    Jean, genoemd naar de zoon van ‘Etorre’ de uitvinder van de Bugatti.  Net zoals de zoon van meneer pastoor, zong hij mee in het kerik koor. Hij maakte  geen kabaal, ging rond met de schaal. Met ander woorden, hij was de braafste van allemaal.

    En, deze brave jongen hadden we het eerder al aan het werk gezien op het  Nederlandse tv programma showroom,  toen we zelf ook nog heeeel braaf waren en op zondag keken programma's zoals Terloops en naar Emiel Goelen die "binnen en buiten" presenteerde.  Ook al een brave gast.

    (http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk ) 

    Dit onvergetelijke tv fragment maakt Jean onsterfelijk, en hierin overtreft hij dan zijn vader als Paus, als zijnde een echte heilige. Dik dertig jaar na datum weten nog velen zich dit te herinneren, en hij doet het daarmee net zo goed als Elvis.

       Samen, 3 vrienden waren we eind jaren 80 uitgenodigd in zijn woonst, en al is het al zo lang geleden, deze herinneringen blijven hangen als vliegen aan een vettige kleefstrip.  Jean, een lange magere vent met moustache, gekleed in zijn lederen billenkletser en bijhorende handschoenen, gastvrij als hij is, toverde hij   ‘pur sang’ enkele koffietassen te voorschijn. Hoewel we met z’n 4 waren, hij had slechts 3 tassen op tafel gezet. Eentje bleef dus op een droogje, maar Jean merkte er niets van, of hij heeft zijn beroep als acteur gemist. Dat ie kan tellen, dat weten we ondertussen ook al wel, dus daar lag het niet aan.

     In het lang en breed vertelde hij over zijn vader, welke een motorolie groothandel  uitbaatte ‘de sun oil compagnie Philadelphia’  en ook fungeerde   als kolenboer.  Deze handel legde hem geen windeieren, en hij kocht  zijn eerste bugatti in 1933, een sportwagen. Daarnaast bezat hij later ook andere Italiaanse auto’s zoals lancia’s. Als succesvol zakenman in de Benelux richtte hij een eigen oliemerk op onder de naam  ‘starol’ en had een tien tal vertegenwoordigers in dienst.  Vader Prick bezat in totaal 29 bugattis, en was   de grondlegger van een bugatti rally Maastricht – Ermenonville (woonplaats van de bugatti familie), als gevolg van zijn  trips naar de bugatti fabriek, toen, 1958 nog langs kleine en  avontuurlijk onverharde wegen.

    In die tijd kon je voor de prijs van een bugatti  10 fordjes kopen.  Jean vertelt de anekdote  van zijn eerste rit met een Bugati naar een rally naar Denemarken   ( http://www.youtube.com/watch?v=3szOqgJSBlc )  en hij een definitief bugatti bezit-en rijverbod samen met een stevige oorvijg opliep, na een spurt door het rode licht aan 140 km/h in centrum Hamburg. Zo braaf was hij dus ook weeral niet.

    Ondertussen kreeg een van ons als maar meer dorst, maar plots schoof Jean het gordijn opzij en keek op de kerktoren hoe laat het was.  Een klok had hij destijds nog niet. Hiermee was meteen het geld dat hij wekelijks niet in de kerk investeerde terugbetaalt?  Het was tijd om afscheid te nemen, en Jean nodigde ons uit een handtekening te zetten op een uit varkensblazen vervaardigde lampenkap die tussen alle prullaria uitstak.  Ze stond bijna vol, met de kribbels van de vele beroemde vrienden, en het was moeilijk om nog een leeg plaatsje te vinden, maar het lukte;  Jean bedankte hiervoor hartelijk en zei prompt;  dat is dan 400 frank !!!!!!!!!!!   Wij natuurlijk lachend, dat is een goeie….., helaas meende hij het echt. Even ter vergelijking; een doktersbezoek koste destijds 20 frank.  Achteraf gezien, als je slechts 3 kopjes in huis hebt en geen horloge of klok om te weten hoe laat het is, dan is het hoog tijd om de financiën een beetje te spijzen.  Dat er een waardevolle bugatti in de garage geparkeerd staat, doet dan niet ter zake.

    Enfin,  jaren later kwamen we nog eens in contact met Jean, ondertussen verhuist naar zijn huidige woonplaats in kleine spouwen,  waar hij samen met ondertussen overleden broer Benoit een oude vierkantshoeve bewoonde, die prachtig was ingericht als museum. Daarin niet enkel  een drietal bugatti’s, maar ook andere exotische wagens en een reeks motorfietsen en heel veel automobilia. Een mooie binnenkoer met verhoogd terras, ideaal voor het ontvangen van gasten. Ergens moeten er nog foto’s liggen van deze ontmoeting, alsook van hun deelname aan de ‘Belle epoque’ rally te Hasselt.

     Op jonge leeftijd ging Jean niet zo graag naar school, maar ging graag met zijn pa mee op klantenbezoek, met een bugatti natuurlijk, en het was hem opgevallen dat de mensen graag foto’s maakten van hem met de auto. Zoals het verhaal met de lampenkap, Jean heeft een geboren instinct om te weten waar er geld te verdienen is zonder er veel voor te moeten doen.  Hier is dus zijn liefde voor de fotografie ontsproten.  Hij had ooit (1972-1987) een foto zaak in Maastricht, deed veel bruidsreportages en kwam in contact met veel hooggeplaatste persoonlijkheden. Zijn hele leven heeft hij samengevat in een 30tal fotoboeken.

    Vandaag, anno 2013,  kwam ter sprake dat op de beurs van Parijs, zie voorgaande reportage, een bugatti verkocht zou worden, en Jean dook direct in zijn boekenkast.  Hier zie, in deze fotoboek van 1958 staan foto’s van deze bewuste bugatti. Hij moest en  zou contact opnemen met bonhams om kopies van deze foto’s te kunnen bezorgen (lees verkopen) aan de nieuwe eigenaars, indien  deze er zouden komen natuurlijk. Jean opperde dat hij als lid van de Pers, zeker en vast gratis zou binnenkomen op de VIP dag.

    Nog een liefde van Jean zijn de vrouwen, een item waar hij nog steeds naar op zoek is. Meerdere malen is hij getrouwd geweest, maar telkens was de liefde voor de bugatti’s  groter. Moesten er vrouwelijke lezers zijn onder dit publiek, de Jean is nog steeds vrij.!!!!!!!!!  Geen heel slechte partij.

    Hij is momenteel nog in het bezit van een typ 57 ventoux me carosserienr 41. 8 cilindertjes telt dit werkpaardje en levert 135 pk, hij kocht hem in 1959, en nodigt ons meteen uit op 26 februari om de 76ste verjaardag  mee te vieren (die van de auto)  Hij koos deze omdat ze van hetzelfde bouwjaar zijn.

    Een ander verhaal vertelt dat bij de dood van vader Prick, Jean uit het testament geschrapt zou zijn wat betreft bugatibezit, maar zijn broer besliste dat hij er toch een mocht uitkiezen, en dat werd de Ventoux. Benoit overleed in 2006, en had ooit gezegd dat hij in een bugatti gecremeerd wilde worden,  de fik er in!! Dat is gelukkig niet zo gegaan.

     

    Op de vraag waarom het eigenlijk altijd slecht afloop met het vrouwvolk antwoord Jean;  vrouwen worden lelijker naarmate ze ouder worden, bugatti’s mooier, en meteen daarop volgt de uitspraak;

      s’morgens bugatti’s, s’middags mutties in bettie, s’avonds kapotte.  Hoe dat chronologisch in zijn werk gaat is min of meer een raadsel, een klok is er nog steeds niet, hij ligt tot 11 uur in bed, en de mutti is  niet altijd van de partij.

    Volgens Jean had hij ooit 4 bugatti’s maar verkocht ze wegens plaatsgebrek??? 

    Grappig ook aan dit bezoek is dat het  net zoals 30 jaar geleden  begon met koffie,  enkel moesten we die deze keer wel zelf gaan zetten in de keuken, enkele tassen bij elkaar zoeken, samen met het andere koffie gerei. Jonckheer Jacob jacobsen  stelde me daarna voor als zijnde Baron de Neerglabbeek, en sinds kort kasteel bezitter.

    Geen leugen, vermits dit jaar de gemeente  via een gift,eigenaar geworden is van het kasteel van Gruitrode. Dus ook iedere inwoner is medebezitter. Jean was al helemaal  toekomst gericht en vroeg direct of er dan veel plaats was, en ging direct over naar hoe hij dit zou inrichten. Zijn valiezen stonden al bijna gepakt, met daarin alle fotoboeken en het hele bugattiinventaris. Gedurende zijn carrière heeft Jean bijna alle existerende echte  bugattis gefotografeerd, kent hij hun bezitters en beschouwt ze als zijn vrienden. Het moeten er honderden zijn. Afgelopen juni hadden ze nog een ontmoeting in Vaals, waar een 80 tal bugattisten opdaagden.  Als we dan vroegen of we ook enkel foto’s mochten maken en ons kleine cameraatje bovenhaalden , gaf hij zijn minachtende toestemming.  Al dat moderne gedoe daar moet hij niks van hebben.  Geef mij maar de oude techniek, met filmrolletjes, donkere kamers en die toestanden, het is zoals met de bugatti’s, alleen op oud vrouwvolk heeft hij het niet zo.

    Na de verhalen, de herinneringen, de koffie nog vlug een onverplicht bezoekje in de garage waar de Ventoux nu eenzaam onder een hele hoop dekens zijn winterslaap ligt te doen, maar niet voor heel lang meer want bijna viert hij zijn 76 ste verjaardag, samen met zijn chauffeur. Hiermee heeft hij alvast de juiste leeftijd om uitgeroepen te worden tot de nieuwe Bugatti - paus. Witte rook steeds inclusief!

    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk



    Nogmaals dank Jean voor de audiëntie !



    Jean in zijn element, Sigaar, wijn, ontknoopt hemd en vooral heel veel Bugatti ............

    Op zoek naar de foto van de Bugatti die in Parijs geveilt zal worden.

    De strenge blik van Papa Prick kijkt nog steeds op hem neer....

    Zo zien de woonkamers van een 'Echte Buggatist' er uit.

    Vaak hele mooie spullen waar een ander een moord voor zou doen, met het label 'alles is te koop ..............

    Goeie wijn behoeft geen krans.

    Herinnering aan echtgenote's, of zijn dit de mutties?

    Het eens mooie museum gereduceert tot dit.

    Lekker warm ingestopte Ventoux



    Foto van de bewuste rally naar Denemarken, Pa en Ma Prick

    Foto uit een oudere doos.



    Het museum in betere tijden



    En als laatste, de emotionele jongen achter het stoere uiterlijk.
    Bekijk zeker de video's !!!!!!!!!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk,

    15-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!