Inhoud blog
  • Next ; what's up doc ;
  • waarschuwing !!!!!
  • SPONSORS GEZOCHT !!
  • Minerva nieuws uit eigen land
  • minerva nieuws uit eigen land 2
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trektocht 2013
    Voilla,  De zoveelste trektocht waarvan we ondertussen  al lang de tel zijn kwijtgeraakt,  zit er weer op.  Aflevering 2013 in een nieuw kleedje gestoken, nieuwe vertrekplaats, nieuwe organisator....


    En met succes.  Mooie opkomst van een dertigtal echte prewarcars en enkele motorfietsen.
    Ondanks de stralende zon verkozen de laatstgenoemden hun geluk elders te proberen. Jammer, want er wordt door de organisatie altijd heel veel moeite gedaan om de hele toer voor hen speciaal te bewegwijzeren. 
    En inderdaad, het gebeurt steeds maar weer dat van deze bewegwijzering bordjes verdwijnen.
     Soms lijkt het wel op moedwillige sabotage? Helaas is er weinig aan te doen, behalve controleren, wat ook echt wel gebeurt. Ondergetekende reed de rit ook op deze bewegwijzering en vond op eentje na, alle bordjes. Het gene dat niet gezien werd kan ook door een onoplettendheid geweest zijn.
    Enfin dat het toch niet zo heel slecht is bewijst dat er een deelnemer is die van heel ver komt en bijna alle afleveringen per motorfiets meereed, waarvoor een welgemeende dank.
     Of het nu is dat er ook auto's meerijden wat de motoren afschrikt is een vraagteken????  Want tot  nog toe had niemand onder de motorrijders de 'Guts' om eventuele opmerkingen te maken.

    Al met al een geslaagde dag met weer mooie en minder mooie contacten.......... (zie foto's deel II)




    Duitse deelnemer met deze A ford racer.

    Velen kwamen in gepaste klederdracht, wat de sfeer van dit evenement een extra Boost geeft !

    Nieuwe generatie Oldtimerliefhebbers

    Ook geldend voor het andere geslacht ...

    Ouds deelnemend voertuig deze Maxwell 1908

    Gevolgt door deze zeldzame 1910 Gladiator die zijn eerste rit maakte.

    Onder goedkeurend oog van de bezitter.

    Vriendelijk ontvangstcomitée....

    Zeldzame  maar dappere motorrijder.

    Deze FN  van John an Carla Graal uit Nederland,nu voor de zoveelste maal als deelnemer op de Trektocht

     Fraai deelnemersplalet onder een stralende zon.

     Organisator had zijn vriendin ingeruild voor dit exemplaar.... maakt iets minder herrie?

     Ook een zeldzame krent in de pap, Reo 1914

    Bezoek aan een Alcapaca Boerderij/koperslagerij

     Picknickplaats bij een oud turfven.

    Nagels gelakt in bijpassende kleur?

    Sportieve Amilcar

    Mooi detail bij een T ford, paraplubak.

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg trektocht 2013

    Vervolg foto's 2013

    Nog meer beeldmateriaal kan u vinden op Oldtimerweb, trektochtderpionies.jimdo.com



     Deze deelnemer nam het begrip 'nieuw contact leggen'  iets te lettelijk.!!!  Jammer, maar dit soort dingen kunnen gebeuren.



     Nog een laatste overzichtje van geariveerde deelnemers



     Mooi toch????

    02-06-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De staart van de Paus
    De staart van de Paus!

    Ons verslag enige tijd geleden van het bezoek bij de Bugatti Paus heeft een staartje gekregen. Velen bekeken na zoveel jaar het filmpje van de nog jonge Jean. Zo ook een filmploeg uit het noorden die, van mening was het nog eens proberen over te doen, ook al had Jean heilig aan zichzelf belooft het nooit meer te doen. Maar daar Jean toen nog geen pauselijke titel droeg, is deze belofte niet echt  meer geldig, of op z'n minst verjaard.

    Helaas bezweek hij voor de charmes van de bevallige journaliste en het aanbod één van zijn  fotografische  werken aan te schaffen.

    Jonckheer was erbij en kiekte alvast enkele beelden als smakelijk aperetiefje.
    Nu exclusief op deze blog. 

    Waneer en waar de reportage uitgezonden zal worden is voorlopig nog niet bekend, maar ook dit delen we op tijd en stond mee.


    Charmante jonge dame die Jean wist te strikken voor deze vervolgserie.

    Jean  als "professor Van den Ujitleg " op de set met bijna voltallig team.

    Uit eigen ervaring weten we, het is een ganse dag werken  met een ploeg van 5 mensen,voor een filmpje van een 5 tal minuten.

    Camera op de Buggi gemonteerd

    Ritje naar een Taverne met de naam Bugatti

    Glaasje wijn maakt de tong wat losser

    Wat intereseert hem nu meer, de wijn of de het schone???? En waar droomt de jonge dame van??? Bugatti?

    Helemaal in zijn lichtjes beschonken element; Bugatti, sigaar, wijn en uitzicht op een schoon madammeke die een van zijn fotografische werken in ontvangst mocht nemen. Deze dag kan niet meer stuk.

    28-05-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    08-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mission impossible

    Mission impossible...........

     

    Verplichte literatuur op de hogere middelbare school, daar had ik een broertje dood aan, draag sterke herinneringen aan het werk ‘afscheid’ van Ivo Michiels. Ik snapte er geen Jota , nul de ballen van. Wie het ooit gelezen heeft weet dat het vol zit met flash backs, en destijds, voor mij althans, zeer moeilijk om lezen en nog moeilijker om de rode draad te vinden. Het enige wat er van is blijven hangen is dat er ergens een nat slipje te drogen hing op een gladde steen.

    Onlangs, niet zo lang en pas geleden in ditzelfde Belgenland,kreeg ik er zelf een van; flash back. Dit bij de ontmoeting van onze volgende schatbewaarder . Deze story zal dus maar weer eens beginnen in het verleden. Dat heb je nu eenmaal met dat ‘old- time’gedoe.

    We schrijven het jaar 2008 en begeven ons voor een 2de keer richting Bastogne om deel te nemen aan ‘Circuit des Ardennes’, deze gelegenheid nog per motorfiets. Altijd weer mooi om er bij te zijn, maar het randgebeuren, de ontmoetingen blijken weerom zo spannend. De juiste omstandigheden zijn reeds lang vervaagd, maar ik raak toevallig in gesprek met een man die een mooie FN M13 berijd. Motards onder elkaar, dat werkt meestal wel, en toch glijd het gesmeerde gesprek richting auto’s, Belgische auto’s en al snel zitten we bij Minerva.

    De persoon in kwestie wiens naam ik niet eens ken, beweert dat hij in een boerenschuur een oude kar vond welke gemaakt is van het chassis van een Minerva. Het voorste deel van het chassis was afgezaagd en er langs achter weer aangelast. Hij had het chassis gekocht, huiswaarts gesleept en beweerde dat hij van deze oude relikwiën weer een complete en rijdende wagen zou bouwen. Straf verhaal, allemaal mogelijk, maar of het op enige waarheid berust, is op dat moment in het midden te laten…. Heb zelf ook al eens een vis van 70 kg gevangen. Het bleek een kardinaalsmutsvis** te zijn !! Na Circuit des ardennes 2008 nooit meer iets van vernomen.

    ** lees vorig verhaal

    Wie deze blog een beetje volgt, weet dat ondergetekende een dikke tijd terug ging neuzen in Aladins grot, bij een verzamelaar van Belgische auto’s en motoren. Het merk Indian kwam hier ter sprake, en de trotse verzamelaar begint een verhaal van een man die een Indian aan het restaureren is. Perfect voor een vervolg story alhier, daar zijn profiel past in onze rubriek schatbewaarders en meester tovenaars. De contacten werden gelegd. Enkele maanden verder bezoeken we de bewuste Indian knutselaar. Makkelijkshalve noemen we hem hier Fred, dat typt vlotjes anticlockwise op een azerty klavier.

    De betreffende Indian is een model powerplus uit 1917. Een van de mooiste Indians wat mij betreft. Dus die willen we wel even bekijken. Wat er nog niet ter sprake was gekomen is dat deze indian niet het enige project is waar aan er geknutseld werd, want wat blijkt bij het binnen komen van Fred’s woning, Hij heeft al meer achter de kiezen.

    Hij verteld over hoe hij geïnfecteerd werd met het oldtimervirus. Al op jonge leeftijd deed hij aan speedway racen. Maar wat is er sterker dan het oldtimer en motor virus??? Juist ja, goed geraden, de voortplantingshormonen. De ware Jacobine verscheen en hij ging maar meteen over tot zorgen voor mannelijk nageslacht. Full speed door de bocht des levens. De liefde voor oude motoren moest de diepvries in, en het duurde tot in het magische jaar 2000, tot dat het weer begon te dooien. Kinderen groot, maar het virus was verzwakt en de spruiten werden niet aangetast. Maar het sluimerde, een klein vlammeke wakkerde nog steeds in het tondeldooske.

    Fred overtuigde vrouwlief dat er een hobby moest komen, een project, iets Belgisch…. Het werd een FN M13. 1948. Een wrak, een uitdaging. Fred zette alles op video en foto’s en toonde deze vol trots. Een huzarenstukje van techniek en moed. Menigeen zou voor deze overblijfselen zelfs het geld van het oude ijzer niet spenderen. Het duurde een klein jaar tot deze moto weer stond te pronken en te ronken. En hela hola, alles zelf gedaan. De motor werd voorzien van een moderne elektronische ontsteking, niet gekocht in de winkel, maar zelf ontworpen en gebouwd. Het chroom en nikkel werk werd zelf gedaan in geïmproviseerde baden en alle ontbrekende onderdelen werden eigenhandig nagebouwd, en dat waren er nog al wat. Toen de moto klaar was vond Fred een stapelrek die vervaardigd was uit overblijfselen van de speciale trekvoorvork van FN. Jeetje dacht hij perfect voor mijn FN, en hij vervaardigde voor deze overblijfselen prompt een kompleet nieuw balhoofd voor zijn FN, herstelde de vork overblijfselen. Het pas gespoten voorspatbord moet opnieuw aangepast worden aan deze voorvork.

    Succes. Een FN m 13 is niet echt een speciale motor, en Fred overtuigde vrouwlief dat er iets exclusievers in de garage mocht staan. Dit werd de bewuste Indian powerplus, maar dan wel met een flinke dosis uitdaging. Het project begon met niet meer dan een deel van een frame en een versnellingsbak………… De rest, je raad het al kan je toch makkelijk zelf maken, niet dan???? En in het ergste geval koop je toch gewoon wat onderdelen hier en daar. Allee, we leven anno 2000 plus en met internet is niets onmogelijk. Zelf gemaakt ondertussen zijn het gegoten motorblok, de gehele inboedel van de koppeling, koppelingshuis, standaard, de achterste bladveren, oliebak en nog veel meer…..

    Op zoek naar onderdelen voor de powerplus stumpert Fred toevallig over een advertentie, Boerenkar met Minerva wielen. We schrijven 2007 op onze almanak.

    Begint het euroke van de oplettende lezer te vallen???? Fred trekt zijn stoutste schoenen aan en trekt eveneens naar de betreffende boer. En inderdaad, zie daar een half afgezaagd minervaframe met achteras en 2 wielen. Ondanks deze staat moest hij er toch nog flink voor betalen, maar ja, die wielen waren toch wel interessant. Het bleek te gaan om een Minerva AE chassis 1927. Een mooi chassis dat voor diverse minerva modellen werd gebruikt. En het toeval wil dat slechts enkele maanden later opnieuw een advertentie opduikt met minervaonderdelen. Op slechts een paar boogscheuten of een geweerschot bij hem vandaan. Hij gaat kijken en vind een massa, enkele duizend kilo’s aan minerva spul, onderandere een vooras, motorblokken, en nog een heleboel kleinnood. Heel veel oud ijzer dus voor wel een heel stevige prijs, niet eens wetende of er voor hem iets bruikbaars bij zou zitten.

    Hij hakt de knoop door en vervoert het hele zootje richting moeder de vrouw. Wat die daarop gezegd heeft laten we in het midden, maar het begon waarschijnlijk met een G. Het heeft hem aanvankelijk wel heel wat slapeloze en mischien zelfs eenzame nachten opgeleverd.

    Dit verhaal eindigt dus weer met het begin, het was deze persoon die ik in 2008 ontmoette en zijn verhaal van de boerenschurenvondst klopte dus al een bus. Hoewel nog een heel eind van de finish is er ondertussen al een en ander verwezenlijkt. Het chassis is terug in oorspronkelijke staat, Bruikbare onderdelen zijn uitgesorteerd, en het motorblok word momenteel onder handen genomen.

    Er zat o.a. een groot gat aan de linkerkant welk hij eigenhandig wist te repareren, met vallen en opstaan, experimenteren, want het is eenzaam, het bestaan van minerva restaurateur. Momenteel werkt hij aan het vervaardigen van nieuwe drijfstangen. Allemaal eigen werk. Het was een hele onderneming om de bussen van de schuivenmotor, die op 5000 ste van een mimimeter nauwkeurig in elkaar passen, na zoveel jaren aangekoekte olie uit elkaar te krijgen. Als een druppel olie zich vast zet, dan doet ie het goed. Ook hier weer word alles zorgvuldig gedocumenteerd en opgeslagen in een map, op cd,s. Weinig mensen bezitten nog de kennis om dit soort restauraties aan te vatten, nog maar te zwijgen over de moed die je daarvoor moet hebben. Ga er maar aan staan. Net zoals voorgaande schatbewaarder Gerard, hier moet je vooral geduld voor hebben. Niets wat moet….

    Fred ging ook al aan de slag om de radiatormantel eigenhandig uit een stuk koperplaat te vervaardigen. Een heel proces, mal maken, van deze mal een afgietsel maken en dan hameren maar, in elkaar solderen, een eerste proefstuk is klaar, maar niet tot volle tevredenheid, het kan beter en dus begint hij gewoon overnieuw. Hij legt ook heel de werking uit van de schuivenmotor, toont alle onderdelen, alsook het gebrevetteerde remsysteem van Minerva dat niet op 2 maar 4 remschoenen werkt.


    De 6 cilindermotor die er in moet komen word een AB type, welk origineel ook toegepast werd op het AE chassis. De carrosserie?? Daar is nog veel tijd voor om over na te denken, want ondertussen staat er ook nog de Indian op afwerking te wachten. En ook liggen er nog overblijfselen van een Aermacchi " alla verde" uit de speedway periode. Met al deze projecten nog voor de kiezen zegt Fred verzadigt te zijn. Er zal dus niets bijkomen, en er zal ook nooit iets weg gaan. Ook hij werkt uitsluitend voor zichzelf, of er moet een interessante ruil  kunnen plaatsvinden. Tijd om tijd.
     

    Hij droomt ervan er ooit een 'Grote' rally mee te kunnen rijden als ultieme kers op de taart.  We wensen Fred veel succes en hopen hem ooit te ontmoeten in een rijdende Minerva, zelf zittend op de passagiersstoel.  Eveneens hopen we lezers geinspireert te hebben zelf een project aan te vatten. Alles kan ....



     De FN m 13 uit 1948, eerste restauratieproject van Fred, en deze kwam van heeeeel ver.

    Powerplusproject waar we eigenlijk voor kwamen. Volledig nagabouwd koppelingshuis, nagegoten carter... etc...


    Zo staat hij er nu bij !



    Aan de wand nog een FN project, M70

    Ook nog nagebouwd deze naven voor Aermachhi

     En dan nu het moment supreme, de bewuste boerenkar gebaseert op Minerva chassis.

    Naar huis gesleept ...........

     Twee maanden later enkele duizend kilo's aan Minerva spul

     Het kot was letterlijk te klein.............

     Zo moet het worden, Minerva chassis AE of AF met 6 cyl schuivenmotor

    Chassisdelen aanmaken

     Herstelde chassis, mooi gedocumenteerd

     Heel wat werk ging ook zitten in vernieuwen van de assen, remmen, veren etc......

     Project in gevordert stadium met ook al zelfgetimmerde radiatormantel

     Verse foto anno 2013 !

     Brevetplaatje van Minerva remsysteem

     Remt op 4 remschoenen ipv 2. zal ook wel nodig zijn voor deze zware Jongen.

    08-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Mission imp.
    Vervolg Mission Imp.

    Beelden van de restauratie van de FN, het eerste Project van Fred

    Restauratieproject welk van heel ver kwam

      Voorvork die ooit diende als opslagrek, met volledig zelf vervaardigt balhoofd.

    07-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg mission impossible

    Vervolg



    De schuiven van de Knight-motor geen kleinigheid om te demonteren

    Een van de vele onderdelen, nog een 4 cyl Minerva blok

     Carterpan Minerva motors

    Nokkenas

    Nieuw vervaardigde drijfstangen

     Oud en nieuw

    In het motorblok was  een groot gat geslagen, eigenhandig gerepareert.

     Alles word zorgvuldig gedocumenteerd.

     Huidig blik op de werkplaats.

    06-04-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iedereen beroemd.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen beroemd.

    Het verhaal van de verjaardag van de nieuwe buggati Paus gaf aanleiding tot dit vervolg, namelijk dat van Kardinaal Jowett. Je weet wel, onderdaan en kiezer van de Paus en doorgaans gekleed met een opvallend rood mutske.

    Ook hier valt er een verjaardag of twee te vieren !!!

    Jowett klinkt waarschijnlijk heel onbekend in de oren van de meeste lezers, maar daar zal dit verslag een definitief einde aan maken. De Jowett car club is de oudst nog bestaande club ter wereld, en viert dit jaar zijn 90ste verjaardag.

    Jowett, eerder onbekend in België en toch sedert jaar en dag opvallend rood aanwezig in het piepkleine Limburgse stadje Peer. In heel Vlaams sprekend België rijden er 2 jowets, een derde spreekt een aardig mondje Waals. Naast Darco en een F 16 een idee voor stad Peer om een standbeeld op te richten op een van de nieuwe ronde punten. Titel ; “ Peer, Home of the Jowett Cardinal ”

    Onze Jowett Kardinaal ; Jonckheer Jacob Jacobson bezit “25 jaar” een type uit 1951, nml de jupiter. Hoera ende proficiat; slingers in de kamer, slingers in de gang. Hiep hiep hoera, een leven lang. Wie krijgt de cadeaujes, dat zijn wij, hiep hiep hoera dat vieren wij. ……………….Laat de champagne maar bruisen en de wierrook waaien.

    En hij bezit ook de tweede met een “ le mans “ boddy. Vergelijkbaar met een Jaguar xK model. Eigenlijk iets te jong voor dit blog, maar het merk zelf gaat al een hele tijd mee, sedert 1906, en dus de moeite om eens nader te bekijken.

    Deze 25 ste verjaardag nodigt meteen ook uit tot een groot feest ???? Jonckheer is al jaaaaaaaaaaaaren aanwezig in de olditmerscene en doorzwom reeds heel wat avonturen op dat gebied. Daarnaast ook nog druk in de weer in de schilderswereld, en zijn creaties zijn binnenkort te bewonderen te Affligem, tentoonstelling Motoring Art. (zie oldtimerweb)

    Ooit stelde hij bijna ten toon in een New Yorkse gallerij, een verhaal met een staartje, of beter gezegt een hele dikke staart. Een echte, rondborstige Amerikaanse schone belde hem op, na zijn werken ergens te hebben gezien, en gaf aan een voorname kunst gallerij te bezitten in ‘The Big Apple’. Ze had interesse zijn werken aldaar tentoon te stellen en te verkopen aan duizelingwekkende prijzen. Jaques, totaal overdondert stemde toe tot een bezoek, enkele uren later, maar was toch nog sceptisch.

    Een langharige schone liet zich door haar chauffeur naar zijn woning brengen, en Jaak moest pardoes al zijn werken van de zolder halen, in zijn beste engels uitleg geven, en was al helemaal in de allerbovenste wolkenhemel met vrij zicht op roem , wereldwijde faam, en bovendien een aardig, handenvol gevuld balkon a la Lesley An Poppe!!!!!. Heel zijn living, keuken en veranda stonden al vol met schilderwerken die al jaren op de bovenste etage stonden te bestoffen. De ontnuchtering kwam na niet eindigende, extreem spannende tijd en bijna ondertekende contracten. Toen bleek helaas dat het opgezet spel was en de Chauffeur van de beruchte dame niemand minder bleek dan ondergetekende Baron.

    Nog nooit zo hard gelachen en nog altijd een moment om met volle fierheid op terug te blikken. Je weet, ergens van dromen is dikwijls veel beter dan het te bezitten. In dit geval dus meer dan geslaagt om iemand, al was het maar voor een paar uurtjes, weg te doen dromen.

    Genoeg in het verleden gespit, nu de toekomst…

    Voor wie het nog niet weet; deze zomer, Elke donderdag in Peer Centrum vanaf ergens April treffen voor sportieve oldtimers !!!!!!!!!! Wanneer, hoe, waar en wat juist heel binnenkort op dit blog. Deze samenkomst zal te vergelijken zijn met cars and cofee of de Classik summer meet.

    Vergeet niet een attentie mee te brengen voor de kardinaal !!!!!!!!!!!!! Hij zal er zeker in het oog springen . Wie weet komt de Bugatti Paus ook eens langs.

    Het moet dus goed toeven zijn in een club die reeds 90 jaar ter been is, vandaar hier het merk en de club een beetje in het zonnetje zetten.

    In een advertentie in de Bradford Telegraph verscheen op 12 mei 1922 een artikel waaruit blijkt dat de zuidelijke Jowett Car club een eerste rally zou organiseren op 26 augustus 1923. Jowets uit de twintiger jaren stonden bekend als 'THE LITTLE ENGINE WITH THE BIG PULL' “ de kleine motoren met de sterke trekkracht. Google Jowett car club en je vind alle info.

    Dit artikel is anderhalve dag actief en ongeveer 200 lezers hebben het bekeken en beoordeeld. Enkele reacties gehad waarin gesteld word dat de Fiat 500 club langer zou bestaan en ook de riley club werd genoemd. Wij hebben daarover geen verder gegevens gevonden, maar wie het echt weet, en kan staven, mag dit graag doorgeven.

     

     

    Benjamin and William Jowett

    Deze 2 broers runden een fietsenhandel in Bradford tijdens de eerste omwentelling van de vorige eeuw. De zaken gingen goed en ze waren in  staat om werktuigmachienes te kopen en allerhande opdrachten te aanvaarden.

    . In 1901 maakten ze hun eerste voorzichtige stap in de auto-industrie door het produceren van een vroege 'snellere' conversie van motoren die  courant werden gebruikt in toenmalige voiturettes. Als basis gebruikten ze de 55-graden V-twin motor van de 6-pk De Dion en 6 ½ pk Aster

    Deze motoren bleken opvallend duurzaam: In 1914 werd er nog steeds een gebruikt om een ​​houten molen aan te drijven. In 1904, bouwden de broers een tweede type motor, dit keer een 950 cc drie cylinder in lijn met luchtkoeling, kopkleppen en een vijf-gelagerde krukas. Deze was uitgerust met een nieuw type ontsteking, waarbij de sterkte van de vonk werd versterkt door gebruik van een vonkspleet.  De motor kon ook draaien in beide richtingen!

    Het  jaar daarop besloten, Ben en Willy autofabrikanten te worden.,Ze ontwierpen ‘althans dat beweerden ze,  's werelds eerste cycle-car ". Het was de bedoeling dat deze auto’s konden rijden aan een kostprijs van een penny per mijl. Afgezien van de ‘tiller’ besturing, was de kleine Jowett  een geavanceerd ogend voertuig, waarvan het uiterlijk geen kritiek zou krijgen de komende tien tot vijftien jaar later. Hij woog minder dan de helft van het gewicht van een Mini, en had een watergekoelde horizontale twee-cilinder boxer motor van 816cc, in eenheid met een drie-versnellingsbak; eindaandrijving was door wormwiel. Het koppel bij lage toerentallen en overbrengingsverhoudingen waren bij uitstek geschikt voor de heuvels in Bradford en Yorkshire, terrein waar slechte wegen waren en geen eisen gesteld werden voor gebruik van hoge snelheden of snelle acceleratie. De boddy was een open tweezitter.

    De broers beweerden dat hun experimenten hebben aangetoond dat de balans van de boxermotor  gelijk stond aan eender welke andere  motor met minder dan zes cilinders.Om dit te bewijzen zetten ze een potlood recht  op de radiatordop, gedurende meerdere  minuten per keer. De kleine auto's (de broers bouwden voor zichzelf elk een) trokken veel aandacht. Op dat moment kregen ze een opdracht van Alfred Angas Scott, bouwer van de eerste van de beroemde Scott motorfietsen. Dit werk belette hen  enkele jaren de autoproductie op te bouwen .

    Echter, in 1910, Scott opende hij zijn eigen fabriek in Saltaire, en de Jowetts besloten dat het tijd was dat ze hun lichte auto in serieproductie te nemen, en openden een fabriek voor dit doel in Grosvenor Road, Bradford.  Het ontwerp van de auto werd geleidelijk verbeterd tot aan het uitbreken van de oorlog, de meest opvallende verbetering zijn is de vervanging van de  tiller besturing. (sturen met een stok ipv stuurwiel) zie allison video.

     Twaalf voertuigen werden gemaakt onder vorm van de verbeterde versie met stuurwiel, gelanceerd in 1913 en nog eens 36 werden gemaakt voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, toen de fabriek werd overgedragen om munitie vervaardigen. Twee tiller stuur exemplaren overleefden.

     

    Tussen de oorlogen.

    Jowett Cars Limited was een nieuwe particuliere onderneming opgericht in juni 1919 om auto’s te produceren en verkopen.Het werd later een naamloze vennootschap die genoteerd aan de London Stock Exchange in 1935.

    Dat jaar, 1919, werd een nieuwe bouwplaats gekocht bij Springfield, Bradford Road, Idle, buiten Bradford, de site van een oude steengroeve. Autoproductie  begon in de nieuwe fabriek in 1920. Het eerste voertuig was de Jowett Zeven met behulp van een vergrote versie van het vooroorlogse boxer. Eerst werd het uitgebreid tot 831 cc tot 907 cc dan in 1921 toen de vordering tot 8 pk was gedaald van reclame. Daarna waren alle Jowetts  van model 7 tot de invoering van de vier-cilinder motor in 1936. De motor ontwikkeld zijn maximale koppel bij lage toerentallen en werd al snel bekend om zijn trekkracht, betrouwbaarheid en zuinigheid.
    Commerciële voertuigen op basis van het chassis werden ook gebouwd in 1922 en werden een steeds belangrijker onderdeel van de output van het bedrijf.
     Jowett werd het eerst tentoongesteld op de London Motor Show in 1921 en brak geleidelijk  uit hun lokale markt. In 1923 kwam er  spoel ontsteking en elektrische starter en werd een vierzitter de "Long Four"  geïntroduceerd als tourer, geprijsd vanaf 245 pond, gevolgd in 1925 door een gesloten sedan, de productie van de vorige korte chassis tweezitter  werd voortgezet. In 1929 kreeg de motor  afneembare cilinderkoppen om onderhoud te vergemakkelijken en remmen  op alle vier de wielen. De productie werd kort onderbroken in september 1931 toen brand uitbrak door werken.
    1934 zag de lancering van de Jowett  “falcon” met vier-versnellingsbak en in 1935 was er de merkwaardig genoemde “ Wezel” Sports Tourer. De eerste vier-cilinder in lijn kwam in 1936 met de 1166 cc twin carburateur . De Jowett Tien die tot het uitbreken van de oorlog bleef naast de traditionele twee-cilinder modellen die tot 946 cc groeide in 1937. In 1935 ging het bedrijf publiek en in 1936 ging Benjamin Jowett met pensioen. Broeder William bleef tot 1940..

    Tot zo ver de vooroorlogse geschiedenis van dit sterk merk.

      Kardinaal Jowett en Bugatti Paus op het Peers kerkplein.

    Een van de oudere Jowett cyclecars

      Oud en...

     Nieuw

     Jowett gezinswagen

     Perfect voor slechte wegen en heuvelklim.

     Toen er nog veel publiek kwam opdagen.



    Jowett tweezitter



     Nog een oud en nieuw foto.









     Jowett jupiter 'le mans' jaren 50

    Bijlagen:
    pizap.com10.51536581479012971364396677998.jpg (114.8 KB)   

    28-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte rook, nieuwe Bugatti Paus !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    White smoke, new bugatti Pope !!!
    Apres fagnes hivernales.

     

    Als vervolg op het verhaal Fagnes Hivernales, waarin  we reeds een heel klein voorsmaakje gaven, op bezoek bij een andere schatbewaarder.

     Bij het openen van zijn voordeur, waaide er een  witte rookwolk richting buiten, en we dachten meteen ………

    Witte rook !!!,   nieuwe bugatti Paus!!!

    Deze werd veroorzaakt door de nimmer dovende sigaar, zoals het nooit dovend olympisch vuur, bijhorende bij deze schatbewaarder. In deze waas beginnen we dit verhaal in het verre verleden.

    Het moet zo ongeveer een dikke smeuïge 25 jaar geleden zijn dat we voor het eerst lijfelijk in contact kwamen met de zoon van  de “Bugatti Paus “ Guilaume Prick.    Jean, genoemd naar de zoon van ‘Etorre’ de uitvinder van de Bugatti.  Net zoals de zoon van meneer pastoor, zong hij mee in het kerik koor. Hij maakte  geen kabaal, ging rond met de schaal. Met ander woorden, hij was de braafste van allemaal.

    En, deze brave jongen hadden we het eerder al aan het werk gezien op het  Nederlandse tv programma showroom,  toen we zelf ook nog heeeel braaf waren en op zondag keken programma's zoals Terloops en naar Emiel Goelen die "binnen en buiten" presenteerde.  Ook al een brave gast.

    (http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk ) 

    Dit onvergetelijke tv fragment maakt Jean onsterfelijk, en hierin overtreft hij dan zijn vader als Paus, als zijnde een echte heilige. Dik dertig jaar na datum weten nog velen zich dit te herinneren, en hij doet het daarmee net zo goed als Elvis.

       Samen, 3 vrienden waren we eind jaren 80 uitgenodigd in zijn woonst, en al is het al zo lang geleden, deze herinneringen blijven hangen als vliegen aan een vettige kleefstrip.  Jean, een lange magere vent met moustache, gekleed in zijn lederen billenkletser en bijhorende handschoenen, gastvrij als hij is, toverde hij   ‘pur sang’ enkele koffietassen te voorschijn. Hoewel we met z’n 4 waren, hij had slechts 3 tassen op tafel gezet. Eentje bleef dus op een droogje, maar Jean merkte er niets van, of hij heeft zijn beroep als acteur gemist. Dat ie kan tellen, dat weten we ondertussen ook al wel, dus daar lag het niet aan.

     In het lang en breed vertelde hij over zijn vader, welke een motorolie groothandel  uitbaatte ‘de sun oil compagnie Philadelphia’  en ook fungeerde   als kolenboer.  Deze handel legde hem geen windeieren, en hij kocht  zijn eerste bugatti in 1933, een sportwagen. Daarnaast bezat hij later ook andere Italiaanse auto’s zoals lancia’s. Als succesvol zakenman in de Benelux richtte hij een eigen oliemerk op onder de naam  ‘starol’ en had een tien tal vertegenwoordigers in dienst.  Vader Prick bezat in totaal 29 bugattis, en was   de grondlegger van een bugatti rally Maastricht – Ermenonville (woonplaats van de bugatti familie), als gevolg van zijn  trips naar de bugatti fabriek, toen, 1958 nog langs kleine en  avontuurlijk onverharde wegen.

    In die tijd kon je voor de prijs van een bugatti  10 fordjes kopen.  Jean vertelt de anekdote  van zijn eerste rit met een Bugati naar een rally naar Denemarken   ( http://www.youtube.com/watch?v=3szOqgJSBlc )  en hij een definitief bugatti bezit-en rijverbod samen met een stevige oorvijg opliep, na een spurt door het rode licht aan 140 km/h in centrum Hamburg. Zo braaf was hij dus ook weeral niet.

    Ondertussen kreeg een van ons als maar meer dorst, maar plots schoof Jean het gordijn opzij en keek op de kerktoren hoe laat het was.  Een klok had hij destijds nog niet. Hiermee was meteen het geld dat hij wekelijks niet in de kerk investeerde terugbetaalt?  Het was tijd om afscheid te nemen, en Jean nodigde ons uit een handtekening te zetten op een uit varkensblazen vervaardigde lampenkap die tussen alle prullaria uitstak.  Ze stond bijna vol, met de kribbels van de vele beroemde vrienden, en het was moeilijk om nog een leeg plaatsje te vinden, maar het lukte;  Jean bedankte hiervoor hartelijk en zei prompt;  dat is dan 400 frank !!!!!!!!!!!   Wij natuurlijk lachend, dat is een goeie….., helaas meende hij het echt. Even ter vergelijking; een doktersbezoek koste destijds 20 frank.  Achteraf gezien, als je slechts 3 kopjes in huis hebt en geen horloge of klok om te weten hoe laat het is, dan is het hoog tijd om de financiën een beetje te spijzen.  Dat er een waardevolle bugatti in de garage geparkeerd staat, doet dan niet ter zake.

    Enfin,  jaren later kwamen we nog eens in contact met Jean, ondertussen verhuist naar zijn huidige woonplaats in kleine spouwen,  waar hij samen met ondertussen overleden broer Benoit een oude vierkantshoeve bewoonde, die prachtig was ingericht als museum. Daarin niet enkel  een drietal bugatti’s, maar ook andere exotische wagens en een reeks motorfietsen en heel veel automobilia. Een mooie binnenkoer met verhoogd terras, ideaal voor het ontvangen van gasten. Ergens moeten er nog foto’s liggen van deze ontmoeting, alsook van hun deelname aan de ‘Belle epoque’ rally te Hasselt.

     Op jonge leeftijd ging Jean niet zo graag naar school, maar ging graag met zijn pa mee op klantenbezoek, met een bugatti natuurlijk, en het was hem opgevallen dat de mensen graag foto’s maakten van hem met de auto. Zoals het verhaal met de lampenkap, Jean heeft een geboren instinct om te weten waar er geld te verdienen is zonder er veel voor te moeten doen.  Hier is dus zijn liefde voor de fotografie ontsproten.  Hij had ooit (1972-1987) een foto zaak in Maastricht, deed veel bruidsreportages en kwam in contact met veel hooggeplaatste persoonlijkheden. Zijn hele leven heeft hij samengevat in een 30tal fotoboeken.

    Vandaag, anno 2013,  kwam ter sprake dat op de beurs van Parijs, zie voorgaande reportage, een bugatti verkocht zou worden, en Jean dook direct in zijn boekenkast.  Hier zie, in deze fotoboek van 1958 staan foto’s van deze bewuste bugatti. Hij moest en  zou contact opnemen met bonhams om kopies van deze foto’s te kunnen bezorgen (lees verkopen) aan de nieuwe eigenaars, indien  deze er zouden komen natuurlijk. Jean opperde dat hij als lid van de Pers, zeker en vast gratis zou binnenkomen op de VIP dag.

    Nog een liefde van Jean zijn de vrouwen, een item waar hij nog steeds naar op zoek is. Meerdere malen is hij getrouwd geweest, maar telkens was de liefde voor de bugatti’s  groter. Moesten er vrouwelijke lezers zijn onder dit publiek, de Jean is nog steeds vrij.!!!!!!!!!  Geen heel slechte partij.

    Hij is momenteel nog in het bezit van een typ 57 ventoux me carosserienr 41. 8 cilindertjes telt dit werkpaardje en levert 135 pk, hij kocht hem in 1959, en nodigt ons meteen uit op 26 februari om de 76ste verjaardag  mee te vieren (die van de auto)  Hij koos deze omdat ze van hetzelfde bouwjaar zijn.

    Een ander verhaal vertelt dat bij de dood van vader Prick, Jean uit het testament geschrapt zou zijn wat betreft bugatibezit, maar zijn broer besliste dat hij er toch een mocht uitkiezen, en dat werd de Ventoux. Benoit overleed in 2006, en had ooit gezegd dat hij in een bugatti gecremeerd wilde worden,  de fik er in!! Dat is gelukkig niet zo gegaan.

     

    Op de vraag waarom het eigenlijk altijd slecht afloop met het vrouwvolk antwoord Jean;  vrouwen worden lelijker naarmate ze ouder worden, bugatti’s mooier, en meteen daarop volgt de uitspraak;

      s’morgens bugatti’s, s’middags mutties in bettie, s’avonds kapotte.  Hoe dat chronologisch in zijn werk gaat is min of meer een raadsel, een klok is er nog steeds niet, hij ligt tot 11 uur in bed, en de mutti is  niet altijd van de partij.

    Volgens Jean had hij ooit 4 bugatti’s maar verkocht ze wegens plaatsgebrek??? 

    Grappig ook aan dit bezoek is dat het  net zoals 30 jaar geleden  begon met koffie,  enkel moesten we die deze keer wel zelf gaan zetten in de keuken, enkele tassen bij elkaar zoeken, samen met het andere koffie gerei. Jonckheer Jacob jacobsen  stelde me daarna voor als zijnde Baron de Neerglabbeek, en sinds kort kasteel bezitter.

    Geen leugen, vermits dit jaar de gemeente  via een gift,eigenaar geworden is van het kasteel van Gruitrode. Dus ook iedere inwoner is medebezitter. Jean was al helemaal  toekomst gericht en vroeg direct of er dan veel plaats was, en ging direct over naar hoe hij dit zou inrichten. Zijn valiezen stonden al bijna gepakt, met daarin alle fotoboeken en het hele bugattiinventaris. Gedurende zijn carrière heeft Jean bijna alle existerende echte  bugattis gefotografeerd, kent hij hun bezitters en beschouwt ze als zijn vrienden. Het moeten er honderden zijn. Afgelopen juni hadden ze nog een ontmoeting in Vaals, waar een 80 tal bugattisten opdaagden.  Als we dan vroegen of we ook enkel foto’s mochten maken en ons kleine cameraatje bovenhaalden , gaf hij zijn minachtende toestemming.  Al dat moderne gedoe daar moet hij niks van hebben.  Geef mij maar de oude techniek, met filmrolletjes, donkere kamers en die toestanden, het is zoals met de bugatti’s, alleen op oud vrouwvolk heeft hij het niet zo.

    Na de verhalen, de herinneringen, de koffie nog vlug een onverplicht bezoekje in de garage waar de Ventoux nu eenzaam onder een hele hoop dekens zijn winterslaap ligt te doen, maar niet voor heel lang meer want bijna viert hij zijn 76 ste verjaardag, samen met zijn chauffeur. Hiermee heeft hij alvast de juiste leeftijd om uitgeroepen te worden tot de nieuwe Bugatti - paus. Witte rook steeds inclusief!

    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk



    Nogmaals dank Jean voor de audiëntie !



    Jean in zijn element, Sigaar, wijn, ontknoopt hemd en vooral heel veel Bugatti ............

    Op zoek naar de foto van de Bugatti die in Parijs geveilt zal worden.

    De strenge blik van Papa Prick kijkt nog steeds op hem neer....

    Zo zien de woonkamers van een 'Echte Buggatist' er uit.

    Vaak hele mooie spullen waar een ander een moord voor zou doen, met het label 'alles is te koop ..............

    Goeie wijn behoeft geen krans.

    Herinnering aan echtgenote's, of zijn dit de mutties?

    Het eens mooie museum gereduceert tot dit.

    Lekker warm ingestopte Ventoux



    Foto van de bewuste rally naar Denemarken, Pa en Ma Prick

    Foto uit een oudere doos.



    Het museum in betere tijden



    En als laatste, de emotionele jongen achter het stoere uiterlijk.
    Bekijk zeker de video's !!!!!!!!!!!
    http://www.youtube.com/watch?v=iUuinoFvznk,

    15-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motoring art tentoonstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de abdij te Affligem worden van 6 april tot 21 april  ( en het is geen aprilgrap) ............... Werken tentoongesteld van kunstenaar Jonckheer Jacob Jacobsen, met als onderwerp Landschappen en Motoring art.

    Allen daarheen per oldtimer aub.............

    Affiche  met openingsuren en adres ; zie bijlage.

    Als  Oostelijk ambasadeur voor Grandprix-francobelge hier dan ook de link 
    grandprix-francobelge.com
    Meer dan de moeite !!!

    Bijlagen:
    affiche affligem.docx (462.8 KB)   

    01-03-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paris, City of love !!!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    City Of Love, Paris

     

    Als Oldtimeren een sport was, dan hebben we onze opwarmingsoefeningen achter de rug met de Fagnes hivernales, en kunnen we over gaan tot de lichtere (?) oefeningen.  Onlangs gecontacteert door de voorzitter van de Belgian herritage club, of er interesse was om mee te gaan naar de beurs van Parijs, op de openingsdag, aan een aantrekkelijke prijs.

    Paris, city of love, dat kunnen  we niet aan ons laten voorbijgaan.  Vroeg uit de veren om tijdig de Franse grens te kunnen overschrijden. De heenreis is niet echt iets om over te berichten, zei het niet dat het duidelijk word dat een "stom" ding zoals een ruitenwisser toch wel zijn nut heeft, en zoals dat meestal gaat, merk je dat pas op als je er geen meer hebt.  Een geluk dat dat niet voor de hele trip gold. En al zijn we steeds op onze hoede, hadden de fransozen ons al snel een loer gedraaid.  Bij een korte tussenstop bestelden we een normale tas koffie zoals we dachten, en geen dubbele, wat de mevrouw aan de kassa voorstelde. Nou, dat hadden we beter gelaten, want het formaat van deze koffie paste in het bijhorende lepeltje.  Baron en Co stonden beteuterd diep in het minitasje te kijken met alleen maar vraagtekens rond zich heen zwevend. Moet er nou nog heet water bij of een klontje suiker om de heleboel te absorberen? Hebben we iets verkeerds gezegd?  Neen dus, volgens de moderne Franse etiquette hoor je zo koffie te drinken. Klein tasje, sterke koffie, maar zeker niet overdrijven qua hoeveelheid.  Voordeel; je moet dan niet te snel naar het toilet, dat is ook wat waard. Lekker was ie wel, en daar gaat het om in sjiekere sferen, de smaak.

    Maar niet te veel leuteren dus over de vlotte heenreis, direct over naar het gebeuren zelf. Het was ons al meegedeeld dat dit een mooie beurs is om te gaan bezichtigen, enkel de prijzen leunen nogal tegen de erg hoge kant. Mount Everest size.  

    Wij gingen vooral omdat het een eerste keer was, en om hopelijk weer eens iets nieuws onder ogen te krijgen. Mooi ontvangscomitee in de vorm van een Bugatti en het pre wo I vliegtuig dat nog meespeelde in de film  "Out of Africa"
    Aan deze film persoonlijk een mooi aandenken, want dat was de eerste die ik met mijn toenmalig lief ging bekijken. Hoewel, ik me van de film zelf niks meer herinner???  Tiens  tiens.
      Opvallend waren een toch wel respectievelijk hoog aantal schuurvondst- en dans son jus wagens, welke met hun patina de vijfdubbele kracht uitstralen ten overstaande van Top gerestaureerde stukken.  In dit segment zagen we ook een Darmont  driewieler bij ossenat en een ketting aangedreven Frazer Nash die al een en ander had meegemaakt. Ondanks volledig vernieuwde vooras toch patina in overvloed. Het aantal bugatti’s dat we hier voorgeschoteld krijgen is op de vingers niet te tellen, maar het aantal zeldzame merken al evenmin.

     Een van de aantrekkingspolen dit jaar was de stand van de “ Hélices” of te wel propeller aangedreven voertuigen.  Deze uitvindingen van Marcel Leyat  bestaan dit jaar een eeuw, en dat mocht niet onopgemerkt voorbijgaan.  Nooit in het echt gezien, en hier te Parijs stonden een zestal exemplaren in de kijker.  Sommigen vinden deze dingen oer- ende spuuglelijk, anderen zijn gefascineerd. Deze voertuigen zijn simpel, beschikken eigenlijk over een dragende carrosserie met drie of vier wielen. Daar een motortje op met propeller, geen versnellingbak nodig, enkel goede remmen. Er bestaan tekeningen van, goede originele voorbeelden, en de simpelheid nodigt enkel de extravaganten uit er ook een te gaan bouwen. Een volgende uitdaging voor B.d.l.  in plaats van een vliegtuig ??? Een gesprekje met de museum conservator leverde al vast op dat de tekeningen per cd zullen bezorgd worden.   www.helica.info

    Heel mooi ook de stand van enkele Lambert  wagens. Nooit van gehoord, zelfs nooit gezien, en hier stonden 4 exemplaren tentoongesteld, zoals  gevonden in een of ander geheimzinnig  spinnenkoppenhoekje.  Uniek !  Nog zo een  nooit gezien object was de  Parijse Renault stratenveger uit het jaar 1913, als ik me  niet vergis, en vlak daarbij  nog een sprookjesachtige Renault  koets die me direct deed denken aan het sprookje van Assepoester in haar pompoenen rijtuig.

    Enkel Beroemde musea stelden topstukken tentoon zoals de Blitzen Benz, die we ooit al in actie zagen op circuit des ardennes, samen met nog een ander wolf in schapenvacht Mercedes. Louwman stuurde de beruchte spycker racer en eveneens een topstuk van Mercedes.

    Voor de Motorliefhebbers was het iets minder, maar de geboden of tentoongestelde fietsen dan wel van het hoog karaatgehalte. We zagen een o.a. Pierce viercilinder, Phoenix 1906 en dion bouton 1896 driewieler bij een spaanse dealer,  verschillende Vincents, een brough superior ss100  en op de veilingstand een Henderson 4 cyl met sidecar.  Deze laatsten waren echter niet goed te zien. Om de veilingstukken  goed te kunnen bekijken moest men eerst een cataloog aanschaffen ter waarde van 50 adelijke euronen.  Jammer, want ook de hier gepresenteerde wagens kwamen uit de allerhoogste topklasse. 

    Stands met onderdelen en andere automotive waren eerder beperkt, en het roestgehalte gewoon nul. Wel heel veel kunst met de grote K. Prachtige werken in alle genres, van modern tot nostalgisch, prijzen vanaf 150 tot duizenden euro’s.  Wie er het nodige kleingeld en de gepaste plaats voor heeft mag zich gelukkig achten.  Verder laten we de foto’s het verhaal verder afmaken.



    Geen geintje, Baron en Co in de luren gelegt door Fransozen. De linkerkop is leeg, de rechter is vol, zonder er van te drinken. De Fransen zijn wel heel erg optimist. Met deze willen we ze nog een Tip meegeven; ze zouden nog geld en werk kunnen besparen door de koffie voortaan op te dienen in de theelepel. Aan de ongelovigen; neen de tas mocht niet mee naar huis, niet inbegrepen in de 1.50 euro. Hij was wel lekker.

    Grand Entreé, ontvangst comitee bestond uit een sjieke Bugatti en een fraai pre wwI Vliegtuig uit de avonturen film 'Out of africa'

    Groot aanbod aan schuurvondsten en zeldzame vehikels. O.a. deze Lambert nr 16 met race geschiedenis. 1949



    Ook dit is een Lambert CS 1951 met een wat vreemde kleucombinatie.

    En ook dit, geen bugatti maar Lambert. Ta 1931, voorwielaandrijving ..............

     Nog enkele race schuurvondsten, deze jaren 50 racers.

    Beter geprecerveert deze Alfa. Zo wil iedereen er el eentje ontdekken.

    Zeer fraaie Darmont driewieler met eigen eencylinder motor.

    Nog een dans son Jus Bugatti

    Wat te denken van deze kettingaangedreven Frazer Nash? Jam jam !!!

    Een van de highlights, colectie propelleraangedreven Helico's wegens het 100 jarig bestaan van deze  uitvindingen van Marcel Leyat.

    Deze mobielen haalden snelheden tot 100 km/h

    Vrouw en kind konden ook mee

    Deze had zijn voorzorgen genomen in geval van overstekende koeien en kinderen.

    De Sportversie, niet aan te raden te gebruiken na een bezoek bij de kapper.  www.helica.info  pictures, video ..............

    Renault paardestrontveger van rond de vorige eeuwwisseling. Het bestond toen al !!!

     De auto van assepoester was ook te bewonderen, of was het die van cinderella?

    07-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    06-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg Paris, city of love.


    De bekende Blitsen Benz in volle glorie...

    Nog een zeldzame Mercedes, hiervan waren er zelfs 2 exemplaren te bezichtigen.

    Spycker Race mobiel

    Ook de Mercedes moet niet onderdoen qua techniek.

    Overzicht van de showstand van Mercedes Museum

    Beperkt aanbod van Motorfietsen, maar wel het neusje van de zalm.

     Als je er nu eentje mocht uit kiezen om mee naar huis te nemen kwam deze delahaye zeker in aanmerking. Top gerestaureert; zeeeeeer fraai lakwerk......... foutloos.

    Met de franse slag werd uitleg gegeven, witte handschoentjes verplicht!!

     Als nieuwe Bugatti ...............

    Interieur van een Boattail Buggatti

    Een zwitserse handelaar presenteerde zijn collectie bugatti's, Alfa's, Voisins, Delahayes ....  Het groot kapitaal ligt nog steeds ergens tussen de Bergen.



     Een van de oudsten Panhard levassor

    En dit dion boutonetje van al 2 eeuwen geleden

    Enkele jaren later uitgegroeit to dit exemplaar.

     Nog een Darmont op de tricyclecaristestand. Een tongbrekertje.

    Het alleroudste vehikkel te bewonderen, deze stoomtrein rond 1830 als afsluiter.  De beurs loopt nog enkel dagen, dus je kan er nog naar toe.

    06-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterrally Fagnes Hivernales !!

    Fagnes hivernales  2 februari 2013

     

     

    Het Belgische equivalent van de 100 miles van Amsterdam, een heuse winterrally is  met zekerheid de Fagnes hivernales,  eerste weekend van februari.  Fagnes is de heuvelende streek, net ten zuiden van de Condros en ten noorden de Ardennen.

    Vertrekkend vanuit Verviers op de Place des  Martyrs  verzamelden ondanks  regen en  temperaturen rond het vriespunt  een dikke  20 echte Prewarcars  en hun die hard piloten aan de start. Idyllische beelden   onder dikke blauwe rookwolken en een toepasselijke deuntje  Ave  Maria  op de beiaard, terwijl op de achtergrond  het kopergroene beeld van Gregory Joseph Chapuis, dokter en magistraat, een ander liedje staat te neuriën.

     Gewapend met dikke berenmutsen, echtgenotes en  moderne regenpakken  begaven de piloten zich languit, omstreeks  tien, richting  Houfalize, een dorpje in de nabijheid van Bastogne dat de laatste tijd nogal opvallend dikwijls opduikt in dit blog. 

    Gezien de weersomstandigheden, een perfecte opkomst van deelnemers,  een brede variatie van voertuigmerken, allen van het type cabriolet. We voelden vreugde om ons heen bloeien en vooral ook die brandende goesting om ook gezwind in eigen vehikel te springen, en ons in deze fluisterkouw op te maken voor de start, ons voor te bereiden op het seizoen 2013.
     
    Opmerkelijk genoeg werd deze keer de kroon gestoken door Fiat, waarvan 3 exemplaren, gevolgd door A Ford en Bugatti die elk 2 voorbeelden voorzagen.   Een 1909 Minerva  en een Lorraine- Dietrich  1907 waren de ousten uit het groepje. Verder  wondermooie  Engelse wagens als Talbot London, Sunbeam, Lagonda, en Amerikanen die luisterden naar namen als de Soto, Packard,   Stoddart dayton.  Dit maal slechts 1 T Ford.  Ons beste Frans kwam van pas om Renault,  Citroen en Peugeot, Hotchkiss, Bugatti  bij naam te noemen, en de Italianen stuurden zoals gezegd Fiat .  Wat me weeral deed denken aan   de “Fiate tieten” ,  Oosmals dialect wat stond voor veertig kippen. Ooit opgevangen uit de tandenloze mond van een versleten boer, waar we op bivak waren, en onze watervoorraden moesten aanvullen.  Wij hadden daar natuurlijk andere voorstellingen bij.

    Daar Baron en Jonckheer hadden besloten om  wat mooie kiekjes  te gaan schieten  volgden we een van de eerste voertuigen, onder vorm van een snelle Lagonda, maar die struimde  al snel  van de route om nog te gaan tanken ???  Dikke  streep door de rekening, maar desondanks kwamen we terug op het juiste spoor, simpelweg door onze neus te volgen. Wat een geluk dat onze ouders ons destijds het sprookje van klein duimpje vertelden,  over hoe kiezelsteentjes en broodkruimels  je de weg kunnen vertellen. En dat Sylvain de Jong een schuivenmotor inbouwde in zijn vindingen.

    In dit geval volgden we het zoete geurspoor van de  dampende Minerva.  Enkele luide knallen gaven aan dat we  weer in de juiste richting zaten. We betrapten de bestuurder dan ook nog even bij het paseren van een rood lampje.  Ach, wat wil je, deze bestonden in de tijd nog niet, en alle andere bestuurders zijn vol begrip bij het zien van deze oerauto, waar het even mis ging met de ontsteking en wat andere ouderdomskwaaltjes. Uitleg van de chauffeur, die kleur had ik al gezien ....

    Even buiten Verviers ging het dan naar een volgende hoogtepunt, zijnde de Botrange, 694 meter boven de zeespiegel.  Ik vraag me nog steeds af hoe ze dat ooit hebben kunnen vaststellen, meten, en of dat nu was bij eb of vloed.  Dat maakt al vlug een metertje of 5.
    Tijdens deze heuvelgang,  al de eerste sleutelmomenten aan een Renault die het toch wel even stijl vond om in een onoverzichtelijk bochtje te gaan staan palaveren.  En,  niet veel verder begon te blijken dat onze weermannen en vrouwen toch geen echte leugenaars zijn.  Hoe hoger we geraakten en de 694ste meter naderden, hoe gekker het weer werd.Een koele wintervuist strooide mist met ijsregen en daarna volle bak dikke sneeuwvlokken, en er blies een heel stevige bevroren oosteradem. Nabij Baraque fraiture, kon het moderne voertuig van Baron en Co, stuurloos als een wapperend lint, niet meer mee met het tempo van de oud-bejaarden die aan een gezapig tempo verder tuften. De achterwiel aandrijving en zomerbanden waren niet opgewassen tegen de dikke sneeuwlaag, die zich in slechts enkele minuten vormde, en de  kilometers lange valse platte waar we ons op bevonden, met her en der vastgelopen vrachtwagens als manoeuvreer obstakel.  Weer werden we het spoor op een gegeven moment bijster, maar dankzij de trukendoos van  Klein duimpje  en het vernuft van 2 keizerpinguings merkten we smalle sporen op van een waarschijnlijk oud voertuig.

    Snel moest je wel zijn want de sporen sneeuwden in een mum van tijd weer dicht. Eenmaal over de Hoge Venen  werd  het dan ietsje beter wat berijdbaarheid betreft,  het leverde  heel mooie beelden op, en daarvoor waren we gekomen. Onderandere  hoe de bestuurder van de minerva  langsheen  zijn voorruit moet kijken, bij gebrek aan ruitenwisser, licht en andere luxe goederen, ondermeer een dak.

     Missie voltooit. 

    Op een Stopplaats in Ster, werd door de organisatie de Jagermeister  Ijs en Ijs koud gehouden. Een opwarmertje waar geen neen tegen gezegd werd, terwijl de sneeuw gul met bakken tegelijk  uit de hemel neerplofte.

    Van hieruit ging het voor Baron en Co helaas terug, welliswaar in full color, huiswaarts, maar niet zonder op de terugweg nog even een tussenstop te maken bij een excentrische persoonlijkheid, wiens leefomgeving  een en al oldtimer van één bepaalt merk ademt en windstilte heerst. De lucht was er gewoon zwanger van nostalgie, bijhorende zilte sigarenrook en de geur van vers gezette koffie. Voldoende stof  voor een  stevig volgend verhaal of  vulsel voor een hele encyclopedie, en om enkele geheimen te kraken, uit een uit 1958 daterende fotoalbum dat uit een zwaar doorhangend boekenrek, op tafel verscheen. Op de allerlaatste foto een heel klein voor zich uit stamelend voorsmaakje….



    Winterrally  per Cabrio 20 tal dapperen aan de startmeet

    Pre war Fiat 1913

     Talbot Londen, en neen de lampen staan niet verkeerd. Het moet gewoon zo.

     Zeldzame peugeot 1912?

     Blauwe wolk voor sfeer en gezelligheid, en kwam goed van pas bij het spoorzoeken. Dank aan Sylvain de Jong.

    Zeldzame Stoddart dayton

     Sportieve Fiat 6 cylinder. Mooi mooi mooi

    Nog een sportieve Fiat met mooie brooklandsboddy

    Lorraine - Dietrich 1907 met ketting aandrijving !!

     Minerva 1909 !! komt niet zo vaak uit de kast.

     Zeer fraaie sportieve Sunbeam .

    Hier kwamen we voor.....  wat is een winterrally zonder sneeuw ?  De achterkant van een dappere citroën.

    Minerva in zijn element, let op de besneeuwde voorruit !!! en de positie van de piloot.





    Een zicht vanop de bestuurdersstoel ....

    Hotchkiss in the snow met bijhorende sneeuwkabouter ..

     Een wervelsneeuwtje gekiekt, unieke opname van Jonckheer J. Jacobsen.

    03-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg Fagnes hivernales
    Vervolg op Fagnes Hivernales



    De reclame zegt,  drink hem Ijs en Ijs koud, daarin waren ze wonderwel geslaagt.  Man grijpt naar water !!!

    Vrouw grijpt naar snaps..............

    Klaar voor een volgende trip na dit opwarmertje



    franse Peugeot met Hollandse bemanning trotseert Belgische wegen en weder.

    Spoorzoekers in aktie

    Loraine in Actie



    Dapper eenzaam T fordje ... A ford wil take you everywhere exept in high society klopte in dit geval niet !!!!



    Deze foto werd gemaakt nog net voor het begon met sneeuwen met echte dikke vlokken. Een soort van Ijzelmist.

    Idylische beelden op de hoogvlakte van België.  Verderop lag er al een pak sneeuw van een 10 tal cm dik.
    En dan hier , Geflitst door Joncheer Jacob Jacobson



     Renaultje moest even aan de kant, bekje open. Net alsof de bestuurder dadelijk verslonden zal worden.  Ham! Lekkere hap.

    Weinig comentaar, behalve  ' Prachtig toch' !!!! Let op de aangeslagen vensters;

    Tipje van de sluier voor volgend verhaal...

    02-02-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van schroothoop tot kroonjuweel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We hebben een zwak voor schuurvondsten en onze lezers blijkbaar ook. Het artikel over de ELGE deed de kijkcijferteller bijna exploderen. Vandaar  het volgende verhaal over een schuurvondst in het land waar God ooit  aangenaam vertoefde.
    Van schroothoop tot kroonjuweel !!!!!

    Ergens in het zonnige  Frankrijk deed  de jeugdige Guy Thibaut een schuurvondst en deed er het volgende mee.
    Met uitzondering van het nikkelwerk, werd de gehele restauratie van deze torpedo uitgevoerd door de eigenaar Guy . Ondanks een verdwenen rechter achterkant,  was de auto was relatief compleet. Hij moest gewoon wat ontbrekende stukjes verspreid over de boerderij zien te  vinden................. Moet rond pasen geweest zijn....  De paashaas had zijn werk goed gedaan.
    Een kleine greep uit het fotoarchief van Guy.





    De schuurvondst, Geen kerstmis maar Pasen want vele delen moesten met het mandje ter hand over de boerderij bij elkaar gezocht worden. Gelukkig zat de motor er nog in, zou anders een zwaar ei geweest zijn.
    Demonteren ging op deze wijze een stuk sneller zodat het zandstraalpistool vlug ter hand genomen kon worden.

     Dan vlug in de grondlak....

    Hetzelfde voor de assen, veren

    Alles terug monteren, ondertussen was de motorblok ook al gedaan...

    Het carosseriewerk begint met nieuw houten raamwerk...



    passen passen en nog eens passen



    Eindelijk is het zo ver...

    zandstralen





    Wielen mooi in de zwarte lak .



     gestraalde caroseriedelen in de grondlak,en weer passen....

    24-01-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg van schroothoop tot kroonjuweel
    de foto's spreken voor zich..........

    Hier lijkt het al helemaal op een auto



    Waar een ladder nog voor kan gebruikt worden !!

    Spatborden in de lak, geen spuitcabine nodig.











     nieuwe bekleding

    Ook het dak werd volledig vernieuwd

    Knip en plakwerk

    Naar de keuring !!!!!

    Het fraaie eindresultaat !!!!!!

    Ik zou zeggen een heel dikke Proficiat aan de jeugdige restaurateur, wie doet het hem na?????
    Quizvraag  Welk merk is het ????

    23-01-2013 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vondst 2012 Belgische wagen !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Vondst van 2012.

     

    Vermits we een boontje hebben voor Belgische oude Motoren, wagens, wilden we u het verhaal van een gedurende 50 jaar opgeslagen Belgisch wagen niet onthouden. Te meer vermits deze ontdekt werd in een schuur in de buurt van Houfalize alwaar we zelve 2 jaar geleden een schuurvondst deden.  Het verhaal had een primeur in het magazine LVA, wie alle eer toekomt.  We hopen hiermee dan ook geen plagiaat te plegen, maar de vlaamse, nederlandstalige oldtimerfanaat te laten meegenieten. We hebben getracht de franse tekst zo goed mogelijk te vrij te vertalen, zonder deze klakeloos over te nemen.

    Niet meer gezien gedurende 50 jaar.

    Een auto uit het jaar 1913 is ontdekt in België. Gedurende 50 jaar ontdoken van licht en gedoopt met duivenmest. Dankzij een enquete van de
    Retromobile  club te SPA heeft men  de wagen kunnen determineren als zijnde van het  merk Elgé, gemaakt houffalize, in de omgeving van Bastogne/Spa

    Na een verblijf van 20 jaar in een kuuroord verloor een oudere dame haar 81 jarige metgezel George Lambin . Bij het openen van hun garage ontdekte men een onbekende auto met daarin een motor van het merk capuis dornier. Gabriel Stone, president van de club in Spa kende de heer Lambin nog uit zijn jeugd, en als visionair, kunstenaar, regiseur en imitator.

    Hij had reeds gehoord van het bestaan van deze auto, maar wist er niet veel meer over. Een nader onderzoek leverde op dat de chapuis dornier motor van het jaar 1913 was welke gelevert werden aan bouwers van automobielen. Op de pedealen zaten ook de initialen van  chapuis dornier. George sprak er steeds over dat hij een heel oude auto in zijn hangaar had staan, maar toonde hem nooit. Het is zelfs met groote waarschijnlijkheid dat hij de garage zelf niet meer opende gedurende de laatste 20 jaar of langer. Hij vertelde wel dat de auto ooit dienst deed als reclamepaneel voor de petroleum gigant BP, wat ook blijkt op de opgeschilderde leters op de linker voordeur.

    George was een kunstenaar, regiseur van shows, inrichter van antiekwinkels etc…

    Door het lange verblijf in alles behalve optimale omstandigheden is de wagen in droevige staat, maar toch nog goed genoeg om te restaureren. Het plaatstaal is roestig, het houten frame aangetast, bekleding van de zetels totaal vernielt. Nog uitgerust met spaakwielen met  daarop ballonbanden van continental,hebben hun beste tijd gehad. Door de tand des tijds is ook het originele stuurwiel verloren gegaan.


    Volgens George Muls van de club van Spa is dit duidelijk een Elgé, een klein belgisch merk welk in Houffalize gemaakt werd door Lambin en Gendebien, bekend onder L&G. Lambin zoals de naam van de laatste eigenaar.  Nakomelingen hiervan hebben nog steeds een garage in Houffalize. Deze onderneming bouwde auto’s tussen 1912 en 1914 die gelevert werden zonder motor of versnellingsbak, dit verklaart de chapuis dornier motor. Via de familaire contacten kwam deze auto in het bezit van George. Deze Elgé is de enige overlevende van zijn soort.

    Uit een sticker op de wagen blijkt dat hij ooit in contact kwam met een garage  genaamt ‘Belgica’ in Namen. Bij navraag bleek dat deze nu vervangen is door een bankgebouw.

    Update; Ondertussen is de wagen in handen van de familieleden van de overleden Mr. Lambin, en wel in de garage waar de auto ooit het  eerste levenslicht heeft mogen aanschouwen.  Men is reeds begonnen met de restauratie, en de echtheid van het merk is daarmee gebleken na het zandstralen van het chassis, en men op verschillende plaatsen de ititialen van LG ontdekte.
    Verder werden ons nog volgende gegevens verstrekt.

    ELGE - Houffalize (provincie Luxemburg) 1912-1914
    Dit merk werd opgericht in 1909 door de ingenieur Rene LAMBIN (1886-1964) en Robert Gendebien ingenieur.
    ELGE auto's werden gebouwd vanaf 1912: het was een Type B 12/14 pk 4 cil, boring (75 x 130) met grote zijkleppen, Bosch magneto ontsteking. , Claudel carburateur, 3-gang versenllingsbak , leder conuskoppeling, ELGE gepatenteerde oscillerende achteras, kantelend stuur in exonite.
    Handrem werkend op de achterwielen. 5 wielen waren afneembaar. Het chassis met bijna 3 meter wielbasis kostte niet minder dan 7000 Bfr.. De brandstoftank  onder druk   zat op de achterkant van het chassis.  Originaliteit van het motorblok bestaat er uit dat de versnellingsbak aan het blok bevestigt is als 2de aluminium behuizing indezelfde vorm van het motorblok. Bevestigingsbouten werden afgeschermt Dit geeft de ilusie van wat men vandaag een monoblok noemt. Het was een van de eerste benaderingen een homogeen motorblok. Uitgerust met een race-stijl carrosserie, haalde dit model de eerste plaats in zijn categorie op de 1912 bijeenkomst van Spa met  een gemidelde van meer dan 100 km / h .
    Een ELGE auto met roadster carrosserie toerist werd gemaakt als vier persoonscaroserie en haalde een gemiddelde van 60 kmh op een omloop te LAROCHE





    S

    30-12-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oldtimerseizoen 2012

    Oldtimerseizoen 2012,

     

    Hoewel  2012 wel degelijk een crisisjaar genoemt mag worden, viel er op het gebied van uitstapjes toch wel wat te beleven voor Bdl.  Met de Motorfiets werd er een debuut gemaakt op Pinkstermaandag tijdens de jaarlijkse afspraak te Altweerterheide, net over de Nederlandse grens.

    De Gillet  SS 500 werd de sporen gegeven, en zoals in het verleden liet hij zijn baasje niet in de steek. Toertocht midden Limburg; zeker en vast een aanrader, tot nog toe ieder jaar een fantastische mooie rit.  Helaas was dat om een of andere reden, ook het laatst dat in 2012 een motorfiets onder het gat van de baron dienst deed.

    Eerder al in dit blog  kwamen  de Minervadag en het treffen te Zaventem ter sprake,  alsook de Hot tube Rally, daar gaan we dus verder niet over uitweiden.

    Maar er was meer, veel meer.

    Zo was er onderandere nog de pre1940 kempenrit te Peer, met wel heel bijzondere machienes aan de start, en op dezelfde dag het grootse tractortreffen te Bocholt waar ondertussen ook motoren en auto's de weg naar toe vinden.

    In het begin van juli, spreek  grote vakantie,  ging het richting zuiden waar een stop werd gemaakt in het  "museum de mon grand pere" te Amnéville.  Een klein stadje even over de zuidergrens waar  je het verzameld werk van ene meneer Maurice Chapleur kan bewonderen.  Een kleinzoon van de verzamelaar erfde na diens dood de collectie, en bracht deze onder in dit museum dat bekends staat als mooiste motorfietsverzameling  van Frankrijk.  En ze hebben niet gelogen.  Een tof museum met prachtstukken van 2 en driewielige voertuigen, en voor een entree van luttele 5 euro, die alleen al de aanblik van de mooie en vriendelijke madam in het entree hokje waard was.  Een aanrader voor wie naar het zuiden rijdt, en even zijn beentjes wil strekken. Trouwens de hele coté rond dit museum is een weekenduitstap waard.  Het lijkt een beetje op een industriepark, maar dan met  allerlei toeristische attracties.

    Gedurtende meerder dagen  ging  het dan verder langs de Moezel en midden door het zwarte woud richting Mulhousse.Eveneens een fantastische locatie om met een oldtimer rond te toeren.  Het museum dat iedere oldtimerliefhebber minstens eenmaal in zijn leven bezocht moet hebben.  Een beetje het Mekka van de oldifan. Indrukwekkend wanneer je dit museum voor eerst bezoekt, je niet weet waar beginnen. Vooral het hele oude Franse spul staat er in overvloed, naast natuurlijk Bugatti, en andere bekende  grote Franse merken. Heel mooi museum dat zelfs de kinderen wisten te appreciëren, ook al omwille van de zoektocht die ze konden doen.  Op de terugtocht via het zwarte woud en het Titimeer, kan je de privé collectie van de heer  Hans – Jochem Steim bezoeken,  meer bepaalt in Schramberg. Deze locatie kwamen we toevallig te weten door de brochures in ons hotel te doorsnuffelen.  Een meenemertje dus.

    Bij terugkomst in Belgenland sloten we de maand af met een barbequeritje te Lommel, ook al een lokkertje om de kids mee te krijgen. En daarna volgde de  Oldtimer fly waar de kinderen  en baron  hun eerste helikopterluchtdoop mochten meemaken.  Volgende project een vliegmobiel???

     In augustus was er dan  de jaarlijkse afspraak op Schloss dyck bij Dusseldorf, met dit jaar vooral het zwaartepunt bij de Bentleyboys.  We waren te gast op Oldimama Maaseik voor een kort bezoek, en  op 15 augustus namen we deel aan de kastelentocht in Torhout.  Deze rit stond al enkele jaren op het programma, maar tot nog toe was het er nog niet van gekomen. Alles onder een echte zomerzon, zeer goed georganiseerd, en dat wordt geapprecieerd aan het deelnemersaantal te zien. Eén enkele omerking, er had iets meer tempo in de caravaan mogen zitten. Dat een auto de 100 gepaseert is, wil daarom niet zeggen dat het een sukkeltje is.  De Baron viel dubbel in de prijzen door met het oudst deelnemende voertuig aanwezig te zijn,  en kreeg ook nog een pechprijs omwille van een platte batterij, waardoor starten moeilijk werd gemaakt. Aan het aanslingeren werd geen poging gewaagd, zou slecht kunnen aflopen voor de toch al zwakke schouders van de chauffeur. Een grote  pot plaatselijke  Mosterd mocht mee naar huis als troostprijs. Direct na de kastelentocht dan de  Aabeeck rit te Beek.  Eigenlijk voor motorfietsen, maar door barstende hoofdpijn bleef deze op stal en tufte er een oude auto achteraan. Dan nog even naar Zaventem waarover ook al uitgebreid bericht in dit blog.

    Als afsluiter van augustus weeral terug richting kust voor de Oude Klepper in de Haan, maar daarvan dit jaar geen foto’s omwille van weeral platte batterijen. Jammer want hier zie je jaarlijks toch wel heel mooie en zeldzame motorfietsen aan het werk, en ontmoet je immer weer interessante personen, die dan verschijnen in de rubriek schatbewaarders.

    Tussendoor werd er ook op regelmatig tijdstip eens naar Genk gereden voor de woenswekelijkse midsummermeet. Altijd weer gezellig.

     Als afsluiter maakten we nog een ritje doorheen de eerste mist richting Maastricht tijdens de Sweet vally Rally.  Helaas liet de organisator weten dat deze 27 ste aflevering de laatste zou zijn.  Leeftijd, maar ook de niet aflatende nieuwe verkeerssituaties en reglementeringen, doen de lol  aan het rijden in meertalenland er niet echt op vooruit gaan.  Maar laten we daardoor niet pessimistisch worden en hopen dat iemand de handschoen opneemt.

    Tot slot doet Sinterklaas zijn intrede te Bree op 10 november, en naar gewoonte doet  hij beroep op zijn chauffeur en een mooi mobiel, welk bijna even oud is als hijzelf.
    Wel leuk om van de kinderen te horen dat ze dit beroep later ook wel zouden uitoefenen; chauffeur van Sinter klaas. Enige opmerking ; waar staat de radio ???

    We hopen dat 2013, om het met een vies woord te zeggen, op zijn minst  even vruchtbaar zal zijn.  Het beursseizoen staat nu weer voor de deur, en wellicht brengt dit weer een welkome afwisseling met zich mee. Wie weet, mischien weer iets moois om volgend jaar op te blinken.



    Deze Husqvarna was te zien bij het vertrek van de Aa-beeck rit te Bree

    Zo ook FN en Harley met sidecar

    en deze zeldzame Gnome Rhone met boxermotor.

    aangekleed met brommers in allerlei maten.............

    Beurs te Reims, dit was geen renault maar een zeer zelden frans merk

    Ook toffe, zeldzame motoren te zien!!!

    Let goed op de mascotte op de radiatordop of is dit een extra zitplaatsje voor de echtgenote?   Als je hiermee rondrijd om meiden te versieren ben je de lul .....
    Watch the Mascot on this vehicle, this car belongs to mr. Dick ??

    zo zien we het graag, een beetje van alles wat, als't maar oud is.

    Klein overzicht van het museum in Mullhouse

    Heel veel heel oud spul!!!

    Te veel om op te noemen

    Is dit niet klasse ???

    Belgische Minerva, zou men in genk moeten gaan opnieuw bouwen, een echte Belgische wagen !!!

    Hier en daar een verdwaalde moto.

    Bezoek aan de Crijtfeesten te Diepenbeek.

    En  dit jaar voor het eerst sedert lang op het verlanglijstje, de Kastelentocht te Torhout.

    Een Hele rits prewar cars....

    Opritje van een kasteelheer ............ kwam precies geen eind aan.
    Drive way of the Count ....  no ending

    Als je iet of wat voortuin hebt, kan je er een toerke in maken.
    The front garden is a bit smaller ???
    Lunchplaats Lippensgoed, onder een stralend zonneke van 35 graden en meer !!!

    13-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    12-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 1 seizoen 2012


    Interieur van een pre wo I car

    Iets voor op het sinterklaas lijstje van de Baron

    Een kastelentocht zou niets zijn zonder kastelen

    Oldtimers aangeboden per lopende kilometer.


    Een sprong naar de race afdeling van schlumph museum. Bugatti's Bugatti's en nog eens Bugatti's.....................

    Nog meer bugatti's afgewisseld met alfa's en andere exoten...

    En nog een beetje bugatti's

     En een toevalstreffer tijdens een doortocht door Woluwe, ter hoogte van het huis van de automobiel ....  nog een paar bugatti's om het af te leren ..

    Er moet ergens een uitverkoop geweest zijn waarvan ondergetekende niets wist.

    Voor de afwisseling, een Morgan in Bugatti blauw.

     En een fraaie Bentley in Britisch racing green .



     En tot slot Sweet Valley Rally

    12-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    11-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 2 seizoen 2012
    nog meer .....

    Dan was er nog het treffen in Lommel, met als oudste voertuig deze t Ford van de organisator, bouwjaar dacht ik 1912?

    Mooi ritje van vele kilometerkes door noord Limburg aan lekker vlot tempo...... 







    Oldtimer fly In in Schaffen, als er maar een motor in zit ...    Een ritje zat er niet in, mischien bij een volgende gelegenheid.

    Getrakteerd op een helikoptervlucht.... een hele belefenis en goede start van de vakantie.

    Packard ongelooflijk schoon ding............. zo wil ik er ook wel eens ene pakke. Is eens iets anders dan e pintke ....

    stoere roller

    Amerikan la France van Dhr. Foets.

    En nu de sprong naar schloss Dyck let op de overstekende dame !
    De andere dame aan het stuur gaf net daarna een flinke scheut gas.   Maylin Monroe toestanden.
     Race geweld in overvloed. Dikke Mercedes

     6 dikke potten op een rijke

     Napier Bentley, ook in aktie te zien !

    Het moto barakske was dit jaar erg dun bezaait.

    Hollandse stoom afblazen

    een van mijn favorieten dit jaar was deze Pierce Arrow 1919 vrachtbus.

    Bentleys zo ver het oog rijkte ....

    En zo werden de broodjes warm gehouden !!! Mit rauchwurst....
    How they kept the Hot dogs warm,   with smoked german sausage...

    en een paar boterbriefjes

    11-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervolg 3 seizoen 2012
    en nog meer....

    En tenslotte was er de intocht van Sinterklaas

    Welke zich vereerd voelde om op deze manier getransporteerd te worden.



    We waren ook op de laatste aflevering van de Sweet valley rally,
    Rolls royce Typ 20/25

    En maar hopen dat in de toekomst iemand dit evenement zou willen verder zetten?.

    Toch prachtig zo een herfstritje, met dikke jas door de nevel en kleurrijk dwarrelende bladeren.

    Nog meer Packard geweld ...

    Oldsmobile 1912

    10-11-2012 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!