Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

28-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shanghai International Ports Group wil 40% in APMT Zeebrugge

Volgens de Chinese pers zou de operator Shanghai International Ports Group onderhandelen over een belang van 40% in de APM Terminal Zeebrugge die AP Möller/Maersk zopas in gebruik nam op één van de oevers van het Albert II-dok in de voorhaven. APMT bevestigt noch ontkent: "Geen commentaar..." Verbazingwekkend is dit niet wanneer men weet dat enerzijds Shanghai International Ports Group duidelijk heeft laten verstaan dat het wil uitbreiden in de Verenigde Staten en Europa en anderzijds dat APM Terminals besloten heeft zijn strategie te richten op de uitbating van zgn. publieke terminals, wat het geval zal zijn in Zeebrugge. In de praktijk participeert APMT ook in terminals die eigenlijk joint ventures zijn, met lokale goederenbehandelaars, hetzij met rederijen. Eén van de laatste initiatieven is een joint venture met CMA CGM in Mobile. Hoewel de voorzitter van het Havenbedrijf van Zeebrugge (MBZ), Joachim Coens, nog geen gesprekken voerde over deze zaak, zou hij hier wel voor te vinden zijn. Dit zou immers de aantrekkingskracht van zijn haven vergroten. De APM Terminal in Zeebrugge (waar de 900 m lange kaai verlengd wordt tot 1.200 m en de capaciteit van de zeven super-post panamax portaalkranen opgetrokken wordt van 1 tot 2,5 mln TEU) is een aanzienlijke troef. Eind juni kon hij weliswaar nog maar 13 aanlopen voorleggen maar de terminal zal in het tweede semester op kruissnelheid komen zodat tegen eind 2006 een trafiek van 200.000 TEU verwacht wordt. Of deze transactie nu doorgaat of niet, het staat in ieder geval vast dat Zeebrugge stevig verankerd is in de grote trafieken. Een verdere uitbaggering van de toegangsgeul zal tegen het eerste semester van 2007 een diepgang van 14,5 m mogelijk maken. In het Albert II-dok zal verder ook de kaai van de toekomstige terminal van PSA/HNN verlengd worden van 400 m tot 700 m en tegen midden 2008 zou er een operationele capaciteit van 1 miljoen TEU moeten zijn. Met inbegrip van de CHZ-terminal (capaciteit van 1 mln TEU) schat Joachim Coens dat Zeebrugge tegen 2010 op een capaciteit van meer dan 4 mln TEU zal kunnen rekenen.

de Lloyd


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)

Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs